Is er geen middenweg voor vluchtelingen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 21:04

Ik heb eind jaren '90 als beveiliger in grote asielzoekercentra gewerkt, waar ik een hoop heb meegemaakt. Daarna nog veel meer gezien en meegemaakt tijdens 9 jaar als (hoofd) agent in de noodhulp bij de politie. Waarschijnlijk heb ik meer ervaring in de omgang met mensen van alle rangen en standen, uit heel diverse culturen en onder nare, heftige, gewelddadige en verdrietige omstandigheden, dan de meeste Bokkers of doorsnee Nederlanders.

Naar mijn mening en in mijn ervaring is de grootste bedreiging van onze welvaart en welzijn in Nederland de kloof tussen arm en rijk, en niet die tussen gelovig of niet- cq anders gelovig :n
Met als kanttekening dat in mijn ervaring het meestal de allerarmsten, of (van oorsprong) niet-Nederlanders zijn, die het klaarspelen om ondanks hun zorgen gastvrij te zijn en rekening te houden met anderen. En in alle groepen vindt je leugenaars, klaplopers en criminelen, al waren die in het azc meestal snel MOB (met onbekende bestemming vertrokken).

Ik zal er trouwens gelijk bij zeggen dat sommige collega's in de beveiliging van azc's ronduit racistisch en in sommige gevallen zelfs sadistisch waren... Die lui hebben vanzelfsprekend alleen maar slechte ervaringen gehad met asielzoekers, omdat ze alle goede dingen wantrouwden of simpelweg niet wilden zien.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 21:27

Zo heb je altijd mensen die niet geschikt zijn voor hun vak.

Maar jij weet dan ook dat due vluchtelingen vaak met elkaar op de vuist gingen. Toen en nu.

Dan weet jij ook dat beveiliging in bepaalde winkels in bepaalde wijken is om groepen marrokaantjes in toom te houden.
En nee dat is vaak niet eens zo moeilijk als je er wat mee kletst.
Maar het moet wel.

Bij de schiet incident komt het toch heel opgefokt binnen vanuit een bepaalde groep dat de politie toch zelf de ME om de hoek laat opstellen.

En ja dat gebeurt bij bepaalde groepen.
Ook de politie schaalt dan zelf al meer op.
Waarom dan? Zomaar? Of toch ergens wat weetjes/feiten bij bepaalde groepen?

LadyMadonna

Re: Is er geen middenweg voor vluchtelingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 21:50

Vandaag vertelde een klant dat het restaurant waar zij werkt de catering voor een noodovang moest verzorgen. Diverse soorten (harde) broodjes, diverse soorten kaas, halal vlees, avondeten idem, diverse soorten groenten....
Wat is er mis met eenvoudige boterham en een stamppot (bij wijze van).
Dit overigens niet op verzoek van de vluchtelingen, maar van de gemeente :?

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 21:50

Sommige collega's bij de politie waren helaas ook racistisch of hadden erge vooroordelen.
Niet alleen over allochtonen, trouwens ;) Kampers, tokkies, refo's, dorpers, krakers, studenten, etcetc. :Y)

Wie bevooroordeeld is, zal altijd 'bewijs' zien voor hetgeen je gelooft, ook al zou dat 'bewijs' net zo goed anders geïnterpreteerd kunnen worden.

The mind is like a parachute, it works best when it is open

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 21:51

LadyMadonna schreef:
Vandaag vertelde een klant dat het restaurant waar zij werkt de catering voor een noodovang moest verzorgen. Diverse soorten (harde) broodjes, diverse soorten kaas, halal vlees, avondeten idem, diverse soorten groenten....

Mooi voorbeeld van Nederlandse gastvrijheid +:)+

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 21:52

silmitan schreef:
We hebben te maken met een vraagstuk wat de hele bevolking lijkt te raken. Ik zit net met stijgende verbazing te kijken naar de bijeenkomst in Steenbergen. De taal die daar wordt uitgeslagen tegenover mensen die in gesprek willen gaan over de opvang van vluchtelingen. Die openstaan voor gesprek. Ongelooflijk.<snip>.

Daar hadden we het vandaag op het werk ook over ja. Je zult maar in die zaal zitten en ineens zo'n onopgevoed middelvingerzwaaiend stuk schorum achter je hebben zitten. Je duikt toch spontaan onder je stoel zo gauw als een camera je kant op zwaait om te voorkomen dat je met zoiets in 1 plaatje eindigt.......

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 21:56

Met je eens wb.

Ik kan natuurlijk alleen voor mezelf spreken.
Maar ik ging toen heel Open minded bij een azc werken.
Arme mensen op de vlucht alles achter latend.
Wat ik toen zag waren klagende ondankbare mensen. Mensen die elkaar niet mochten en bijna dagelijks was er herrie onderling.
Ik zag luie mensen want ondanks dat ze de hele dag niets te doen hadden maakte ze echt geen douche of wc zuiver.
En hoor en lees ik nu is dat wederom zo.
Ja ik geef toe mijn beeld is daardoor veranderd.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 21:58

Wranglerbutt schreef:
LadyMadonna schreef:

Mooi voorbeeld van Nederlandse gastvrijheid +:)+

Nee voorbeeld van Nederlandse door geslagen heid.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 22:08

[quote="bruintje123"]
Nee voorbeeld van Nederlandse door geslagen heid.[/

In alle bijdragen, bruintje123, komt naar voren dat je toch echt wil dat mensen doordrongen raken van het feit dat er echt helemaal niets klopt van het beleid, politiek, maar met name alle mensen die hier hun toevlucht zoeken.
Alle positieve bijdragen probeer je ook weer richting de negatieve kant te trekken.
Dit is jouw beleving, en ik wil er niks aan af doen.... Maar het klinkt zo verbitterd.
Ik denk dat er in jouw hoofd op dit moment geen ruimte is om positieve berichten toe te laten.

Toch is dat jammer. Want zelf voel je je ook een stuk beter wanneer je ook positieve zaken in je opneemt en tot je laat doordringen.
In het piepkleine dorp waar ik woon zat de sporthal ook vol, en werkelijk iedereen heeft dit als heel bijzonder ervaren.
Zonder uitzondering hele prettige mensen :-)

Ik zat vanavond in de auto en hoorde van de Duitse criminele organisatie die onderschept is, zij wilde een aanslag plegen op een opvang.
Dan breekt mijn hart en kan ik wel janken.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 22:10

bruintje123 schreef:
Ik kan natuurlijk alleen voor mezelf spreken.
Maar ik ging toen heel Open minded bij een azc werken.
Arme mensen op de vlucht alles achter latend.
Wat ik toen zag waren klagende ondankbare mensen. Mensen die elkaar niet mochten en bijna dagelijks was er herrie onderling.
Ik zag luie mensen want ondanks dat ze de hele dag niets te doen hadden maakte ze echt geen douche of wc zuiver.
En hoor en lees ik nu is dat wederom zo.
Ja ik geef toe mijn beeld is daardoor veranderd.

Ik zag veel getraumatiseerde mensen (oorlog en geweld tasten je persoonlijkheid aan), gefrustreerde mensen (niets mogen doen en af moeten wachten valt velen zwaar), berustende mensen (we kunnen er niks aan veranderen, we wachten dus maar af), optimistische mensen (we leven nog! we kijken dus maar vooruit), verveelde mensen (we mogen niet werken en de recreatieve dingen die worden georganiseerd vinden we stom), ondernemende mensen (we met elkaar een 5e hands autotje gekocht, opgeknapt en met winst verkocht), dankbare mensen (bedankt dat je hebt geholpen toen ons kind van de trap viel, blijf alsjeblieft bij ons eten), luie , aardige, onaardige, gastvrije of ronduit lieve mensen. Maar allemaal eerst MENSEN en pas daarna vluchteling, asielzoeker, gelukszoeker of crimineel of mogelijk de vader of moeder van de arts die over 30 jaar levensreddende chirurgie op je uitvoert als je oud & gammel bent -:)

Noem me een optimist, maar neem maar van mij aan dat je dat gelukkiger maakt dan overal het slechte van denken, zwartkijken en zielig doen ^) Pay it forward enzo :)ddd
Laatst bijgewerkt door Wranglerbutt op 22-10-15 22:17, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 22:15

Klopt ninx dat is mijn mening.
Te veel mensen hier die niet voor veiligheid komen maar voor het gemakkelijke geld.
Dat zie je in een link hierboven ook.
Mijd Nederland want het is niet meteen goud je moet" maar liefs" 6 maanden wachten.

Mensen die ginds nog zijn. Niet hierheen konden reizen zijn voor mij de echte vluchtelingen.
En daar gaat veel te weinig hulp en geld heen.
Alles wordt hier verbrast terwijl er daar met 1 euro zoveel meer bereikt had kunnen worden.
Mensen die nu niet geholpen worden. Daar breekt mijn hart van. Niet voor de brallers hier.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 22:17

Als je ziet wat er bij vergaderingen op tafel komt en ook weer weggepleirt wordt, dan denk ik dat de asielzoekers waarvan er zat zullen zijn die wekenlang erg slecht gegeten hebben ook een blije maag hebben..en alles schoon op gaat..

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 22:20

Zwart kijken of gewoon realistisch kijken.
Misschien niet altijd een verschil.
Maar de media en mensen met ooolh wat zijn ze toch zielig. Nee zo dacht ik ooit ook. Maar lang niet meer.
Pessimistisch wat je wilt.
Ik weet van mezelf dat ik geen pessimist ben. Behalve met dit onderwerp misschien.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 22:24

Ik neem bijna alles wat in de media verschijnt met een fikse korrel zout, in veel gevallen strooien ze zout in de wonden van bezorgde Nederlanders of gooien olie op het vlammetje van angst & haat.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 23:42

Vandaag was er een leuk stuk op de radio. (Nee sorry ik heb geen bron, er werd ook niet genoemd welke omroep het was) maar ze vertelden dat op sociaal media Nederland toch niet echt meer aangeraden wordt. Men vindt de asielaanvragen te lang duren en het duurt lang voordat je hoort of je mag Blijven of niet. En als je afgewezen wordt dat je in een ander Europees land niet nog een keer asiel kan aanvragen. Dus niet de voorzieningen die "afgewezen" wordt maar de lange wachttijden zijn niet in trek. Er wordt dan ook geadviseerd om naar Duitsland of Zweden te trekje omdat het daar wellicht makkelijker is om door de procedures heen te komen. Volgens de vluchtelingen is Nederland vol en kan Nederland alle aanvragen niet aan.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 07:54

Cdat is voor de groep met facebook en mobiel...niet voor de groep uit Afrika en de andere economisch zwakkere landen..
Er is een volksverhuizing gaande...
Het woordje asiel wordt hierbi (mis)bruikt..juist omdat het plotseling...???? Althans zo wil men het in onze politiek laten weten...lijkt het alsof we te maken hebben met louter mensen die op de vlucht zijn voor bommen in de nek.

Wat er echt speelt is dat deze mensen de grens over kunnen en veiligheid krijgen in kampen...dat hebben ze jaren gedaan en ineens is er een stroom op gang gekomen, die volledig logisch overigens, de middelen heeft en zoekt om zijn leven over een andere boeg te gooien...Asiel als een vrijbrief ziet om daar waar iederen naar toe wil, daar waar je alles voor zo min mogelijk moeite krijgt...

Inspelend op het eigen referentiekader van de bevolking die niet verder kan kijken dan de neus lang is..

Dan zijn de oorlogsjoden bv die nu roepen, alle vluchtelingen moeten worden geholpen...maar is vluchgen voor mindere welstand een vluchteling? Dat is een vraag die men maar niet krijgt beantwoord binnen de Europese Unie en die landen die Nee stemmen worden als asociaal bestempeld, maar weten allang dat hun economie en samenleving ontwricht raakt en daar eigen bescherming zoor zoekt...

Als ik dus bedenk dat als wij oorlog krijgen in eigen land en even heel plastisch gezegd...den volk tegen een ander....dan hebben we vluchtelingen in eigen land, vergelijkbaar met jiden en dan gaan er heel veel mensen helpen...dat is echt wat anders dan hele continenten uit Afrika op laten vangen...een gemeenschap die hier onder de armen dient genomen te worden waar de economie never beter van wordt..de Afrikaan die ontwikkeld is, is al weg of is weer terug met opbouw van eigen land.

Wat is humaan? Maar waar is de drang tot opbouw! Sinds de slavenij is afgelast is er intwikkelingshulp in Afrika en wat doen ze? Niets, zich verrijken tgv eigen bevolking, dictaturen..

Wij vinden dictatuur vrezelijk, omdat we dat niet kennen met onze grote bekken...maar in het overgrote deel van de wereld is dat normaal en soms funktioneerd zo een land alleen maar onder dictatuur..

Onze sociale democratische samenleving vind daarom alles zielig en daar ligt ook een gevaar om de hoek..

Wat mij zorgen baart is de enorme drang van de wannabe Gutmenschen die de mens die inhet middengrbied zit, en daarvoor uit durft te komen de hoek van de fascist in drukt...kijk eens op bokt?? Tergent, nergens wordt realistisch op berageert, alles wordt in een wannabezweem weggemept.

Wij zijn de derde partij in dit geheel, maar Nederlanders gaan een twee kamp krijgen...de groep grote tafoebekken, die wij zo graag tokkie noemen en met de welbekende Nederlandse vinger wijzen....en de groep wannabe Gutmensch om eigen geweten te sussen die overal de ware stem mogen uiten.

De echte realist zal niet op de barricades gaan en schud afkeurend het hoofd naar de tokkie op straat...koren op de molen van de Gutmensch om voorts via socail media en in de huiskamer de realist heerlijk over de kam van de tokkiefascist te scheren.....

Uiteindelijk is er een volksverhuizing gaande die niet meer te stoppen valt omdat de wereldleiders gewoon smurfen in het smurfendorp zijn...Alleen aan hun positie over 4 jaar denken...een grote stinkzooi aan het scheppen zijn...

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 09:21

Gisteravond een docu over Homo's en Transgenders onder de vluchtelingen.Niet te geloven zeg! die mensen vrezen hier zelfs voor hun leven,worden uitgescholden en bespuugd.
Dan zou ik zeggen: bedreigen? hoppa eruit gooien,terug naar eigen land,ga daar maar mensen bedreigen en uitschelden en bespugen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 09:38

Het gaat om, naar ik begreep via de radio, 4 meldingen op 23.500 asielzoekers? Een verdubbeling ten opzichte van 6 maanden terug. Toen waren het er 2. Ik lees op het NOS dat het om 10 meldingen gaat. Laten we dat dan maar even pakken als aantal.

Het is erg genoeg hoor, bedreigen hoort niet en dat mag ook zeer duidelijk gemaakt worden! Maar laten we het e.e.a. wel in perspectief laten zien. 10 meldingen op een groep van totaal 23000 man? Hoe staat het met de meldingen in Nederland zelf versus inwonersaantal van betreffend dorp/stad/provincie? Daarbij worden er ook christenen en bepaalde groepen andere moslims bedreigd en dat gaat om iets meer dan 10 mensen. Op basis van religie wordt er geen onderscheid gemaakt. In land van herkomst is de kans ook aanzienlijk dat ze niet openlijk konden zijn. Verder was de mevrouw van C.O.C. nogal verbaasd over het feit dat deze mensen in een land komen waar ze niks vanaf weten en de gang van zaken niet kennen het C.O.C. zo snel wisten te vinden. Hallo.. ligt er een te slapen ofzo..? Hoezo ze weten niks van Nederland.. Er zijn hele FB-pagina’s te vinden waarbij de asielzoekers de regels en wetten nog beter weten dan gemiddelde Nederlander..

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 09:48

Nee tcm, het probleem in Afrika is niet de dictatuur! Ik ga nu iets zeggen waardoor ik heel bokt over me heen krijg , maar de Afrikaan is ......lui. Ik heb er gewerkt en een vriend van mij heeft er een grote kwekerij. Als hij per maand uitbetaald, komen ze 2 maanden niet, als ie per week uitbetaald 2 weken niet. Na uitbetaling van het salaris brengt pa dat direct naar de kroeg of prostituees. Hij duikt poosje onder en komt weer blut boven en wil dan dat de baas zn vrouw en kindjes verzorgt! Kijk in voormalig Rhodesie; na het vermoorden en wegjagen van de blanke boeren, nam de lokale bevolking de grote boerderijen over (die eigenden ze zich toe) en nu.....ligt al het land braak en heerst er honger. De Afrikaan kent het werkethos niet zoals wij dat kennen, dus kun je het ze ook niet helemaal kwalijk nemen.Was vorig jaar in Zuidafrika en het het idee dat de zwarte Zuidafrikaan dit begint in te zien. Daarom laten ze de blanke groot grondbezitters ook met de rust na de dood van Mandela. Maar beetje offtopic.
Heb begrepen dat de bootjes uit Turkije weer vol zitten. Erger nog, de mensensmokkelaars bieden korting bij storm op zee! Het wordt tijd dat deze lui worden opgepakt, maar daar maakt Erdogan geen haast mee.
Wat ik me afvraag, je hoort op dit moment niets over Lampedusa, komt daar niets meer aan?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 09:55

Lui is niet helemaal de juiste term.. In onze ogen zijn ze lui, ik durf het zelfs korte termijngedachte te noemen.. In hun ogen leven ze lekker bij de dag :D

De boten vanuit Afrika richting Italië komen ook nog steeds :j Was van de week nog een heel stuk op tv over.. Was zelfs een vrouw 4 uur na haar redding bevallen van een jongentje. Die kwam uit het gebied waar Boko Haram heerst.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 10:14

Teddy321 schreef:
Nee tcm, het probleem in Afrika is niet de dictatuur! Ik ga nu iets zeggen waardoor ik heel bokt over me heen krijg , maar de Afrikaan is ......lui. Ik heb er gewerkt en een vriend van mij heeft er een grote kwekerij. Als hij per maand uitbetaald, komen ze 2 maanden niet, als ie per week uitbetaald 2 weken niet. Na uitbetaling van het salaris brengt pa dat direct naar de kroeg of prostituees. Hij duikt poosje onder en komt weer blut boven en wil dan dat de baas zn vrouw en kindjes verzorgt! Kijk in voormalig Rhodesie; na het vermoorden en wegjagen van de blanke boeren, nam de lokale bevolking de grote boerderijen over (die eigenden ze zich toe) en nu.....ligt al het land braak en heerst er honger. De Afrikaan kent het werkethos niet zoals wij dat kennen, dus kun je het ze ook niet helemaal kwalijk nemen.Was vorig jaar in Zuidafrika en het het idee dat de zwarte Zuidafrikaan dit begint in te zien. Daarom laten ze de blanke groot grondbezitters ook met de rust na de dood van Mandela. Maar beetje offtopic.
Heb begrepen dat de bootjes uit Turkije weer vol zitten. Erger nog, de mensensmokkelaars bieden korting bij storm op zee! Het wordt tijd dat deze lui worden opgepakt, maar daar maakt Erdogan geen haast mee.
Wat ik me afvraag, je hoort op dit moment niets over Lampedusa, komt daar niets meer aan?

Klopt idd. wat je zegt! ze zijn Lui.
Als ze hun loon hebben,zie je ze niet meer.Is het geld op,dan komen ze weer.
Ik heb toen een docu gezien hierover.

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 10:32

Sammie schreef:
Lui is niet helemaal de juiste term.. In onze ogen zijn ze lui, ik durf het zelfs korte termijngedachte te noemen.. In hun ogen leven ze lekker bij de dag :D

De boten vanuit Afrika richting Italië komen ook nog steeds :j Was van de week nog een heel stuk op tv over.. Was zelfs een vrouw 4 uur na haar redding bevallen van een jongentje. Die kwam uit het gebied waar Boko Haram heerst.

En dat zijn imo de echte vluchtelingen tussen, ze steken over met gevaar voor eigen leven om veilig te zijn en hebben geen idee waar ze terecht komen. Ze zijn in ieder geval niet onderweg naar het rijke Zweden, Duitsland of Nederland. Ze komen terecht in het intens arme Zuid Italiaanse.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 10:39

Het schoot mij dan ook gelijk door het hoofd dat de vrouwen hier in Nederland al klagen dat ze nog 4 weken moeten en nu al niks meer kunnen doen. Die vrouw heeft in die 4 weken en vermoedelijk in die periode ervoor alleen maar door de woestijn getrokken op allerlei gevaarlijke manieren. Om nog maar te zwijgen hoe ze aan dat kind is gekomen!

De kans is wel aanwezig dat deze mensen vanuit Zuid Italië ooit verder trekken (veel mensen trekken naar Calais) ofwel via de EU herverdeling ergens anders komen.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 10:41

Sammie schreef:

Dit dus. Niet lui.

Heb in mijn kennissenkring een aantal Antillianen (die mensen met die gouden tanden :D ).

Die gaan rond deze tijd van het jaar weer aan het werk. Dat is een eitje voor ze want ze zijn toppers in hun vakgebied. Vervolgens gaan ze tot (pak 'm beet) april/mei voluit aan de slag. Werken ze gerust 50-60 uur per week als dat moet.

En dan ergens op de grens van het voorjaar en de zomer zijn ze ineens weer werkloos. Kom je ze tegen op de terrasjes, zitten ze in de zon te chillen en van het leven te genieten. Hebben ze ook weer genoeg geld en genieten ze van het leven. En als de nazomer voorbij is gaan ze weer aan de slag. Etc., etc.

De 'topper' hierin doet dat al zo lang als ik hem ken, zo'n 23 jaar. Hij weet echt wel dat 'ie maatschappelijk veel verder zou kunnen komen als 'ie gewoon het hele jaar rond zou werken maar heeft daar (nog steeds) geen behoefte aan. Als het lekker weer is moet je niet werken (vindt hij).

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 11:02

Afrikaan is zo nietszeggend. Afrika is zo groot. Je kan een Spanjaard ook niet vergelijken met een Noor.
Ik ben op vakantie geweest. Jongens in het hotel werkte van 7 tot 23 uur 6 of 7 dagen per week. ... noem ik niet lui.
Wij hebben relaties in Nigeria.... sommigen moeten heel hard werken, lange dagen in de hitte. In sommige streken is het rond de 50 graden, je tempo moet dan wel omlaag, dat hoi je niet vol. Niet voor niets wordt hier met 30 graden al tropenrooster ingevoerd in sommige beroepen.

Bedreigingen aan homo's is nooit goed te praten. Maar ook in Nederland wordt dat niet overal geaccepteerd. Laatst besloot een plaatselijke krant geen interviews meer te plaatsen onder druk van de Nederlandse blanke bevolking.