Tsunami treft Japan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Tsunami treft Japan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 16:35

Ik ben ook wel benieuwd naar het 'echte' beeld van de Japanse burgers.
Wat nu steeds wordt verteld, komt over alsof het ze niks doet of dat ze er heel nuchter op reageren, terwijl het daar gewoon een drama of een hel moet zijn.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 16:46

Ik snap niet bijster veel van kerncentrales (behalve dat het levensgevaarlijke dingen zijn), maar waarom wordt het niet dichtgestort met een hoop beton?

Wamhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 16:55

Ja ik dacht dat het dicht storten met beton toch ook een van hun plannen was?

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 19:07

Er waren al langer vermoedens van gedeeltelijke meltdowns in de reactoren, 1, 2 en 3. Alleen geeft japan het officieel niet toe. Meltdowns zijn voor deze centrales nu maar bijzaak vind men in Japan. "Er loopt nucleaire stof weg" zeggen de persvoorlichters dan. Zonder verdere toelichting. In de status rapporten staat: Damage and Leakage Suspected. En dat is al meer dan dat ze in 2 weken hebben durven zeggen.

Hoe ze in japan denken? Ik denk dat ze weinig weten. Als je de staatsomroep kijkt dan geven die nog gewoon aan dat het wel mee valt. "Drinkwater is verontreinigd, maar het kan gewoon gedronken worden." Alleen steeds meer berichten vanuit het buitenland sijpelen het land in, en dat vergroot de onrust wat. Zeker nu er op steeds meer plekken op 40/45 km afstand van de centrale hoge waardes worden gemeten.

Beton storten is op dit moment nog steeds geen optie. Het gaat dan namelijk om een meerdelige operatie. Eerst word de centrale vol gegooid met boorstof om de kernreactie te verminderen. Vervolgens gieten ze beton in de centrale. Waarna om en onder de centrale een betonmantel word gestort.

Problemen hiermee zijn de volgende:
- De hoge temperatuur en het zout van het zeewater maakt de kernreactie heftiger dan het boor en water kunnen koelen. Het beton wat er in zou worden gegoten knapt zo aan stukken.
- Er ligt een grote hoeveelheid koelwater onderin de centrale, dit moet er eerst uit. Zonder beton onder het geheel kan er nog te veel straling in de bodem komen.
- De meeste gebouwen om de kerncentrales zijn kapot. Het beton zou door z'n gewicht de rest van de gebouwen kunnen laten instorten en de reactor laten barsten.

In Tsjernobyl werkte dit omdat het gebouw nog grotendeels in takt was. Alleen het dak was er af geblazen. De russen hebben de reactor 14 dagen heel intensief gekoeld, vervolgen heeft een 'dodenteam' het bluswater uit de kelder gehaald en toen pas kon het beton er in.

Japan gaat proberen op dit moment om het koelwater er uit te halen. Het zou kunnen zijn dat ze evengoed nog voor de betonoplossing kiezen, maar het lijkt er niet op. Men heeft het over nog maanden koelen...

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 19:28

Laatste wat ik idd heb gehoord is dat ze het koelwater eruit moeten halen om er weer mensen naar te kunnen sturen om te werken (krom NL's sorry), maar dat ze eerst moeten uitzoeken waar ze het water kunnen dumpen. Het is radioactief immers.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 19:31

Het is zelfs hoog-radioactief en daar zijn maar weinig opslagplekken voor. En dit is een immense hoeveelheid en waar dat dan heen moet...

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 19:48

En vers van de pers... Ook een lek in reactor 3. Van tenminste 5 dagen geleden.

Op vijf plaatsen rond de kerncentrale in Fukushima is plutonium gevonden. Het zat in bodemmonsters die vijf dagen geleden waren genomen rond het terrein van de centrale. Volgens exploitant Tepco is het plutonium niet schadelijk en kan er gewoon doorgewerkt worden.

Japanse deskundigen hadden al verwacht dat er plutonium was was vrijgekomen en hadden daarom monsters laten nemen.

De radioactieve straling komt volgens Franse experts verder dan de straal van 30 km die nu als onveilig wordt gezien. Het zou wel om 100 km kunnen gaan. Japan heeft de hulp van Frankrijk ingeroepen om de crisis het hoofd te bieden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 21:48

Hier werd ik vanochtend wakker van..
http://www.rtvnoord.nl/nieuws/nieuws.asp?pid=99473
Is natuurlijk helemaal niks vergeleken bij Japan, maar toch een beetje eng.
Van de zomer ook al en als ik dan bedenk dat die in Japan 1000x erger was, vind ik het nog meer bizar dat de Japaners zo ogenschijnlijk rustig zijn. :n

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 23:46

Citaat:
''De methode nu: geïmprofiseerd koelen met zoet water. Sterk redioactief koelwater lekt weg, wat de werkzaamheden bemoeilijkt.'' In reactor 2 werd dit weekend een waarde gemeten die 10 miljoen keer de veiligheidsnorm overschreed. Medewerkers ontvluchtten daarop het gebouw. Maar gisteren gaf de beheerder van de centrale, Tepco, aan dat de meting foutief was. Toch lijkt de schade behoorlijk. Vier van de zes reactoren kampen met radioactief water. Zit zou ''vrijwel zeker'' lekken uit een gebarsten reactorkern. Hoe ernstig is de ramp?

Bron: NRC-next krant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 23:50

10 miljoen keer!! Dat kan een normaal mens zich niet eens voorstellen.

Misschien een hele domme vraag hoor, maar wat gebeurd er als er vanaf nu niks meer aan gedaan zou worden?
Ik heb namelijk het idee dat dit op deze manier (door eraan te blijven werken) zo onnodig veel mensenlevens kost.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 23:53

Als er niks aan gedaan word. Dan komt de stof tot een nucleaire meltdown omdat het geheel steeds heter en heter word. Dan smelt het door de wanden. Komt in het grondwater en uiteindelijk in de zee. Delen van Japan zullen dan onbewoond raken en in zee zullen we vreemde mutaties gaan vinden.

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 23:53

Als ze niet meer koelen worden de splijtstaven te warm, loopt het water weg en smelten de splijtstaven.
Dan heb je dus nog veel meer problemen! Een meltdown dus..

correct me if i'm wrong ;)

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 23:57

Veulen84 schreef:
Als er niks aan gedaan word. Dan komt de stof tot een nucleaire meltdown omdat het geheel steeds heter en heter word. Dan smelt het door de wanden. Komt in het grondwater en uiteindelijk in de zee. Delen van Japan zullen dan onbewoond raken en in zee zullen we vreemde mutaties gaan vinden.

Dat zou nog weleens het 'gunstigste' scenario kunnen zijn.
Want gebeurd er als een smeltende kernreactor in b.v. een breuklijn zakt?
Wat daar niet geheel ondenkbaar is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 00:01

Veulen84, wijze uit het Oosten.. :D
Ik vind het echt knap hoe je alles steeds zo op een rijtje krijgt en ook nog deelt. :j
Wat ik dan nog denk; stellen die mensen die daar werken dat nu niet gewoon uit?
Is het niet iets wat onvermijdelijk is?
Gaan er nu niet onnodig veel mensen dood?
Dat delen van Japan onbewoond zullen raken is ook heel erg natuurlijk, maar ook daar is vast wel een oplossing voor te vinden.
M.a.w die mensen leven dan tenminste nog!

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 00:04

Ik vermoed dat die kansen erg klein zijn. Het geheel hecht zich aan stoffen in de grond. Bv zand, water en dergelijke. Hooguit dat dit kan als er spontaan nu een scheur onder het gebouw zou ontstaan waar het geheel in zou zakken. Maar geen idee of daar ooit iets mee gedaan is kwa berekeningen, maar denk hele kleien kansen.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 00:16

KoudbloedKim schreef:
Veulen84, wijze uit het Oosten.. :D
Ik vind het echt knap hoe je alles steeds zo op een rijtje krijgt en ook nog deelt. :j
Wat ik dan nog denk; stellen die mensen die daar werken dat nu niet gewoon uit?
Is het niet iets wat onvermijdelijk is?
Gaan er nu niet onnodig veel mensen dood?
Dat delen van Japan onbewoond zullen raken is ook heel erg natuurlijk, maar ook daar is vast wel een oplossing voor te vinden.
M.a.w die mensen leven dan tenminste nog!

Wijze uit het westen dan ;)

Die mensen in die centrale weten gewoon wel dat ze dood gaan. Dat is een risico dat genomen moest worden. Veel mensen in die centrale kennen het risico en een aantal gepensioneerde hebben zichzelf opgegeven. Hun leven voor die van jongere collega's.
Er is commotie geweest rond de brandweerlieden die op een gegeven moment moesten opdraven. Ze bleken gedwongen. Dat vonden veel mensen ook in japan te ver gaan. Juist zo iets bewijst dat mensen erg goed weten wat die mensen te wachten staat.

De mensen buiten die fabriek twijfelen nog, hoewel als je twitter bekijkt en facebook dan gaan ook daar mensen beseffen dat ze in die 20/30 km zone niet veilig zijn en misschien wel kanker zullen krijgen. Maar niemand praat over de gevolgen op lange termijn. In Hiroshima wonen ook nu gewoon weer mensen. En daar vertrouwen veel japanners toch wel op. Daar is het ook goed gekomen. Maar dit is wel anders en dat gaat nu na weken pas inzinken.

Werken, tja japan is een redelijk vooruitstrevend land. Veel dingen worden verplaatst en elders opgepakt. Maar er zijn fabrieken die gewoon stil liggen en niet produceren. Die mensen krijgen geen geld en die bedrijven hebben het zwaar. Goed voorbeeld is de autolak, daar zijn giga veel problemen mee. Overal ter wereld gebruiken ze lak die 40 km van Fukushima word gemaakt. Maar daar gebeurt sinds de 11de al niks meer... Dus auto's komen niet meer af. Oplossingen zullen er wel komen, maar voorlopig wachten dat soort bedrijven gewoon nog op informatie. Net als wij weten ze niet veel. Word het erger of beter...

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 16:55

Inmiddels is officieel bevestigd dat de reactoren lek zijn. Men probeert op dit moment te voorkomen dat hoog-radioactief water de zee instroomt. Dit word oa gedaan door zakjes zand en beton te storten tegen de kustlijn aan. Het zeewater is in de baai bij Fukushima inmiddels al 2.000 keer te radioactief. Zou daar nog meer stof bij komen kan dat oplopen tot 100.000 keer. Dit zou het einde betekenen van het merendeel van het zeeleven.

200.000 mensen beseffen na de fonds van plutonium dat ze nooit meer naar huis zullen terug keren. De woorden spookstad en fukushima werden voor het eerst gesproken in een japanse tv uitzending.

De Fukushima 50 blijken te leven onder erbarmelijke omstandigheden. Ze werken extreem lange dagen. Slapen in de buurt van de centrale onder een loden deken. En krijgen bijna geen water (1,5L) en voedsel (oa zoute koekjes, gedroogde rijst en blikvis) per dag.

De japanse staat dreigt Tepco te privatiseren wanneer ze de crisis niet snel onder controle krijgt.

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 17:36

Einde van (merendeel) zeeleven = toch einde voor alles? Of denk ik nu te drastisch?

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 17:48

Alles om Japan? Het hangt een beetje van de zeestromingen af. Het word in zeewater wel enorm verdund.

Probleem in Japan is dat ze geen mogelijkheden hebben om het radioactieve koelwater weg te pompen en op te slaan. Frankrijk is om hulp gevraagd en de hoop is wel dat zij op dat gebied iets kunnen beteken.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 17:49

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 17:54

Klopt, er is een korte periode geweest dat er maar 50 binnen mochten. Toen was de straling te hoog. Maar 2 dagen later gingen ze allemaal gewoon weer aan het werk. Gedwongen of niet is de vraag...

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 18:20

Net op CNN: 'Plutonium seeps into ground'

....

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 21:02

:oo :=

Het kan ook niet minder worden he.
Het blijft maar gedonder daar...

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 21:08

TEPCo geeft geen info aan Japan dus kan Japan geen info delen. Anders had mijn oom (en mijn tante) wel van dit alles geweten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 21:20

Heb een hekel aan dit poppetje, maar hij past nu het beste bij mijn gevoel; |(
Citaat:
Als we nu in de hel zijn, is kruipen naar de hemel het enige wat we kunnen doen.