Man werkt, vrouw blijft thuis. Wat is jouw mening hierover?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Een vrouw die helemaal niet wil werken is egoistisch

Eens
195 (25%)
Oneens
453 (59%)
Anders
110 (14%)

Totaal aantal stemmen: 758

Anoniem

Re: Man werkt, vrouw blijft thuis. Wat is jouw mening hierover?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 20:48

Jammer dat de sfeer in dit topic zo gekelders is afgelopen pagina's... Jammer dat ik weer ver/beoordelingen zie, iets proef van beter voelen of willen zijn...

Trouwens, iedereen is egoïstisch. Er zijn maar heel weinig mensen die echt 100% iets doen puur belangeloos voor ander en niet voor zichzelf. Goed doen voor een ander, gebeurd vanuit een je goed over jezelf kunnen voelen. Eigenlijk ook een egoïstische daad. ;)
Onbewust vaak dat wel.

Waarom egoïsme zo'n negatieve lading heeft, heb ik nooit begrepen en waarom mensen zich er voor schamen zo genoemd te worden. Want we zijn het allemaal. Uiteindelijk maak je bijna alle keuzes in het leven vanuit egoïsme.

Zo ook bij dit onderwerp, wat je ook doet, werken of thuisblijven (of allebei). Je doet het om het zelf beter te hebben (of je nu meer geld wil dan nodig is, of dat dat geld keihard nodig is), om een goede partner of moeder te willen zijn, om je te ontwikkelen of om meer geld te hebben.. nu ja.. noem alle redenen achter elkaar op die iedereen hier voor beide kanten noemt.

En als je moet kiezen tussen het wazige concept 'de maatschappij' of je eigen hachje... Nu... 99,99% van de mensen kiest voor zijn eigen hachje hoor. Overlevingsinstinct heet dat :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 20:49

IngridB schreef:
Het is ook onzin dat huisvrouwen/moeders egoisten zouden zijn. ZE hebben hiervoor gekozen net als iemand anders kiest om
50 uur in de week te gaan werken voor een baas.

Als huismoeders huismoeder willen zijn, lekker laten evenals vrouwen die willen werken. Het een is niet slechter dan het andere. Je valt een ander er niet mee lastig en voor beide is wat te zeggen.

Wat eigenlijk treurig is dat wat voor vrouwen met een recht begon, door andere vrouwen opeens als een moeten is verheven.

Laat een ieder doen wat het beste past in en overeenstemming met het gezin.

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 20:57

zou niet weten waarom het ego is als de vrouw zelf thuis wil blijven en de man verdient genoeg om eten op de plank te krijgen.
ik vind het ego als mensen voor kinders kiezen en ze vervolgens 24-7 op de kinderopvangdumpen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 20:59

fjordowner18 schreef:
zou niet weten waarom het ego is als de vrouw zelf thuis wil blijven en de man verdient genoeg om eten op de plank te krijgen.
ik vind het ego als mensen voor kinders kiezen en ze vervolgens 24-7 op de kinderopvangdumpen!

Das ook weer wat overdreven ;)

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 21:00

Sizzle schreef:
Quellian schreef:
Héél makkelijk gezegd als buitenstaander Sizzle :j

Ja hallo, zeg. Ik maak tenminste die keus. Ik ben allang ruim in de tijd dat normaal gesproken klokken tikken hoor, maar zowel ik als mijn vriend willen niet inleveren op het werk (en ik ook nog paarden) dus gebeurt het niet. punt uit.
Ik vind dat een kind tijd met zijn ouders hoort te verbrengen en ik kan dat niet bieden. Ik heb dus respekt voor degenen die dat wel kunnen. Alle anderen die wel combineren zullen vast ook goede oudres zijn, maar het is niet mijn voorkeur.

En daar heb ik nou respect voor. Voor mensen die de keuze wel of geen kinderen heel bewust afwegen :j

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 21:02

Dat lijkt mij ook overdreven. Het is zo gemakkelijk een oordeel te vellen over de keuzes die anderen gemaakt hebben, dat recht hebben we niet. Je kunt wel beargumenteren misschien waarom je dat vindt, maar het zomaar roepen, heeft geen zin en is onnodig onrespectvol.

En Mailkeltje, ik denk dat de meeste mensen er goed over nadenken voordat ze proberen kinderen te krijgen.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 21:15

Mindim schreef:
IngridB schreef:
Het is ook onzin dat huisvrouwen/moeders egoisten zouden zijn. ZE hebben hiervoor gekozen net als iemand anders kiest om
50 uur in de week te gaan werken voor een baas.

Als huismoeders huismoeder willen zijn, lekker laten evenals vrouwen die willen werken. Het een is niet slechter dan het andere. Je valt een ander er niet mee lastig en voor beide is wat te zeggen.
Wat eigenlijk treurig is dat wat voor vrouwen met een recht begon, door andere vrouwen opeens als een moeten is verheven.

Laat een ieder doen wat het beste past in en overeenstemming met het gezin.

Zouden we misschien deze wijze uitspraak even op ons in kunnen laten werken in plaats van al dat snelle, venijnige veroordelen?? :o

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 21:52

Alet74 schreef:
Dat lijkt mij ook overdreven. Het is zo gemakkelijk een oordeel te vellen over de keuzes die anderen gemaakt hebben, dat recht hebben we niet. Je kunt wel beargumenteren misschien waarom je dat vindt, maar het zomaar roepen, heeft geen zin en is onnodig onrespectvol.

En Mailkeltje, ik denk dat de meeste mensen er goed over nadenken voordat ze proberen kinderen te krijgen.

Daarin verschillen we dan van mening. Maar dat geeft niet.

Het eerste ben ik overigens wel met je eens.
Ieder maakt, bewust danwel onbewust, keuzes en probeert naar eigen inzicht er het beste van te maken.

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 23:18

Moderatoropmerking:
Een paar pagina's terug heb ik reacties verwijderd. Het is absoluut niet de bedoeling dingen te insinueren of denigerende reacties te plaatsen. Ik wil iedereen dan ook vragen om deze discussie weer op een meer respectvolle manier te volgen. Het is een pittig onderwerp, maar daarin moet het mogelijk zijn om je berichten te nuanceren.

marije1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 23:20

Ik vind het prima als de vrouw (of man) ervoor kiest om niet te werken, maar dan vind ik het niet gepast dat je een WWuitkering aanvraagt en lekker 'teert' op andersmans belastingcenten.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 00:24

Jammer dat ineens iedereen lijkt te moeten bewijzen hoe druk ze het wel niet hebben. Wees liever trots op je keuzes om een gelukkig leven te leiden zonder te veel stress. Veel leuker en je leeft er een stuk langer mee.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 01:09

Waar komt die stelling eigenlijk ineens vandaan? Of stond deze er al de hele tijd, heb ik er overeengekeken. Ik vind de stelling eigenlijk niet zo goed de lading van dit topic dekken. Volgens mij vinden de meesten het helemaal niet egoistisch als een vrouw niet werkt, dat moet iedereen zelf weten en je benadeelt er niemand mee (hooguit je zelf). Ik zou er zelf niet tegen kunnen als ik financieel afhankelijk was.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 01:16

en ik heb lekker geslapen zoooohhhoooo. :D

Bloodymary schreef:
franka75 schreef:
in elk geval weet ik wat deze thuisblijvenden vrouw zo gaat doen. :Z lijkt me heeeerlijk kruikjes warmen mn bed al op.

Kijk, that's the spirit! Gewoon er voor uit komen en niet allerlei smoesjes over hoe zwaar het is met stofzuigen, strijken etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 09:07

Bloodymary schreef:
Waar komt die stelling eigenlijk ineens vandaan? Of stond deze er al de hele tijd, heb ik er overeengekeken. Ik vind de stelling eigenlijk niet zo goed de lading van dit topic dekken. Volgens mij vinden de meesten het helemaal niet egoistisch als een vrouw niet werkt, dat moet iedereen zelf weten en je benadeelt er niemand mee (hooguit je zelf). Ik zou er zelf niet tegen kunnen als ik financieel afhankelijk was.

Eh welke stelling bedoel je, het topic-onderwerp? Die staat er al even hoor.

IngridB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 09:36

Ze bedoeld de stelling of huisvrouwen egoistisch zijn!

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 10:08

marije1987 schreef:
Ik vind het prima als de vrouw (of man) ervoor kiest om niet te werken, maar dan vind ik het niet gepast dat je een WWuitkering aanvraagt en lekker 'teert' op andersmans belastingcenten.

Weet jij op welke manier je een ww-uitkering aanvraagt en verkrijgt? Denk je dat je die zomaar even ontvangt ofzo? Als je recht hebt op ww-uitkering is de hoogte naar gelang je hebt gewerkt. Ik kan je vertellen dat dat echt niet zo heel lang is en 70 procent van het laatst genoten loon. Huismoeder zijn en ww-uitkering aanvragen vind ik een erg vreemde combinatie en ik weet dan ook niet hoe je hierbij komt?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 10:41

maikeltje schreef:
En daar heb ik nou respect voor. Voor mensen die de keuze wel of geen kinderen heel bewust afwegen :j

Nu klink je als een bokker waar ik de naam niet van noem.
Je hebt bepaalde keuzes gemaakt in het leven en daardoor mag je absoluut geen andere keuzes maken. Je hebt een kat, krijgt een kind, kind blijkt allergisch en je krijgt een bak vuil over je heen, want 'de kat was er het eerst!'. Jaja... zo lust ik er ook nog wel een paar :9

Ik heb echt niet ZOMAAR een kind gekregen hoor :D

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 11:07

Bloodymary schreef:

Dat was de openingspost :)*

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 11:09

Sizzle schreef:
Jammer dat ineens iedereen lijkt te moeten bewijzen hoe druk ze het wel niet hebben. Wees liever trots op je keuzes om een gelukkig leven te leiden zonder te veel stress. Veel leuker en je leeft er een stuk langer mee.

Van mij uit was dat helemaal niet bedoeld om te bewijzen hoe druk ik het nu heb, maar dat kwam meer door de opmerking 'tijd kun je zelf creëren door prioriteiten te stellen'.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 11:26

marije1987 schreef:

´of man´ Inderdaad.
Dan ook inderdaad zelf de consequentes dragen. De vrijheid om te kiezen voor niet werken houdt geen plicht van een ander in :)*
Dat gaat op heel veel punten op. De vrijheid van individuele keuze is niet automatisch een plicht voor een ander in een relatie.
Baas over eigen buik? Inderdaad doch ook zelf verantwoordelijk. Recht op kiezen = plicht tot verantwoordelijkheid nemen.

Dit topic is mijns inziens een onvoorstelbaar ongeëmancipeerd uithangbord.
Je hebt helemaal gelijk Marije.
Man of vrouw en als je niet werkt heb je ook geen inkomen.
Het hoe binnen een relatie ´werk´ verdelen over binnenshuis en buitenshuis is een zaak tussen partners, net als hoé inkomen gegenereed wordt.
Man of vrouw, man-man, vrouw-vrouw of ruimer opgezet is allemaal totaal niet relevant.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 11:31

Quellian schreef:
maikeltje schreef:

Nu klink je als een bokker waar ik de naam niet van noem.
Je hebt bepaalde keuzes gemaakt in het leven en daardoor mag je absoluut geen andere keuzes maken. Je hebt een kat, krijgt een kind, kind blijkt allergisch en je krijgt een bak vuil over je heen, want 'de kat was er het eerst!'. Jaja... zo lust ik er ook nog wel een paar :9

..en als je daar zélf voor gekozen zou hebben zonder overleg, dan ben je ook zelf voor verantwoordelijk.

Idem werk keuzes. Eenzijdige keuzes geven eenzijdige verantwoordelijkheden.

Terecht bewoording trouwens dat ´kríjgen´. Je kan zoveel willen maar het blijft kríjgen. Ander topic echter.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 11:39

Huertecilla schreef:
Quellian schreef:

..en als je daar zélf voor gekozen zou hebben zonder overleg, dan ben je ook zelf voor verantwoordelijk.

Idem werk keuzes. Eenzijdige keuzes geven eenzijdige verantwoordelijkheden.

Terecht bewoording trouwens dat ´kríjgen´. Je kan zoveel willen maar het blijft kríjgen. Ander topic echter.

Ik zeg toch ook krijgen?
Maar ik snap de rest van je reactie niet?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 11:47

Quellian schreef:
Ik zeg toch ook krijgen?

Daar maak ik je toch ook een compliment over :)*

Citaat:
Maar ik snap de rest van je reactie niet?

Bedankt voor die terugkoppeling.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 11:55

Is dat laatste sarcasme? :)

Maar het lijkt me dat de meeste mensen binnen een relatie SAMEN voor een kind kiezen en dan ben je ook samen verantwoordelijk. En of het nou gaat om tijdsindeling of om de financiele kant; je zult het samen moeten doen of samen mogelijkheden moeten bekijken.
Was je reactie naar mij toe of in het algemeen?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 12:17

Quellian schreef:
Is dat laatste sarcasme? :)

Nee, gewoon wat er staat.
Ik bedánk je voor het aangeven dat mijn inbreng jouw niet helder is :)*

Ik ken jou, jouw keuzes, motivaties, het eventuele overleg met jouw partner(s) niet en dat is ook nergens voor nodig.
Ik heb daar dus geen mening over.
Persoonlijk gaat verder toch via persoonlijke berichten? Ik dacht dat persoonlijk niet de bedoeling was dus nee, dat bedoelde ik dus niet persoonlijk.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 09-11-10 12:23, in het totaal 1 keer bewerkt