Leerkracht met hoofddoekje voor de klas.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mag een leraar een hoofddoekje/keppeltje/etcetera voor de klas dragen?

Ja
274 (40%)
Nee
396 (59%)

Totaal aantal stemmen: 670

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 16:21

Jameyskatje, met alles wat je schrijft is dat over jezelf, en daarin maak je deel uit van een kleine groep die dat wel zo voelt ten opzicht van de grote groep die dat niet zo doet of ervaart.

Het is nog steeds een feit dat er hele wijken in grote plaatsen zijn die over het meerdere deel bevolkt zijn door allochtonen (moslims vaak dus) dat men eigen winkels heeft, de buurman hetzelfde praat als jezelf en de blagen op straat worden geknikkerd omdat ze het zelf daar maar moeten uitzoeken. Dat zijn wijken waar over het algemeen het beeld van de blonde hollandse nederlander uitgewist is.

Daar hoeft men zich niet aan Nederland aan te passen, Nederland heeft zich aan die mensen aangepast. Men kan zijn eigen taal spreken, er zijn cafetjes om thee te drinken, de buurtsoos is op die mensen afgestemd, tolken worden ingezet om miscommuniatie te voorkomen enz. enz.

Ook kennen we de verhalen van de buitenlanders/vluchtelingen die geholpen worden in alles geholpen worden. Huis, inrichting eten, baan, school, noem het maar op.. Ik weet van een woningbouwvereniging, (mijn man is aannemer) dat ze zulke huizen inrichten voor vluchtelingen, maar die huizen over het algemeen in korte tijd verpauperen, want ja in hun eigen land hoeven ze ook hun tuintje niet te onderhouden, dat is toch typisch Hollands? Waar het behang van de muren loslaat, hoeven ze niets aan te doen, de woningbouw knapt dat wel op.. en als ze verhuizen naar een ander huis, nemen ze alles mee, incl de inrichting waar de woningbouw kosten voor heeft gemaakt om die mensen tijdelijk van hulp te voorzien..
Tja in dat geval lijken we en zijn we Luilekkerland voor die mensen..

Kan eerlijk zeggen dat toen ik in de problemen kwam die hulp niet kwam.. Ik werd als alleenstaande moeder met twee jongens op straat gezet.. In elkaar geslagen, geen huis, geen geld, niets.. nog geen nagel om mijn bips te krabben.. Kreeg geen hulp om dat trauma te verwerken.. Nee werken moest ik.. En werken deed ik.. En heb werkelijk gewoon bij de instanties aangeklopt en om hulp gevraagd, maar nee, sorrie we kunnen niets voor u doen werd er tegen mij gezegd..Heb een half jaar op een zolderkamertje gewoond bij mensen die ik amper kende maar die me uit consideratie opgenomen hadden, met twee jonge jongens..(ontmoedigingsbeleid noemen ze dat bij de Sociale Instanties, om scheidingen te voorkomen en mensen direkt weer aan het werk te zetten)

Van niets heb ik kei en kei hard gewerkt, zes dagen per week om weer iets op te bouwen. Je kunt je voorstellen dat als je dan zulke tegenstrijdige verhalen hoort het wel erg wrang overkomt... Mede het feit dat van mijn hard verdiende zure loontje(tis nog steeds zo dat de meeste alleenstaande vrouwen een loon verdienen net boven de minimagrens, lekker handig want dan kom je voor niet zoveel dingen in aanmerking als de werkelijke minima, maar wordt je des te harder belast en financieel getroffen) de belasting weer in deze vluchtelingen en allochtonen wordt gestopt..

Nee ben geen rascist, heb het al eerder gezegd.. Ben altijd open blijven staan en ben blijven praten ook met allochtonen.. Maar her en der heb ik mijn vraagtekens en mijn eigen sceptische gedachten over wat er hier in Nederland gebeurd.

Daarnaast heb ik mijn eigen gedachte over geloof en vrouwenemancipatie. Vaak gaat dat niet hand in hand.

Klopt inderdaad dat we een hele grote groep mensen in Nederland hebben waar we totaal geen last van hebben.. Kijk eens naar de Indonesiers, meerdere deel ook moslims, maar daar hoor je niets van, die hebben zich in de loop van de jaren geintegreerd, kijk naar de chinezen, die zijn zelfstandig en zullen hun handjes niet ophouden. Die regelen het onderling wel. Die maken ook geen rotzooi en houden zich afstandig. Waar hoor je wel de ellende van... vaak de turken en de marokkanen.

Mijn oudste zoon heeft hele goede vrienden, leuke knullen ook, voor het meerendeel Turkse jongens die beleeft, netjes en geintegreerd zijn. Spreken vloeiend Nederlands, hun ouders trouwens ook.. Zijn druk met hun studie hebben humor en lol en genieten van het leven.
Helemaal top..ik zie ze graag thuis komen.. Hoop lol.

Maar die gene die niet willen, wat moet je daar nu mee? Die rotzooi trappen, zich niet aanpassen, loverboys zijn, criminelen.. mensen die niet willen werken, die gebruik/misbruik maken van de systemen die hier uit goedheid zijn opgezet. Weg ermee...

Nee ik ben nog echt geen pvv.. zal dat ook niet worden.

Ixie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-10 16:41

Jesser schreef:
jameyskatje schreef:
weet je hoe het zit springert.

moslims zijn nu nederlanders.

accepteer het gewoon. neem het hoe het is. tijden veranderen.

moslims horen bij nederland, ze zijn nederlander!

acceptatie, dat maakt het leven voor jezelf ook een stuk makkelijker.

ps: mijn eerste filmpje waren toch duidelijk nederlanders!! het 2e filmpje is een algemene mededeling die overal kan gelden.

Hierin kan ik het niet met je eens zijn, zolang een grote meerderheid twee paspoorten hebben kan ik niet vinden dat men Nederlands is. Zolang men nog gebruik maakt van het paspoort van land van herkomst en het Nederlandse paspoort ben je geen Nederlander. Als je 100% Nederlander wilt zijn, pas je je aan. En laat je het paspoort van land van herkomst vernietigen.. Op het moment dat je die banden doorbreekt ben je Nederlander. Als een Nederlander van herkomst gaat emigreren zal hij ook de banden met zijn geboorteland moeten doorbreken en opnieuw beginnen in een ander land. Kan hij ook geen twee paspoorten aanhouden.

Daarnaast vraag een Moslim of hij zich Nederlander voelt en negen van de tien keer voelt hij dat niet zo.
Mijn ervaring? Simpele gesprekjes met mensen die indertijd bij mij in een flat woonden.. gewoon zo even op de gallerij, of de lift.. goh hoe gaat het? Goed? Fijn om te horen, oh je gaat weer terug naar Land van Herkomst als je oud bent? Oh je hebt daar een tweede huis?

En een excuus van' de Marokkaanse Koning wil het niet hebben' is nu niet echt een excuus, als je vindt dat je naar je koning behoort te luisteren, hoor je beter daar in dat land te wonen, en dan niet in Nederland, dan ben je dus ook geen Nederlander..

Daarnaast heeft 'geloof' ervoor gezorgd dat er zoveel doden, zoveel onderdrukking zoveel ellende zoveel oorlogen is geweest in de naam van Allah/God/noem het maar op...

Zelfs hier loopt het hoog op.....

Helemaal mee eens :j.

Electra63

Re: Leerkracht met hoofddoekje voor de klas.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 16:54

Waarom moet je alle banden met het land van herkomst verbreken? En waarom zou je geen 2e huis in bijv. Marokko mogen hebben?
Veel Nederlanders hebben ook een 2e huis in Frankrijk of Spanje. En veel ouderen overwinteren in bijv. Portugal/Spanje.
Wat is daar het probleem van?

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 17:39

Jesser schreef:
Jameyskatje, met alles wat je schrijft is dat over jezelf, en daarin maak je deel uit van een kleine groep die dat wel zo voelt ten opzicht van de grote groep die dat niet zo doet of ervaart.

dat is niet zo jesser.

ik gebruik mezelf graag als voorbeeld om het dicht bij mezelf te houden. (heb ik al eens uitgelegd)

maar ik heb al meerdere malen aangegeven op bokt hoe super groot mijn islamitische netwerk is. moskeeen, verenigingen, stichtingen, via curussen, activiteiten die we organiseren, via werk, via scholen, via mijn vrijwilligerswerk, steden als rotterdam, utrecht gedeeltelijk ook amsterdam en denhaag, ook wat kleinere steden natuurlijk...

ik denk dat als iemand hier op bokt veel moslims kent, dat ik het wel ben.

absoluut niet negatief bedoeld naar de rest van bokt! hopelijk vatten jullie dit niet verkeerd op,

maar ik ben gewoon erg actief in de islamitische gemeenschap in nederland. ik zet me er heel erg voor in met een grote groep medemoslims. dus ik vind zeker dat ik kan spreken voor een groep, tot op zekere hoogte natuurlijk.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 17:55

Kendra schreef:
Ik vind het allemaal prima....het enige waar ik soms niet mee uit de voeten kan is dat het ALTIJD weer over de islam moet gaan.

dit merk ik ook wel, maar dit komt echt van 'beide kanten'. het gaat inderdaad vaak over de islam, waarschijnlijk houd het mensen bezig, moslims en niet-moslims, het is ook een hot-item in de media sinds 9/11 en nu natuurlijk met de pvv.. dus ergens is dit ook niet zo raar. maar ik vind het ook wel eens leuk om een gesprekje over het weer te voeren, of over de aanbiedingen bij de douglas :P

Kendra schreef:
Ik heb daar niks op tegen, maar ook niks mee. Ik ben geinteresseerd in mensen - wat voor werk ze doen, wat ze leuk vinden, wat ze bindt, boeit, enz. Af en toe word ik er wel moe van dat moslims mij vragen waarom ik niets vraag over hun hoofddoekje, over de ramadan, over halal-vlees, over ....

serieus? dat vind ik echt bijzonder om te horen. zelf merk ik het ook wel. dat islamitische jongeren graag over religie praten. maar ik dacht altijd dat dat door mij kwam. omdat ik natuurlijk bekeerd ben wordt ik altijd overladen met vragen. ook wanneer ik luchtig antwoord gaan ze maar door met vragen en voornamelijk heel veel vertellen over zichzelf. over hoe zij hun geloof beleven. wat ze aan zichzelf willen verbeteren, wat ze gelukkig maakt etc. ik merk inderdaad ook dat moslims graag over hun religie praten, ieder mens heeft wel behoefte aan een goed gesprek denk ik dan maar :P ik kan er alleen maar wijzer van worden. mooi dat je ook zo geintereerd bent in al dat soort dingen. maar dat iemand vraagt 'waarom vraag je niets over mijn hoofddoek'.. hihi dat vind ik grappig, heb ik nog nooit meegemaakt. toont toch aan dat ze iets kwijt willen denk ik. of misschien verwachten ze die vragen bij voorbaat al, ookal is dit helemaal niet jou bedoeling. dus ergens is het ook heel mooi dat jij daar juist niet direct naar vraagt.. dat doorbreekt ook een vooroordeel bij je gesprekspartner. volg je me nog :D

Kendra schreef:
Ieder mens is uniek - en integratie heeft voor mij vooral te maken met ontmoeting, samen dingen doen die je leuk vindt, samen praten over dingen die je interesseren. Dan maakt het niet uit of iemand moslim, christen of wat dan ook is. Als wereldbeelden en basisopvattingen over hoe je moet leven verschillen ligt dat anders - maar met die mensen heb ik ook niks, wil ik ook niks. Zo lang zij zich houden aan de Nederlandse wet vind ik het allemaal prima.

volledig mee eens :)

Kendra schreef:
Soms vind ik het erg jammer dat sommige moslims vooral héél erg moslim willen zijn, terwijl er toch zoveel meer terreinen zijn waarop je elkaar kunt respecteren en ontmoeten. Dan laat je de islam even voor wat het is...ook goed toch?

ja dit moet iedereen voor zich weten. ik wil ook graag héél erg moslim zijn. in de zin van. ik wil graag een goede moslim zijn en groeien in mijn geloof. uiteindelijk is geloof voor mij toch de reden van leven. dit leven is maar voor even. ik vind het de kunst om niet door te slaan naar 1 kant. dus bv heeeel erg bezig zijn met dit leven op deze wereld met als gevolg materialisme etc, ik blijf me altijd bewust van de gunsten die ik heb gekregen in dit leven en dat het leven ook zo weer over kan zijn. aan de andere kant moet je wel met beide benen op de grond blijven, je bent namelijk nog steeds op deze wereld, je bent nog niet dood. maar moslims die hun geloof echt bestuderen zouden ook inzien dat deze belans heel goed geregeld is. de islam even laten voor wat het is, dat zal erg moeilijk worden. zowel voor mij als eigenlijk voor alle moslims die ik ken; de moslims die echt bezig zijn met hun religie bedoel ik dan. bij wijze van spreken, een glimlach naar een kind is bij ons al een goede daad. alles wat je doet telt mee. dus je kan moeilijk zeggen van 'he vanavond ga ik even lekker naar de kroeg een pilsje drinken, dan kan ik hollanders ontmoeten, dan laat ik de islam even voor wat het is, morgen ben ik weer een goede moslim.. zo werkt het niet. maar zo bedoelde je het ook niet denk ik? onze profeet vzmh zei ook 'en overdrijf niet in jullie religie', probeer niet beter te zijn als de profeet, geen mens is perfect, maar als je iets weet praktiseer dit dan, doe je best. pronken en de beste willen zijn is bv ook een hele grote zonde. blijf bescheiden en zelfbewust. maar hoe iemand dat doet dat is voor iedereen persoonlijk. en dan is karakter ook nog een geval. de 1 heeft veel behoefte aan sociale betrokkenheid (me) de ander is meer op zichzelf en heeft genoeg aan een kleine kring en familie. ook dat kan ik niet verwerpen, zo is iedereen anders.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 18:07

@jesser:

ik vind het heel erg om te lezen wat je mee hebt gemaakt. nederland is ook niet perfect. je bent ook zeker niet de enige helaas. ik kan me voorstellen hoe jij je voelt. ik vind het ook sterk dat je er weer bovenop bent!

(ken bv een islamitische vrouw die nu alleen staand is omdat ze moslima werd, verstoten door familie, geslagen door niet-islamitische man, 3 kinderen. had ook he-le-maal niets meer. geen computer, geen telefoon, geen islamitische vrienden, want ze was net moslim en geen niet-islamitische vrienden meer, omdat ze dus voor de islam koos. en waar was de hulpverlening? nergens! uiteindelijk kreeg ze een heel klein flatje toegewezenm gelukkig maar. om van te janken, serieus. wij hebben toen met een groepje moslima's allemaal spullen verzameld en aan haar geschonken, geld ingezameld om de belangrijkste dingen te kunnen betalen en we zijn met haar in gesprek gebleven in de hoop dat ze er niet onderdoor ging. het was allemaal zwaar &%$^#$%, haar dochtertje kon niet meer paardrijden, ik heb haar toen rijkleding gegeven, iemand anders heeft haar een leskaart op de manege gegeven. zo sneu allemaal. uiteindelijk is er hulpverlening gekomen, lekker laat natuurlijk.. dat komt omdat het allemaal zo burocratisch is volgens mij)

Citaat:
over geloof en vrouwenemancipatie. Vaak gaat dat niet hand in hand.

hierin heb jij een andere visie dan ik (ik dacht er vroeger trouwens ook zo over hihi). bij mij gaat dit juist wel hand in hand. de islam heeft vrouwen heel veel rechten gegeven. voor de islam werden vrouwen als minderwaardig beschouwt in arabie, meisjesbaby's werden zelfs begraven. toen de islam kwam ontston er een hele grote hervorming hierin. want jee, vrouwen waren net zoveel waard als mannen. de 1e moslim was een vrouw.. ik heb het al best vaak uitgelegd op bokt. ik zal het eventueel wel via de pb willen uitleggen. anders ben ik bang dat het allemaal teveel wordt in dit topic en we tever afdwalen, wil het topic ook gezellig houden :D.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 18:22

Jesser schreef:
Hierin kan ik het niet met je eens zijn, zolang een grote meerderheid twee paspoorten hebben kan ik niet vinden dat men Nederlands is. Zolang men nog gebruik maakt van het paspoort van land van herkomst en het Nederlandse paspoort ben je geen Nederlander. Als je 100% Nederlander wilt zijn, pas je je aan. En laat je het paspoort van land van herkomst vernietigen.. Op het moment dat je die banden doorbreekt ben je Nederlander. Als een Nederlander van herkomst gaat emigreren zal hij ook de banden met zijn geboorteland moeten doorbreken en opnieuw beginnen in een ander land. Kan hij ook geen twee paspoorten aanhouden.

Daarnaast vraag een Moslim of hij zich Nederlander voelt en negen van de tien keer voelt hij dat niet zo.
Mijn ervaring? Simpele gesprekjes met mensen die indertijd bij mij in een flat woonden.. gewoon zo even op de gallerij, of de lift.. goh hoe gaat het? Goed? Fijn om te horen, oh je gaat weer terug naar Land van Herkomst als je oud bent? Oh je hebt daar een tweede huis?

als ik emigreer wil ik ook graag mijn nederlandse paspoort behouden. waarom kan ik niet zo goed benoemen. maar ik ben hollands, het in mijn identiteit, dat wil ik behouden. een nederlands paspoort gaat ook nog eens voor veel voordelen zorgen, wanneer ik deze blijf aanhouden

maar verder ben ik het helemaal met je eens. ik vind voornamelijk de nieuwe generatie dat die gewoon nederlandse paspoorten moeten hebben en meer niet. want het 2e paspoort gebruiken ze toch enkel om baby's en huwelijken te laten registreren en voor vakantie. (en begravenissen, dat is ingewikkeld, de meesten worden in land van herkomst begraven omdat hier in nederland vrij weinig islamitsiche begraafplaatsen zijn.)

ik ben ook tegen dubbele paspoorten. alheowel ik zelf graag mijn nederlandse paspoort behoud. lekker dubbel he :D

(op de 2e alinea)zullen we daar een wedje op leggen:D wil de uitdaging wel uitgaan. alle 2 50 moslims ondervragen. minstens 5 verschillende afkomsten en minimaal 5 per verschillende afkomst (dus niet enkel marokkanen). 25 mannen en 25 vrouwen. 25 boven de 35 en 25 eronder??

dan onderzoeken we of ze zich nederlander voelen
(niet of ze terug naar land van herkomst willen, want de meeste ouderen willen dat opzich wel. ze zitten alleen met kinderen, geld etc. ken er ook veel die al terug zijn of binnenkort gaan. dus dat ik voor mij duidelijk)

ik wil die uitdaging wel aangaan, lijkt me leuk! :D

Jesser schreef:
Daarnaast heeft 'geloof' ervoor gezorgd dat er zoveel doden, zoveel onderdrukking zoveel ellende zoveel oorlogen is geweest in de naam van Allah/God/noem het maar op...

er zijn inderdaad veel oorlogen gevoerd uit naam van God. maar hoeveel zijn er niet gevoerd om slavernij? landje veroveren? macht? olie? geld? geloof wordt misschien als reden gegeven, maar vaak hebben de oorlogen wel een ander doel. daarbij, een oorlog wordt altijd door 2 partijen gevoerd, als het er niet meer zijn..

ik vraag me af of niet-religieuze oorlogen voor minder slachtoffers heeft gezorgd dan religiesgetinte oorlogen..

er worden mensen vermoord uit de naam van God/Allah.
maar hoeveel procent is dit aantal van het werkelijke aantal moorden?
dus als we alle moorden nemen, hoeveel procent is er dan uit de naam van God?

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 18:25

Jamy, zo denk ik ook, alleen heb ik daar geen geloof bij(althans geen constitutioneel geloof, geloof in spiritualiteit is wat anders denk ik)..Counting my blessings is iets waar ik mij dagelijks bewust van ben.
Daar waar ik kan help ik mensen. Oprecht en vanuit een goed hart en intentie. Een ieder die aan mijn deur klopt en hulp nodig heeft krijgt die. (zonder mezelf hiermee op mijn borst te slaan, want het gebeurt oprecht)
Ik denk dagelijks aan het feit dat ik gezegend ben over het feit dat ik mijn kids, mijn man, de mensen om me heen gezond zijn. Dat we in staat zijn om onze mensen aan het werk te houden. (bouwbedrijf)
Ben me bewust van de verantwoordelijkheden die op onze schouders rusten. Ben me bewust van het feit dat ik nu een heel goed leven heb, met een mooi groot huis, mooie grote auto en het financieel op een rijtje. Maar ik weet dat ik het ook anders heb gehad. En als het moet kan ik zo weer terug met minder. Des te meer waardeer ik het dat ik het nu zo goed heb.. En vind ik dat ik op zijn minst een steentje kan en mag bijdrage daar waar het in mijn mogenlijkheid ligt.

Maar ik predik niet. Ben niet anders dan jij, en toch zo'n groot verschil..

Ik weet dat er enorm veel vrouwen in dezelfde positie zitten als waar ik in gezeten heb. Dit zeg ik ook niet zomaar, dat ik dit deel van mijn leven openbaar zet is juist omdat ik ook mijn kanttekeningen heb. Nederland is zeker niet perfect wat dat betreft.

Net zoals ik kritsch ben naar het geloof of dat Moslim of Kerkelijk is. (of we nu een vrouw wegstoppen in een burka of habijt,nah heel flauw grapje uit het andere topic)

Maar ik ben ook kritisch naar andere zaken die in Nederland gebeuren. Wilders vind ik persoonlijk een grote gek.. we zouden en moeten het anders kunnen oplossen.
Dat er veel mensen morren... begrijp ik, er is ook veel om te morren. Onze levensstandaard is niet zo hoog meer, en veel oudere mensen leiden hieronder(letterlijk). Ons onderwijs verpauperd door tekorten aan goede leerkrachten. De zorg is een ramp.. Mag hopen dat ik daar nog lang niet gebruik van hoef te maken. De wachtlijsten in de ziekenhuizen zijn belangelijk hoog. Jonge gezinnen die torenhoge hypotheken moeten aangaan enz. enz.

Er is een hoop om te verbeteren, en uit welke jungle van partijen moet je kiezen om daadwerkelijk er iets aan te laten doen.. Een ding weet ik wel.. Verbeter de wereld maar begin bij jezelf.

Ik ben kritisch, naar mijzelf maar ook naar mijn omgeving en naar de wereld om mij heen en waar ik in leef..

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 18:27

Je gaat te hard.. heb net mijn ene post af.. Probeer later op je andere te reageren. Moet mijn paarden verzorgen..

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 18:32

beantsje schreef:
Weleens aan gedacht, Jesser dat het helemaal niet mogelijk is om de Marokkaanse nationaliteit op te geven? Zelfs al zou je willen?

Verder denk ik dat het helemaal niet om het moslim-zijn gaat. Wáren het maar gelovige moslims, dan haalden ze niet zoveel rottigheid uit.
En bovendien; moslims van bijv. indonesische afkomst heb je helemaal geen last van.
Het is een cultuurprobleem die m.n. de Marokkaanse jeugd betreft. Daarvan zijn hooguit de ouders gelovig moslim, voor dat tuig is het helemaal niet zo spannend. Die zuipen, stelen, plegen geweld, gebruiken drugs, intimideren meisjes, niet erg Halal allemaal. Daar past overigens wat mij betreft alleen een keiharde aanpak.

hier kan ik me helemaal in vinden. kort en bondig, maar wel waar vind ik.

voor de indonesische moslims in nederland heb ik zoveel respect. ook hun manier van opvoeden vind ik geweldig. heb lesgekregen van een indonesische imam. hij was zo open, zo grappig, maar bracht te kennis wel duidelijk en direct. helemaal geweldig vodn ik het

daarbij wil ik ook toevoegen dat de ouders vaak wel praktiserend moslim zijn. maar ook onder deze groep bestaat grote onwetendheid over het geloof. bv over zaken als het huwelijk. ze zijn hier vaak best nationalistisch in (zonen en dochters moeten met marokkanen trowuen. niet eens marokkanen, ook nog van een bepaald marokkaans volk, berbers en arabieren gaan niet samen, ook nog uit een bepaalde streek.) terwijl de islam nationalisme en trots zoooo erg verboden heeft! ze slaan daarin helemaal de plank mis.

ik schat dat dit zo'n 35% van de eerste generatie is en dat is echt teveel. gelukkig zijn er steeds meer die doorhebben dat het geluk van hun kind belangrijker is en dat ze in nederland wonen (de kans is groot dat ze een leuke turkse of nederlandse meid / jonge tegen komen).. en door deze gemixte families worden er weer bruggen gebouwd en begrip gecreeerd. ik vind het jammer om te zien dat er nog steeds marokkanen en turken zijn (en ook hollanders hoor, vergis je niet) die willen dat hun kind met iemand van dezelfde afkomst trouwen. indonesiers, afghanen en somaliers zijn helemaaaal niet zoo. dat is dus echt een cultuurverschil. heeft inderdaad weinig meer met moslim-zijn te maken

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 18:33

Jesser schreef:
Je gaat te hard.. heb net mijn ene post af.. Probeer later op je andere te reageren. Moet mijn paarden verzorgen..

geen probleem. ik ga ook zo weg, heb vanavond springles. dus waarschijnlijk lees ik het morgen op mijnwerk pas weer (als ik daar tijd voor heb :+ )

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 18:35

je laatste reactie is mooi beschreven jesser.

inderdaad, ik ben niet anders dan jij, en toch zo'n groot verschil..

dat is mooi om bewust van te zijn!

(ben er nu vandoor. groejtes)

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 19:27

Goed dat dit topic weer open is, dit is een goed topic om elkaar wederzijds beter te leren begrijpen.
Ik denk dat er misverstanden zijn door "onwetendheid" en daardoor verkeerd begrijpen van anderen culturen, gewoontes en geloof. Net zo bij de hoofddoek in dit topic. Kan het helemaal mis hebben natuurlijk, maar zo ervaar ik het.
De Islam, Allah, Koran (Qoer'ān) en Moslim (moeslim) worden verkeerd of niet begrepen, maar wel veroordeeld zonder er wetenschap van te bezitten? Dat kan ik niet begrijpen, persoonlijk probeer ik zo breed mogelijk te informeren zonder te oordelen en al helemaal te veroordelen.
Naar mijn persoonlijke mening is de bijbel zoals wij die kennen, onvriendelijker voor mens en dier. Maar hoe origineel is de bijbel, zoals wij die kennen? Is de bijbel niet zoals paardenboeken vertaling op vertalen, met door verkeerd vertalen al zijn fouten? Vaktaal bij paarden wordt in deze moderne tijd niet belangrijk gevonden, als we elkander maar begrijpen in jip en janneke taal? Is het zo niet net zo toepasselijk bij de bijbel?
Wie zijn wij over anderen te oordelen en te veroordelen?

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 20:08

Mijn oordeel komt voort uit eigen ervaringen en ja die zijn niet positief. Dat houd niet automatisch in dat alles negatief is.
Een hoofddoekje/keppeltje enz. voor de klas is voor mij dan ook geen optie op een openbare school.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 20:28

Maar het dragen van een ketting met geloofsteken wel?

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 09:50

FaberSmid
Het gaat hier over een hoofdoekje/keppeltje enz.
Daar heb ik mijn mening over gegeven.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 09:57

Ok maar maak jij daar dan onderscheid in? In het dragen van keppel/hoofddoek of het dragen van een ketting met bijv. kruisje? Daar ben ik ook wel benieuwd naar? En zo ja, wat is daarvoor de reden dan?

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 10:00

jameyskatje schreef:
ik zal je een beetje helpen.

ik kreeg dit net in mijn mailbox (dit soort dingen krijg ik dagelijks hoor, dus zomaar even een voorbeeldje)

Afbeelding

vind je dit misschien goed?

ik gooi zomaar even een voorbeeldje in, misschien krijg je dan inspiratie

Heb je ook gezien, wat er onderaan de affiche staat? een telefoonnummer "alleen vrouwen". Dus zelfs als je zoiets organiseert, mag je blijkbaar niet gebeld worden door mannen....
Vrouwen die zich - vrijwillig of onvrijwillig - zó isoleren binnen de samenleving, daar schrik ik van.

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 10:38

Heb geen problemen met een docente met hoofddoekje. Zegt iets over wat zij wil geloven, en niet dat ze anderen wil bekeren tot dat geloof.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 11:12

beantsje schreef:
jameyskatje schreef:
ik zal je een beetje helpen.

ik kreeg dit net in mijn mailbox (dit soort dingen krijg ik dagelijks hoor, dus zomaar even een voorbeeldje)

http://img718.imageshack.us/img718/687/ghghghl.jpg

vind je dit misschien goed?

ik gooi zomaar even een voorbeeldje in, misschien krijg je dan inspiratie

Heb je ook gezien, wat er onderaan de affiche staat? een telefoonnummer "alleen vrouwen". Dus zelfs als je zoiets organiseert, mag je blijkbaar niet gebeld worden door mannen....
Vrouwen die zich - vrijwillig of onvrijwillig - zó isoleren binnen de samenleving, daar schrik ik van.

Daar schrik ik ook van hoor..

Dat kán toch niet in de Koran staan..
"Gij mag niet telefoneren met mannen" :')

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 11:49

Er zijn heel veel dingen waarin ik gelijk kan geven. Zo veel groepen waar je geen last/hinder van hebt. En zoals in veel gevallen, zal je die groeperingen ook niet horen of zien.

Echter wat mijn punt is dat degene waar je wel van hoort.. Gelijk ook grote rotzooi geven.. Het extremisme bv. Tuurlijk waar te voor staat is nooit goed..

Echter zodra mensenlevens of veiligheid in het geding komt, bedreigingen ect komt op gegeven moment er weer tegenreakties op.

De kerk raakt zo nu en dan in opspraak(wil niet zeggen dat die viespeuken hun gang kunnen gaan met het misbruiken van kinderen e.d.) maar de laatste jaren zijn er geen aanslagen/oorlogen, bom explosies, vliegtuigkapingen meer geweest door extremisten van het kerkelijk geloof. Terwijl dat nog niet het geval is vanuit het moslim geloof..

Ik begrijp dat je vindt vanuit jouw oogpunt dat je heel veel vrijheid hebt als vrouw zijnde. Maar toch ben ik het nog niet met je eens.. Neem dat hoofddoekje.. Vanuit geloof behoor je dat hoofddoekje te dragen. Waarom zouden vrouwen hun pracht moeten verbergen. Waarom kan men niet genieten van de pracht van een vrouw maar met respect vanuit het moslim geloof. Zodat dat zij zich als zodanig moet verstoppen onder haar hoofdoek... Je haar heb je tenslotte niet voor niets gekregen. Heb het niet over om jezelf als losbandig te presenteren. er is ook een middenweg..

Ik hoorde gisteren op de radio dat er een lijst was gemaakt welke landen je als moeder het beste kon vertoeven.. Afghanistan was de minst beste plaats om als moeder te fungeren. Het is ook een van de meest vrouw onvriendelijke landen ter wereld. Veel vrouwen worden nog steeds enorm onderdrukt met gebruik van het geloof om ze te onderdrukken.
Noorwegen kwam met de moeders als beste uit de lijst en Nederland stond in de top tien als ik meen de 8e plek..

Ik denk dat wij het moslimgeloof moeilijk kunnen scheiden van het extremisme.. er is zoveel negativiteit aan vast gekoppeld dat het moeilijk is om dat schrikbeeld los te koppelen.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 11:50

beantsje schreef:

van het gehele positieve bericht is er altijd wel wat op aan te merken.

er zijn vrouwen die niet willen bellen naar een man. het is dus niet zo dat de man niet naar een vrouw mag bellen. het heeft niets met mogen te maken maar met mogelijkheden.

er zijn vrouwen die dat echt vertikken.. moeten ze dan maar thuisblijven? dat is juist isolatie. geef ze dan liever een mogelijkheid om naar een vrouw te kunnen bellen.

het is dus precies andersom bedoeld. niet omdat vrouwen niet naar mannen mogen bellen. maar om vrouwen die niet naar een man willen bellen de mogelijkheid te geven om naar een vrouw te bellen. soort van tegemoetkoming zodat ook deze vrouw deelneemt.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 11:55

Jesser. Hoe het er in Afghanistan aan toe gaat zegt toch niets over de Islamieten in Nederland. Net als extreem-christelijke sektes in Amerika niets over het Christendom in Nederland zeggen?

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 11:58

Nee dat begrijp ik ook. Maar wilde aangeven dat het 'schrik'beeld en de algemene gedachte over het moslimgeloof toch aan een paar dingen vasthouden. O.a. het vaak vrouw-onvriendelijke gedrag..

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 12:03

Ja. Dat is ook wel zo. Maar dat is eigenlijk niet terecht. Dat is denk ik dan toch een vooroordeel en overhaaste generalisatie. Het beeld klopt in sommige gevallen ook wel. En wat er in Afghanistan en Irak enzo gebeurt is natuurlijk verschrikkelijk. En natuurlijk gebeuren er in Nederland ook wel eens nare dingen. Maar het spreekt natuurlijk niet automatisch voor iedereen. Elke moslim is een individu die recht heeft op zijn eigen individuele oordeel als het ware. En het feit dat er dus 'schrik'beelden zijn is, denk ik, al een slechte zaak.