Moet de Burka kunnen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Is de Burka storend?

Ja
636 (65%)
Nee
328 (34%)

Totaal aantal stemmen: 964

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 15:33

ikkeweer schreef:
En met je hoofddoek op het paard, zonder een cap te dragen...

wat heeft dit in godsnaam met de discussie te maken??
HALF BOKT RIJDT ZONDER CAP!!!!!

maar nee, sommige ruiters (bepaalde beroemde Zbokkers) worden de hemel in geprezen en dan hoor je ineens niemand over de cap zeuren!!
jij ook niet neem ik aan ?? waarom dan wel een aanval naar mij toe over een cap???

vast omdat je denkt dat dat door de hoofdddoek komt? kan je lekker je galspuwen he? sorry, maar ik pik dit niet van iemand die mij en mijn paard niet kent!!! ik zeg het nogmaals, ik ben volwassen, ik maak mijn eigen keuzes in het leven!

voorheen droeg ik ook al geen cap, zonder hoofddoek . het is mijn eigen keus!!!!! zelf verantwoordelijk ;), het heeft NIETS met de hoofddoek te maken!!! ik rij namelijk wel degelijk met cap + hoofddoek bv bij het springen.

ik vind jou zeer onredelijk en ik denk dat jij daarom dus dit soort onzinnigheden uit de kast moet trekken.

eerst je gal spuwen en vervolgens niet meer in dit topic reageren!

keep up the good work girl!

sbdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 21:40

ik vind het ook storend zo'n burka.
Om het nou te verbieden vind ik ook weer te ver gaan, we hebben tenslotte wel vrijheids van menings uitting, voor ons, maar ook voor die mensen die hem dragen

horseyfries

Re: Moet de Burka kunnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 23:46

is een burka een mening?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 23:50

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-07-23 12:13, in het totaal 1 keer bewerkt

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 00:05

als jij de discussie zou hebben gelezen zou je ook hebben gelezen dat ik GEEN voorstander ben v an een burqa, dus hoe kom je erbij!!??

wat bedoel je daar nou weer mee? in Allahs naam of in Gods naam?? sorry hoor, maar GOd en Allah zijn dezelfde. wist je dat in een arabische bijbel god ook wordt benoemd als Allah? het is slechts een kwestie van taal.

daarbij hebben hier vele mensen gepost die niet tegen een burqa zijn, hen spreek je niet aan, terwijl je mij wel, onterecht, aanspreekt.

jammer dat je zo snel een oordeel hebt :)
Laatst bijgewerkt door jameyskatje op 02-05-10 00:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 00:10

A

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 00:12

o jawel hoor, van mij mag het verboden worden,. misschien moet jezelf eens beter lezen.
Laatst bijgewerkt door jameyskatje op 02-05-10 00:19, in het totaal 1 keer bewerkt

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 00:18

Citaat:
antwoord: ja (antwoord op de pollvraag, is de burqa storend)

als we het op nederland basseren.

Citaat:
de discussie 'niqaab' laat ik verder ook langs me heen gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 00:21

A

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 00:26

dat is ook het probleem in het hele topic. de topictitel is tegenovergesteld aan de pollvraag.

verder heb ik meerdere malen in dit opic gezegd dat ik er niet voor ben en dat het best verboden mag worden. ik zie een burqaverbod niet als religieuze belemmering, volgens de islam mag je gezicht gewoon zichtbaar zijn en ik ben juist voor participatie en het is nu eenmaal een feit dat participeren moeilijk wordt met een gezichtssluier.
ook in geval van herkenbaarheid en dus veiligheid vind ik dit een goede zaak.
dit alles heb ik meerdere malen beschreven in dit topic.
er zijn ook vele reacties voorbij gekomen als 'in geval van indentificatie, veiligheid, herkenbaarheid etc..' die reacties heb ik allemaal in hun waarde gelaten en ondersteund!
dat staat er allemaal duidelijk, heeft weinig met interpreteren te maken (wat overigens een heel populair woord is)

dus jou aanval is helemaal niet op zijn plaats.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 07:51

JUIST gezegd jameyskatje!! ik lees je ook niet anders dan zo :) :)

een jaar of 6 geleden moest ik bij een groothandel in ijcoupes zijn, ik kom daar de showroom binnen er ik moest echt even kijken, en wist me geen houding te geven........... er stond een jonge frisse meid achter de receptie MET hoofddoek :) IK had dat gewoon niet verwacht en was iets uit het veld geslagen toen :)

Nou heb ik een vrij expressief gezicht, dus waarschijnlijk zag ze dat wel aan mij :) zegt ze "kom maar hoor, ik heb mijn hoofddoek onder appel" :D :D Geweldige opmerking....... Heb dik een uur met dat meisje gepraat, en gewoon uitgelegd dat ik dat als ollander gewoon net nog effe niet verwacht had, en dat IK me er geen raad mee wist, dat ik niet wist of en hoe ik haar aan moest spreken, dat die hoofddoek van haar MIJ onzeker maakte :) Ligt dus in zn geheel aan mij :)

Was een leuk gesprek, heel open, heel eerlijk met ruimte voor persoonlijke gevoellens en uitingen zonder dat dit persoonlijk opgevat werd (snappiemnog??)

Nu een paar jaar later is de hoofddoek bijna ingeburgerd :)

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 10:57

haha leuk verhaal kiwiko. ook heel herkenbaar hihi! en ook goed dat je gewoon eerlijk zei dat je even overdonderd was, dat is juist zo mooi als je daarin open kan zijn.

had het ook toen ik opzoek ging naar een nieuwe stalling. toen ik naderhand met de eigenaresse belde vroeg ik haar van 'stond je niet raar te kijken? je komt niet dagelijks een hoofddoekdragende meid bij de paarden tegen en je had het waarschijnlijk niet verwacht bij mijn hollandse naam'. toen zei ze ook eerlijk dat ze er inderdaad even aan moest wennen, maar we hebben daar een heel leuk gesprek over gehad. gelukkig maar, want dan is gelijk het ijs gebroken.

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 09:02

jameyskatje schreef:
als jij de discussie zou hebben gelezen zou je ook hebben gelezen dat ik GEEN voorstander ben v an een burqa, dus hoe kom je erbij!!??

wat bedoel je daar nou weer mee? in Allahs naam of in Gods naam?? sorry hoor, maar GOd en Allah zijn dezelfde. wist je dat in een arabische bijbel god ook wordt benoemd als Allah? het is slechts een kwestie van taal.

daarbij hebben hier vele mensen gepost die niet tegen een burqa zijn, hen spreek je niet aan, terwijl je mij wel, onterecht, aanspreekt.

jammer dat je zo snel een oordeel hebt :)

God en Allah zijn hetzelfde? Sorry hoor, maar mijn God verplicht mij niet mezelf in een hele bundel te kledij te verstoppen..
Spreek alsjeblieft voor mezelf, maar zeg niet dat mijn God dezelfde is als de jouwe, mijn God lijkt me net iets vrouw-vriendelijker..

My God, nu klink ik als een b*tch. En dat ben ik niet hoor. Ik heb niets tegen andere geloofsovertuigingen, maar ik heb er wel mijn mening over. En om die mening te kunnen vormen en rechtvaardigen, heb ik een aantal boeken gelezen, gesprekken aangegaan met moslims/moslima's,.. Dus ik heb niet zo maar een mening, ik baseer mijn mening ergens op. En wat mijn mening is over de islam? Iets te vrouw-onvriendelijk naar mijn zin.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 11:18

klopt.
moslims geloven ook in de bijbel en jezus. ook in de thorah.

arabische christenen en joden noemen God ook Allah. in de arabische bijbel wordt God ook met Allah aangeduid.

wij aanbidden dus dezelfde God.

Allah betekent Al ilah. Al = de. ilah = God/wat aanbeden wordt. dus --> DE GOD, de ene God.

het is een taalkwestie meid.

dus niet direct in de aanval.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 11:20

over dat vrouwvriendelijke zou ik mijn mond maar houden. ik voel me namelijk zeer vreindelijk behandeld door mijn God.

voor jou jouw geloof en voor mij de mijne. ik eis daarvoor in mijn waarde gelaten te worden zoals ik jou religie ook in zijn waarde laat

riz95

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 11:22

mistery schreef:
Ik vind de burka zeer storend, hoofddoekjes ook trouwens. Ik vind het gewoon niet kunnen in Nederland. Kom je hier vanuit het buitenland dan moet je je aanpassen. Blijf je een burka dragen dan vind ik niet dat je bezig bent met je aanpassen.

Als je het in je huis wil dragen prima, maar je geloof mee naar buiten brengen op zo'n opzichtige manier vind ik niet ok.

Helemaal mee eens. Wel een beetje hoofddoekjes en burka's dragen maar wij mogen in op school geen muts of per op.
:(

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 12:15

jameyskatje schreef:
voor jou jouw geloof en voor mij de mijne. ik eis daarvoor in mijn waarde gelaten te worden zoals ik jou religie ook in zijn waarde laat

Dat doet ze toch ook?

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 12:56

klopt. maar ik vond dit een smaakje hebben van vijhandigheid, mijn interpretatie, het gevoel wat ik er bij kreeg:
Citaat:
Sorry hoor, maar mijn God verplicht mij niet mezelf in een hele bundel te kledij te verstoppen..
Spreek alsjeblieft voor mezelf, maar zeg niet dat mijn God dezelfde is als de jouwe, mijn God lijkt me net iets vrouw-vriendelijker..

misschien helemaaaaal verkeerd opgevat van mijn kant hoor!!

als dat zo is, mijn welgemeende excuses! misschien was mijn reactie te voorbarig, wil het uit de hand lopen voorkomen, misschien was het niet direct een goede oplossing. nu ik het terug lees staat het misschien niet helemaal op zn plek.

ik heb in dit topic ook al genoeg naar mijn hoofd gekregen, dus misschien loop ik nu te erg op mijn tenen

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 13:05

KiWiKo schreef:
JUIST gezegd jameyskatje!! ik lees je ook niet anders dan zo :) :)

een jaar of 6 geleden moest ik bij een groothandel in ijcoupes zijn, ik kom daar de showroom binnen er ik moest echt even kijken, en wist me geen houding te geven........... er stond een jonge frisse meid achter de receptie MET hoofddoek :) IK had dat gewoon niet verwacht en was iets uit het veld geslagen toen :)

Nou heb ik een vrij expressief gezicht, dus waarschijnlijk zag ze dat wel aan mij :) zegt ze "kom maar hoor, ik heb mijn hoofddoek onder appel" :D :D Geweldige opmerking....... Heb dik een uur met dat meisje gepraat, en gewoon uitgelegd dat ik dat als ollander gewoon net nog effe niet verwacht had, en dat IK me er geen raad mee wist, dat ik niet wist of en hoe ik haar aan moest spreken, dat die hoofddoek van haar MIJ onzeker maakte :) Ligt dus in zn geheel aan mij :)

Was een leuk gesprek, heel open, heel eerlijk met ruimte voor persoonlijke gevoellens en uitingen zonder dat dit persoonlijk opgevat werd (snappiemnog??)

Nu een paar jaar later is de hoofddoek bijna ingeburgerd :)

Waarom ligt dat aan jou?
We moeten natuurlijk niet gaan doen of het de normaalste zaak in Nederland is want dat is voor mij echt nog steeds niet zo en dat zal het nooit worden.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 13:28

ze is toch net zo goed mens als ieder ander?

ik als moslima vind het begrijpelijk dat mensen soms raar staan te kijken, ik neem het ze niet kwalijk, maar ik vind het wel heerlijk om die doorgaanse verwachting te doorbreken

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 13:31

Om even oppervlakkig on-topic te blijven: ik ben tegen de burka. Waarom? Ik zie graag wie er voor me staat. Moest het gezicht nu vrij zijn, dan heb ik er geen problemen mee .. En ik zou juist hetzelfde zeggen over de Spaanse priesters in hun KKK-gewaden (tenminste daar trekken ze op, ben de naam kwijt :+ )!

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 13:47

jameyskatje schreef:

ik als moslima vind het begrijpelijk dat mensen soms raar staan te kijken, ik neem het ze niet kwalijk, maar ik vind het wel heerlijk om die doorgaanse verwachting te doorbreken

Ik begrijp je niet. :)

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 13:52

jameyskatje schreef:
over dat vrouwvriendelijke zou ik mijn mond maar houden. ik voel me namelijk zeer vreindelijk behandeld door mijn God.

DAT vind ik dan weer aanvallend :D
Kijk, ikzelf ben geen moslima. En nee, ik heb de koran niet uitgeplozen, dus ik kan niet 100% eerlijk zeggen wat er wel/niet in staat.
Ik baseer mijn mening op wat ik zie gebeuren, wat ik lees, en wat ik te horen krijg uit discussies met mensen die hetzelfde geloof als jou hebben.

Dus stel ik je bij deze volgende vraag: WAAROM draag je een hoofddoek?
Staat er in de koran dat je dit moet? Of doe je het omdat je je daar goed bij voelt, zoals anderen graag een pet dragen? Of is er een andere reden?

Ik weet niet of je het waargebeurde boek monddood kent. Is een boek geschreven door een Duitse vrouw, Doris, die met een Egyptenaar trouwt. De eerste jaren dat ze met hem samen was, was hij niet zo heel gelovig. Echter tot de oorlog aanbrak in Bosnië, en hij plots naar daar wou emigreren.. In het begin viel het daar nog wel mee, schreef de vrouw, haar man vertelde haar dat hij daar voor het goede doel werk deed, inzamelacties enzo. Na verloop van tijd echter komt ze dan achter de waarheid, en ontdekt ze dat haar man een terrorist is, en dat ze zelfs Al Quaida terroristen bij haar over de vloer heeft gehad! De niqaad wordt haar opgedrongen, nadat ze vrijwillig de islam had aangenomen. Op een dag neemt haar man haar mee op een van zijn uitstapjes, en belandt zij -samen met de andere vrouwen van de mannen- met een kalasjnikov in de handen. De andere vrouwen doen wat er verwacht wordt: zij schieten vijandige soldaten neer, Doris (die ondertussen Aischa heet) staat er stomverbaasd bij, terwijl haar man deze taferelen filmt (als propaganda, om mannen te ronselen voor de oorlog). Is waargebeurd, deze man wordt vandaag de dag door de Europese geheime diensten als een van de gevaarlijkste Al Quaida terroristen beschouwd.

En nee hoor, natuurlijk denk ik nu niet dat elke moslim zo is, ik weet heus wel beter. Maar in het boek lees je waar Doris, als islama, allemaal tot gedwongen wordt. Op een bepaald moment komt haar man thuis met een vrouw, zijn 2de vrouw!! Hij haalt aan dat ik de koran staat dat dit ok is, en verwekt een kind bij haar. Doris moet dit allemaal maar accepteren, evenals de niqaab, evenals niet in haar eigen huiskamer mogen binnen komen wanneer er mannelijke bezoekers zijn, evenals gewoon stil zijn en zwijgen wanneer er mannen in de buurt zijn (als ze bv in de auto zitten). Ze schrijft op een bepaald moment ook, dat ze buiten de was had opgehangen. Ze had haar niqaab aan, maar 1 van de buren had tegen haar man gaan zeggen dat zijn vrouw zich 'in een onfatsoenlijke houding' had geplaatst, door zich voorover te bukken. Ook hiervoor heeft ze klappen ontvangen, omdat zij zogenaamd mannen wou verleiden.. Kom op zeg!!

En als ik dan zulke dingen lees, tja dan vind ik de islam toch vrouwonvriendelijk.. Ik beweer dus niet dat ALLE moslims zo zijn, maar dit is wel wat ik vaak hoor.. Als dit de maatstaven zijn, dat je je vrouw moet verstoppen in een hoop kleren, dat ze niet kan gaan en staan wanneer ze wil in haar eigen huis, dat ze moet accepteren dat haar man haar bedriegt, dat ze verdorie in haar eigen moskee niet met de leider daarvan (ben de naam van zo'n man zijn functie even kwijt) mag spreken, da's toch te gek voor woorden?!

Ik ga niet naar de kerk, en ik bid ook heus niet elke dag. Ik weet in vage lijnen wat mijn godsdienst voorschrijft, en ik kan je 1 ding zeggen: ik bedrieg mijn vriend niet, en ben geen sl*t omdat ik een rokje draag op straat. Hij bedriegt mij ook niet, en haalt het ook absoluut niet in zijn hoofd mij mijn klederdracht te gaan voorschrijven, laat staan dat hij mij een klap zou geven om dan luidkeels te roepen 'er staat in de bijbel dat ik dit mag!'

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 13:53

Shanelle schreef:
Om even oppervlakkig on-topic te blijven: ik ben tegen de burka. Waarom? Ik zie graag wie er voor me staat. Moest het gezicht nu vrij zijn, dan heb ik er geen problemen mee .. En ik zou juist hetzelfde zeggen over de Spaanse priesters in hun KKK-gewaden (tenminste daar trekken ze op, ben de naam kwijt :+ )!

Dat zijn boetelingen in hun boetegewaad! :D

Maar je hebt 100% gelijk hoor, ik stoor me ook aan iedereen die zich 'verstopt' in de kleren waardoor ik niet zie tegen wie ik praat..

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 14:54

jameyskatje schreef:

Ik krijg soms de indruk dat jij er gewoon op kickt "anders te zijn" en deze opmerking draagt bij aan die indruk.