Andante schreef:God kan onmogelijke dingen vragen. Als God vroeg aan Lot om zijn dochters voor de menigte te gooien is dat inderdaad onmogelijk, althans, ik denk niet dat er hier iemand is die dat een redelijk aanbod zou vinden. Ik niet in ieder geval. Als dat wel zo is dan heeft God dat dus ook uiteindelijk niet zover laten komen, net zoals Abraham en zijn zoontje. God geeft en neemt, maar God beschermt ook (zoals in het vers erna ook staat, God sloeg alle mannen met blindheid).
Als God dit echter niet vroeg betekent niet dat wat Lot doet goed is. Als dat het geval is geweest heeft Hij het ook tegen gehouden, wat opnieuw in de versen erachter staat.
Tweede onderlijnde stukje staat als eigen keuze van de vrouwen. Ook hiervan kan ik niet beoordelen of het goed is geweest, want in eerste instantie zou ik zeggen van niet. Ik heb alleen geen recht om over maar iemand te oordelen, nu niet, nooit niet. Hoe dan ook is dat ook een deel van de cultuur, als je na gaat zoeken zijn er heel wat gebruiken uit die tijd die nu zeer onbeschaafd zouden zijn.
Er ziijn mensen die zeggen de bijbel letterlijk te nemen en volgens het woord van de Bijbel te leven. Daarom heb ik die stukjes even onderstreep en vet gedrukt. Abraham die zijn zoon moest offeren is inderdaad ook een leuk voorbeeld in die context. Als iemand dat in deze tijd zou doen: Een kind met de dood bedreigen, dan wordt deze vader uit de ouderlijke macht ontzet. Een God die het vervolgens tegen houdt...Leadership by fear??
En let wel..er zijn ook mensen die leven volgens het oude testament. Die zijn niet Christelijk..die zijn Joods of Moslim. Want zowel de Koran als de Bijbel zijn min of meer gebaseerd op de Torah
Het tweede onderlijnde stukje..de keuze van de vrouwen? Ja er zijn dus hele volksstammen die dan als volgt uitleggen: Vrouwen zijn verderfelijk..Nee das fijn zeg. Waarom heeft God de twee zussen niet tegengehouden.
En hoe weet je trouwens welke stukken van de bijbel je letterlijk moet nemen en welke niet? Waarom kiest men tegenwoordig liever de mildere stukjes uit? En hoe weet je hoe je de "moeilijke" stukken moet uitleggen?