Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 18:23

Gruis schreef:
Loretta schreef:
Ik heb nooit meegedaan aan het bewust op een vrouw stemmen. Maar met de huidige dreiging omtrent vrouwenrechten is het wel iets waar ik steeds meer over na denk. Ook het feit dat er een partij in de kamer is die bewust alleen maar mannen op de kieslijst zet is het toch wel goed dat er wat gecompenseerd wordt door mensen die bewust een vrouw kiezen.

Om hier even op in te haken, in het NRC van vorig weekend stond dat Letland zich als eerste EU-land wil terugtrekken uit het Verdrag van Istanbul (dat vrouwen moet beschermen tegen geweld). Volgens deze partijen bevordert het verdrag „radicaal feminisme” en „gender-ideologie”. Volgens tegenstanders van het verdrag worden ‘traditionele waarden’ erdoor ondermijnd (MAGA anyone?).

Overigens schiet Nederland ook tekort in het naleven van het Verdrag.

Soms voelt het wel alsof we achteruit gaan… zelfs in Europese democratieen zijn vrouwenrechten niet vanzelfsprekend. Dat zulke landen zich (willen) terugtrekken is een teken dat politieke vertegenwoordiging ertoe doet. Meer vrouwen in de politiek is geen “quota-kwestie”, maar een kwestie van bescherming van waarden en belangen die anders verzwakt raken.

Nog meer stof tot nadenken. Bedankt Gruis.

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 19:06

purny schreef:
https://www.rtl.nl/nieuws/politiek/artikel/5537492/groenlinks-pvda-kandidaat-loopt-zetel-mis-door-voorkeurstemmen-op

GroenLinks-PvdA-kandidaat loopt zetel mis door voorkeurstemmen op vrouwen: 'Voelt niet lekker'

GroenLinks-PvdA behaalde tijdens de verkiezingen 20 zetels, en de 18de plaats van Bolhuis is voor hem dus niet genoeg om in de Kamer te komen.

Bolhuis schrijft op zijn persoonlijke pagina dat hij wil delen waarom het 'niet lekker voelt' dat hij door vier kandidaten op basis van voorkeurstemmen is ingehaald, 'waarvan drie grotendeels door de actie Stem op een Vrouw'.

Stichting Stem op een Vrouw: hoogste percentage vrouwen in de Kamer sinds 1918

Bolhuis zegt te balen omdat hij zijn werk als directeur bij TNO en de Universiteit Leiden heeft moeten opzeggen, toen hij kandidaat werd en hij nu niet is verkozen. Maar vooral de voorkeurstemmen na de actie Stem op een Vrouw zitten hem dwars. Dat 'wringt echt wat qua gelijkheid en democratische representatie', schrijft Bolhuis.

Want de actie zorgde voor totaal vijf extra vrouwen in de Kamer, vier bij GroenLinks-PvdA en één bij D66. En daar zit de pijn voor Bolhuis, want die partijen hadden volgens hem al een gebalanceerde man-vrouwverhouding.

'Ten koste van kansengelijkheid'
En dus gaat het ten koste van kansengelijkheid, stelt Bolhuis. "Stem op een vrouw is op links paradoxaal zelfs zó succesvol dat het ten koste gaat van (kansen)gelijkheid."

Bolhuis wijst erop dat de nieuwe GroenLinks-PvdA-fractie 14 vrouwen en 6 mannen telt. "In de omgekeerde verhouding zou dat terecht onacceptabel zijn", aldus Bolhuis. Door de vrouwen komen regiokandidaten en een lhbtq-kandaat niet in de Kamer.

VVD sluit GroenLinks-PvdA opnieuw uit, 'ook gedogen niet aan de orde'
Volgens de GroenLinks-PvdA'er zou de actie Stem voor een Vrouw zich niet moeten richten op linkse partijen, maar juist op rechtse en conservatieve partijen: "Daar ligt de echte opdracht voor de actie."

De Stichting Stem op een Vrouw wil niet reageren op de verwijten van Bolhuis.

Tja....

Snap hem wel. Ik stem nooit op iemand vanwege zijn/haar geslacht, maar op basis van zijn/haar kwaliteiten die me aanspreken.

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 19:39

_Mar3 schreef:
Snap hem wel. Ik stem nooit op iemand vanwege zijn/haar geslacht, maar op basis van zijn/haar kwaliteiten die me aanspreken.

Ik ben het eens dat kwaliteit belangrijk is. Niemand wil dat mensen puur om hun geslacht gekozen worden. Maar kwaliteit wordt niet minder als er meer vrouwen meedoen. Integendeel, diversiteit in besluitvorming verhoogt de kwaliteit. Wat in Letland gebeurt, laat zien wat er kan gebeuren als vrouwen te weinig stem hebben: rechten die we vanzelfsprekend vinden kunnen worden teruggedraaid. Ja, in Nederland lijken vrouwenrechten stevig verankerd, maar dat dachten Letland en Polen ook ooit. Politiek is nooit neutraal — wie aan tafel zit, bepaalt wat op de agenda komt. Meer vrouwen in de politiek betekent meer aandacht voor thema’s als veiligheid, zorg, gelijke beloning en bescherming tegen geweld. Dat is kwaliteit van bestuur.

Stemmen op vrouwen is niet stemmen tegen kwaliteit, het is stemmen vóór een samenleving waarin kwaliteit breder gedefinieerd wordt: rechtvaardiger, veiliger en meer inclusief.

mysa
correspondent/vertaler

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 19:45

Letland heeft geloof ik, een grote Russische minderheid. Zou dat er wat mee te maken hebben?
In Rusland wilde men die wet ook niet...

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 19:47

Gruis schreef:
_Mar3 schreef:

Ik ben het eens dat kwaliteit belangrijk is. Niemand wil dat mensen puur om hun geslacht gekozen worden. Maar kwaliteit wordt niet minder als er meer vrouwen meedoen. Integendeel, diversiteit in besluitvorming verhoogt de kwaliteit. Wat in Letland gebeurt, laat zien wat er kan gebeuren als vrouwen te weinig stem hebben: rechten die we vanzelfsprekend vinden kunnen worden teruggedraaid. Ja, in Nederland lijken vrouwenrechten stevig verankerd, maar dat dachten Letland en Polen ook ooit. Politiek is nooit neutraal — wie aan tafel zit, bepaalt wat op de agenda komt. Meer vrouwen in de politiek betekent meer aandacht voor thema’s als veiligheid, zorg, gelijke beloning en bescherming tegen geweld. Dat is kwaliteit van bestuur.

Stemmen op vrouwen is niet stemmen tegen kwaliteit, het is stemmen vóór een samenleving waarin kwaliteit breder gedefinieerd wordt: rechtvaardiger, veiliger en meer inclusief.

Tja als ik in de politiek op de lijst zou staan zou ik niet willen dat mensen op mij stemmen vanwege mijn geslacht. Ik zou willen dat ze op mij stemmen vanwege mijn vaardigheden. Als men vindt dat iemand anders op de lijst dat beter kan? Kies dan asjeblieft voor degene. Man of vrouw. Boeit me niet.
In die zin kijk ik níet naar geslacht. Dat vind ik pas neutraal en inclusief.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 20:06

Loretta schreef:
JA21 is op economisch vlak bijna een verlengstuk van de VVD. Dus daar wil de VVD wel mee in zee.
Maar welke prijs gaat D66 betalen wanneer ze de complete VVD agenda uit gaan voeren?

Ik hoop dat D66 zijn poot stijf houdt. Maar om eerlijk te zijn vrees ik dat D66 eerder buigt dan de VVD. Zeker omdat D66 gelijk al niet zo stellig is dan de VVD.

D66 is op veel punten toch al eens met de rechtse partijen? Zoals bij verschillende onderdelen van migratie, wonen, defensie, zorg en economisch? Dus ik verwacht dat partijen er op die punten samen prima uit gaan komen, zolang ze elkaar ruimte geven op punten die per partij het meest belangrijk zijn.

Gl/PvdA heeft juist op veel onderwerpen een andere mening, die suggereerde zelfs dat D66 teveel op rechts gaat, dus bij een coalitie niet te veel inleveren lijkt mij voor gl/PvdA een grotere uitdaging.

https://groenlinkspvda.nl/partijvergelijker/d66/

https://www.nporadio1.nl/nieuws/politiek/d51cfda8-590e-4c70-a136-4cb99eeaffc2/is-d66-rechts-geworden-en-willen-ze-op-de-vvd-lijken-nee-zegt-jetten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 20:12

Er is in ieder geval 1 vrouw gekozen met voorkeurstemmen die heel veel verstand van digitalisering heeft. Goede zaak.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 20:15

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 20:19

_Mar3 schreef:
Tja als ik in de politiek op de lijst zou staan zou ik niet willen dat mensen op mij stemmen vanwege mijn geslacht.

Ik heb bij de SGP nog nooit iemand horen klagen over het oneerlijke voordeel voor mannen dat die partij geeft. Ik heb de premiers van Nederland nooit horen zeggen dat ze zich ongemakkelijk voelden over de historische kansen waardoor er er altijd uitsluitend mannen premier werden. Ik heb bij de technische universiteit nooit horen zeggen dat ze het oneerlijk vonden dat er veel jongemannen kwamen om te studeren, zelfs als ze maar een 6je op wiskunde hadden. Gek genoeg is dit alleen een punt als het om een ogenschijnlijk nadeel lijkt te gaan.

En... als we op kwaliteit zouden kiezen zouden we geen Yesilgoz hebben. Hoe ze terecht is gekomen op de plek waar ze zit weet ik niet precies, maar op inhoudelijke kwaliteit is het aantoonbaar niet. Hoor ik haar ook niet over klagen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 20:23

Ik ga er sowieso vanuit dat iemand die op een verkiesbare plek staat ook geschikt is en kwalitatief toch vergelijkbaar.
Dan kies ik bij voorkeur voor een vrouw om de tweede kamer toch een redelijke afspiegeling van de maatschappij te laten zijn.

Nu vond ik specifiek femicide een speerpunt en zijn er een aantal vrouwen die zich daar sterk voor maken in de kamer. Dus daar heb ik bewust voor gekozen.
Iets wat hard nodig is, Nederland loopt erg achter.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 20:25

fransje23 schreef:
Ik ga er sowieso vanuit dat iemand die op een verkiesbare plek staat ook geschikt is en kwalitatief toch vergelijkbaar.
Dan kies ik bij voorkeur voor een vrouw om de tweede kamer toch een redelijke afspiegeling van de maatschappij te laten zijn.

Nu vond ik specifiek femicide een speerpunt en zijn er een aantal vrouwen die zich daar sterk voor maken in de kamer. Dus daar heb ik bewust voor gekozen.
Iets wat hard nodig is, Nederland loopt erg achter.

Dat laatste, naast cybersercurity, was voor mij een reden om specifiek op Hanneke van der Werf te stemmen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 20:26

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 20:32

Ik zie toch echt onmetelijke grote verschillen tussen D66 en JA21 op het gebied van immigratie.
Ja21 is gewoon radicaal rechts en als D66 daarmee zou gaan regeren zal de zege van korte duur zijn

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 20:40

Onrust binnen BBB omdat Mona Keizer bijna evenveel stemmen heeft gekregen als Caroline vd Plas:

https://archive.is/LsD2r

Ik vind Mona een opportunist, die gaat het Caroline vrees ik nog moeilijk maken. Terwijl het aantal zetels gedaald is, maar komt dat door Mona of juist niet?

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 20:52

Shadow0 schreef:
_Mar3 schreef:
Tja als ik in de politiek op de lijst zou staan zou ik niet willen dat mensen op mij stemmen vanwege mijn geslacht.

Ik heb bij de SGP nog nooit iemand horen klagen over het oneerlijke voordeel voor mannen dat die partij geeft. Ik heb de premiers van Nederland nooit horen zeggen dat ze zich ongemakkelijk voelden over de historische kansen waardoor er er altijd uitsluitend mannen premier werden. Ik heb bij de technische universiteit nooit horen zeggen dat ze het oneerlijk vonden dat er veel jongemannen kwamen om te studeren, zelfs als ze maar een 6je op wiskunde hadden. Gek genoeg is dit alleen een punt als het om een ogenschijnlijk nadeel lijkt te gaan.

En... als we op kwaliteit zouden kiezen zouden we geen Yesilgoz hebben. Hoe ze terecht is gekomen op de plek waar ze zit weet ik niet precies, maar op inhoudelijke kwaliteit is het aantoonbaar niet. Hoor ik haar ook niet over klagen.

Als vrouw hóef ik de slachtofferrol niet, niet het medelijden, niet die extra steun omdat ik een vrouw ben. Juist dát vind ik niet netjes, want daarmee suggereren we juist dat vrouwen zwakker zijn en het niet zelf kunnen zonder hulp van buitenaf. Ik heb gelijke kansen als een man. Ik kan naar de uni, ik kan de politiek in.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 20:57

Ik betwijfel of Caroline bestand is tegen Mona Keijzer.
Juist omdat Caroline niet zo een opportunistische haai is maar meer een kloek.

De koersverandering richting migratie en het daarvoor meer loslaten van meer agrarisch en plattelandsgedachtengoed heeft ze denk ik stemmen gekost.
Vraag mij wel af in hoeverre dat bij Caroline vandaan kwam en hoeveel invloed Mona daarop had.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 20:59

_Mar3 schreef:
Als vrouw hóef ik de slachtofferrol niet, niet het medelijden, niet die extra steun omdat ik een vrouw ben. Juist dát vind ik niet netjes, want daarmee suggereren we juist dat vrouwen zwakker zijn en het niet zelf kunnen zonder hulp van buitenaf. Ik heb gelijke kansen als een man. Ik kan naar de uni, ik kan de politiek in.

Het punt is; dat vrouwen nog altijd geen gelijke kansen hebben :o

Ja, je kan naar de uni en de politiek in. Maar je moet in veel werkomgevingen nog harder je best doen dan mannen om op dezelfde plek te komen :)
Er worden namelijk wel degelijk veel mannen gekozen omdat ze man zijn.
Het is geen slachtofferrol, het is ongelijkheid.

Zoals we kunnen zien in de tweede kamer bv. Anders was de afspiegeling wel 50/50.

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 21:00

fransje23 schreef:
Ik betwijfel of Caroline bestand is tegen Mona Keijzer.
Juist omdat Caroline niet zo een opportunistische haai is maar meer een kloek.

De koersverandering richting migratie en het daarvoor meer loslaten van meer agrarisch en plattelandsgedachtengoed heeft ze denk ik stemmen gekost.
Vraag mij wel af in hoeverre dat bij Caroline vandaan kwam en hoeveel invloed Mona daarop had.

Ik vraag me weleens af hoe het gelopen zou zijn als ze Mona op 1 gezet hadden. Die dame is erg vaardig en ook een fijne persoonlijkheid. Misschien dat ze dan nog wel meer zetels hadden gekregen. Al denk ik wel dat ze zich minder op migratie hadden moeten richten, en meer op de boeren tijdens de campagne. Migratie is het punt van Wilders, daar kan je toch niet mee concurreren, en bovendien is de BBB groot geworden met het boerenstandpunt.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 21:02

_Mar3 schreef:
Ik heb gelijke kansen als een man. Ik kan naar de uni, ik kan de politiek in.

Je krijgt alleen minder betaald en krijgt minder carrièremogelijkheden tenzij je er harder voor werkt dan een man.

Je kunt de politiek in maar niet als kamerlid van de SGP.

Medisch gezien gaan veel onderzoeken en medicatie uit van mannen.
Dat bijvoorbeeld hartproblemen zich bij vrouwen anders uiten krijgt redelijk recent aandacht.

Er is nog best wat te winnen en wat aandacht daarvoor vragen is geen zwakte.

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 21:10

verootjoo schreef:
_Mar3 schreef:

Het punt is; dat vrouwen nog altijd geen gelijke kansen hebben :o

Ja, je kan naar de uni en de politiek in. Maar je moet in veel werkomgevingen nog harder je best doen dan mannen om op dezelfde plek te komen :)
Er worden namelijk wel degelijk veel mannen gekozen omdat ze man zijn.
Het is geen slachtofferrol, het is ongelijkheid.

Zoals we kunnen zien in de tweede kamer bv. Anders was de afspiegeling wel 50/50.

Dat het niet 50/50 is in de kamer, hoeft niet per se door ongelijkheid te komen zoals jij suggereert. Daar kunnen genoeg andere oorzaken voor zijn.

Slachtofferrol is niet wat iemand anders doet, maar hoe ik ermee om ga.
Er is vast ergens een pipo in het bedrijfsleven die een man promotie geeft puur omdat hij een man is. En weet je, dan hebben zíj een probleem, niet ik. Zíj lopen mogelijk de beste werknemer mis, zíj lopen verbreding van vaardigheden mis. Voor zo iemand wil ik niet eens werken.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 21:47

Ik zit het programma van Yvon Jaspers over boeren internationaal terug te kijken. Hoe ze in Oostenrijk boeren is echt indrukwekkend.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 05:24

fransje23 schreef:
Ik zie toch echt onmetelijke grote verschillen tussen D66 en JA21 op het gebied van immigratie.
Ja21 is gewoon radicaal rechts en als D66 daarmee zou gaan regeren zal de zege van korte duur zijn

Dat kan, maar je moet op z'n minst met elkaar in gesprek, imo. We verwachten dat van de VVD ook.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 07:04

Is je baan opzeggen als je op een kieslijst staat ook niet lichtelijk voorbarig en onnodig vroeg?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 07:05

Douce schreef:
Is je baan opzeggen als je op een kieslijst staat ook niet lichtelijk voorbarig en onnodig vroeg?

Volgens mij is het bij sommige banen verplicht. Omdat je anders belangenverstrengeling hebt.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 07:37

Je zult maar gemeenteraadslid zijn in een dorp doe samen met een naastgelegen dorp moet beslissen over een azc..

https://streekstadcentraal.nl/60206276-protest-tegen-azc-bij-gemeentehuis-uitgeest-loopt-uit-de-hand-raam-gemeentehuis-beschadigd-door-vuurwerk#

Vooral dat, zo een pareltje van de FVD, Pepijn van Houwelingen de menigte toe gaat spreken en die opjut.
Waarom zou je dat doen als politicus? De lokale politiek in gevaar brengen, ook op de lange termijn mensen raadsleden worden uiteindelijk schaarser?

Uiteraard komt een groot deel van de demonstranten niet uit de betreffende gemeente en al helemaal niet uit de regio.