Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Welke politieke partij krijgt jouw stem op 29 oktober?

VVD
49 (6%)
DENK
1 (0%)
PvdA/GL
137 (16%)
ChristenUnie
7 (0%)
SP
21 (2%)
PvdD
30 (3%)
Volt
31 (3%)
D66
167 (20%)
CDA
65 (8%)
NSC
6 (0%)
BBB
56 (6%)
PVV
111 (13%)
SGP
6 (0%)
JA21
40 (4%)
FvD
32 (3%)
50Plus
8 (0%)
Andere partij
5 (0%)
Blanco
13 (1%)
Ik stem niet
21 (2%)
Ik mag (nog) niet stemmen
6 (0%)

Totaal aantal stemmen: 812

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 19:31

julius_juut schreef:
juval schreef:
maar ja, niemand wil ook een windmolen in de achtertuin. Wij wilden wel meedoen met een project voor een windmolen op onze grond, maar de weerstand vanuit de buurt is enorm. De sfeer is er niet gezelliger op geworden. Nimby's

Dat vind ik altijd zo'n stupide reactie van mensen. Ze willen wel stroom kunnen gebruiken, en het liefst lekker goedkoop, maar niet dat het op een fatsoenlijke manier geproduceerd wordt op een plek waar ze het kunnen zien. :+

Dat is hetzelfde als dat mensen hun pakjes de volgende dag in huis willen hebben, maar alle arbeidsmigranten die in de distributiecentra en in de bezorging werken niet naar Nederland willen hebben.

Of om meer bij Juval in de buurt te blijven: men wil sympathie voor de boeren, maar de boodschappen moeten wel goedkoop blijven, meer betalen voor zuivel, vlees en eieren willen ze ook niet.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 20:01

Ik denk niet dat het altijd aan willen ligt maar ook aan kunnen. Heb een vriendin met een gezin en die zegt ook gewoon.. zou graag biologisch vlees willen kopen maar kan dit gewoon echt niet betalen.

Wat betreft windmolens, de reden dat sommige mensen dat niet willen is dat het laag frequent geluid/ vibraties geeft waar sommige mensen echt last door kunnen ervaren.

Er wordt nu best wel eenzijdig en kortzichtig geoordeeld over anderen.. :o

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 20:04

Elisa2 schreef:
Ik denk niet dat het altijd aan willen ligt maar ook aan kunnen. Heb een vriendin met een gezin en die zegt ook gewoon.. zou graag biologisch vlees willen kopen maar kan dit gewoon echt niet betalen.

Je zou ook de keuze kunnen maken om maar 1 a 2 keer per week vlees te eten.

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 22:11

Elisa2 schreef:

Wat betreft windmolens, de reden dat sommige mensen dat niet willen is dat het laag frequent geluid/ vibraties geeft waar sommige mensen echt last door kunnen ervaren.

Er wordt nu best wel eenzijdig en kortzichtig geoordeeld over anderen.. :o

Kameraad van mij woont in de slagschaduw van een aantal windmolens. Je wordt echt gek als je daar in huis zit terwijl die dingen draaien.

Ik zou het ook niet willen.

BigOne

Re: Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 22:25

Wanneer Juval een boerenbedrijf heeft met tig hectare is er, vooral samen met andere boeren wel een plek te vinden zonder nadelen . En geeft de boeren extra vaste inkomsten zodat ze niet totaal afhankelijk zijn van het boerenbedrijf.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 22:27

Benzz schreef:
Elisa2 schreef:

Je zou ook de keuze kunnen maken om maar 1 a 2 keer per week vlees te eten.

Maar wie zegt dat het dan wel betaalbaar is? En hoeveel kosten de vervangers?

Ik ben over het algemeen voorstander van minder vlees eten hoor.
Denk alleen dat sommige dingen soms wel heel makkelijk gezegd worden. Zeker als er een gezin bij komt kijken.

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 22:33

In plaats van vlees hoef je niet per se de vega vervangers te kopen. In mijn studentenhuis eten we elke dag vegetarisch samen. We zijn hier creatief in, dus veel afwisseling in met o.a. bonen, tofu, tempeh, linzen, dat soort producten. Goedkoop spul, en met het juiste recept erg lekker te bereiden. Wil niet zeggen dat ik vlees niet lekker vindt, ik eet het een paar keer per jaar. Maar zelfs als je dat 1 à 2 keer per week biologisch zou doen dan ben je denk ik heus niet veel duurder uit dan (bijna) elke dag gangbaar vlees. Elke dag vlees is trouwens ook helemaal niet nodig voor een gezond voedingspatroon.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 07:51

Mij hoef je niet te overtuigen, ik leg alleen uit waarom het voor sommige mensen lastiger is om biologisch vlees te kopen. Omdat dit erg duur kan worden als er voor meerdere mensen gekocht moet worden. En dat staat dan los nog van hoe maak er vlees gegeten wordt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 07:59

Esaqar schreef:
Kameraad van mij woont in de slagschaduw van een aantal windmolens. Je wordt echt gek als je daar in huis zit terwijl die dingen draaien.

Mensen worden bang gemaakt met dit soort verhalen. "Ik ken iemand die.." Maar er zijn gewoon regels voor. Zo valt er nooit meer dan 6 uur per jaar slagschaduw op een woning. Bij meer dan dat wordt de molen stil gezet. Maar door de draaiing van de aarde en de stand van de zon die elke dag anders is komt het bijna nooit voor dat een woning echt langere tijd slagschaduw ziet. Dat zal altijd op een vaste tijd van het jaar zijn, en dan bijvoorbeeld een kwartier bij bv zonsondergang of zonsopkomst.

Ik slaap zo vaak onder een windmolen, en dan echt op een paar honderd meter afstand, en zelfs daar slaap ik prima. De auto's en wind maken veel meer kabaal.

Voor boeren is het een mooie inkomstenbron. Die hebben het vaak al moeilijk genoeg met alle regels.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 08:11

Gisteren reed ik door Overijssel en zag ik er eentje letterlijk bij iemand in de tuin. Het was gewoon een standaard windmolen, geen particulier projectje. Was wel verbaasd.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 08:17

Dat is wel bijzonder want volgens de wet moeten ze op voldoende afstand staan om aan de geluidsnormen gemeten op de gevel van een gebouw te voldoen. Maar wellicht is dat niet nodig als de huiseigenaar toestemming geeft, en diegene zal er vast flink aan verdienen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 08:41

8nnemiek schreef:
Esaqar schreef:

Mensen worden bang gemaakt met dit soort verhalen. "Ik ken iemand die.." Maar er zijn gewoon regels voor. Zo valt er nooit meer dan 6 uur per jaar slagschaduw op een woning. Bij meer dan dat wordt de molen stil gezet. Maar door de draaiing van de aarde en de stand van de zon die elke dag anders is komt het bijna nooit voor dat een woning echt langere tijd slagschaduw ziet. Dat zal altijd op een vaste tijd van het jaar zijn, en dan bijvoorbeeld een kwartier bij bv zonsondergang of zonsopkomst.

Ik slaap zo vaak onder een windmolen, en dan echt op een paar honderd meter afstand, en zelfs daar slaap ik prima. De auto's en wind maken veel meer kabaal.

Voor boeren is het een mooie inkomstenbron. Die hebben het vaak al moeilijk genoeg met alle regels.

Maar dat jij er geen last van hebt wil niet zeggen dat andere mensen er ook geen last van hebben he? Iedereen is anders..

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-25 09:05

BigOne schreef:
Wanneer Juval een boerenbedrijf heeft met tig hectare is er, vooral samen met andere boeren wel een plek te vinden zonder nadelen . En geeft de boeren extra vaste inkomsten zodat ze niet totaal afhankelijk zijn van het boerenbedrijf.

helaas niet, de boerenbuurt die het ooit was is nu voornamelijk 'overgenomen' door mensen die vanuit de randstad hier naar toe zijn verhuisd. Er zijn veel boeren gestopt.

De regels bij slagschaduw zijn inderdaad wel zoals 8nnemiek zegt, de molens worden uitgezet. Omwonenden krijgen ook een telefoonnummer dat ze kunnen bellen bij overlast, dan wordt het ook uitgezet. Maar ja, als je gevoelig bent voor het geluid en de trillingen, dan is daar weinig tegen te doen.

Het zou voor ons inderdaad een leuke financiële vergoeding geven, ik ben eerlijk dat het niet puur uit ideologisch motief is dat we zo'n molen zouden willen :P

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 09:06

Precies.
Ik stoor me totaal niet aan het geluid en slagschaduw van windmolens, maar manlief hoort ze al op kilometers afstand en zou gek worden van de slagschaduw.
Andersom zou ik het verschrikkelijk vinden om onder of in de buurt van een hoogspanningsmast of electriciteitsmasten te wonen en vind manlief dat weer geen probleem.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 09:57

Blijkbaar zijn er twee PVV-kamerleden die een Facebookpagina opgericht hebben en beheerden waarop ze allerlei AI-afbeeldingen over Timmermans geplaatst hebben, waarop leden van de pagina met doodsbedreigingen en dergelijke kwamen... :x

https://archive.ph/d0ksB

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 09:59

Exitium schreef:
Blijkbaar zijn er twee PVV-kamerleden die een Facebookpagina opgericht hebben en beheerden waarop ze allerlei AI-afbeeldingen over Timmermans geplaatst hebben, waarop leden van de pagina met doodsbedreigingen en dergelijke kwamen... :x

Die zijn opgepakt als ik het nieuws vanochtend op de radio goed heb begrepen.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 10:04

Benzz schreef:
Exitium schreef:

Die zijn opgepakt als ik het nieuws vanochtend op de radio goed heb begrepen.

Dat ben ik nog niet tegengekomen, wel dat GL-PVDA aangifte gedaan heeft en dat Wilders zijn excuses aangeboden zou hebben aan Timmermans.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 10:05

Ah ja sorry zeggen… :+

Ik ga ook maar mensen bedreigen en dan sorry zeggen. :j

Ik reed vanmorgen naar werk. Bij mij staan overal spandoeken van de SGP. Met “Stem SGP” er op. En bij eentje was de “G” eruit gesneden. :=

Hoewel ik elke vorm van vandalisme afkeur moest ik wel even grinniken om de vindingrijkheid. SGP en SP liggen dan opeens wel dicht bij elkaar! :D

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 10:16

MarlindeRooz schreef:

Ik reed vanmorgen naar werk. Bij mij staan overal spandoeken van de SGP. Met “Stem SGP” er op. En bij eentje was de “G” eruit gesneden. :=

Hoewel ik elke vorm van vandalisme afkeur moest ik wel even grinniken om de vindingrijkheid. SGP en SP liggen dan opeens wel dicht bij elkaar! :D

Ja ik heb inderdaad gemerkt dat er mensen zijn die denken dat SGP SP is! Niet iedereen houdt de politiek goed bij en soms lijken de namen ook wel erg op elkaar met al die afkortingen :+

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 10:17

anjali schreef:
MarlindeRooz schreef:

Ja ik heb inderdaad gemerkt dat er mensen zijn die denken dat SGP SP is! Niet iedereen houdt de politiek goed bij en soms lijken de namen ook wel erg op elkaar met al die afkortingen :+

Nee dat denkt helemaal niemand in mijn voorbeeld? :+

Mensen die het (in mijn ogen) terecht absoluut oneens zijn met de SGP hebben de G eruit gesneden.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 10:42

Ik vind het normaal om het niet met anderen eens te zijn, maar men zou dan zelf met een beter verhaal\idee moeten komen en niet zichzelf trachten te verheffen door het neertrappen van de ander. Wat ik nu dus wel zie in de huidige politiek, zelfs onder goedbetaalde en goedopgeleide (?) politici. Overigens vind ik het voorbeeld van @MarlindeRooz vooral grappig.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 11:03

anjali schreef:
Ik vind het normaal om het niet met anderen eens te zijn, maar men zou dan zelf met een beter verhaal\idee moeten komen en niet zichzelf trachten te verheffen door het neertrappen van de ander. Wat ik nu dus wel zie in de huidige politiek, zelfs onder goedbetaalde en goedopgeleide (?) politici. Overigens vind ik het voorbeeld van @MarlindeRooz vooral grappig.

Vandalisme mbt andermans campagneuitingen vind je grappig?

Bijzonder in een democratie.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 11:16

MarlindeRooz schreef:

Bij mij in de buurt zijn er hitler-snorretjes op Lidewij de Vos op die Stem FVD posters getekend. Niet sjiek, maar moest er ook wel een beetje om grinniken.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 11:53

Dat van die Facebook groep en dat twee tweede kamerleden van Wilders erachter zaten was alang bekend. Pas nú Timmermans aangifte doet komt Wilders met excuus. Er werd al over bericht in december 2024.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 12:05

verootjoo schreef:
anjali schreef:

Vandalisme mbt andermans campagneuitingen vind je grappig?

Bijzonder in een democratie.

Ik ben zelf een SGP-er...Beetje gevoel voor humor zou de sfeer verbeteren. Er is, althans in dit topic, bijna geen partij die zo wordt aangevallen als de SGP (behalve de PVV maar die kiezers zijn allemaal al vertrokken van hier) maar "wij"( de gelovige kiezers) hebben inmiddels eelt op onze ziel.En dat komt omdat gelovigen het gevoel hebben dat God achter ons staat.