Wolf Ne, Be, Du deel 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

tienus63

Re: Wolf Ne, Be, Du deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-25 20:27

Aanval Oranje Dr afgelopen zaterdag, 4 schapen gedood
Citaat:
30 augustus 2025/Oranje/Drenthe
Aanval op schapen
4 schapen gedood
Eigenaar veel sterkte
Originele foto's in de reacties

Afbeelding
Spoiler:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/1GrK1k ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-25 20:32

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 20:50

Voorals nog weet ik niet wat hier wel of niet waar van is.

Ik kreeg een appje van een vriendin van mij dat haar buurvrouw de boswachter rondom het gebied van de slaperdijk Veenendaal heeft gesproken. Deze boswachter heeft aangegeven dat Bram en zijn welpen zijn verjaagd uit den Treek en dus nu bij de Slaperdijk gezien Veenendaal zijn gezien. Nogmaals ik weet niet wat er van waar is en het schijnt verder ook nergens iets over te vinden te zijn, maar ik dacht ik meld het toch even.

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 21:19

Ik blijf me ook verbazen hoe makkelijk er wordt gepraat over beschermingsmaatregelen. Dat we onze dieren wolfdicht afgesloten binnenzetten in de nacht, runderen bij de paarden, en ook wat kuddebeschermingshonden erbij. HOE DAN?

En dat een heining van 1.20 afdoende moet zijn - het tegendeel is toch wel genoeg bewezen inmiddels? Al zeker 22 individuele wolven die WWR passeren (wat er dus nog meer zijn als alle DNA is getest en ook twijfelgevallen meetellen).

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 21:28

Cinnepin schreef:
Voorals nog weet ik niet wat hier wel of niet waar van is.

Ik kreeg een appje van een vriendin van mij dat haar buurvrouw de boswachter rondom het gebied van de slaperdijk Veenendaal heeft gesproken. Deze boswachter heeft aangegeven dat Bram en zijn welpen zijn verjaagd uit den Treek en dus nu bij de Slaperdijk gezien Veenendaal zijn gezien. Nogmaals ik weet niet wat er van waar is en het schijnt verder ook nergens iets over te vinden te zijn, maar ik dacht ik meld het toch even.

Onwaarschijnlijk.

Recent in Austerlitz nog wolf gezien.
Kans 99% gw3237m (Bram) omdat het op 1 van zijn vaste plekken was.
En dat weet ik betrouwbaar.

Waarschijnlijker op basis van normaal gedrag is dat 1 of 2 van zijn welpen van vorig jaar uit de roedel gezet zijn (is redelijk normaal bij halfwas jongen) en dat er 1 of 2 eenjarigen aan het zwerven zijn.
Nakomelingen van Bram dus

Dan is veenendaal super dichtbij vanaf de heuvelrug.

Maar dit is puur wat ik denk dat er logischerwijs misschien bedoeld werd.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-25 21:37

Normaliter verlaat een gevestigde wolf die een partner heeft en jongen heeft gekregen, laat staan twee jaar achter elkaar, niet zijn leefgebied.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 21:46

Femke dat geloof ik ook, dat de wolf die bij ons in de buurt loopt een nakomeling is van Bram. Verklaart wel waarom die wolf ook al mensen met een hond en 2 jonge kinderen heeft benaderd. Die melding over de aanval op schapen heb ik ook voorbij zien komen op de Facebookpagina van het losloopgebied aan de Slaperdijk. Heb het gedeeld in mijn lokale wolven alert app. Ik heb vrijdag nog een relatief verse drol in het bos gevonden daar waarvan ik vermoed dat het een wolven drol is. Reeën laten zich niet meer zien. Sporen van reeën zie ik ook nog amper.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 21:48

SusanH schreef:
Femke dat geloof ik ook, dat de wolf die bij ons in de buurt loopt een nakomeling is van Bram. Verklaart wel waarom die wolf ook al mensen met een hond en 2 jonge kinderen heeft benaderd. Die melding over de aanval op schapen heb ik ook voorbij zien komen op de Facebookpagina van het losloopgebied aan de Slaperdijk. Heb het gedeeld in mijn lokale wolven alert app. Ik heb vrijdag nog een relatief verse drol in het bos gevonden daar waarvan ik vermoed dat het een wolven drol is. Reeën laten zich niet meer zien. Sporen van reeën zie ik ook nog amper.

Wanneer het dna afgenomen en beoordeeld is wordt het vanzelf duidelijk of het inderdaad nakomelingen van Bram zijn.

Dat is allemaal terug te vinden.

Alleen lopen ze ongeveer een half jaar achter met invoeren van individu-dna

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 21:52

Ja dat gaat niet zo snel.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 21:53

tienus63 schreef:
Dat mensen principes laten varen als er goed aan verdiend kan worden.

Zo had ik dat ook begrepen. En voel me niet gekwetst, als gelovige.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 22:38

Knuffeldier schreef:
Ik blijf me ook verbazen hoe makkelijk er wordt gepraat over beschermingsmaatregelen. Dat we onze dieren wolfdicht afgesloten binnenzetten in de nacht, runderen bij de paarden, en ook wat kuddebeschermingshonden erbij. HOE DAN?

En dat een heining van 1.20 afdoende moet zijn - het tegendeel is toch wel genoeg bewezen inmiddels? Al zeker 22 individuele wolven die WWR passeren (wat er dus nog meer zijn als alle DNA is getest en ook twijfelgevallen meetellen).

Ik ben gestopt met uitleggen aan wolf wappies. Ze begrijpen het gewoon niet.
Wolven jagen gewoon in daglicht, komen over bijna alle omheiningen heen, koeien worden net zo goed gepakt en honden is ook geen oplossing.
Als ik dat dan zeg, zeggen zij dat ik dan maar geen dieren moet hebben.
Één dorp verder wordt af en toe een wolf gehoord (niet gezien, alleen gehoord). Waarschijnlijk de zwerfwolf die een redelijk vaste route loopt (al een paar jaar). Hij komt uit Duitsland en loopt via Schoonebeek Klazienaveen, Erica richting Emmen noord. Daarna weer terug.
Hij/zij heeft wel een paar schapen en geiten gepakt vorig jaar

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 22:48

MarlindeRooz schreef:
Nyaleti schreef:
Vrienden van me gaan lekker op vakantie naar Otterlo..
Ze kennen de waarheid door mijn verhalen maar toch hebben ze er totaal niet aan gedacht met boeken. "Oh, verklaard misschien wel waarom het zo goedkoop was"

Gelukkig lijken ze het wel serieus te nemen en dat als ze geritsel naast zich horen ze toch even bewust moeten nadenken.

Wat denk je dat de mensen hier op de Veluwe doen dan? Ik was vandaag nog ergens wandelen waar veel wolven lopen (Renderklippen / Heerde). Wel voorbereid zover dat kan. Maar ik kan moeilijk 24/7 in huis blijven zitten? Ze lopen hier letterlijk bij m’n dorp soms. :+

Ja er is een risico en ik ga niet in de schemer alleen diep de bossen in. Maar je leven laten leiden door angst is niet oké.

Little late maar wilde er toch even op terug komen.
Bedoel het anders dan hoe het blijkbaar overkwam.

Jij / mensen uit de omgeving weten dat er brutale wolven zitten. Op bepaalde plekken denk je wel twee keer na of je je hondje van 5kg wel los laat. Of dat je voor de schemer het bos uit bent. En bij mogelijk geritsel in de bosjes of het bij het gevoel hebben dat je bekeken wordt, ben je wat alerter.

'wij' , in dit geval Brabanders aan de Belgische grens die *klopt af* nog geen wolven hebben, zijn dat nog helemaal niet gewend. Zwijnen oid hebben we hier ook niet. Als er iets in de bosjes ritselt, is het een vogel of ree. In de schemer de bossen uit is om je aan de regels te houden. Je loopt hier compleet zorgeloos door de bossen, daar is soms enige alertheid wel op z'n plek.

En deze vrienden weten het wolven gezeik van mij en van het sporadische nieuws op TV. Maar tijdens het boeken hebben ze geen seconde aan de wolf gedacht, dat die daar in Otterlo in dat park iemand heeft gebeten.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-25 22:51

Zichtmelding Amerongen U
Citaat:
Amerongen Utrecht
01-09-2025
21.15 uur

Zichtmelding

Wolf stak de Bergweg over vanuit Elst het Amerongsebos in.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf
Geenwolf.com

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1HjzfN ... tid=wwXIfr

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 22:59

Nyaleti schreef:
Little late maar wilde er toch even op terug komen.
Bedoel het anders dan hoe het blijkbaar overkwam.

Jij / mensen uit de omgeving weten dat er brutale wolven zitten. Op bepaalde plekken denk je wel twee keer na of je je hondje van 5kg wel los laat. Of dat je voor de schemer het bos uit bent. En bij mogelijk geritsel in de bosjes of het bij het gevoel hebben dat je bekeken wordt, ben je wat alerter.

'wij' , in dit geval Brabanders aan de Belgische grens die *klopt af* nog geen wolven hebben, zijn dat nog helemaal niet gewend. Zwijnen oid hebben we hier ook niet. Als er iets in de bosjes ritselt, is het een vogel of ree. In de schemer de bossen uit is om je aan de regels te houden. Je loopt hier compleet zorgeloos door de bossen, daar is soms enige alertheid wel op z'n plek.

En deze vrienden weten het wolven gezeik van mij en van het sporadische nieuws op TV. Maar tijdens het boeken hebben ze geen seconde aan de wolf gedacht, dat die daar in Otterlo in dat park iemand heeft gebeten.

Nou deze Brabantse op de Belgische grens vind het dood eng om in het donker haar weiland in te lopen. Ik neem vort een riek mee.

Hij is sowieso al twee keer dat ik weet hier gespot. En peer is niet zo gek ver, dus het is echt een kwestie van tijd.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-25 23:23

Citaat:
1 september 2025
Wolf Utrecht - Het advies van de provincie is: mijd de bossen. Maar dat is in het groene, bosrijke Austerlitz eigenlijk niet te doen…

Kinderen in wolvengebied moeten toch voor het eerst weer naar school na bijtincident met wolf

Austerlitz - De scholen zijn begonnen en ook in Austerlitz stappen scholieren weer op de fiets. Maar dan wel met een iets ander gevoel dan voor de vakantie. Deze zomer werd er in de buurt een kind van 6 gebeten door een wolf. Het advies van de provincie is: mijd de bossen. Maar dat is in het groene, bosrijke Austerlitz eigenlijk niet te doen.
Erg veel honger lijken Rushil (9) en Ishita (7) niet te hebben.
Hun boterham blijft bijna onaangeroerd op hun bord liggen. Misschien vinden ze de eerste schooldag gewoon een beetje spannend, zoals zoveel kinderen. Maar wellicht dat de aanwezigheid van de wolf ook meespeelt. "Ik vind het niet leuk dat we vanwege de wolf niet meer kunnen spelen in het bos", zegt Ishita. "Ik ging eerst heel veel mountainbiken en naar m'n vriendjes toe fietsen, nu kan dat niet", vult haar broer Rushil aan.

Tuin aan het bos
Hun moeder Anjali LLalloesingh fietst met ze mee naar school. Ook zij baalt dat de wolf hun bewegingsvrijheid beperkt. "Wij zijn hier komen wonen vanwege het bos, net als heel veel mensen. Dan is het vervelend dat dat je het bos niet in kan. Onze tuin grenst aan de bosrand. De kinderen spelen daar, dat is gewoon niet zo'n prettig gevoel." LLalloesingh heeft nog vier kinderen. Die gaan al naar de middelbare school in Zeist, een paar kilometer verderop. De twee jongste pubers passen hun route aan vanwege de wolf. "Dat kost ze 5 tot 10 minuten extra. Dat lijkt misschien niet zo lang, maar voor hen is dat wel zo."

Wolvenlessen voor scholieren
De provincie adviseert de bossen niet in te gaan vanwege de wolf. Ook wordt kinderen aangeraden om niet in hun eentje door het bos naar school te fietsen. Vereniging Austerlitz' Belang (de belangenvereniging voor het dorp) heeft voorlichtingsavonden georganiseerd. "En samen met de schoolleiding is er een les georganiseerd voor groep 4-8. Daar was ook een wolvendeskundige bij", laat de vereniging weten.

Austerlitz' Belang is terughoudend in het schetsen van een algemeen beeld van "wat het dorp ervan vindt". Dat komt doordat het onderwerp nogal veel emoties oproept en de meningen onder de inwoners sterk uiteenlopen. "Gezien de diametrale meningen met betrekking tot dit onderwerp vinden wij het niet verstandig om in te gaan op verdere vragen", zegt de belangenvereniging.

Mee leren leven
Feit is dat iedereen zich bewust is van de aanwezigheid van de wolf. Ook als de school uit is zijn veel ouders op hun hoede. "Als we naar het bos gaan dan zorgen we ervoor dat elk kind een extra ouder bij zich heeft", zegt een vader die zijn kind net naar school gebracht heeft. "We laten ze ook niet honderden meters verderop lopen, we blijven bij elkaar. We maken er gewoon wat leuks van, we moeten er toch mee leren leven."

Voor moeder Anjali blijft dat laatste lastig: samenleven met de wolf. "Ook als de probleemwolf Bram gevangen of gedood wordt. Ik heb ze hier liever gewoon niet. Ik vind het gewoon geen veilig idee. De wolf blijft een roofdier.">>

https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/393602 ... js3XltInXw

Afbeelding

Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/1Geh16 ... tid=wwXIfr

Jake_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-25 09:45

Ik lees al een tijdje mee met dit topic, ik ben nieuw, maar heb jaren geleden ook een tijd meegelezen en kon mijn accountgegevens niet meer vinden. Ja, ik heb hierover ook bokt gemaild.

Ik woon al jaren midden in het wolvengebied op de Utrechtse Heuvelrug, en in het dorp zjjn de meningen verdeeld, van pro-wolf, anti-wolf en onverschilligheid. Ik ben een rolstoelgebruiker en rijd ook op een handbike (ligfiets variant). Ik voel me best wel kwetsbaar, want de tips die Bij12, gemeente en provincie zijn voor mij niet handig: maak je groot, loop achterwaarts van de wolf weg.

Directe aanleiding om toch eens in dit topic te posten was dat ik gisteren enorm schrok:
Gisteren handbikete ik bij Lage Vuursche en was er een Mechelse herder die hard aan het blaffen was vanuit een tuin (met hekwerk). Ik dacht, spannend, maar er zit nog een hek tussen. Ineens komt hij via de oprit van het huis naar me toe stuiven. Ik heb een paar keer hard "nee!" geroepen, en ben zo rustig mogelojl doorgereden. Ik heb op mijn handbike vaker dat honden (en paarden vaak ook) me eng vinden, maar dit was iets teveel van het goede.
Als dit een wolf was geweest, zoals Bram, was ik de klos geweest.

Ik heb bij de gemeente al gevraagd om extra informatie specifiek voor bewoners en/of mensen met een beperking. Maar het duurt lang voordat er antwoord komt. En eigenlijk is alle informatie gericht op recreëren. Maar dat is lastig, want als ik fatsoenlijk boodschappen wil doen, moet ik al door het bos fietsen. Nog geen steenworp afstand waar er voorlopig geen bruiloften mogen plaatsvinden.

Gelukkig heb ik hier en daar wel wat connecties van mensen die verstand hebben van wolven en/of zien hoe de dreiging steeds groter wordt. Ik heb bij hen ook mijn zorgen geuit, want ik heb weinig zin om een smakelijk hapje te worden voor een wolf. Ook houd ik de wolven-berichten goed bij, en ben ik lid van verschillende discussie-groepen.

Wat er met de wolf in het algemeen moet gebeuren in Nederland weet ik niet. Ik hekel me wel aan het feit dat het zolang duurt voordat probleemwolven daadwerkelijk worden afgeschoten. Daarnaast is het irritant dat mensen van buiten de wolvengebieden (zoals de politiek in Den Haag), dit niet zien als een probleem dat veel mensen treft.
Advies is nu (terecht) dat kinderen niet alleen door het bos moeten fietsen, maar volwassenen dan, of mensen zoals ik?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-25 09:50

Dubbel ellende voor jou. Als je je wilt bewapenen, heb je je handen nodig om je wapen tegen de wolf te gebruiken. Maar je wilt ook weg kunnen, waarvoor je je handen ook nodig hebt.
Ik zou bij god geen oplossing weten voor je probleem, anders dan niet in het gebied te gaan. Maar dat kan volgens mij in jouw geval niet. 't is mooi klote.

Jake_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-25 09:55

rien10 schreef:
Dubbel ellende voor jou. Als je je wilt bewapenen, heb je je handen nodig om je wapen tegen de wolf te gebruiken. Maar je wilt ook weg kunnen, waarvoor je je handen ook nodig hebt.
Ik zou bij god geen oplossing weten voor je probleem, anders dan niet in het gebied te gaan. Maar dat kan volgens mij in jouw geval niet. 't is mooi klote.

Dankjewel, ja dat is het ook. Ik heb geen auto, en ik weiger voor 3 a 4km de WMO-taxi te pakken.

Ik las dat toeters, pepperspray (illegaal in NL) en fluitjes ook niet helpen, omdat wolven snel leren, en pepperspray verboden is.
Bericht uit Epe (15.000 inwoners), waar de wolf nog iets schuwer is dan bij mij, maar denk wel dat het interessant is hoe zij ermee omgaan.

https://www.gld.nl/nieuws/8356838/honde ... lvenaanval

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-25 09:59

Een bus deodorant is niet verboden. Maar dan kan je niet weg, omdat je met je bus deo in de weer bent.

Jake_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-25 10:01

rien10 schreef:
Een bus deodorant is niet verboden. Maar dan kan je niet weg, omdat je met je bus deo in de weer bent.

Dat klopt, maar geen idee of een wolf daarvoor terugdeinst of daardoor juist bozer wordt. En in blinde paniek harder bijt.

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-25 10:04

Jake_s schreef:
rien10 schreef:

Dankjewel, ja dat is het ook. Ik heb geen auto, en ik weiger voor 3 a 4km de WMO-taxi te pakken.

Ik las dat toeters, pepperspray (illegaal in NL) en fluitjes ook niet helpen, omdat wolven snel leren, en pepperspray verboden is.
Bericht uit Epe (15.000 inwoners), waar de wolf nog iets schuwer is dan bij mij, maar denk wel dat het interessant is hoe zij ermee omgaan.

https://www.gld.nl/nieuws/8356838/honde ... lvenaanval

Ja jeetje, met een rolstoel is het natuurlijk helemaal ellende!

Wat vervelend Jake, en ook ik weet zo geen oplossing.

Ik lees over Epe en dat mensen zelf proberen wolven te verjagen. Maar bij alle methodes wordt gezegd dat ze eigenlijk niet, kortstondig (snelle gewenning) of averechts (maakt de wolf aggressief) werken.

Wat kun je dan nog doen?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-25 10:08

En hij moet wel zo dichtbij zijn dan...
Met wat pech spuit je jezelf in de ogen.

Ik vermoed dat een lucht/gastoeter nog meer effect heeft.
Die zou je misschien nog op je fiets kunnen monteren.
Of misschien wel zo'n houten ratel.
Dat zijn toch wat onbekende geluiden voor de wolf.

Sterkte iig.

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-25 10:09

SusanH schreef:

"... Een hond en twee jonge kinderen heeft benaderd."

Is dit gemeld en in het nieuws geweest? Want dit is nogal wat.

Als dit een jong van Bram is, die verhuist, en het probleemgedrag van zijn vader kopieert, dan hebben we dus bewijs dat Bram dit aan zijn jongen leert. En het probleem verveelvoudigt.

En dat het dus geen 'incident' of 'uniek geval' is met Bram, maar normaal escalatiegedrag dat doorgeleerd wordt.

Dan krijgt deze wolf straks een partner. Die het ook leert. Die welpen krijgen, etc etc.

Geist was niet gek, zijn escalatieladder klopt, en als we die vertalen naar NL zien we hier dus wat er gebeurt.

* En we zitten erbij en kijken er naar *
Laatst bijgewerkt door Knuffeldier op 02-09-25 10:11, in het totaal 1 keer bewerkt

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-25 10:09

Als je laag zit als rolstoelgebruiker ben je sowieso de klos. Los van het feit dat een rolstoelgebruiker fysiek zwak(ker) is.

Ik geloof dat ik een nordic walking pole of veedrijversstok op de handbike knoopte.
En een luchthoorntje.

Zo’n truckerstrainhorn zal wel niet lukken.

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-25 10:12

Is zo'n veedeijverstok met electra Tienus? Dat je een schok kunt geven?

Of zelfs zo'n electrische vliegenmepper ofzo? Krijgt ie ook een schok. Is niet veel, maar meer dan niks ..