Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 10:26

996981 schreef:
prompter schreef:
Wat het oplost 996981? Weer alles Nederlands. Geen rare supermarktje s meer in hun buurtje. Geen louche telefoon winkeltjes. Geen dronken Polen in hun straat die hun afval op straat zetten ipv in de container. Huizen voor hun kinderen in hun eigen wijk. Dat zijn de gesprekken die ik met ze heb :)

Precies. Dus het gaat niet over de mensen zelf, maar de dingen waar ze last van hebben. Een deel daarvan wordt onterecht toegeschreven aan buitenlanders, maar dronken polen die je midden in de nacht wakker schreeuwen heb je wel echt last van. Afval op straat ook. Net als explosies bij louche telefoonwinkeltjes.

Mensen ervaren problemen en stemmen op degene die een duidelijke oorzaak van het probleem benoemt én zegt dit aan te gaan passen. Om te zien dat het zo niet werkt moet je op een bepaald niveau problemen kunnen ontleden. Dan moet je weten hoe dat moet en je moet er tijd en ruimte in je hoofd voor hebben.

En uiteindelijk komt het misschien ook weer op geldgebrek uit. Ik ben opgegroeid in een gribuswijk in Rotterdam, maar heb me er aan kunnen ontworstelen en woon nu in een mooie groene wijk zonder overlast. Als je geld hebt - en ik ben niet rijk maar heb gewoon een goed salaris - heb je de mogelijkheden om zo'n achterstandswijk te "ontvluchten".

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 10:28

Electra63 schreef:
996981 schreef:
En wat is de reden daarachter? Wat lost dat volgens hen op? Dáár gaat het toch om?

Jullie snappen blijkbaar echt niet dat niet iedereen altijd in staat is optimale, rationele, weloverwogen keuzes te maken. Niet alleen heel kortzichtig maar ook eng vind ik dat.

Iemand oliedom noemen, vind ik dommer dan PVV stemmers. Zwaar polariserend ook overigens. Maar blijkbaar mogen burgers daar prima aan bijdragen. Althans in dit topic is dat geeen probleem.

Jullie zijn dan wellicht veel intelligenter, wel in staat de beste keuzes te maken (eigenlijk gewoon in alles veel beter :j ) erg veel sympathie voor de mensen die minder bevoordeeld zijn op dat vlak hebben jullie echter niet.

En electra: de conclusie is 1 pagina. Ook dat heb je niet gelezen, omdat het je eigenlijk geen ruk interesseert. Iedereen die PVV stemt is in jouw ogen per definitie racist. Sterker nog; iedereen die ook maar enig inlevingsvermogen toont in de beweegredenen van PVV stemmers kan door jou weg worden gezet als racist.

Racisme is niet aangeboren. Racisme is aangeleerd. In veel gevallen zijn mensen opgegroeid in een omgeving waar het suboptimaal is. Als ouders je dan vertellen dat het door “de buitenlanders komt”, je buurman ook en de buurman daarnaast ook. In hoeverre mag je dan verwachten dat iemand fundamenteel anders gaat denken? Vooral als ook verwacht wordt dat je niet te lang naar school gaat? Je geen studiegenoten met een ander denkbeeld tegenkomt? Er geen geld is om te reizen en mensen buiten je bubbel te ontmoeten? Sociaal klimmen uit die bubbel is onwijs lastig

https://decorrespondent.nl/13604/hoe-ku ... 3fc4c24578

Maar hee, waarom zou je proberen in te leven in anderen? Ze moeten gewoon niet zo oliedom zijn. Deze ellende (en waarschijnlijk ook de ellende waarom ze zich aangetrokken voelen tot PVV) hebben ze op zich zelf afgeroepen. Hadden ze maar niet zo dom moeten zijn :j

Het is pas kortzichtig om alleen een conclusie van een werkstuk van 91 blz. te lezen en blindelings dit te geloven, zonder o.a. de bronnen te lezen.
Daar heb ik wel even tijd nodig.

Maar waarom voel jij je zo fel aangevallen?

Waarom moet ik accepteren dat mensen vinden dat mijn man, gewoon geboren in Nederland, maar allochtoon voor de Nederlandse wet, anders beoordeeld en behandeld zou moeten kunnen worden ?

Waarom geldt vrijheid van mening alleen voor PVV-ers?

Waarom kun jij je zo inleven in de PVV-stemmer, maar niet begrip tonen voor mensen die "bang" zijn voor de gevolgen van deze regering?

Waarom zijn er zoveel excuses/begrip voor waarom mensen PVV stemmen (eigen bubbel, schulden, zorgen enz., geen reizen) ? Heb jij ook zoveel begrip voor allochtonen, die in hun eigen bubbel blijven? Die moeten zich vooral toch aanpassen? En als ze dat doen, jatten ze onze banen en huizen ? Ze veroorzaken vooral al de ellende in dit land.

Vind jij Nederland tolerant?

Vind jij de toon/uitspraken van Wilders en Faber normaal/acceptabel voor een politicus?

Nou, dat was het voor nu, ik ga zo de deur uit.

Hou toch eens op met dat zwart-wit denken joh. Blindelings geloven? Waar zeg ik dat.

Nogmaals: het enige dat ik zeg is dat jullie beeld van de PVV stemmer nogal zwart-wit is en dat er onderliggende problemen en mechanismes zijn die ervoor zorgen dat mensen niet in staat zijn de beste keuzes voor zichzelf te maken zónder dat ze daarvoor dom hoeven zijn.

Hoe ontzettend moeilijk is het om dat te onderkennen en rekening mee te houden voor je iemand oliedom noemt?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 10:32

prompter schreef:
996981 schreef:

Precies. Dus het gaat niet over de mensen zelf, maar de dingen waar ze last van hebben. Een deel daarvan wordt onterecht toegeschreven aan buitenlanders, maar dronken polen die je midden in de nacht wakker schreeuwen heb je wel echt last van. Afval op straat ook. Net als explosies bij louche telefoonwinkeltjes.

Mensen ervaren problemen en stemmen op degene die een duidelijke oorzaak van het probleem benoemt én zegt dit aan te gaan passen. Om te zien dat het zo niet werkt moet je op een bepaald niveau problemen kunnen ontleden. Dan moet je weten hoe dat moet en je moet er tijd en ruimte in je hoofd voor hebben.

En uiteindelijk komt het misschien ook weer op geldgebrek uit. Ik ben opgegroeid in een gribuswijk in Rotterdam, maar heb me er aan kunnen ontworstelen en woon nu in een mooie groene wijk zonder overlast. Als je geld hebt - en ik ben niet rijk maar heb gewoon een goed salaris - heb je de mogelijkheden om zo'n achterstandswijk te "ontvluchten".

Juist. Maar dat sociaal klimmen is niet zo makkelijk als men denkt. Net als dat het voor alochtonen in Nederland ongetwijfeld niet makkelijk is om constant tussen twee culturen te “hangen”. Volgens mij is er niks mis mee om beide groepen te erkennen. Sterker nog; ik denk dat het deel van het probleem is. Veel PVV stemmers voelen zich niet gezien.

Groningen wordt in de oliebol gelaten. Limburg is 50 jaar geleden na het sluiten van de mijnen aan zijn lot overgelaten.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 10:33

Dom is ook niet het goede woord (eigenlijk helemaal het verkeerde woord). Het is wél een feit dat sommige mensen niet het vermogen hebben om naar de lange termijn te kunnen kijken, daar heb ik dan weer veel onderzoeken over gelezen én wij hebben zo'n onderzoeker een tijd op het werk gehad (EU project). En dat beïnvloedt je hele leven, van waar je je geld aan uit geeft tot aan op welke partij je stemt.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 10:33

De reden die ik nog mis als het gaat om hoe mensen stemmen: het stoken van de populistische garde.
Actueel: Wilders gilt meteen weer "zie je wel" ' nu in Dld een verwarde man een slag pleegt!

Blommestijn liep te gillen op Twitter over de dictatuur die haar heeft veroordeeld wegens kritiek op het regime (alsof ze levenslang heeft gekregen) terwijl ze gewoon terecht stond vanwege haar "negroïde primaten" uitspraak.

Deze lui beïnvloeden ook de politieke keuze van een deel van de kiezers.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 10:35

Inmiddels hebben we door het gehits van Geert Wilders, AFD en wat andere anti moslim figuren er een tweede Anders Breivik bij. De dader van de aanslag in Maagdenburg is aanhanger van de AFD en vindt Wilders een grote held.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 10:39

prompter schreef:
Dom is ook niet het goede woord (eigenlijk helemaal het verkeerde woord). Het is wél een feit dat sommige mensen niet het vermogen hebben om naar de lange termijn te kunnen kijken, daar heb ik dan weer veel onderzoeken over gelezen én wij hebben zo'n onderzoeker een tijd op het werk gehad (EU project). En dat beïnvloedt je hele leven, van waar je je geld aan uit geeft tot aan op welke partij je stemt.

Klopt helemaal. En dat is veelal niet ingegeven door intelligentie. Het vergt ook een bepaalde manier van abstract denken, analyseren en redeneren, wat je wordt geleerd in het hoger onderwijs.

juval

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 10:57

misschien moeten het mensen met beperktere cognitieve vermogens verboden worden om te gaan stemmen? Maar waar trek je de grens dan? iedereen een iq test laten doen, en je mag gaan stemmen boven de 100? 110, of 120?

dit is uiteraard sarcastisch.

Maar ik vind het veeeel te ver gaan om mensen dom te noemen als ze niet op pvda/GL of D66 hebben gestemd. Hoe zielig is deze uitspraak? en wat zegt dat over de cognitieve vermogens van degene die dat beweert.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 11:10

juval schreef:
misschien moeten het mensen met beperktere cognitieve vermogens verboden worden om te gaan stemmen? Maar waar trek je de grens dan? iedereen een iq test laten doen, en je mag gaan stemmen boven de 100? 110, of 120?

dit is uiteraard sarcastisch.

Maar ik vind het veeeel te ver gaan om mensen dom te noemen als ze niet op pvda/GL of D66 hebben gestemd. Hoe zielig is deze uitspraak? en wat zegt dat over de cognitieve vermogens van degene die dat beweert.

Zucht. Kunnen we in ieder geval erkennen dat het economisch gezien in ieder geval niet slim is om PVV te stemmen als je uit een lagere sociaal-economische klasse komt? En dat alle buitenlanders het land uit geen oplossing is voor alle problemen in Nederland?

Nee, stemmen moet altijd voor iedereen kunnen. Maar ik blijf gewoon enorm hopen en wensen dat mensen geen keuzes maken die zoveel haat en verdeling zaaien en zoveel verdriet opleveren voor de stemmers. En daardoor nóg minder vertouwen krijgen in de politiek.

Kunnen we alstjeblieft ook voor eens en altijd duidelijk hebben dat iemand zijn stemgedrag dom vinden NIET wil zeggen dat je de persoon dom vind? Dankjulliewel!

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 11:12

mysa schreef:
De reden die ik nog mis als het gaat om hoe mensen stemmen: het stoken van de populistische garde.
Actueel: Wilders gilt meteen weer "zie je wel" ' nu in Dld een verwarde man een slag pleegt!

Blommestijn liep te gillen op Twitter over de dictatuur die haar heeft veroordeeld wegens kritiek op het regime (alsof ze levenslang heeft gekregen) terwijl ze gewoon terecht stond vanwege haar "negroïde primaten" uitspraak.

Is ook. Maar mensen geloven het wel en daar heb ik moeite mee. Er wordt zoveel onbeschoft, incapabel en racistisch gedrag vergoeilijkt, dat vind ik echt heel lastig merk ik.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 11:33

nps schreef:
mysa schreef:

Is ook. Maar mensen geloven het wel en daar heb ik moeite mee. Er wordt zoveel onbeschoft, incapabel en racistisch gedrag vergoeilijkt, dat vind ik echt heel lastig merk ik.

Waar zie jij die vergoeilijking dan? Ik zie het in dit topic in ieder geval niet.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 11:58

996981 schreef:
nps schreef:

Waar zie jij die vergoeilijking dan? Ik zie het in dit topic in ieder geval niet.

Ik zie het in het niet mogen benoemen dat het als je inzet op bestaanzekerheid het onverstandig is om rechtspopulistisch te stemmen (daar wordt meteen van gemaakt dat mensen dom worden genoemd. Neeeheee, zucht). En het niet mogen benoemen dat onvervalst racisme (jij bent hier niet welkom, en mag niet onze spullen, onze welvaart) wel degelijk een rol speelt in de stemkeuze van toch echt een relatief grote groep mensen. Dat er allerlei factoren zijn die invloed hebben op het beslissingsvermogen - helemaal in mee. Dat maakt de gevolgen van de keuze niet minder, en de keuze niet minder onverstandig. En dát mag niet gezegd worden.

En algemeen - het feit dat een partij met een veroordeeld racist de grootste is geworden en dat het geblunder van dit kabinet nog steeds geen aanleiding is om veel minder op de partij te die de grootste zie ik ook als het goedkeuren van onkunde, racisme en polarisatie. Het loont om een onfatsoenlijke schoft te zijn en onzin te verkopen. Te schelden en te veroordelen op social media. (Politieke) Rellen te veroorzaken. Zie ook Trump. Racistisch gedrag en in sommige gevallen crimineel gedrag wordt beloond. Beschaafd en empathisch gedrag niet (woke, deugmensen). En dit verschil (arm vs rijk, woke vs populisme) zal alleen maar groeien de komende periode.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 12:15

De allerbelangrijkste motivatie om rechts-populistisch te stemmen is angst. De mensen wordt angst aangepraat en niet iedereen komt zover om met redelijkheid een verstandigere keuze te maken. Dat is niet altijd de ontblote schuld van het individu want iedereen hoort tot een bepaalde groep en iedereen wordt ook voortdurend beïnvloed door de groep en door communicatie die zich richt op bepaalde onderwerpen. Het is soms onmogelijk om te negeren, of te ontlopen, daar wordt wel voor gezorgd. Hiermee wordt de angst versterkt en racisme aangewakkerd. Ook hier op bokt zijn veel rechstreekse uitingen van racisme en omdat dingen vanuit die hoek opnieuw normaal worden gemaakt, valt het steeds minder op. Men is ook niet meer kritisch op elkaar hierover en dat is de glijdende schaal waar we mee te maken hebben. In de maatschappij en dus ook hier op bokt en dan op plekken waar je het niet verwacht.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 12:17

Dank en amen. Dat. De angst regeert.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 12:54

nps schreef:
996981 schreef:

Ik zie het in het niet mogen benoemen dat het als je inzet op bestaanzekerheid het onverstandig is om rechtspopulistisch te stemmen (daar wordt meteen van gemaakt dat mensen dom worden genoemd. Neeeheee, zucht). En het niet mogen benoemen dat onvervalst racisme (jij bent hier niet welkom, en mag niet onze spullen, onze welvaart) wel degelijk een rol speelt in de stemkeuze van toch echt een relatief grote groep mensen. Dat er allerlei factoren zijn die invloed hebben op het beslissingsvermogen - helemaal in mee. Dat maakt de gevolgen van de keuze niet minder, en de keuze niet minder onverstandig. En dát mag niet gezegd worden.

En algemeen - het feit dat een partij met een veroordeeld racist de grootste is geworden en dat het geblunder van dit kabinet nog steeds geen aanleiding is om veel minder op de partij te die de grootste zie ik ook als het goedkeuren van onkunde, racisme en polarisatie. Het loont om een onfatsoenlijke schoft te zijn en onzin te verkopen. Te schelden en te veroordelen op social media. (Politieke) Rellen te veroorzaken. Zie ook Trump. Racistisch gedrag en in sommige gevallen crimineel gedrag wordt beloond. Beschaafd en empathisch gedrag niet (woke, deugmensen). En dit verschil (arm vs rijk, woke vs populisme) zal alleen maar groeien de komende periode.

Wat ik in dit topic vooral zie zijn mensen die proberen uit te leggen waarom iemand tot een bepaalde keuze kan komen. Ook als dat tegen eigen belang is. Het benoemen dat men tegen eigen belang stemt mag prima? Volgens mij is daar de afgelopen tijd zelfs niemand op ingegaan?

Voor heel veel mensen is het echt helemaal prima om mensen in nood op te vangen. Zolang die mensen geen overlast veroorzaken én zolang het systeem het aan kan. Laat dat nu voor veel mensen discutabel lijken.

En ja er zitten ook onvervalste racisten bij de PVV stemmers. Mag prima benoemt worden.

Maar hoe kan het dat die mensen racistisch zijn geworden? Waarom wordt daar nooit over gesproken? Hoe kunnen we het patroon dat er steeds meer mensen racistische opvattingen hebben (of zich sneller durven uitspreken) doorbreken?

Het is zo ontzettend makkelijk om te zeggen dat mensen maar gewoon open moeten staan voor alles en iedereen, zonder te kijken waarom dat momenteel niet zo is. Wat zit daarachter?

Angst regeert. Hoe kan het dat zoveel mensen angstig zijn?

Er wordt hier soms echt simplistisch gesproken over maatschappelijke problemen en de gevolgen daarvan op gedrag. En ergens is dat grappig, want als er iets is dat Wilders hier (terecht) verweten wordt is dat hij complexe problemen te simplistisch voorstelt.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 13:36

maar om over de beperkte cognitieve vermogens verder te gaan... zijn de complexe problemen waar dit land mee te maken heeft niet te 'moeilijk´ voor de gemiddelde (die bestaat niet, ik weet het) persoon om over te oordelen en de juiste partij te vinden die die complexe problemen oplost. Dan is het toch logisch dat er eerder wordt gestemd op de persoon die de complexe problemen kan simplificeren? Zoals bijvoorbeeld Geert Wilders.

Zouden andere partijen (linkse) niet meer aansluiting bij 'het volk' moeten zoeken?

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 14:34

Electra63 schreef:
Het gros heeft gestemd op Wilders omdat zij vinden dat er teveel buitenlanders en met name moslims hier zijn.
Terwijl in sommige gemeenten waar de PVV groot is, amper een allochtoon en/of vluchteling woont.
Een groot deel van de PVV stemmers is gewoon boos, gefrustreerd of ontevreden.

Klopt, is hier in België ook zo: ik zag gisteren een politiek tafelgesprek op TV, waarbij een auteur van Arabische origine tips mocht geven aan enkele politici. De man adviseerde dat men zou in gesprek gaan met elkaar: de ouders betrekken bij probleemjongeren en hun het belang van de opvoeding uitleggen, en de verschillende bevolkingsgroepen met elkaar in contact brengen, zodat ze bij problemen met elkaar in gesprek kunnen gaan ipv ingrijpen van politie of politiek (dit was n.a.v. bepaalde "straatverboden" met oudejaarsavond voor jongeren: in één stad mogen jongeren onder 16 niet onbegeleid buiten, in andere steden krijgen een aantal probleemjongeren huisarrest).

De Antwerpse politicus (één die na jaren zijn come back maakt) zei dat ze daar inderdaad op ingezet hebben om de bevolkingsgroepen samen te brengen, en dat loont: waar dit vroeger het bastion was van extreem-rechts, gaat extreem-rechts daar steeds meer achteruit. Terwijl die juist sterk opkomen in plattelandsdorpjes waar je met een vergrootglas moet zoeken om een allochtoon te vinden.

Het gaf me toch een sprankje hoop.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 14:35

Ik denk dat je een heel eind gelijk hebt Juval.

_chou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 17:04

juval schreef:
maar om over de beperkte cognitieve vermogens verder te gaan... zijn de complexe problemen waar dit land mee te maken heeft niet te 'moeilijk´ voor de gemiddelde (die bestaat niet, ik weet het) persoon om over te oordelen en de juiste partij te vinden die die complexe problemen oplost. Dan is het toch logisch dat er eerder wordt gestemd op de persoon die de complexe problemen kan simplificeren? Zoals bijvoorbeeld Geert Wilders.

Zouden andere partijen (linkse) niet meer aansluiting bij 'het volk' moeten zoeken?

Dit is ook hoe ik het zie. Mensen snappen wellicht niet precies wat de problemen zijn en hoe op te lossen en stemmen op degene die hun dat het beste uit kan leggen. Wilders heeft dat gewoon het beste gedaan afgelopen verkiezingen.

Ik weet ook wel dat veel van zijn verhaal niet klopt, maar als je dat niet weet en ziet, dan kan ik mij best voorstellen dat je erop stemt.

Ik hoop dat bij de volgende verkiezingen alle andere partijen hiervan geleerd hebben en vooral duidelijk vertellen wat er precies aan de hand is en hoe op te lossen.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 17:56

Maar hoe dan is men nu niet massaal boos? Waarom mag Wilders wél een partijtje liegen in de campagne, en wordt hij er niet op afgerekend door de kiezer? Wilders heeft niks uitgelegd, alleen stoer lopen roeptoeteren. Weten we dat voorbeeld van het eigen risico in de zorg nog? In het debat? Waarom vind niemand het erg dat de halve partij geld zit te vangen en nooit aanwezig is? En Rutte, Kaag en Timmermans worden keihard afgerekend…

Ook ik hoop dat de volgende verkiezingen niet alleen de kiezer, maar ook de politiek heeft geleerd. En dat ondertussen het onderwijs, de zorg, de journalistiek en de rechtsstaat niet al te hard is gesloopt. Ik hoop op goede maatschappijleer op de middelbare scholen. Omgaan met info, socials, schermtijd, bronnen, partijenstelsel…

@9981919 (sorry, weet nog steeds niet mijn hoofd) je kan er de wereld bij halen aan redenen, maar onverstandig blijft onverstandig. Of ben je ook heel empathisch naar bijvoorbeeld zware criminelen? Die hebben vast ook allemaal redenen dat ze crimineel zijn geworden. Wat ze doen is echter wel crimineel.

Er zijn denk ik veel redenen waarom mensen zoveel angstiger zijn geworden. Genoeg om een heel topic mee te vullen. (Sociale) media, meer individualisme, een veel complexere wereld met veel meer informatie, maar ook dat er een plafond zit aan onze welvaart en dat we daar langzaam tegenaan lopen. Ook al begrijp je de achterliggende redenen heel goed, de uitkomst blijft hetzelfde - een niet zo capabel kabinet war liever sprookjes verkoopt dan goed beleid maakt. En dat hebben we toch echt te wijten aan “het volk”

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 19:23

nps schreef:
Kunnen we alstjeblieft ook voor eens en altijd duidelijk hebben dat iemand zijn stemgedrag dom vinden NIET wil zeggen dat je de persoon dom vind? Dankjulliewel!

Dit is precies waar het boek van Sander Schimmelpennick over gaat. Die mensen zijn niet dom maar stemmen dom.

En het 20 jaar ophitsen van Wilders helpt ook niet. Het is bewezen dat marketing technisch iets maar vaak genoeg herhaald wordt, het ook geloofd gaat worden.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 19:26

996981 schreef:
Electra63 schreef:

Het is pas kortzichtig om alleen een conclusie van een werkstuk van 91 blz. te lezen en blindelings dit te geloven, zonder o.a. de bronnen te lezen.
Daar heb ik wel even tijd nodig.

Maar waarom voel jij je zo fel aangevallen?

Waarom moet ik accepteren dat mensen vinden dat mijn man, gewoon geboren in Nederland, maar allochtoon voor de Nederlandse wet, anders beoordeeld en behandeld zou moeten kunnen worden ?

Waarom geldt vrijheid van mening alleen voor PVV-ers?

Waarom kun jij je zo inleven in de PVV-stemmer, maar niet begrip tonen voor mensen die "bang" zijn voor de gevolgen van deze regering?

Waarom zijn er zoveel excuses/begrip voor waarom mensen PVV stemmen (eigen bubbel, schulden, zorgen enz., geen reizen) ? Heb jij ook zoveel begrip voor allochtonen, die in hun eigen bubbel blijven? Die moeten zich vooral toch aanpassen? En als ze dat doen, jatten ze onze banen en huizen ? Ze veroorzaken vooral al de ellende in dit land.

Vind jij Nederland tolerant?

Vind jij de toon/uitspraken van Wilders en Faber normaal/acceptabel voor een politicus?

Nou, dat was het voor nu, ik ga zo de deur uit.

Hou toch eens op met dat zwart-wit denken joh. Blindelings geloven? Waar zeg ik dat.

Nogmaals: het enige dat ik zeg is dat jullie beeld van de PVV stemmer nogal zwart-wit is en dat er onderliggende problemen en mechanismes zijn die ervoor zorgen dat mensen niet in staat zijn de beste keuzes voor zichzelf te maken zónder dat ze daarvoor dom hoeven zijn.

Hoe ontzettend moeilijk is het om dat te onderkennen en rekening mee te houden voor je iemand oliedom noemt?

Mijn mening is gebaseerd op wat ik zie, hoor en lees van PVV-stemmers, persoonlijk, in de media en in de politiek en helaas word ik daar niet blij van.
Iemands keuze oliedom noemen, is mild, als ik zie en hoor hoe PVV-ers of andere rechtsextremisten, buitenlanders of (linkse) politici, noemen. Hoe Kaag, Klaver, Jetten, Timmermans, maar ook Halsema of Aboutaleb worden bedreigd en benoemd. Zelfs coalitiepartner Omtzigt wordt voor alles uitgemaakt.

Ik hou met heel veel mensen rekening, je hebt geen idee, maar er zijn grenzen.

Maar antwoord op mijn vragen geef je niet. Nu weet ik dat jij meestal zeer selectief reageer, dus dat verbaasd mij dan weer niet.

PVV-stemmers zijn vaak snel lichtgeraakt, zeker als ze racist worden genoemd. Echter hebben zij zelf vaak geen enkele moeite met de beledigingen die Wilders of andere politici uitkramen. Door wie hele bevolkingsgroepen worden beledigd.
Alles onder het mom van vrijheid van meningsuiting.
Wilders heeft al 20 jaar geen enkele oplossing aangedragen en mensen alleen maar uitgespeeld tegen elkaar.

In sommige topics worden hele groepen mensen (stedelingen van 3 hoog, milieclubjes, milieuterroristen, enz.) beledigd, nooit zie ik jou daar tegen ageren.

Kortom: jij doet aan cherry-picking, reageert selectief op bepaalde bokkers, maar beledigd ondertussen, stiekem, netjes binnen de lijntjes, bokkers. Prima, mag jij doen.
Ik hou daar niet van, wees gewoon eerlijk en zeg wat je ergens van vindt.

Als je overtuigd PVV-stemmer bent, zou je prima kunnen benoemen waarom je op PVV hebt gestemd, maar dat kunnen de meesten niet. Zij stemmen op PVV omdat buitenlanders gratis geld krijgen en onze cultuur, tradities, normen en waarden worden afgepakt door die nieuwkomers.
We worden overgenomen, je mag geen Kersst of Paasfeest meer zeggen, enz.

Je moet als stemmer van deze coalitie, toch gemakkelijk kunnen benoemen, welke minister je goed vindt en waarom.
Of van welke regeling/voorstel je blij bent geworden en welk probleem dit oplost ?

Ik vind het wel weer genoeg, het is zaterdagavond, ik ga lekker ff relaxen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 19:31

Benzz schreef:
nps schreef:

Dit is precies waar het boek van Sander Schimmelpennick over gaat. Die mensen zijn niet dom maar stemmen dom.

En het 20 jaar ophitsen van Wilders helpt ook niet. Het is bewezen dat marketing technisch iets maar vaak genoeg herhaald wordt, het ook geloofd gaat worden.

Sander wordt ook vreselijk beledigd en uitgescholden, maar hij heeft er scheit aan.

Zoveel fatsoenlijke mensen die weggepest zijn van SM door rechts-extremisten, opgejut door Wilders, Weird Duk, Baudet, enz.

Top hoor, als je tot dit groepje mensen behoort, echt iets om trots op te zijn.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 19:34

Electra63 schreef:
[

Mijn mening is gebaseerd op wat ik zie, hoor en lees van PVV-stemmers, persoonlijk, in de media en in de politiek en helaas word ik daar niet blij van.
Iemands keuze oliedom noemen, is mild, als ik zie en hoor hoe PVV-ers of andere rechtsextremisten, buitenlanders of (linkse) politici, noemen. Hoe Kaag, Klaver, Jetten, Timmermans, maar ook Halsema of Aboutaleb worden bedreigd en benoemd. Zelfs coalitiepartner Omtzigt wordt voor alles uitgemaakt.

Maar antwoord op mijn vragen geef je niet. Nu weet ik dat jij meestal zeer selectief reageer, dus dat verbaasd mij dan weer niet.

PVV-stemmers zijn vaak snel lichtgeraakt, zeker als ze racist worden genoemd. Echter hebben zij zelf vaak geen enkele moeite met de beledigingen die Wilders of andere politici uitkramen. Door wie hele bevolkingsgroepen worden beledigd.
Wilders heeft al 20 jaar geen enkele oplossing aangedragen en mensen alleen maar uitgespeeld tegen elkaar.

In sommige topics worden hele groepen mensen (stedelingen van 3 hoog, milieclubjes, milieuterroristen, enz.) beledigd, nooit zie ik jou daar tegen ageren.

Kortom: jij doet aan cherry-picking, reageert selectief op bepaalde bokkers, maar beledigd ondertussen, stiekem, netjes binnen de lijntjes, bokkers. Prima, mag jij doen.

Als je overtuigd PVV-stemmer bent, zou je prima kunnen benoemen waarom je op PVV hebt gestemd, maar dat kunnen de meesten niet. Zij stemmen op PVV omdat buitenlanders gratis geld krijgen en onze cultuur, tradities, normen en waarden worden afgepakt door die nieuwkomers.

Je moet als stemmer van deze coalitie, toch gemakkelijk kunnen benoemen, welke minister je goed vindt en waarom.
Of van welke regeling/voorstel je blij bent geworden en welk probleem dit oplost ?

Thanks Electra! Scheelt mij weer een hoop typewerk :D

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 20:37

Benzz schreef:
Electra63 schreef:
[

Thanks Electra! Scheelt mij weer een hoop typewerk :D

+:)+