996981 schreef:prompter schreef:Wat het oplost 996981? Weer alles Nederlands. Geen rare supermarktje s meer in hun buurtje. Geen louche telefoon winkeltjes. Geen dronken Polen in hun straat die hun afval op straat zetten ipv in de container. Huizen voor hun kinderen in hun eigen wijk. Dat zijn de gesprekken die ik met ze heb
Precies. Dus het gaat niet over de mensen zelf, maar de dingen waar ze last van hebben. Een deel daarvan wordt onterecht toegeschreven aan buitenlanders, maar dronken polen die je midden in de nacht wakker schreeuwen heb je wel echt last van. Afval op straat ook. Net als explosies bij louche telefoonwinkeltjes.
Mensen ervaren problemen en stemmen op degene die een duidelijke oorzaak van het probleem benoemt én zegt dit aan te gaan passen. Om te zien dat het zo niet werkt moet je op een bepaald niveau problemen kunnen ontleden. Dan moet je weten hoe dat moet en je moet er tijd en ruimte in je hoofd voor hebben.
En uiteindelijk komt het misschien ook weer op geldgebrek uit. Ik ben opgegroeid in een gribuswijk in Rotterdam, maar heb me er aan kunnen ontworstelen en woon nu in een mooie groene wijk zonder overlast. Als je geld hebt - en ik ben niet rijk maar heb gewoon een goed salaris - heb je de mogelijkheden om zo'n achterstandswijk te "ontvluchten".