Wolf Nl, Be, Du deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-24 21:13

Uitnodiging BBB 15 oktober as, de wolf in de provincie Utrecht; hoe zit het echt.
reserveren via link in bericht.
Citaat:
3 oktober 2024
Uitnodiging BBB Utrecht

De Wolf in de provincie Utrecht - Hoe zit het nu écht?

Er wordt in de media en in de politiek een hoop geroepen over de wolf, maar wat als je hier dagelijks in de praktijk mee te maken hebt? Wat als je regelmatig afscheid moet nemen van vee of huisdieren? Als je door de dreiging jouw kinderen niet meer zonder begeleiding de straat op durft te sturen? En wat als je midden in het territorium van een roedel wolven woont of werkt?

Op dinsdag 15 oktober a.s. gaan we hierover in gesprek met slachtoffers, experts en politiek. BBB Utrecht nodigt je van harte uit hierbij aanwezig te zijn. Bekijk hieronder het programma en meld je aan !

Programma dinsdag 15 oktober 2024

Vanaf 19.30 uur ben je van harte welkom, om 20.00 uur start de bijeenkomst.

Gespreksleider: Marianne Zwagerman | Innovatiestrateeg, schrijver en inspirator, o.a. bekend van Dwarsnieuws en de NPO Radio 1 podcast "Op z'n Kop!"
Avond voorzitter: Ans Oude Luttikhuis | Fractievoorzitter BBB Utrecht
Sprekers
Ervaring uit de praktijk:
• Ester Floor | Schaapherder Utrechtse Heuvelrug
• Jan Cretz | Schaapherder uit Maarsbergen
• Wilbert Nijland | Rentmeester van landgoed Den Treek (of collega)
• Gerard Donselaar | Eigenaar Camping Boerenerf
• Jouw eigen verhaal?
Expert sprekers:
• Erwin van Maanen | Ecoloog, roofdierdeskundige
• Ingrid Buikema en Hilje de Geus | Stichting Wij(s) met Wolven
• Wilbert Nijland | Rentmeester van landgoed Den Treek (of collega)
Sprekers uit de politiek o.a.:
• Ans Oude Luttikhuis | Fractievoorzitter BBB Utrecht
• Bertrick van den Dikkenberg | Fractievoorzitter SGP Utrecht
• Sander Smit | BBB Europa>>

Aanmelden:

Ben je erbij dinsdag 15 oktober?
Reserveer nu je gratis ticket via onderstaande link

https://tickets.boerburgerbeweging.nl/0 ... 38/tickets

Bron BBB /geen wolf in cultuurlandschap
Afbeelding

https://www.facebook.com/share/p/pDpVX5 ... tid=WC7FNe

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-24 21:16

Mac schreef:
Dat kinderboek :oo !! Denken mensen écht zo? Verkeerd voorgelicht? Of is hier idd sprake van opzettelijke verdraaiing van de werkelijkheid?

Ik zie net een scherpe reactie van Boerin Schrijft voorbij komen op Facebook
Citaat:
Te zot voor woorden.

Annemarie Terhell is boekrecensent bij Kidsweek en Stichting Lezen en ze is jurylid van de Woutertje Pietersen prijs. Ook heeft ze een aantal jaar de kinderen begeleid van de kinderjury.

Bibi Dumon Tak had vroeger twee schildpadden, een poes, een kom met vissen, paarden, een pony en een teckel. Dierenarts worden, haar droom, kwam niet uit. Maar haar "passie" voor dieren bleef, dus ging ze maar boeken schrijven.

Niet gewone boeken, maar boeken om kinderen te indoctrineren. Boeken gebaseerd op haar emotie, niet op feiten. Zulke acties kan je verwachten van "mensen" die als lijstduwer fungeren op de kieslijst van de Partij van de Dwazen.

Barbara Stok is ook zo'n type. Deze illustreert kinderboeken. We kunnen haar beter een illusionist noemen.
Een illusionist is een entertainer, die illusies opwekt door middel van trucs, beïnvloeding en afleiding. Het gaat hier om het zorgen voor verwondering door publiek dingen te laat zien die niet mogelijk zijn.

Ook Barbara stond ook op de kieslijst voor de Tweede Kamerverkiezingen, ook als lijstduwer voor de Partij van de Dwazen.

Terwijl wij, normale mensen, tenenkrommend dat nieuwe kinderboek van Bibi zouden lezen... is Annemarie razend enthousiast.

Vurig kiest Bibi in het kinderboek de kant van de wolf. Dat bijtincident in Wapse, was niet de schuld van de wolf. Dat schapen massaal afgeslacht worden, is niet de schuld van de wolf.

Nee joh, tuurlijk. Schrijf je straks in je volgende kinderboek dat dat kleine meisje, dat gebeten is, die wolf aan zijn oor trok ofzo.
Want die wolf is toch die "oude, slimme en sterke broer" van de hond...
Iedereen weet namelijk dat je een hond nooit aan zijn oor moet trekken.

Annemarie vindt dat Barbara hilarisch doortimmerd, en zo dus het pleidooi van de Partij van de Dwazen te promoten.

Al kwijlend zal wolf Niko van het grote geld deze slinkse propaganda liefkozen. Liegebeest Rick smult er ook van. Waar zit hun verstand? ‍♀️

Tja, en als je het dan grappig vind dat de wolf af en toe een schaapje pakt... Dat je over dat feit niet moet zeuren...

Nou dan ben je niet dom, maar ben je een dwaas! Het blijft allang niet meer bij af en toe een schaapje... koeien, paarden, pony's, honden...

Triest, al die slachtoffers die we langs zien komen. Ja, dan moet je maar een wolfwerend hekwerk zetten... en wat als je een hekje om 50 hectare moet zetten?

Een kampje van een halve tot 1 hectare is nog wel te doen... en te betalen. Maar de wolf hou je niet tegen met zo'n hekwerk.

En... Wat als je met je schapen in de winter van land naar land, van boer naar boer trekt.

In theorie is het allemaal zó eenvoudig, beweren de wolvengekkies. Weet je, ze hebben nog gelijk ook, maar zij moeten wel even omdenken. De oplossing is het tegenovergestelde van hun waanideeën.

Het gewauwel van Annemarie bij de foto's, net als de foto's van het kwetsende boek vol leugens.

✒️Boerin Schrijft

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Bron Boerin Schrijft
https://www.facebook.com/share/p/A1nn64kUcVkBsCKJ/?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 21:22

Mac schreef:
Dat kinderboek :oo !! Denken mensen écht zo? Verkeerd voorgelicht? Of is hier idd sprake van opzettelijke verdraaiing van de werkelijkheid?

Mensen denken écht zo.

Dat maakt de wolvendiscussie zo lastig.

tienus63

Re: Wolf Nl, Be, Du deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-24 21:40

Hoe kun je die groep bereiken met feiten?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 21:41

O dat boek. Wat vreselijk. Ik dacht eerst dat het een grapje was :oo

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-24 21:43

Podcast van Erwin van Maanen
Citaat:
Afgelopen dinsdag hebben wij de podcast met Erwin van Manen gepubliceerd. Ik plaats hieronder de link naar spotify, maar hij is in alle podcast-apps te vinden onder de naam Geleidewolf aflevering 6. En morgen komt alweer aflevering 7 online. Dit is een aflevering die ik hier ook zeker zal delen, maar die je echt niet mag missen.

https://open.spotify.com/episode/5e2dlM ... cRw&t=1678

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/VWZ3yL ... tid=WC7FNe

De geleide wolf - Ferry FM op spotify
https://open.spotify.com/episode/5e2dlM ... 1863117434

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-24 21:47

SusanH schreef:
O dat boek. Wat vreselijk. Ik dacht eerst dat het een grapje was :oo

Het werd 3 weken geleden al hier genoemd. Cadeautje van de Faunabescherming als je donateur oid wordt.
Miran schreef:
Ik hoorde vanmiddag reclame op de radio van de Faunabescherming, gericht op kinderen, dat je een boek over de wolf krijgt als je lid wordt…

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 22:26

Die Erwin van Maanen is een van de weinige experts die ik serieus neem.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 22:41

Jammer, het is al uitverkocht zie ik.

Schijnbaar waren die schapen van afgelopen nacht bij 1 van de boerderijen achter onze stal.

Begreep nu wel dat er eindelijk contact is geweest met de wolvenconsulent en de subsidie is aangevraagd.

Heb niet echt goede hoop op zo'n hek, maar beter iets dan niets.
Had al een wildcamera gekocht, ga ik ophangen zodra het mais weg is.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 22:44

tienus63 schreef:
Hoe kun je die groep bereiken met feiten?

Ik denk dat ze niet feitgevoelig zijn maar aanhangers van ............ bijv PVDD , zoogdierenvereniging enz enz. Er wordt hun info gegeven en die geloven ze. Omdat ze weinig kennis hebben of niet kritisch zijn, geloven ze dat iedere natuurorganisatie ten volle voor de natuur gaat en elke boer een hufter is. Misschien iets minder van beide maar dat is het dan ook, verder komt men niet. Die bewustwording komt er niet zeker niet als kindjes op school deze boekjes al krijgen, samen met boekjes over hoe slecht boeren wel niet boeren. Het begint al vroeg. Zag laatst een advertentie van een boerderij die de varkens buiten had en daar stond bij kijk eens de biggen spelen hier heerlijk. Het doel erbij was om te vertellen dat biggen binnen niet zouden spelen. Als je uit ervaring weet dat biggen binnen heerlijk spelen en gedijen in de warmte dan geloof je het niet. Weet je er niets van af dan komt er een lijst van commentaren onder dat het zo fijn is dat ze buiten zijn en dat ze spelen tegenover dat vreselijke leven van die biggen binnen, die niet spelen. Terwijl dat gewoon niet waar is. Maar die bioboer weet dat ook best maar zet er dan niet bij dat biggen binnen evengoed spelen en hoe. Als je al zo overtuigd bent als burger dat biggen het binnen niet goed kunnen hebben of dat wolven niet over de afrastering gaan dan moet je van hele goede huize komen om nog maar iets aan zo´n foutief denkbeeld te kunnen-veranderen. Het zit er dan al hard gebakken in. Enkele decennia terug toen er nog veel meer boeren waren en minder mensen, had iedereen bijna wel een boer in de familie en kwam daar wel eens over de vloer en kreeg een indruk van het bedrijf. Die mensen laten zich niet zomaar een oor aannaaien omdat ze zelf ervaring hebben. Nu zijn er zoveel mensen die nog nooit een boerenbedrijf gevolgd hebben maar alleen maar laster napraten. En dat krijg je er niet meer uit. Het is niet alleen het idealiseren van de wolf maar ook zeker het neerhalen van boeren, jagers, dierhouders in het algemeen. Wij buiten dieren uit en de PVDD, groen links enz gaan dat stoppen en die wolvenhaters die krijgen geen kans om die wolf te laten vertrekken. Let er goed op dat zodra je op een paard stapt ook behoort tot de misbruikers.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-24 22:51

Dat klopt, maar dat speelde vroeger ook al.
Ik was op de lagere school de enige van een boerderij in de klas.
Klasgenoten vonden de verjaardagen enorm bijzonder hoorde ik op een reünie.
Sommigen uit het dorp, plattelands dorp hadden ook geen idee waar melk vandaan kwam.
Onvoorstelbaar.

Toen ik in de stad naar voortgezet onderwijs ging, was de schok nog groter voor klasgenoten.
Die keken neer op een boer.

Ik heb de aflevering van de podcast geluisterd. Ik ga alle afleveringen luisteren.
Goede vragen worden er door de makers gesteld en ze zeggen ook duidelijk dat ze het van uit hun eigen situatie bekijken en volgen.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 23:31

tienus63 schreef:
Podcast van Erwin van Maanen
Citaat:
Afgelopen dinsdag hebben wij de podcast met Erwin van Manen gepubliceerd. Ik plaats hieronder de link naar spotify, maar hij is in alle podcast-apps te vinden onder de naam Geleidewolf aflevering 6. En morgen komt alweer aflevering 7 online. Dit is een aflevering die ik hier ook zeker zal delen, maar die je echt niet mag missen.

https://open.spotify.com/episode/5e2dlM ... cRw&t=1678

[ Afbeelding ]
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/VWZ3yL ... tid=WC7FNe

De geleide wolf - Ferry FM op spotify
https://open.spotify.com/episode/5e2dlM ... 1863117434

Ik ben ook aan het luisteren

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 07:55

O jammer dat de avond op 15 oktober al vol zit ik was nog aan het kijken of ik er ook bij kon zijn. Ik wil dhr van Manen graag horen spreken. Ga de podcasts maar luisteren dan.

Bij ons in het bos, niet ver van Leersum loopt momenteel een grote schaapskudde. Wel achter goedgekeurd raster. Maar de wolven op de Heuvelrug hebben al eerder laten merken dat ze dat niks uitmaakt.

En dat boekje van die mevrouw van de Faunabescherming. Ik wist dat het bestond. Maar ik dacht dat die teksten die ik voorbij zag komen daar toch niet echt in konden staan. Ik weet gewoon even niet wat ik moet zeggen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 07:58

Oh my dat kinder(achtige) boekje... dat is geen kinderboeken, maar een 'm'n tampon zit scheef boek en ik wil dat op papier zetten'. Wat een rare teksten, dat heeft toch 0 met wen leuk kinderboekje tw maken??

Ik kan gewoon niet geloven dat dit serieus bedoeld is en wordt geprint en verkocht.....

Op FB las ik een bericht dat mensen niet begrijpen dat er nog wandelingen in wolvengebied worden aangeraden. Ik blijf dat dubbel vinden. Want als de gebieden dicht gaan wordt iedereen pissig. Maar als ze zo open blijven is het ook niet goed? Al hebben ze wel gelijk dat er een kanttekening mag bij worden gezet dat in dat gebied wolven leven en honden echt aan lijn moeten ivm veiligheid (en er dus altijd een risico is. Net als je in berengebied doet. Prima wandelen. Maar wees allert en voorbereid.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 08:29

Ik had wel gehoord dat er een boek cadeau zou worden gegeven, maar ik dacht dan (heel naïef) meer aan een soort prentenboek. Dat daar dan informatie instaat waar ik het niet mee eens ben ok, maar dit vind ik toch wel van een ander kaliber en ergens ben ik verbaasd dat dit mag.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-24 08:31

Dat boek krijg je als je lid wordt van de Faunabescherming, die hadden een paar weken geleden een reclame campagne mee.
Het boek is ook los te koop.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 08:33

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-24 08:34

Zichtmelding Amen Dr gistervaond,
Citaat:
Amen, Drenthe
3-10-2024
20.30 uur

20.30u wolf gespot in weiland achter woonhuis .
Bewoner ging hond even in de tuin laten. Hond sloeg direct aan. Bewoner scheen met zaklamp recht in de ogen van een wolf.

Meldingen over graag zo snel mogelijk aan de beheerders via whatsapp wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/2Nmm1L ... tid=K35XfP

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-24 08:37

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 08:41

Dat boekje is gewoon bedoeld als manipulatie en hersenspoeling, jong beginnen dat werkt het beste. In dit geval is het misschien wel gunstig dat kinderen niet echt veel boeken meer lezen tegenwoordig.

Ik denk dat mensen die dit geloven (niet de bedenkers maar de volgelingen) gewoon vooral veel tegengeluid moeten horen. Bewijs hoe vaak die wolfwerende hekken niet werken, welke andere problemen het allemaal met zich mee neemt. Dat het in de praktijk anders werkt dan in de theorie etc.

Rizette, je hebt het mooi omschreven.
Ik vraag me dan ook altijd af of al die "haters" helemaal geen producten gebruiken die bij de boer vandaan komen. Geen ijsjes, geen medicatie, geen snoep, cake, groentes, eieren, vlees, etc etc.
Voor mijn gevoel zijn de meesten namelijk behoorlijk hypocriet..maar goed, misschien geloven ze echt dat alles uit de supermarkt komt. :+

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-24 08:46

Er worden ook theater workshop gegeven voor kinderen vanaf 2 jaar. Dan kunnen ze ruiken, voelen, kruipen als een wolf.
https://profoundplay.nl/wijwolf

Wat een stelletje garenkloppers.
Ga lekker met de kinderen naar de (kinder)boerderij.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 08:54

Ik val van de ene verbazing in de andere vanochtend ...
Serieus ... WTF?!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 08:57

Misschien moeten we dan ook theater workshops verzinnen waarin ze kunnen ruiken, voelen, kruipen en doodgaan als een schaap die door een wolf levend opgegeten wordt? Of zou dat weer te traumatisch zijn? :+

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 09:23

Verwacht dat deze boekjes, links of rechtsom ook op de lagere scholen terecht komen. Faunabescherming zwemt in het geld dus dat kunnen ze prima doen. Kunnen de toekomstige rechtertjes enz al vanaf het begin opgevoed worden in hun cultuur. De wet is vooralsnog ook aan hun zijde dus je snapt wel dat wij hier met onze paarden enz de afwijkende - gestoorde- niet dierenliefhebbers zijn. Wakker Dier zit dezelfde klik evenals bij de PVD. Partij van de dieren is momenteel ook op fb bezig met reclame berichten die iedereen ongewenst voor de neus krijgt. Weinig tegengas daar. Wel veel berichten over slechte boeren.Zou nu en dan ook over de rest van de dierhouders. Dat is nog voorzichting natuurlijk want als de kiezers met een kat of een hond ook allemaal afhaken dan is er geen PVDD meer. Het praat elkaar allemaal na dat is de mens eigen. Men wil bij het goede groepje horen. Op het schoolplein lig je er op diverse scholen uit met jouw gezin als je in de grote steden nog vlees eet. Hoger opgeleiden voorop. Die zouden nou juist verder moeten kunnen kijken dan hun neus lang is.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-24 09:33

Verlate melding Achtmaal NB 3 schapen gedood.
Citaat:
Verlate melding
Achtmaal, Noord Brabant
2-10-2024

Aanval wolf
Drie schapen dood

Meldingen over graag zo snel mogelijk aan de beheerders via whatsapp wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889

Afbeelding

Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/e5MVYK ... tid=WC7FNe