Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 00:17

Raineri schreef:
Ik vind kritisch/scherp zijn op politici en de partijen, mits onderbouwt, ook weer heel anders dan over de kiezers zelf. Ik kan veel negatieve dingen opnoemen over een aantal in de tweede kamer. Dat lijkt me goed juist. Zij zijn onze vertegenwoordigers. Persoonlijke aanvallen over voorkomen of privéleven vind ik dan weer niet oké. Wat vinden jullie bashen eigenlijk? Is dat “Pietje is ruk.” Of “ik vind Pietje ruk want hij debatteert zo bijzonder matig.”?

Beide vind ik bashen. Wat bij mij niet onder bashen valt is benoemen dat de meeste van die kiezers iig geen moeite heeft met racisme, want dat is een feit. En wat ik daarvan vind staat er los van.

Ik vind zeggen dat ik vind dat iemand matig discussiëert geen bashen, maar zeggen dat de persoon ruk is want..... wel. Maar idd, op uiterlijk of op privéleven vind ik altijd zo laf. Dan gaat het helemaal niet meer over de inhoud.

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 00:18

BigOne schreef:
Gelukkig dat JA21 maar 1 zetel heeft anders hadden we Annabel Nanninga er ook nog bij gehad.

Kijk, hier ben ik het helemaal met je eens! Annabel mag een ander baantje zoeken

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 00:19

Janneke2 schreef:
lies schreef:
@Pablo, zo praat Janneke altijd. Of het nu gaat over politiek of over de inrichting van je badkamer. Het is niet belerend bedoeld, denk ik.

:wow:
:(:)

@Pablobokt: het zal mijn schoolfrikkenbloed wel zijn...

@Lies - 'heb ik het ooit gehad over de inrichting van de badkamer...?'
(Klaas en ik liggen in een deuk op de late avond.)

Haha, vast wel. Ik zie jou overal op het forum :D
Ik kan je posts wel waarderen, maar snap de kritiek wel een beetje. Maar juist doordat ik je overal tegenkom, weet ik dat dit gewoon jouw manier van communiceren op het forum is.

Ik dacht dat jij ging slapen AS?
Zij mag toch gewoon haar mening hebben over Baudet? Ik deel 'm overigens. Vreselijke man, vreselijke opvattingen. Mag toch? Vrij land enzo.

IMANDRA

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 00:22

Die quote die Rutte gezegd zou hebben over dat de markt het maar moest oplossen… ik meen me te herinneren dat die quote uit z’n verband was gehaald, en in de context minder heftig was? Weet iemand dat toevallig? Twijfel aan mezelf haha

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 00:23

Hahahaha dit vind ik even echt heel grappig :')
Janneke moet je even leren lezen, maar ik weet zeker dat het niet verkeerd bedoeld is :)

IMANDRA schreef:
Die quote die Rutte gezegd zou hebben over dat de markt het maar moest oplossen… ik meen me te herinneren dat die quote uit z’n verband was gehaald, en in de context minder heftig was? Weet iemand dat toevallig? Twijfel aan mezelf haha

Daar vraag je wat....... ik ga even de hond uitlaten en dan duik ik erin.

De borrel smaakt me heel best trouwens :D

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 00:25

Avalanche schreef:
Raineri schreef:
Ik vind kritisch/scherp zijn op politici en de partijen, mits onderbouwt, ook weer heel anders dan over de kiezers zelf. Ik kan veel negatieve dingen opnoemen over een aantal in de tweede kamer. Dat lijkt me goed juist. Zij zijn onze vertegenwoordigers. Persoonlijke aanvallen over voorkomen of privéleven vind ik dan weer niet oké. Wat vinden jullie bashen eigenlijk? Is dat “Pietje is ruk.” Of “ik vind Pietje ruk want hij debatteert zo bijzonder matig.”?

Beide vind ik bashen. Wat bij mij niet onder bashen valt is benoemen dat de meeste van die kiezers iig geen moeite heeft met racisme, want dat is een feit. En wat ik daarvan vind staat er los van.

Ik vind zeggen dat ik vind dat iemand matig discussiëert geen bashen, maar zeggen dat de persoon ruk is want..... wel. Maar idd, op uiterlijk of op privéleven vind ik altijd zo laf. Dan gaat het helemaal niet meer over de inhoud.

De lijn is dun denk ik. Allemaal net een andere grens, als iedereen gewoon naar elkaar luistert en goede intenties heeft komen we vast wel ergens in het midden elkaar tegen.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 00:25

Haha, ook proost!
Mij ook, eindelijk warme tenen voor het eerst vandaag :D

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 00:26

Hmmm, 'over woorden kunnen we eindeloos debatteren',
maar ik ben een voorstander van het benoemen van gedrag.

'Persoon X is ruk', punt uit basta is het afkraken van een persoon. Ik ben tegen.

'Persoon X is ruk want er valt niet fatsoenlijk mee te debatteren' is afkraken van debat-vaardigheden. Of van de ontbrekende kwaliteit van de debatten, etc.
Is al vriendelijker, want wellicht is dit bij te schaven, of gaat iemand iets anders doen waarbij dit gebrek niet zo erg is.

En uiteraard kun je ook het woord 'ruk' nog weglaten:
'persoon X kan helaas niet echt debatteren'. (Liefst met redenen/argumenten omkleedt, etc etc.)(Dan is in principe het 'bij te spijkeren spul' ook duidelijk.)

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 00:28

IMANDRA schreef:

Is net zo niet waar als dat hij geen visie zou hebben, ik heb al een paar keer uitgelegd waar dat vandaan kwam, maar Janneke blijft het maar aan Rutte toeschrijven.

Ik ga dit topic maar eens verlaten, het wordt vermoeiend, dat continue " er mag geen afwijkende mening komen". Jammer, het was vroeger een boeiend topic.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 00:30

lies schreef:
Haha, ook proost!

Oh zo lekker. Ik had in dat oude huis een houtkachel en sloffen met van die pitten die je in de magnetron kan doen.

<3

Raineri, ik denk dat de intentie álles uitmaakt. Sommige mensen kunnen heel pittig discussiëren en daarbij een ander de mantel flink uitvegen, maar toch wordt het geen bashen. Ik kan dat waarderen.

't Is ook wel hoe je een en ander ervaart, denk ik. Maar soms wordt iets ook als een aanval gezien wat niet zo bedoeld is. If you can't stand the heat, stay out of the kitchen sort of thing.

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 00:33

lies schreef:
@Pablo, zo praat Janneke altijd. Of het nu gaat over politiek of over de inrichting van je badkamer. Het is niet belerend bedoeld, denk ik.

Haha, vast wel. Ik zie jou overal op het forum :D
Ik kan je posts wel waarderen, maar snap de kritiek wel een beetje. Maar juist doordat ik je overal tegenkom, weet ik dat dit gewoon jouw manier van communiceren op het forum is.

Ik dacht dat jij ging slapen AS?
Zij mag toch gewoon haar mening hebben over Baudet? Ik deel 'm overigens. Vreselijke man, vreselijke opvattingen. Mag toch? Vrij land enzo.

Nee hoor, ik wenste Pien even welterusten omdat ze afzwaaide voor de avond.
Ik blijf nog even hangen, vindt het wel gezellig.

Ja hoor, uiteraard mag dat. Ik ben blij dat jullie Baudet zo bashen en een dikke mening over hem hebben, want ik vind het ook wel even leuk om hier even te mogen spuien over (het schijnheilige gedrag van) vreselijke Timmermans. Heerlijk even mogen zeggen wat je echt van zo iemand vindt toch? Moet kunnen zo over en weer. Vrij land enzo, openbaar paardenforum.

Heel fijn ook dat je zo voor Janneke opkomt. Topper!

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 00:35

xPabloBokt schreef:
Janneke2 schreef:
Ik constateer dat AS niet weet wat tolerantie is.

Dwz: zijzelf is verregaand intolerant.
En als ze geen gelijk krijgt, maar tegengas 'dan is dat niet tolerant'.

Je kunt 'politiek' invullen als 'hoe ga je om met macht'.
Nu, binnen bepaalde grenzen zijn de bijdragen van AS om te smullen
(hoe krijg ik aandacht, hoe trek ik een discussie naar mij toe)
... en in een aantal andere opzichten zei ik na een dag "dat het wel mooi geweest was".

Ik bedoel maar: Pien wegzetten (jawel) als iemand die niet tolerant en constructief is - -O-

(Soms zegt een smiley meer dan 1000 woorden.)

Waarom zo belerend doen?

Maakt echt dat alles wat je zegt zo veel minder waarde heeft.

Je hoeft niet iedereen op te voeden, we zijn allemaal volwassen hier.

Ja. Mee eens. Ik vind het ook eigenlijk goed als alle partijen (behalve Baudet) hier in de discussie vertegenwoordigd zijn.

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 00:35

Avalanche schreef:
Hahahaha dit vind ik even echt heel grappig :')
Janneke moet je even leren lezen, maar ik weet zeker dat het niet verkeerd bedoeld is :)

IMANDRA schreef:

Daar vraag je wat....... ik ga even de hond uitlaten en dan duik ik erin.

De borrel smaakt me heel best trouwens :D

Nou Janneke, je hebt een hoop hulp zo laat op de avond _/-\o_
Heerlijk al die fans die je even “uitleggen” hier

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 00:40

AppleSter schreef:
[

Ja hoor, uiteraard mag dat. Ik ben blij dat jullie Baudet zo bashen en een dikke mening over hem hebben, want ik vind het ook wel even leuk om hier even te mogen spuien over (het schijnheilige gedrag van) vreselijke Timmermans. Heerlijk even mogen zeggen wat je echt van zo iemand vindt toch? Moet kunnen zo over en weer. Vrij land enzo, openbaar paardenforum.

Ah ja, weer een persoonlijke sneer erbij, je kunt het niet laten.. En maar zeuren dat je zo onheus wordt bejegend :')

Ga gerust je gang over Timmermans hoor. Ben het er wrs niet mee eens, maar zal me verder aan mijn bips oxideren wat jij van timmermans vindt.

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 00:41

imaudy schreef:
Ja. Mee eens. Ik vind het ook eigenlijk goed als alle partijen (behalve Baudet) hier in de discussie vertegenwoordigd zijn.

Hahahaha! Het wordt steeds leuker hier _O- _O- Tolerantie tot de hoek, precies zoals ik al in eerdere Posts beschreef _O-

Dit is een OPENBAAR forum hè? En Baudet is ook een volksvertegenwoordiger. Waarom zou iedereen hier vertegenwoordigd mogen worden BEHALVE Baudet?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 00:42

Avalanche schreef:
lies schreef:
Haha, ook proost!

Oh zo lekker. Ik had in dat oude huis een houtkachel en sloffen met van die pitten die je in de magnetron kan doen.

<3

Raineri, ik denk dat de intentie álles uitmaakt. Sommige mensen kunnen heel pittig discussiëren en daarbij een ander de mantel flink uitvegen, maar toch wordt het geen bashen. Ik kan dat waarderen.

't Is ook wel hoe je een en ander ervaart, denk ik. Maar soms wordt iets ook als een aanval gezien wat niet zo bedoeld is. If you can't stand the heat, stay out of the kitchen sort of thing.

Hier kruip ik wel lekker in bed, zonder borrel. Daar wordt je ook warm van :D!

Wat betreft aanvallend; op zich is het dan wel netjes om, als iemand zich zo voelt, dat ook even uit te spreken en wellicht uit te gaan van het goede. “Je zal het vast niet zo bedoelen, maar het komt wat aanvallend over. Kan je je nader uitleggen?” Bijv.

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 00:45

lies schreef:
AppleSter schreef:
[

Ah ja, weer een persoonlijke sneer erbij, je kunt het niet laten.. En maar zeuren dat je zo onheus wordt bejegend :')

Ga gerust je gang over Timmermans hoor. Ben het er wrs niet mee eens, maar zal me verder aan mijn bips oxideren wat jij van timmermans vindt.

Geen sneer, maar het valt mij op hoe vaak Janneke ineens wordt verdedigd hier. Ze moet een fanclub hebben hier, kan niet anders. Het lijkt daardoor alsof Janneke niet voor zichzelf op kan komen ofzo, terwijl ze dat mijn inziens prima kan. Die ervaring heb ik althans.
Wellicht hebben anderen hier dat niet, dat jullie daarom voor haar in de bres springen?

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 00:45

Janneke2 schreef:
Hmmm, 'over woorden kunnen we eindeloos debatteren',
maar ik ben een voorstander van het benoemen van gedrag.

'Persoon X is ruk', punt uit basta is het afkraken van een persoon. Ik ben tegen.

'Persoon X is ruk want er valt niet fatsoenlijk mee te debatteren' is afkraken van debat-vaardigheden. Of van de ontbrekende kwaliteit van de debatten, etc.
Is al vriendelijker, want wellicht is dit bij te schaven, of gaat iemand iets anders doen waarbij dit gebrek niet zo erg is.

En uiteraard kun je ook het woord 'ruk' nog weglaten:
'persoon X kan helaas niet echt debatteren'. (Liefst met redenen/argumenten omkleedt, etc etc.)(Dan is in principe het 'bij te spijkeren spul' ook duidelijk.)

De woorden zijn ook zo uit de lucht gegrepen. Maar laten we het er gewoon ophouden dan iedereen net weer wat anders vind. Ik wil vaak juist heel kritisch zijn, mits onderbouwt en beleefd. Ik vind het prima als iemand mij aanspreekt omdat ze het niet ok vinden wat ik zeg over een politicus

Je gaat hooguit op de foei lijst

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 00:47

@ Imandra: Ik denk idd dat dat goed kan werken :) maar die communicatielijnen openhouden lijkt me het belangrijkste. Dan voorkom je ook dat een en ander uit de hand loopt.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 00:47

lies schreef:
AppleSter schreef:
[

Hopelijk krijg ik geen spijt dat ik me meng in deze vete maar had meer het idee dat AS een grapje maakte O:)

Schud elkaar het handje even jongens

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 00:54

Klopt hoor @Rainerie, ik word een beetje melig vanavond van alles wat ik hier lees :D
En van de groepsvorming hier.
Wat mij betreft is er geen ruzie, ik kan veel hebben maar verwacht hooguit hetzelfde terug.

En wat mij betreft gaan we weer over naar de actualiteit, maar dat heb ik al heel wat keer gezegd vanavond _O-

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 01:10

Avalanche schreef:
@ Imandra: Ik denk idd dat dat goed kan werken :) maar die communicatielijnen openhouden lijkt me het belangrijkste. Dan voorkom je ook dat een en ander uit de hand loopt.

Dat is zeker waar.

@AS: wat betreft Baudets uitspraak over vrouwen, hier is de letterlijke quote te vinden. Als je de bron niet vertrouwd geven ze ook de link naar het interview waar hij dit heeft gegeven, kan je het zelf even nakijken.
https://wnl.tv/2017/06/22/sp-thierry-ba ... -euro/amp/

Wat betreft Baudet die forum kiezers niet slim zou vinden, vind ik dit. Toegegeven, dit is wel hearsay en gaat schijnbaar maar over een deel van de kiezers. Joost en Eva beamen de inhoud van de brief overigens wel. Zie de 4e alinea (begint met “Anderen aanwezigen…”:

https://www.rtlnieuws.nl/sites/default/ ... estuur.pdf

Staan ook andere.. interessante… uitspraken in.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 01:23

AppleSter schreef:
imaudy schreef:

Hahahaha! Het wordt steeds leuker hier _O- _O- Tolerantie tot de hoek, precies zoals ik al in eerdere Posts beschreef _O-

Dit is een OPENBAAR forum hè? En Baudet is ook een volksvertegenwoordiger. Waarom zou iedereen hier vertegenwoordigd mogen worden BEHALVE Baudet?

Nou eh...omdat hij vrouwonvriendelijk is bv. Heb jij soms om Baudet gestemd? Je had niet op Wilders gestemd dacht ik gelezen te hebben?
"Behalve Baudet" was ook meer een grapje hoor .

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 07:55

Citaat:
Het kwam zeker in de buurt van een normale discussie, dus dank hiervoor. Laten we het inderdaad op de inhoud houden nu en respect hebben voor elkaars zienswijzen. Daar is niets mis mee en wie weet steken we aan beide kanten wat op van elkaar.

Ik begrijp jouw zorgen mbt de een klimaattransitie onder Wilders, want dat gaat vast niet snel gebeuren, maar veel mensen op rechts zien die zorgen anders. Ik zelf ook, ik “geloof” niet in de noodzaak van een transitie, ik ben van mening dat het klimaat altijd veranderd dus vanuit mijn zienswijze kan ik alleen maar blij zijn (ookal heb ik niet op PVV gestemd) dat de PVV de grootste is geworden. Nu afwachten of hij een kabinet gevormd krijgt!
Welterusten!

Bedankt voor deze post. Dat is empathisch, zie vetgedrukte.

Ik denk persoonlijk dat jij op Baudet hebt gestemd. Je uitspraken lijken zeer op die van onze Nl kennis hier.
En we zitten politiek gezien inderdaad enorm uit elkaar. Ook dat is een feit.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 08:03

Een interessant artikel over waarom het nog moeilijk gaat worden als de PVV ministers moet gaan leveren, dat alles te maken heeft met de structuur van de partij.

Die structuur maakt het imo ook moeilijk voor Wilders om een kabinet als MP te gaan managen. Hij is niet gewend aan samenwerken. De PVV is Wilders met een klein groepje er omheen. Al eerder heb ik dit probleem hier benoemd.

Ik zie toch wel serieuze problemen die te maken hebben met "je oogst wat je gezaaid hebt", zie aarzeling van Omzigt die zich absoluut niet wil verbinden met een partij die schuurt tegen de Grondwet en er zelfs over heen is gegaan. Zie structuur van de partij.

https://www.rtlnieuws.nl/editienl/artik ... et-leveren