Oorlog Israël

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 12:07

pien_2010 schreef:
princequillo schreef:
Natuurlijk, maar hoe het mij bijvoorbeeld raakt, is toch anders dan hoe het mijn familie raakt. En ik denk dat het ook al helpt dat ik mij uit kan spreken hoe ik dan ook wil, zonder dat iemand mogelijk denkt dat ik een terrorist ben om het zo maar even kortzichtig te noemen.

Ik probeerde je vrienden een riem onder het hart te steken. Ze hebben gewoon gelijk. Vandaar ook naar demonstratie gegaan. Want zwijgen van het westen maakt de boosheid alleen maar groter en de tegenstelling groter. Natuurlijk raakt het hun nog meer als wij.

Nee dat snap ik hoor Pien. Het was meer een toevoeging haha. :o

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 12:15

princequillo schreef:
mysa schreef:
Ik denk niet dat we het huidige probleem moeten scharen onder een eventuele wereldwijde hetze tegen de islam.

En Princequillo: ik snap dat het vreselijk is voor je vriend, kan het me goed voorstellen.
Maar vergeet hierbij niet dat het voor de Israëliërs ook angsten oproept. Zo werd mijn moeder, die kind was in WOII haar leven lang onrustig van overkomende vliegtuigen. En zo riep mijn demente oma wel zes keer per dag: "ze hebben mijn kind vermoord". Dat kind was half-joods en hoewel ik van oma en moeder veel afschuwelijke dingen uit die tijd heb gehoord, heeft oma nooit met zoveel woorden verteld dat ze bang was dat ze ook haar kind op zouden pakken.

Tot ze dement werd dus.
De angsten, ook van latere generaties, zitten bij alle onderdrukte en/of vervolgde volkeren diep.
En nu is de volgende generatie aan de beurt die levenslang angstig of wraakzuchtig zal zijn.

Sorry, maar mijn post was echt totaal niet tegen Israëliërs, ik wilde alleen maar mijn perspectief geven van hoe dit méér dan enkel Palestijnen raakt en beïnvloed. Volgens mij zijn er meerdere Bokkers in dit topic actief die contacten hebben in Israël en hun kant daarbij kan toelichten.

Zo had ik je post ook niet opgevat hoor.
Het ging me eigenlijk vooral om wat ik als laatste schreef. Dat alle narigheid nog generaties door blijft werken omdat er dus teveel trauma's zijn.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 12:23

Wat ik duidelijk wil stellen is dat als morgen een land opstaat om tekeer te gaan in Israël tegen alle Israëlische mensen, dan ga ik ook de straat op want ben daar absoluut tegen!!

Laatste update van nu.nl waarin staat dat Israëlische militairen nu in Gazastrook blijven zonder zich overdag terug te trekken

https://www.nu.nl/buitenland/6287239/is ... anval.html

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 12:34

@Mysa, wat vind je van dit stukje van een joodse professor?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 12:38

@Pienb Dat weten we Pien. De meesten van ons proberen denk ik wel objectief te zijn. Al is dat soms moeilijk vanwege de kringen waarin je verkeert of je familiegeschiedenis. En dan is daar ook nog de actualiteit: na het bloedbad dat Hamas aanrichtte op 7 oktober, werd dat door het gros veroordeeld. Want Hamas was de dader. Nu is Israël de dader en veroordelen we die weer.
En zo blijf je bezig.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 12:40

Urbanus schreef:
Popstra, heb je wel eens van de Mossad gehoord?

Ja dat is toch die fantastische geheime dienst die totaal gefaald hadden die zaterdag de 7e oktober??

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 12:49

Rutte heeft zich vandaag duidelijk uitgesproken tegen de Israelische bombardementen op Gaza en het geweld tegen Palestijnen op de West-bank (tenminste in het korte stukje dat ze op de radio lieten horen, ga het stuk nog opzoeken).

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 12:52

mysa schreef:
@Pienb Dat weten we Pien. De meesten van ons proberen denk ik wel objectief te zijn. Al is dat soms moeilijk vanwege de kringen waarin je verkeert of je familiegeschiedenis. En dan is daar ook nog de actualiteit: na het bloedbad dat Hamas aanrichtte op 7 oktober, werd dat door het gros veroordeeld. Want Hamas was de dader. Nu is Israël de dader en veroordelen we die weer.
En zo blijf je bezig.

Nou, nee....
Iemand valt je huis binnen, vermoord/verkracht je familie, laat jou leven in de kleinste kamer met camera toezicht en geen bewegingsvrijheid.
Jij breekt uit je kamer en daarbij komen onschuldige mensen om.

Op dat moment kan iemand jou veroordelen dat je die onschuldige beter had moeten beschermen, maar je bent op geen enkele manier hetzelfde als degene die jouw huis binnenvalt.

Het is echt appels met peren vergelijken, daarbij komt ook nog eens kijken dat de zogenaamd "hoger ontwikkelde/beschaafde omstanders" degene die jouw huis binnenvalt steunen met hun woorden en wapens. En zo kun je wel doorgaan..

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 12:52

FiveSports schreef:
[ Video ]

Ik heb respect voor joden die zich uitspreken tegen de oorlogsmisdaden die Israel nu pleegt.
Hij heeft ook helemaal gelijk dat WW2 absoluut een excuus is om je nu zelf exact zo te gedragen als de nazi's destijds deden.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 12:54

FiveSports schreef:
[ Video ]

Ik ken hem, ik heb altijd ruzie met de ondertiteling van YouTube, ben doof. Dus dit filmpje kan ik niet zien.

Over het algemeen vind ik het nuttig dat hij zo kritisch is en de vinger op de zere plek legt, maar ik vind ook dat hij vaak erg doorschiet. 'de joden moeten eens ophouden met dat gezeur over de holocaust'. Even gecharcheerd.

Maar het gaat niet enkel om de holocaust, het gaat om ruim twee eeuwen van vervolging en de eeuwige zondebok zijn.

Bovendien is de holocaust nog te 'vers'. Er zijn nog overlevenden, er zijn kinderen van overlevenden en zelfs kleinkinderen die het lijden en de angst uit de eerste hand gehoord hebben. Dus voor 'ophouden met zeuren' is het te vroeg m.i.

Juist door die eeuwenlange vervolging heeft Israël wat mij betreft bestaansrecht. Dat de huidige machthebbers er een puinhoop van maken vind ik vreselijk. En als die machthebbers zich rechtvaardigen met de holocaust, moeten ze ophouden met zeuren. Dat dan weer wel. ;)

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 12:57

Ik heb ook niets gezegd over haat dus dat snap ik niet helemaal. In ieder geval niemand in mijn kringen "haat" Joden of Israëlische burgers.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 12:58

Gelukkig zien we ook steeds meer van zulke acties, joden in het buitenland die zich verzetten tegen het steunen van Israël. Zo hebben ze vannacht actie gevoerd op het centraal station van New York.

Afbeelding

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 13:01

Maar goed, ik ga even proberen wat afstand te nemen, kon er vannacht niet van slapen omdat er gisteravond werd gezegd dat het grootschalig offensief ging beginnen. En toen ik eindelijk sliep droomde ik van bombardementen, gillende mensen en vuurzeeën.

@ja,jews for peace. Lees ook Haaretz en zie 'een ander joods geluid'.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 13:05

FiveSports schreef:
Gelukkig zien we ook steeds meer van zulke acties, joden in het buitenland die zich verzetten tegen het steunen van Israël. Zo hebben ze vannacht actie gevoerd op het centraal station van New York.

[ [url=m/s3FUcx.jpg]Afbeelding[/url] ]

Het worden er steeds meer zo te zien

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 13:07

mysa schreef:
FiveSports schreef:
[ Video ]

Ik ken hem, ik heb altijd ruzie met de ondertiteling van YouTube, ben doof. Dus dit filmpje kan ik niet zien.

Over het algemeen vind ik het nuttig dat hij zo kritisch is en de vinger op de zere plek legt, maar ik vind ook dat hij vaak erg doorschiet. 'de joden moeten eens ophouden met dat gezeur over de holocaust'. Even gecharcheerd.

Wat hij zegt is dat je het leed van toen niet moet misbruiken om nu hetzelfde te doen bij een ander volk. Wat vind je daarin doorgeschoten?

Citaat:
Maar het gaat niet enkel om de holocaust, het gaat om ruim twee eeuwen van vervolging en de eeuwige zondebok zijn.

Bovendien is de holocaust nog te 'vers'. Er zijn nog overlevenden, er zijn kinderen van overlevenden en zelfs kleinkinderen die het lijden en de angst uit de eerste hand gehoord hebben. Dus voor 'ophouden met zeuren' is het te vroeg m.i.

Hij is zelf een kind van, niet eens een kleinkind... En volgens mij geeft hij niet aan dat er iemand moet ophouden met zeuren. Je kan alleen niet je eigen leed misbruiken om andere mensen leed aan te doen.

Citaat:
Juist door die eeuwenlange vervolging heeft Israël wat mij betreft bestaansrecht. Dat de huidige machthebbers er een puinhoop van maken vind ik vreselijk. En als die machthebbers zich rechtvaardigen met de holocaust, moeten ze ophouden met zeuren. Dat dan weer wel. ;)

De huidige? Heb je weleens wat gelezen van Ilan Pappe? Joods Israëlische professor die expert is op het gebied van het ontstaan van Israël.

Dit wat er nu gebeurt is niets nieuws en zulke acties gebeuren er al sinds voor de oprichting van de staat Israël...

Neem als voorbeeld deze aanslag door Zionisten in 1946.. Waar ook Britten vermoord zijn.
Citaat:
The British administrative headquarters for Mandatory Palestine, housed in the southern wing[1] of the King David Hotel in Jerusalem, were bombed in a terrorist attack[2][3] on 22 July 1946 by the militant right-wing[4] Zionist underground organization the Irgun during the Jewish insurgency.[5][6][7] 91 people of various nationalities were killed, including Arabs, Britons and Jews, and 46 were injured.[8]
https://en.m.wikipedia.org/wiki/King_David_Hotel_bombing

princequillo
Fotograaf

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 13:10

Ben wel blij om te zien dat tot nu toe alle protesten vredig lijken te gaan.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 13:18

princequillo schreef:

Klopt, ben wel bang altijd voor "false flag" acties, waarbij bijvoorbeeld de mossad afschuwelijke acties doet en de Palestijnen de schuld krijgen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 13:20

FS: zoals ik hierboven al zei: ik ga even afstand nemen want ben gewoon te moe.
Ter voorlopige afsluiting: ik vind Hamas een rot-organisatie en ik vind Israëlische regering een rot-regering. Daar laat ik het even bij.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 13:27

irmaz schreef:
Iemand zich bewust van dit historisch feitje?
Citaat:
Gaza is technisch gezien niet bezet door Israël – niet in de gebruikelijke zin van soldaten op de grond. Israël heeft de Gazastrook in 2005 geëvacueerd en de nederzettingen verwijderd. In 2007 greep Hamas de macht en doodde zijn Fatah-rivalen in een korte burgeroorlog. Hamas heeft een eenpartijstaat opgezet die de Palestijnse oppositie op zijn grondgebied verplettert, relaties tussen mensen van hetzelfde geslacht verbiedt, vrouwen onderdrukt en openlijk de moord op alle Joden steunt.

Ik kwam deze quote tegen in een stuk dat gedeeld werd door Beatrice de Graaf, het was nieuw voor mij.
https://archive.ph/2023.10.28-061758/ht ... 39-843.450

Ja die hoor ik vaker: "Israël heeft in 2005 de Gazastrook teruggegeven", bijna alsof je ze dankbaar moet zijn dat ze een klein deeltje van hun bezetting leken op te heffen. Ondertussen bewaken ze alle grenzen en bepalen zij wat en wie er Gaza in of uit gaat.
Volgens mij beweert niemand dat een bezetting altijd inhoudt soldaten op de grond; hoewel Israël soldaten zat heeft rondlopen daar, om ervoor te zorgen dat niemand zonder toestemming Gaza in of uit gaat. Dus hoezo geen bezetting?
En de visie van Hamas deel ik niet bepaald, maar die wordt alleen maar radicaler door de aanhoudende bezetting, de vernederingen en getreiter op de Westelijke Jordaanoever, het oppakken en voor onbepaalde tijd opsluiten van kinderen, het niet toestaan van familie bezoeken etc etc

Urbanus: ik begrijp wat jij zegt over Amhali, dat je moet uitkijken dat je mensen niet tegen elkaar op zet. Maar ik vind de informatie wel prettig om te weten. Want ik wist helemaal niet dat sommige bedrijven de illegale nederzettingen steunen, en zodra ik dat dan wel weet, kan ik tenminste kiezen om daar niet aan mee te willen doen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 13:35

mysa schreef:
FS: zoals ik hierboven al zei: ik ga even afstand nemen want ben gewoon te moe.
Ter voorlopige afsluiting: ik vind Hamas een rot-organisatie en ik vind Israëlische regering een rot-regering. Daar laat ik het even bij.

Verstandig. Wij hebben gisteren vrouwenvoetbal gekeken en op mijn verzoek nieuws overgeslagen en ik heb eindelijk weer eens fantastisch geslapen. De wedstrijd was sportief zonder aanstellerij, idem publiek en we wonnen ook nog. Heerlijk, hahaha. Dus mysa pas goed op jezelf.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 13:41

Nikass schreef:
Urbanus: ik begrijp wat jij zegt over Amhali, dat je moet uitkijken dat je mensen niet tegen elkaar op zet. Maar ik vind de informatie wel prettig om te weten. Want ik wist helemaal niet dat sommige bedrijven de illegale nederzettingen steunen, en zodra ik dat dan wel weet, kan ik tenminste kiezen om daar niet aan mee te willen doen.

Ik heb dat niet gezegd, Frits Barend heeft dat gezegd.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 13:51

princequillo schreef:

Ik ook.

Ik vind het jammer dat hier wordt gezegd dat Israel alle agressie daden met goedkeuring van "het Westen" doet. Dit is m.i. helemaal niet het geval. De eerste dagen na 7 oktober hebben veel landen zich uitgesproken in steun voor Israel maar vrijwel ieder Westers land heeft zich inmiddels uitgesproken tegen de luchtbombardementen van Israel en tegen het landoffensief. Het volledig Israel laten vallen is zeer waarschijnlijk geen optie omdat Iran klaar staat de hele regio te destabiliseren, dit is ook zeker niet in het belang van de buurlanden van Israel zoals Egypte. Ik heb best wel moeite met de huidige 'narrative' (sorry weet hier geen Nederlands woord voor) in de wereld dat blijkbaar alles de schuld van 'het Westen' is.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 13:53

mysa schreef:

Daar ben ik het volledig mee eens :j
Take care mysa :knuffel:

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 13:57

mysa schreef:

Imo moet de holocaust nooit vergeten worden. Ook niet als we generaties verder zijn.
En joden verdienen een eigen staat, waar ze zich veilig kunnen voelen.
Palestijnen verdienen die echter ook.
Dus imo geen discussie over wie het meeste lijd of geleden heeft, of over wel of geen Palestijnse staat.
Ze hoeven "alleen maar " samen/met behulp van de VN vast te stellen welke plek van wie is, en dan elkaar met rust laten.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 13:59