Het kabinet is gevallen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 13:15

Tango1979 schreef:
Ik vind dat echt zo enorm vreemd tegenwoordig. Alsof intelligentie en welbespraakt zijn, iets slechts is? Alsof zelfvertrouwen en met overtuiging iets vinden, verkeerd is?

Nee laten we lekker vanalles roeptoeteren wat we toch niet waar kunnen maken.

Kaag was te intelligent en hooghartig. En nu Timmermans zelfingenomen en pedant? Ik denk dat dit 2 politici zijn met een enorme kennis van zaken, maar dat is blijkbaar iets slechts tegenwoordig.

Je mag het best oneens zijn met iemand zijn denkbeelden of standpunten, maar ga dan in op de inhoud. En niet lekker makkelijk roepen dat ze arrogant, pedant, te intelligent, te ver van de gewone man afstaan.

Mooie post, zo zie ik het ook. En je wilt ook Jan Modaal niet op die plek hebben lijkt me :)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 14:06

Nee, maar het helpt wel als ze zich kunnen inleven in Jan Modaal... ik denk dat dat het punt is :o

Ik vond dit een mooi stuk over Timmermans, het laat zien dat hij goede kanten maar ook mindere kanten heeft.

En ik ben geen Kaag fan, maar ik vind dat je Kaag tekort doet als je die vergelijkt met Timmermans. Wat is de overeenkomst van die 2? Ik mis dat. Vind het compleet andere politici :o

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 14:35

Ik denk dat dat inleven in de echte minima of onder modaal, geen een politicus z'n sterkste punt is to be honest.

Echter, keihard roepen wat sommige mensen willen horen, dat kunnen een aantal politici heel goed.

Ik hoor liever hoe ze iets willen oplossen. Grenzen dicht is makkelijk roepen, maar hoe gaan we personeelstekorten dan oplossen? En ons aan de verdragen mbt vluchtelingen houden? En aan de rechten van het kind mbt gezinshereniging?

Geen boer hoeft uitgekocht worden is ook zo'n makkelijke. Ok maar hoe gaan we dan wel de CO2 uitstoot reduceren? Moet het dan vanuit de industrie komen? Het vliegverkeer? De burgers?

Mbt Kaag en Timmermans: zijn imo beide zeer intelligent. Flinke staat van dienst. Internationaal staan ze hun mannetje/vrouwtje. Kunnen goed spreken in het openbaar. Komen op mij over alsof ze weten waar ze het over hebben.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 15:33

Cer schreef:
Janneke2 schreef:
Hoezo...?
Ik hoef geen frambozen uit Argentinië te eten in de winter.
... de sport is hier om groenten van het seizoen te eten het hele jaar rond.

Wil je wel koffie? Knoflook? Thee? Chocola? Soja? Avocado's? (ik denk even aan de meeste vegan voedingsmiddelen) Noten? brood (ik lees dat graan voor brood geimporteerd wordt) ..oh, en wijn lees ik (nou ja, dat hoef ik toch ook niet :+ )

Er wordt meer geimporteerd dan alleen groenten, denk ik?

Minder vlees eten, sowieso niet dagelijks, lijkt mij wel haalbaar voor iedereen..?

Momenteel wordt er ook wijn verbouwd in Nederland. Vanwege de warmere zomers kan dat nu, al vind ik dat dat deze zomer erg tegenvalt. Wat ze in Zuid-Europa te veel hebben aan warmte, hebben wij hier te weinig.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 15:38

Tango1979 schreef:
Ik denk dat dat inleven in de echte minima of onder modaal, geen een politicus z'n sterkste punt is to be honest.

Echter, keihard roepen wat sommige mensen willen horen, dat kunnen een aantal politici heel goed.

Ik hoor liever hoe ze iets willen oplossen. Grenzen dicht is makkelijk roepen, maar hoe gaan we personeelstekorten dan oplossen? En ons aan de verdragen mbt vluchtelingen houden? En aan de rechten van het kind mbt gezinshereniging?

Geen boer hoeft uitgekocht worden is ook zo'n makkelijke. Ok maar hoe gaan we dan wel de CO2 uitstoot reduceren? Moet het dan vanuit de industrie komen? Het vliegverkeer? De burgers?

Mbt Kaag en Timmermans: zijn imo beide zeer intelligent. Flinke staat van dienst. Internationaal staan ze hun mannetje/vrouwtje. Kunnen goed spreken in het openbaar. Komen op mij over alsof ze weten waar ze het over hebben.

Intelligentie zonder moraal vind ik gevaarlijk. Kijk maar eens naar Oppenheimer die de atoombom uitvond. Heel intelligent hoor :+

Avalanche

Re: Het kabinet is gevallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 15:49

Wie zegt dat meneer Timmermans intelligentie zonder moraal heeft. Kom op Anjali, denk na. Weet je wat voor portefeuille die man heeft in Europa?

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 16:00

Haha vind het ook nogal een vergelijking.
Plus kijk wanneer de atoombom ontwikkeld is. Onder de dreiging van het nazisme, in WO2. Dus dat Oppenheimer geen moraal had, durf ik ook te betwijfelen..

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 16:20

Avalanche schreef:
Wie zegt dat meneer Timmermans intelligentie zonder moraal heeft. Kom op Anjali, denk na. Weet je wat voor portefeuille die man heeft in Europa?

De vergelijking met Oppenheimer is kort door de bocht inderdaad, maar ik bedoelde alleen te zeggen dat iemand met een hoog IQ niet perse een een goede regeringsleider hoeft te zijn. Het gaat erom wat je doet met je prima hersenen. Verder ken ik Timmermans alleen van enkele besluiten waar ik het niet mee eens ben, zoals het verbranden van bossen voor biobrandstof.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 16:23

Die vergelijking is compleet idioot imo.

Je vergelijkt een competent regeringsleider met iemand die in WO2 de atoombom uitgevonden heeft. Echt, ik vind er wat van. Misschien even nadenken voor je wat schrijft.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 16:34

Het ging erover dat sommigen vonden dat sommigen capabel zouden zijn om te regeren omdat ze een hoge intelligentie zouden hebben. En dat sprak ik tegen door een voorbeeld te geven van iemand met een hoge intelligentie die ik toch niet prettig vind. Maar goed, ik laat het hierbij, ik kom hier niet om ruzie te zoeken, en in November mag iedereen naar het stemhokje en dan zullen we wel zien!!

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 16:36

Je kunt ook gewoon sorry zeggen, dat je een vergelijking maakt die veel te ver gaat. Ik snap je bedoeling, want die had je al eerder uitgelegd, maar dat maakt het imo niet ok.
Lijkt me idd verstandig om het erbij te laten, en even nadenken voordat je wat roept.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 16:51

Overigens nog even over de ‘leugens’ van Timmermans, dat was geen leugen. Er is wel degelijk iemand gevonden met een zuurstofmasker om zijn nek.
https://www.om.nl/actueel/nieuws/2014/1 ... asker-mh17

De vragen die Timmermans stelde in zijn speech voor de VN, waar Pauw zich druk om maakte;

Citaat:
Since Thursday I've been thinking how horrible the final moments of their lives must have been, when they knew the plane was going down. Did they lock hands with their loved ones, did they hold their children close to their hearts, did they look each other in the eyes, one final time, in a wordless goodbye? We will never know.

Ik vind het vrij duidelijk dat Timmermans zich afvroeg hoe dit gegaan moest zijn. ‘We will never know’ was zijn afsluiting. Het zijn overpeinzingen, geen feiten, hij probeert zich in te leven.
Over framing gesproken..

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 16:58

ruitje schreef:
Nee, maar het helpt wel als ze zich kunnen inleven in Jan Modaal... ik denk dat dat het punt is :o

Ik vond dit een mooi stuk over Timmermans, het laat zien dat hij goede kanten maar ook mindere kanten heeft.

En ik ben geen Kaag fan, maar ik vind dat je Kaag tekort doet als je die vergelijkt met Timmermans. Wat is de overeenkomst van die 2? Ik mis dat. Vind het compleet andere politici :o

https://www.nrc.nl/nieuws/2023/07/20/ti ... p-a4170230

Helpt wel als ik het stuk dan deel :')

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 17:09

Tango1979 schreef:

Je eerste zin begrijp ik denk ik niet goed? Ik denk dat het bij besluiten die een politicus neemt heel erg goed is dat hij beseft wat dat doet voor de mensen die de rekening moeten betalen. Ik vind bijvoorbeeld dat Kaag best veel dingen voor de minder bedeelden heeft gedaan.

Ik denk alleen dat Kaag dat niet goed uitgelegd krijgt, of dat D66 dat niet goed geprofileert heeft. Je kunt het roepen noemen, maar het is ook je taak als politicus om goed uit te leggen wat je doet en daar draagvlak voor te vinden onder de mensen.

Ik denk, dat dat gek gezegd toch ook de kracht was van Rutte, hij is nu over de datum hoor. Maar die kon dingen uitleggen op een manier dat een hoop mensen het wel begrepen. Hij heeft in de Corona tijd toch een hoop dingen er bij het volk doorheen gekregen, van links tot rechts. Wat we daar achteraf van vinden is de vraag, maar verbinding houden met het volk is ook gewoon je taak imo.

Ik vind Kaag internationaal vele malen sterker dan Timmermans, veel minder ' haantjes gedrag' .

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 17:35

ruitje schreef:
ruitje schreef:

https://www.nrc.nl/nieuws/2023/07/20/ti ... p-a4170230

Helpt wel als ik het stuk dan deel :')

Interessant stuk. Ik denk dat Timmermans inderdaad wel over een stuk ego beschikt. Maar dat vind ik persoonlijk niet zo'n probleem. Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik wel moest grinniken om sommige stukken. Ik hou er wel van als je mensen hun mening aan ze af kan zien.

Ik vind teflan- Rutte juist minder, goed politicus zeker wel, maar wel van de achterkamertjes politiek. En hij biedt hij niet de oplossingen die ik zou willen.

Anjali: ik vind die vergelijking niet kies. Nergens is gezegd dat intelligente mensen altijd goede politici zijn. Maar ik durf wel te zeggen dat domme mensen zeker geen goede politici kunnen worden.

Ruitje: ik vraag me af hoeveel politici nou echt zich in kunnen leven in die bijstandsmoeder, de kapster, de oorlogsvluchteling, de arbeider dik onder modaal. Voor vele is het toch ver van hun bed show.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 17:49

Ik denk inderdaad dat domme mensen niet lang politicus blijven, er zijn er wel een aantal geweest waarvan ik dacht: serieus? Maar dat filtert zich vanzelf denk ik?

Maar dat geld ook voor de mensen zonder inlevingsvermogen. En dat is niet alleen je inleven in de bijstandsmoeder, maar ook weten hoe je je neerzet als politicus. Bijvoorbeeld Wiersma is daar een voorbeeld van denk ik. Misschien super goed qua intelligentie, maar geen idee hoe te levelen met de mensen om hem heen.

Dat Rutte niet de oplossingen bied die je zou willen is toch ook niet gek als het je partij niet is, maar dan kan je iemand nog wel een goede politicus vinden toch? Ik had dat bijvoorbeeld met Segers, vond ik een hele goede politicus maar zijn ideeën vond ik niks :o

Ik denk dat er mensen zijn die echt de straat op gaan, werkbezoeken doen, en daarmee proberen meer te verbinden met de kiezers. Terwijl anderen zich misschien meer richten op beleid of netwerken binnen een andere kring?

Zeg maar zwart wit gezegd: Kaag versus van der Plas bijvoorbeeld? De een is een uitmuntende beleidsmaker, de ander gaat vaak het land in om mensen te spreken.

Beiden is nodig in Den Haag denk ik zo?

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 17:54

Avalanche schreef:
Tango1979 schreef:
Ik vind dat echt zo enorm vreemd tegenwoordig. Alsof intelligentie en welbespraakt zijn, iets slechts is? Alsof zelfvertrouwen en met overtuiging iets vinden, verkeerd is?

Nee laten we lekker vanalles roeptoeteren wat we toch niet waar kunnen maken.

Kaag was te intelligent en hooghartig. En nu Timmermans zelfingenomen en pedant? Ik denk dat dit 2 politici zijn met een enorme kennis van zaken, maar dat is blijkbaar iets slechts tegenwoordig.

Je mag het best oneens zijn met iemand zijn denkbeelden of standpunten, maar ga dan in op de inhoud. En niet lekker makkelijk roepen dat ze arrogant, pedant, te intelligent, te ver van de gewone man afstaan.

Mooie post, zo zie ik het ook. En je wilt ook Jan Modaal niet op die plek hebben lijkt me :)

Helemaal eens. Ze krijgen dan de kritiek dat ze ver van “het volk” afstaan. Maar naast dat niemand echt lijkt te weten wat het volk is heb ik ook liever iemand met bestuurlijke kennis en een dik CV dan de bakker om de hoek…

Edit*: interessant stuk over Timmermans! Ik vind het niet eens zo’n gekke keuze voor PvdA/Groenlinks denk ik… met z’n Greendeal spreekt ie de groenlinksers aan en met z’n PvdA achtergrond de PvdA’ers. Ze profileren zich dan duidelijk als groene (en ik denk ook sociale?) (regerings)partij. En ik denk dat zo’n partij heel welkom is in de kamer voor een gezonde balans tussen de verschillende standpunten.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 18:35

ruitje schreef:
Ik denk inderdaad dat domme mensen niet lang politicus blijven, er zijn er wel een aantal geweest waarvan ik dacht: serieus? Maar dat filtert zich vanzelf denk ik?

Maar dat geld ook voor de mensen zonder inlevingsvermogen. En dat is niet alleen je inleven in de bijstandsmoeder, maar ook weten hoe je je neerzet als politicus. Bijvoorbeeld Wiersma is daar een voorbeeld van denk ik. Misschien super goed qua intelligentie, maar geen idee hoe te levelen met de mensen om hem heen.

Dat Rutte niet de oplossingen bied die je zou willen is toch ook niet gek als het je partij niet is, maar dan kan je iemand nog wel een goede politicus vinden toch? Ik had dat bijvoorbeeld met Segers, vond ik een hele goede politicus maar zijn ideeën vond ik niks :o

Ik denk dat er mensen zijn die echt de straat op gaan, werkbezoeken doen, en daarmee proberen meer te verbinden met de kiezers. Terwijl anderen zich misschien meer richten op beleid of netwerken binnen een andere kring?

Zeg maar zwart wit gezegd: Kaag versus van der Plas bijvoorbeeld? De een is een uitmuntende beleidsmaker, de ander gaat vaak het land in om mensen te spreken.

Beiden is nodig in Den Haag denk ik zo?

Met je eens wat betreft Segers. Ik luister de podcast van Dijkhoff & Segers en waardeer zijn mening nog steeds, ook al zou ik hem of zijn partij nooit stemmen. En zo zijn er wel meer geweest die ik goed vind.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 18:54

anjali schreef:
Tango1979 schreef:

Intelligentie zonder moraal vind ik gevaarlijk. Kijk maar eens naar Oppenheimer die de atoombom uitvond. Heel intelligent hoor :+

Baudet is daarentegen wel een goed voorbeeld.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 19:13

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 19:22

Zal vast kloppen, dat hij in het kabinet zat, toen die besluiten werden doorgevoerd. Echter is hij staatssecretaris en minister van buza geweest, dus waarom zij doet alsof hij daar persoonlijk verantwoordelijk voor is snap ik niet zo goed.
Maar de aanvallen van SP op andere linkse partijen snap ik nooit zo goed. Waarom niet wat meer samen proberen te werken?

Slechte leider vind ik haar, heeft echt weinig goed gedaan tot nu toe.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 19:28

Ah oke
Ik ‘ken’ haar alleen van de Covid debatten, verder weet ik niet veel van SP.. soms heeft ze goede punten maar ze is ook vaak heel boos (en dan soms ook wel weer terecht natuurlijk) en dan vond ik r onredelijk
Maar ik ken SP inhoudelijk niet verder ..

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 19:33

De SP had voor mij afgedaan met dat campagnefilmpje destijds met die karikatuur van Timmermans. Als je zo meent stemmen te moeten winnen... Ga gewoon van je eigen kracht uit, niet door anderen de maat te nemen en belachelijk te maken.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 19:34

Ik heb sowieso een hekel aan dat moddergooien. Zo Amerikaans. Het lijkt mij dat als je een goed plan hebt, dat je dat helemaal niet nodig hebt. Ik zou daarmee willen showen.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 19:46

prompter schreef:
De SP had voor mij afgedaan met dat campagnefilmpje destijds met die karikatuur van Timmermans. Als je zo meent stemmen te moeten winnen... Ga gewoon van je eigen kracht uit, niet door anderen de maat te nemen en belachelijk te maken.

Ohjaa, ja jeetje, was het vergeten, maar dat was gênant zeg!
Dat heeft ze ook geen goed gedaan, Timmermans won overtuigend ook toch toen?