Oorlog Oekraïne deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 23:30

Sizzle schreef:
Russen tegen hun zin eruit en navo erin is net zo min een realistische optie. Dat is WW3.

Alle „goede aflopen“ zijn wensdenken.
Mijn niet zo optimistische realisme zegt me dat ze daar over 10 jaar nog steeds over en weer schieten.

Ik denk dat dat voor een groot deel afhangt van interne ontwikkelingen binnen Rusland. Ik vraag me af of Rusland nog wel echt bestaat. Het is toch supervreemd dat zo'n groot land niet eens in staat is om op korte termijn uniformen voor zijn leger te maken? Er moeten op dit moment best veel mensen zonder werk zitten nadat alle westerse bedrijven weg zijn getrokken dus daar kan het niet aan liggen.

Als Rusland officieel verliest en dit ook erkent dan lijkt het mij geen probleem dat Ukraïne bij de NAVO komt. Dat is volgens mij de enige manier voor Ukraïne om echte veiligheidsgaranties te krijgen. Of ze zouden zelf een kernmacht moeten worden.

De vernedering van Duitsland na de 2e WO zat 'm niet zozeer in het verliezen van de oorlog maar deels in de schadevergoeding die ze moesten betalen en deels in het gedrag van de geallieerden die Duitsland een tijdlang onder controle hebben gehouden, dat was in sommige plaatsen echt schandalig vernederend. Een groot probleem was dat het verlies niet erkent werd door de legerleiding, deze had het idee dat ze hadden kunnen winnen als ze door hadden mogen vechten.

En eigenlijk is die laatste reden nu ook weer de oorzaak dat de Russen zonder schroom Ukraïne binnen zijn gevallen. Er is in Rusland nooit erkenning geweest voor hun onderdrukking, moord en andere barbaarse handelingen t.a.v andere landen en volkeren in het verleden.
Het is m.i. dus heel belangrijk dat Rusland echt verliest op het slagveld en ook echt publiekelijk verantwoordelijk wordt gehouden voor al hun misdaden.

Mungbean

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-22 23:39

Ik geloof er niets van dat Rudland ooit zijn verlies zal erkennen. In iedergeval niet onder Putin en co.

Maar niemand die het weet.
Mijn schoorsteenveger zag het vandaag in iedergeval positief in voor zijn vak. Eerst zijn er leverproblemen met watmtepompen en zijn voorspelling is dat dadelijk alle warmtepompen naar Oekraine moeten voor de opbouw fase. Voorlopig dus nog genoeg oliebranders die gepoetst moeten worden :+

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 23:44

Sizzle schreef:
Ik geloof er niets van dat Rudland ooit zijn verlies zal erkennen. In iedergeval niet onder Putin en co.

Mijn schoorsteenveger zag het vandaag in iedergeval positief in voor zijn vak. Eerst zijn er leverproblemen met watmtepompen en zijn voorspelling is dat dadelijk alle warmtepompen naar Oekraine moeten voor de opbouw fase. Voorlopig dus nog genoeg oliebranders die gepoetst moeten worden :+

Elk nadeel heb sen voordeel hè *D

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 23:48

Sizzle schreef:

Bij elke crisis zijn er enkele sectoren die het goed doen.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 23:50

Even iets anders, Rusland kan wel aankondigen dat ze zich terugtrekken uit Kherson maar wie zegt dat Ukraïne ze daar uit laat? De laatste schattingen die ik hen gelezen was dat er ergens tussen de 20 en 40.000 Russische militairen zaten, die wil je toch liever ook niet op een andere plek. Lijkt mij tenminste.

In ieder geval hebben ze vandaag (waarschijnlijk) opnieuw de noodbrug van de Russen ter hoogte van de Antonovsky brug (over de Dnepr) opgeblazen: https://twitter.com/bayraktar_1love/sta ... 6098601984

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 07:28

Nu hij het zegt…
Biden: Ruslands bevel om zich terug te trekken uit Cherson toont 'echte problemen' met het leger.

De Amerikaanse president Joe Biden vertelde verslaggevers op 9 november ook dat het interessant was dat Rusland had gewacht tot na de Amerikaanse congresverkiezingen om de terugtrekking uit Cherson aan te kondigen.

Kyiv independent

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 07:34

irmaz schreef:
Even iets anders, Rusland kan wel aankondigen dat ze zich terugtrekken uit Kherson maar wie zegt dat Ukraïne ze daar uit laat? De laatste schattingen die ik hen gelezen was dat er ergens tussen de 20 en 40.000 Russische militairen zaten, die wil je toch liever ook niet op een andere plek. Lijkt mij tenminste.

In ieder geval hebben ze vandaag (waarschijnlijk) opnieuw de noodbrug van de Russen ter hoogte van de Antonovsky brug (over de Dnepr) opgeblazen: https://twitter.com/bayraktar_1love/sta ... 6098601984

Dat is waar. Maar dat moet je ook aankunnen in 1x zoveel krijgsgevangenen. Moeten ze zich wel overgeven natuurlijk

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 08:32

Babootje schreef:
Nu hij het zegt…
Biden: Ruslands bevel om zich terug te trekken uit Cherson toont 'echte problemen' met het leger.

De Amerikaanse president Joe Biden vertelde verslaggevers op 9 november ook dat het interessant was dat Rusland had gewacht tot na de Amerikaanse congresverkiezingen om de terugtrekking uit Cherson aan te kondigen.

Kyiv independent

De vraag is dan weer of het met de VS verkiezingen te maken heeft.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 08:33

irmaz schreef:
Sizzle schreef:
Russen tegen hun zin eruit en navo erin is net zo min een realistische optie. Dat is WW3.

Alle „goede aflopen“ zijn wensdenken.
Mijn niet zo optimistische realisme zegt me dat ze daar over 10 jaar nog steeds over en weer schieten.

Ik denk dat dat voor een groot deel afhangt van interne ontwikkelingen binnen Rusland. Ik vraag me af of Rusland nog wel echt bestaat. Het is toch supervreemd dat zo'n groot land niet eens in staat is om op korte termijn uniformen voor zijn leger te maken? Er moeten op dit moment best veel mensen zonder werk zitten nadat alle westerse bedrijven weg zijn getrokken dus daar kan het niet aan liggen.

Als Rusland officieel verliest en dit ook erkent dan lijkt het mij geen probleem dat Ukraïne bij de NAVO komt. Dat is volgens mij de enige manier voor Ukraïne om echte veiligheidsgaranties te krijgen. Of ze zouden zelf een kernmacht moeten worden.

De vernedering van Duitsland na de 2e WO zat 'm niet zozeer in het verliezen van de oorlog maar deels in de schadevergoeding die ze moesten betalen en deels in het gedrag van de geallieerden die Duitsland een tijdlang onder controle hebben gehouden, dat was in sommige plaatsen echt schandalig vernederend. Een groot probleem was dat het verlies niet erkent werd door de legerleiding, deze had het idee dat ze hadden kunnen winnen als ze door hadden mogen vechten.

En eigenlijk is die laatste reden nu ook weer de oorzaak dat de Russen zonder schroom Ukraïne binnen zijn gevallen. Er is in Rusland nooit erkenning geweest voor hun onderdrukking, moord en andere barbaarse handelingen t.a.v andere landen en volkeren in het verleden.
Het is m.i. dus heel belangrijk dat Rusland echt verliest op het slagveld en ook echt publiekelijk verantwoordelijk wordt gehouden voor al hun misdaden.

Dat is echt een gigantische overversimplificatie als verklaring van de opkomst van Hitler. in Duitsland was sociale onrust als gevolg van de beurskrach en de gevolgen van die krach waren in Duitsland in verhouding veel zwaarder doordat het een agrarisch land was met een verouderde industrie. Dat werd ook nog eens versterkt doordat er grote tegenstellingen waren tussen stad en platteland. En zoals bij alle onrust, zijn er dan altijd partijen die daar garen bij spinnen, in dit geval de NSDAP, die de vernedering na de eerste wereldoorlog als één van de redenen aanvoerde. Maar dat is net zo'n terechte reden als de reden die Rusland nu aanvoert, lidmaatschap van de NAVO en het zijn nazi's. Het is een verkoopargument om de echte reden te verhullen, uitbreiding van macht, uitbreiding van je landsgrenzen en toegang tot grondstoffen waar je recht op meent te hebben.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 09:27

Bedankt voor jullie heldere posts.

Deze oorlog gaat zo raar vanuit Rusland, dat ik niet meer weet wat ik ervan moet denken. Dus ik denk nog steeds dat het stopt binnen een jaar en hopelijk binnen kort (die hoop heb ik nog niet opgegeven want Rusland hoeft maar te vertrekken en het is klaar!) en ondertussen bereiden we ons innerlijk en uiterlijk voor op erger. En dan zullen we zien.
Maar ik blijf positief denken dat de Oekraïners die Russen uit hun land krijgen gezet, MAAR en daar zit mijn bezorgdheid → dan moet het westen wel blijven steunen, anders zijn al die Oekraïense doden voor niets geweest want dan kantelt het alsnog.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 09:50

Karl66 schreef:
irmaz schreef:

Dat is echt een gigantische overversimplificatie als verklaring van de opkomst van Hitler. in Duitsland was sociale onrust als gevolg van de beurskrach en de gevolgen van die krach waren in Duitsland in verhouding veel zwaarder doordat het een agrarisch land was met een verouderde industrie. Dat werd ook nog eens versterkt doordat er grote tegenstellingen waren tussen stad en platteland. En zoals bij alle onrust, zijn er dan altijd partijen die daar garen bij spinnen, in dit geval de NSDAP, die de vernedering na de eerste wereldoorlog als één van de redenen aanvoerde. Maar dat is net zo'n terechte reden als de reden die Rusland nu aanvoert, lidmaatschap van de NAVO en het zijn nazi's. Het is een verkoopargument om de echte reden te verhullen, uitbreiding van macht, uitbreiding van je landsgrenzen en toegang tot grondstoffen waar je recht op meent te hebben.

En dit vind ik nu een overversimplificatie :)
Er waren veel meer redenen waarom Hitler uiteindelijk heeft kunnen doen wat hij heeft gedaan. De slechte economie is eigenlijk zoiets als de wind mee geweest. Hitler heeft voet aan de grond gekregen doordat hij de oude legertop achter zich kreeg, door bij hen in te spelen op het gevoel verraden te zijn en de overwinning ontnomen te zijn (dolk in de rug complot verhaal). Daardoor kon hij gewicht in de schaal gaan leggen. Later kreeg hij het voor elkaar om wat rijke sponsors te strikken die niks hadden met democratie, Duitsland was na WO1 gedrongen om een democratie te worden maar wist helemaal niet wat dat was. Daarnaast was deze elite bang voor het communisme, dat in Rusland de macht had gegrepen. Pas later kwam de grote depressie en op dat moment was de beweging van Hitler al een volwassen beweging geworden, met invloed en macht. Daardoor was het mogelijk dat hij in Duitsland aan de macht kwam. Had hij de steun van deze 2 groepen niet gehad dan was er nooit een NSDAP geweest en was Hitler een brabbelende bazelaar geworden ergens op de hoek van een straat.

Ik heb ook altijd gedacht dat sociaal-ecoonomische situaties oorlogen veroorzaakten maar ik kom daar toch wat van terug nu ik de aanloop van Putin en de zijnen van de afgelopen 20 jaar heb gezien. Er was geen economische crisis in Rusland (meer) en juist nu zijn ze een grootschalige oorlog begonnen.
En kijk naar Erdogan, hij leek een aantal jaar geleden op ramkoers te liggen om Turkije weer de status en trots van het Ottomaanse rijk te brengen. Inmiddels lijkt hij uit te groeien tot de vredesduif van de 21ste eeuw. En in Turkije gaat het niet zo best met de economie hoor.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 10:12

pien_2010 schreef:
Bedankt voor jullie heldere posts.

Deze oorlog gaat zo raar vanuit Rusland, dat ik niet meer weet wat ik ervan moet denken. Dus ik denk nog steeds dat het stopt binnen een jaar en hopelijk binnen kort (die hoop heb ik nog niet opgegeven want Rusland hoeft maar te vertrekken en het is klaar!) en ondertussen bereiden we ons innerlijk en uiterlijk voor op erger. En dan zullen we zien.
Maar ik blijf positief denken dat de Oekraïners die Russen uit hun land krijgen gezet, MAAR en daar zit mijn bezorgdheid → dan moet het westen wel blijven steunen, anders zijn al die Oekraïense doden voor niets geweest want dan kantelt het alsnog.

Pien ik denk niet dat het westen een keus heeft, die steun die blijft er voorlopig wel. Stoppen betekend ook een vrijbrief voor andere landen om Ruslandje te spelen en voor Rusland om ook het geuk eens te proberen in een Baltische staat. Het gaat niet alleen om Ukraïne. Ook voor China is het belangrijk dat wanneer Rusland verliest, ze ook goed verliezen. Om de wereld economisch open te houden hebben ze routes om Rusland heen nodig en dat kan alleen als invloed van Rusland ook uitgespeeld is in de zuidelijke ex-USSR landen. Dat is ook het belang trouwens van Turkije in deze oorlog. Zij proberen een veilige (zijde) route te maken vanuit China naar Turkije en daarvoor moeten de belangen van Rusland in bijvoorbeeld Armenië en Syrië teruggedrongen worden. In noord Iran (het oude Perzië) proberen de Azerbaijanen een veilige doorgang te regelen, blijkbaar is daar de meerderheid van de bevolking daar Azerbaijan.
Als ik die gedachtengang volg dat is het belang voor Turkije niet persé dat Ukraïne wint maar vooral dat Rusland verliest.
Even disclaimer: bovenstaand verhaal is een samenvatting van allerlei info die ik de laatste maanden heb verzameld en het plaatje dat mijn brein ermee heeft gemaakt, dus: speculatie :D

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 10:15

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 10:29

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 11:09

irmaz schreef:
<3
Ukraïnse soldaat installeerd een kattenluik in zijn schuilplaats:
https://twitter.com/tomaburque/status/1 ... 0182935552

Het is alsof ik mijn man bezig zie, ex timmerman, die met weinig geld zeer precies, praktisch en mooi van alles maakt voor ons <3 Deze man doet dit met zoveel liefde, aandacht en het opmeten van zijn katje is hilarisch <3

Wat betreft het westen, dat vinden wij, maar ik ben echt bezorgd over de niet doordachte populistische cq rechtse beweging zoals in VS en Europa die wel degelijk het verschil kunnen maken en dat zijn mensen die anders denken. Of zoals Musk met zijn sateliet.
Lees maar eens de reacties op Hidde B, Isa_Yusibov, Cedric Mas ea zeer redelijke mensen met goede inhoudelijke posts. Onderschat de tegenstand niet. Althans ik ben daar wel degelijk bezorgd òver en hopelijk heb ik het mis.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-22 11:35

Ik ben ook ontzettend bezorgd over hoe sterk polarisatie toeneemt en hoe makkelijk oppervlakkige schreeuwers aan hun aanhang komen.

Gooi er geldnood en angst voor atoombommen overheen en je hebt in no-time een extremistische groep die groeit en groeit.

Ik las gisteren dat de EU zich vooral voor 2023 enorm veel zorgen maakt over de beschikbaarheid van gas.

https://www.iea.org/news/europe-needs-t ... -next-year

Dat betekend dat mensen die het nu al bijna niet meer redden, volgend jaar mogenlijk letterlijk in de kou komen te zitten als er geen andere oplossingen komen. Wanhopige mensen zijn gemiddeld nou eenmaal gevoeliger voor politici die groene sappige weides beloven, ongeacht of het reeel is.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 11:56

Precies Sizzle, dat bedoel ik. Wij zitten er verder vanaf en zijn er mensen die zich innerlijk en uiterlijk voorbereiden op zware tijden die wellicht komen?

Wij hebben in maart bv een kachel gekocht die op butagaz kan. We hebben van ons vorige huis flessen over die we hebben meegenomen en hier niet nodig hebben.

Ondanks dat we nu niet zoveel nodig hebben, is de gas container helemaal gevuld en dat blijven we doen, zodat we 2 jaar kunnen koken.

Met vrienden al een ruil economie afgesproken, wij de groente, een iemand de eieren en een ander af en toe vlees (kip ,konijn, of varken wat daar rondscharrelt).

Ik ga nog uit op camping gaslampjes want mijn man heeft van zijn kampeer leven nog veel kleine gastankjes over. Etc.
Enz.....

Zeker voor de mensen in de stad moeten goed nadenken hoe en wat, en ogen open houden voor als de nood ad man/ vrouw komt. Gebeurt dit ook?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-22 12:00

In je huurwoning in de stad op een minimum inkomen in een baan met 100% on site contact uren en weinig doorgroei opties en een gezin dat onderhouden moet worden valt er weinig om te plannen. Je bent dan redelijk overgeleverd.

(Dan ben je hooguit beter af in de bijstand omdat je dan in iedergeval meer tijd hebt)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 12:10

Sizzle schreef:
In je huurwoning in de stad op een minimum inkomen in een baan met 100% on site contact uren en weinig doorgroei opties en een gezin dat onderhouden moet worden valt er weinig om te plannen. Je bent dan redelijk overgeleverd.

(Dan ben je hooguit beter af in de bijstand omdat je dan in iedergeval meer tijd hebt)

Heb ik als alleenstaande moeder met mijn 3 jonge kinderen te lang meegemaakt en ben het niet met je eens. Fatalisme is altijd een slechte keus en heb ik me nooit aan overgeleverd! Integendeel. We hadden altijd plan B of C, zelfs toen er nog maar 2 onderbroeken in mijn kast lagen ( om het over de rest vd kleren maar niet te hebben).
En bijstand is waardeloos want dan is je vrijheid weg.
Sorry even off topic.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-22 12:17

Alleen heeft niet iedereen die mentale capaciteit.

En dan hebben we het nog niet eens over de groep die te maken heeft met uitbuiting en discriminatie.
Ik denk iedere keer weer aan de parkeerwachter (immigrant) die voor de ogen van mijn partner samenbrak tijdens een verplichte covid test. Op zijn uurtje-factuurtje contract kon hij geen enkele dag werk missen zonder dat dit direct tot problemen zou lijden met primaire levensbehoeften (voedsel).

Zulke dingen zijn zo ontzettend naar. Ga daar maar eens tegen zeggen: stel je niet zo aan, verander maar wat. Hij is notabene al uit een nog ergere situatie gevlucht. Soms kom je ergens sterker uit, soms breek je.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 13:46

Sizzle schreef:
Dat betekend dat mensen die het nu al bijna niet meer redden, volgend jaar mogenlijk letterlijk in de kou komen te zitten als er geen andere oplossingen komen. Wanhopige mensen zijn gemiddeld nou eenmaal gevoeliger voor politici die groene sappige weides beloven, ongeacht of het reeel is.

Ik ben het niet met je eens dat het probleem vanuit wanhopige mensen komt. Het komt vooral vanuit bange mensen zonder inzicht/overzicht en wat minder gezond verstand. Zie ook de aanhang van FvD, dat zijn geen wanhopige mensen, dat zijn vooral ontevreden en bange mensen en dat zijn niet toevallig ook de mensen die gevoelig zijn voor complot-denken. Deze mensen kom je tegen in alle lagen van de bevolking en met alle mogelijke bedragen op hun bankrekening.
Wij doen net of al je eigenwaarde en geluk bepaald wordt door de dingen die je bezit en kunt doen maar dat is maar een klein deel daarvan.
Ik heb veel in fabrieken gewerkt en daar lopen echt niet de mensen met de grootste inkomens rond maar er waren wel veel mensen die tevreden en gelukkig waren met hun leven. Veel van hen wilden helemaal niet doorgroeien maar wilden vooral een overzichtelijk werkpakket, heldere tijden, een vast loon en een fijne werkomgeving. En ik kan daar alleen maar heel veel respect voor hebben. Het fabeltje dat iedereen moet (kunnen) "groeien" maakt meer mensen ongelukkig omdat ze iets zouden moeten willen wat ze eigenlijk niet willen, catch 22 dus.

En om wat positiviteit er in te brengen, er zijn bedrijven die voor komend jaar een blijvende loonsverhoging van 10% in de CAO hebben opgenomen :j

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 14:00

Sizzle schreef:
Alleen heeft niet iedereen die mentale capaciteit.

En dan hebben we het nog niet eens over de groep die te maken heeft met uitbuiting en discriminatie.
Ik denk iedere keer weer aan de parkeerwachter (immigrant) die voor de ogen van mijn partner samenbrak tijdens een verplichte covid test. Op zijn uurtje-factuurtje contract kon hij geen enkele dag werk missen zonder dat dit direct tot problemen zou lijden met primaire levensbehoeften (voedsel).

Zulke dingen zijn zo ontzettend naar. Ga daar maar eens tegen zeggen: stel je niet zo aan, verander maar wat. Hij is notabene al uit een nog ergere situatie gevlucht. Soms kom je ergens sterker uit, soms breek je.

Maar dat zijn (hoop ik tenminste) excessen Sizzle. Daar zou inderdaad met grote spoed iets aan gedaan moeten worden door de werkgevers! Het wordt tijd dat (sommige) werkgevers zich weer eens gingen gedragen als verantwoordelijke entiteiten in plaats van uitbuiters, graaiers en profiteurs. Eigenlijk vind ik dat niet persé de taak van de overheid (ik vind wel dat onze overheid zich op sommige punten te veel als zo'n bedrijf gedraagt maar dat is een andere discussie). En helaas zit discriminatie heel erg in onze cultuur van hokjes-denken verankerd. Persoonlijk vind ik een goed ding dat uit de oorlog Rusland-Ukraïne is gekomen dat de wereld weer een beetje dichterbij komt te staan, dat meer mensen zich af hebben gevraagd wat is een goed mens en ben ik er 1 en hoe herken ik anderen. En tot de ontdekking zijn gekomen dat een ander kleurtje, een vreemde achternaam of een andere sexe blijkt geen kenmerk om mensen tussen goed en fout te scheiden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-22 14:59

Irmaz, eens met je toevoeging :j

Inderdaad is wanhoop of angst niet perse gekoppeld aan je bankrekening (denkt aan een voormalig collega die zijn gele gezin neegeschoten heeft vanuit een burnout).
Inleveren is mentaal misschien haast nog moeilijker dan niets hebben. Het gevoel van een spel monopoli waarbij je weet dat je in de vrije val raakt zodra je hotels aan de bank moet terug verkopen :+

Maar hoe dan ook lijkt die groep te groeien. Kijk alleen maar naar het record aantal sekte-achtige groeperingen. Als ik alleen al hoor hoeveel mensen na covid in een vrienden of familie crash liggen door misinformatie %)
Of een oude kennis van mij, vroeger successvol, die nu ineens overtuigt is dat ze de nieuwe moeder van de planeet is (whatever that means).

Kwa Oekraine en tolerantie weet ik het niet zo zeker. Ik vind de „zo is het wel weer genoeg opgevangen“ en de „geef dat land toch gewoon aan Rusland“ geluiden steeds harder klinken. Nu komen daar de vluchtelingen uit Rusland nog bij dadelijk.
Oekrainers mogen meteen werken, Russen moeten via de asielprocedure. Ik voorzie daar een nieuw obstakel.

Sommige weken volg ik trouwens expres het nieuws niet en hoop dat als ik dan weer kijk dat het goed nieuws is.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-22 15:17

Zuidoost-Aziatische landen en Oekraïne sluiten vredesakkoord:

„Bij de aanvang van de jaarlijkse top van de Associatie van Zuidoost-Aziatische staten (Asean) heeft de Oekraïense minister van Buitenlandse Zaken, Dmitro Kuleba, in Phnom Penh een "Verdrag van vriendschap en samenwerking in Zuidoost-Azië" ondertekend. Dit is een grotendeels symbolische daad waarmee Kiev probeert de internationale steun voor het isoleren van Rusland te versterken.

De Asiatische-staten, met een gezamenlijke bevolking van bijna 700 miljoen, hebben zich tot dusver terughoudend opgesteld ten aanzien van de Russische aanval. Hoewel ze de oorlog hebben veroordeeld, hebben ze over het algemeen geprobeerd om geen schuldigen aan te wijzen. Acht van de tien asiatische-landen hebben voor de VN-resolutie gestemd waarin de Russische agressie wordt veroordeeld. Vietnam en Laos onthielden zich van stemming.“
Bron: srf.ch

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 16:43

Ook republikeinen in de VS laten Putin vallen :D
Citaat:
Republikeins congreslid Michael McCall drong er bij Biden op aan 'meer wapens te geven, waaronder ATACMS-raketten'

Hij is van mening dat de Russische terugtocht in Cherson het vermogen van Oekraïne om te winnen aantoont.

'Met de juiste wapens kan Oekraïne de binnenvallende troepen van Rusland verslaan', zei hij.
https://twitter.com/NOELreports/status/ ... 3866466305