Sizzle schreef:Russen tegen hun zin eruit en navo erin is net zo min een realistische optie. Dat is WW3.
Alle „goede aflopen“ zijn wensdenken.
Mijn niet zo optimistische realisme zegt me dat ze daar over 10 jaar nog steeds over en weer schieten.
Ik denk dat dat voor een groot deel afhangt van interne ontwikkelingen binnen Rusland. Ik vraag me af of Rusland nog wel echt bestaat. Het is toch supervreemd dat zo'n groot land niet eens in staat is om op korte termijn uniformen voor zijn leger te maken? Er moeten op dit moment best veel mensen zonder werk zitten nadat alle westerse bedrijven weg zijn getrokken dus daar kan het niet aan liggen.
Als Rusland officieel verliest en dit ook erkent dan lijkt het mij geen probleem dat Ukraïne bij de NAVO komt. Dat is volgens mij de enige manier voor Ukraïne om echte veiligheidsgaranties te krijgen. Of ze zouden zelf een kernmacht moeten worden.
De vernedering van Duitsland na de 2e WO zat 'm niet zozeer in het verliezen van de oorlog maar deels in de schadevergoeding die ze moesten betalen en deels in het gedrag van de geallieerden die Duitsland een tijdlang onder controle hebben gehouden, dat was in sommige plaatsen echt schandalig vernederend. Een groot probleem was dat het verlies niet erkent werd door de legerleiding, deze had het idee dat ze hadden kunnen winnen als ze door hadden mogen vechten.
En eigenlijk is die laatste reden nu ook weer de oorzaak dat de Russen zonder schroom Ukraïne binnen zijn gevallen. Er is in Rusland nooit erkenning geweest voor hun onderdrukking, moord en andere barbaarse handelingen t.a.v andere landen en volkeren in het verleden.
Het is m.i. dus heel belangrijk dat Rusland echt verliest op het slagveld en ook echt publiekelijk verantwoordelijk wordt gehouden voor al hun misdaden.