IMANDRA schreef:Ik heb het nergens over juridisch: in de wetenschap kan je ook niet iets bewijzen wat niet is. Hoe dan ook worden er dingen geroepen, dan vind ik het aan de roepers om te bewijzen dat zoiets daadwerkelijk zo is. Met welk bewijs dan ook.
Met deugdzaam bewijs lijkt me eigenlijk.
Maar daarnaast. Jij stelt net zo goed wat, namelijk dat het zeker niet zo is. En de techjournalisten stellen dat ook. Het punt is: ze lijken dat net zo goed niet te baseren op bewijs. Dat vind ik een probleem... het zijn niet alleen conspiracygelovers die niet meer kritisch willen redeneren.
Citaat:
Dat het een mogelijkheid is wil nog niet zeggen dat het ook gebeurd.
Klopt, maar het betekent dus ook niet dat het niet gebeurt. Goed redeneren is op alle punten belangrijk.
Citaat:
Nogmaals: er is vaak en veelvuldig geroepen dat dit zo is, maar nog nooit enig bewijs voor gegeven. Zélfs ondanks dat er klokkeluiders zijn opgestaan. Ook die hebben deze geruchten nooit bevestigd. Als je alle regelgevingen en wetten en dergelijke opzij schuift: denk je nu echt dat ze dit soort dingen zo geheim kunnen houden?
Oh ja hoor, dat lijkt me echt een eitje. Vooral omdat niemand het echt belangrijk genoeg vindt. Mensen gaan hun baan niet op het spel zetten om een misstand rond kattenvoeradvertenties aan de orde te stellen. Daarnaast zijn dit soort zaken meestal in stukjes opgeknipt... je kunt dus makkelijk aan de ene kant de data verzamelen waarbij vrijwel iedereen de indruk heeft dat dat legaal is (zoals het trainen van Google Assistent of Siri of Alexa), en je kunt data verwerken waarbij men aanneemt dat de data waarmee je werkt legaal verkregen is (bijvoorbeeld dat de mensen daar ook daadwerkelijk toestemming voor hebben gekregen), en je hebt alleen maar 1 schakel ertussen nodig om ze aan elkaar te verbinden. Met tussenhandelaren kun je heel wat verbergen.
En nogmaals: niet om te zeggen dat het dus met zekerheid gebeurt... maar doen alsof het niet kan gebeuren is echt erg naief. Een argument als 'het wordt al 5 jaar beweerd en het is nog nooit bewezen' is gewoon geen deugdelijk argument: er is geen onderzoek gedaan. ALs er al 5 jaar gericht onderzocht werd of er iets speelde en betrouwbare wetenschappers geven aan dat ze ondanks 5 jaar zoeken niets vinden, dan is het wat anders. Dat is hier niet aan de orde. Het is 5 jaar geleden geroepen, verder hebben we nauwelijks iets aan onafhankelijke data om het te staven of te ontkrachten.
Citaat:
Ondanks dat het dus al minimaal 5 jaar beweerd wordt? En die zelfde klokkenluiders (waar er -als ik me goed herinner- bij Facebook ook waren die zich bezig hielden met advertenties etc) hebben nooit iets beweerd rondom het stiekem opnemen voor advertenties te kunnen tonen... Vind je het dan alsnog waarschijnlijk dat Facebook en Google dit doen?
Het bewijst voor mij in elk geval niets, en mijn uiteindelijke oordeel is dus: ik kan op basis daarvan beslist niet zeggen dat het onwaarschijnlijk is. Wat jij wel doet. Ik vind dat je die conclusie echt niet kunt trekken.
Citaat:
Als je het helemaal uit wil sluiten kan je die methodes gebruiken.
Nee, het zijn de enige zinnige en betrouwbare methodes om iets uit te sluiten. Of je doet een intern onderzoek naar het proces, waarbij je kunt instaan voor de betrouwbaarheid van de hele keten en op basis daarvan je conclusie trekken, of je toetst het vanaf de buitenkant.
Andere methoden zijn er niet. Verhalen die men zelf vertelt zijn niet genoeg. Mensen die denken te weten dat het wel onwaarschijnlijk zal zijn omdat er vast wel regels zouden zijn om het tegen te houden, en dat er dan ook heus wel iemand is die dat controleert of handhaaft, ook al hebben ze geen idee wie dat zijn of hoe dat precies gebeurt... zijn geen grond voor conclusies.
Dit is echt een basis voor zorgvuldig wetenschappelijk redeneren.
Citaat:
Maar ik kan me voorstellen dat zulke dingen duur zijn om te onderzoeken, dus de bedrijven zelf zullen het niet doen.
Je geeft hier dus een prima reden aan waarom het niet onderzocht is. Dus heel raar om vervolgens uit het gebrek aan onderzoek te concluderen dat het dus geen probleem zal zijn.
Citaat:
En blijkbaar is er genoeg bewijs tegen dat er geen onderzoekers zijn geweest die het geprobeerd hebben –of is er nooit iets uit zulke onderzoeken gekomen om iets zinnigs te publiceren.
Dat is een vreemde conclusie, want je stelt hierboven een prima reden waarom het onderzoek er niet is.
Niet omdat er voldoende bewijs tegen is, maar omdat een goed opgezet onderzoek een investering is. Het onderzoek is niet gedaan. Waarschijnlijk onder andere omdat het schandaal
Citaat:
Maar om te stellen of iets waarschijnlijk is of niet heb je enkel randvoorwaarden, redenen, techniekkennis nodig. En hoewel het dus niet uit te sluiten valt, maken die 'randvoorwaarden' het afluisteren erg onwaarschijnlijk.
Nee, die randvoorwaarden, redenen en de techniekkennis maken het echt niet onwaarschijnlijk. Je eigen voorbeelden van de verregaande dataverwerking die er wel is en de schandalen die er wel zijn maken het al een redelijk aannemelijke mogelijkheid. Je geeft zelfs een voorbeeld waar men de microfoon gebruikt om advertenties te meten. Dus je hebt in je eigen links alledrie de zaken heel aannemelijk gemaakt, niet onaannemelijk.
- grootschalige dataverwerking en dat gebruiken voor beinvloeding van mensen is al gebeurd
- in elk geval Facebook heeft al getoond op dat gebied geen ethische grenzen te hanteren
- de technische middelen om geluid te herkennen en te interpreteren zijn er en worden actief gebruikt, inclusief voor zoiets banaals als het meten van advertenties.
Citaat:
Bovendien zou het een regelrechte PR-nightmare zijn voor Google/Facebook als dit uit zou komen, terwijl het -in mijn optiek in ieder geval- nauwelijks opweegt qua extra informatie die ze over een gebruiker krijgen.
Dat is een verwijzing naar imaginaire gevolgen... want ondanks Cambridge Analytica is Facebook nog steeds semi-monopolist. Ze zijn niet ter ziele gegaan, de 'PR-nightmare' doet er niet zoveel toe, ze hebben nog steeds zoveel macht en invloed, en de plaatselijke multimiljardair is nog steeds multimiljardair. De werkelijkheid zelf bewijst prima dat de gevolgen niet zo groot zijn en dat het grote bedrijven niet tegenhoudt om onwettig en onethisch te handelen.
Citaat:
Alle regels: vanuit de regelgeving in de EU mag je niet zomaar opnemen voor adverteerdersdoeleinden zonder dat je dit aan de gebruiker hebt voorgelegd en de gebruiker deze toepassing accepteert.
Maar wie houdt daar toezicht op? Regels handhaven zichzelf niet. Dat iets niet 'mag' is niet per se reden genoeg om het ook niet te doen, zeker niet voor grote bedrijven.
Citaat:
Alle technische mogelijkheden: zowel Apple als Android beperken behoorlijk wat apps mogen doen op de telefoon. Zie mijn eerdere links. Dat maakt het onwaarschijnlijk dat er nu nog apps zijn die je afluisteren.
Ja, nu, inmiddels. (Met 2 belangrijke kanttekeningen: de besturingssystemen ZELF hebben de toegang uiteraard nog wel, want zij bepalen dat. En bij actieve apps kan het dus uitmaken of het een willekeurig irrelevante app is, of iets wat zo centraal staat zoals een Facebook (waar inmiddels dus ook Whatsapp toe behoort.)
Citaat:
Zie mijn reactie hierboven. Waarom zou een al uit de school geklapte klokkenluider hier niks van zeggen? Of een disgruntled ex-employee?
Mogelijkheden:
1. omdat ze het niet weten
2. omdat ze zich willen richten op belangrijkere dingen
3. omdat klokkenluiden risico's met zich meebrengt en de kans groot is dat men dan heel snel voor de rechter komt, en dat is het waarschijnlijk niet waard als je niet de publieke steun krijgt omdat men het niet belangrijk genoeg vindt
Citaat:
Ik ben het echt met je oneens dat iemand hier niet zijn baan voor op het spel wil zetten. Stel dat Facebook en Google daadwerkelijk grootschalig privégesprekken opnemen (met welk doel dan ook), dan staat heel de wereld op zijn kop.
Dan heb ik nieuws voor je: de Google Assistent NEEMT de hele tijd audio op, net als Alexa en Siri, omdat dat de manier is waarop spraakgestuurde software wordt aangestuurd. Daarna wordt die audio verwerkt om de aansturing te herkennen, en dat kan met respect voor de privacy en met minder respect voor de privacy.
Daarnaast is wel degelijk bekend dat er van de audio op z'n minst een deel gestuurd wordt voor centrale verwerking om het algoritme te trainen. Dus de wereld staat niet op z'n kop, want het is geen nieuws.
Citaat:
Dat gaat niet om een 'kattenvoertje of parfummetje', maar om privacy. Denk je nu echt dat hun medewerkers denken dat dit niet belangrijk is? Ondanks dat mensen dit al 5 jaar roepen? Dat vind ik pas een vreemde gedachtekronkel.
Nee, ik denk dat de medewerkers die werken met de dataverzameling niet weten hoe de data precies verwerkt wordt, en dat de medewerkers die data verwerken niet precies weten hoe de data verzameld wordt, en dat ze allebei denken dat er voldoende waarborgen zijn om het legaal en ethisch te houden. Je hebt namelijk bij allebei niet nodig dat ze op de hoogte zijn van het geheel.
Citaat:
Dat er andere misstanden zijn wil overigens niet zeggen dat er specifiek ook misstanden zijn rondom het opnemen van gesprekken. Ik geloof je zo dat er vast nog wel meer naar buiten gaat komen uiteindelijk, maar specifiek over dit onderwerp? Ik betwijfel het.
Oh, dat denk ik ook niet... maar de manier waarop het in eerste instantie werd weggeredeneerd was gewoon ondeugdelijk. En een deel van de argumenten zijn nog steeds ondeugdelijk.
Citaat:
Klopt. Dus misschien was het vroeger wel gebeurd, dat kan ik niet stellig ontkennen. Maar dan nog acht ik het onwaarschijnlijk gezien de andere factoren zoals hierboven benoemd.
Maar als je dat niet stellig ontkent, dan moet je ook erkennen dat er dus her en der wat techjournalisten waren die voor hun beurt spraken en een verhaal vertelden dat op dat moment niet klopte met de permissies in de besturingssystemen. En dat vind ik dus een probleem.
Citaat:
Ik vind dit soort dingen roepen echt angstzaaien. En als jij daar echt bang voor bent, dan stel ik voor dat jíj die onderzoeken gaat organiseren.
Ik ben er niet bang voor hoor. Ik vind het alleen frustrerend dat er zoveel mensen zo'n zootje van hun onderbouwing maken. Ik maak me er dus vooral zorgen over dat mensen zo graag conspiracies ontkennen dat het maakt dat ook daadwerkelijke misstanden vaak genegeerd worden, omdat er iemand een (niet zo goed onderbouwd) verhaal schrijft over waarom het heus niet zou gebeuren.
Citaat:
Of bij de politiek aanklopt om nog strengere regelgeving wbt. het opnemen van
gesprekken op te stellen, met random checks bij de bedrijven. Die 'what-if's' kan ik niet zo veel mee.
Dat zou ik echt heeeeel graag willen. Goede, competente, kundige toezichthouders en auditors die controleren en handhaven. Als dat zou kunnen, heel erg graag. Op alle vlakken trouwens. Ik ben ondubbelzinnig voor. Dat we weer gewoon gaan redeneren vanuit fatsoenlijk onderzoek en niet vanuit verhalen over hoe we denken dat het werkt of zou moeten werken. (En dus geen onderzoek als excuus om weer jaren niets te doen, of bij de uitkomsten te laten passen, maar onderzoek omdat je geinteresseerd bent naar de werkelijkheid en die zo goed mogelijk wilt kennen.)
Tegelijkertijd geloof ik niet dat men er in onze politiek erg warm voor loopt op dit moment...