Wanbeleid politiek in crisistijd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-22 09:42

Fitzroy schreef:
Ik ben geen wappie maar ik geloof echt dat dat afluisteren wel gebeurt. Hoe kan het dat je opeens reclame krijgt voor iets waar je het net over gehad hebt met iemand anders irl en dus niet via de telefoon? Ik zit niet op social media, dus van mij kunnen ze geen profiel opbouwen.

Weet je dan zeker dat je het niet gegoogled hebt? Als ik het ergens over heb dan zoek ik ook meestal info op dus dan is het niet gek dat even later relevante advertenties te zien krijg.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 09:42

Nou ja, met die reclame geloof ik het dan juist weer niet :Y)

Fitzroy, als je niet op social media zit, waar zie jij die reclame dan? Je krijgt die toch niet in je mail ofzo?
(overigens is bokt ook een social medium, denk ik :+ )

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-22 09:43

Cer schreef:

Fitzroy, als je niet op social media zit, waar zie jij die reclame dan? Je krijgt die toch niet in je mail ofzo?

Ze zit toch op dit forum? Hier zie je ook advertenties.

elnienjo

Re: Wanbeleid politiek in crisistijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-22 09:44

Stel dat ik hier in een topic reageer over een vitamine supplement, dan zie ik even later een flindall reclame.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 09:45

elnienjo schreef:
Cer schreef:

Ze zit toch op dit forum? Hier zie je ook advertenties.

ja, dat zeg ik toch ook :j

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 09:48

Nu.nl, buienradar, you name it. Genoeg websites waar je reclame krijgt. Echt niet alleen Bokt. En nee, ik heb niet gegoogled en zat ook nog eens op een onbekend ip-adres.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 09:50

dan kan het zijn dat je gewoon iets algemeens besproken hebt.. dan is het toeval..

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 09:51

Als dat 1 keer gebeurt, geef ik je gelijk. Maar bij meerdere keren klopt er echt iets niet. ;)

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 09:58

Ach ik heb het ook zo vaak gehad maar als ze naar mijn leuke gesprekken willen luisteren :D

Maar dat is net dat Facebook er ook met berichten op inspeelt. Zo heb ik nu geen cavia's meer en zie ik ook minder berichten van cavia groepen voorbij komen. Maar wel meer van een groep wat over bepaalde hondenrassen gaat waar ik het vaak over heb. :')

Ik heb op bokt nu een reclame met sierraden daar heb ik het nu echt nooit over en draag het ook niet.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 09:58

secricible schreef:
ja dag Shadow. In dat geval kunnen we ook niet meer bewijzen dat er geen bakkabouters bestaan.

Als je een goede definitie hebt van bakkabouters kun je dat prima bewijzen. In het geval van afluisteren van telefoons kun je natuurlijk gewoon een test opzetten met 2 groepen gebruikers (test en controle) waarbij je de testgroep over specifieke onderwerpen laat praten en de controlegroep niet, en dan meet welke invloed dat op aangeboden advertenties heeft.

Zie je geen verschil, dan weet je vrij zeker dat er niets speelt, zie je ineens heel veel ads verschijnen, weet je dat er wel wat speelt.
Wetenschap is niet zo ontzettend moeilijk hoor. (Het is wel wat werk, het opzetten van het volledige onderzoek is natuurlijk wel iets uitgebreider dan ik hier beschrijf... maar niet moeilijk. En indien goed uitgevoerd met een voldoende grote groep kan het redelijk duidelijk een aanwijzing voor het een of het ander zijn.)

Citaat:
We kunnen met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid concluderen dat telefoons niet gebruikt worden om dmv de microfoon gesprekken op te vangen en hier gepersonaliseerde reclame mee te maken. Zoals alles in het leven.

Nou, dat kunnen we echt niet hoor! Ik zelfs niet tot 'enigzins onwaarschijnlijk.' Geen idee waar jij die inschatting vandaan haalt, maar ik kan dat niet concluderen op basis van de informatie (en het gebrek aan informatie) dat er is.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 10:13

Elisa2 schreef:
Ehm, in het artikel wat ik plaatste was er bewijs (feiten) genoeg dat ermee gefraudeerd wordt. Het is maar net wat je wil lezen he..dat specifieke bewijs waar je het over hebt komt ook nog wel. Het is er nu misschien nog niet maar dit gaat er echt wel komen. Sommige mensen zijn kennelijk meer vooruitziend dan anderen.

Er is geen bewijs:
AD schreef:
In de praktijk is die theorie niet hard te maken. Er is simpelweg geen onweerlegbaar bewijs voor – buiten de persoonlijke anekdotes – en Facebook zelf heeft meermaals ontkend dat het zijn gebruikers stiekem afluistert.

En genoeg andere verklaringen:
AD schreef:
Waarom verschijnen er soms dan toch opvallend relevante advertenties op je telefoon na een gesprek? Wellicht gaat het om toeval. Denk maar aan het Baader-Meinhof-fenomeen, het effect waarbij je een onderwerp of naam plots overal lijkt tegen te komen nadat je het voor de eerste keer hebt opgemerkt.

AD schreef:
Daarnaast is Facebook (en Google) ook extreem goed geworden in het voorspellen van mogelijke interesses. Op basis van je leeftijd, geslacht, woonplaats en levensstijl kan de internetreus nu eenmaal heel accuraat bepalen welke advertenties relevant zijn voor jouw leven, ook al zie je zelf niet in waarom.

Ja er waren enkele apps die dat deden:
AD schreef:
Meer dan 250 games maakten gebruik van de software, waaronder apps als ‘Pool 3D’, ‘Beer Pong: Trickshot’ en ‘Honey Quest’. Sommige van de apps zijn nog steeds beschikbaar in de Google Play Store, hoewel niet duidelijk is of ze nog steeds een beroep doen op dezelfde software.

Maar er is regelgeving in de EU dat ze heel duidelijk moeten maken waarom ze de microfoon gebruiken. Dat wil dus zeggen dat je letterlijk te zien krijgt voor welke toepassing ze de microfoon nodig hebben: of dat nu voor advertenties is of voor de werking van de game. En als je het niet eens bent met die toepassing, geef je die toestemming niet.

Bovendien:
9-to-5 schreef:
It is important to note that the software is said ignore to human voices, and is tuned to listen and collect audio from TV and movies, but this isn’t likely to totally alleviate concerns.link

Dus ook al ís er een API die binnen enkele apps audio verzamelt, en al héb je die al toestemming gegeven, dan hoeft dat nog niet te zeggen dat je gesprekken worden opgenomen. Begrijp me niet verkeerd: ik keur dit soort dingen niet goed. En ben dan heel blij dat ik een iPhone heb die dit soort dingen gewoon niet toestaat.

Maar ten eerste zijn het spellen (dus niet reguliere apps) en ten tweede is dit slechts een miniscuul deel van alle apps die er zijn:
Dutchitchannel schreef:
de Google Play Store [is] met 2,6 miljoen toepassingen nog steeds 's werelds grootste downloadwinkel. De tweede plek is voor de Apple App Store met ruim 2,3 miljoen applicaties. link

In conclusie:
AD schreef:
Het is dus niet onmogelijk dat Facebook en andere apps meeluisteren, maar het is wel héél onwaarschijnlijk dat dat op grote schaal gebeurt.

Shadow0 schreef:
Als je wilt bewijzen dat het niet gebeurt, moet je bewijzen dat het niet gebeurt. Niet een verhaal bedenken waarom het waarschijnlijk niet gebeurt of wat een alternatieve verklaring zou kunnen zijn.

En uit ieder draadje van iedere technjournalist worden een paar dingen duidelijk:
- er is geen centrale controle op verwerking van gegevens dus echt helemaal NIEMAND weet wat er precies wel en niet gedaan wordt
- er wordt nooit een systematische test genoemd die is opgezet om het te bewijzen of te weerleggen.
- men redeneert vanuit de conclusie

Doe mij 1 goed opgezette test en ik laat dit onderwerp met liefde met rust, alleen de verklaringen van de technjournalisten voldoen niet.

Hou toch op. Als mensen beweren dat het zo is, die claims maken, dan is het aan hun om te bewijzen dat het gebeurt. Je kan niet bewijzen dat iets niet gebeurt omdat er altijd wel wat theoretische mogelijkheden open blijven. Zelfs met die test en controlegroep kan je het nooit 100% uitsluiten. Maar gezien alle informatie, regels en technologische mogelijkheden is het echt heel onwaarschijnlijk. Ik vind het écht tekenend dat er al 5 jaar geruchten gaan hierover en mensen dit oprecht geloven, maar in al die jaren is er nog geen enkel bewijs geweest dat dit grootschalig gebeurd en als het in een paar gevallen zo was, nú nog steeds gebeurd.

De claims zijn vaak genoeg gemaakt maar er is nooit bewijs geweest van grootschalig opnemen en verkopen van microfoondata. Ondanks dat er genoeg uit de school zijn geklapt wbt. misstanden binnen o.a. Facebook. En dan kunnen ze dit geheim houden ondanks alle geruchten? Nah, dat is totaal niet waarschijnlijk. Bedoel, die paar kleinschalige apps zijn al naar buiten gekomen.

Bovendien zijn die artikelen uit 2017/2018 écht verouderd. Er zijn hele grote stappen gezet op gebied van privacy en toestemmingen. Source: mijn vriend is senior android developer. Apps kunnen niet zomaar audio input verwerken/opslaan als je ze niet actief hebt:

Android schreef:
One more change was added in Android 9: only apps running in the foreground (or a foreground service) could capture the audio input. When an app without a foreground service or foreground UI component started to capture, the app continued running but received silence, even if it was the only app capturing audio at the time.link

foreground = deze app is nu open. Switch je naar andere app dan is hij niet meer foreground
foreground service = user ziet dat app iets aan het doen is d.m.v. icoon in status balk, kan door gaan als je naar andere app switcht

Sowieso is google steeds meer gericht op privacy, zie bijv. de labels die ze toe gaan voegen:
https://www.gadgetguy.com.au/google-pla ... roid-apps/

In conclusie (deel 2):
secricible schreef:
We kunnen met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid concluderen dat telefoons niet gebruikt worden om dmv de microfoon gesprekken op te vangen en hier gepersonaliseerde reclame mee te maken. Zoals alles in het leven.

Fitzroy schreef:
Ik ben geen wappie maar ik geloof echt dat dat afluisteren wel gebeurt. Hoe kan het dat je opeens reclame krijgt voor iets waar je het net over gehad hebt met iemand anders irl en dus niet via de telefoon? Ik zit niet op social media, dus van mij kunnen ze geen profiel opbouwen.

Omdat ze niet alleen via social media dingen binnenkrijgen. Ook google kan jouw 'reis' door diverse websites tracken. Daar zijn allerlei trucjes voor. Zonder social media ben jij misschien wat moeilijker te 'lezen' (aka persoonlijke data) maar je bent wel te volgen. Heb je wel een google account waarmee je bent ingelogd bijv?

Ik kan je aanraden die twee linkjes te delen van mij, een paar posts hiervoor. Daar wordt het uitgelegd :j

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 13:39

Het is dus niet onmogelijk dat Facebook en andere apps meeluisteren, maar het is wel héél onwaarschijnlijk dat dat op grote schaal gebeurt.

Onwaarschijnlijk, dus geen bewijs dat het niet gebeurd.;-)

Wat Fitzroy beschrijft is mij ook al regelmatig overkomen.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 13:54

Elisa2 schreef:

... Jij maakt de claim, dus het is aan jou om te bewijzen dat het gebeurt. Dat kan je niet. Dan is het wel heel makkelijk dat ene woordje eruit te pikken, maar het is zo nietszeggend als maar kan. Er is geen bewijs dat Mark Rutte geen lizard-people is. Dus misschien is hij dat wel!!

Je kan niet onomstotelijk bewijzen dat iets niet zo is. Dat is gewoon wetenschappelijk gezien onmogelijk. Je stelt een hypothese en gaat testen, en dan kan je bevestigen dat iets waarschijnlijk of niet waarschijnlijk is.

Wat Fitzroy beschrijft is heel eenvoudig te verklaren dmv andere technieken, psychologie en gedragingen online. Heb ik ook al toegelicht. Het is geenzins een indicatie dat apps meeluisteren. Zeker niet als de app niet actief is: daar hebben ze geen mogelijkheid toe, dat wordt technisch gezien tegengehouden door het systeem.

Ik zeg daarom ook bewust 'zeer onwaarschijnlijk' omdat ik nooit met volle zekerheid en onomstotelijk bewijs kan bewijzen dat iets niet zo is. Ik vind het dan ook zeer bijzonder dat jij stellig het tegendeel beweert zonder enig bewijs. Want je kan wél bewijzen dat iets wél zo is.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 13:55

Elisa2 schreef:

Mij ook, maar bij mij kan ik het misschien nog op zoektermen gooien.
Soms gooien ze het ook op leeftijd en denken dan dat een vrouw van leeftijd X kinderen moet hebben van leeftijd Y. Dus kreeg ik een tijd allemaal kinderreclames.

Eigenlijk zouden een paar mensen de proef op de som moeten nemen. In whatsapp en fb messenger veelvuldig een bepaalde zoekterm laten vallen, maar er niet op googlen. Komt er dan reclame naar boven m.b.t. die zoekterm, dan wordt er bijvoorbeeld wel gescand op steekwoorden. En als je zo ook eens bepaalde woorden uitspreekt, maar er niet op zoekt, dan kun je het testen.

Overigens is Kaag in de fout gegaan met haar stichting:
https://www.rtlnieuws.nl/economie/artik ... ng-st-jude
Zal ook wel weer goedgepraat worden.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-22 14:23

Als je hier een topic meeleest wat een bepaald onderwerp bevat of waar je op 'n linkje klikt krijg je ook advertenties te zien die ermee te maken hebben. Zo werkt internet nu eenmaal. Persoonlijk vind ik dat wel handig eerlijk gezegd.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 14:28

IMANDRA schreef:
Er is geen bewijs dat Mark Rutte geen lizard-people is. Dus misschien is hij dat wel!!

Mark Rutte weet ik niet... Hillary Clinton, Taylor Swift en The Queen wel, hoewel de laatste nu niet meer..

:+

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 14:31

Het gaat hier nu over zulke achterlijke dingen dat ik ontstip.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 14:53

germie schreef:
Overigens is Kaag in de fout gegaan met haar stichting:
https://www.rtlnieuws.nl/economie/artik ... ng-st-jude
Zal ook wel weer goedgepraat worden.

Nee hoor, volgens mij is het meteen hersteld nadat het aan is gekaart. En Kaag was zélf niet degene die in de fout ging.
Uit jouw artikel:
Citaat:
"Het is een behoorlijke blunder dat de minister zelf hiermee de fout in is gegaan," zegt politiek verslaggever Roel Schreinemachers. "Al heeft ze deze constructie niet zelf opgetuigd maar is dit in haar naam gedaan door het notariskantoor."

Citaat:
Dat de minister in eerste instantie niet is aangemerkt als uiteindelijk belanghebbende van de stichting die zij zelf heeft opgericht om haar financiële belangen te behartigen, komt volgens het ministerie omdat het notariaat van mening is dat zij 'technisch gezien' niet automatisch recht heeft op het overschot na opheffing, maar dat daar eerst een besluit over genomen moet worden door het bestuur.

Inmiddels zijn de stichting en het notariaat dus van mening dat dit anders moet worden bezien in het geval van Kaag.

[knip]

Meestal krijgen overtreders eerst de gelegenheid om de opgave te corrigeren, laat het ministerie weten.

Citaat:
Het ministerie van Financiën laat verder weten dat de verantwoordelijkheid van een juiste registratie ligt bij Kaags stichting, en niet bij Kaag zelf. "De stichting moet zorgen dat de UBO-gegevens te allen tijde juist en volledig zijn ingeschreven."

Klinkt een beetje als een storm in een glas water, eerlijk gezegd. Het is niet handig, maar ook niet Kaags schuld omdat zij niet verantwoordelijk was voor de registratie daarvan. Maar ze zal er door veel mensen nu wel op aangekeken worden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 15:06

IMANDRA schreef:
Hou toch op. Als mensen beweren dat het zo is, die claims maken, dan is het aan hun om te bewijzen dat het gebeurt. Je kan niet bewijzen dat iets niet gebeurt omdat er altijd wel wat theoretische mogelijkheden open blijven.

Uh, nee. Je haalt nu juridisch bewijs en de werkelijkheid door elkaar.

Juridisch gezien geldt 'wie eist, bewijst'. Je kunt Facebook of Google dus niet aanklagen zonder bewijs, en terecht.

Maar dat betekent natuurlijk niet dat Facebook en Google ook daadwerkelijk niets afluisteren. Zeker Facebook heeft al heel wat wetten gebroken, uitgesproken misbruik gemaakt van hun positie en de informatie die ze ter beschikking hebben. Je linkt zelf een artikel waarin een klokkenluider opnieuw een ernstige misstand aankaart - en een situatie waar de regels dus niet toereikend zijn of niet voldoende gehandhaafd worden. Machtsmisbruik of het misbruiken van data op manieren waarop dat niet mag is niet een vergezochte hypothetische conspiracy, het is een hele realistische mogelijkheid.

Maar om er verder iets zinnigs over te zeggen hebben we vooral daadwerkelijk bewijs nodig. Alles wat er over gezegd wordt zijn alleen maar woorden en verhalen. En wat mij betreft zijn er 2 methoden die hier wat over kunnen zeggen: de ene is audits, waarbij (goede, onafhankelijke!) auditors voldoende inzicht in de organisatie hebben om met redelijke zekerheid te kunnen zeggen dat het niet gebeurt, dus controle van binnenuit. En blackbox-testing van buitenaf, waarbij geprobeerd wordt om van buitenaf bewijs te krijgen voor misbruik van de data, dus met een duidelijk omschreven testscenario en controlegroepen.

Maar voor zover ik na kan gaan zijn beide er niet, en dan is het enige wat we erover kunnen zeggen dat er niet voldoende informatie is om met redelijkheid te kunnen zeggen of het gebeurt of niet.

Citaat:
Zelfs met die test en controlegroep kan je het nooit 100% uitsluiten. Maar gezien alle informatie, regels en technologische mogelijkheden is het echt heel onwaarschijnlijk.

Klopt, 100% garantie is er zelden. Maar je conclusie kan ik niet volgen. Op basis van alle informatie, regels en technologische mogelijkheden kom ik echt niet tot 'heel onwaarschijnlijk.'

Citaat:
De claims zijn vaak genoeg gemaakt maar er is nooit bewijs geweest van grootschalig opnemen en verkopen van microfoondata. Ondanks dat er genoeg uit de school zijn geklapt wbt. misstanden binnen o.a. Facebook. En dan kunnen ze dit geheim houden ondanks alle geruchten? Nah, dat is totaal niet waarschijnlijk. Bedoel, die paar kleinschalige apps zijn al naar buiten gekomen.

Ook dat vind ik een hele vreemde gedachtenkronkel. Als er nu nog steeds regelmatig grote misstanden naar buiten komen bij Facebook zou mijn conclusie zijn: dan zijn er ongetwijfeld nog een boel misstanden die niet naar buiten komen, want zo'n succes is het niet om klokkenluider te zijn. Zeker als het vooral gaat om het tonen van advertenties voor kattenvoer en parfum denk ik eigenlijk niet dat iemand z'n baan op het spel zou zetten om dat zomaar naar buiten te brengen.

Citaat:
Bovendien zijn die artikelen uit 2017/2018 écht verouderd. Er zijn hele grote stappen gezet op gebied van privacy en toestemmingen. Source: mijn vriend is senior android developer. Apps kunnen niet zomaar audio input verwerken/opslaan als je ze niet actief hebt:

Dit is wel relevant ja. (Maar als je dit een belangrijk argument vindt is het dus op z'n minst goed om te beseffen dat het daarvoor dus *wel* kon, technisch. Op momenten dat veel techjournalisten bezig waren uit te leggen waarom het heus niet zou gebeuren, waren de restricties in het operating system nog niet zo strict geregeld.)

Citaat:
Omdat ze niet alleen via social media dingen binnenkrijgen. Ook google kan jouw 'reis' door diverse websites tracken. Daar zijn allerlei trucjes voor. Zonder social media ben jij misschien wat moeilijker te 'lezen' (aka persoonlijke data) maar je bent wel te volgen. Heb je wel een google account waarmee je bent ingelogd bijv?

Even terzijde trouwens... is dit een geruststelling? Google luistert je microfoon niet af want ze hebben al meer dan genoeg data om alles van je te tracken - wordt het daar beter van? Wat is precies het punt dat je daarmee wilt illustreren?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 15:10

Ik ben even kwijt wat dit met politiek beleid te maken heeft...
misschien is een topic over privacy een idee, want het is op zich wel interessant?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 15:39

Shadow0 schreef:
IMANDRA schreef:
Hou toch op. Als mensen beweren dat het zo is, die claims maken, dan is het aan hun om te bewijzen dat het gebeurt. Je kan niet bewijzen dat iets niet gebeurt omdat er altijd wel wat theoretische mogelijkheden open blijven.

Uh, nee. Je haalt nu juridisch bewijs en de werkelijkheid door elkaar.

Juridisch gezien geldt 'wie eist, bewijst'. Je kunt Facebook of Google dus niet aanklagen zonder bewijs, en terecht.

Ik heb het nergens over juridisch: in de wetenschap kan je ook niet iets bewijzen wat niet is. Hoe dan ook worden er dingen geroepen, dan vind ik het aan de roepers om te bewijzen dat zoiets daadwerkelijk zo is. Met welk bewijs dan ook.

Shadow0 schreef:
Maar dat betekent natuurlijk niet dat Facebook en Google ook daadwerkelijk niets afluisteren. Zeker Facebook heeft al heel wat wetten gebroken, uitgesproken misbruik gemaakt van hun positie en de informatie die ze ter beschikking hebben. Je linkt zelf een artikel waarin een klokkenluider opnieuw een ernstige misstand aankaart - en een situatie waar de regels dus niet toereikend zijn of niet voldoende gehandhaafd worden. Machtsmisbruik of het misbruiken van data op manieren waarop dat niet mag is niet een vergezochte hypothetische conspiracy, het is een hele realistische mogelijkheid.

Dat het een mogelijkheid is wil nog niet zeggen dat het ook gebeurd. Nogmaals: er is vaak en veelvuldig geroepen dat dit zo is, maar nog nooit enig bewijs voor gegeven. Zélfs ondanks dat er klokkeluiders zijn opgestaan. Ook die hebben deze geruchten nooit bevestigd. Als je alle regelgevingen en wetten en dergelijke opzij schuift: denk je nu echt dat ze dit soort dingen zo geheim kunnen houden? Ondanks dat het dus al minimaal 5 jaar beweerd wordt? En die zelfde klokkenluiders (waar er -als ik me goed herinner- bij Facebook ook waren die zich bezig hielden met advertenties etc) hebben nooit iets beweerd rondom het stiekem opnemen voor advertenties te kunnen tonen... Vind je het dan alsnog waarschijnlijk dat Facebook en Google dit doen?

Shadow0 schreef:
Maar om er verder iets zinnigs over te zeggen hebben we vooral daadwerkelijk bewijs nodig. Alles wat er over gezegd wordt zijn alleen maar woorden en verhalen. En wat mij betreft zijn er 2 methoden die hier wat over kunnen zeggen: de ene is audits, waarbij (goede, onafhankelijke!) auditors voldoende inzicht in de organisatie hebben om met redelijke zekerheid te kunnen zeggen dat het niet gebeurt, dus controle van binnenuit. En blackbox-testing van buitenaf, waarbij geprobeerd wordt om van buitenaf bewijs te krijgen voor misbruik van de data, dus met een duidelijk omschreven testscenario en controlegroepen.

Maar voor zover ik na kan gaan zijn beide er niet, en dan is het enige wat we erover kunnen zeggen dat er niet voldoende informatie is om met redelijkheid te kunnen zeggen of het gebeurt of niet.

Als je het helemaal uit wil sluiten kan je die methodes gebruiken. Maar ik kan me voorstellen dat zulke dingen duur zijn om te onderzoeken, dus de bedrijven zelf zullen het niet doen. En blijkbaar is er genoeg bewijs tegen dat er geen onderzoekers zijn geweest die het geprobeerd hebben –of is er nooit iets uit zulke onderzoeken gekomen om iets zinnigs te publiceren. Maar om te stellen of iets waarschijnlijk is of niet heb je enkel randvoorwaarden, redenen, techniekkennis nodig. En hoewel het dus niet uit te sluiten valt, maken die 'randvoorwaarden' het afluisteren erg onwaarschijnlijk.

Shadow0 schreef:
Citaat:
Zelfs met die test en controlegroep kan je het nooit 100% uitsluiten. Maar gezien alle informatie, regels en technologische mogelijkheden is het echt heel onwaarschijnlijk.

Klopt, 100% garantie is er zelden. Maar je conclusie kan ik niet volgen. Op basis van alle informatie, regels en technologische mogelijkheden kom ik echt niet tot 'heel onwaarschijnlijk.'

Alle informatie: er zijn nooit mensen uit de school geklapt met de melding dat Google/Facebook wel dingen afluisteren. Terwijl er voor dat bedrijf met die paar spelletjes (Alphonso) dat wél in de media is gekomen. Het wordt ook al 5 jaar geroepen maar niemand heeft ooit enig stevig bewijs gekregen (qua getuigenissen of anders) dat dit gebeurd. Bovendien zou het een regelrechte PR-nightmare zijn voor Google/Facebook als dit uit zou komen, terwijl het -in mijn optiek in ieder geval- nauwelijks opweegt qua extra informatie die ze over een gebruiker krijgen. Heel veel weten ze al, het is niet voor niks dat ze al zo goed reclames kunnen personaliseren. Maar dat laatste is een hele andere discussie.

Alle regels: vanuit de regelgeving in de EU mag je niet zomaar opnemen voor adverteerdersdoeleinden zonder dat je dit aan de gebruiker hebt voorgelegd en de gebruiker deze toepassing accepteert.

Alle technische mogelijkheden: zowel Apple als Android beperken behoorlijk wat apps mogen doen op de telefoon. Zie mijn eerdere links. Dat maakt het onwaarschijnlijk dat er nu nog apps zijn die je afluisteren. In ieder geval als de desbetreffende app niet actief is. Samen met de regelgeving maakt het 't ook onwaarschijnlijk dat de app je afluistert als de app actief is, terwijl je daar als gebruiker niet van op de hoogte kan zijn.

Shadow0 schreef:
Citaat:

Ook dat vind ik een hele vreemde gedachtenkronkel. Als er nu nog steeds regelmatig grote misstanden naar buiten komen bij Facebook zou mijn conclusie zijn: dan zijn er ongetwijfeld nog een boel misstanden die niet naar buiten komen, want zo'n succes is het niet om klokkenluider te zijn. Zeker als het vooral gaat om het tonen van advertenties voor kattenvoer en parfum denk ik eigenlijk niet dat iemand z'n baan op het spel zou zetten om dat zomaar naar buiten te brengen.

Zie mijn reactie hierboven. Waarom zou een al uit de school geklapte klokkenluider hier niks van zeggen? Of een disgruntled ex-employee? Ik ben het echt met je oneens dat iemand hier niet zijn baan voor op het spel wil zetten. Stel dat Facebook en Google daadwerkelijk grootschalig privégesprekken opnemen (met welk doel dan ook), dan staat heel de wereld op zijn kop. Dat gaat niet om een 'kattenvoertje of parfummetje', maar om privacy. Denk je nu echt dat hun medewerkers denken dat dit niet belangrijk is? Ondanks dat mensen dit al 5 jaar roepen? Dat vind ik pas een vreemde gedachtekronkel.

Dat er andere misstanden zijn wil overigens niet zeggen dat er specifiek ook misstanden zijn rondom het opnemen van gesprekken. Ik geloof je zo dat er vast nog wel meer naar buiten gaat komen uiteindelijk, maar specifiek over dit onderwerp? Ik betwijfel het.

Shadow0 schreef:
Citaat:

Dit is wel relevant ja. (Maar als je dit een belangrijk argument vindt is het dus op z'n minst goed om te beseffen dat het daarvoor dus *wel* kon, technisch. Op momenten dat veel techjournalisten bezig waren uit te leggen waarom het heus niet zou gebeuren, waren de restricties in het operating system nog niet zo strict geregeld.)

Klopt. Dus misschien was het vroeger wel gebeurd, dat kan ik niet stellig ontkennen. Maar dan nog acht ik het onwaarschijnlijk gezien de andere factoren zoals hierboven benoemd.

Shadow0 schreef:
Citaat:

Even terzijde trouwens... is dit een geruststelling? Google luistert je microfoon niet af want ze hebben al meer dan genoeg data om alles van je te tracken - wordt het daar beter van? Wat is precies het punt dat je daarmee wilt illustreren?

Nee, dat is geen geruststelling. Dat is simpelweg een uitleg hoe het kan dat ze zo specifiek en gepersonaliseerde advertenties binnenkrijgen. Ik heb al eerder gesteld dat je daar ook een goede discussie over kan voeren. Over de ethiek en het moraal van zo veel van mensen weten en zo goed targeten van mensen met reclame. Maar dat is een andere orde van grootte dan het stiekem en ongezien opnemen van privégesprekken.

Ik vind dit soort dingen roepen echt angstzaaien. En als jij daar echt bang voor bent, dan stel ik voor dat jíj die onderzoeken gaat organiseren. Of bij de politiek aanklopt om nog strengere regelgeving wbt. het opnemen van
gesprekken op te stellen, met random checks bij de bedrijven. Die 'what-if's' kan ik niet zo veel mee.

@Cer: sorry, beetje mee laten slepen. Maar dit is zo'n onzinnige statement die al jaren wordt geroepen, maar het is gewoon niet waar.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 17:03

IMANDRA schreef:
Ik heb het nergens over juridisch: in de wetenschap kan je ook niet iets bewijzen wat niet is. Hoe dan ook worden er dingen geroepen, dan vind ik het aan de roepers om te bewijzen dat zoiets daadwerkelijk zo is. Met welk bewijs dan ook.

Met deugdzaam bewijs lijkt me eigenlijk.

Maar daarnaast. Jij stelt net zo goed wat, namelijk dat het zeker niet zo is. En de techjournalisten stellen dat ook. Het punt is: ze lijken dat net zo goed niet te baseren op bewijs. Dat vind ik een probleem... het zijn niet alleen conspiracygelovers die niet meer kritisch willen redeneren.

Citaat:
Dat het een mogelijkheid is wil nog niet zeggen dat het ook gebeurd.

Klopt, maar het betekent dus ook niet dat het niet gebeurt. Goed redeneren is op alle punten belangrijk.

Citaat:
Nogmaals: er is vaak en veelvuldig geroepen dat dit zo is, maar nog nooit enig bewijs voor gegeven. Zélfs ondanks dat er klokkeluiders zijn opgestaan. Ook die hebben deze geruchten nooit bevestigd. Als je alle regelgevingen en wetten en dergelijke opzij schuift: denk je nu echt dat ze dit soort dingen zo geheim kunnen houden?

Oh ja hoor, dat lijkt me echt een eitje. Vooral omdat niemand het echt belangrijk genoeg vindt. Mensen gaan hun baan niet op het spel zetten om een misstand rond kattenvoeradvertenties aan de orde te stellen. Daarnaast zijn dit soort zaken meestal in stukjes opgeknipt... je kunt dus makkelijk aan de ene kant de data verzamelen waarbij vrijwel iedereen de indruk heeft dat dat legaal is (zoals het trainen van Google Assistent of Siri of Alexa), en je kunt data verwerken waarbij men aanneemt dat de data waarmee je werkt legaal verkregen is (bijvoorbeeld dat de mensen daar ook daadwerkelijk toestemming voor hebben gekregen), en je hebt alleen maar 1 schakel ertussen nodig om ze aan elkaar te verbinden. Met tussenhandelaren kun je heel wat verbergen.

En nogmaals: niet om te zeggen dat het dus met zekerheid gebeurt... maar doen alsof het niet kan gebeuren is echt erg naief. Een argument als 'het wordt al 5 jaar beweerd en het is nog nooit bewezen' is gewoon geen deugdelijk argument: er is geen onderzoek gedaan. ALs er al 5 jaar gericht onderzocht werd of er iets speelde en betrouwbare wetenschappers geven aan dat ze ondanks 5 jaar zoeken niets vinden, dan is het wat anders. Dat is hier niet aan de orde. Het is 5 jaar geleden geroepen, verder hebben we nauwelijks iets aan onafhankelijke data om het te staven of te ontkrachten.

Citaat:
Ondanks dat het dus al minimaal 5 jaar beweerd wordt? En die zelfde klokkenluiders (waar er -als ik me goed herinner- bij Facebook ook waren die zich bezig hielden met advertenties etc) hebben nooit iets beweerd rondom het stiekem opnemen voor advertenties te kunnen tonen... Vind je het dan alsnog waarschijnlijk dat Facebook en Google dit doen?

Het bewijst voor mij in elk geval niets, en mijn uiteindelijke oordeel is dus: ik kan op basis daarvan beslist niet zeggen dat het onwaarschijnlijk is. Wat jij wel doet. Ik vind dat je die conclusie echt niet kunt trekken.

Citaat:
Als je het helemaal uit wil sluiten kan je die methodes gebruiken.

Nee, het zijn de enige zinnige en betrouwbare methodes om iets uit te sluiten. Of je doet een intern onderzoek naar het proces, waarbij je kunt instaan voor de betrouwbaarheid van de hele keten en op basis daarvan je conclusie trekken, of je toetst het vanaf de buitenkant.

Andere methoden zijn er niet. Verhalen die men zelf vertelt zijn niet genoeg. Mensen die denken te weten dat het wel onwaarschijnlijk zal zijn omdat er vast wel regels zouden zijn om het tegen te houden, en dat er dan ook heus wel iemand is die dat controleert of handhaaft, ook al hebben ze geen idee wie dat zijn of hoe dat precies gebeurt... zijn geen grond voor conclusies.
Dit is echt een basis voor zorgvuldig wetenschappelijk redeneren.

Citaat:
Maar ik kan me voorstellen dat zulke dingen duur zijn om te onderzoeken, dus de bedrijven zelf zullen het niet doen.

Je geeft hier dus een prima reden aan waarom het niet onderzocht is. Dus heel raar om vervolgens uit het gebrek aan onderzoek te concluderen dat het dus geen probleem zal zijn.

Citaat:
En blijkbaar is er genoeg bewijs tegen dat er geen onderzoekers zijn geweest die het geprobeerd hebben –of is er nooit iets uit zulke onderzoeken gekomen om iets zinnigs te publiceren.

Dat is een vreemde conclusie, want je stelt hierboven een prima reden waarom het onderzoek er niet is.

Niet omdat er voldoende bewijs tegen is, maar omdat een goed opgezet onderzoek een investering is. Het onderzoek is niet gedaan. Waarschijnlijk onder andere omdat het schandaal

Citaat:
Maar om te stellen of iets waarschijnlijk is of niet heb je enkel randvoorwaarden, redenen, techniekkennis nodig. En hoewel het dus niet uit te sluiten valt, maken die 'randvoorwaarden' het afluisteren erg onwaarschijnlijk.

Nee, die randvoorwaarden, redenen en de techniekkennis maken het echt niet onwaarschijnlijk. Je eigen voorbeelden van de verregaande dataverwerking die er wel is en de schandalen die er wel zijn maken het al een redelijk aannemelijke mogelijkheid. Je geeft zelfs een voorbeeld waar men de microfoon gebruikt om advertenties te meten. Dus je hebt in je eigen links alledrie de zaken heel aannemelijk gemaakt, niet onaannemelijk.
- grootschalige dataverwerking en dat gebruiken voor beinvloeding van mensen is al gebeurd
- in elk geval Facebook heeft al getoond op dat gebied geen ethische grenzen te hanteren
- de technische middelen om geluid te herkennen en te interpreteren zijn er en worden actief gebruikt, inclusief voor zoiets banaals als het meten van advertenties.

Citaat:
Bovendien zou het een regelrechte PR-nightmare zijn voor Google/Facebook als dit uit zou komen, terwijl het -in mijn optiek in ieder geval- nauwelijks opweegt qua extra informatie die ze over een gebruiker krijgen.

Dat is een verwijzing naar imaginaire gevolgen... want ondanks Cambridge Analytica is Facebook nog steeds semi-monopolist. Ze zijn niet ter ziele gegaan, de 'PR-nightmare' doet er niet zoveel toe, ze hebben nog steeds zoveel macht en invloed, en de plaatselijke multimiljardair is nog steeds multimiljardair. De werkelijkheid zelf bewijst prima dat de gevolgen niet zo groot zijn en dat het grote bedrijven niet tegenhoudt om onwettig en onethisch te handelen.

Citaat:
Alle regels: vanuit de regelgeving in de EU mag je niet zomaar opnemen voor adverteerdersdoeleinden zonder dat je dit aan de gebruiker hebt voorgelegd en de gebruiker deze toepassing accepteert.

Maar wie houdt daar toezicht op? Regels handhaven zichzelf niet. Dat iets niet 'mag' is niet per se reden genoeg om het ook niet te doen, zeker niet voor grote bedrijven.

Citaat:
Alle technische mogelijkheden: zowel Apple als Android beperken behoorlijk wat apps mogen doen op de telefoon. Zie mijn eerdere links. Dat maakt het onwaarschijnlijk dat er nu nog apps zijn die je afluisteren.

Ja, nu, inmiddels. (Met 2 belangrijke kanttekeningen: de besturingssystemen ZELF hebben de toegang uiteraard nog wel, want zij bepalen dat. En bij actieve apps kan het dus uitmaken of het een willekeurig irrelevante app is, of iets wat zo centraal staat zoals een Facebook (waar inmiddels dus ook Whatsapp toe behoort.)

Citaat:
Zie mijn reactie hierboven. Waarom zou een al uit de school geklapte klokkenluider hier niks van zeggen? Of een disgruntled ex-employee?

Mogelijkheden:
1. omdat ze het niet weten
2. omdat ze zich willen richten op belangrijkere dingen
3. omdat klokkenluiden risico's met zich meebrengt en de kans groot is dat men dan heel snel voor de rechter komt, en dat is het waarschijnlijk niet waard als je niet de publieke steun krijgt omdat men het niet belangrijk genoeg vindt

Citaat:
Ik ben het echt met je oneens dat iemand hier niet zijn baan voor op het spel wil zetten. Stel dat Facebook en Google daadwerkelijk grootschalig privégesprekken opnemen (met welk doel dan ook), dan staat heel de wereld op zijn kop.

Dan heb ik nieuws voor je: de Google Assistent NEEMT de hele tijd audio op, net als Alexa en Siri, omdat dat de manier is waarop spraakgestuurde software wordt aangestuurd. Daarna wordt die audio verwerkt om de aansturing te herkennen, en dat kan met respect voor de privacy en met minder respect voor de privacy.
Daarnaast is wel degelijk bekend dat er van de audio op z'n minst een deel gestuurd wordt voor centrale verwerking om het algoritme te trainen. Dus de wereld staat niet op z'n kop, want het is geen nieuws.

Citaat:
Dat gaat niet om een 'kattenvoertje of parfummetje', maar om privacy. Denk je nu echt dat hun medewerkers denken dat dit niet belangrijk is? Ondanks dat mensen dit al 5 jaar roepen? Dat vind ik pas een vreemde gedachtekronkel.

Nee, ik denk dat de medewerkers die werken met de dataverzameling niet weten hoe de data precies verwerkt wordt, en dat de medewerkers die data verwerken niet precies weten hoe de data verzameld wordt, en dat ze allebei denken dat er voldoende waarborgen zijn om het legaal en ethisch te houden. Je hebt namelijk bij allebei niet nodig dat ze op de hoogte zijn van het geheel.

Citaat:
Dat er andere misstanden zijn wil overigens niet zeggen dat er specifiek ook misstanden zijn rondom het opnemen van gesprekken. Ik geloof je zo dat er vast nog wel meer naar buiten gaat komen uiteindelijk, maar specifiek over dit onderwerp? Ik betwijfel het.

Oh, dat denk ik ook niet... maar de manier waarop het in eerste instantie werd weggeredeneerd was gewoon ondeugdelijk. En een deel van de argumenten zijn nog steeds ondeugdelijk.

Citaat:
Klopt. Dus misschien was het vroeger wel gebeurd, dat kan ik niet stellig ontkennen. Maar dan nog acht ik het onwaarschijnlijk gezien de andere factoren zoals hierboven benoemd.

Maar als je dat niet stellig ontkent, dan moet je ook erkennen dat er dus her en der wat techjournalisten waren die voor hun beurt spraken en een verhaal vertelden dat op dat moment niet klopte met de permissies in de besturingssystemen. En dat vind ik dus een probleem.

Citaat:
Ik vind dit soort dingen roepen echt angstzaaien. En als jij daar echt bang voor bent, dan stel ik voor dat jíj die onderzoeken gaat organiseren.

Ik ben er niet bang voor hoor. Ik vind het alleen frustrerend dat er zoveel mensen zo'n zootje van hun onderbouwing maken. Ik maak me er dus vooral zorgen over dat mensen zo graag conspiracies ontkennen dat het maakt dat ook daadwerkelijke misstanden vaak genegeerd worden, omdat er iemand een (niet zo goed onderbouwd) verhaal schrijft over waarom het heus niet zou gebeuren.

Citaat:
Of bij de politiek aanklopt om nog strengere regelgeving wbt. het opnemen van
gesprekken op te stellen, met random checks bij de bedrijven. Die 'what-if's' kan ik niet zo veel mee.

Dat zou ik echt heeeeel graag willen. Goede, competente, kundige toezichthouders en auditors die controleren en handhaven. Als dat zou kunnen, heel erg graag. Op alle vlakken trouwens. Ik ben ondubbelzinnig voor. Dat we weer gewoon gaan redeneren vanuit fatsoenlijk onderzoek en niet vanuit verhalen over hoe we denken dat het werkt of zou moeten werken. (En dus geen onderzoek als excuus om weer jaren niets te doen, of bij de uitkomsten te laten passen, maar onderzoek omdat je geinteresseerd bent naar de werkelijkheid en die zo goed mogelijk wilt kennen.)

Tegelijkertijd geloof ik niet dat men er in onze politiek erg warm voor loopt op dit moment...

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 17:22

Ik ga er niet weer uitgebreid op in, dan gaan we veel te veel offtopic. Ik ben het gewoon totaal niet met je eens.
Jouw conclusie is feitelijk dat er de mogelijkheid is dat ze het kunnen doen, en ze hebben vaker niet-zo-nette dingen gedaan dus het zal wel zo zijn dat ze afluisteren. En alle mensen die het tegendeel beweren: bewijs het maar. Maar jij komt zelf niet met bewijs, terwijl het normaal is -vind ik in ieder geval- dat jij bewijs levert wanneer je zoiets zo stellig beweert. Het probleem is gewoon dat veel mensen niet snappen hoe die gepersonaliseerde reclame werkt. Zowel technisch als in de praktijk.

Wbt mijn opmerking over het onderzoek: ik maakte een onderscheid tussen het bedrijf, en tussen onafhankelijke organisaties die het kunnen onderzoeken. Het onderzoek is er niet, dus blijkbaar is het dus niet zo belangrijk om hier achteraan te gaan en hierin te investeren/geld voor op te halen, ondanks de angst die er is, ondanks dat jij stelt dat het zeker aannemelijk is dat Facebook/Google dit doen.

Citaat:
Nee, die randvoorwaarden, redenen en de techniekkennis maken het echt niet onwaarschijnlijk. Je eigen voorbeelden van de verregaande dataverwerking die er wel is en de schandalen die er wel zijn maken het al een redelijk aannemelijke mogelijkheid. Je geeft zelfs een voorbeeld waar men de microfoon gebruikt om advertenties te meten. Dus je hebt in je eigen links alledrie de zaken heel aannemelijk gemaakt, niet onaannemelijk.
- grootschalige dataverwerking en dat gebruiken voor beinvloeding van mensen is al gebeurd
- in elk geval Facebook heeft al getoond op dat gebied geen ethische grenzen te hanteren
- de technische middelen om geluid te herkennen en te interpreteren zijn er en worden actief gebruikt, inclusief voor zoiets banaals als het meten van advertenties.

Dat voorbeeld van het microfoon meten is júíst bedoeld om aan te tonen dat het wel degelijk naar buiten komt. Daarnaast dat het maar enkele apps waren én hier tegenwoordig hard tegen wordt opgetreden en apps dit niet zomaar kunnen doen vanwege de permissies van het besturingssysteem. En zou het kunnen dat Google voor Facebook een oogje dichtknijpt? Tja, alles kan, koffie kan, water kan, dit kan ook. Vind ik dat aannemelijk? Nee. Hoe dan ook hoef ik daar persoonlijk niet zo over na te denken. Ik heb Apple-systemen, die is daar streng op en heeft al aangetoond niet bang te zijn om tegen een gigant als Facebook in te gaan..

Definieer ook: "worden actief gebruikt". Want ze worden aardig inefficiënt gemaakt met de huidige regels (dwz, aan de gebruiker duidelijk maken waarvoor, beperken wanneer er opgenomen kan worden). En tot jij kan aantonen dat Facebook/Google die wettelijke- en besturingssysteem-regels aan hun laars lappen, ga ik er wel vanuit dat ze die regels volgen ja.

Ik negeer nergens daadwerkelijke misstanden. Maar deze specifieke is er gewoon geen. Gaat al jaren rond, maar is feitelijk niets meer dan een broodje aap verhaal. Dat jij enkel met filosofische kennis (bij gebrek aan een beter woord) wil onderbouwen dat het kan en dus aannemelijk is, verandert echt niks aan het feit dat het gewoon uiterst onwaarschijnlijk is als je je baseert op geschiedenis rondom misstanden, menselijk gedrag, wetgeving, regelgeving binnen bestuurssystemen en technologische mogelijkheden en limitaties. Jij schuift die techjournalisten zo aan de kant "want facebook is al zo'n slecht bedrijf" (even kort door de bocht), maar daarmee schuif je dus ook alle kennis aan de kant die jij blijkbaar mist en niet op waarde weet te schatten.

Edit: toch weer veel te uitgebreid. Maar dit is mijn laatste reactie hierover, want het is gewoon onzin en slaat nergens op.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 20:00

IMANDRA schreef:
Ik ga er niet weer uitgebreid op in, dan gaan we veel te veel offtopic. Ik ben het gewoon totaal niet met je eens.

Toch is de essentie niet zo ver offtopic, want volgens mij staat dit centraal bij veel problemen waar dit topic over gaat: het wanbeleid van de politiek in crisistijd. De onwil (en inmiddels ook onkunde) om zorgvuldig om te gaan met argumenten en feiten, en je conclusies en handelen te bepalen aan de hand van de feiten, en niet andersom!

Dat jij het niet met me eens bent maar niet snapt wat ik aanhaal als argumenten vind ik een probleem.

Je vat me bijvoorbeeld ook nu verkeerd samen:

Citaat:
Jouw conclusie is feitelijk dat er de mogelijkheid is dat ze het kunnen doen, en ze hebben vaker niet-zo-nette dingen gedaan dus het zal wel zo zijn dat ze afluisteren.

Ik zeg dat namelijk zeker niet! Ik zeg alleen dat de redenen die genoemd worden waarom het niet zou gebeuren aantoonbaar niet steekhoudend zijn en niet onderbouwd worden met het soort bewijs waarop je dat zou kunnen stellen. Ik weet niet of het is gedaan, en ik weet niet of het nog gebeurt. En dat je ook mijn verhaal vooral lijkt te interpreteren vanuit je conclusie en niet vanuit wat ik zeg vind ik opvallend.

Citaat:
En alle mensen die het tegendeel beweren: bewijs het maar. Maar jij komt zelf niet met bewijs, terwijl het normaal is -vind ik in ieder geval- dat jij bewijs levert wanneer je zoiets zo stellig beweert.

Maar ik bewijs dus niets. Ik zeg niet dat er wordt afgeluisterd, maar ik kom ook niet met een ononderbouwd verhaal aan waarom het zeker niet gebeurt. En voor de rest heb ik wel degelijk onderbouwing geleverd: je kunt niet stellen dat er een enorme PR-nightmare zou zijn want de problemen die wel aangetoond en bewezen zijn hebben aantoonbaar niet zo'n enorme impact gehad.

De juiste argumenten bij de juiste conclusies, en niet alleen de conspiracy-mensen vinden dat moeilijk, ook een heleboel mensen die denken dat zij het redelijkere standpunt verkondigen. Terwijl ze daarmee net zo goed een heleboel bias introduceren en niet open staan voor een fatsoenlijke evaluatie van argumenten.

Citaat:
Wbt mijn opmerking over het onderzoek: ik maakte een onderscheid tussen het bedrijf, en tussen onafhankelijke organisaties die het kunnen onderzoeken. Het onderzoek is er niet, dus blijkbaar is het dus niet zo belangrijk om hier achteraan te gaan en hierin te investeren/geld voor op te halen, ondanks de angst die er is, ondanks dat jij stelt dat het zeker aannemelijk is dat Facebook/Google dit doen.

Klopt, er is niet zoveel maatschappelijke interesse voor. En dat snap ik ook, ik kan zonder moeite een stuk of 100 onderwerpen bedenken waarbij het me aanzienlijk belangrijker lijkt om gedegen onderzoek te doen. Dus de relevantie is er niet zo heel erg. Maar dat zegt natuurlijk helemaal niets over de onderliggende werkelijkheid. En dat zou je moeten herkennen als de drogreden die het is.

Citaat:
Dat voorbeeld van het microfoon meten is júíst bedoeld om aan te tonen dat het wel degelijk naar buiten komt.

Ook dit is echt een onvervalste drogredenering. Dat het soms naar buiten komt bewijst namelijk niet dat het altijd naar buiten komt. En ook, dat het naar buiten komt betekent het dat het dus wel gebeurt.

Als er vorige week op jouw sportclub iemand is aangehouden omdat 'ie spullen uit de kleedkamers jat, en iemand meldt zich bij de portier dat er ook bij hem spullen zijn gestolen deze week, dan is de conclusie toch niet 'dat is heel onwaarschijnlijk want de dief is vorige week al aangehouden'?
En dan nog kan het zijn dat de persoon de spullen gewoon verloren is. Maar dat kun je NIET zeggen alleen maar omdat anders de dief heus wel gepakt zou zijn, nog voor je onderzoek hebt gedaan. Dat is gewoon een onzinredenering.

Citaat:
Definieer ook: "worden actief gebruikt".

Daarmee bedoelde ik de tijd dat iemand ook werkelijk met die app bezig is. Genoeg gebruikers die een tijd actief bezig zijn op een van de platformen van Facebook en die app dus open hebben, inclusief alle rechten, omdat die rechten soms legitiem zijn (zoals videocalls) en daarmee in elk geval op dat punt niet tegen een limiet aan hoeven te lopen.

Citaat:
En tot jij kan aantonen dat Facebook/Google die wettelijke- en besturingssysteem-regels aan hun laars lappen, ga ik er wel vanuit dat ze die regels volgen ja.

En hier komen we volgens mij tot de kern. Jij doet hier een ENORME aanname. Een prima aanname als juridisch beginsel (onschuldig tot het tegendeel) maar echt onhoudbaar als het gaat om duiding van de werkelijkheid. En het is een aanname die ik vaker tegenkom, en waar ik echt heel veel moeite mee heb, omdat het een kritische blik op het functioneren van allerlei organisaties en overheden tegengaat. Het is heel makkelijk om het oneens te zijn met willekeurige wappies en conspiracy onzin, maar om uit de politieke crisissen te komen hebben we het nodig dat we ook kritisch gaan kijken naar het functioneren van allerlei organisaties en stelsels en systemen. Met de juiste argumentatie, de juiste redenaties en de bereidheid om bij de feiten te beginnen en niet bij aannames.

Citaat:
Dat jij enkel met filosofische kennis (bij gebrek aan een beter woord) wil onderbouwen dat het kan en dus aannemelijk is, verandert echt niks aan het feit dat het gewoon uiterst onwaarschijnlijk is als je je baseert op geschiedenis rondom misstanden, menselijk gedrag, wetgeving, regelgeving binnen bestuurssystemen en technologische mogelijkheden en limitaties.

Nou ja, ok, niet alleen maar filosofische bezwaren. Dat zijn wel de voornaamste, maar ik ben natuurlijk wel een aantal jaren actief in de IT geweest en eh, ik had niet de indruk dat er veel interne waarborgen waren om dit soort problemen te voorkomen. De situatie dat mensen aan deelproblemen werken en daarbij niet weten of de brondata of de resultaten alleen maar ethisch verantwoord gebruikt worden vind ik ook op grond van praktische ervaring echt heel erg voorstelbaar. (En daarnaast heb ik in de IT gewerkt en geleerd hoevaak het wel klopt als gebruikers iets benoemen, en wellicht draagt ook dat er aan bij dat ik dat soort ervaringen niet zomaar op voorhand ga afschuiven. Als ik dat altijd zou doen hadden we in elk geval een boel mysterieuze bugs nooit opgelost, die er wel degelijk bleken te zijn. Maar daar zit dus ook het proces in van verificatie, reproductie, intern controleren of extern testen. Zonder dat geen 'het zal wel niet zo zijn' of 'dat zou echt niet gebeuren'.)

Citaat:
Jij schuift die techjournalisten zo aan de kant "want facebook is al zo'n slecht bedrijf" (even kort door de bocht),

Ja, dat is dusdanig kort door de bocht dat het niet klopt, want ik schuif de techjournalisten aan de kant omdat ze een conclusie trekken terwijl ze niet de data hebben om die conclusie daadwerkelijk op te baseren.

Citaat:
maar daarmee schuif je dus ook alle kennis aan de kant die jij blijkbaar mist en niet op waarde weet te schatten.

Interessant. Je gaat er nu zonder meer vanuit dat de journalisten meer kennis hebben dan ik. Dat is wel opmerkelijk. Bovendien kan iedereen zich journalist noemen. Dat je een leuk stukje kan schrijven betekent niet dat het ook gebaseerd is op goede data. (Oh, en het lijkt me ook zeker verstandig om journalisten ook kritisch te bekijken, want wat is er een boel onzin bij elkaar geschreven door bijvoorbeeld coronajournalisten, en wat verzaakt de journalistiek op allerlei vlakken om hun functie van (inhoudelijk) kritisch bevrager uit te voeren.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 20:03

germie schreef:
Mij ook, maar bij mij kan ik het misschien nog op zoektermen gooien.
Soms gooien ze het ook op leeftijd en denken dan dat een vrouw van leeftijd X kinderen moet hebben van leeftijd Y. Dus kreeg ik een tijd allemaal kinderreclames.

Eigenlijk zouden een paar mensen de proef op de som moeten nemen. In whatsapp en fb messenger veelvuldig een bepaalde zoekterm laten vallen, maar er niet op googlen. Komt er dan reclame naar boven m.b.t. die zoekterm, dan wordt er bijvoorbeeld wel gescand op steekwoorden. En als je zo ook eens bepaalde woorden uitspreekt, maar er niet op zoekt, dan kun je het testen.

Jij rookt toch niet, Germie?
Roep vanavond een aantal keer ' Ik wil stoppen met roken' ( ga er even vanuit dat je daar nog nooit op gezoekelt hebt) En als er dan morgen adds hierover op jouw facebook staan, dan zou je ervan uit kunnen gaan dat ze meeluisteren.
( Oh, f*** besef mij nu dat je dit wellicht leest, en het ergens wordt opgeslagen en dus tegen je wordt gebruikt..)