Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 17:36

Loretta schreef:
DuoPenotti schreef:
Voor blauwe diesel hoeft niets aangepast te worden zoals ik begrijp.

Dat is inderdaad diesel waar minder belasting over is betaald

is dat net zoiets als rode diesel vroeger? Daar werd in agrarische streken wel actief op gecontroleerd destijds.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 17:36

Je kunt je auto zo aanpassen dat hij op zonnebloemolie kan lopen, maar ook dat komt uit Oekraïne, dames ;)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 17:41

Blauw is van plantaardig afval, dus niet wat rechtstreeks daar vandaan komt.
Het zal er vast te weinig zijn denk ik dan, maar alle beetjes helpen toch?

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 17:44

Tip: ga niet meer in Duitsland tanken. Dat is nu net zo duur als in Nederland. Met 100 euro krijg ik de tank niet eens vol :oo

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 17:50

Exitium schreef:
Als het al mogelijk is, is het de vraag of het wel rendabel is. De centrale in Dodewaard heeft een capaciteit van 58 MW, ongeveer 10% van de centrale in Borssele. Borssele levert zo'n 3-4% van het verbruik in Nederland, dus Dodewaard zou 0,3-0,4% zijn.

Oh, nee dat is de moeite niet denk ik dan.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 17:52

Loretta schreef:
Blauwe diesel mag niet. Daarmee wordt je niet voldoende uitgeknepen door de overheid. Dat is net als zonnebloem olie. Mag ook niet. Alles waarbij e niet wordt uitgeknepen is verboden.

Je gebruikt wel erg kinderachtige 'argumenten' om je mening kracht bij te zetten. Beetje als een boze puber.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 17:53

CharleyT schreef:
Loretta schreef:
Blauwe diesel mag niet. Daarmee wordt je niet voldoende uitgeknepen door de overheid. Dat is net als zonnebloem olie. Mag ook niet. Alles waarbij e niet wordt uitgeknepen is verboden.

Je gebruikt wel erg kinderachtige 'argumenten' om je mening kracht bij te zetten. Beetje als een boze puber.

Misschien heb jij dan volwassen argumenten waarom Nederland een veel hogere accijns nodig heeft dan andere EU landen.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 17:55

Mdrf schreef:
Levert ze natuurlijk nu lekker veel op in de staatskas.....

Die staatskas kan wel wat aanvulling gebruiken, gezien alle kosten van 2 jaar corona steun etc. Of dit een manier is betwijfel ik.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 18:04

De staatskas heeft er onder de streep volgens mij meer aan als onze koopkracht op peil blijft want dan komt er meer btw binnen en mkb gaat minder snel failliet dan wanneer het overgrote deel van de bevolking de hand op de knip moet houden om in eerste levensbehoefte te kunnen voorzien.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 18:06

CharleyT schreef:
Mdrf schreef:
Levert ze natuurlijk nu lekker veel op in de staatskas.....

Die staatskas kan wel wat aanvulling gebruiken, gezien alle kosten van 2 jaar corona steun etc. Of dit een manier is betwijfel ik.

Dat schiet met laagconjuctuur ook niet veel op. Als iedereen de hand op de knip houdt dan komen er ook minder BTW inkomsten

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 18:29

Loretta schreef:
CharleyT schreef:

Dat schiet met laagconjuctuur ook niet veel op. Als iedereen de hand op de knip houdt dan komen er ook minder BTW inkomsten

Dan heb je daar toch je antwoord waarom de accijns er niet af kan?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 18:51

verootjoo schreef:
Dan heb je daar toch je antwoord waarom de accijns er niet af kan?

Als de economie in stort komt er ook minder accijns en BTW binnen omdat mensen minder uit gaan geven. Als mensen hun baan verliezen in een slechte economie hebben ze ook minder brandstof nodig. Dus of deze prijzen op de lanfe termijn goed blijven is nog maar de vraag

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 18:53

Ze kunnen er beter voor zorgen dat geld rond blijft gaan aan andere dingen dan enkel eerste levensbehoeften, dat scheelt op termijn vast een hoop in uitkeringen.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 20:25

Blauwe diesel heeft het nadeel dat het brandstoffilter snel dicht gaat zitten. In de landbouw daarom veelal vanaf gestapt.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 21:31

Loretta schreef:
Misschien heb jij dan volwassen argumenten waarom Nederland een veel hogere accijns nodig heeft dan andere EU landen.

Dat is niet zo ingewikkeld om daar een volwassen en ook nog zinnig argument voor te vinden. Wij geven in Nederland collectief jaarlijks heel veel uit aan zorg, aan onderwijs, aan veiligheid, aan infrastructuur, aan sociale zekerheid en noem maar op. Dat kan alleen maar als je dat geld op de een of andere manier binnenkrijgt via al die verschillende vormen van belasting.

We kunnen heel gemakkelijk allerlei belastingen afschaffen of verlagen, alleen dan komt er minder geld binnen en kunnen we collectief die zaken niet regelen. Op zich hoeft dat niet erg te zijn, we houden bruto meer over van ons loon en kunnen het van daaruit individueel ook regelen. Het probleem is dat dan juist de zwakste schouders veel meer lasten te dragen krijgen en de sterke schouders juist minder. We gaan dan namelijk meer op de VS lijken, waar mensen veel minder belasting betalen om dan het geld wat daardoor overblijft aan verzekeringen en kosten die je zelf moet betalen uit te geven.

Je kan er altijd over discussiëren via welke wegen er belastingen geïnd worden (en accijns is gewoon een vorm van belasting), je kan erover discussiëren of de belastingen eerlijk verdeeld zijn. Maar het is onzin om te beweren dat de belastingen die we betalen alleen maar geheven worden om het heffen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 21:32

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 21:35

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 21:41

elnienjo schreef:
De Belgen gaan in elk geval accijns op benzine wél verlagen!
https://www.autoblog.nl/nieuws/straks-n ... BC-3322327
Dat is geluk hebben als grensbewoner!

Dat staat niet in de tekst, dit staat er:
Citaat:
Hoewel het vanuit de Nederlandse regering nog akelig stil blijft met betrekking tot het verlagen van de accijnzen, is het onderwerp in België wel bespreekbaar. De brandstofprijzen in België worden daardoor misschien nog aantrekkelijker.

Brandstofprijzen België
De Belgische regering gaat de komende dagen de knoop doorhakken of er een accijnsverlaging komt of niet

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 21:44

Ik geloof wel in de daadkracht bij de Belgen. Die zullen niet de bevolking eerst lekker maken en dan hun keutel intrekken.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 21:48

Waarom verhuis je niet dan?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 21:51

Phonix schreef:
Waarom verhuis je niet dan?

Ik woon aan de grens dus waarom verhuizen? Als grensbewoner kan ik van 2 walletjes eten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 21:52

Kun je nog beter naar Portugal gaan, warmer, minder stookkosten en fijner klimaat voor de gezondheid.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 21:53

Haha, waarom ben ik niet verrast. Waarom zit je dan zo te klagen?

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-22 22:17

Ik zou er óók blij mee zijn hoor! Hier eveneens een grensgemeente, dus tank altijd al in België en voor Belgische begrippen in de benzine rete duur: €1,95 per L vandaag.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 22:19

elnienjo schreef:
Ik geloof wel in de daadkracht bij de Belgen. Die zullen niet de bevolking eerst lekker maken en dan hun keutel intrekken.

Nee, jij zit bokkers hier nu lekker te maken met zelf verzonnen rommel. Ga jij de benzine en verloren tijd betalen van bokkers wanneer zij naar België rijden om jouw 'advies' op te volgen, of ga je je keutel dan ook intrekken.