Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
naranja1 schreef:Over die vragen heb ik ook nog wel een verhaal.
Ik was bij de dokter met informatie over steralisatie.
'Je bent wel erg jong. Straks krijg je later spijt' 'heb je dit met je partner overlegt.'
Bij partner 'geen probleem.'
Ik ging vooral heel erg aan op 'heb je dit wel met je parner overlegt.' Maar even gezegt dat we niet meer in 160 leven en dat mn parner niks te zeggen heeft op wat er met en in mijn lichaam gebeurd. En dat ik het daarbij niet de beslising maak vooor mn partner maar voor mijzelf
Citaat:Kinderloze vrouwen onder de dertig die gesteriliseerd willen worden krijgen, net zoals bij abortus, bedenktijd en een consultatie bij de psycholoog opgelegd. Daarnaast zullen veel medische experts hen de procedure simpelweg weigeren omdat ervan uitgegaan wordt dat vrouwen spijt zullen krijgen, terwijl deze bedenking bij mannen veel minder wordt opgeworpen. Deze gegenderde diagnose komt voort uit dominante gendernormen die vrouw-zijn essentialiseren tot moederschap, vrouwen een inherente kinderwens en zogenaamd aangeboren zorgzaamheid toeschrijven, en vrouwelijkheid tout court associëren met zorg, en meer bepaald ‘moederen’.
beert schreef:naranja1 schreef:Over die vragen heb ik ook nog wel een verhaal.
Ik was bij de dokter met informatie over steralisatie.
'Je bent wel erg jong. Straks krijg je later spijt' 'heb je dit met je partner overlegt.'
Bij partner 'geen probleem.'
Ik ging vooral heel erg aan op 'heb je dit wel met je parner overlegt.' Maar even gezegt dat we niet meer in 160 leven en dat mn parner niks te zeggen heeft op wat er met en in mijn lichaam gebeurd. En dat ik het daarbij niet de beslising maak vooor mn partner maar voor mijzelf
Maar dit is toch niet gek? Als je samen kinderen wilt, dan heb je toch echt twee vruchtbare partners nodig. Als de man (of vrouw) een kinderwens heeft en de ander niet, dan is sterilisatie van de man/vrouw wel een dingetje hoor.
Als het gevraagd werd bij een andere ingreep, dan snap ik de verontwaardiging. Maar nu vind ik deze vraag wel terecht en niet te maken hebben met een m/v verhouding. Een man zal deze vraag ook krijgen als hij naar de arts gaat voor sterilisatie. Een beslissing over sterilisatie heeft op de andere partner ook een definitief effect in zijn of haar toekomstplannen. Dat betekent niet dat de ander er zeggenschap over heeft, maar de arts vroeg ook niet of je partner toestemming kwam geven
anjali schreef:Er komen bij sterilisatie van zowel man als vrouw nogal wat spijtoptanten. En het kan moeilijk terug te draaien zijn.
Sizzle schreef:anjali schreef:Er komen bij sterilisatie van zowel man als vrouw nogal wat spijtoptanten. En het kan moeilijk terug te draaien zijn.
Beter spijt van een sterilisatie, dan spijt van een kind.
https://www.demorgen.be/beter-leven/jon ... ~b2eacaf7/
Sizzle schreef:Oh wat gek, bij mij niet.
Er zijn meerdere vrouwen aan het woord die geen sterilisatie toegestaan werd door de arts en hoe ze dat ervaren hebben. Een heeft nu een kind die ze eigenlijk niet gewild had.
Sizzle schreef:Oh wat gek, bij mij niet.
Er zijn meerdere vrouwen aan het woord die geen sterilisatie toegestaan werd door de arts en hoe ze dat ervaren hebben. Een heeft nu een kind die ze eigenlijk niet gewild had.
naranja1 schreef:pien_2010 schreef:Bedankt Irmaz
Bij zit dit grappige artikel met een serieuze knipoog niet achter de betaalmuur. Het is een interview artikel en gaat over vragen aan een man die normaal aan een vrouw gesteld worden. Ik lig helemaal dubbel.
https://www.nrc.nl/nieuws/2024/04/08/ma ... w-a4195427
Jammer ik kan hem niet lezen
anjali schreef:Een kennis van me liet zich steriliseren omdat ze een erfelijke kwaal had die ze niet aan kinderen wilde doorgeven. Die kreeg de sterilisatie dus zonder problemen. Toen kreeg ze later een andere relatie en wilde met die man ineens wel kinderen! Ze is toen zelfs naar het buitenland gegaan om ergens te proberen de operatie ongedaan te laten maken maar dat lukte niet meer.
Citaat:Maar dit is toch niet gek? Als je samen kinderen wilt, dan heb je toch echt twee vruchtbare partners nodig. Als de man (of vrouw) een kinderwens heeft en de ander niet, dan is sterilisatie van de man/vrouw wel een dingetje hoor.
Als het gevraagd werd bij een andere ingreep, dan snap ik de verontwaardiging. Maar nu vind ik deze vraag wel terecht en niet te maken hebben met een m/v verhouding. Een man zal deze vraag ook krijgen als hij naar de arts gaat voor sterilisatie. Een beslissing over sterilisatie heeft op de andere partner ook een definitief effect in zijn of haar toekomstplannen. Dat betekent niet dat de ander er zeggenschap over heeft, maar de arts vroeg ook niet of je partner toestemming kwam geven
Hannanasjuh schreef:Bijzondere is ook dat mensen het vaak onbewust doen. Het zit zo geïndoctrineerd in de maatschappij