Plaatsing asielzoekers

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Plaatsing asielzoekers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 18:54

Die afstand is de overheid met t huidige beleid wel flink aan het vergroten...

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 19:37

oomens schreef:
Janneke2 schreef:
(Ik heb zelf ook liever dat ze thuis blijven. Maar dan moeten we wel eerst even honger, klimaatverandering en oorlog zien op te lossen. "Moet kunnen", niet waar? Homo sapiens kan best slim zijn tenslotte...)

Dat roep je nu keer op keer, maar dat mensen elders problemen ervaren die wij niet (kunnen) oplossen, dat betekent toch niet automatisch dat ze dan hier mogen komen?
Het een kan prima zonder het andere, daar komen heel wat landen mee weg: én honger, klimaatverandering en oorlog niet oplossen, én degenen die daarvoor vluchten niet toelaten.

Het is niet alsof ellende in de wereld automatisch, als door een natuurwet verbonden, gekoppeld zit aan een afdwingbaar recht om dan maar ergens anders toegelaten te worden. Dat is hooguit zo omdat een aantal landen dat onderling afgesproken hebben, en dan kan dat alsnog prima een holle afspraak van enkel woorden zijn, die in de praktijk genegeerd wordt.

Dat vind jij niet netjes, vermoed ik, maar dat wil nog altijd niet zeggen dat het niet kán.

Wij hebben natuurlijk ook nooit bijgedragen aan problemen elders in de wereld.. en zelf hebben we ook nooit hulp nodig gehad?
Droom lekker verder in je ivoren toren! Serieus... 8)7

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 19:50

Berdien schreef:
In het NRC ook een interessant opiniestuk over polariseren, de juiste cijfers en hoe de asielproblematiek vooral zonder die juiste cijfers in de politiek wordt misbruikt:
https://www.nrc.nl/nieuws/2022/08/22/la ... t-a4139536

Vooral onderstaand stuk slaat de spijker wat mij betreft op zijn kop:
Citaat:
[..]Dat frame wordt grotendeels overgenomen door parlementariërs als Bente Becker (VVD), die het doen voorkomen alsof het ons over de schoenen loopt en daarom voor een tijdelijke ‘asielstop’ pleiten. Afgezien dat het zeer de vraag is of dit juridisch stand houdt, zou zo’n stop de huidige situatie alleen nog maar verergeren. Er is immers geen oorlogs- of vervolgingsstop en asielzoekers zullen blijven komen. Bovendien wijkt het aantal asielzoekers momenteel nauwelijks af van het gemiddelde van de afgelopen drie decennia (te weten zo’n 22.000) en is het een stuk lager dan in 2015. Verder ligt het aantal asielaanvragen per 100.000 inwoners in de afgelopen tien jaar met 1.250 onder het gemiddelde van de EU (1.500).

De opvangcrisis is dan ook een door de politiek zelf gecreëerd probleem. In plaats van een goede buffercapaciteit aan te houden, worden als er even wat minder asielzoekers komen tientallen azc’s gesloten. En als de aantallen weer stijgen, kan de staatssecretaris weer van vooraf aan beginnen met smeken bij gemeenten. Het beschamende gevolg van dit jojo-beleid kunnen we deze zomer dagelijks in de media aanschouwen. Dit paniekbeleid tast het draagvlak aan en lokt allerhande xenofobische en racistische reacties uit.

Vooral die xenofobische en racistische reacties, ik weet soms niet wat ik lees hier op Bokt. En ik vind het nog triester dat die reacties maar gewoon mogen blijven staan. Ik wil me eigenlijk niet eens daarin mengen, maar wil toch wel een tegengeluid laten horen/lezen.

Ik heb precies hetzelfde gevoel Berdien, en ik ben blij eindelijk een medestander te hebben gevonden.
Dank je wel voor je goede, inhoudelijke bijdrage.
Ik heb overigens een melding gemaakt bij de mods over de mate van intolerantie in dit topic.
Ik verwacht niet al te veel van mods, maar vond wel dat ik dit kenbaar moest maken.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 20:00

Over de onruststokers op de buslijn; misschien gewoon net zo aanpakken als de criminele gastjes op de overige buslijnen? Amsterdam, Almere, er zijn zo veel plekken waar bus- en treinpersoneel en reizigers bedreigd of lastig gevallen worden.
Dat is erg genoeg, maar lijkt me een onderwerp dat los staat van de asielzoekers.

En als je het toch in verband wil brengen lijkt me het meest voor de hand liggend om als politiek eerst eens met een adequaat asielbeleid te komen.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 20:04

Het gaat mij niet om de Oekraïners of de mensen die echt voor oorlog vluchten maar om de veilige landers die het verpesten voor anderen en door hoe Den Haag om de hete drol blijft draaien.
Ze moeten die hele asielaanvraag op zijn kop zetten want we kunnen geen honderdduizenden asielzoekers kwijt, we kunnen de Nederlanders niet eens onderdak bieden die al meer dan 10 jaar op de wachtlijst staan.
Laatst bijgewerkt door chanicha op 23-08-22 20:48, in het totaal 1 keer bewerkt

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 20:09

Nikass schreef:
oomens schreef:
Dat roep je nu keer op keer, maar dat mensen elders problemen ervaren die wij niet (kunnen) oplossen, dat betekent toch niet automatisch dat ze dan hier mogen komen?
Het een kan prima zonder het andere, daar komen heel wat landen mee weg: én honger, klimaatverandering en oorlog niet oplossen, én degenen die daarvoor vluchten niet toelaten.

Het is niet alsof ellende in de wereld automatisch, als door een natuurwet verbonden, gekoppeld zit aan een afdwingbaar recht om dan maar ergens anders toegelaten te worden. Dat is hooguit zo omdat een aantal landen dat onderling afgesproken hebben, en dan kan dat alsnog prima een holle afspraak van enkel woorden zijn, die in de praktijk genegeerd wordt.

Dat vind jij niet netjes, vermoed ik, maar dat wil nog altijd niet zeggen dat het niet kán.

Wij hebben natuurlijk ook nooit bijgedragen aan problemen elders in de wereld.. en zelf hebben we ook nooit hulp nodig gehad?
Droom lekker verder in je ivoren toren! Serieus... 8)7

Waar zeg ik dat dan?
Natuurlijk hebben 'wij' door de eeuwen heen van alles veroorzaakt.
Het heeft alleen weinig nut om eerst de halve wereld voor eigen gewin leeg te roven en/of te koloniseren, en de andere helft van je afhankelijk te maken, als je vervolgens die winst weer gaat spenderen aan het opruimen/herstellen van alle gevolgen daarvan. Dan houd je er alsnog nauwelijks wat aan over toch?

Bovendien hebben 'we' (of onze voorouders) veel van die problemen lange tijd geleden veroorzaakt, en is er in de tussentijd inmiddels ook een hoop gebeurd wat niet onze schuld is. Het zou wat ver voeren om dan alsnog zelf vrijwillig die verantwoordelijkheid op je te nemen, en alle gevolgen door de hele wereld te gaan herstellen op eigen kosten.

Nog los van het derde punt: ergens onderdak of asiel krijgen is in principe een gunst van de partij die onderdak verleent. Dat zou iets moeten zijn waar je vooral dankbaar voor zou moeten zijn. Het lijkt er af en toe eerder op alsof sommige mensen het zien als een recht wat je maar zou mogen afdwingen/opeisen, zonder dat daar iets tegenoverstaat of dat er voorwaarden aan verbonden zijn.

elnienjo

Re: Plaatsing asielzoekers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 20:22

Nederlanders die na WO2 naar Canada vertrokken moesten daar wel zelfvoorzienend zijn, ze kregen geen gratis huis en gratis geld volgens mij. Nu is Canada groot dus er is ruimte om je te vestigen itt Nederland.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 20:39

Nikass schreef:
Over de onruststokers op de buslijn; misschien gewoon net zo aanpakken als de criminele gastjes op de overige buslijnen? Amsterdam, Almere, er zijn zo veel plekken waar bus- en treinpersoneel en reizigers bedreigd of lastig gevallen worden.
Dat is erg genoeg, maar lijkt me een onderwerp dat los staat van de asielzoekers.

En als je het toch in verband wil brengen lijkt me het meest voor de hand liggend om als politiek eerst eens met een adequaat asielbeleid te komen.

Ik denk dat niemand het over de werkelijke asielzoekers heeft, maar vooral over de veilige landers.
Maar kijk voor de lol dit filmpje eens over de bewoners van Ter Apel en de overlast van sommige asielzoekers daar.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 20:41

Danique_G schreef:
Wel met Berdien eens. Sommige reacties hier neigen echt naar fascisme. Krijg echt kriebels hoe sommige hier vluchtelingen niet eens als mens lijken te zien. We zijn het allemaal mee eens dat vervolgingen zoals WOII niet meer mogen maar vervolgens wijzen we compleet een minderheidsgroepering als schuldige aan van veel problemen. Spreken we over hun “rotklusjes” te laten doen. Er werd zelfs geopperd speciaal vervoer voor ze te regelen zodat ze geen ruimte hebben onrust te creëren. Dat is 100% racisme. What’s next? Iets op hun kleding plakken om ze herkennen in de maatschappij als de tweederangsburgers wat ze zijn volgens sommige? Racisme is niet altijd huidskleur.

Ik vind situaties zoals ter Apel ook lastig en heb echt moeite met het beleid soms. Ik kan prima omgaan met een mening die anders is ook. Maar racisme en fascisme, absoluut niet.

Er word nergens racisme gebruikt.
Echter word er wel kritisch naar deze mensen gekeken.
En daar is ook aanleiding voor.

Buschauffeurs die met beveiliging moeten rijden. Veel criminaliteit in Ter Apel en omliggende dorpen.
Onrust en geweldpleging.
Dus dat daar kritisch naar gekeken word is logisch.
Heeft totaal niks met racisme te maken.

En dat ze speciaal vervoer krijgen is een reden voor, en dat hebben ze aan hunzelf te danken.

En hoe de regering deze mensen voortrekt in de maatschappij.
Zorgt scheve gezichten, en begrijpelijk. Vooral woningnood.
Sinterklaas spelen voor anderen. En eigen bevolking laten stikken.
Nederland is vol.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 20:46

Danique_G schreef:
Wel met Berdien eens. Sommige reacties hier neigen echt naar fascisme. Krijg echt kriebels hoe sommige hier vluchtelingen niet eens als mens lijken te zien. We zijn het allemaal mee eens dat vervolgingen zoals WOII niet meer mogen maar vervolgens wijzen we compleet een minderheidsgroepering als schuldige aan van veel problemen. Spreken we over hun “rotklusjes” te laten doen. Er werd zelfs geopperd speciaal vervoer voor ze te regelen zodat ze geen ruimte hebben onrust te creëren. Dat is 100% racisme. What’s next? Iets op hun kleding plakken om ze herkennen in de maatschappij als de tweederangsburgers wat ze zijn volgens sommige? Racisme is niet altijd huidskleur.

Ik vind situaties zoals ter Apel ook lastig en heb echt moeite met het beleid soms. Ik kan prima omgaan met een mening die anders is ook. Maar racisme en fascisme, absoluut niet.

Die vergelijking met de WO2 slaat helemaal nergens op

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 21:23

OleJon schreef:
Danique_G schreef:

Als je wellicht wat meer verdiept in hoe joden langzaam en systematisch zijn uitgesloten zal je wel degelijk herkenning vinden in sommige uitspraken hier. En degene die zich aangevallen voelen moeten zich wellicht achter de oren krabben. Wat je aangeeft over kritisch zijn naar de huidige situatie: helemaal mee eens. De situatie is poedersuiker. Vooral zowel vluchteling als (pakweg) mensen in ter Apel of in welk klein gehucht ook met een grote AZC. Ja daar mag echt kritisch naar gekeken worden.

Hoe er soms hier gesproken wordt.. lijkt net of het niet over mensen gaat. Maar doe er mee wat je wilt. Algemeen bedoeld: als je zegt “ik doe geen racistische uitspraken wat Bazel je”. Prima, ik ga geen scheidsrechter spelen. Ik noem niemand specifiek. Ik heb echt heftige uitspraken gezien die echt naar fascisme gaan. Je mag zelf bepalen of dit jou betreft.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 21:26

Danique_G schreef:
OleJon schreef:

Als je wellicht wat meer verdiept in hoe joden langzaam en systematisch zijn uitgesloten zal je wel degelijk herkenning vinden in sommige uitspraken hier. En degene die zich aangevallen voelen moeten zich wellicht achter de oren krabben. Wat je aangeeft over kritisch zijn naar de huidige situatie: helemaal mee eens. De situatie is poedersuiker. Vooral zowel vluchteling als (pakweg) mensen in ter Apel of in welk klein gehucht ook met een grote AZC. Ja daar mag echt kritisch naar gekeken worden.

Hoe er soms hier gesproken wordt.. lijkt net of het niet over mensen gaat. Maar doe er mee wat je wilt. Algemeen bedoeld: als je zegt “ik doe geen racistische uitspraken wat Bazel je”. Prima, ik ga geen scheidsrechter spelen. Ik noem niemand specifiek. Ik heb echt heftige uitspraken gezien die echt naar fascisme gaan. Je mag zelf bepalen of dit jou betreft.

Als de gewelddadige types gelijk uitgezet zouden zijn geworden zou er waarschijnlijk een stuk minder heftig over deze groepen gesproken worden. Het is juist de blinde tolerantie die de leefbaarheid verziekt.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 21:31

Citaat:
Nederland is vol.

Ik ken iemand die de mening is toegedaan 'dat Geert Wilders zo veel goede dingen doet'.
Daarmee bedoelt zij, dat zij het helemaal eens is met zijn moties van wantrouwen.

Ik vind dat ingewikkeld, want in feite zegt ze doodleuk dat ze zich totaal om de tuin laat leiden.
Men kijke slechts naar het STEMgedrag van Wilders,
hij dient moties in die kritisch op het kabinet zijn -
en stemt daarna gewoon mee met de regering.

Sommige mensen trappen daar dus in.
Zorgelijk vind ik dat.

Idem bovenstaande tekst.

Zie je nou niet dat mensen tegen elkaar worden uitgespeeld...?
(Of zie je het wel en vind je het best?)

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 21:32

[/quote]

Die vergelijking met de WO2 slaat helemaal nergens op[/quote]

Hoe er soms hier gesproken wordt.. lijkt net of het niet over mensen gaat. Maar doe er mee wat je wilt. Algemeen bedoeld: als je zegt “ik doe geen racistische uitspraken wat Bazel je”. Prima, ik ga geen scheidsrechter spelen. Ik noem niemand specifiek. Ik heb echt heftige uitspraken gezien die echt naar fascisme gaan. Je mag zelf bepalen of dit jou betreft.[/quote]

Toen de ongevacineerden zeiden dat ze hun uitgesloten voelden en vergelijking met de WO2 maakten.
Werd er fel op gereageerd dat dat niet waar was en totaal niet te vergelijken was.
Dus zou ook niet weten waarom deze vergelijking wel zo zou zijn.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 21:33

Ja dat vind ik lastig elnienjo. Aan de ene kant denk ik: zet ze lekker in 1 keer de grens over en de groeten! Dit is een hele irrationele reactie. Opzich niets mis mee, wij mensen zijn irrationeel. En dit onderwerp is ook heel emotioneel en ethisch gevoelig. Als ik er rationeel gezien over nadenk. Stel ik steel een telefoon van iemand. Dan krijg ik straf. Die straf is afgemeten aan de ernst van de daad. In Amerika straffen ze heel zwaar en de consequenties zijn duidelijk zichtbaar (draaideur criminelen). Het land uitzetten is een zware straf (naar mijn gevoel). Dan behandelen we die groep dus wel anders. Ik hink steeds tussen deze twee gedachten. Ik vind het maar een lastige kwestie.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 21:36

Janneke2 schreef:
Citaat:
Nederland is vol.

Ik ken iemand die de mening is toegedaan 'dat Geert Wilders zo veel goede dingen doet'.
Daarmee bedoelt zij, dat zij het helemaal eens is met zijn moties van wantrouwen.

Ik vind dat ingewikkeld, want in feite zegt ze doodleuk dat ze zich totaal om de tuin laat leiden.
Men kijke slechts naar het STEMgedrag van Wilders,
hij dient moties in die kritisch op het kabinet zijn -
en stemt daarna gewoon mee met de regering.

Sommige mensen trappen daar dus in.
Zorgelijk vind ik dat.

Idem bovenstaande tekst.

Zie je nou niet dat mensen tegen elkaar worden uitgespeeld...?
(Of zie je het wel en vind je het best?)

Ik volg de moties al sinds corona en Wilders stemt juist vrij consequent bij de moties itt bijv Omtzigt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 21:37

Nou Danique G, ik vind het wel flauw van je om met een vinger te wijzen, maar dan niet met wat quotes op de proppen te komen. Dat is wel heel gemakkelijk.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 21:38

elnienjo schreef:
Nederlanders die na WO2 naar Canada vertrokken moesten daar wel zelfvoorzienend zijn, ze kregen geen gratis huis en gratis geld volgens mij. Nu is Canada groot dus er is ruimte om je te vestigen itt Nederland.

Nederlanders kregen een oprotpremie mee. :+

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 21:40

Danique_G schreef:
Ja dat vind ik lastig elnienjo. Aan de ene kant denk ik: zet ze lekker in 1 keer de grens over en de groeten! Dit is een hele irrationele reactie. Opzich niets mis mee, wij mensen zijn irrationeel. En dit onderwerp is ook heel emotioneel en ethisch gevoelig. Als ik er rationeel gezien over nadenk. Stel ik steel een telefoon van iemand. Dan krijg ik straf. Die straf is afgemeten aan de ernst van de daad. In Amerika straffen ze heel zwaar en de consequenties zijn duidelijk zichtbaar (draaideur criminelen). Het land uitzetten is een zware straf (naar mijn gevoel). Dan behandelen we die groep dus wel anders. Ik hink steeds tussen deze twee gedachten. Ik vind het maar een lastige kwestie.

Als je als Nederlander (of andere nationaliteit) een misdaad pleegt in Australië, kan Australië je gewoon uitzetten en je Australische nationaliteit weer ontnemen. Dat vind ik een zeer terecht beleid.
Het zou het draagvlak voor andere culturen en vluchtelingen groter maken als er een one strike you're out zou gelden. Die gast die vorige week een Nederlander met een mes stak loopt weer vrij rond bijv. Dat soort types wil je hier toch niet in je leefomgeving hebben?

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 21:41

Mindim schreef:
Nou Danique G, ik vind het wel flauw van je om met een vinger te wijzen, maar dan niet met wat quotes op de proppen te komen. Dat is wel heel gemakkelijk.

Dat mag, is een vrij land. Ik heb niet zoveel zin mensen specifiek eruit te lichten. Als iemand de ambitie heeft een fijner persoon te zijn voor diens omgeving lijkt het me onnodig dit uit te lichten. En als die wil er niet is roept het enkel weerstand op. Of een middenweg tussen die 2 smaken. Maar het is niet aan mij, naar mijn idee.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 21:42

BigOne schreef:
Nee dat klopt, idioten zijn het niet want ze weten veel betalende volgers te verzamelen.

wat betalen die volgers dan?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 21:43

Waarom is dat anders?
Veiligelanders zijn geen asielzoekers. En als ze zich dan ook nog eens crimineel gedragen dan is het toch hun eigen gedrag die ergens toe leidt.

Toen Nederlanders naar Canada gingen kregen ze onderdak of geld van Canada. Ze gingen daar zelf werken.
Net als mijn ouders. Die hebben ook in Canada gewoond. (geen oprot premie overigens)
Door familie omstandigheden zijn ze weer terug gekomen en ook hier was toen geen huis of geld. Ook weer zelf voor gewerkt.
En dat is toch gewoon prima.

Ik heb nu kennisen die naar Canada gingen. Zijn in principe ook veiligelanders. Krijgen daar ook geen huis en geld. En moesten zelfs een baan hebben in een vooraf bepaalde branche om voor langere tijd binnen te mogen. Dikke prima. Dat zou voor mij hier ook mogen voor veiligelanders.

Danique_G schreef:

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 21:45

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 21:51

Danique_G schreef:
Mindim schreef:

Dat mag, is een vrij land. Ik heb niet zoveel zin mensen specifiek eruit te lichten. Als iemand de ambitie heeft een fijner persoon te zijn voor diens omgeving lijkt het me onnodig dit uit te lichten. En als die wil er niet is roept het enkel weerstand op. Of een middenweg tussen die 2 smaken. Maar het is niet aan mij, naar mijn idee.

Waarom het dan überhaupt benoemen.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 22:02

DuoPenotti schreef:
Waarom is dat anders?
Veiligelanders zijn geen asielzoekers. En als ze zich dan ook nog eens crimineel gedragen dan is het toch hun eigen gedrag die ergens toe leidt.

Toen Nederlanders naar Canada gingen kregen ze onderdak of geld van Canada. Ze gingen daar zelf werken.
Net als mijn ouders. Die hebben ook in Canada gewoond. (geen oprot premie overigens)
Door familie omstandigheden zijn ze weer terug gekomen en ook hier was toen geen huis of geld. Ook weer zelf voor gewerkt.
En dat is toch gewoon prima.

Ik heb nu kennisen die naar Canada gingen. Zijn in principe ook veiligelanders. Krijgen daar ook geen huis en geld. En moesten zelfs een baan hebben in een vooraf bepaalde branche om voor langere tijd binnen te mogen. Dikke prima. Dat zou voor mij hier ook mogen voor veiligelanders.

Danique_G schreef:

Ik vind het lastig. Maar ik denk dat mijn “persoonlijk grijze ethische gebied “ zit bij misdrijven. Ik kan me inleven in jouw mening en op sommige momenten deel ik hem. Maar de achterliggende vraag is: is het gerechtvaardigd dat iemand met een niet-Nederlands paspoort een zwaardere straf krijgt dan een persoon met een Nederlands paspoort, voor hetzelfde misdrijf?

Maar weet niet zeker of ik je reactie goed interpreteer zeg ik er eerlijk bij.