Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 21:09

Karl66 schreef:
Het schijnt ook nog de vraag te zijn of hij wel de meeste voorkeursstemmen heeft gekregen. Het zou kunnen dat Haga het beter heeft gedaan dan hijzelf. Dat zal pas een klap voor zijn ego zijn: https://twitter.com/sonnyspek/status/13 ... 8118327296

Oh dat zou helemaal grappig zijn :')

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 21:10

75% van de FvD-stemmers zeggen dit gedaan te hebben vanwege hun anti-covid-maatregelenbeleid en 20% van de stemmers had vorige keer niet gestemd (deels ook omdat ze toen nog geen 18 waren).

Dus 6 van de 8 zetels van FvD zijn niet zozeer voor FvD, als wel anti-maatregelen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 21:12

secricible schreef:
Ik denk dat een hele groep daarvan tenonder is gegaan aan corona. Ik heb het idee dat die mensen niet per se rechts hebben gestemd, maar vooral anti-maatregelen.

Nou dat vind ik nog optimistisch, dat geldt misschien voor Forum.
Maar Anabel en Joost en Wilders zijn in mijn ogen racisten en hun populariteit vind ik bijna schokkend.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 21:19

Electra63 schreef:
Het is jammer dat de winst van D66 ten koste is gegaan van links.
Ik had gehoopt op een linkse bondgenoot als PvdA in het kabinet (dat zou nog kunnen) of een sterke linkse oppositie.

Ik vind het vooral erg dat (extreem) conservatief rechts rond de 28 zetels heeft gehaald.
Waar is het progressieve, tolerante Nederland gebleven?

Dat vind ik ook zonde. Eens ook met je 2de gedeelte van je post.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 21:21

Femke_Tweety schreef:
Ik denk dat er betrekkelijk veel GL stemmers richting D66 zijn gegaan. Of naar volt, zoals ik. Daar ken ik er ook wel een stel van.

Ik heb begrepen dat de winst van D66 vooral bij Groen Links en de PvdA wegkomt. Groen Links is daardoor zetels kwijtgeraakt en PvdA heeft daardoor geen zetels terug kunnen winnen na het gigantische verlies van de vorige verkiezingen.

Shaggy09

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 22:48

Ik vind het ontzettend jammer dat corona de kiezers zo beïnvloed. Deze tijd voelt als één grote polarisatie vind ik.

Ik heb veel voormalig GL en PvdA stemmers gehoord die ditmaal D66 hebben gestemd.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 23:11

Shaggy09 schreef:
Ik vind het ontzettend jammer dat corona de kiezers zo beïnvloed. Deze tijd voelt als één grote polarisatie vind ik.

Ik heb veel voormalig GL en PvdA stemmers gehoord die ditmaal D66 hebben gestemd.

Mwah valt mee, effectief zijn er dus maar zes van de 150 zetels puur op corona gestemd.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 23:40

Dat is de vraag. Ik denk dat er ook op Rutte best een aantal mensen gestemd hebben door hoe hij met de crisis is omgegaan.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 23:43

Puur tegen coronamaatregelen is denk ik inderdaad een reëler antwoord. Het is voor mij de doorslag geweest om ditmaal voor VVD te stemmen. Ik was dit jaar voor het eerst anders een zwever geweest (kom van D66 af, had mogelijk anders op Volt gestemd).

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 00:07

secricible schreef:
Dat is de vraag. Ik denk dat er ook op Rutte best een aantal mensen gestemd hebben door hoe hij met de crisis is omgegaan.

Dan ben ik oprecht benieuwd wat die mensen dan vinden wat hij/kabinet zo goed gedaan hebben?

Ik ben van mening dat ze heel veel steken hebben laten vallen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 00:10

robert45 schreef:
secricible schreef:

Dan ben ik oprecht benieuwd wat die mensen dan vinden wat hij/kabinet zo goed gedaan hebben?

Ik denk dat alle leiders van alle landen steken hebben laten vallen en dat de meesten hun stinkende best doen. En dat de mensen die nu voor VVD hebben gestemd er niet aan moeten denken dat een Baudet de teugels in handen had gehad of zou krijgen.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 00:16

Ik ben geen VVD stemmer. Heb ik al vaker aangegeven.

Eerder wat links dan rechts.

Maar gezien de hele sores waar we inzitten, en met alle info die ik over covid heb (relatief veel) en met alles dat ik weet over onze ingewikkelde samenleving vind ik dat hij het verrekte goed doet.

En ja, er zijn punten waar ik hoofdschuddend keek naar bepaalde besluiten.

Maar overal vind ik hem (met de Jonge) zéér sterk.

En ik heb het dus oprecht even door mijn hoofd laten flitsen om Rutte te stemmen.

Maar ik wil langetermijn stemmen, en niet one-issue nu een coronastem uitbrengen.
Vooral omdat ik verwacht dat we over twee a drie maanden echt heeeeel ver zijn met het achter ons laten van de acute coronaproblematiek.

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 09:15

robert45 schreef:
secricible schreef:

Natuurlijk zullen ze steken hebben laten vallen. Maar hij is wel degene die het heeft moeten doen en ik ben ook van mening dat hij dat erg goed heeft gedaan, met de riemen die voorhanden waren.

We zullen nooit weten hoe een andere politicus dit had opgelost, aannemen dat dat ´beter´ zou zijn geweest vind ik een tikje gevaarlijk.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 09:21

Maar kennen we een minister-president nu niet te veel macht en vaardigheden toe? Rutte is een goede manager en het 'gezicht' van de regering maar de besluitvorming ligt bij het hele kabinet en de kamers.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 09:45

Tuurlijk doe je het samen. Net zo goed als bij de toeslagenaffaire is dit ook geen eenmansactie.
Maar hij is wel het gezicht en hoofdverantwoordelij. Ik denk nig sterker dan bij de toeslagenaffaire omdat het veel meer mensen raakt en op de voorgrond staat.
Mensen zullen Rutte daar mee associëren.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 09:49

Waarom wil PVDA zo graag fuseren met GL? Juist mede doordat ze voor de verkiezingen continu liepen te verkondigen dat ze graag met GL willen regeren hebben zij zoveel stemmen verloren. Ga dan 'n samenwerking aan met de SP als je je hard wil maken voor het behouden van ons sociale vangnet. Dan trek je vast ook nog wat PVV stemmers terug.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 12:10

Lijstverbindingen zijn afgeschaft en ik weet niet van 'fusie plannen'.
Wel dat er expliciet gesproken is over linkse samenwerking.
De SP als partij 'met poten in de spreekwoordelijke modder', zoals het gratis spreekuur voor mensen met problemen.
En GL met de poten in de letterlijke modder: de puinhopen mbt het milieu (waar de kwetsbaarste mensen de hardste klappen van krijgen).
En die twee samen met 'de zachtroze middenpartij' PvdA.
... en de PvdD en Bij1 en soms ook de Christenunie zijn van harte welkom om mee te doen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 17:16

Janneke SP is anti Europees. Dat is wel een groot iets hoor voor die linkse samenwerking.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 23:22

Hele rake column van Rosanna Hertzberger uit het NRC van vandaag:

Citaat:
We leven in een high trust society, zegt men wel eens. De politie is je vriend, de rechter is rechtvaardig, de dijken zijn stevig, er komt stroom uit het stopcontact. Word je ziek, dan is er plek in het ziekenhuis, vandaag, morgen en overmorgen. Het stelt ons in staat om een redelijk onbezorgd bestaan te leiden. Dat heet welvaart.

We vertrouwen er ook op dat het bestuur van het land in handen is van eerlijke, kundige mensen die werken in het belang van de burgers. Die fouten toegeven. En die in een crisissituatie alles op alles zetten om dit land te voorzien van reddingsboeien.

Maar mijn vertrouwen is het afgelopen jaar weggeëbd. Eerst door het gebrek aan testen, daarna door het gebrek aan sneltesten en nu door het gebrek aan vaccins, die we wel produceren maar die met vrachtladingen tegelijk richting elders vertrekken.

In een land als Nederland, dat barst van de excellente biotechnologie, nota bene door de overheid zorgvuldig gevoed, gefaciliteerd, aangemoedigd en bij elkaar gebracht in talloze life science-health-clusters, bio science-parken, publieke en private netwerken en topsectoren. Toen de crisis uitbrak, bleken wij bijna alles in Nederland in huis te hebben. Van pipetteerrobots tot enzymen tot expertise en een industrie die als een stelletje padvinders stond te springen om nuttig te zijn in de nationale strijd tegen het coronavirus. Wij beschikten zelfs nog over vaccinproductiecapaciteit binnen onze landsgrenzen: het bedrijf Halix was een van de bloempjes in onze biotech-tuin.

De vaccinproductiecapaciteit van Halix kwam op het bureau van Rutte te liggen met de vraag om een investering in het opschalen van de productiecapaciteit. Het kabinet reageerde met een verzoek om een voorstel, zo blijkt uit Kamerstukken. Halix liet kort daarna weten dat de investering al niet meer nodig was. Er waren andere geïnteresseerden die wel potentie zagen in de fabriek. Sindsdien rijden de vrachtwagens met materiaal voor tientallen miljoenen vaccins richting elders. Deze week voelde het een beetje alsof we in Saoedi-Arabië wonen en toch niet meer kunnen tanken.

Voor het eerst geloof ik Rutte echt niet meer. Zoals donderdagavond, toen hij voor de NOS-camera’s beweerde helemaal niet te hebben gesuggereerd dat Pieter Omtzigt elders een functie moet krijgen.

Want het is wederom Omtzigt die de lastige vragen stelt, in de Kamercommissie voor Europese Zaken ook over het Halix-dossier. Welk overleg is er geweest? Welke afspraken zijn er gemaakt over die Halix-vaccins? Wie wist wat wanneer? Ik zie voor me hoe Rutte zucht bij de verkenners als het om samenwerking met het CDA gaat. Prima, zolang Omtzigt een ‘functie elders’ krijgt. Dan lopen alle CDA-Kamerleden weer keurig in het gareel, kunnen lastige vragen intern worden opgelost en tekenen ze desgevraagd bij het kruisje.

Het vaccin-dossier is misschien nog wel vervelender voor Rutte. Want diverse mensen die ik sprak wijzen erop dat die vaccins pontificaal voor zijn neus hebben gelegen – hij heeft ze gewoon laten wegglippen. Nederland had er anders voor gestaan als Rutte zich wél had ingezet om deze vaccins voor Nederland of desnoods voor de EU te reserveren. Middenin een pandemie je essentiële infrastructuur weggeven aan een buitenlandse investeerder is een blunder van jewelste.

Ik vraag me vaak af waarom zoveel mensen op Rutte blijven stemmen. Hebben zij ook last van die plotselinge voorkeur voor ‘autoritair’ leiderschap? Overal in de wereld zie je dat men zo langzamerhand sterke leiders belangrijker vindt dan democratie of rechtvaardigheid. Den Haag gaat zich er in ieder geval steeds meer naar gedragen. Zo’n overleg, over hoe je vervelende elementen uit de Kamer kunt verwijderen, is precies die karakteristieke arrogantie die je kunt verwachten van sterke leiders. Ze komen gewoon overal mee weg. Rutte ook.

Maar de vaccins raken ons persoonlijk. Elke vrachtwagen die wegrijdt uit Leiden is niet alleen de schuld van AstraZeneca, Hugo de Jonge of Ursula von der Leyen. Rutte had hier persoonlijk een stokje voor kunnen steken. Er is er hier maar één die een functie elders zou moeten krijgen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 00:17

Van haar geloof (in de VVD van Rutte) gevallen. Beetje extreem, zoals je wel vaker ziet bij 'bekeerlingen'. Al lees ik haar columns al jaren met interesse hoor. (Het is trouwens Rosanne, niet a).

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 08:27

elnienjo schreef:
Hele rake column van Rosanna Hertzberger uit het NRC van vandaag:

Citaat:
We leven in een high trust society, zegt men wel eens. De politie is je vriend, de rechter is rechtvaardig, de dijken zijn stevig, er komt stroom uit het stopcontact. Word je ziek, dan is er plek in het ziekenhuis, vandaag, morgen en overmorgen. Het stelt ons in staat om een redelijk onbezorgd bestaan te leiden. Dat heet welvaart.

We vertrouwen er ook op dat het bestuur van het land in handen is van eerlijke, kundige mensen die werken in het belang van de burgers. Die fouten toegeven. En die in een crisissituatie alles op alles zetten om dit land te voorzien van reddingsboeien.

Maar mijn vertrouwen is het afgelopen jaar weggeëbd. Eerst door het gebrek aan testen, daarna door het gebrek aan sneltesten en nu door het gebrek aan vaccins, die we wel produceren maar die met vrachtladingen tegelijk richting elders vertrekken.

In een land als Nederland, dat barst van de excellente biotechnologie, nota bene door de overheid zorgvuldig gevoed, gefaciliteerd, aangemoedigd en bij elkaar gebracht in talloze life science-health-clusters, bio science-parken, publieke en private netwerken en topsectoren. Toen de crisis uitbrak, bleken wij bijna alles in Nederland in huis te hebben. Van pipetteerrobots tot enzymen tot expertise en een industrie die als een stelletje padvinders stond te springen om nuttig te zijn in de nationale strijd tegen het coronavirus. Wij beschikten zelfs nog over vaccinproductiecapaciteit binnen onze landsgrenzen: het bedrijf Halix was een van de bloempjes in onze biotech-tuin.

De vaccinproductiecapaciteit van Halix kwam op het bureau van Rutte te liggen met de vraag om een investering in het opschalen van de productiecapaciteit. Het kabinet reageerde met een verzoek om een voorstel, zo blijkt uit Kamerstukken. Halix liet kort daarna weten dat de investering al niet meer nodig was. Er waren andere geïnteresseerden die wel potentie zagen in de fabriek. Sindsdien rijden de vrachtwagens met materiaal voor tientallen miljoenen vaccins richting elders. Deze week voelde het een beetje alsof we in Saoedi-Arabië wonen en toch niet meer kunnen tanken.

Voor het eerst geloof ik Rutte echt niet meer. Zoals donderdagavond, toen hij voor de NOS-camera’s beweerde helemaal niet te hebben gesuggereerd dat Pieter Omtzigt elders een functie moet krijgen.

Want het is wederom Omtzigt die de lastige vragen stelt, in de Kamercommissie voor Europese Zaken ook over het Halix-dossier. Welk overleg is er geweest? Welke afspraken zijn er gemaakt over die Halix-vaccins? Wie wist wat wanneer? Ik zie voor me hoe Rutte zucht bij de verkenners als het om samenwerking met het CDA gaat. Prima, zolang Omtzigt een ‘functie elders’ krijgt. Dan lopen alle CDA-Kamerleden weer keurig in het gareel, kunnen lastige vragen intern worden opgelost en tekenen ze desgevraagd bij het kruisje.

Het vaccin-dossier is misschien nog wel vervelender voor Rutte. Want diverse mensen die ik sprak wijzen erop dat die vaccins pontificaal voor zijn neus hebben gelegen – hij heeft ze gewoon laten wegglippen. Nederland had er anders voor gestaan als Rutte zich wél had ingezet om deze vaccins voor Nederland of desnoods voor de EU te reserveren. Middenin een pandemie je essentiële infrastructuur weggeven aan een buitenlandse investeerder is een blunder van jewelste.

Ik vraag me vaak af waarom zoveel mensen op Rutte blijven stemmen. Hebben zij ook last van die plotselinge voorkeur voor ‘autoritair’ leiderschap? Overal in de wereld zie je dat men zo langzamerhand sterke leiders belangrijker vindt dan democratie of rechtvaardigheid. Den Haag gaat zich er in ieder geval steeds meer naar gedragen. Zo’n overleg, over hoe je vervelende elementen uit de Kamer kunt verwijderen, is precies die karakteristieke arrogantie die je kunt verwachten van sterke leiders. Ze komen gewoon overal mee weg. Rutte ook.

Maar de vaccins raken ons persoonlijk. Elke vrachtwagen die wegrijdt uit Leiden is niet alleen de schuld van AstraZeneca, Hugo de Jonge of Ursula von der Leyen. Rutte had hier persoonlijk een stokje voor kunnen steken. Er is er hier maar één die een functie elders zou moeten krijgen.

Helemaal mee eens en scherpe kolom zoals gewoonlijk!

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 09:08

Tja, MR heeft bijna 2 miljoen voorkeursstemmen gekregen afgelopen verkiezingen. Ik kan me niet voorstellen dat al die mensen alleen op hem gestemd hebben omdat ze een 'sterke leider' willen? Verder is hij niet alleen verantwoordelijk voor wat het kabinet heeft besloten omtrent corona.

Maar goed, zo'n column is natuurlijk wel koren op de molen van de anti VVD/ MR mensen. :)

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 09:19

Dus als een bedrijf met een verzoek om geld komt, dan tekent Rutte niet bij het kruisje, maar wil hij eerst een onderbouwd voorstel zien? Ik zie eerlijk gezegd het probleem niet helemaal en ik ben toch echt geen fan van Rutte. Een bedrijf wat gelijk na een verzoek om extra informatie reageert met "Laat maar, we hebben al een andere investeerder." scoort sowieso niet zo hoog op mijn lijstje met betrouwbare bedrijven.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 10:37

Naar mijn mening worden er in de column wat dingen bij elkaar gegooid om een verband te suggereren, namelijk dat Rutte c.s. onbetrouwbaar zijn en ons, het volk, bewust over van alles voorliegen.
Het vaccinatiebeleid verloopt niet ideaal, en er zjjn niet altijd de beste keuzes gemaakt, maar veel kritiek berust op wijsheid achteraf en de beste stuurlui die aan wal staan.
De kwestie-Omtzigt staat daar los van maar lijkt mij persoonlijk veel schadelijker voor het vertrouwen in het kabinet/de kabinetsformatie/de Nederlandse politiek, omdat de indruk gewekt wordt dat hier een lastige en iets te populaire luis in de pels op oneigenlijke wijze achter de schermen weggewerkt/weggepest wordt. Overigens betreft dat natuurlijk vooral zijn 'eigen' partij het CDA.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 10:51

Helemaal met de twee bovenstaande reacties eens.