Wie denkt net als ik dat Trump niet wordt herkozen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 14:36

Of een ultra rechtse Thai die niet door heeft dat Trump vooral een probleem met China heeft en niet per se met alle Aziatische mensen.

Of een aanhanger van de Rebel Flag die vindt dat Trump niet genoeg gedaan heeft om de vlag te verdedigen.

Of een Tik-Tok gebruiker met een nieuwe 'dare'

IMANDRA

Re: Wie denkt net als ik dat Trump niet word herkozen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 15:00

Jongens dit is ook niet echt bevorderlijk toch? Er is niet veel info, punt. Laten we nu dan afwachten tot er meer informatie is voordat we (op een flauwe manier) gaan speculeren :). Punt is duidelijk ;)

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 16:00

IMANDRA schreef:
Jongens dit is ook niet echt bevorderlijk toch? Er is niet veel info, punt. Laten we nu dan afwachten tot er meer informatie is voordat we (op een flauwe manier) gaan speculeren :). Punt is duidelijk ;)

Ik speculeer niet. Ik bied opties. :D
Maar ik zal vanaf nu weer liev doen.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 16:06

Net een artikel gelezen over de zogeheten "geheime Trumpstemmer". Schijnt dus echt wel mee te vallen. Vond het wel interessant, vooral het uitgangspunt dat een normale positieve discussie vanwege de polarisatie al bijna niet meer mogelijk is. Laten we het hier niet zo ver laten komen ;)

https://www.rd.nl/vandaag/buitenland/be ... -1.1683129

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 16:12

Tango1979 schreef:
Net een artikel gelezen over de zogeheten "geheime Trumpstemmer". Schijnt dus echt wel mee te vallen. Vond het wel interessant, vooral het uitgangspunt dat een normale positieve discussie vanwege de polarisatie al bijna niet meer mogelijk is. Laten we het hier niet zo ver laten komen ;)

https://www.rd.nl/vandaag/buitenland/be ... -1.1683129

Oh met name dit stuk vind ik hier heel interessant uit:

RD schreef:
De onverwachte overwinningen van Trump in staten als Michigan en Wisconsin waren eveneens niet te danken aan zijn ‘geheime’ achterban. Historisch gezien haalde de Republikein hier helemaal niet zoveel stemmen – in Wisconsin zelfs minder dat partijgenoot Mitt Romney vier jaar daarvoor. Maar omdat veel Democraten en zwevende kiezers niet enthousiast waren over Clinton en daardoor thuisbleven op de verkiezingsdag, kon Trump met relatief weinig stemmen deze staten naar zich toetrekken.

Opvallend is bovendien dat de president juist in Republikeinse staten als Kentucky, South Dakota en Tennessee beter scoorde dan verwacht. Het is onlogisch om te denken dat kiezers zwijgen over hun stem op Trump als de meeste mensen in hun omgeving hem eveneens steunen. Dergelijk gedrag verwacht je in staten als Californië, New York en Oregon. Daar maken de Democraten de dienst uit. Maar in deze staten scoorde Trump juist niet beter dan voorspeld was door de peilingbureaus.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 16:16

IMANDRA schreef:
Oh met name dit stuk vind ik hier heel interessant uit:

RD schreef:
De onverwachte overwinningen van Trump in staten als Michigan en Wisconsin waren eveneens niet te danken aan zijn ‘geheime’ achterban. Historisch gezien haalde de Republikein hier helemaal niet zoveel stemmen – in Wisconsin zelfs minder dat partijgenoot Mitt Romney vier jaar daarvoor. Maar omdat veel Democraten en zwevende kiezers niet enthousiast waren over Clinton en daardoor thuisbleven op de verkiezingsdag, kon Trump met relatief weinig stemmen deze staten naar zich toetrekken.

Opvallend is bovendien dat de president juist in Republikeinse staten als Kentucky, South Dakota en Tennessee beter scoorde dan verwacht. Het is onlogisch om te denken dat kiezers zwijgen over hun stem op Trump als de meeste mensen in hun omgeving hem eveneens steunen. Dergelijk gedrag verwacht je in staten als Californië, New York en Oregon. Daar maken de Democraten de dienst uit. Maar in deze staten scoorde Trump juist niet beter dan voorspeld was door de peilingbureaus.

En dan met name het stuk over het thuisblijven van zwevende kiezers en Democraten. Ik denk als dat in november weer het geval is, dat het mogelijk is dat Trump toch herkozen wordt. Ik hoop dan ook dat er wel een behoorlijke opkomst is. Ik kan me voorstellen dat je niet wild enthousiast wordt van Biden, en kan me dan ook wel indenken dat je in zo'n 2 partijenstelsel dan maar helemaal niet gaat stemmen.

Dan vind ik de keuze hier in Nederland toch een stuk fijner.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 16:27

Al heb ik wel het idee (geen onderbouwing helaas haha) dat Biden populairder is onder democraten in vergelijking met Hillary? Dus misschien maakt dat net uit. Maar wordt nog spannend idd.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 16:46

IMANDRA schreef:
Al heb ik wel het idee (geen onderbouwing helaas haha) dat Biden populairder is onder democraten in vergelijking met Hillary? Dus misschien maakt dat net uit. Maar wordt nog spannend idd.

Tot nu toe heb ik het idee dat het 'bashen' naar Biden meevalt, in vergelijk met 2016 naar Hilary. Of het moet nog beginnen, of het slaat dit jaar gewoon niet aan.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 16:50

Ik denk ook dat veel mensen nu echt wel beseffen wie Trump is, er was toen over hem weinig bekend (gemaakt). Alleen in NY kenden ze hem goed. Inmiddels runt hij het land net zoals hij zijn bedrijven runt en dat loopt niet echt lekker zeg maar.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 17:20

Volgens de peilingen zie je een verschil met 2016. Hillary was niet populair bij de democraten en dus gingen veel democraten niet stemmen. Maar omgekeerd was haar populariteit bij de republikeinen zo laag, dat er extra veel gingen stemmen om haar uit het witte huis te houden, zelfs al was Trump helemaal niet zo populair bij veel republikeinse stemmers. Nu zie je juist het omgekeerde, ook al zijn ze niet zo weg van Biden, toch gaan veel democraten stemmen als tegenstem tegen Trump. Terwijl Biden juist veel minder dat negatieve sentiment bij de republikeinen oproept. Het was weliswaar niet de enige reden voor haar verlies, maar wel één van de redenen.

Het verhaal van de stiekeme Trumpstemmer was trouwens al langer ontkracht. Als die er zouden zijn, dan zou je verschil moeten kunnen zien tussen anonieme peilingen en peilingen, waarbij de respondent bekend is. Alleen het blijkt dat er geen verschil in uitkomst is tussen anonieme en niet anonieme peilingen.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 17:40

Ik vind het toch ook wel vreemd dat de democraten geen betere kandidaat hebben dan Biden. Er moeten toch veel meer capabele mensen te vinden zijn, die wat jonger zijn en met meer uitstraling?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 17:50

Dat heeft iemand al een keer uitgelegd, voor de coronacrisis stonden alle seinen op groen voor Trump dus qua kandidaat maakte het niet zoveel uit voor de democraten aangezien ze dachten kansloos te zijn.
Het is te hopen dat er een hele sterke tweede vrouw naast Biden komt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 18:07

bigone schreef:
Dat heeft iemand al een keer uitgelegd, voor de coronacrisis stonden alle seinen op groen voor Trump dus qua kandidaat maakte het niet zoveel uit voor de democraten aangezien ze dachten kansloos te zijn.

Dat lijkt me onzin eigenlijk. Heb je daar een bron van?

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 18:07

Dat waag ik te betwijfelen, ik denk dat als er een sterkere man of vrouw was gekozen als democratische kandidaat, dat het nog wel eens heel spannend kon worden.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 18:19

Ik heb daar ook een artikel over gelezen. Iets met 13 vragen die voorspellen of een zittende president wordt herkozen. Kort gezegd: als het economisch meezit, er geen politieke afgang, crisissituatie oid is geweest, en geen uitdager binnen de eigen partij, is de kans heel groot dat hij wordt herkozen. Google maar eens op Allan Lichtman.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 18:21

Misschien hadden ze een zwarte vrouw in gedachte maar durven ze dat niet rechtstreeks aan en doen het via deze omweg. (ja ja, ik ben ook een complotdenker:))

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 18:23

Een zittende president in een periode van economische voorspoed is bijna niet te verslaan.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 18:31

Karl66 schreef:
Een zittende president in een periode van economische voorspoed is bijna niet te verslaan.

Voor de corona uitbraak en de BLM protesten was de verwachting ook absoluut dat hij herverkozen zou worden.

Ik heb de sleutel van van Lichtman erbij gepakt. Als je die vragen beantwoord van VOOR en NA dan verklaart het de peilingen volgens mij

The Keys are statements that favor victory (in the popular vote count) for the incumbent party. When five or fewer statements are false, the incumbent party is predicted to win the popular vote; when six or more are false, the challenging party is predicted to win the popular vote.[4]

Party Mandate: After the midterm elections, the incumbent party holds more seats in the U.S. House of Representatives than after the previous midterm elections.

Contest: There is no serious contest for the incumbent party nomination.

Incumbency: The incumbent party candidate is the sitting president.

Third party: There is no significant third party or independent campaign.

Short-term economy: The economy is not in recession during the election campaign.

Long-term economy: Real per capita economic growth during the term equals or exceeds mean growth during the previous two terms.

Policy change: The incumbent administration effects major changes in national policy.

Social unrest: There is no sustained social unrest during the term.

Scandal: The incumbent administration is untainted by major scandal.

Foreign/military failure: The incumbent administration suffers no major failure in foreign or military affairs.

Foreign/military success: The incumbent administration achieves a major success in foreign or military affairs.

Incumbent (party) charisma: The incumbent party candidate is charismatic or a national hero.

Challenger (party) charisma: The challenging party candidate is not charismatic or a national hero.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 19:22

mysa schreef:
Misschien hadden ze een zwarte vrouw in gedachte maar durven ze dat niet rechtstreeks aan en doen het via deze omweg. (ja ja, ik ben ook een complotdenker:))

Een zwarte vrouw als presidentskandidaat krijg je m.i. in de VS nu ook niet verkocht. Zelfs een witte vrouw was al onmogelijk. Dat moeten we NL trouwens ook alle 2 nog meemaken.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 19:25

Ho ho, wij hadden al in 1890 een vrouwelijk staatshoofd!

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 19:27

Karl66 schreef:

Dat was vlak voordat ik werd geboren dus dat telt niet. :D En ik zat niet te denken aan 'koningin' maar aan 'premier'....zonder Wilhelmina en haar vosje tekort te willen doen.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 20:27

Cowboy55 schreef:
IMANDRA schreef:

Ik speculeer niet. Ik bied opties. :D
Maar ik zal vanaf nu weer liev doen.

BTW uit de persconferentie van Trump na het incident: Trump was briefly whisked away from the press conference before returning to the podium. The President was asked by a reporter whether the person shot by the Secret Service as he approached a checkpoint on Monday was armed. He said yes. The Secret Service acknowledged later on Monday that the man was not armed. Bron: CNN

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 20:30

Lijkt meer op suïcide by cop dan een gerichte actie. Je kunt de klok er op gelijk zetten dat dreigen met een vuurwapen op die plek garant staat voor een kogel.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 20:32

bigone schreef:
Lijkt meer op suïcide by cop dan een gerichte actie. Je kunt de klok er op gelijk zetten dat dreigen met een vuurwapen op die plek garant staat voor een kogel.

Yup......sneu. Zelfs voor de FBI agent.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 20:53

Karl66 schreef:
Bedoel je de trias-politica?