Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Emmaa_ schreef:Hier is het VVD, gevolgd door PVV, D66 en dan GroenLinks. CDA leeft hier totaal niet.
Ik vind het maar lastig. De enige coalitie die ik op dit moment voor me zie is VVD - D66 - CDA - CU, wat lastig wordt. Ze hebben dan maar een hele krappe meerderheid en met 1 dissident zitten ze alweer zonder. Ze hebben wel een meerderheid in de EK op deze manier, maar ook maar zeer krap. Het zou mij niets verbazen als SGP hierbij betrokken wordt in een gedoogconstructie of zelfs als coalitiepartner.
Het lastige daaraan is dat christelijke partijen en D66 niet bepaald samen gaan. Een van de stokpaardjes van D66 is natuurlijk het vrijwillig levenseinde, en dat gaat lastig worden.
Aan de andere kant zou je CU kunnen inwisselen voor GroenLinks, dan heb je een comfortabele meerderheid. Maar of CDA en VVD nou zo staan te springen voor GL? Ik denk het niet eigenlijk. Voor Rutte zou het het meest comfortabel zijn als hij een rechts kabinet kan voeren. Hij heeft aan D66 een liberale partner en veel linkser dan D66 zal hij niet willen gaan.
Exitium schreef:Emmaa_ schreef:Hier is het VVD, gevolgd door PVV, D66 en dan GroenLinks. CDA leeft hier totaal niet.
Ik vind het maar lastig. De enige coalitie die ik op dit moment voor me zie is VVD - D66 - CDA - CU, wat lastig wordt. Ze hebben dan maar een hele krappe meerderheid en met 1 dissident zitten ze alweer zonder. Ze hebben wel een meerderheid in de EK op deze manier, maar ook maar zeer krap. Het zou mij niets verbazen als SGP hierbij betrokken wordt in een gedoogconstructie of zelfs als coalitiepartner.
Het lastige daaraan is dat christelijke partijen en D66 niet bepaald samen gaan. Een van de stokpaardjes van D66 is natuurlijk het vrijwillig levenseinde, en dat gaat lastig worden.
Aan de andere kant zou je CU kunnen inwisselen voor GroenLinks, dan heb je een comfortabele meerderheid. Maar of CDA en VVD nou zo staan te springen voor GL? Ik denk het niet eigenlijk. Voor Rutte zou het het meest comfortabel zijn als hij een rechts kabinet kan voeren. Hij heeft aan D66 een liberale partner en veel linkser dan D66 zal hij niet willen gaan.
Je zou CU kunnen vervangen door PvdD, maar ook dan blijft het erg krap en ik weet niet in hoeverre VVD en CDA daarop zitten te wachten. CDA zal liever de christelijke partijen erbij zien, en VVD en PvdD liggen ook een aardig eind uit elkaar.
Het gaat echt een flinke puzzel worden.
Magrathea schreef:Ik zie het ook nog wel gebeuren dat GL een machtspositie kan claimen door in te zetten op hun hoofdpunten en voor de rest gewoon meegaand te zijn.
Veulen84 schreef:Andere kant GL heeft veel voor het klimaat als hoofdpunt en we hebben wel deze kabinetsperiode het verdrag van parijs door te zetten. Kans is natuurlijk dat vvd juist gl meepakt, de in populaire maatregelen deze periode vastlegt (moet gewoon) en volgende verkiezingen dalen ze net zo hard als pvda.
Foaly schreef:VVD en PVDD in één kabinet? Dat lijkt me behoorlijk stugDan moeten beiden zoveel water bij de wijn doen dat er weinig van hun eigen identiteit overblijft en ik denk niet dat dat gaat gebeuren
Veulen84 schreef:Andere kant GL heeft veel voor het klimaat als hoofdpunt en we hebben wel deze kabinetsperiode het verdrag van parijs door te zetten. Kans is natuurlijk dat vvd juist gl meepakt, de in populaire maatregelen deze periode vastlegt (moet gewoon) en volgende verkiezingen dalen ze net zo hard als pvda.
phormicola schreef:Er zijn heel veel verhitte gesprekken aan vooraf gegaan tussen ons beidenIk vind het namelijk nogal een afgang dat mijn eigen vader zo denkt.
Hij voelt zich verraden door links (en als ik zeg dat links de laatste jaren helemaal niet aan de macht is geweest dan luistert hij niet) en geeft toe dat hij zich bang heeft laten maken door aanslagen en die filmpjes van ISIS te bekijken. Maar als ik dan zeg dat ISIS maar een heel heel klein percentage is en dat de meeste moslims zich daar van distantiëren, dan ben ik achterlijk dat ik niet inzie dat ze thuis de kat in het donker knijpen en mij net zo hard willen vermoorden
Emmaa_ schreef:Lastig hoor. Het is vanaf een computerscherm of in een artikel heel makkelijk om te roepen 'haha wat een idioot' maar het lijkt me heel anders liggen als het iemand in je directe omgeving is. Vooral als het zo'n hardnekkig gevoel/angst is. Wel heel vervelend.. Hoe kijkt hij naar de uitslag nu? Is hij tevreden met PVV als grootste oppositiepartij of had hij liever premier Wilders gezien?