Iedereen Donor??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 20:36

Cinnepin schreef:
Het lijkt mij ook een eng idee om een orgaan van een ander in je te hebben. Ik geloof in entiteiten dus heb al helemaal het gevoel dat de entiteit van de overleden persoon dan ook komt ofzo :)

Dus als jij per ongeluk giftige paddestoelen eet en de enige optie is een levertransplantatie binnen 72 uur, dan bedank jij daarvoor?

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 20:43

Tanya schreef:
Cinnepin schreef:
Het lijkt mij ook een eng idee om een orgaan van een ander in je te hebben. Ik geloof in entiteiten dus heb al helemaal het gevoel dat de entiteit van de overleden persoon dan ook komt ofzo :)

Dus als jij per ongeluk giftige paddestoelen eet en de enige optie is een levertransplantatie binnen 72 uur, dan bedank jij daarvoor?

Een lever kan ook bij leven gedoneerd worden, is maar een klein stukje voor nodig.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 20:44

foutje
Laatst bijgewerkt door Cinnepin op 18-02-18 20:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 20:45

Een lever kan ook bij leven gedoneerd worden, is maar een klein stukje voor nodig. Tevens staat er nergens of ik het zou doen of niet. Er staat dat het me eng lijkt. Geen woorden gebruiken die er niet staan

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 20:57

Cinnepin schreef:
Een lever kan ook bij leven gedoneerd worden, is maar een klein stukje voor nodig. Tevens staat er nergens of ik het zou doen of niet. Er staat dat het me eng lijkt. Geen woorden gebruiken die er niet staan

Ze legt je geen woorden in de mond hoor, ze stelt enkel een vraag. ;)

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 21:30

Cinnepin schreef:

Bij leven of niet, jij zegt dat je in entiteiten gelooft en dat je dat eng vindt. Of is het anders als die persoon nog leeft?

Maar dat is alsnog geen antwoord op mijn vraag. Zou je een donor orgaan willen ontvangen? Kan ook een andere casus noemen, waarbij je een hart nodig zou hebben, of een ander orgaan waarbij de persoon overleden is.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 21:32

Resistance schreef:
Wat ik zo schandalig vind is dat er zo ontzettend veel mensen zijn die het dúrven egoistisch te noemen wanneer iemand geen donor wil zijn. Hoe durf je! Het gaat hier niet over een gewoon voorwerp ofzo, het gaat hier over iemands bloedeigen lichaam. Fijn voor jou dat het je allemaal niets meer uitmaakt wanneer je dood bent, goed dat je het doet. Respect voor jouw keuze. Echter maakt dat je niet een beter mens dan iemand die geen donor is; heb ook respect voor die keuze.

Als die mensen die niet willen doneren dan ook dúrven te benoemen waarom ze het niet willen ipv het af te schuiven op de medische wetenschap en dat we voorgelogen zouden worden, dat hersendood niet zou bestaan en dat artsen je lekker dood laten gaan voor je organen 8)7

Kom er dan gewoon voor uit dat je niet durft of het "gewoon niet wil" ipv zulke bullshit op internet te knallen.
Ik respecteer een ieders keuze maar ik word best wel pissig van al dat geneuzel.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 21:38

Cinnepin schreef:

Het kan een eng idee zijn, maar als het de enige optie is, heb je weinig keus.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 21:39

Tanya schreef:
Cinnepin schreef:

Bij leven of niet, jij zegt dat je in entiteiten gelooft en dat je dat eng vindt. Of is het anders als die persoon nog leeft?

Maar dat is alsnog geen antwoord op mijn vraag. Zou je een donor orgaan willen ontvangen? Kan ook een andere casus noemen, waarbij je een hart nodig zou hebben, of een ander orgaan waarbij de persoon overleden is.

geen idee, nooit over nagedacht en hoop ik ook nooit over na te hoeven denken

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 21:53

Electra63 schreef:
Cinnepin schreef:

Het is niet de enige optie. Je kan er ook voor kiezen om euthanasie te plegen in zo'n geval. Enkel als je absoluut wil blijven leven is in een situatie als geschetst een transplantatie noodzakelijk.

Hoe zit het trouwens met mensen die een donororgaan hebben, want je hoort dan wel eigenlijk alleen de haleluja verhalen, maar dat lijkt mij niet het hele verhaal. Wat zijn de haken en ogen aan leven met zo'n donororgaan? Nog afgezien van de lading medicijnen die er bij komen, iets zegt mij dat je niet zo hopsa verder kan leven als voordat je vervangen orgaan je ziek maakte.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 22:00

Tja.... als je doodgaan een optie noemt :D
Als je 20-30 jaar bent en bijv. taaislijmziekte en je hebt de kans op een nieuwe long, zullen er niet veel mensen kiezen voor euthanasie, denk ik.

Ik ken 2 mensen met een gedoneerde nier. De 1 heeft hem al 30 jaar (van zijn broer), hij was toen vreselijk blij, was 25 jaar toen.
De ander heeft een nier van zijn vrouw gekregen en is helaas afgestoten en uiteindelijk overleden.
Ik weet alleen dat je altijd medicijnen moet slikken, maar goed dat moeten heel veel mensen. :D

Papilio

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 22:29

Electra63 schreef:
Tja.... als je doodgaan een optie noemt :D
Als je 20-30 jaar bent en bijv. taaislijmziekte en je hebt de kans op een nieuwe long, zullen er niet veel mensen kiezen voor euthanasie, denk ik.

Ik ken 2 mensen met een gedoneerde nier. De 1 heeft hem al 30 jaar (van zijn broer), hij was toen vreselijk blij, was 25 jaar toen.
De ander heeft een nier van zijn vrouw gekregen en is helaas afgestoten en uiteindelijk overleden.
Ik weet alleen dat je altijd medicijnen moet slikken, maar goed dat moeten heel veel mensen. :D

idd... ik zie hier opmerkingen voorbij komen van bokkers, je moet toch ergens aan dood gaan..en anders wordt iedereen stok oud en willen ze dan straks ook nog een donororgaan..

maar echt ... in nederland vandaag de dag staan er kinderen en jongeren op de wachtlijst voor een donororgaan. Elk jaar verlies ik lotgenoten aan idd taaislijmziekte. Mensen die graag nog hadden willen werken, een toekomst en dromen... En dat is slechts een kleine groep van erfelijke ziekten waarbij een transplantatie op jonge leeftijd vaak onvermijdelijk is als je door wilt leven.

Ik ken ook lotgenoten die er bewust voor gekozen hebben om geen donororgaan te ontvangen of omdat hun kansen te laag waren op een succesvolle transplantatie (mede door de enorme wachtlijsten) maar ook mensen die overleden zijn op de wachtlijst.

Ik begrijp als mensen geen donor willen zijn. Maar al die spookverhalen over complottheorieen die nooit echt onderbouwd zijn... waarom.. als je niet wilt , is dat een keuze. Maar de bangmakerij gaat er bij mij niet in, zeker niet als dat vandaag de dag nog zoveel levens kost. -O- -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 22:38

tamary schreef:
Electra63 schreef:

Het is niet de enige optie. Je kan er ook voor kiezen om euthanasie te plegen in zo'n geval. Enkel als je absoluut wil blijven leven is in een situatie als geschetst een transplantatie noodzakelijk.

Hoe zit het trouwens met mensen die een donororgaan hebben, want je hoort dan wel eigenlijk alleen de haleluja verhalen, maar dat lijkt mij niet het hele verhaal. Wat zijn de haken en ogen aan leven met zo'n donororgaan? Nog afgezien van de lading medicijnen die er bij komen, iets zegt mij dat je niet zo hopsa verder kan leven als voordat je vervangen orgaan je ziek maakte.

Wij kennen iemand met een donororhart, hij slikt iedere dag 57 pillen... Kan weinig doen, kan niet lang van huis, kan niet op vakantie, is arbeidsongeschikt, en dan is het lijstje nog niet klaar. Ik zou het zelf ook niet willen.

Papilio

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 22:44

Resistance schreef:
Wij kennen iemand met een donororhart, hij slikt iedere dag 57 pillen... Kan weinig doen, kan niet lang van huis, kan niet op vakantie, is arbeidsongeschikt, en dan is het lijstje nog niet klaar. Ik zou het zelf ook niet willen.

ja en ik ken iemand met een dwarslaesie.... en die is ongelukkig...

nee kom op.. de een is de ander niet. En nu ook zonder transplantatie slik ik vele pillen... vaak is er een onderliggende ziekte waarvoor deze medicijnen al nodig zijn daar komen dan een aantal medicijnen bij om de organen niet af te kunnen stoten. Niet iedere transplantatie is een even groot succes maar veel mensen krijgen kwaliteit van leven terug wat ze daarvoor door ziekte verloren waren.

Net als met alles zijn er verhalen met meer succes en verhalen met minder succes, maar het belangrijkst zijn de mensen zelf gelukkig met wat ze hebben? Ik denk dat veel zullen antwoorden met een ja. En daar gaat het om.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 22:47

Papilio schreef:
Resistance schreef:

ja en ik ken iemand met een dwarslaesie.... en die is ongelukkig...

nee kom op.. de een is de ander niet. En nu ook zonder transplantatie slik ik vele pillen... vaak is er een onderliggende ziekte waarvoor deze medicijnen al nodig zijn daar komen dan een aantal medicijnen bij om de organen niet af te kunnen stoten. Niet iedere transplantatie is een even groot succes maar veel mensen krijgen kwaliteit van leven terug wat ze daarvoor door ziekte verloren waren.

Net als met alles zijn er verhalen met meer succes en verhalen met minder succes, maar het belangrijkst zijn de mensen zelf gelukkig met wat ze hebben? Ik denk dat veel zullen antwoorden met een ja. En daar gaat het om.

Tamary vroeg of er ook andere verhalen dan "hallelujah" verhalen waren, daar reageerde ik op. :D Kan je wel gelijk weer in de verdediging schieten, maar je kan ook eerst even lezen. ;) Op deze manier komt het over alsof alles rond orgaandonatie heilig is en alle verhalen die dat niet beamen met wortel en tak uitgeroeid moeten worden. ;)

Papilio

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 22:48

tamary schreef:
Electra63 schreef:

veel krijgen kwaliteit van leven terug, minder veel opnames in het ziekenhuis, energie om bijv de hond uit te laten, weer te sporten een opleiding te doen of zelfs weer te werken. Natuurlijk zijn er ook met een minder succesvol verhaal. Maar ook die mensen zijn vaak al blij met wat ze hebben om het simpele feit dat ze zonder niet meer hadden geleefd.

de meesten hebben een herstelperiode in het ziekenhuis na transplantatie, waarin ze veel weer opnieuw leren. Daarna worden ze thuis nog begeleid afhankelijk van welk orgaan het is door bijv een fysiotherapeut of ze gaan een aantal dagen per week revalideren.

Papilio

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 22:51

Resistance schreef:
Tamary vroeg of er ook andere verhalen dan "hallelujah" verhalen waren, daar reageerde ik op. :D Kan je wel gelijk weer in de verdediging schieten, maar je kan ook eerst even lezen. ;) Op deze manier komt het over alsof alles rond orgaandonatie heilig is en alle verhalen die dat niet beamen met wortel en tak uitgeroeid moeten worden. ;)

weer? en nergens zeg ik dat het heilig is, de patiënten hebben een loodzwaar traject en ik heb veel bewondering voor hoe zij het doorstaan en hoe zij er voor vechten. Wel wil ik hiermee zeggen dat hun " eisen" om gelukkig te zijn vaak vele malen lager liggen omdat ze simpel weg niets meer konden. Als je niets hebt en je krijgt weer iets terug, dan zal dat altijd meer voelen dan wanneer je alles hebt en moet inleveren tot je nog maar iets hebt.

ik heb bewondering voor ontvanger en donor. Ze geven elkaar iets wat zo bijzonder is.

Electra63

Re: Iedereen Donor??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 22:57

Het is altijd heel gemakkelijk om te oordelen als je zelf geen orgaan nodig hebt!

Horsy83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 23:14

Durven de mensen die zelf niet wensen te geven ook een orgaan te weigeren?

Ik vraag het me af.

Ik zou het ergens wel prettig vinden dat ik niet wens te geven aan iemand die wel mag doneren maar dat perse (uit angst of een waardeloze reden) niet wil (de homoseksuele discussie daargelaten)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 23:16

Horsy83 schreef:
Durven de mensen die zelf niet wensen te geven ook een orgaan te weigeren?

Ik vraag het me af.

Ik zou het ergens wel prettig vinden dat ik niet wens te geven aan iemand die wel mag doneren maar dat perse (uit angst of een waardeloze reden) niet wil (de homoseksuele discussie daargelaten)

Ik geef niet en wens ook niet te ontvangen. :)

Electra63

Re: Iedereen Donor??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 23:17

Dan zet je je registratie op nee en einde discussie lijkt me :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 23:19

Electra63 schreef:

Wow, iets over verkeerde been? Sorry mama, ik zal niet meer meedoen aan de discussie.

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 23:28

Electra63 schreef:

Want mensen die nee hebben geregistreerd mogen niet meer discusseren?
Van mij mogen ze zolang ik leef een stuk lever, een nier en wat je ook maar kan doneren zolang je leeft maar mijn registratie staat op nee.

Voor mij is het hetzelfde als de Bravecto discussie. Verstandelijk weet ik dat het onzin is maar toch geef ik het niet meer aan mijn dieren.
Bovendien speelt voor mij de mening van mij nabestaande enorm mee, die is alles bepalend want die moet doorleven na mijn dood.

Zoals ik er nu in sta (ik zeg nooit nooit) wil ik ook geen organen ontvangen, maar ik ben ook al wat ouder dus dat maakt ook verschil.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 23:31

Resistance schreef:
Electra63 schreef:

Wow, iets over verkeerde been? Sorry mama, ik zal niet meer meedoen aan de discussie.

Nee hoor.... maar als je geen donor wil zijn, moet je dat even laten registreren. Je wil ook geen organen ontvangen? Verder stonden er geen argumenten of opmerkingen in je bericht, dus valt er weinig nog te zeggen of te discussiëren lijkt me. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 23:36

Electra63 schreef:
Resistance schreef:

Nee hoor.... maar als je geen donor wil zijn, moet je dat even laten registreren. Je wil ook geen organen ontvangen? Verder stonden er geen argumenten of opmerkingen in je bericht, dus valt er weinig nog te zeggen of te discussiëren lijkt me. :D

Ik sta al geregistreerd. Maar ik vind het vooral een gek idee dat je niet meer mee zou mogen praten in dit topic wanneer je er al over uit bent of je donor wil zijn of niet. Zullen we dan allemaal maar stoppen met posten hier? Ga maar lekker naar bed jongens, de discussie is voorbij!