Explosies vliegveld Brussel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 18:16

miranda_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 18:18

Keet

Re: Explosies vliegveld Brussel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 18:18

Ja. Bij het zmc. Zit wel een mac bij de hornbach maar daar is het niet.

lovecappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 18:19

Keet schreef:
Zaandam is de McDonald's ontruimd ivm bommelding. Twee verdachten aangehouden en waarschuwingsschoten gelost.
Compleet verkeersinfarct net boven Amsterdam

Dat valt gelukkig mee :)
Ik woon en studeer zelf in Purmerend, mijn vriendin/klasgenoot woont in Zaandam tegen over de Mac en reist elke dag met de trein heen en weer. Die werd inderdaad door haar moeder gebelt nog even in Purmerend te blijven omdat er niet duidelijk was wat er aan de hand was. Mn vriendin is toch naar Zaandam (en moet dan ook langs de rotonde/mac) gegaan omdat ze moest werken. Heb net contact met haar gehad en ze zegt dat het niet heel dreigend is, gelukkig.
Een man en vrouw waren aangehouden en meer is nog niet duidelijk. Het verdachte pakketje was uiteindelijk ook niet 'heel verdacht'.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 18:19

Vandaag met het vliegtuig naar Amsterdam, toch best een beetje spannend. Was vooral erg benieuwd hoe makkelijk of moeilijk ik door de security zou komen en hoe lang het allemaal wel niet zou gaan duren. Bristol was enorm makkelijk, totaal geen drukte en had ook niet het idee dat er extra security was. Amsterdam was toch duidelijk wel een stuk beveiligder met erg veel politie en ik heb zelfs nog twee agenten/soldaten met grote geweren, dat schrikt toch best een beetje af!

Marieke1495

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 18:21

lovecappie schreef:
Keet schreef:
Zaandam is de McDonald's ontruimd ivm bommelding. Twee verdachten aangehouden en waarschuwingsschoten gelost.
Compleet verkeersinfarct net boven Amsterdam

Dat valt gelukkig mee :)
Ik woon en studeer zelf in Purmerend, mijn vriendin/klasgenoot woont in Zaandam tegen over de Mac en reist elke dag met de trein heen en weer. Die werd inderdaad door haar moeder gebelt nog even in Purmerend te blijven omdat er niet duidelijk was wat er aan de hand was. Mn vriendin is toch naar Zaandam (en moet dan ook langs de rotonde/mac) gegaan omdat ze moest werken. Heb net contact met haar gehad en ze zegt dat het niet heel dreigend is, gelukkig.
Een man en vrouw waren aangehouden en meer is nog niet duidelijk. Het verdachte pakketje was uiteindelijk ook niet 'heel verdacht'.

Na zo'n grote aanslag is iedereen weer wakker geschud en vallen dingen ineens weer op. De staat van paraatheid wordt dan weer opgeschaald bij burgers.
Zelfs oordopjes kunnen dan lijken op een bomgordel. Je ziet vaak dat na zo'n grote aanslag veel van dit soort meldingen gedaan worden. :)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 18:29

Iemand had draadjes onder jassen uit zien komen en heeft alarm geslagen las ik.

Ben toch blij met mijn mama dag vandaag. Hopelijk kan mijn man een beetje thuis komen uit centrum Zaandam

lovecappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 18:30

Marieke1495 schreef:
Na zo'n grote aanslag is iedereen weer wakker geschud en vallen dingen ineens weer op. De staat van paraatheid wordt dan weer opgeschaald bij burgers.
Zelfs oordopjes kunnen dan lijken op een bomgordel. Je ziet vaak dat na zo'n grote aanslag veel van dit soort meldingen gedaan worden. :)

Ja tuurlijk! Alleen maar goed na mijn mening, je kan maar beter alert zijn. Ik voel zelf ook de spanning hoog oplopen. Ik loop stage en werk in het centrum van Amsterdam(winkel). Ik moet elke dag over de Dam lopen, ik kan er ook voor kiezen om de tram te pakken, maar dat vertrouw ik ook niet meer. M'n eind- en opstaphalte is Centraal Station, ik vond het na de aanslagen in Parijs al eng om naar mn werk te gaan. Het is eigenlijk een kwestie van wanneer het gebeurd in Amsterdam, niet eens meer of het gaat gebeuren.. :n

Het liefst blijf ik natuurlijk hier in Purmerend. Maar goed, het werk en leven gaat ook gewoon door. Ik hoop gewoon zo ontzettend hard dat Amsterdam geen slachttoffer hoeft te worden. Ik vrees eerlijk gezegd ook voor Koningsdag.. Ik wil er niet aan denken, maar het houd me wel heel erg bezig. Wanneer houd het op? -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 18:39

Ze kiezen nooit een feestdag, waarschijnlijk omdat ze weten dat de veiligheid dan nog hoger en scherper is dan anders. Teveel risico om in de kijker te lopen. Parijs en Brussel waren op een doordeweekse, doodnormale dag. Zo'n dag dat niemand het verwacht.

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 18:40

Ik heb helaas nog steeds geen auto :') Parkeerplaats is nog niet vrijgegeven door de politie...

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 18:50

Varekaj schreef:
Ze kiezen nooit een feestdag, waarschijnlijk omdat ze weten dat de veiligheid dan nog hoger en scherper is dan anders. Teveel risico om in de kijker te lopen. Parijs en Brussel waren op een doordeweekse, doodnormale dag. Zo'n dag dat niemand het verwacht.

Inderdaad, dat levert de meeste slachtoffers op!
Concerten zoals bij Adele zijn al zwaarbeveiligd, daar gaan ze niet eens over nadenken om daar een aanslag te plegen.
Zo'n concert als bij het Bataclan is veel minder beveiligd omdat er niet zoveel mensen zijn. Het is niet mega bekend.

Helaas zijn ze wat dat betreft best slim... Ik denk dat het nu weer een paar weken of misschien zelfs wel maanden weer rustig blijft, zodat iedereen minder oplettend is en er minder controles zijn en dan slaan ze weer toe op een plek waar veel mensen komen en waar niet zoveel bewaking is.

Wij denken als normale mensen, maar als wij zullen gaan denken als criminelen of terroristen dan zou ik persoonlijk ook niet een druk concert of een massa bijeenkomst met veel beveiliging pakken, maar juist een winkelstraat die wel druk bezocht is, maar waar niemand echt opvalt.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 18:51

Onze auto's zijn ook nog niet bij ons. Hopen op morgen. Ik vrees dat we voor dinsdag de aankomsthal niet in kunnen. Ik wil wel graag weer gewoon aan de slag eigenlijk.

Verder ben ik ook wel stikkapot en heb ik hoofdpijn. Maar het was ook goed om het team te zien vandaag.

Wat ik niet snap is dat wij haast een uur vroeger onze werkplek in gare de midi hebben geëvacueerd dan de politie of station nodig vond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 19:05

Better safe than sorry poes. Zoiets kan nooit te vroeg zijn in zo'n situaties. Je kan afwachten natuurlijk, maar als niemand je tegenhoudt zou ik er ook niet blijven zitten... Zuidstation was toch een mogelijk doelwit. Da's wel wat anders dan een kantoorgebouw, de kans dat ze ad random zoiets eruit kiezen is veel kleiner.

Het zou me niet verbazen dat er een hoop hoog geschoolden aan de slag zijn bij IS. Je bent geen dommerik als je weet hoe je zo'n dingen moet coördineren, hoe je mensen blindelings achter je aan kan krijgen zodat ze vol in jou geloven. Heb ooit een keer gehoord dat er in elke topman/topmanager een beetje psychopaat verscholen zit. Ze weten ze ontzettend goed hoe, waarom, waarmee en wanneer ze iemand moeten manipuleren om hun slag thuis te halen. Ze zijn op de hoogte van techniek, sociale media, weten dat perfect naar hun hand te zetten. De propagandafilmpjes zouden van zulke kwaliteit zijn dat Hollywood er jaloers op kan worden. Dat doe je niet als je nog het verschil niet kent tussen de voor- en achterkant van een varken bij wijze van spreken.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 19:07

Ja wij hebben idd resoluut gekozen voor veiligheid op dat moment (eigen team zat toen nog opgesloten in de luchthaven, dus eerlijk we waren bang). Maar ik vind dat er dus vanuit het station wel erg laat gereageerd is. Waarom was die metro nog open op dat moment? Zou bij een dergelijke aanslag niet beter alles gesloten worden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 19:11

De metro en de luchthaven zijn niet verbonden. Tot daar de boel de lucht in ging was er geen aanleiding dat daar gevaar in opkomst was.
Daarnaast zit de metro op dat uur nog aardig vol (persoonlijk vind ik tussen 7 en 8 wel drukker) en begin er maar aan om zonder paniek alle stations leeg te krijgen. Ik begrijp ergens wel dat ze daarom toen niks zijn gaan afsluiten.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 19:18

Hoe is Belgie nu? En als je niet in Brussel woont of werkt, wat krijg je er dan van mee?
Iemand die met de auto via Maastricht naar Frankrijk gegaan is door Belgie? Hoe zit het met de grenscontroles of valt dat heel erg mee?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 19:23

Langs de kleine wegen is er geen controle enkel langs de snelweg. Verder is alles vrij normaal.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 19:24

Ja, alles is vrij normaal. Mensen komen op op straat, in de winkels. Denk alleen dat het op het OV in Brussel wat rustiger dan normaal is, en dat het verkeer rond Brussel en Zaventem wat drukker dan normaal is.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 19:25

poes schreef:
Langs de kleine wegen is er geen controle enkel langs de snelweg. Verder is alles vrij normaal.

Dus als we zaterdag vertrekken naar Frankrijk, dan kunnen we gewoon doorrijden? A2 maastricht, en dan ergens in het zuiden naar Frankrijk weer de grens over. Ik hoef niet in Brussel te zijn.

En mooi dat alles op zich normaal lijkt, want als je er woont ben je toch geschrokken lijkt me.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 19:27

Het leven gaat echt gewoon door. Ook in Brussel zag ik markten en overal mensen.

Grenscontroles staan enkel langs de snelwegen hoorde ik. Dat kan wel wat vertraging geven. Verder was er vandaag niks gek of anders.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 19:31

Brussel begon weer op gang te komen. Een vriendin is gisteren aovnd nog even naar het centrum gaan kijken en zei dat er toen al weer mensenop terrasjes zaten. Ik ben momenteel weer thuis, en hier krijg je er weinig van mee. straks even hier het stad in, maar verwacht niet veel eigenlijk.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 19:39

germie schreef:
poes schreef:

Dus als we zaterdag vertrekken naar Frankrijk, dan kunnen we gewoon doorrijden? A2 maastricht, en dan ergens in het zuiden naar Frankrijk weer de grens over. Ik hoef niet in Brussel te zijn.

En mooi dat alles op zich normaal lijkt, want als je er woont ben je toch geschrokken lijkt me.

Je kan dat best de dag zelf checken op http://www.verkeerscentrum.be/
Daar vind je alle actuele verkeersinfo :)

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 19:40

Al zeker tot vrijdag geen vluchten op Brussels Airport
Er zullen al zeker tot en met vrijdag geen vluchten plaatsvinden op Brussels Airport. Dat is net bekendgemaakt. Er is te veel schade om de luchthaven operationeel te maken.

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 19:41

Zoe_97 schreef:
Al zeker tot vrijdag geen vluchten op Brussels Airport
Er zullen al zeker tot en met vrijdag geen vluchten plaatsvinden op Brussels Airport. Dat is net bekendgemaakt. Er is te veel schade om de luchthaven operationeel te maken.

Is er toevallig ook iets gezegd over het terrein zelf?

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 19:42

dat is gewoon een tekstupdate op de site van vtm. Om 7 uur is er weer een nieuwsuitzending