Er wordt ook amper nieuwe informatie gegeven aan andere landen.
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
joostvangestel schreef:Alles is relatief. De updates die we horen zijn ronduit schokkend te noemen. Het enige nieuws is dat de centrale niet stabiel is, wat betekent dat het nog vele kanten op kan (waaronder ook de slechte kant). Met dat alles relatief is, kan ik ook zeggen dat ik in een land zit wat al meer dan 60 jaar door hun buurlanden belegerd wordt en in de afgelopen 48 uur nog bommen afgegaan zijn en raketten op dit land zijn afgevuurd. Toch gaat het leven hier gewoon door.
Mijn gedachten zijn wel bij de Japanners, diegenen die direkt onder de tsunami geleden hebben en diegenen die ook onder de indirekte gevolgen moeten leven. Hopelijk hebben ze het dieptepunt al bereikt.
joostvangestel schreef:Jawel hoor, laatste nieuws is toch dat het zeewater ernstig is vervuild?
Citaat:Vrees voor gedeeltelijke meltdown Japanse reactor
Citaat:In reactor 2 van de Fukushima 1 kerncentrale zou een gedeeltelijke meltdown hebben plaatsgevonden. Dat heeft regeringswoordvoerder Yukio Edano vandaag bekendgemaakt, aldus het Japanse persbureau Kyodo.
De splijtstofstaven in de reactor zijn waarschijnlijk gedeeltelijk gesmolten. Er werd al langer gevreesd voor een meltdown in reactor 2. In het gebouw staat een laag radioactief besmet water van anderhalve meter hoog. De besmetting is vermoedelijk een gevolg van de gedeeltelijke smelting. Het water belemmert de reparaties aan het koelsysteem.
Gelukkig is er ook goed nieuws. De hoeveelheid radioactief jodium in het zeewater bij de Japanse kerncentrale is gedaald. Helaas werd er voor de kust nog steeds 1150 keer zo veel jodium-131 gemeten als wettelijk is toegestaan, maar dat is al minder dan de 1850 keer de limiet die gisteren werd gemeten. De Japanse autoriteiten blijven overigens stug volhouden dat er geen gevaar is voor het milieu. http://www.spitsnieuws.nl/archives/buit ... tor_2.html
Citaat:De Japanse autoriteiten blijven overigens stug volhouden dat er geen gevaar is voor het milieu.
Citaat:De vrees dat in reactor 2 een gedeeltelijke meltdown heeft plaatsgevonden bestond al langer. Een woordvoerder van de Japanse regering zegt dat de beveiligingsbehuizing rond het reactorvat niet gebroken is, zoals werd gedacht. NRC-wetenschapsredacteur Karel Knip ziet dan ook ‘niks dramatisch’.