Man werkt, vrouw blijft thuis. Wat is jouw mening hierover?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Een vrouw die helemaal niet wil werken is egoistisch

Eens
195 (25%)
Oneens
453 (59%)
Anders
110 (14%)

Totaal aantal stemmen: 758

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 16:05

Wendy schreef:
MamboBeach schreef:
Je hebt het allemaal wel meegemaakt dus heb je daar je eigen gevoel bij. Als je geen kinderen hebt kun je toch niet ervaren hoe het is als je wel kinderen hebt??? Ik vind juist het omgekeerde. Dit is juist een ontzettende dooddoener!

Natuurlijk kan ik nooit ervaren wat jij als moeder ervaart. Daarvoor zijn er meerdere factoren aan te wijzen: ik heb geen kinderen, maar ook: ik kan nooit voelen wat jij voelt. Want ik ben Wendy, en dus niet Mambobeach.
Misschien moet je dan maar iedereen buitensluiten van de discussie die niet Mambobeach heet... maar discussieren met jezelf is ook best saai. Toch?Dus doe maar een poging om uit te leggen wat die 'moederband' voor jou betekent. Besef dan wel dat dit alleen voor jezelf opgaat en dat je nooit voor moeders in het algemeen kunt spreken.
Daarvoor is het te persoonlijk.

Beetje jammer dat je zo'n reactie geeft.

Nogmaals, zie mijn vorige post...

Dat iedereen een andere kijk op zaken heeft ook al verlies je bijvoorbeeld je vader, dat is natuurlijk voor iedereen anders. Uiteraard. Maar... je hebt het wel meegemaakt dus kan het toepassen op jouw ervaring. Heb je dat niet kun je je inleven maar niet voelen en weten wat het voor inwerking op jou zou hebben.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 16:07

Ik heb niet alles gelezen, maar wil nog wel even reageren op de openingspost.

Ik vind niet dat een vrouw die niet "werkt" in de zin van in loondienst zijn, per definitie egoïstisch is. Mijn moeder is op haar 20e getrouwd, heeft mijn zus en broer gekregen. Ze is toen gestopt met werken om voor de kinderen te zorgen. Toen mijn zus 14 was en mijn broer 11 kreeg ze mij. Dus ze is steeds in de kleine kinderen gebleven eigenlijk. Toen ik 16 was, kreeg mijn zus haar eerste kindje. Ze heeft veel op dit kindje gepast. Inmiddels staat de kleinkinderenteller op 5. Ze past erg veel op, maar is niet in loondienst. Verder wonen wij in een erg groot huis met een flinke tuin waar veel in gedaan moet worden. Dat doet ze dus de hele dag. Dus nee, ik vind een vrouw die niet in loondienst is niet per definitie egoïstisch.

Pa werkt ongeveer 60/70 uur per week, dus die maakt de boel wel weer ruimschoots goed, denk ik zo..

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 16:07

MamboBeach schreef:
Vienna2007 schreef:
Probeer het nog een keertje, maar dan met een onderbouwing, anders dan "Hihihi hahaha, hoehoe" of een huil/lach smiley.

Je wil echt nog dat ik er serieus op in ga ook?
Wat denk je zelf? Ik vraag niet om opvoedkundige tips, wel?

Nee hoor. Ik probeer je alleen maar in te laten zien, dat zo'n manier van discussieren je niks gaat brengen.

Hiermee wil ik dus meteen doorgeven dat de discussie van mijn kant, met jou, bij deze even geparkeerd word.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 16:08

MamboBeach schreef:
Wendy schreef:
Natuurlijk kan ik nooit ervaren wat jij als moeder ervaart. Daarvoor zijn er meerdere factoren aan te wijzen: ik heb geen kinderen, maar ook: ik kan nooit voelen wat jij voelt. Want ik ben Wendy, en dus niet Mambobeach.
Misschien moet je dan maar iedereen buitensluiten van de discussie die niet Mambobeach heet... maar discussieren met jezelf is ook best saai. Toch?
Dus doe maar een poging om uit te leggen wat die 'moederband' voor jou betekent. Besef dan wel dat dit alleen voor jezelf opgaat en dat je nooit voor moeders in het algemeen kunt spreken.
Daarvoor is het te persoonlijk.

Dat iedereen een andere kijk op zaken heeft ook al verlies je bijvoorbeeld je vader, dat is natuurlijk voor iedereen anders. Uiteraard. Maar... je hebt het wel meegemaakt dus kan het toepassen op jouw ervaring. Heb je dat niet kun je je inleven maar niet voelen en weten wat het voor inwerking op jou zou hebben.

Dat is het punt dus: mijn eigen ervaring is totaal onvergelijkbaar met die van een ander. Natuurlijk heb je handvaten, maar die heeft een buitenstaander ook.

Maar goed, ik ga weer aan de slag!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 16:21

Quellian schreef:
Babootje, besef je ook dat er genoeg moeders werken om het financiele plaatje en niet om de carriere. Dat zou je verhaal al een heel stuk anders maken :)

Ja zeker, maar daar gaat het niet om. Je moet mijn post lezen in de context van de vraag van TS. Het gaat hier natuurlijk niet om moeders die moeten werken, die niet anders kunnen, al zouden we dat willen.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 16:55

Blue_Eyes schreef:
Ik kijk nooit ATWT, GTST of wat dan ook. Als ik mazzel heb kan ik soms die aflevering van Bones van 3 weken geleden die nog op de video staat even kijken tijdens het strijken.
Ik werk (soms 20, soms 50 uur per week, maar dan wel 80% vanuit huis), ik zorg voor de kinderen en het huishouden en ik rijd ook nog ergens 2x per week paard. Waar moet ik die prioriteiten vandaan halen dan, of die tijd?

Ja, vanuit huis werken klinkt altijd heel ideaal, maar het valt soms best tegen :+
Als je een kind de hele dag op school of creche hebt blijft je huis ook redelijk schoon. Als ik een half uur aan het telefoneren ben op een dag heeft uk ondertussen zo veel rommel gemaakt dat ik een uur aan het schoonmaken ben :Y) Met vieze schoenen van buiten door de woonkamer gewandeld, niet goed gemikt bij het plassen, een fles wasmiddel over de vloerbedekking, beker drinken om etc. etc.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 16:59

Vienna2007 schreef:
Blue_Eyes schreef:
Je temt maar raak meid. Ik zie dat ik geen recht heb op ontspanning :Y)

Ik denk eerder dat je nooit het recht hebt gekregen om te leren normaal te discussieren, maar geleerd hebt, direct boos te worden.

Tuurlijk, daarom heb ik ook communicatie gestudeerd :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 17:02

Bloodymary schreef:
Laat maar, sommigen hier hebben echt te veel tunnelvisie om een interessante discussie mee te kunnen voeren.

Lees anders eens het boekje verwende prinsesjes van Elma Drayer. Gaat over vrouwen in Nederland, heel interessant. Maar misschien rijkt jullie interesse niet meer verder dan boekjes van Wipneus en Pim of zo.

Wie lijdt er nu helemaal aan tunnelvisie.
Ik heb jullie posts gelezen en het fatsoen druipt er van af, niet meegekregen van huis uit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 17:03

Vienna2007 schreef:
Er is helemaal niks aan de hand. Er worden gewoon normale vragen gesteld, maar IngridB en jij, beginnen als een stel krolse katten om jullie heen te slaan. Is helemaal nergens voor nodig.

Heb je je eigen berichten al eens gelezen, deze incluis? Vind je nu zelf dat je enigzins fatsoenlijk kan discussieren?

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 17:05

Ja.

Ik onderbouw mijn meningen, zonder daarin emotie te leggen.

Kom je zelf ook nog iets nuttigs toevoegen in het topic?
Laatst bijgewerkt door Vienna2007 op 08-11-10 17:06, in het totaal 1 keer bewerkt

050206051012

Re: Man werkt, vrouw blijft thuis. Wat is jouw mening hierover?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 17:06

Mindim heeft al wat nuttigs toegevoegd in het topic, moet je even terug lezen :)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 17:07

Wendy schreef:
Blue_Eyes schreef:
Het is gewoon zo. Als je geen kinderen hebt, kun je je er geen voorstelling van maken hoe het zou zijn om ze wel te hebben.

Toch blijft het een dooddoener.
Je praat over gevoel en dat is zo persoonlijk dat je het denk ik niet kunt gebruiken in een discussie als deze.
En gevoel kan natuurlijk nooit een rationeel argument zijn.

Even een ander voorbeeld: de vader van een klasgenootje overleed aan kanker toen ik 13 jaar was. Dat vond ik echt heel erg voor hem.
Anderhalf jaar later werd mijn eigen vader ziek: kanker. Hij overleed een paar maanden later. Pas toen kon ik me geheel voorstellen waar mijn klasgenootje toen doorheen was gegaan, dat gevoel. Dacht ik.

Later had ik een studiegenoot waarvan zijn vader ziek was, ook kanker. De vader van die studiegenoot overleed een paar maanden later.
Toen ik het met hem daar over had, werd duidelijk dat hij het heel ander beleefde dan ik dat destijds had gedaan.
Sterker nog: mijn eigen zus heeft het overlijden van mijn vader ook heel anders beleefd dan ik. Pas jaren later konden we daar over praten.

Gevoel is zo iets persoonlijks.
Als mensen mij vragen naar het overlijden van mijn vader, probeer ik ze te vertellen wat dat voor mij betekende. Maar ik pretendeer niet dat ik kan vertellen wat zoiets in het algemeen betekent. Want ik denk niet dat dat mogelijk is.
En daarom denk ik ook dat het niet terecht is om een moeder-kind band te betrekken in een discussie als deze. Want ook die moeder-kind band zal vermoedelijk iedereen anders beleven.

Dat er veel verandert als er een kind in je leven komt, lijkt me duidelijk. Maar dat valt ook te beargumenteren op basis van meer rationele argumenten. Voordeel is dat je dat dan ook nog eens beter uit kunt leggen op die manier aan mensen die geen kinderen hebben.

Zoals ik :D

Ik zal een snelle reactie geven, nog een klein hapje tijd over voor ik ga werken. Deze reactie gaat dus verre van compleet zijn, maar het zij zo.

Ik denk dat je als kinderloze niet beseft wat er allemaal bij komt kijken, bij moeder zijn. Praktisch, emotioneel, het hele laatje zeg maar. Voor mij persoonlijk geldt dat ik eerst een kind met een bloedafwijking kreeg (gelukkig genezen nu), toen een kindje dat overleed en daarna een prematuurtje met inmiddels een hele medische geschiedenis. Dat kost best wel veel tijd en moeite. Plus dat ik vind dat het 's nachts ook door moeten gaan ook pittig is.
Maar even de rationele argumenten. Je hebt gelijk als je zegt dat het voor iedereen anders is en dat het voor een deel een kwestie van gevoel is, maar ik denk dat er ook wel degelijk rationele argumenten aan te dragen zijn.
Bijvoorbeeld wat ik hiervoor al zei: dat je ineens een hele verantwoordelijkheid erbij krijgt die ongekend veel tijd slurpt. Ik ben het niet eens met wat Alet zegt dat er praktisch weinig veranderde; bij mij was dat wel degelijk zo. Dat kun je vantevoren niet overzien. Ik moet zeggen dat er veel meer veranderde dan ik ooit had kunnen voorzien, hoewel ik altijd heel veel opgepast heb en ook heel veel meegemaakt heb ik gezinnen met kleine kinderen.
Uhm... ik wil nog veel meer zeggen maar heb wat tijd nodig om na te denken over de formulering en die tijd heb ik nu niet. Dat komt dus nog.

Edit: je ziet dat ook al ben je het niet met me eens, er best met mij te discussiëren valt. Moet je wel normaal tegen me doen, dan doe ik ook heel normaal terug ;)

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 17:10

Ik ben een trotse thuismanager. Als je eens kijkt van een moeder allemaal wel niet moet doen, daar kan menig topmanager jaloers op zijn!

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 17:11

Vienna2007 schreef:
MamboBeach schreef:
Nu ik dit typ ben ik inmiddels al 10 keer van mijn plaats geweest om de kleine in de gaten te houden.

En terecht, eigenlijk zou je nu nieteens moeten bokken, maar zorgen dat je oog constant op je kleine gericht is. Maar dat is mijn mening, jij zal daar wellicht anders over denken.

MamboBeach schreef:
Maar als mensen roepen dat huisvrouwen geen reet doen, daar ben ik het niet mee eens.

Ik roep dat niet. Maar minder dan een werkende vrouw? Jazeker.

Niet mee eens. Een huisvrouw besteedt meer aandacht aan het huishouden, zorgt dat de boel super netjes is thuis en besteedt dagelijks veel aandacht aan het maken van eten. Per saldo betekent dit dus niet dat een huisvrouw luier/minder actief is dan een werkende vrouw. Een huisvrouw heeft gewoon minder taken op een dag (in de zin van: taken die je op het werk zou hebben), maar besteedt wel meer tijd en aandacht aan 1 taak.
Ik zie mezelf later als werkende vrouw met een huis dat voor het oog netjes is (dus een huis met stof onder de kastjes, maar op de kastjes is t schoon) die regelmatig uit een potje kookt, omdat er anders geen tijd is om te rijden of weet ik veel wat. En als het echt niet anders wil, neem ik wel een schoonmaakster.

manfredie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 17:13

soms wilde ik dat er een mogelijkheid was om op de zak van mijn man te teren.
maar helaas is dat niet weggelegd en ben ik genoodzaakt om een financiele bijdrage te doen.
liever had ik volledig de zorg voor mijn kleine gehad en niet de stress van het heen en weer rijden
naar het werk, opvang etc.
het is een heel geregel en kan er best wel aan bijdragen dat er een gespannen sfeer hangt.
ik denk dat het er daarom maar net vanaf hangt in welke positie dat iemand verkeerd in deze maatschappij.

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 17:14

Ilse86, dat je er meer tijd voor hebt, hoeft niet te betekenen dat je er ook meer tijd aan besteed.

Het is een aanname om te denken dat een huisvrouw beter poetst, kookt, strijkt, of wat dan ook dan een werkende moeder.

Die voorstelling is er, maar daar komt het weer, het is persoonlijk en persoonsgebonden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 17:16

Vienna2007 schreef:
Ja.

Ik onderbouw mijn meningen, zonder daarin emotie te leggen.

Kom je zelf ook nog iets nuttigs toevoegen in het topic?

Lees eens terug zou ik zo zeggen. Het was een fijne discussie hier. Maar jullie komen met een stel vooroordelen op de proppen van heb ik jou daar.
Maar waar baseer je het allemaal op? Je weet helemaal niet met wie je aan het discussieren bent, maar je hebt je mening al wel klaar en dat helemaal veilig, want over je eigen vertel je niets. Dat is inderdaad makkelijk op een ander afgeven.
Een ander betichten van niet ambitieus zijn, van tunnelvisie hebben en welke vooroordelen komen jullie toch nog meer mee op de proppen. Zover ik het zie, kijken jullie met een gekleurde bril en niet andersom.

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 17:20

Je moet mij niet verwarren met Bloody Mary.

Er is niks mis met discussieren op dit onderwerp. Zolang je er geen emotie inlegt. En de huismamma's hier gaan meteen de klauwtjes uitslaan, dan krijg je inderdaad een eenzijdige nare discussie.

En mbt prive, en internet. Die dingen houd ik graag gescheiden. Het is maar internet, geen realiteit.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 17:25

Jij wilt dus wel discussiëren en het leven van bepaalde mensen hier aan de kaak stellen, maar je wilt niet vertellen hoe jij die dingen doet... dat is wel heel erg eenzijdig discussiëren.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 17:26

Ik geloof ook niet dat elke huismoeder per definitie beter poetst of kookt, maar ik vind het werk van een thuisblijfmoeder heel wat meer dan alleen maar het huishouden, het koken, boodschappen doen, e.d. Je leeft op de klok, vanwege school, neemt vaak kinderen mee van werkende ouders, je rijdt van hot-naar-her bij clubjes, feestjes en bij speelafspraken. Je hebt meer op te ruimen (wel eens 3 meiden een middagje over de vloer gehad?), dan heb je nog je eigen bezigheden (in mijn geval een paard, een studie, twee katten, twee nijnen die ik elke dag een droog, warm hok geef, een druk sociaal leven en mijn sporten/hobbies), een nieuwe lat relatie, ik doe de administratie zelf en twee ochtendjes werk ik er nog bij). En dan durft iemand te beweren dat je niet genoeg te doen heb, als je niet of amper werkt? Ik zou zeggen; loop eens een weekje mee, dan piep je wel anders. Ik ben redelijk georganiseerd, mede omdat ik jarenlang een regeltante was in mijn werk. Maar ik ben 's avonds vaak gevloerd, eerlijk gezegd. Ik maak langere dagen dan destijds op mijn werk. Het fijne is wel dat ik het rondom de schooltijden zelf in kan delen, dat geeft wel vrijheid.

Straks, als ik weer ga werken heb ik in die tijd geen kinderen over de vloer die de boel 'verbouwen', wordt mijn kind opgevangen door haar vader, dus niet bij ons thuis en kan ik op mijn werk mijn ding doen. Zit ik alleen nog met mijn paard, want ik kan 's avonds de deur niet echt uit, als ik alleen met mijn dochter ben. En hopelijk is mijn studie dan ook afgerond. ;)

Ik denk dat iedereen zijn of haar eigen persoonlijke situatie heeft en dat niemand kan inschatten hoe druk iemand kan zijn. Overigens, Viennanogwat, ik vind twee ouders met fulltime banen en een klein kind zelf geen geslaagde combinatie. Zou daar nooit voor kiezen. :n

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 17:28

Vienna2007 schreef:

Er is niks mis met discussieren op dit onderwerp. Zolang je er geen emotie inlegt. En de huismamma's hier gaan meteen de klauwtjes uitslaan, dan krijg je inderdaad een eenzijdige nare discussie.

En mbt prive, en internet. Die dingen houd ik graag gescheiden. Het is maar internet, geen realiteit.

Geen emotie? Hmmm, termen als 'krolse katten' vind ik wel erg emotioneel overkomen, hoor. :D
Heb jij zelf kinderen trouwens? En vergeef me als ik het niet gelezen heb, ik heb zitten studeren vanmiddag en moest mijn dochter ophalen van school. Ik mag nu even chillen van mezelf, want ik plof zo nog lekker even op de bank met mijn dochter voor een theetje en een verhaaltje. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 18:09

Vienna2007 schreef:

Nee, maar je doet er niet voor onder.
Ik hoef mij naar jullie toe helemaal niet te gaan verdedigen, dus dat ga ik ook niet doen.
Mij is geleerd om te discussieren met een open vizier, onbevooroordeeld deel te nemen aan een discussie, niet eenzijdig te discussieren en met respect te discussieren. Pas dat ook eens toe en dan verloopt een discussie al een stuk prettiger.
Je weet niet met wie je van doen hebt, hoe hoog mensen op de werkende ladder staan of hebben gestaan. Hoe mensen hun leven er uit ziet, maar je velt er wel een oordeel over.
Degene die de nare elementen toevoegt zijn jij en Bloody Mary, niet omdat je een bepaalde mening vertegenwoordigd, maar hoe je het brengt.
Prima als je vind dat vrouwen moeten werken (licht het waarom eens toe), maar dat kun je ook met meer fatsoen ventileren en dat laatste stuke ontbreekt in jullie posts en daar wordt de hele discussie mee verknoeid. Ik snap niet dat jullie dat zelf niet inzien, jullie kijken zo enorm op huismama's neer, waarom eigenlijk. Wat heb je er nu voor last van.

Jij hebt het dat de huismamas gelijk de klauwtjes uitslaan. Waarom moet dat gelijk zo, moet je eens kijken wat je zelf samen met Bloody Mary de hele tijd neer pent. Onderbouwend is het niet.

Citaat:
k denk eerder dat je nooit het recht hebt gekregen om te leren normaal te discussieren, maar geleerd hebt, direct boos te worden.

Dat bedoel je als grap neem ik aan? Zoiets leer je op school, als het goed is al.

Het heeft te maken met prioriteiten stellen. Je kan er voor kiezen om ATWT te kijken, of eventjes de dweil door het huis te halen.

Wil je dat ik nog meer opties noem, of kom je er zo wel uit?

Er is helemaal niks aan de hand. Er worden gewoon normale vragen gesteld, maar IngridB en jij, beginnen als een stel krolse katten om jullie heen te slaan. Is helemaal nergens voor nodig.

Dit is toch ook geen normale vorm van discussieren? Bloody Mary is zelfs nog een graad erger.
Maar goed, als je ouders nog een klein kind hebben, zal je zelf ook nog wel een jonkie wezen, dus ik neem je dan maar niet al te serieus ;)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 19:18

Mindim schreef:
Bloodymary schreef:
Laat maar, sommigen hier hebben echt te veel tunnelvisie om een interessante discussie mee te kunnen voeren.

Lees anders eens het boekje verwende prinsesjes van Elma Drayer. Gaat over vrouwen in Nederland, heel interessant. Maar misschien rijkt jullie interesse niet meer verder dan boekjes van Wipneus en Pim of zo.

Wie lijdt er nu helemaal aan tunnelvisie.
Ik heb jullie posts gelezen en het fatsoen druipt er van af, niet meegekregen van huis uit?

Ik dacht het en jij zegt het! :j

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 20:05

Vienna2007 schreef:
Ilse86, dat je er meer tijd voor hebt, hoeft niet te betekenen dat je er ook meer tijd aan besteed.

Het is een aanname om te denken dat een huisvrouw beter poetst, kookt, strijkt, of wat dan ook dan een werkende moeder.

Die voorstelling is er, maar daar komt het weer, het is persoonlijk en persoonsgebonden.

Inderdaad. En vanuit dat perspectief reageer ik ook. Maar goed, ik blijf bij mijn punt dat een huisvrouw niet egoïstisch is. Niet per definitie tenminste. Iedereen die te lui is om een steentje bij te dragen is egoïstisch in mijn ogen. Huisvrouwen zijn dat in mijn ogen niet.

IngridB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 20:34

Het is ook onzin dat huisvrouwen/moeders egoisten zouden zijn. ZE hebben hiervoor gekozen net als iemand anders kiest om
50 uur in de week te gaan werken voor een baas.