Waarom voelen PVV stemmers zich zo aangevallen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vind je dat Wilders zich schuldig maakt aan racisme?

Ja
247 (42%)
Nee
335 (57%)

Totaal aantal stemmen: 582

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 17:57

Nicolletje schreef:
maar wij hadden in Nederland niet in de basis rassendiscriminatie/scheiding en wij hebben hier zoveel etniciteiten gekregen, ik geloof niet dat we ze allemáál hebben gediscrimineerd en dat het érgens vandaan komt dat het uitgerekend bij een bepaalde groep wel gebeurt..

Ik geloof wel zeker dat we ze allemaal hebben gediscrimineerd, en dat het bij veel groepen weer gestopt is omdat er simpelweg een nieuwe zondebok gevonden was. Maar dat is inderdaad niet het hele verhaal, dat geef ik toe. Bepaalde levensstijlen botsen harder dan andere en dat is niet voor niets.
Maar dan nog kijk ik liever naar hoe je die situatie beter maakt (namelijk minder problemen en meer productiviteit - uiteindelijk is het voor ons land een stuk productiever als de probleemjeugd wordt omgetoverd in belastingbetalende goede werkkrachten), dan naar manieren om die ongelijkheid te versterken, en te blijven hangen in 'het is hun eigen schuld'.

Het CGB kan daarin twee kanten op. Als ze oppervlakkig, dogmatisch en afstandelijk te werk gaan (als ik de reacties van Ctjelief lees heb ik niet de indruk, maar we kennen allemaal voorbeelden van instanties die dat wel doen), dan versterk je de slachtofferrol vermoedelijk. Maar als je daarentegen daadwerkelijk behoorlijk objectief en gemotiveerd naar de zaken kijkt en men heeft vertrouwen in het oordeel dan kun je juist eens duidelijk zeggen: 'hier is helemaal geen sprake van discriminatie' en dan kunnen mensen zich daarbij neerleggen.

Vergelijkend voorbeeldje: studie. De standaardtendens is dat studenten vinden dat de docenten onredelijke eisen stellen en niet duidelijk genoeg hebben aangegeven dat (vul maar in), en de docenten vinden dat de studenten niet gemotiveerd genoeg werken en veel te snel roepen dat dit of dat belachelijk is en zich niet goed op de hoogte stellen van de eisen*.
Daar heb je dan bijvoorbeeld studentenraden voor. Als die studentenraden goed te werk gaan, en beide standpunten serieus nemen, dan krijgen beide partijen vertrouwen in hun oordeel. Docenten nemen suggesties voor verbetering soms zeker over, omgekeerd kunnen studenten het vervolgens veel beter accepteren dat bepaalde dingen niet redelijk zijn om te eisen. Kortom: minder frustratie en meer redelijkheid all around.
Dat geldt trouwens ook al in directe communicatie tussen docenten en studenten. Als je er van uit gaat dat het twee partijen zijn die elkaar naar het leven staan krijg je weinig gedaan - als er redelijkheid is in de communicatie, worden bezwaren van studenten serieus genomen, en is de inzet van studenten veel hoger. Dat is een wisselwerking.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 17:58

CtjeLief schreef:
Tja zo kun je wel over alles denken, over bureau jeugdzorg, juridisch loket, psychiaters, zelfs huisartsen...

(en ja: discriminatie komt VAAK voor dus wij moeten er wel zijn)
Er zijn hier mensen die discriminatie ontkennen, maar het bestaat wel degelijk, helaas, hoe hard je ook roept dat het niet zo is.,.

ontkennen doe ik zeker niet, maar imo is het naar MIJN ERVARING te vaak geroepen.
Ik vind het een beledinging naar de mensen die met echte enstige discriminatie hebben moeten leven.

CtjeLief

Re: Waarom voelen PVV stemmers zich zo aangevallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 18:04

Ben ik met je eens hoor Superwoman, er mag zeker geen misbruik gemaakt worden van het begrip en dat gebeurt, zoals dat met zoveel begrippen gebeurt.. Wij als professionals weten dat wel te filteren, en het is niet meer zoals in het verleden, waar we de client bij het handje vastpakten om diegene te helpen, nee we kijken nu eerst wat die persoon ZELF kan doen om zijn/haar situatie te verbeteren voordat we het stokje zomaar overpakken. Empowerment. Daar geloof ik ook veel meer in dan klakkeloos problemen overnemen en oplossen. Maar echte discriminatie komt nog steeds vaak voor, veel meer dan men denkt, en zeker niet alleen op grond van afkomst (want daar hoor je de meeste mensen altijd over.. maar het is natuurlijk een veel breder probleem). En mensen die misbruik maken van het begrip discriminatie vallen bij ons snel genoeg door de mand hoor ;)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 18:17

Gelukkig maar CtjeLief.

Echter blijft mijn gevoel zeggen dat de Nederlandse regering bang is om te discrimineren en daarom vaak het beesje niet bij de naam durft te noemen. (problemen met bepaalde moslims bijv)
De foute Marrokaanse jeugd speelt er handig op in en wordt naar mijn mening ook nog eens te vaak beschermd omdat men (gemeente) vreest voor het woord en ook bang is voor verzet. (echter is er al veel verzet :roll: )
Zelfs hulpdiensten kunnen hun werk niet goed doen....

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 19:29

Dat is precies wat er mis is met ons land, Superwoman. Omdat de politiek, op Wilders na, het beestje niet bij de naam durft te noemen krijgt een groot deel van de bevolking juist het gevoel dat hun roep om hulp niet gehoord wordt. Zij hebben het gevoel dat er maar één partij is die hun klaagzang op waarde schat en er wat aan wil doen. Als die andere partijen niet zo zogenaamd politiek correct hadden gedaan, zou de PVV maar een paar zetels gehad hebben, want het zijn allemaal stemmers die ergens vandaan komen en als hun eigen partij ze het gevoel had gegeven dat er naar ze geluisterd werd, zouden ze niet overgelopen zijn.

Blackflag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 19:33

janesmith schreef:
Nicolletje schreef:
Ik moet ineens denken aan dat stuk over discriminatie van lelijke mensen :')

Vroeger had je van die hippe tenten in Amsterdam, met een rij mensen bij de ingang.
De portieren selecteerden de langharige blonde stoten er als eerste uit. Je kan een hoop van mij maken maar dat ben ik niet ^) en toch wilde ik naar binnen.
Discriminatie? :(

Haha, daar heb ik wel vaak misbruik van gemaakt bij de Escape in Amsterdam.
Dan stond er een hele rij te wachten, liep ik er langs en lachte een keer naar de portier en dan mocht ik doorlopen met mijn dinnetjes.
Positieve discriminatie. _O-
Hier de zoveelste situatie waaruit blijkt dat JS niet alleen haar eigen principes aan de kant schuift wanneer dit in haar voordeel werkt maar ook nog eens gebruik maakt van discriminatie en daarmee indirect er schuldig aan is.

Op het huidige onderwerp zal ik zometeen nog even reageren als ik bijgelezen ben.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 19:45

janesmith schreef:
Als die andere partijen niet zo zogenaamd politiek correct hadden gedaan, zou de PVV maar een paar zetels gehad hebben, want het zijn allemaal stemmers die ergens vandaan komen en als hun eigen partij ze het gevoel had gegeven dat er naar ze geluisterd werd, zouden ze niet overgelopen zijn.

Tsja, maar misschien voedt de PVV die slachtofferrol ook wel. Als je dat bezwaar tegen het CGB hebt (dat het probleem erger wordt omdat er naar geluisterd wordt), is het misschien helemaal niet goed dat de PVV dat luisterende oor biedt, omdat de mensen zich daardoor ook gesterkt voelen in hun slachtofferrol.

Als je bovendien het resultaat als uitgangspunt neemt ('de pvv heeft veel steun DUS er is veel aan de hand'), dan heeft het CGB ook een stuk meer bestaansrecht: zij ontvangen veel klachten DUS er wordt veel gediscrimineerd.

Belangrijkste verschil is, m.i., dat het CGB de indruk wekt zich een min of meer objectief beeld van de situatie te vormen.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 19:51

Iemand slaat hier de spijker op z'n kop.. zo had ik het nog niet eens bekeken Shadow..

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 20:02

Shadow0 schreef:
janesmith schreef:
Als die andere partijen niet zo zogenaamd politiek correct hadden gedaan, zou de PVV maar een paar zetels gehad hebben, want het zijn allemaal stemmers die ergens vandaan komen en als hun eigen partij ze het gevoel had gegeven dat er naar ze geluisterd werd, zouden ze niet overgelopen zijn.

Tsja, maar misschien voedt de PVV die slachtofferrol ook wel. Als je dat bezwaar tegen het CGB hebt (dat het probleem erger wordt omdat er naar geluisterd wordt), is het misschien helemaal niet goed dat de PVV dat luisterende oor biedt, omdat de mensen zich daardoor ook gesterkt voelen in hun slachtofferrol.

Als je bovendien het resultaat als uitgangspunt neemt ('de pvv heeft veel steun DUS er is veel aan de hand'), dan heeft het CGB ook een stuk meer bestaansrecht: zij ontvangen veel klachten DUS er wordt veel gediscrimineerd.

Belangrijkste verschil is, m.i., dat het CGB de indruk wekt zich een min of meer objectief beeld van de situatie te vormen.

Dan lees je weer niet goed. Het probleem bij de stemmers was juist dat er niet naar ze geluisterd werd. Door het CGB is het probleem dat er juist wel naar ze geluisterd wordt.

PVV is niet de eerste, of ben je vergeten dat Fortuyn ook al furore maakte met zijn strijd tegen de Islam? Ook de LPF had zo gigantisch veel stemmen. Zo lang is het al dat de politiek weigert te luisteren. Daar betalen ze nu eindelijk de rekening voor.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 20:07

janesmith schreef:
Dan lees je weer niet goed. Het probleem bij de stemmers was juist dat er niet naar ze geluisterd werd. Door het CGB is het probleem dat er juist wel naar ze geluisterd wordt.

Maar de PVV luistert nu, net als het CGB, toch juist wel? Dat is toch juist hun speerpunt - dat ze wel naar 'het volk' luisteren? Als dat een goede zaak is voor de PVV, waarom dan niet voor het CGB. Of, als het zo verkeerd is als het CGB dat doet, waarom zou het dan niet verkeerd zijn als de PVV het doet?

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 20:17

helemaal niks mis mee. Zeker niet als de PVV de problemen net zo aanpakt als de CGB. Dan is het zo gedaan me dat gajes.
Aanpakken en laten betalen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 20:28

janesmith schreef:
helemaal niks mis mee. Zeker niet als de PVV de problemen net zo aanpakt als de CGB. Dan is het zo gedaan me dat gajes.

Je vindt inmiddels dus dat het CGB wel goed werk doet?

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 20:32

Shadow0 schreef:
janesmith schreef:

Je vindt inmiddels dus dat het CGB wel goed werk doet?

gedeeltelijk wel, maar dat zei ik al eerder. Dat vind ik van de PVV ook trouwens. Over de kopvoddentaks en koranverbod ben ik niet te spreken.

Ik zou willen dat hij die stomme dingen niet gezegd had.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 20:35

janesmith schreef:
gedeeltelijk wel, maar dat zei ik al eerder.

Dat klopt, maar je schreef ook
Citaat:
Met een beetje geluk wordt die hele CGB afgeschaft, want dat is wat Wilders wil en als hij in de regering zou komen zal hij daar zeker werk van maken. Het is geen instituut dat wettelijk verplicht is door de Europese Unie daar er ook andere rechtswegen zijn om je gelijk te halen. De CGB is een linkse hobby.

en dat wekte toch niet de indruk dat je vond dat het CGB (gedeeltelijk) goed werk doet. Vandaar dat ik het voor de zekerheid maar even navraag.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 20:42

Ik vind dat er ook andere, niet gesubsidieerde, wegen zijn om je gelijk te halen. Dat staat er ook volgens mij.
Zo'n gesubsidieerd bureau lokt gewoon heel veel onnodige zaken uit.
Maar misschien moeten we weer on-topic, anders gaan we op onze kop krijgen.
Alhoewel....de CGB is on-topic, want PVV'ers worden aangevallen op het feit dat ze op een partij stemmen die voor afschaffing is van dat bureau. -:)

Blackflag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 20:47

De hoop van tegenstrijdigheden wordt enkel groter. Zo zijn er bijvoorbeeld ook andere wegen om delen van het partijprogramma van de PVV te bereiken. Zullen we deze haatzaaiende partij dan ook maar aanschaffen? Niet iedere deel van hun programma wordt door andere partijen veroordeeld maar dat is bij het CGB ook niet zo en dat is blijkbaar niet erg als ik je post zo lees dus dan kunnen we ook wel zonder PVV als we jou redenering hanteren.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 20:58

janesmith schreef:
Zo'n gesubsidieerd bureau lokt gewoon heel veel onnodige zaken uit.

Maar goed, de kiezers hoeven de PVV ook niet te betalen. Lokt dat niet ook veel onnodige zaken uit? En het recht om (gratis) kamervragen te stellen, waarbij er toch een flink beroep gedaan wordt op publieke middelen, lokt dat niet ook veel onnodige zaken uit? Het stellen van de vragen is niet (direct) gesubsidieerd, maar de beantwoording daarvan komt wel direct uit gemeenschapsgeld. (Dat punt is al eens aan de orde geweest, en het klopt dat de PVV zeker niet de enige partij is die veel vragen stelt, het is dus niet specifiek op die partij gericht, het gaat me er om dat zulke controlemiddelen altijd kunnen uitnodigen tot misbruik. Tenzij je ze ontoegankelijk maakt, in welk geval er minder misbruik is, maar ook minder mogelijkheden tot correct gebruik.)
Dus wat is wenselijker?

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 21:07

In mijn ogen is het wenselijk dat iemand die vindt dat hij of zij gedscrimineerd wordt, een rechtzaak aanspant net als ieder ander moet doen als hij een conflict heeft. Heb je het geld er niet voor, dan kun je van de gemeente een toevoeging krijgen voor een advocaat. De CGB is wat dat betreft dus overbodig.
Maar niet alleen de CGB. Als je goed gaat kijken zijn er heel veel bureautjes en instellingen die opgedoekt zouden kunnen worden omdat er al andere mogelijkheden zijn om dat soort zaken aan te kaarten. De drempel zou hoger moeten omdat nu de uitnodiging om discriminatie te roepen, veel te laag is. Ik heb het uit eigen ervaring dat om het minste geringste wordt geroepen dat iets discriminatie is. Vaak is het echt misbruik maken van, omdat ze geleerd hebben dat het discriminatie wapen een sterk wapen is. Ik zeg niet altijd, maar ben er echt heilig van overtuigd dat discriminatie in Nederland heel weinig voor komt op de werkvloer. Wel wordt heel veel discriminatie genoemd.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 21:15

janesmith schreef:
Heb je het geld er niet voor, dan kun je van de gemeente een toevoeging krijgen voor een advocaat. De CGB is wat dat betreft dus overbodig.
Zou dat kostenefficient zijn? Advocaten zijn over het algemeen duur, dus ook al zou de hoeveelheid zaken verminderen, het is niet gezegd dat de kosten dan omlaag gaan. Advocaten handelen bovendien strict uit belang van de client (en dus volgens andere standpunten dan het CGB), wat inhoudt dat er minder naar de intentie gekeken kan worden, en het nog veel meer op juridische details wordt gespeeld. Mij lijkt dat niet wenselijk, het moedigt mensen namelijk volstrekt niet aan om eens kritisch naar zichzelf te kijken.

Waar het CGB nog enige autoriteit heeft om te zeggen: 'luister, denk je niet dat het ook een beetje aan je eigen houding ligt' zullen er heel wat minder advocaten zijn die dat aan hun clienten gaan vertellen - daar hebben die advocaten immers weinig belang bij.

Citaat:
Vaak is het echt misbruik maken van, omdat ze geleerd hebben dat het discriminatie wapen een sterk wapen is.

En zou dat wapen minder sterk worden als er handige advocaten mee aan de haal gaan?

Blackflag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 21:15

Graag zou ik zien dat je reageert op de twee verwijten die ik gepost heb.

De problemen die jij hebt met het GCB zijn de positieve discriminatie of gewoon discriminatie in zijn algemeen eigenlijk en de verspilling van overheidsgelden. Zoals hier al meerdere keren is besproken maakt ook de PVV zich schuldig aan discriminatie, direct of indirect zullen we even niet bespreken want daar gaan we het niet over eens worden. En zoals je hopelijk beseft kost het bestaan van een politieke partij zowel direct als indirect een hoop overheidsgelden. Beide organisaties hebben dus twee obstakels in jou ogen, toch trek je daar verschillende conclusies uit. Zoals je wel vaker doet trouwens, ik zal er een aantal opsommen:

-(Positieve) discriminatie vanuit een rechts en links oogpunt behandel je ongelijk.
-Bronvermelding of niet gerespecteerde bronnen vind je in het geval van bijvoorbeeld Kafka vreselijk maar zelf verspreid je graag onwaarheden als feiten tot het tegendeel bewezen of door jezelf wordt toegegeven(zwangerschap in combinatie met arbeidscontracten.
-Linkse hobbys/politieke besluiten en informatie schuif je vaak af op regelen wat deze personen zelf goed doet en iedereen gelijk geven. Positieve discriminatie is volgens jou net zo erg als discriminatie maar als je de kans krijgt maak je hier ook graag gebruik van (kroegen in Amsterdam).

Omdat je overal een antwoord op hebt wil je deze tegenstrijdigheden vast wel even recht zetten?

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 21:21

Citaat:
Ik zeg niet altijd, maar ben er echt heilig van overtuigd dat discriminatie in Nederland heel weinig voor komt op de werkvloer. Wel wordt heel veel discriminatie genoemd.

Hierin heb je (helaas) ongelijk..

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 21:29

CtjeLief schreef:
Citaat:
Ik zeg niet altijd, maar ben er echt heilig van overtuigd dat discriminatie in Nederland heel weinig voor komt op de werkvloer. Wel wordt heel veel discriminatie genoemd.

Hierin heb je (helaas) ongelijk..

Het is ook maar een gevoel naar aanleiding van mijn persoonlijke ervaringen. Het kan zijn dat in het 'echte' leven dat heel anders is. Ik heb nooit iets te maken gehad met werken op de werkvloer omdat ik alleen maar in de paarden gewerkt heb tot nog toe. En dat zal niet een wereldje zijn waar dat voor komt.
Hoe raar jullie het ook zullen vinden, ik heb in mijn vriendenkring diverse allochtonen zoals Marokkaanse, Antilliaanse en Surinaamse kennissen en racisme is mij geheel vreemd. Nooit be- of veroordeel ik iemand op zijn afkomst.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 21:40

janesmith schreef:
Het is ook maar een gevoel naar aanleiding van mijn persoonlijke ervaringen. Het kan zijn dat in het 'echte' leven dat heel anders is.

Als je van jezelf weet dat je eigen ervaring tekort schiet, vanwaar dan het oordeel op basis van je gevoel?

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 21:43

Ik vind het raar om een hele groep mensen op basis van je gevoel (en dan te bedenken dat je gevoel je heel goed voor de gek kan houden) te veroordelen.

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-10 21:48

Shadow0 schreef:
janesmith schreef:
Het is ook maar een gevoel naar aanleiding van mijn persoonlijke ervaringen. Het kan zijn dat in het 'echte' leven dat heel anders is.

Als je van jezelf weet dat je eigen ervaring tekort schiet, vanwaar dan het oordeel op basis van je gevoel?

Ik ga hier even antwoord op geven via Jan zijn account want heb geen zin om uit te loggen en weer in te loggen.

Jane schrijft: Omdat niemand overal ervaring in heeft. Jij zal op jouw beurt weer niet de ervaring hebben die ik heb en als je dus alleen een oordeel mag geven over de zaken waar je alles van weet, dan kunnen we met z'n allen de PC net zo goed uit doen want niemand weet alles. Ook jij zult alleen je oordelen kunnen geven op basis van wat je weet en jouw eigen ervaringen. Maar daarmee weet je nog niet alles.

En nu ga ik film kijken.

*zwaai zwaai*