[2e kamer verkiezingen 2010] Op wie ga jij stemmen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Op welke partij ga jij stemmen?

SP
56 (8%)
GroenLinks
59 (8%)
Pvda
48 (6%)
CU
10 (1%)
SGP
3 (0%)
CDA
18 (2%)
VVD
79 (11%)
D66
96 (13%)
PVV
239 (34%)
PvDd
33 (4%)
ToN (Verdonk)
8 (1%)
Ik stem niet
40 (5%)
Andere partij
9 (1%)

Totaal aantal stemmen: 698

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 12:39

Gohya: Er is niets in de Nederlandse wet dat vrouwen verplicht om hoofddoekjes te dragen. Wat ik hoor als ik jouw verhaal lees is dat er meer mogelijkheden voor vrouwen moeten zijn om te weigeren het hoofddoekje te dragen, mits er sociale druk bestaat. Dat is iets heel anders.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 12:40

sarabande schreef:
Joost geen mens die een oplossing heeft, anders zou die al uitgevoerd zijn.

Men kijkt ernaar en hoopt dat het niet erger wordt.

idd.
ik kan me in veel van je posts vinden Sarabande!

wat ik nog wel even wilde zeggen, en misschien stuit dat sommigen maar ja,
dat is dat het net zo goed kortzichtig is om zoals ik hier las SP te gaan stemmen omdat je het met ze eens bent dat er iets aan de visserij moet gebeuren.
dat is eigenlijk net zo kortzichtig als stemmen op PVV omdat ze over 1 of 2 dingen roepen die niet goed gaan.

er zijn 10000000 dingen waar iets aan moet gebeuren, en zijn ontelbare misstanden in de wereld, het is niet allemaal op te lossen,
ik vind het belangrijk om zo breed mogelijk te kijken om tot een stem keuze te komen.

ik vind het wel triest te merken dat er blijkbaar zoveel volk is wat meeschreeuwd met GW, dat geeft wel aan welke sfeer er wordt geceeërd in ons mooie landje...
niet goed, not at all.
maar ja, iedereen heeft 1 stem, en verder is het afwachten, wat moet je dan.

gohya

Re: [2e kamer verkiezingen 2010] Op wie ga jij stemmen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 12:45

"joostvangestel"
Er is idd. geen nederlandse wet die verplicht een hoofddoekje te dragen,maar vaak word het door de ouders verplicht.
Vrouwen die dat weigeren krijgen de grootste problemen thuis en met familieleden.Ze vinden dat hun geloof dat verplicht,dus wat de ned. wet zegt stoort hun niet.Die vrouwen moeten zelf vrij kunnen zijn om te bepalen of ze een hoofddoekje willen dragen of niet.En bij heel veel vrouwen is er geen keuze,het is een verplichting van het geloof in eigen land.

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 12:46

gohya schreef:
Buitenlanders met nederlands paspoort mogen wél stemmen.

En dit is dus een heel typische PVV-uitspraak :D
Alles wat een kleurtje heeft is een buitenlander...

Stuitend dat ook in de pol op bokt een ruime meerderheid op PVV zal stemmen.
Al verbaast het me eigenlijk ook niet zo, gezien het gemiddelde niveau van de boktleden :=
Echt walgelijk, ik schaam me ervoor dat Nederlanders zo kunnen denken.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 12:49

citeer:En dit is dus een heel typische PVV-uitspraak

Al verbaast het me eigenlijk ook niet zo, gezien het gemiddelde niveau van de boktleden

Waar staat dat dat alle buitenlanders een kleurtje moeten hebben?
En als je je schaamt dat Nederlanders zo denken,dan word neem je toch gewoon een andere nationaliteit?Hoef je je ook niet meer te schamen voor nederlanders.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 12:49

gohya schreef:
"joostvangestel"
Er is idd. geen nederlandse wet die verplicht een hoofddoekje te dragen,maar vaak word het door de ouders verplicht.
Vrouwen die dat weigeren krijgen de grootste problemen thuis en met familieleden.Ze vinden dat hun geloof dat verplicht,dus wat de ned. wet zegt stoort hun niet.Die vrouwen moeten zelf vrij kunnen zijn om te bepalen of ze een hoofddoekje willen dragen of niet.En bij heel veel vrouwen is er geen keuze,het is een verplichting van het geloof in eigen land.

Dat klopt, net zo als het in sommige streng christelijke en joodse stromingen van die geloven ook verplicht is aan allemaal kleding voorschriften te doen.
Maar het is niet aan Wilders om zich daar mee te bemoeien en erger nog om vrouwen die dat uit eigen wil doen het te verbieden. Laat hij maar eens bij de orthodoxe joodse vrouwen beginnen die hun hoofd kaal moeten scheren, in oudmodische zak jurken lopen en ieder jaar een kind ter wereld moeten brengen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 12:50

En die mannen met die rare vlechten...

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 12:52

Laat hij maar eens bij de orthodoxe joodse vrouwen beginnen die hun hoofd kaal moeten scheren, in oudmodische zak jurken lopen en ieder jaar een kind ter wereld moeten brengen.

Uh die heb ik hier in nederland nog nooit zien lopen?

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 12:53

gohya schreef:
Waar staat dat dat alle buitenlanders een kleurtje moeten hebben?
En als je je schaamt dat Nederlanders zo denken,dan word neem je toch gewoon een andere nationaliteit?Hoef je je ook niet meer te schamen voor nederlanders.

Dat staat nergens, maar ik weet wel dat dat de realiteit is :)
En nee ik neem niet "gewoon" een andere nationaliteit, want ik zie de PVV-mentaliteit niet als standaard Nederlands, maar nog altijd als uitzondering.
Feit blijft dat de meerderheid van de mensen gewoon niets van politiek snapt, en liever klakkeloos achter iemand aanloopt zonder zelf eens goed na te denken. Dat is niet per se typisch Nederlands, maar volgens mij mens-eigen.

(tip: je hoeft niet te citeren, je kunt ook op het knopje quote klikken, dat is handiger ;))

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 12:54

gohya schreef:

Niet goed gekeken zeker

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 12:54

http://verkiezingen.wekelijksepeiling.nl/
Ook hier staat de PVV ruim bovenaan.

@ Gohya: Ik ga niet met je mee dat alles waarbij voorschriften aan kleding/bedekking wordt gesteld maar moet worden afgeschaft. Een school waar vrouwen alleen maar een rok mogen dragen? Prima toch? Wil je geen rok dragen, dan ga je niet op zo'n school werken. Simple as that. Als deze regel ook voor meisjes geldt, dan ligt die keus bij de ouders. Zolang je minderjarig bent, is moeders/vaders wil, wet. Wil je dat je kind wel een broek aan heeft naar school, dan kies je een andere school. Daar zijn de "openbaar" en "stromingen" voor. Je hebt mogelijkheid, maar geen verplichting.

In het geval van de hoofddoeken etc gaat het om publieke functies bij openbare instellingen, waarbij eigen overtuigingen geen rol spelen en waar je dus "neutraal" dient te zijn. Dus geen hoofddoek, maar net zo goed geen kruis, keppeltje of wat dan ook. Ben je het daar niet mee eens, dan ga je er niet werken. Te ver doorslaan in vrijheid kan ook. Nog even en je bent verplicht om "vrij" te zijn. Dan is nederland 1 grote grijze massa, waar iedereen doodongelukkig rondloopt omdat niets meer kan zonder dat men denkt dat je onderdrukt wordt.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 12:55

sarabande schreef:
Dat klopt, net zo als het in sommige streng christelijke en joodse stromingen van die geloven ook verplicht is aan allemaal kleding voorschriften te doen.
Maar het is niet aan Wilders om zich daar mee te bemoeien en erger nog om vrouwen die dat uit eigen wil doen het te verbieden. Laat hij maar eens bij de orthodoxe joodse vrouwen beginnen die hun hoofd kaal moeten scheren, in oudmodische zak jurken lopen en ieder jaar een kind ter wereld moeten brengen.

Dan was hij in elk geval sneller klaar :D :')

Gitta1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 12:56

Het nadeel is dat je op 9 juni maar 1x je stem uit kunt brengen. Dat mensen nu zeggen: we stemmen PVV en we zien wel of hij dan de problemen op kan lossen en zijn punten waar kan maken en als dat niet lukt dan gaan we wel wéér naar de stembus, vind ik nogal makkelijk gezegd. Zéker in deze tijd heeft Nederland nu belang bij een stevig, stabiel kabinet dat Nederland weer op het juiste spoor richting de toekomst gaat zetten. Met een stem op de PVV bereik je dat mijns inziens niet. Bezint eer ge begint heet dat toch? Lijkt me hier zeer sterk van toepassing. Na de stemming is er geen weg meer terug, voor die tijd kan het tij nog wel iets gekeerd worden met een stem op een juiste partij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 12:57

gohya schreef:
Laat hij maar eens bij de orthodoxe joodse vrouwen beginnen die hun hoofd kaal moeten scheren, in oudmodische zak jurken lopen en ieder jaar een kind ter wereld moeten brengen.

Die zijn er wel hoor :j. En die hebben ook hun eigen gebedshuizen, kledingvoorschriften, kookgewoonten en allerlei andere dingen die aan hun geloof verbonden zijn zoals een afwijkende werkweek bijvoorbeeld.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 13:03

Lovely schreef:
gohya schreef:

Die zijn er wel hoor :j. En die hebben ook hun eigen gebedshuizen, kledingvoorschriften, kookgewoonten en allerlei andere dingen die aan hun geloof verbonden zijn zoals een afwijkende werkweek bijvoorbeeld.

Die zullen er ook vast wel zijn,maar ik heb ze echt nog nooit gezien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 13:06

Ze lopen je ook niet in de weg waarschijnlijk, maar bij arabieren (elm) wel.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 13:38

Ach nou ja, dat is andersom net zo. Moslims hebben een hekel aan joden omdat die niet zonder slag of stoot hun land aan Mohammed gaven. Joden hebben een hekel aan moslims omdat Mohammed hele dorpen uitmoordde om dat land maar te krijgen. Zo heeft iedereen wel iemand die ze in de weg loopt. Iedereen is slachtoffer en dader.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 13:48

En dat probleem speelt heden ten dage nog steeds, zie het midden-oosten.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 14:14

even klein lesje geschiedenis: Christenen hebben meer Joden uitgemoord en vervolgd dan Moslims. Sterker nog, in het Ottomaanse rijk konden de verschillende religies naast elkaar bestaan.

Geschiedenis kan een goede raadgever zijn, maar is helaas een slechte bron van haat en nijd. Wraakgevoelens helpen niet om problemen op te lossen, daartoe is meer een constructieve manier nodig om vooruit te komen.

Vooral daarom is het fout om mensen als groepen te benaderen. Benader mensen als individuen en stel ze verantwoordelijk voor hun eigen gedrag.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 14:18

Alleen zijn Christenen en joden dezer dagen een stuk minder haatdragend naar elkaar toe, dan joden en moslims.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 14:46

Marigold schreef:
wat ik nog wel even wilde zeggen, en misschien stuit dat sommigen maar ja,
dat is dat het net zo goed kortzichtig is om zoals ik hier las SP te gaan stemmen omdat je het met ze eens bent dat er iets aan de visserij moet gebeuren.
dat is eigenlijk net zo kortzichtig als stemmen op PVV omdat ze over 1 of 2 dingen roepen die niet goed gaan.

Ik denk dat je hier iets verkeerd hebt begrepen. Het was Toekie die dit aanhaalde, en dit programma op TV had gezien. Ze stemde sowieso al SP, maar wilde even checken hoe hun standpunt was. Het kwam voor haar dus goed uit dat de SP dezelfde mening deelde als haar.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 14:58

joostvangestel schreef:
Het echte gevaar zit hem in een aantal zaken: wat als de oplossingen niet afdoende blijken (ik geloof er bijvoorbeeld niet in) en het vertrouwen in hem blijft bestaan, komen er dan zwaardere maatregelen (doemscenario). Wat wordt de prijs die we als samenleving moeten gaan betalen voor dit experiment? Imago schade is natuurlijk een ding, maar ik denk dat er andere gevaren op de loer liggen, zoals een totale teleurstelling van degenen die hem steunden. Als hij zijn achterban teleurstelt, kan de morele schade erg hoog zijn.

Ik vraag me af hoe lang Moslims het nog over zich heen laten komen dat ze zo ontzettend zwart gemaakt worden, al die vooroordelen die er heersen (alle vrouwen worden zogenaamd onderdrukt) en dat ze zo gediscrimineerd worden. Als ik als blanke Nederlander continu afgezeken zou worden door iemand, als diegene mijn hele cultuur (mijn hebben en houden waar ik zo om geef) belachelijk zou maken en in een negatief daglicht zou zetten en als ik daardoor gediscrimineerd wordt bij oa sollicitaties (waardoor ik geen geld heb om mijn kinderen te voeden met mijn hoge opleiding)... nou, ik weet niet of IK dan nog zo vriendelijk zou blijven jegens die ene man die al dat leed bij mij veroorzaakt. En ja tuurlijk zou ik ook boos zijn op mensen die zogenaamd hetzelfde geloven als ik, maar ik zou de man die mijn geloof en bestaan zo structureel afbrandt niet zo vriendelijk behandelen geloof ik.

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 16:55

Polaris schreef:
gohya schreef:
Buitenlanders met nederlands paspoort mogen wél stemmen.

En dit is dus een heel typische PVV-uitspraak :D

Al verbaast het me eigenlijk ook niet zo, gezien het gemiddelde niveau van de boktleden :=

Nogmaals:ik stem geen PVV, dit om misverstanden te voorkomen. Maar wie ben jij om zo te generaliseren??
Een ieder heeft een stem, en indien men daar gebruik van maakt en PVV stemt...so be it. En wie ben jij om deze mensen dan maar tot een bepaald niveau te denegreren??

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 16:57

[quote]Het nadeel is dat je op 9 juni maar 1x je stem uit kunt brengen. [quote]
Ga in Rotterdam stemmen....daar schijn je meerdere malen te kunnen stemmen zo is gebleken.... :D

windhond

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 17:06