Moet de Burka kunnen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Is de Burka storend?

Ja
636 (65%)
Nee
328 (34%)

Totaal aantal stemmen: 964

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 10:33

jameyskatje schreef:
trouwens wel grappig om te weten.

dat de burqa/niqaabdragende vrouwen in landen als saudi en dergelijk geen last hebben gehad van de griep? en ook andere virussen?

juist in stoffige landen bedekt men zijn/haar gezicht. want wat we helemaal in deze discussie vergeten zijn is dat de leefomstandigheden in het buitenland anders zijn dan in nederland, denk eens aan hele stoffige landen. we hebben het tot nu toe enkel over herkenbaarheid gehad, islam en onderdrukking. je kan daar heel wat infecties door oplopen, je neus filtert wel, maar niet alles. (denk aan landen waar ze bv met mondkapjes lopen voor de smok)

daarom dragen mannen vaak ook gezichtsbescherming natuurlijk. kijk maar naar de door iedereen geliefde woestijnfoto's.

ik moest het nog even kwijt. het is eigenlijk heel logisch. in marokko dragen sommige omaatjes ook een sjaal voor hun mond als ze over straat gaan, ik snapte dat nooit helemaal, maar het heeft dus simpelweg te maken met stof/schadelijke stoffen :+

Nou dan is dat toch reden te meer om in ons land, waar geen woestijnzand te bekennen is, gewoon je gezicht vrij te laten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 11:13

jameyskatje schreef:
tja.. dit laat enkel jou eigen onwetendheid blijken.

kots jij maar over de islam. ik kots van bovenstaande reactie

Types als jij zorgen nou juist dat mensen over de islam gaan kotsen... En dat zijn dus vooral Nederlandse vrouwen die Islamiet zijn geworden, die zo idioot reageren. Heb ze ook in mijn omgeving. Terwijl andere Islamitische dames in mijn omgeving lang zo spastisch niet doen en iedereen in hun waarde laten...

Even heel persoonlijk: ik vind jou eng, met je tunnelvisie. En met je hoofddoek op het paard, zonder een cap te dragen... Maar ik heb niks tegen mensen die Islamiet zijn, zoals de buren van mijn tante met wie ze gezellig eten. Zij draagt ook een hoofddoekje maar de hele familie is gewoon normaal gezellig en respectvol naar de Nederlanders toe. Waar ik een hekel aan heb zijn de mensen zoals jij, de extremen die het islamitisch geloof een slechte naam geven, de islamitische mannen die elke Nederlandse vrouw behandelen alsof het prutsmutsen zijn, die je blijven lastig vallen tenzij je ze een schop in hun ballen geeft... Enzovoorts enzovoorts.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-04-10 11:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 11:20

Krips schreef:
En denk bijvoorbeeld aan het Jodendom tegen de palestijnen.

Het Jodendom heeft niets tegen de Palestijnen als ze zich niet gedragen alsof Israel van hun is... Verdiep je eerst maar eens in de geschiedenis voordat je hierover gaat kraaien. Niet dat de Israeliers zonder schuld zijn, ook die hebben fouten gemaakt, maar de Palestijnen weigeren te accepteren dat het land Israel bestaat en dat de Joden hun eigen land hebben en totdat ze dat wel accepteren blijft de situatie zo. Voordat Israel officieel bestond leefden de beide groepen in vrede samen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 11:24

darwin schreef:
Ik vind dat je iemand met een hoofddoek gerust mag weigeren op een kartbaan, dat is geen discriminatie.
Er zijn ook genoeg atrakties waar kinderen onder een bepaalde lengte niet in mogen, is dit dan ook discrimineren van kleine mensen ?
Ze moeten zich maar gewoon aanpassen en anders opzouten.
En als die mannen hun " driften" niet onder controle kunnen houden, dan moeten ze die maar laten catreren ipv de vrouwen in te pakken in doeken, stelletje zotten.

+:)+

CtjeLief

Re: Moet de Burka kunnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 11:31

Bah wat een respectloze reacties weer..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 11:39

CtjeLief schreef:

Hoezo respectloos, mag ik mijn mening niet geven ??? Van mensen als Jameyskatje (en Geert Wilders) gaan mijn haren recht overeind staan, ik vind ze griezelig, daarom heb ik gereageerd.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 11:45

Iedereen mag zijn mening geven, maar dat kan toch ook op een respectvolle manier? Het valt mij op dat er zo ONTZETTEND wordt gegeneraliseerd.. Er wordt ook niet bij stilgestaan hoe bepaalde opmerkingen -manier waarop dingen worden gezegd- kwetsend kunnen zijn voor mensen die gelovig zijn, en dat vind ik dus respectloos. Maar goed, ik ben ervoor mensen in hun waarde te laten ook al ben je het niet eens met iets, dan nog kun je iets op een normale respectvolle manier brengen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 11:46

Voor ik het vergeet: ik heb nog nooit gehoord van Christenen die voormalige Christenen vermoorden omdat ze zich bekeerd hebben tot de Islam (in Christelijke landen) en ze kunnen gewoon naar de moskee gaan. Omgekeerd worden Islamieten die zich bekeren tot het Christendom (in Islamitische landen) vermoord en/of gemarteld en moeten ze "ondergronds" hun geloof belijden. Er is een gratis blaadje, Open Doors, dat je voor niks toegezonden kunt krijgen, daar kun je de andere kant van de medaille lezen (mijn moeder is daar abonnee van).
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-04-10 11:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 11:49

CtjeLief schreef:
Het valt mij op dat er zo ONTZETTEND wordt gegeneraliseerd.. Er wordt ook niet bij stilgestaan hoe bepaalde opmerkingen -manier waarop dingen worden gezegd- kwetsend kunnen zijn voor mensen die gelovig zijn, en dat vind ik dus respectloos.

Misschien, maar dan dringt de boodschap misschien door... Want er zijn hier mensen met een gigantische tunnelvisie en dan maken zachte heelmeesters stinkende wonden (maar dat is slechts mijn bescheiden mening).

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 11:57

O is het de bedoeling om boodschappen over te brengen dmv generaliseren? Dan zou er wel een HEEL krom wereldbeeld ontstaan als we zo te werk zouden moeten gaan. Juist generaliseren kan leiden tot geweld en oorlog, gevaarlijke methode dus.. Mensen die generaliseren, DIE hebben tunnelvisie...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 12:03

CtjeLief schreef:
O is het de bedoeling om boodschappen over te brengen dmv generaliseren? Dan zou er wel een HEEL krom wereldbeeld ontstaan als we zo te werk zouden moeten gaan. Juist generaliseren kan leiden tot geweld en oorlog, gevaarlijke methode dus.. Mensen die generaliseren, DIE hebben tunnelvisie...

Wie generaliseert er nu............................................................................... En ik had het dus niet over mijn eigen postings, ik generaliseer niet.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-04-10 12:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 12:06

ikkeweer schreef:
Krips schreef:
En denk bijvoorbeeld aan het Jodendom tegen de palestijnen.

Het Jodendom heeft niets tegen de Palestijnen als ze zich niet gedragen alsof Israel van hun is... Verdiep je eerst maar eens in de geschiedenis voordat je hierover gaat kraaien. Niet dat de Israeliers zonder schuld zijn, ook die hebben fouten gemaakt, maar de Palestijnen weigeren te accepteren dat het land Israel bestaat en dat de Joden hun eigen land hebben en totdat ze dat wel accepteren blijft de situatie zo. Voordat Israel officieel bestond leefden de beide groepen in vrede samen.

Je trekt mijn quote totaaaaal uit de context. Het gaat er hier om dat religieus geweld niet enkel vanuit de Islam komt. Wat jij nou laat zien is een voorbeeld die ik gegeven heb die laat zien dat religieus geweld niet ALLEEN MAAR voortkomt uit de Islam.

Bovendien als je in mijn profiel had gekeken had je gezien dat ik geschiedenis studeer... Dus "verdiep je eerst maar eens in de geschiedenis voordat je hierover gaat kraaien" lijkt me niet helemaal geplaatst.

En tenslotte gaat de discussie hier niet om Israel en ga ik verder niet meer reageren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 12:11

Je had het over Jodendom tegen de Palestijnen, als je het nu gehad had over beide (Palestijnen tegen Jodendom ook had genoemd) had ik niet eens gereageerd. Wordt er niet goed van dat de Joden of Israeliers "altijd" de schuld krijgen. Mijn broertje woont in Israel en komt door zijn werk ook in de Gazastrook enzo, dus ik ken alle kanten van het verhaal daar. En heb me verdiept in de geschiedenis. Waarmee ik de Israeliers niet schoon wil praten trouwens. Maar genoeg hierover, dit is off topic.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-04-10 12:13, in het totaal 1 keer bewerkt

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 12:12

nee ik generaliseer ZEKER niet.. generaliseren wil zeggen: alles over 1 kam scheren: enkel naar 1 richting kijken: tunnelvisie...

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 12:19

ikkeweer schreef:
Je had het over Jodendom tegen de Palestijnen, als je het nu gehad had over beide (Palestijnen tegen Jodendom ook had genoemd) had ik niet eens gereageerd. Wordt er niet goed van dat de Joden of Israeliers "altijd" de schuld krijgen. Mijn broertje woont in Israel en komt door zijn werk ook in de Gazastrook enzo, dus ik ken alle kanten van het verhaal daar. En heb me verdiept in de geschiedenis. Waarmee ik de Israeliers niet schoon wil praten trouwens. Maar genoeg hierover, dit is off topic.

Als je naar de context had gekeken waarin ik het zei dan had je kunnen aflezen dat ik mijn opmerking absoluut niet eenzijdig heb bedoeld. En ik vind het prima als je het verkeerd opvat. Maar jou reactie leek me nog al onnodig vijandig. Ik ben me zeer bewust van de enorme tweezijdigheid van het hele conflict. Dat is nou juist de kern van het conflict :P

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 12:22

Ik heb totaal geen moeite met het dragen van hoofdoeken en dergelijke, maar ik kan erg weinig met totale gezichtsbedekking.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 12:27

wie ben jij ?

wat ben ik toch blij dat jij mij beter kent dan mijn eigen moeder!

en bedankt he! ik zal wel weer gaan temmen. wat een bespottelijke reactie!! eng mens... hoor wie het zegt!

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 12:30

Hallo Leonoor..

sorry maar dit vind ik een persoonlijke aanval. komt ook geheel uit het niets, waarbij een post van heel veel pagina's terug omhoog is gehaald. kan je deze persoon misschien aanspreken?

vind het onderhand vervelend worden om jou zo vaak lastig te vallen. sorry daarvoor!!!!

-----------

Types als jij zorgen nou juist dat mensen over de islam gaan kotsen... En dat zijn dus vooral Nederlandse vrouwen die Islamiet zijn geworden, die zo idioot reageren. Heb ze ook in mijn omgeving. Terwijl andere Islamitische dames in mijn omgeving lang zo spastisch niet doen en iedereen in hun waarde laten...

Even heel persoonlijk: ik vind jou eng, met je tunnelvisie. En met je hoofddoek op het paard, zonder een cap te dragen... Maar ik heb niks tegen mensen die Islamiet zijn, zoals de buren van mijn tante met wie ze gezellig eten. Zij draagt ook een hoofddoekje maar de hele familie is gewoon normaal gezellig en respectvol naar de Nederlanders toe. Waar ik een hekel aan heb zijn de mensen zoals jij, de extremen die het islamitisch geloof een slechte naam geven, de islamitische mannen die elke Nederlandse vrouw behandelen alsof het prutsmutsen zijn, die je blijven lastig vallen tenzij je ze een schop in hun ballen geeft... Enzovoorts enzovoorts.[/quote]

ikkeweer schreef:
CtjeLief schreef:

Hoezo respectloos, mag ik mijn mening niet geven ??? Van mensen als Jameyskatje (en Geert Wilders) gaan mijn haren recht overeind staan, ik vind ze griezelig, daarom heb ik gereageerd.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 12:35

Jameyskatje, wil je ook nog reageren op mijn antwoord op jouw opmerking? Ik vind het namelijk frappant dat jij nu als reden voor het dragen van hoofddoeken aandraagt de omgevingsfactoren.
Dan lijkt het mij dus juist dat jij geen enkele moeite moet hebben met moslima die geen hoofddoekjes dragen omdat de omgeving hier dat totaal niet noodzakelijk maakt.
Toch???

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 13:19

Ik ben resoluut tegen de burka.
Vind het zeer storend om te zien, en het gaat ook tegen mijn gevoel van gelijkheid van man en vrouw in.
Het is een uiting van de onderwerping van vrouwen aan mannen, en daar heb ik echt een bloedhekel aan!!

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 13:31

oliebol, verkleerde aangeklikt :+
dacht dat er stond of je het vond kunnen ;)

Maar ik vind het niet kunnen, als je op die manier je geloof wil uiten moet je
niet in nederlands gaan wonen, ook al mag je hier wel vrijheid van geloof hebben,
ik denk dat je hiermee anderen belemmert met hun geloof. Vind het er zelf ook wel
eng uit zien :(:)

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 18:25

België is bij deze een van de eerste landen die de burka verboden heeft, evenals alle kledingsstukken die het moeilijk maken een persoon te identificeren! ^^

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 19:32

horseyfries schreef:
Jameyskatje, wil je ook nog reageren op mijn antwoord op jouw opmerking? Ik vind het namelijk frappant dat jij nu als reden voor het dragen van hoofddoeken aandraagt de omgevingsfactoren.
Dan lijkt het mij dus juist dat jij geen enkele moeite moet hebben met moslima die geen hoofddoekjes dragen omdat de omgeving hier dat totaal niet noodzakelijk maakt.
Toch???

bedoel je de post bovenaan de pagina?

nee hoor, dat is geen reden, was gewoon een bijkomstigheid, maar staat er verder ook helemaal los van.

ik heb geen problemen met moslima's die geen hoofddoeken dragen hoor, want dat moet iedereen zelf weten. zelfs vriendinnen van mij dragen (nog) geen hoofddoek. dat ze mijn vriendin zijn zegt al genoeg. maar ze ontkennen niet dat het verplicht is, ze weten dat het volgens de islam verplicht is. ze handelen daar alleen niet naar, dat is hun eigen zaak.

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 19:34

Ik vind dat iedereen gewoon herkenbaar overstraat moet. Ten behoeve van de veiligheid...

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 20:05

VinAx schreef:
België is bij deze een van de eerste landen die de burka verboden heeft, evenals alle kledingsstukken die het moeilijk maken een persoon te identificeren! ^^

Ja...en er gaan meer landen volgen, let maar op.
Nou moet ik zeggen dat het in Nederland echt zeldzaam is om een Burka te zien op straat, desondanks moet er ook hier een verbod komen, want het is wel heel makkelijk om op die manier de hele dag onindentificeerbaar te zijn.