Melkveehouders protesteren, melkstop dreigt.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

goeroe

Re: Melkveehouders protesteren, melkstop dreigt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 17:03

annastasia schreef:
faye schreef:
Elk land heeft zijn eigen regels. Slimme boer dus!

Dat zijn dus weer reacties die nergens op slaan. De overheid heeft regels die ervoor zorgen dat dergelijke zaken niet in onze sloten terecht komen. hier houden wij ons aan. maar de duitse overheid heeft weer andere regels. en daardoor komt het wel in de sloot. ONZE sloot.

Voordat je zulke onzinnige antwoorden gaat geven vind ik dat je je eerst eens wat meer erin moet gaan verdiepen, want je antwoorden slaan op dit moment nergens op.

Zij zijn groot en ik is klein! Het is inderdaad allemaal niet eerlijk. Clown Wat is dan jouw voorstel? Onze regels aanpassen aan de Duitse wetgeving zodat Nederlandse boeren hun buren kunnen helpen bij het vervuilen van de sloot? Of de overheidsbemoeienis in het geheel maar afschaffen? Beetje vreemd want over subsidies van diezelfde overheid, ook een vorm van bemoeienis, hoorde je ook geen boeren klagen.

Elke boer is ondernemer en dient rekening te houden met allerlei factoren die zijn bedrijf meer of minder rendabel te maken. In die zin is de boer die naar Duitsland verhuisd misschien inderdaad wel een slimme boer en kan ik me de opmerking van faye best voorstellen. Wel kan ik me voorstellen dat die opmerking misschien niet zo aardig overkwam. Lachen

edit: in mijn ogen is de enige oplossing voor dergelijke problematiek om dit in groter (Europees) verband aan te pakken.
Laatst bijgewerkt door goeroe op 29-05-08 17:05, in het totaal 1 keer bewerkt

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 17:04

faye schreef:
Ho ho, daar gaat het niet om. Als je beweert dat je met duitse grond niet anders om mag gaan dan nederlandse omdat het niet eerlijk is dan heb je wel je kijk op de realiteit verloren. Of rijd je in duitsland ook 100 terwijl je 140 mag? Ander land, andere regels, daar is niets verkeerds, geks, raars of oneerlijks aan.

Een voorbeeld: ik woon aan de Duitse grens. Nu lopen hier veel beken die vervuild zijn. Daarom moet iedere boer die land heeft aan zo'n beek de 5 meter grenzend aan die beek niet bebouwen of bemesten.... Als de beek niet schoner wordt, dan wordt dat uitgebreid naar 15 meter. (Let wel: eigendom wordt onteigend Zonder vergoeding). Kun je vergelijken met dat ze b.v. van jouw eigen huis een slaapkamer in komen pikken.

Laat die beken nu in Duitsland ontstaan waar de boer gewoon alles mag dumpen in die beek Bloos!

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 17:05

slimmerik schreef:
faye schreef:
Ho ho, daar gaat het niet om. Als je beweert dat je met duitse grond niet anders om mag gaan dan nederlandse omdat het niet eerlijk is dan heb je wel je kijk op de realiteit verloren. Of rijd je in duitsland ook 100 terwijl je 140 mag? Ander land, andere regels, daar is niets verkeerds, geks, raars of oneerlijks aan.

Een voorbeeld: ik woon aan de Duitse grens. Nu lopen hier veel beken die vervuild zijn. Daarom moet iedere boer die land heeft aan zo'n beek de 5 meter grenzend aan die beek niet bebouwen of bemesten.... Als de beek niet schoner wordt, dan wordt dat uitgebreid naar 15 meter. (Let wel: eigendom wordt onteigend Zonder vergoeding). Kun je vergelijken met dat ze b.v. van jouw eigen huis een slaapkamer in komen pikken.

Laat die beken nu in Duitsland ontstaan waar de boer gewoon alles mag dumpen in die beek Bloos!

dat is dus precies hetzelfde.
Laat de mensen die land hebben grenzend aan nederland er dan rekening mee houden dat de mest in ieder geval niet in de sloten terecht komt om verdere vervuiling te voorkomen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 17:08

En andersom gebeurt dat ook. Je kunt een ander land niet verplichten zich aan jouw regels te houden. Nogmaals, deal with it! Als ik als ondernemer in duitsland meer voordelen zie, ga ik daar een bedrijf opstarten, leve de vrije vestiging binnen de EU.
Als je hier echt een srieus probleem van maakt dan maak je het je zelf wel erg moeilijk hoor Haha!
Begin een partij, gelijke regels voor de hele EU. Dan moet alleen wel de meerderheid voor stemmen deze keer Knipoog

Dat het frustreert begrij ik wel hoor, maar ik snap niet dat je je er zo over op kan winden en serieus denkt dat dat gaat veranderen. Andersom moet een ander land dus nog maar strengere regels voor de boeren hier op kunnen leggen als dat beter uitkomt of in hun ogen eerlijker is?

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 17:47

Zoals jij het wilt faye Knipoog

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 18:26

Voor de mensen die dat leuk vinden heb ik wat cijfers opgezocht. Lachen

In 2007 werd er in Nederland ruim 10,7 miljard liter melk aangeleverd bij de melkfabrieken (bron: http://statline.cbs.nl/StatWeb/publicat ... ,155,(l-12)-l&VW=T ). Dat is omgerekend meer dan 650 liter per Nederlander en dus veel meer dan wij met ons allen (kunnen) opdrinken. Klein als we zijn zijn we daarom 1 van de grootste zuivelexporteurs ter wereld en worden er grote hoeveelheden melk(producten) 'gedumpt' op de wereldmarkt (in plaats van in de sloot). Wat dat tot gevolg heeft kun je onder andere hier lezen: http://www.icco.nl/delivery/main/nl/doc.phtml?p=melk Hiermee wil ik niemand aanvallen maar aangeven dat de problemen in de zuivelmarkt veelomvattender zijn dan Nederlandse boeren die vinden dat ze te weinig geld krijgen voor hun melk. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 18:31

slimmerik schreef:
Zoals jij het wilt faye Knipoog

Zoals de regeringen het willen Knipoog
En terecht.

EDit: dat het zeer doet als je bedrijf ten onder gaat snap ik natuurlijk best. Maar je moet wel realistisch blijven kijken.

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 19:23

ChirooHeleen schreef:
Het valt me op dat er zo stug gewerkt word met oogkleppen op. Wij melken koeien en leveren aan de fabriek en wat er met de melk gebeurt maakt niet uit als wij ons geld maar krijgen...

Als je zelf van de boerderij komt dan zou je toch moeten weten dat boeren wel degelijk te maken hebben met wat er uiteindelijk met de melk wordt gedaan. Tenminste zo gaat dat hier in Noord-Holland wel (regelmatig vergaderingen/werkgroepen over de producten, in dit geval Noord-Hollandse kaas).

verwijderd09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 19:51

faye schreef:
En andersom gebeurt dat ook. Je kunt een ander land niet verplichten zich aan jouw regels te houden. Nogmaals, deal with it! Als ik als ondernemer in duitsland meer voordelen zie, ga ik daar een bedrijf opstarten, leve de vrije vestiging binnen de EU.

boerenbedrijven zijn vaak al langer dan een eeuw in de de familie, zo'n bedrijf verplaats je niet even gauw. daarbij moet je dan ook verplicht verhuizen terwijl veel boeren nog in de hechte ouderwetse gemeenschappen wonen en dus ook hun hele sociale leven op moeten geven. het is niet allemaal zo zwart-wit als jij het stelt.

Mijn ouders hebben er ook over gedacht om de melk weg te laten lopen, maar omdat mijn ouders de melk zelf verzuivelen en maar 20% aan de fabriek leveren heeft de melkprijs toch weinig invloed op ons bedrijf. als we meedoen is het uit solidariteit met andere boeren, al denk ik dat veel boeren niet mee doen.... Boeren denken te vaak alleen aan hun eigen belangen en zullen dus nooit 1 sterke verenigde groep worden. Verdrietig

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 19:55

Wat ik wel een punt vind is dat Nederland wat regels betreft bijna altijd haantje de voorste wil zijn.
Je kunt ook eens proberen om een middenweg te bewandelen.
Moet je kijken wat ze allemaal pikken wat uit het buitenland geimporteerd mag worden.
Vandaag hoorde ik dat de kip uit Amerika hier verkocht mag worden terwijl de kippen in Nederland zo niet mogen worden behandeld (schoonmaken met chloor!). Zo ook gemanipuleerde soja bonen. Waar zijn ze hier eigenlijk met bezig?

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 20:12

- Boeren protesteren bij de zuivelondernemingen. De meeste zuivelondernemingen zijn coöperaties, dus door de boeren opgezette verenigingen om hun melk te verwerken en zo duur mogelijk te verkopen.

Bij die coöperaties is de afgelopen jaren -in de ogen van de boeren- het nodige 'mis gegaan', waardoor er nu in wezen geprotesteerd word bij hun eigen organisatie.

Een paar jaar geleden was er een supermarktoorlog, wie er ook minder van is geworden, het zijn niet de directieleden van Albert Heyn c.s.. Het vele geld wat er verdiend is, is niet terecht gekomen bij de mensen die er het hardst voor hebben gewerkt.

Ik kan heel veel sympathie opbrengen voor een 'eerlijke' melkprijs voor veehouders, maar dan eerst maar eens uitvinden wat die eerlijke melkprijs is. Heb je dan een Fendt-trekker in de schuur staan of een Zetor?

Melk weg laten lopen is hypocriet. Veehouders en zuivelbedrijven hebben contracten waarin word gesproken over een afnameplicht (voor de zuivelbedrijven) maar ook een leveringsplicht (voor de veehouders). De DDB is in mijn ogen een groep opruiers met een grote bek.

Vorig jaar is de melkprijs door schaarste en daardoor een krapte op de markt enige maanden historisch hoog geweest. Net genoeg om even 'op adem' te komen, maar daarna ging het weer bergafwaarts. Op het moment dat de melkprijs opliep stelde de DDB haar minimum kostprijsdekkende melkprijs een keer (fors?) bij, wat zéér ongeloofwaardig overkwam. Verder claimden ze de gestegen melkprijs, die echter later weer kelderde.

Kan iemand van een boerenbedrijf die de melk laat lopen mij vertellen wat de DDB voor verhaaltje verteld heeft? Stoken ze je heel misschien op om je fabriek te bellen om te zeggen dat je geen melk levert omdat er penicilline in zit? Ofwel proberen ze ook de boeren die te laf zijn om hun bek open te trekken over de streep te trekken door diegenen niet met de billen bloot te laten gaan bij hun afnemer?

Boeren die een eerlijke prijs verdienen voor hun product: Mijn sympathie hebben ze, maar schaf de DDB alsjeblieft af en zorg dat je je afnemer 'scherp' houdt bij de tariefonderhandelingen. Want daar is het fout gegaan. Je eigen coöperatie naaien door niet te leveren is natuurlijk erg krom.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-08 20:43

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 21:18

ik wil ook wel zo n avater maar zou niet weten hoe het moet Lachen

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 21:22

Nederlanders geven in verhouding maar een veel kleiner percentage uit aan hun eten dan in andere landen... Koop maar eens een bankstel minder, en zorg dan voor meer inkomen voor de boeren en meer welzijn voor hun dieren, Nederlanders! Ik doe m'n best door biologisch te kopen.

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 21:25

Waarom ga jij er automatisch van uit dat biologisch 'beter' is?

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 21:56

Elessar schreef:

De grond wordt minder vervuild en er wordt rotatiebouw toegepast, er is geen genetische manipulatie zodat telkens het 'beste' gewas kan overwinnen in plaats van dat ze allemaal hetzelfde zijn, er zitten geen bestrijdingsmiddelen op je eten en als het uit 't buitenland komt (koffie, rietsuiker) dan weet je dat de producent er een eerlijke prijs voor gekregen heeft. Oh ja, als je een dierlijk product koopt heeft 't dier ook een beter leven gehad dan in de reguliere industrie.

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 21:58

Fitch schreef:
Oh ja, als je een dierlijk product koopt heeft 't dier ook een beter leven gehad dan in de reguliere industrie.

Hoe dat zo?

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 22:47

goeroe schreef:
Voor de mensen die dat leuk vinden heb ik wat cijfers opgezocht. Lachen

In 2007 werd er in Nederland ruim 10,7 miljard liter melk aangeleverd bij de melkfabrieken (bron: http://statline.cbs.nl/StatWeb/publicat ... ,155,(l-12)-l&VW=T ). Dat is omgerekend meer dan 650 liter per Nederlander en dus veel meer dan wij met ons allen (kunnen) opdrinken. Klein als we zijn zijn we daarom 1 van de grootste zuivelexporteurs ter wereld en worden er grote hoeveelheden melk(producten) 'gedumpt' op de wereldmarkt (in plaats van in de sloot). Wat dat tot gevolg heeft kun je onder andere hier lezen: http://www.icco.nl/delivery/main/nl/doc.phtml?p=melk Hiermee wil ik niemand aanvallen maar aangeven dat de problemen in de zuivelmarkt veelomvattender zijn dan Nederlandse boeren die vinden dat ze te weinig geld krijgen voor hun melk. Lachen

het zijn best interessante cijfers, maar nederland drink niet alleen melk. erwordt ook kaas gegeten en voor 1 kg kaas is 10ltr melk nodig. Daarnaast gaat er wat de babyvoeding in, completa, koffiemelk. en er wordt melk gebruikt voor toetjes en ijsjes.
Daarnaast wordt er heel veel kaas geexporteerd naar bv china. en dit zijn dan van die edammer kazen met ''kruiden''. Hier in nederland geproduceerd maar niet verkrijgbaar, jammer, want ze zijn heerlijk!!

En straks als de quotering eraf gaat wordt het echt ''weggeven'' op de wereldmarkt. Wij zijn hier niet blij mee, en zullen ook niet meedoen aan die super schaalvergroting. Wij vinden persoonlijk dat het wel leuk moet blijven en we het zelf goed moeten kunnen bezetten zonder dagelijks personeel in loondienst nodig te hebben.

Dora88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 22:56

Fitch schreef:
Elessar schreef:

De grond wordt minder vervuild en er wordt rotatiebouw toegepast, er is geen genetische manipulatie zodat telkens het 'beste' gewas kan overwinnen in plaats van dat ze allemaal hetzelfde zijn, er zitten geen bestrijdingsmiddelen op je eten en als het uit 't buitenland komt (koffie, rietsuiker) dan weet je dat de producent er een eerlijke prijs voor gekregen heeft. Oh ja, als je een dierlijk product koopt heeft 't dier ook een beter leven gehad dan in de reguliere industrie.

Ik ga ook niet reageren ook. Slapen
Biologisch is niet meteen fair trade.
Laatst in Kroatië maakten ze ons belachelijk om biologisch...
Oh, en onze koeien lijden, zijn magere scharminkels en hebben het vreselijk zwaar omdat ze antibiotica krijgen tegen uierontsteking? Bedankt.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 23:25

alja schreef:
ik wil ook wel zo n avater maar zou niet weten hoe het moet Lachen

op de ava staan met muis, rechter muisklik, afbeeldingslokatie kopiëren,
gebruikers paneel, profiel, avatar wijzigen, in derde vakje (url van buitenaf) muis zetten, rechtermuisklik, plakken, oké, en klaarrr Knipoog

ChirooHeleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 01:17

Lianne84 schreef:
ChirooHeleen schreef:
Het valt me op dat er zo stug gewerkt word met oogkleppen op. Wij melken koeien en leveren aan de fabriek en wat er met de melk gebeurt maakt niet uit als wij ons geld maar krijgen...

Als je zelf van de boerderij komt dan zou je toch moeten weten dat boeren wel degelijk te maken hebben met wat er uiteindelijk met de melk wordt gedaan. Tenminste zo gaat dat hier in Noord-Holland wel (regelmatig vergaderingen/werkgroepen over de producten, in dit geval Noord-Hollandse kaas).
Toen mijn vader nog molk (inmiddels zo'n 10 jaar geleden) was dat bij ons niet zo (of in ieder geval niet dat ik weet). Hoe dat nu is weet ik niet.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 01:22

Hier iig wel. Er zijn regelmatig ledenvergaderingen. Ja

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 08:57

Tja, alles wordt duurder, dus moet ook de melk duurder. Als de Diesel in twee jaar tijd 40% in prijs stijgt, dan is er echt iets aan de hand, dan moeten er veel producten mee. En melk is ook redelijk energie-intensief. het wordt eerst gemelkt met machines, die energie nodig hebben, dan wordt het opgeslagen in melktanks die energie nodig hebben (*) en vervolgens wordt het per gekoelde vrachtwagen naar de melkfabriek gebracht die op Diesel rijden en vervolgens wordt het in de fabriek verwerkt tot producten die dan ook weer gekoeld moeten worden en vervolgens weer in gekoelde vrachtwagens naar de winkels gebracht moeten worden, alwaar het weer gekoeld opgeslagen wordt voor een korte tijd. Daarna wordt het naar huis vervoerd (met de fiets of de auto), waarna het weer in de koeling gaat to het geconsumeerd wordt.

Tot het (*) is het voor de kosten van de boer, daarna is de melkfabriek aan de beurt en daarna de detailhandel en de consument.

Omgekeerd geredeneerd is de consument "koning", dus die betaalt zo weinig mogelijk voor de melk. De detailhandel wil ook graag winst maken, dus spreekt de scherpste prijs af met de melkfabriek. De melkfabriek rekent kosten af en draagt wat er over blijft af aan de eigenaars, de boeren.

Waar is het probleem? De klant betaalt te weinig voor de melk. Waarom? Omdat de detailhandel ze te goedkoop aanbiedt (misschien wel omdat er teveel melk is, geen idee). En dan krijgen de melkfabriek en de boeren dus te weinig geld voor hun product. Probeer overigens de huidige prijs van melk ten opzichte van het BNP per inwoner maar eens te af te zetten tegen dezelfde parameters, dertig jaar geleden. Dan merk je dat melk tegenwoordig spotgoedkoop is. Overigens denk ik dat ook brandstof relatief goedkoper is dan 30 jaar terug.

Feitelijk zouden de coöperaties gewoon moeten weigeren om producten te goedkoop af te leveren, maar dan komt er vanzelf wel melk uit Belgïë, Duitsland of verder weg in de supermarkt. Moeilijk probleem dus.

Maar goed, in België en Duitsland zijn de brandstofkosten even hoog, dus ook daar zullen dezelfde problemen ontstaan met de marge. En ook de melkfabrieken zullen dezelfde issues hebben met brandstof- en personeelskosten. Dus zo'n aktie zal alleen maar echt helpen als alle boeren in Europa in aktie komen, anders dan is dit alleen maar een (fatale) strijd om marktaandeel.

In feite zou dit roepen om minimumprijzen voor de consumptiemelk. Die waren er vroeger wel, maar de WTO en de EU houden dat in deze tijd tegen. Voordeel is dat de boeren dan wel hun prijs krijgen. Nadeel is dat het risico bestaat dat we luie boeren krijgen, net als in de voormalige Sovjetunie.

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 09:36

Klopt wel wat je schrijft Joost maar boeren het buitenland hebben veel minder regels als hier in Nederland ...ze mogen meer dieren per vierkante meter hebben milieu regels zijn veel soepeler ...dus daar zit wel een verschil in kostprijs ... kwa opbrengst per dier of het nu melk vlees eieren of wat dan ook is ....

Aan de ene kant worden boeren hier in Nederlandland dus extra zwaar belast en gestraft voor het dierevriendelijker houden van dieren mileuregels in acht nemen ...maar krijgen er finacieel veel minder voor terug ...

Wat Joost dan ook schrijft hierboven kan volgensmij alleen als alle regels ook gaan gelden voor de buitenlandse boeren ...dan zul je zien dat daar ook niet meer goedkoop(er) geboerd kan worden