voor / tegen doodstraf

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Peperkroket

Re: voor / tegen doodstraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 15:56

Maanling schreef:
Zal toch niet meer kosten dan mensen jaren en jaren te onderhouden?

Ik las net, paar pagina's terug, dat doodstraf bijna evenveel of zelfs meer geld kost. Ik ga het even opzoeken op internet Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 15:56

O eh.....wat dacht je van dierproeven, gewoon uitleven op ze, zijn ze tevens ook nog enig nut voor de maatschappij kunnen we weer wat zielige onschuldige dieren ontzien.

merrietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 15:57

Maar dan kost het ons weer geld om mensen op te leiden die zulke mensen weer in de gaten moeten houden. Du sik weet niet of het werken zich echt terugbetaald

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 15:58

Wikipedia: Ook betwisten zij het argument dat de doodstraf zoveel goedkoper is dan levenslange gevangenisstraf: veel van de doodstrafveroordelingsprocessen duren lang en kosten zeer veel geld.

PlukenKrul

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 15:59

Je kunt wel steeds beginnen over "maar wat als die niet schuldig blijkt te zien", maar het is nu toch wel duidelijk dat de meeste die hier voor zijn het hebben over gasten zoals die oostenrijker van hierboven. 100% bewijs, 100% vieze klootzak, 100% zeker dat die geen tweede kans verdiend!!
En dan lees ik hier iemand die zegt "ja maar hoe zou die persoon zou geworden zijn... moet wel wat in jeugd gebeurd zijn, blabla" JA DUS? Zeer jammer voor die persoon, maar NIKS geeft die persoon het recht om het leven van iemand anders af te nemen.

En dood zou een te simpele straf voor ze zijn? Waarom zou je in vredesnaam tijd en geld besteden aan zulke mensen? Geen kans op ontsnapping, vrijlating wegens goed gedrag Ziek Ziek of herhaling.

En die verhalen over Xbox etc., daar zakt mijn broek werkelijk van af. WALGELIJK!

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 16:01

PlukenKrul: Aan iemand die de doodstraf krijgt besteed je dus wel degelijk tijd en geld.

PlukenKrul

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 16:02

Chrisje92 schreef:
PlukenKrul: Aan iemand die de doodstraf krijgt besteed je dus wel degelijk tijd en geld.

Onderzoek moet sowieso gebeuren, als daaruit blijkt dat de persoon 100% schuldig is, is het wat mij betreft zo klaar als een klontje. Voor de leeuwen gooien en niet meer naar om kijken.

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 16:05

Ja ik snap je punt wel, maar ook een doodstraf uitvoeren kost veel geld en dat moet dan ook betaald worden.

Mila87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 16:31

Heel moeilijk onderwerp..
Ik heb dit topic al eerder voorbij zien komen maar heb niet gereageerd. Nu heb ik 5 van de 7 pagina`s gelezen en wil ik toch reageren..
In principe ben ik tegen de doodstraf, dat ben ik altijd al geweest en zal ik ook blijven. Uitzonderingen daar gelaten (denk aan Detroux). Ik vindt de doodstraf een slechte straf methode. Ten eerste vindt ik het heel kort door de bocht als er wordt gezegt dat het levenslang opsluiten teveel geld kost, dus maak ze maar af. Sorry, als ik dat lees moet ik toch even diep adem halen. Wat ze ook gedaan hebben, hoe erg het ook is, ik vindt dat soort antwoorden respectloos, niet bedoeld tegen de moordenaars maar tegen het leven in het algemeen.
Ten tweede vindt ik niet dat wij over andermans leven mogen beslissen. iets wat de moordenaars wel doen, dat weet ik, maar wie zijn wij om dat dan ook te doen. Niemand mag beslissen over het leven van een ander, mens of dier.
Ten derde vindt ik dat mensen niet zomaar tot deze acties over gaan. er is ALTIJD een reden voor, wat die ook mag zijn, voor die persoon is het de reden tot deze acties. Of het dan gaat om geestesziektes, om een slechte jeugd, dat maakt niet uit. er is altijd een reden voor. een mens is niet zomaar slecht, hij wordt slecht gemaakt. net zoals een pitt bull, deze zijn niet van zichzelf agressief/gemeen, ze worden zo gemaakt. Wel hebben ze er aanleg voor..er zijn vast mensen met aanleg voor slechtheid. (zo kan ik er zelf 1 opnoemen, en reken maar dat ik bang van hem ben).
Ik vindt ook dat we niet kunnen oordelen wie er wel of geen slechte/moeilijke jeugd heeft gehad, dat ervaart ieder mens anders. voor de een is het heerlijk om dagen lang alleen te worden gelaten, te mogen doen wat ie zelf wil zonder dat er naar je om wordt gekeken, de ander vindt het vreselijk en mist die aandacht, gaat dingen doen om te zorgen dat ze eindelijk gezien worden.
Als ik denk aan de doodstraf..weet ik gewoon niet wat ik ervan moet denken..wij hebben het recht niet om een ander het leven af te nemen..zij hebben uiteraard dat recht ook niet.
een straf is een betere oplossing dan een doodstraf, de mens moet leren van zijn fouten, we moeten ze niet wegwerpen als gebruikte voorwerpen. een mens zou nooit leren als hij word gestraft met de dood. in mijn ogen moet levenslang ook echt levenslang zijn, geen 32 jaar. maar ik heb persoonlijk niet zoveel vetrouwen in het rechtsysteem..er worden mensen onschuldig veroordeeld, er worden te lage straffen uitgedeeld. de jongeren die zich nu al bevinden achter slot en grendel, zijn de jongeren waar aan gewerkt moet worden. er moet mee gepraat worden, naar geluisterd worden, gezocht worden naar een oplossing.
ik wil en kan niet kijken naar het slechte van mensen maar zoek altijd het goede op en probeer dat te vergroten. als we alleen kijken naar het slechte van de mens worden we er niet beter van, en zullen we veel dingen missen.
er zijn gevallen waar geen sprankeltje goed in te vinden is, deze gevallen zijn verpest/verloren, daar is helaas niets meer aan te doen. maar een doodstraf, nee, te kort door de bocht, je geeft te gemakkelijk een mensen leven op. een celstraf is goed, ongeacht te kosten. je kunt een mensen leven niet vergelijken met geld.
tis een lang antwoord geworden, ik heb het tig keer aangepast omdat ik niet op de juiste woorden kon komen en sta nog niet volledig achter wat ik getypt heb maar wat ik bedoel staat er..dus als het wat onduidelijk is, mijn excuses Cool

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 17:16

Pel dat probeer ik dus ook te vertellen, even een dodelijke injectie is idd wel erg makkelijk om onder je straf uit te komen, daarom was ik ook nieuwsgierig aan wat voor soort straffen mensen dan dachten.
Zelf ben ik voor "oog om oog, tand om tand" zoals dat in de Middeleeuwen gebeurden.

Ook voor een simpel vergrijp als bijvoorbeeld jatten of vernieling, gooi maar een dag aan de schandpaal, eens kijken of ze het de volgende keer wéér doen.

Mila87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 17:27

dat vindt ik inderdaad ook wel een oplossing..zou graag willen zien of dat ook werkelijk werkt.
ik heb ooit eens een rechter gezien op tv (zal vast oprah o.i.d. geweest zijn) die heel orginele straffen koos voor zijn (voornamelijk) jonge criminelen. ik denk dat ik deze rechter even op ga zoeken want wat hij precies bedacht weet ik niet meer, maar hij is er beroemd mee geworden.
de een vindt het geweldig, de ander vindt het vreselijk. deze criminelen hadden het niet makkelijk, maar volgens mij kwam 75% van deze criminelen niet meer terug in die rechtbank en dat is toch waar we naar toe moeten. de jeugd is de toekomst.
ze werden gestraft voor de dingen die ze gedaan hadden MET de dingen die ze gedaan hadden.

Mila87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 17:33

oohh als we het trouwens over simpele vergrijpen hebben..ik hoorde laatst in het nieuws dat het verboden is foto`s op te hangen van winkeldieven/kleptomanen..iets waar ik wel even van stond de kijken.. het lijkt mij de ideale manier om rekening te kunnen houden met deze mensen..vooral als ze vaker in herhaling treden (kleptomaan)..je kunt andere klanten en winkeliers waarschuwen.
het is inderdaad wel een schending van de privacy, maar als het het stelen oplost lijkt het me het minste wat we kunnen doen.

ik vindt ook dat deze mensen behandeld moeten worden, niet weg gestopt moeten worden. er moet veel meer gedaan worden voor de mens. praten en luisteren..dat mis ik zovaak bij jongere criminelen. er wordt gelijk een stempel op geplakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 18:06

En ze worden ook meteen weer losgelaten, eens per maand naar de reclassering, of dat dat indruk maakt. Een baan kunnen ze wel op hun buik schrijven, dus de kans dat er weer ellende van komt is groot, ze moeten immers toch kunnen leven. (Drugs krijg je ook niet bij een pakkie boter)

Pel schreef:
de een vindt het geweldig, de ander vindt het vreselijk. deze criminelen hadden het niet makkelijk, maar volgens mij kwam 75% van deze criminelen niet meer terug in die rechtbank en dat is toch waar we naar toe moeten. de jeugd is de toekomst.

Heb nog nooit van die rechter gehoord helaas, maar klinkt erg interessant!!
En de cijfers liegen dr dus ook niet om.
Ik vrees alleen dat dit voor nederland een utopie is (net als de schandpaal) we hebben immers teveel wetten, je mag niet eens iemand een oplawaaier verkopen als iemand zich voor jou ogen vegrijpt aan je eigen familie of jou spullen sloopt.

En daarom zullen die foto's idd ook wel verboden zijn, want stel je voor dat hun privacy geschonden wordt.
Heb je een teil voor me?

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 14:57

Princess_ schreef:
In amerika is het echt erg. In een bepaalde staat krijg je zelfs de doodstraf als je BIJ een moord was!!!

Haha, heb je het als een van de weinige overleefd, krijg je alsnog de stoel. Vork

Ik ben tegen. Niemand heeft het recht een ander te doden, het leven is simpelweg te kort om die van een ander korter te maken.
En ik heb niet erg veel vertrouwen in de oprechtheid van de machthebbers, denk dat het overal barst van de corruptie.

Sophie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 22:03

Ik weet het niet.. Heb 2 argumenten, 1 voor en 1 tegen.

Tegen: Mishandel ze, martel ze en laat ze maar lekker pijn lijden.
Voor: Ze kunnen het in ieder geval echt niet weer doen..

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 22:07

Zo'n l*l als die gast uit Oosterijk mag van mij de doodstraf hebben....

Larissa_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 22:11

Tegen, -dat hij/zij een moord heeft gepleegd geeft nog niet het recht hem ook te vermoorden

- het is al veel te vaak voorgekomen in Amerika dat iemand onterecht de doodstraf krijgt.
- de doodstraf is helemaal niet goedkoper als een celstraf Knipoog

Het enige argument dat ik kan bedenken om voor de doodstraf te zijn is dat er anders een tekort komt aan cellen, wat momenteel een groot probleem is.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 07:12

moeilijk hoor......

ik vind het schandalig dat een vuile moordenaar als dutroux in zijn cel met een x box zit,terwijl de verpleeghuizen qua faciliteiten en verzorging nog slechter zijn voor die oudjes.

het zou niet om de kosten mogen gaan,maar iemand als dutroux mag gewoon nooit meer terug in de maatschappij,en ja ik vind dat zo iemand het recht om te leven verspeeld heeft.

maarja keerzijde is dat het vonnis niet meer terug gedraaid kan worden als het onterecht blijkt te zijn

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 08:51

Snoevie schreef:
moeilijk hoor......

ik vind het schandalig dat een vuile moordenaar als dutroux in zijn cel met een x box zit,terwijl de verpleeghuizen qua faciliteiten en verzorging nog slechter zijn voor die oudjes.

het zou niet om de kosten mogen gaan,maar iemand als dutroux mag gewoon nooit meer terug in de maatschappij,en ja ik vind dat zo iemand het recht om te leven verspeeld heeft.

maarja keerzijde is dat het vonnis niet meer terug gedraaid kan worden als het onterecht blijkt te zijn

Inderdaad! Maar bij Dutroux is het toch echt wel zeker, wat hij heeft gedaan kan gewoon niet. Hij is zo door en door gestoord dat ze hem van mij in een groot gat mogen gooien.
Opgeruimd staat netjes!

_Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 11:23

Ik ben er tegen, ik vind dat je zulke mensen beter straft door ze de rest van hun leven op te sluiten.
En dan dat vervroegde vrijlating mission impossible is Knipoog

groetjes

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 12:11

Goof schreef:
Jouw argument voor "tegen" is een hele sterke, maar waarom blijven moeten wij (ik) blijven betalen om iemand de rest van zijn leven in de gevangenis te houden??
Zonde van mijn geld, zonde van de ingenomen ruimte en volkomen nutteloos voor die persoon zelf.
Ik ben voor de doodstraf, en zeker in in- en inslechte gevallen als Dutrouw en fourniret e.d.

Princess_ schreef:
Vind ik een moeilijk onderwerp om eerlijk te zijn.
Aan de ene kant heb ik zoiets van, zo komen ze er erg makkelijk vanaf. Vaak zijn ze niet bang voor de dood...
En indd moord om moord (of andere dingen) dan zijn wij toch hetzelfde?

Alleen vind ik dat als iemand dan ECHT levenslang word opgesloten (wat vaak niet zo is) dan moet diegene geen leuke dingen hebben zoals een Xbox indd! Dat is geen straf imo.
In principe ben ik tegen, maar diegene moet dan ook nooit meer vrijkomen, geen kans op ontsnapping etc...

Tussen deze 2 meningen hang ik zelf in. Aan de ene kant zeg doe het maar, want wij betalen om hem te onderhouden. Maar als diegene achteraf onschuldig blijft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 13:11

magda_90 schreef:
Tussen deze 2 meningen hang ik zelf in. Aan de ene kant zeg doe het maar, want wij betalen om hem te onderhouden. Maar als diegene achteraf onschuldig blijft?

Daarom wordt er ook al meerdere malen aangehaald, alleen als het voor de volle 100% bewezen is zoals de gevallen van Dutroux of die engerd uit Oostenrijk. Bij een beetje twijfel al intrekken.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 13:16

Ik kijk volgens mij te veel tv, maar soms lijkt hij/zij schuldig terwijl het helemaal niet zo is.
Daar ben ik dan weer huiverig voor.

*gaat minder TV kijken*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 13:18

Ik heb geen TV dus kan dr ook niet door beïnvloed worden Haha!
Wat ik heb gelezen en gehoort vind ik meer dan genoeg

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 13:23

Wat ook nog een voordeel is, dat wanneer mensen niet meer vrij komen, ze gevaarlijk kunnen worden in de gevangenis. Zo iemand heeft niks meer te verliezen. De reden van de opsluiting, zegt al genoeg over waar ze toe in staat zijn.

Natuurlijk moet echt geen twijfel bestaan of zo'n persoon schuldig is.
Er zijn genoeg gevallen waarbij dat ook het geval is, bijv wanneer de persoon nog trots is.
Nog genoeg gevallen waarbij je geen doodstraf neer moet zetten.