wolven in oostvaardersplassen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 18:41

Huertecilla schreef:
Mindim schreef:
Ik denk dat afschieten een stuk minder stress opleverd dan via een sluis in een kraal en dan schieten en slachten.

Een afgeschoten beest ligt waar het valt. Daar heb je er niets aan.
Je zal dat er óf uit moeten slepen óf laten liggen en dat wil men nu juist niet want ziet er zo schokkend uit.
Een paard is een groot beest en dat gooi je niet in een kruiwagen.
Afschieten en weghalen geeft naast veel verstoring ook schade aan de bodem.

Zie het gewoon als extensieve veeteelt.
Worden de dieren behoorlijk verzorgd en is het overschot ecologisch vriendelijk kwaliteitsvlees.
Het punt is dat SBB dan aan de normen voor veeteelt moet voldoen en dát willen ze niet :)*

Gemiddeld edelhert wat op je bord ligt, gaat ook niet via het slachthuis hoor. Er rustte toch geen zorgplicht op deze paarden, valt het dan niet onder de extensieve veehouderij? De da kwamen zelf toch ook met dat idee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 18:54

Hermelientje schreef:
Mindim schreef:
Ik ben het helemaal met je eens hoor. Destijds hebben ze in Yellowstone 'maar' rond de 60 wolven uitgezet. Dus 100 in de oostvaardersplassen is van de zotte.
Yellowstone zit nu rond de 1500, las ik ergens laatst.

Ik weet niet waar je dat las, maar in Yellostone Park zitten rond de 150 wolven. Het zijn er geloof ik maximaal 180 geweest.

Die 100 wolven in de OVP waar Frans Vera het over had toont alleen maar aan dat de man echt helemaal niet weet waar hij het over heeft. Beetje lastig dat hij wel de "oppergod" van de OVP is.

Het probleem met wolven in een dichtbevolkt gebied is dat ze hun natuurlijke schuwheid ten opzichte van mensen kunnen verliezen. Ze komen er zeg maar "bij toeval" achter dat een mensenkind een prooi kan zijn doordat ze teveel confrontaties met de mens hebben.

Als je kijkt op de site van Yellowstonepark, staat aangegeven dat er 66 zijn uitgezet in 1995/96 en dat er nu 1500 zitten.

Citaat:
Thousands of gray wolves roamed the Rocky Mountains before being slaughtered and eliminated in most of the West by the 1930’s. The gray wolf was listed as endangered under the Endangered Species Act in 1973. Reintroduction efforts placed 66 wolves in Yellowstone National Park and part of Idaho in 1995-96. As many as 1500 wolves now live in Idaho, Montana and Wyoming.

Ze willen met afschot de wolven terugbrengen tot een stuk of 300. Ze zijn bang dat het grote wild voor hun neus wordt weg gekaapt door een teveel aan wolven.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 19:42

berdien85 schreef:
Ik vind het idee op zich wel goed, maar 100?? Die beesten hebben toch altijd een heel groot territorium?

Ja. Die hele oostvaardersplassen zijn al kleiner dat 1 kleine roedel in Polen of Spanje heeft.

Die dieren blijven echt niet binnen de afrastering en lopen gewoon over wildroosters.
Vervolgens worden ze dan slachtoffer van het verkeer.
Het is een crimineel voorstel.
Gedometiceerde paardenen koeien levend laten opeten in plaats van laten creperen.

NL is een verstedelijkte rivierdelta met een paar parken die ´natuur´genoemd worden.
Paarden kwamen er nooit voor en de wolf heeft er geen plek omdat er 16 miljoen mensen wonen en heen en weer rijden.
De wolf is een top jager. Daar is een gezonde stand aan groot wild voor nodig. De wolf is heel flexibel maar is en blijft de hondachtige aan de top. Voor klein grut is er in europa de vos.

Als die wolf wel plek heeft in NL komt deze vroeg of laat vanzelf als de mens in Polen en Duitsland ze met rust laat.

Maar goed, wéér gaat het niet over de onzin van paarden in NL wetlands 8)7

Zien julie nu het waarom ervan?! :)*

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 09:17

Huertecilla schreef:

Daar gaat het ook helemaal niet over. Paarden zijn hier denk ik al sinds de Romeinen, in ieder geval al sinds de ridders. Dus zie ik helemaal niet waarom we die hier niet moeten hebben.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 09:22

Maar natuurlijk, laten we vooral nog veel meer beesten op dat sowieso al veel te kleine stukkie land gooien, lijkt me echt een puik plan!

Bravo, Staatsbosbeheer! 8)7

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 09:43

Staatsbosbeheer is alle realiteit verloren en wil maar niet toegeven dat het plan Oostvaardersplassen jammerlijk mislukt is!!!
En daarom verzinnen ze maar weer iets anders..
met alle gevolgen=dierenleed van dien!!
Die lui zijn werkelijk knettergek :r
Ze moeten zich toch ergens mee bezig houden van onze belastingcenten 8)7

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 09:52

joostvangestel schreef:
Huertecilla schreef:

Daar gaat het ook helemaal niet over. Paarden zijn hier denk ik al sinds de Romeinen, in ieder geval al sinds de ridders. Dus zie ik helemaal niet waarom we die hier niet moeten hebben.

Met de klokbeker cultuur mee. Dat is wél een punt:
Het punt is dat het gedomesticeerde paarden in een suboptimaal land zijn.

HET ZIJN GEEN WILDE DIEREN; HET IS GEEN NATUUR.
Het is faunaverfalsing :)*
Het is als konijnen loslaten in Australië. Wilde paarden horen niet los in NL en verder zíjn het helemaal geen wilde paarden.
Het is extensieve veeteelt. Zorg er gewoon goed voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 10:06

joostvangestel schreef:

Paarden komen van oudsher misschien voor in Nederland, maar intussen is nederland niet meer 1 groot natuurpark en heeft het paard hier geen bestaansrecht meer. Dat ze hier 1000 jaar geleden wild leefden, wil niet zeggen dat dat nu verstandig is. Wij leefen vroeger ook in een berevel, doe je nu ook niet meer.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 10:37

Mindim schreef:
Paarden komen van oudsher misschien voor in Nederland,

Nee, het overgrote deel van NL was (is) voor paarden geen geschikt biotoop.
Het kwam er niet voor tot de mens het er als gedomesticeerd dier mee naartoe nam.
Het loslaten is faunavervalsing in een suboptimaal biotoop.

1. Het laten beheren van wetlands door koeien en paarden is.... beheer = geen natuuur.
2. De koeien en paarden in de Oostvaardersplasen zijn gedomesticeerde dieren en die voor beheersdoeleinden loslaten = extensieve veeteelt.

Het beheer van SBB is tegenstrijdig en gebouwd op schijnargumenten.
DE NL samenleving hoort niet over wólven na te denken, maar wat te doen aan grootschalige door hen gesubsidieerde dierenmishandeling.

FBN

Re: wolven in oostvaardersplassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 10:45

totaal gestoord plan echt...een wolf heeft een Minimaal leefgebied nodig van 8o Km2...Per wolf !!! en dan wil die man 100 wolven los laten...is 100x80=8000 Km2 jaa tuurlijk...

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 11:32

Huertecilla: hoe is Nederland overigens anders dan Wales? Daar komen paardachtigen al sinds jaar en dag voor in de vrije natuur. Ik zou een warmbloedpaard nou eenmaal helemaal geen wild dier willen noemen. Bij Welsh ponies is het verhaal al een klein beetje anders, hoewel de doorgefokten zich niet allemaal in de originele habitat stand kunnen houden.

In het algemeen is een paard een gedomesticeerd dier, daarvoor gelden andere omstandigheden. Ook een schaap is een gedomesticeerd dier en is noodzakelijk om bijvoorbeeld heidegebieden heidegebieden te laten in plaats van ze om te vormen tot bos, wat de natuur anders zou doen.

Ik weet niet hoeveel oerbossen er in Nederland staan. Ik denk volgens mij geeneen. Nederland is een landbouwgebied. De boer onderhoudt dat landbouwgebied en is daarmee de beste natuurbeheerder.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 13:19

joostvangestel schreef:
Huertecilla: hoe is Nederland overigens anders dan Wales?

In Wales komen paarden ook niet van nature voor.

In Wales is de ondergrond geen moerasdelta.

In Wales zijn de gebieden grote met minder populatiedichthied.

In Wales is wel beheer.

In Wales noemt niemand het een wild paard in natuur. Is iedereen zich ervan bewust dat het gedomesticeerde paardjes zijn.

Verder is ´warmbloed´ een raar begrip. Het gedomesticeerde paard is een mengsel van verschillende regionale soorten, ondersoorten, rassen waaronder´heetbloeden´.

Wat schapen op de hei doen in NL is beheer van een cultuurlandschap door een gedomesticeerd dier.
Prima. Verzorg die beesten en noem het geen natuur. Wil je daar Roodkapje en de wolven bij halen zodat het ´echt ´is???
Het begrip natuurbeheer is onzin. Nog verder dan begripsverwarring want een interne tegenstelling.

Paarden en koeien in de Oostvaardersplassen als beheersmiddel is een prima methode. MITS DIE DIEREN NIET HOEVEN TE CREPEREN VOOR EEN WAANIDEE.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 13:33

Huertecilla schreef:
Met de klokbeker cultuur mee. Dat is wél een punt:
Het punt is dat het gedomesticeerde paarden in een suboptimaal land zijn.

HET ZIJN GEEN WILDE DIEREN; HET IS GEEN NATUUR.
Het is faunaverfalsing :)*
Het is als konijnen loslaten in Australië. Wilde paarden horen niet los in NL en verder zíjn het helemaal geen wilde paarden.
Het is extensieve veeteelt. Zorg er gewoon goed voor.

Juist, HC! En we hebben gezien wat er in Australië van gekomen is....SBB moet gewoon inzien dat het plan absoluut is mislukt. Nederland heeft geen natuur meer, maar cultuur, en dat vraagt nu eenmaal beheer van menselijke hand.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 13:44

Huertecilla schreef:
In Wales is wel beheer.

In Wales noemt niemand het een wild paard in natuur. Is iedereen zich ervan bewust dat het gedomesticeerde paardjes zijn.

Hendrik VIII heeft alle paarden onder een bepaalde maat verboden in 1535. Die wet werd pas ongedaan gemaakt door koningin Elisabeth I, ergens tussen 1558 en 1603. De Welsh ponies trokken zich terug in de heuvels, ver van de bewoonde wereld. Mensen waren echt niet geïnteresseerd ze in stand te houden, want daar stonden zware straffen op.

Goed, ze hebben zich dus maar 1 of 2 generaties op zichzelf in stand hoeven te houden, maar ook daarvoor zijn er tijden geweest waarin de ponies het zonder hulp van de mensen moeten doen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 13:54

joostvangestel schreef:
Goed, ze hebben zich dus maar 1 of 2 generaties op zichzelf in stand hoeven te houden, maar ook daarvoor zijn er tijden geweest waarin de ponies het zonder hulp van de mensen moeten doen.

Geen hek, alle ruimte, behoorlijk paardgeschikt landschap.
Geen creperen dus door teveel in een moeras met een hek erom.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 14:33

De oostvaardersplassen zijn sowieso zeebodem. Daar horen eigenlijk alleen maar vissen rond te zwemmen ;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 14:59

joostvangestel schreef:
De oostvaardersplassen zijn sowieso zeebodem. Daar horen eigenlijk alleen maar vissen rond te zwemmen ;)

Zeepaardjes :)* en de rest is geneuzel over het beheer van een cultuurlandschap.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 22:12

:D In een ander topic vergeleek ik de ideologie achter het oorspronkelijke plan met een verhaal uit een sprookjesboek. Daar hoort natuurlijk ook een wolf in, anders heb je geen mooi sprookjesboek.
Want welke dieren kom je tegen in een sprookjesboek: Kikker, ganzen, ezel, zwanen, paarden, herten, gelaarsde kat, en de wolf en de zeven geitjes.

Kortom, de wolf en de kat (lynx) ontbreken nog in het plan. In de ezel is al voorzien in de vorm van de bedenker van deze utopie.