Ik denk dat dit een veel betere en mooiere oplossing is.. (dit is toch eigenlijk dodenherdenking

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
zap schreef:Nadya schreef:Ja, dat maken die mensen er zelf van. Maar om het nou eens even heel cru uit te drukken: die mensen denken dat God er wel over valt, dat ze er misschien wel door naar de hel gaan, en dat willen ze niet riskeren, dus zetten ze het liever op een andere dag.
oftewel.. eigenlijk puur egoïstisch.. of niet? Anders gaan WIJ naar de hel... (ook even heel concreet neergezet hoor)
zap schreef:Wáárom passen ze niet gewoon de herdenking aan in hun zondag?De kerkdiensten zijn er toch al, dus een beetje aandacht voor de herdenking is dan wel op zijn plek toch? Waarom niet afsluiten met een tocht naar een monument en daar onder een paar mooie woorden een bloemetje leggen?
Ik denk dat dit een veel betere en mooiere oplossing is.. (dit is toch eigenlijk dodenherdenking)
Blue_Eyes schreef:zap schreef:
oftewel.. eigenlijk puur egoïstisch.. of niet? Anders gaan WIJ naar de hel... (ook even heel concreet neergezet hoor)
Niet egoïstisch. Ze doen dat voor God, en niet voor zichzelf.
Als je zo gaat redeneren, kun je alles wel egoïstisch noemen. Ik vertel dit aan jullie, om te helpen begrijpen hoe de mensen in Staphorst denken. Ik zou me rot voelen als ik mensen gewoon liet mopperen zonder uit te leggen hoe en wat, en verder denk ik ook dat ik het verplicht ben om het voor andere christenen op te nemen. Is dat dan ook egoïstisch? Als je zo gaat redeneren wel.
Blue_Eyes schreef:Dames, ik ga eten koken
Nouks schreef:zap schreef:Wáárom passen ze niet gewoon de herdenking aan in hun zondag?De kerkdiensten zijn er toch al, dus een beetje aandacht voor de herdenking is dan wel op zijn plek toch? Waarom niet afsluiten met een tocht naar een monument en daar onder een paar mooie woorden een bloemetje leggen?
Ik denk dat dit een veel betere en mooiere oplossing is.. (dit is toch eigenlijk dodenherdenking)
Ja! Ja! Jij hebt me net op DE oplossing gebracht!
Gewoon een dodenherdenking om tijdens de kerkdienst waarin eerst een verhaaltje wordt gehouden, wat kaarsen worden aangestoken en vervolgens om 11:00 (ofzo) twee minuten stilte onder leiding van de dominee!
Mystica schreef:Waarom? Dat was landelijk, is ook een Christelijk feest, ook een herdenkingsdag, al zal de meerderheid van Nederland dat niet eens weten.
Wat betreft de kerkdiensten: Op zondag kleed men zich om, brengt de wijn en de hosties naar het Tabernakel ( om dat van te voren te doen vind ik vrij ranzig) en steekt men de kaarsen aan. Thats it, net alsof ze daar niet afwassen of douchen op zondag
![]()
Het organiseren van de dodenherdenking in staphorst:
Om 19.00 uur vindt er een bijeenkomst plaats in de Gereformeerde Kerk aan de Churchilllaan in Staphorst. Hieraan wordt medewerking verleend door ds. Tj. de Jong, leerlingen van de Pieter Zandt scholengemeenschap en Vluchtelingenwerk Staphorst.
Van 19.40 tot 19.55 uur is er een stille tocht vanaf de kerk naar het marktplein. Hier zal bij het monument een plechtigheid worden gehouden met o.a. een toespraak van burgemeester J.D. Alssema en het leggen van kransen.
Ook is er een wegafsluiting ivm de stille tocht.
Gaat toch behoorlijk wat werk in zitten
Mystica schreef:Dat ging nog over sint maarten.Maar inmiddels waren er weer pagina's reacties binnen gekomen
Mystica schreef:Hier ook, maar ook op 10 en 12
joostvangestel schreef:Hmm, de essentie is vooral dat het één keer per jaar wordt gevierd. En 4 Mei is normaal de toepasselijkste dag, omdat het de avond voor bevrijdingsdag is. Zou je ook arrogant mogen noemen, want heel veel landen waren nog niet vrij op 5 mei.
Citaat:Ik heb persoonlijk veel meer op met een paar mensen die het om hun geloof naar 3 Mei zetten dan de mensen die op 5 Mei een feestje bouwen zonder ook maar een minuut stil geweest te zijn voor die tijd. En erg genoeg zijn er denk ik hele volksstammen die helemaal niks van 4 of 5 mei begrepen hebben.
joostvangestel schreef:Hmm, de essentie is vooral dat het één keer per jaar wordt gevierd. En 4 Mei is normaal de toepasselijkste dag, omdat het de avond voor bevrijdingsdag is. Zou je ook arrogant mogen noemen, want heel veel landen waren nog niet vrij op 5 mei.
Ik heb persoonlijk veel meer op met een paar mensen die het om hun geloof naar 3 Mei zetten dan de mensen die op 5 Mei een feestje bouwen zonder ook maar een minuut stil geweest te zijn voor die tijd. En erg genoeg zijn er denk ik hele volksstammen die helemaal niks van 4 of 5 mei begrepen hebben. Er bestaan zelfs mensen die geloven dat WOII een fabeltje was.
M.a.w. ik zou me niet op een dag vastpinnen. Als we dit jaar geen 29 Februari hadden gehad was 3 Mei op 4 Mei gevallen
Mystica schreef:Jullie missen joost zijn punt.Op 5 mei 1945 was de 2e wereldoorlog nog niet afgelopen.
zap schreef:Mystica schreef:Jullie missen joost zijn punt.Op 5 mei 1945 was de 2e wereldoorlog nog niet afgelopen.
ik denk dat jij het punt hierboven mist.. het gaat over Nederland
joostvangestel schreef:Mijn belangrijkste punt is DAT men het minimaal één keer per jaar herdenkt. Het tijdstip waarop is secundair. Natuurlijk is het uit eerbied voor de overledenen wel beter om dat allemaal tegelijk te gaan doen, maar de groep die helemaal niet herdenkt is vele malen groter dan de groep die de tijd verplaatst. Dus is het wat hypocriet om een aantal mensen de verplaatsing van het tijdstip te verwijten.
MarcoBorsato schreef:Ik ervaar dan anders, ik ken niemand die niet herdenkt, zelfs mijn vrienden zijn er enorm straight in.