Dodenherdenking verzet, waar gaat dat heen???

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

zap

Re: Dodenherdenking verzet, waar gaat dat heen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 16:33

Wáárom passen ze niet gewoon de herdenking aan in hun zondag? Pling De kerkdiensten zijn er toch al, dus een beetje aandacht voor de herdenking is dan wel op zijn plek toch? Waarom niet afsluiten met een tocht naar een monument en daar onder een paar mooie woorden een bloemetje leggen?

Ik denk dat dit een veel betere en mooiere oplossing is.. (dit is toch eigenlijk dodenherdenking Knipoog )

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 16:34

zap schreef:
Nadya schreef:
Ja, dat maken die mensen er zelf van. Maar om het nou eens even heel cru uit te drukken: die mensen denken dat God er wel over valt, dat ze er misschien wel door naar de hel gaan, en dat willen ze niet riskeren, dus zetten ze het liever op een andere dag.

oftewel.. eigenlijk puur egoïstisch.. of niet? Anders gaan WIJ naar de hel... (ook even heel concreet neergezet hoor Knipoog)

Niet egoïstisch. Ze doen dat voor God, en niet voor zichzelf.
Als je zo gaat redeneren, kun je alles wel egoïstisch noemen. Ik vertel dit aan jullie, om te helpen begrijpen hoe de mensen in Staphorst denken. Ik zou me rot voelen als ik mensen gewoon liet mopperen zonder uit te leggen hoe en wat, en verder denk ik ook dat ik het verplicht ben om het voor andere christenen op te nemen. Is dat dan ook egoïstisch? Als je zo gaat redeneren wel.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 16:34

Dames, ik ga eten koken Doei!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 16:35

zap schreef:
Wáárom passen ze niet gewoon de herdenking aan in hun zondag? Pling De kerkdiensten zijn er toch al, dus een beetje aandacht voor de herdenking is dan wel op zijn plek toch? Waarom niet afsluiten met een tocht naar een monument en daar onder een paar mooie woorden een bloemetje leggen?

Ik denk dat dit een veel betere en mooiere oplossing is.. (dit is toch eigenlijk dodenherdenking Knipoog )

Ja! Ja! Jij hebt me net op DE oplossing gebracht!

Gewoon een dodenherdenking om tijdens de kerkdienst waarin eerst een verhaaltje wordt gehouden, wat kaarsen worden aangestoken en vervolgens om 11:00 (ofzo) twee minuten stilte onder leiding van de dominee! Lachen

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 16:37

Blue_Eyes schreef:
zap schreef:

oftewel.. eigenlijk puur egoïstisch.. of niet? Anders gaan WIJ naar de hel... (ook even heel concreet neergezet hoor Knipoog)

Niet egoïstisch. Ze doen dat voor God, en niet voor zichzelf.
Als je zo gaat redeneren, kun je alles wel egoïstisch noemen. Ik vertel dit aan jullie, om te helpen begrijpen hoe de mensen in Staphorst denken. Ik zou me rot voelen als ik mensen gewoon liet mopperen zonder uit te leggen hoe en wat, en verder denk ik ook dat ik het verplicht ben om het voor andere christenen op te nemen. Is dat dan ook egoïstisch? Als je zo gaat redeneren wel.

Ze doen het niet voor God, maar voor zichzelf..... Volgens mij draait het geloof ook om respect, naastenliefde en dergelijke. Het minste wat je dan op zo'n dag kan doen is de dodenherdenking een plekje geven in je dag (en nee.. niet een dag ervoor)
Mensen 'luisteren' liever naar God, want dan komen ze in de Hemel. Ja ze komen ZELF in de hemel.. dus doen ze het IMO voor zichzelf..

Niemand noemt je egoïstisch, en dat vind ik ook niet. Je hoeft mensen niet te verdedigen, mag je doen, maar hoeft niet! Je bent niet egoïstisch als je het voor andere opneemt Knipoog . Egoïstisch is dat je dingen doet om er zelf beter van te worden ten koste van andere dingen, iets wat hier duidelijk in het spel is Knipoog

detour

Blue_Eyes schreef:
Dames, ik ga eten koken Doei!

Eet smakelijk! Knipoog
Ik vind je streven om ons inzicht te geven in de gedachtengang van Christelijke Staphorsters heel integer en oprecht, maar ik krijg er een beetje jeuk van, Blue Eyes; heb dan eigenlijk meer te doen met de mensen daar als ze zo verkrampt moeten leven. Niet iedereen kan daar begrip voor tonen, denk ik.. Scheve mond

Lyonesse

Waarom? Dat was landelijk, is ook een Christelijk feest, ook een herdenkingsdag, al zal de meerderheid van Nederland dat niet eens weten.

Wat betreft de kerkdiensten: Op zondag kleed men zich om, brengt de wijn en de hosties naar het Tabernakel ( om dat van te voren te doen vind ik vrij ranzig Nagelbijten / Gniffelen ) en steekt men de kaarsen aan. Thats it, net alsof ze daar niet afwassen of douchen op zondag Nagelbijten / Gniffelen

Het organiseren van de dodenherdenking in staphorst:
Om 19.00 uur vindt er een bijeenkomst plaats in de Gereformeerde Kerk aan de Churchilllaan in Staphorst. Hieraan wordt medewerking verleend door ds. Tj. de Jong, leerlingen van de Pieter Zandt scholengemeenschap en Vluchtelingenwerk Staphorst.
Van 19.40 tot 19.55 uur is er een stille tocht vanaf de kerk naar het marktplein. Hier zal bij het monument een plechtigheid worden gehouden met o.a. een toespraak van burgemeester J.D. Alssema en het leggen van kransen.

Ook is er een wegafsluiting ivm de stille tocht.

Gaat toch behoorlijk wat werk in zitten Nagelbijten / Gniffelen

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 16:38

Nouks schreef:
zap schreef:

Ja! Ja! Jij hebt me net op DE oplossing gebracht!

Gewoon een dodenherdenking om tijdens de kerkdienst waarin eerst een verhaaltje wordt gehouden, wat kaarsen worden aangestoken en vervolgens om 11:00 (ofzo) twee minuten stilte onder leiding van de dominee! Lachen

Iedereen weer blij Haha!

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 16:42

Mystica schreef:
Waarom? Dat was landelijk, is ook een Christelijk feest, ook een herdenkingsdag, al zal de meerderheid van Nederland dat niet eens weten.

Wat betreft de kerkdiensten: Op zondag kleed men zich om, brengt de wijn en de hosties naar het Tabernakel ( om dat van te voren te doen vind ik vrij ranzig Nagelbijten / Gniffelen ) en steekt men de kaarsen aan. Thats it, net alsof ze daar niet afwassen of douchen op zondag Nagelbijten / Gniffelen

Het organiseren van de dodenherdenking in staphorst:
Om 19.00 uur vindt er een bijeenkomst plaats in de Gereformeerde Kerk aan de Churchilllaan in Staphorst. Hieraan wordt medewerking verleend door ds. Tj. de Jong, leerlingen van de Pieter Zandt scholengemeenschap en Vluchtelingenwerk Staphorst.
Van 19.40 tot 19.55 uur is er een stille tocht vanaf de kerk naar het marktplein. Hier zal bij het monument een plechtigheid worden gehouden met o.a. een toespraak van burgemeester J.D. Alssema en het leggen van kransen.

Ook is er een wegafsluiting ivm de stille tocht.

Gaat toch behoorlijk wat werk in zitten Nagelbijten / Gniffelen

Ik snap dit niet Koe

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 16:44

Dat ging nog over sint maarten. Knipoog Maar inmiddels waren er weer pagina's reacties binnen gekomen Vork

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 16:46

Mystica schreef:
Dat ging nog over sint maarten. Knipoog Maar inmiddels waren er weer pagina's reacties binnen gekomen Vork

haha oke, ja de mensen hier posten veel te snel! Boos!

overigens is st Maarten hier wel op 11 november gevierd...

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 16:47

Hier ook, maar ook op 10 en 12 Nagelbijten / Gniffelen

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 16:51

Mystica schreef:
Hier ook, maar ook op 10 en 12 Nagelbijten / Gniffelen

door dezelfde kinderen? Dat is namelijk wel zeer slim...

Ik had een jongetje dat 2 keer kwam, maar het was het enigste kind dat kwam dus dat viel op... sukkeltje Haha!

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 16:54

Niet allemaal, maar wel een aantal.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 16:59

Hmm, de essentie is vooral dat het één keer per jaar wordt gevierd. En 4 Mei is normaal de toepasselijkste dag, omdat het de avond voor bevrijdingsdag is. Zou je ook arrogant mogen noemen, want heel veel landen waren nog niet vrij op 5 mei.

Ik heb persoonlijk veel meer op met een paar mensen die het om hun geloof naar 3 Mei zetten dan de mensen die op 5 Mei een feestje bouwen zonder ook maar een minuut stil geweest te zijn voor die tijd. En erg genoeg zijn er denk ik hele volksstammen die helemaal niks van 4 of 5 mei begrepen hebben. Er bestaan zelfs mensen die geloven dat WOII een fabeltje was.

M.a.w. ik zou me niet op een dag vastpinnen. Als we dit jaar geen 29 Februari hadden gehad was 3 Mei op 4 Mei gevallen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 17:02

joostvangestel schreef:
Hmm, de essentie is vooral dat het één keer per jaar wordt gevierd. En 4 Mei is normaal de toepasselijkste dag, omdat het de avond voor bevrijdingsdag is. Zou je ook arrogant mogen noemen, want heel veel landen waren nog niet vrij op 5 mei.

Is het dan ook arrogant om Koninginnedag te voeren op 30 april, terwijl de koningin van Engeland dan niet jarig is, en onze eigen koningin ook niet eens (wel haar moeder)? 4 mei is nog altijd de nationale dodenherdenking, er is altijd wel ergens oorlog, als je wil wachten tot de hele wereld oorlogvrij is voor het bepalen van een geschikte datum kun je wachten tot je een ons weegt.

Citaat:
Ik heb persoonlijk veel meer op met een paar mensen die het om hun geloof naar 3 Mei zetten dan de mensen die op 5 Mei een feestje bouwen zonder ook maar een minuut stil geweest te zijn voor die tijd. En erg genoeg zijn er denk ik hele volksstammen die helemaal niks van 4 of 5 mei begrepen hebben.

Die mensen vin' ik ook niet wat inderdaad.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 17:05

joostvangestel schreef:

Ik heb persoonlijk veel meer op met een paar mensen die het om hun geloof naar 3 Mei zetten dan de mensen die op 5 Mei een feestje bouwen zonder ook maar een minuut stil geweest te zijn voor die tijd. En erg genoeg zijn er denk ik hele volksstammen die helemaal niks van 4 of 5 mei begrepen hebben. Er bestaan zelfs mensen die geloven dat WOII een fabeltje was.

M.a.w. ik zou me niet op een dag vastpinnen. Als we dit jaar geen 29 Februari hadden gehad was 3 Mei op 4 Mei gevallen Knipoog

5 mei staat voor Nederland, niet voor andere landen. Bovendien waren er voor 5 mei al provincies in NL bevrijdt. En ik denk dat er weinig mensen in NL zijn die niet herdenken op 4 mei. En het ontkennen van de holocaust gebeurt vooral in Amerika, dat zijn kansloze rednecks die naar de muziek van Lamb en Lynx luisteren.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 17:36

Jullie missen joost zijn punt. Nagelbijten / Gniffelen Op 5 mei 1945 was de 2e wereldoorlog nog niet afgelopen.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 17:43

Mystica schreef:
Jullie missen joost zijn punt. Nagelbijten / Gniffelen Op 5 mei 1945 was de 2e wereldoorlog nog niet afgelopen.

ik denk dat jij het punt hierboven mist Haha! .. het gaat over Nederland Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 17:46

Zelfs Nederlands was op 5 mei nog niet helemaal bevrijd. Maar op 5 mei was wel de overwinning op de Duitsers en de bevrijding van een gedeelte van Nederland.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 17:50

zap schreef:
Mystica schreef:

ik denk dat jij het punt hierboven mist Haha! .. het gaat over Nederland Knipoog

Het punt van lieveli had ik niet gemist hoor.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 18:55

Mijn belangrijkste punt is DAT men het minimaal één keer per jaar herdenkt. Het tijdstip waarop is secundair. Natuurlijk is het uit eerbied voor de overledenen wel beter om dat allemaal tegelijk te gaan doen, maar de groep die helemaal niet herdenkt is vele malen groter dan de groep die de tijd verplaatst. Dus is het wat hypocriet om een aantal mensen de verplaatsing van het tijdstip te verwijten.

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 19:43

Joost, dan hoef je in mijn ogen ook nooit meer 1 datum te kiezen voor geheel Nederland.
Ieder past het op zijn eigen manier in.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 19:45

joostvangestel schreef:
Mijn belangrijkste punt is DAT men het minimaal één keer per jaar herdenkt. Het tijdstip waarop is secundair. Natuurlijk is het uit eerbied voor de overledenen wel beter om dat allemaal tegelijk te gaan doen, maar de groep die helemaal niet herdenkt is vele malen groter dan de groep die de tijd verplaatst. Dus is het wat hypocriet om een aantal mensen de verplaatsing van het tijdstip te verwijten.

Ik ervaar dan anders, ik ken niemand die niet herdenkt, zelfs mijn vrienden zijn er enorm straight in.

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 20:16

MarcoBorsato schreef:
Ik ervaar dan anders, ik ken niemand die niet herdenkt, zelfs mijn vrienden zijn er enorm straight in.

Ik zelf herdenk ook altijd, maar ik ken er wel genoeg die het niet doen.
Maar om even ontopic te blijven, zou je er 'last' van hebben of het gevoel hebben dat je herdenking minder waard is als de mensen uit Staphorst op een andere dag herdenken? Lijkt me niet..