Paardenvlees zit in meer dan je denkt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Re: Paardenvlees zit in meer dan je denkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 18:09

Nerwen schreef:
Ninx schreef:
@Crossmonster: dat is wel erg veel vlees.... Vanzelfsprekend moet je dat helemaal zelf weten. Ik denk dat je wel degelijk met minder toe zou moeten kunnen. Maar wanneer je bent opgevoed met iedere dag vlees op tafel, weten mensen vaak van gekkigheid niet wat ze anders zouden kunnen bereiden behalve de traditionele piepers, groenten en vlees. Ik wordt ook niet vrolijk van ruiters die onbewust de paardenrug slopen, maar dat is weer een ander verhaal.

Maar wat als je vlees nou gewoon erg lekker vind? Ik eet bijna iedere dag vlees, soms vleeswaren op brood e.d.. Als ik een dag geen vlees eet mis ik dat best wel. Gewoon omdat ik het heerlijk vind. Maar dat heeft niks te maken met "van gekkigheid niet weten wat je dan zou moeten eten" o.i.d. Of niet verder kunnen denken dan alleen de groenten, aardappelen en vlees...
Natuurlijk is TE nooit goed, maar iedere dag je stukje vlees, wat is daar nou mis mee of TEveel aan?
Daarbij is ons spijsverteringsstelsel ook gewoon gebouwd op het eten van zowel plantaardig voedsel als dierlijk (omnivoor).

Overigens zeggen heel veel hier dat ze ieder stuk vlees zullen eten, maar zouden jullie dan ook vlees eten van bijv. bedreigde diersoorten als haaien en walvissen e.d.? Dat zou ik dus laten staan Lachen.

Vlees heeft minimaal 48 uur nodig om er weer uit te komen, om volledig verteerd te zijn dus.
Je eet je volgende portie echter weer binnen die tijd, en dus hebben veel mensen last van vlees dat zich 'ophoopt' (het is het meest lastig te verteren voor je lichaam). Feitelijk 'rot' het vlees in je darmen.
Veel mensen stinken dan meer uit hun mond en op het toilet omdat het lichaam niet voldoende tijd krijgt iedere portie vlees te verteren. Daarbij neemt het veel energie, dat is de reden dat topsporters weinig tot geen vlees eten.
Dan zeg je dat je het heel lekker vind, en dat je het daarom iedere dag eet.
Ik vind taart ook erg lekker, maar wanneer ik dat iedere dag eet krijg ik een dikke kont.
Afwisseling is gewoon gezonder, dus 'vleesloze' dagen inlassen vinden je darmen erg fijn!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 18:14

dat afwisseling gezond is geloof ik ook meteen.
daarom eet ik ook niet perse elke dag vlees,maar ik blijf t wel gewoon lekker vinden.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 18:19

het klopt wel dat vlees eters over het algemeen harder stinken dan geen vleeseters
Hoewel koeien ook flink kunnen stinken Clown

Mensen kunnen zeggen wat ze willen, ik eet er geen grammetje vlees minder om. Ik vind vlees lekker, en ik mis het als ik geen vlees bij mijn avondeten heb.
Op brood eet ik ook vaak pindakaas met jam Tong uitsteken
maar meestal ook een of twee boterhammen met vleeswaar.

misschien is het omdat ik met vlees ben opgegroeit, maar ik eet zelden avondeten zonder vlees..

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 09:22

Wij eten hier ook minstens eenmaal per dag vlees.
Er zijn vegetariers zat die voedingssuplementen moeten bijnemen om dat ze ijzer en bv vitamines uit de b groep tekort hebben.
De mens heeft zijn verstand gekregen van eiwitten uit het vlees.
Dus waarom je verstand niet verder bijvoeden met vlees!!
Ik respecteer ieders mening om wel of geen vlees te eten,maar wordt er onozel van van die mensen die geen vlees eten om de wereld te willen verbeteren!!
lees eens op www.brok.be en lees eens over de soja produktie,hoe deze is en over andere problemen!!
http://www.brok.be/opinie41.html

Als je opdeze site leest,zie je dat er op deze wereld plaats is voor zowel vegetariers als vleeseters,en dat iedereen zijn mening en recht mag hebben!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 17:00

savath schreef:
Er zijn vegetariers zat die voedingssuplementen moeten bijnemen om dat ze ijzer en bv vitamines uit de b groep tekort hebben.
Ik respecteer ieders mening om wel of geen vlees te eten,maar wordt er onozel van van die mensen die geen vlees eten om de wereld te willen verbeteren!!
lees eens op http://www.brok.be en lees eens over de soja produktie,hoe deze is en over andere problemen!!

Als je opdeze site leest,zie je dat er op deze wereld plaats is voor zowel vegetariers als vleeseters,en dat iedereen zijn mening en recht mag hebben!

Weet je? Vlees eten is heel erg geaccepteerd, al stamp je je daar dagelijks mee vol... dat hoef je dan niet eens uit te leggen.
Maar wanneer je dan zegt dat je vegetariër bent, of het zelfs op Bokt wel eens post, dan komen er vragen of opmerkingen waaruit blijkt dat je toch moet verduidelijken 'waarom je vegetariër bent'. Op het moment DAT je dat dan uitlegt ben je ineens een op hol geslagen predikant die mensen van het vlees wil aflullen. Soms is het lastig om het goed te doen.

Punt is uiteindelijk dat ik bewuster probeer te leven: fiets pakken ipv altijd de auto, stroom besparen waar dat kan, gezond en matig eten, etc... Los van het feit dat ik de smaak van vlees niet lekker vind, zijn er ook veel andere redenen waarom ik geen vlees eet.
Ik veroordeel niemand, die wel vlees eet, in alle voorgaande posts, maar zou het mooi vinden wanneer mensen iets bewuster, en misschien 'matiger' consumeren. Dat geldt ook voor Soyaconsumptie Savath.
En dan nog een laatste vraag aan jou Savath: 'waarom is het zo erg allemaal een kleine bijdrage te leveren aan een betere wereld?'

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 19:02

Ninx, ik kan alleen maar respect hebben voor jouw leefwijze.
Maar je probeert ons ervan te overtuigen dat wij geen of in elk geval minder vlees moeten eten.
Wij hebben respect voor de mensen die vegetarier zijn, maar zij moeten dat ook voor de niet vegetariers hebben.

Ik werk dagelijks met vleesvee, en ik zal er geen gehaktballetje minder door eten als mensen zo "prediken" dat je geen vlees moet eten.

Ik eet smiddags vlees op mijn brood, en savonds altijd vlees bij het avondeten.

En zeker mijn katten zal ik nooit vegetarisch voedsel geven, katten zijn nu eenmaal vleeseters,in de natuur vangen ze ook vogels en konijnen en muizen,
en ik meen toch dat de dood op een slachthuis vriendelijker gaat dan een vogel of muis in de klauwen van een kat...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 19:49

Citaat:
Ik wordt ook niet vrolijk van ruiters die onbewust de paardenrug slopen, maar dat is weer een ander verhaal.

nou nou ninx... gaat het een beetje?

Een paard naar de kl*te rijden heb ik ook mensen van 50 kilo zien doen hoor... jee wat een bult vooroordelen
Dat heeft niets met vegetarisch te maken en weinig met over gewicht

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 19:49

Crossmonster, even offtopic ingaan op je kat *LOL* wat ik allemaal aan vlees moet snijden vor stage is ook niet weggelegd voor een niet vleeseter (loop stage bij dierentuin)
Kippen, cavia's, kuikens, vissen, forrellen die ik mag scalperen en de poten, vleugels, en koppen mag uittrekken.

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 18:24

Ninx schreef:
savath schreef:
lees eens op http://www.brok.be en lees eens over de soja produktie,hoe deze is en over andere problemen!!

Weet je? Vlees eten is heel erg geaccepteerd, al stamp je je daar dagelijks mee vol... dat hoef je dan niet eens uit te leggen.
Maar wanneer je dan zegt dat je vegetariër bent, of het zelfs op Bokt wel eens post, dan komen er vragen of opmerkingen waaruit blijkt dat je toch moet verduidelijken 'waarom je vegetariër bent'. Op het moment DAT je dat dan uitlegt ben je ineens een op hol geslagen predikant die mensen van het vlees wil aflullen. Soms is het lastig om het goed te doen.

Punt is uiteindelijk dat ik bewuster probeer te leven: fiets pakken ipv altijd de auto, stroom besparen waar dat kan, gezond en matig eten, etc... Los van het feit dat ik de smaak van vlees niet lekker vind, zijn er ook veel andere redenen waarom ik geen vlees eet.
Ik veroordeel niemand, die wel vlees eet, in alle voorgaande posts, maar zou het mooi vinden wanneer mensen iets bewuster, en misschien 'matiger' consumeren. Dat geldt ook voor Soyaconsumptie Savath.
En dan nog een laatste vraag aan jou Savath: 'waarom is het zo erg allemaal een kleine bijdrage te leveren aan een betere wereld?'

Ik geef ook mijn bijdrage aan een betere wereld: ik doe de kleine met de fiets naar school en haal haar af(bijna altijd)
Ik rook niet meer,dus verpest de lucht al wat minder.
Ga veel met de fiets naar de winkel en of bakker,terwijl dat toch weer snel drie km is.

Verwarming wordt overdag als imke naar school is niet hoger dan 17 gezet.
Ik doe dus ook wat voor een betere wereld,maar mijn vlees ervoor laten!!!
Dan zou de wereld al een stuk slechter zijn in mijn ogen,ieder zijn genots middel ,en vor ons is het vlees! en lekker eten,net zoals voor jou dat je vegetarische dingen zijn.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 13:19

runningkawa schreef:
Citaat:
Ik wordt ook niet vrolijk van ruiters die onbewust de paardenrug slopen, maar dat is weer een ander verhaal.

nou nou ninx... gaat het een beetje?

Een paard naar de kl*te rijden heb ik ook mensen van 50 kilo zien doen hoor... jee wat een bult vooroordelen
Dat heeft niets met vegetarisch te maken en weinig met over gewicht

Heyhey, hoho... runningkawa! Iemand (ben even de naam kwijt) zegt op een gegeven moment dat vlees eten dan wel erg is, maar dat de rug van paarden kapot rijden net zo goed getuigt van weinig liefde voor dieren.
Ik reageer daarop door te zeggen dat dat inderdaad ook niet erg fijn is om aan te zien, maar dat de discussie daar nu niet over gaat.
Ik heb niet gezegd dat vollere of juist dunne mensen zich daar in meer of mindere mate schuldig aan maken.
Zeer onlangs zag ik nog een broodmager meisje met een arrogante kop haar paard werkelijk in alles dwars zitten tijdens het rijden... maar volgens haar lag het natuurlijk allemaal aan het paard... papa koopt wel een nieuwe!
Dus nee, dik of dun zijn is geen enkele garantie voor je rijkunsten... maar dat heb ik ook zeker niet gezegd.

Verder @ iedereen: het is niet mijn bedoeling te prediken. Maar ik ben iemand die graag bewust in het leven staat, met mate probeert te consumeren, en probeert een beetje verstandige keuzes te maken waar het gaat om deze aardkloot en alle mensen en beesten erop een beetje een prettig leven te bieden. In je eentje kom je niet veel verder.... dus ja, dat stukje bewustzijn probeer ik wel eens over het voetlicht te brengen.
Wel of geen vlees eten is dan niet de discussie. Eerder de hoeveelheid, en de eerlijke prijs die je ervoor bereidt bent neer te leggen.

Joepju

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 13:29

Ninx schreef:
Verder @ iedereen: het is niet mijn bedoeling te prediken. Maar ik ben iemand die graag bewust in het leven staat, met mate probeert te consumeren, en probeert een beetje verstandige keuzes te maken waar het gaat om deze aardkloot en alle mensen en beesten erop een beetje een prettig leven te bieden. In je eentje kom je niet veel verder.... dus ja, dat stukje bewustzijn probeer ik wel eens over het voetlicht te brengen.
Wel of geen vlees eten is dan niet de discussie. Eerder de hoeveelheid, en de eerlijke prijs die je ervoor bereidt bent neer te leggen.

kan niet anders zeggen dat ik het helemaal met je eens ben Ninx.
Het is goed om er soms bewust mee bezig te zijn, en er even bewuster bij na te denken op welke manier dat biefstukje op je bord is gekomen....

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 19:57

Ga dan ook eens afvragen op welke manier de snoepjes, glazuur etc vandaan komt...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 20:34

magda_90 schreef:
Ga dan ook eens afvragen op welke manier de snoepjes, glazuur etc vandaan komt...

Daar ben ik van op de hoogte... ik eet het overigens niet. Ik eet geen suiker, grotendeels om medische redenen.
Of doel je wellicht op gelatine?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 20:43

Sorrie, bedoelde die idd. Maar ook in toetjes, snoepjes, koekjes dan soort dingen zitten allemaal dierlijke resten.

Een kennis heeft daar een project van gemaakt en eigenlijsk wil je dat helemaal niet weten.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 20:59

Je hebt helemaal gelijk.
Je kunt dit wel omzeilen, er zijn alternatieven. Ik heb inmiddels een reeks van koekjes en snoepgoed die allemaal vervaardigd is met andere grondstoffen. Je kunt dit soort dingen kopen bij een biowinkel, ik koop het hier in het dorp... allemaal homemade, supervers en erg lekker.
Wel goed zoeken, want er zit veel smakeloos kartonspul tussen.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 21:06

Biospul spreekt mij helaas niet meer zo aan sinds ik die reportages op TV zag Scheve mond

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 21:08

Welke reportage? Waar ging dat over?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 21:12

Was op NDR3 een reportage over hoe erg biologisch die spullen waren. Meeste spullen komen alsnog van verre landen en wordt er allemaal rotzooi in gepropt.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 22:24

magda_90 schreef:
Was op NDR3 een reportage over hoe erg biologisch die spullen waren. Meeste spullen komen alsnog van verre landen en wordt er allemaal rotzooi in gepropt.

Dat was denk ik bij het programma 'keuringsdienst van waarde'?
In alles waar geld in omgaat wordt je belazerd, daar kun je vanuit gaan. Sinds grotere bedrijven hebben ontdekt dat je met de woorden bio/ eco/ milieu/ etc... geld kunt verdienen, beginnen ze massaal voedsel en producten te produceren die van bedenkelijke afkomst zijn.... daar heb je gelijk in.
Nu koop ik veel van een lokale winkel die zelf dingen produceert, ze verbouwen 9 uit 10 dingen zelf... en zelfs de kippen waar ik de eieren van koop kun je zien lopen.
Maar goed, ik doe ook wel boodschappen bij een iets grotere winkel (ecoplaza, heb je op veel plaatsen in NL). Ook daar wordt goed op de herkomst van spullen gelet.
Ach weet je, je kunt het nooit 100% goed doen. En wanneer je dat toch probeert kun je wel gek worden Clown
Je kunt niet veel meer doen dan je best en een beetje bijdragen links en rechts, maar als iedereen dat een klein beetje doet...is dat een hele hoop.
Helaas is de aard van de mens vaak meer gericht op zichzelf.... en daar gaat het dan een beetje mis Huilen

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 23:11

Jennylicious schreef:
Ik vind dus, (nu niet weer al mijn woorden gaan verdraaien) of je eet wel vlees, of je eet helemaal geen vlees, maar wanneer je wel vlees eet, moet je niet onderscheid tussen bepaalde dieren gaan zitten maken.

Ik moet zeggen dat ik liefst ook geen paardenvlees eet, maar dat komt niet zozeer omdat ik paarden liever vind dan koeien. Het komt omdat ik wat van die afschuwelijke verhalen heb gehoord over hoe het er op slachttransporten aan toegaat, daar breekt je hart van.

Overigens eet ik sowieso heel weinig vlees, en eigenlijk zo goed als nooit vlees uit de bio-industrie. Ik selecteer liever op hoe het dier geleefd heeft en aan zijn einde is gekomen, dan op wat voor soort dier het is.

Ik snap trouwens beide kanten van het vleeseters/vegetariërs-debat wel. Ik snap heel goed dat vleeseters vinden dat ze zelf mogen weten wat ze eten. Maar ik snap ook heel goed dat vegetariërs het soms gewoon heel erg vinden dat er voor de smaak van andere mensen dieren moeten lijden en sterven, en dat ze daar wat van willen zeggen. Als een vegetarier vindt dat iemand anders iets doet wat ethisch echt niet in de haak is, snap ik best dat die daar wat van wil zeggen. Iedereen ziet wel dingen om zich heen waar hij het niet mee eens is, en de meesten van ons zullen het dan érg moeilijk vinden onze mond te houden en gewoon maar toe te kijken, nietwaar?

Ik snap beide kanten wel, en ik denk dat er niet echt uit die discussie te komen is. 'Agree to disagree' is volgens mij de enige oplossing. Vegetariers 'moeten' accepteren dat andere mensen vlees eten, vleeseters 'moeten' accepteren dat sommige vegetariers dat erg vinden.

Edit: Wat betreft het eten van walvissen en haaien: zijn jullie je ervan bewust dat 'zalm' eigenlijk heel vaak haai is? Met vissoorten schijnt regelmatig gesjoemeld te worden.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 09:26

Ik was degene die had gezegt dat ik dieren die gedood worden om het vlees, minder zielig vind dan paarden waar slechte ruiters op zitten Knipoog

En daar ben ik nog steeds van overtuigt...

Mij hou je niet weg van mijn vleesjes hoor
Ik weet hoe dieren geslacht worden, ik weet ook hoe ze gehouden worden. Ik weet zelfs hoe ze vervoerd worden, heb dit zelf jaaaaren gedaan. En van varkens weet ik zelfs hoe ze gemaakt worden Clown Ik weet hoe het werkt, precies van zaadje tot carbonaatje. Dus ja ik kan wel zeggen dat ik weet waar mijn vleesje vandaan komt en hoe het gemaakt is . Vanaf de spermaproductie tot het uiteindelijke product dat in de winkels ligt.

En jep, dan nog vind ik die dieren minder zielig dan paarden met slechte ruiters Knipoog

daarom haalde ik die vergelijking erbij .

miloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 15:12

Ik eet er gewoon niet bij na als ik vlees eet. Anders eet ik het niet meer Clown

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 23:55

miloetje schreef:
Ik eet er gewoon niet bij na als ik vlees eet. Anders eet ik het niet meer Clown

Kijk, dat is exact wat ik bedoel. Dat is wat ik nu zo jammer vind.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 00:59

geloof idd niet dat Ninx bedoelt te prediken
is ze niet het type voor Lachen

ben het trouwens absoluut wel met Ninx eens wat betreft bewust zijn en kennis van de producten die je tot je neemt en gebruikt , en probeer ook steeds weer bewust te zijn bij wat ik gebruik/consumeer...
deels om gezondheids redenen , deels omdat heel veel consumenten producten een flinke belastingzijn op het millieu
en voor je lichaam, denk aan suiker onder andere

maar even op vlees terugkomend , als je kijkt hoeveel kilo voer er nodig is voor een biefstukje, dat is gewoon eingelijk te gek om los te lopen
ik eet het in ieder geval niet ,

en ik zeg niet dat mijn manier de goede is , maar ik denk wel dat het goed is voor ieder willekeurig persoon om na te denken bij de beslissingen die ze maken , en na te denken over het waarom

maar ja, zo vind ik ook dat iedereen zou moeten weten hoe voedsel word geproduceert
en dna doel ik niet alleen op vlees , maar ook op groenten, fruit, melk ga zo maar door
weet wat je eet , drinkt, gebruikt, weet waar het vandaan komt

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 07:59

misschien is ze er niet het type voor volgens jou,maar het komt wel zo over.

over bio producten gesproken,ik vind die vaak wel erg duur,in zo'n natuurwinkel.
misschien heeft niet iedereen het geld ervoor.
wij zouden dat best meer willen gebruiken hier thuis,maar die spullen zijn gewoon een beetje te duur.