Raadslid wil algeheel verbod afsteken vuurwerk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shiloh

Re: Raadslid wil algeheel verbod afsteken vuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 18:12

Leanee schreef:
Ik ben het niet eens met dit voorstel. Het is 1 keer per jaar en oud en nieuw zonder vuurwerk is voor mij echt 10 keer niks..

Maar dat is het hem juist, het is niet zonder vuurwerk... het is juist VEEL GAVER vuurwerk. Die proffesionele shows zijn zoveel gaver om naar te kijken en maakt het zoveel veiliger op straat met oud en nieuw! En de sfeer om met zijn allen op oud en nieuw naar zo'n show te gaan kijken is zo leuk! Bovendien kun je dan tenminste ook echt iets zien, ipv dat de hele stad onder de rook staat van al het knalwerk.

Ik heb dit dus 1 keer in boedapest meegemaakt en dat was zo ontzettend leuk!

Jasper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 20:54

Haha! Heb mijn bericht in het verkeerde topic gezet, dus ik doe het maar nog een keer.
Ik heb een email naar de Partij voor de dieren gestuurd. Een mens moet toch wat! Kreeg zojuist antwoord terug. Kort samengevat komt het hierop neer: Op 20 december zijn er kamervragen ingediend bij de ministers van VROM en LNV. De vragen bevatten de zorg voor de gezelschapsdieren, landbouwdieren en wilde dieren ernstig hinder ondervinden van het afsteken van vuurwerk (evenals het milieu). Wat gaat de minster hieraan doen. En als het antwoord "niets" is, waarom dan niet? Hoe verhoudt zich het leed van dieren dmv vuurwerk met art. 36 van de Gezondheids- en Welzijnswet voor Dieren?
Er is nog geen antwoord van de minister(s).....

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 20:58

ik heb niet alle antwoorden doorgelezen, maar ik vind het een goed idee!
noem me een ouwe zeur, het mag, maar ik heb 3 kleine kinderen 2 honden 2 katten en een paard...ik heb helemaaaaal niets met vuurwerk!
ja om naar te kijken, maar dan vind ik een groots opgezet vuurwerk waar alles bij elkaar past, leuker om naar te kijken dan de verschillende flutpijlen van de buren.

ik ben dus voor! wel een gemeente vuurwerk om 12 uur in het centrum ofzo Lachen

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 22:01

woehoew, zelfs onze burgermeester is tegen particulier vuurwerk Haha! Go jij! Go jij!

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 22:53

maar jullie vinden zo'n grote vuurwerkshow dus wel wat? Gaaaap
dan heb je nog meer geknal, horen je dieren vast ook wel, en dan ben je ook nog eens niet thuis omdat je naar dat centrale punt ben dus dan gaan je dieren toch nog meer door het lint?
ik vind dat we het gewoon moeten houden zoals het is..

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 22:55

nee vind ik ook niets, van mij mogen ze de hele handel afschaffen zijn we van al het gedonder af Vork

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 22:59

xFioon schreef:
dan heb je nog meer geknal, horen je dieren vast ook wel, en dan ben je ook nog eens niet thuis omdat je naar dat centrale punt ben dus dan gaan je dieren toch nog meer door het lint?

Ten eerste: De knallen horen is opzich niet erg, maar dat die knallen al vanaf 28 december tot 2 januari duren wél. Dat daarbij ook nog vaak vuurwerk afgeschoten wordt terwijl je de hond aan het uitlaten bent, of de kat buiten loopt (en de meeste mensen houden hun kat niet een week binnen, een nachtje is nog tot daaraan toe), en dat zorgt gewoon voor een hoop zorgen
Ten tweede: De mensen die nú naar stal gaan om de paarden gerust te stellen, zullen vast niet ineens allemaal naar die grote show gaan, toch? Het lijkt mij niet verplicht om daar met het hele dorp op een pleintje te staan. De mensen die dat wel willen gaan wel, de mensen die liever thuis blijven, gaan niet Knipoog

Oh, ik hoop zó dat dit doorkomt. Eindelijk afgelopen met een hele week dat zwaar irritante geknal en gepiep!

teun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 22:59

Ik ben het met de eerst poster eens, afschaffen lukt ze toch niet hier in Nederland.

Maar ik ben er wel een groot voorstander van. klerezooi, allemaal

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 23:00

nee, maar er zijn nu ook mensen die vanachter hun raam staan te kijken en tegelijk de hond die bang is voor vuurwerk ofzo geruststellen, als die dan naar die vuurwerkshow gaan, is die hond helemaal alleen en nog banger Knipoog

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 23:02

xFioon schreef:
nee, maar er zijn nu ook mensen die vanachter hun raam staan te kijken en tegelijk de hond die bang is voor vuurwerk ofzo geruststellen, als die dan naar die vuurwerkshow gaan, is die hond helemaal alleen en nog banger Knipoog

Maar waarom zouden die mensen naar die vuurwerkshow gaan, als ze weten dat hun hond bang is? Clown
Het is toch niet verplicht om vuurwerk te bekijken, en zelfs als ze dat wel willen, kunnen ze dat toch alsnog vanachter hun raam (zolderraam Haha! ) doen?

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 23:10

omdat ze het zelf misschien wel leuk vinden Tong uitsteken
en vanachter het zolderraam kan je het denk ik echt niet altijd zien, als je in een grote stad ofzo woont... Knipoog

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 09:59

xFioon schreef:

Stel dat zo'n grote vuurwerkshow, voor de liefhebbers Knipoog , drie uur duurt.
Dat heb ik veel liever dan een maand lang geknal en ellende. Zelfs gisteren waren ze nog bezig met knallen, de kat geeft er gelukkig niet om (jemig, die gaat rustig staan kijken), maar ik vond het toch niet zo leuk, probeerde te slapen namelijk (doe ik wel vaker om 23.00 uur).
Nee hoor, dan liever naar een vuurwerkshow kijken (vaak ook mooier en groter, vind ik) waar je zelf kan beslissen hoe dichtbij of veraf je er van wilt wezen dan al dat geklooi met rotjes ed...
Die beesten zijn dan maar drie uur angstig, als ze dat dan al zijn, bovendien is het daarna gewoon klaar en dat scheelt ook voor dieren (ipv dan nog een knal en nog een en nog een of twee enz.).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 10:22

Ik zou wel voor een vuurwerk show zijn Ja
Ik zou er idd niet heen gaan.
Maar desnoods liever 3 uur vuurwerk dan 3 weken met "stoere" jeugd die het naar dieren gooit.

Verder kun je dan bijv nog zeggen ik breng mijn dier naar een kennel in het buitengebied voor de nacht omdat ik weet dat er daar dan geen vuurwerk is.
Nu maakt het niet uit waar je dier is, overal wordt geknald. Dus ergens heen brengen zonder angst gaat niet.

Jennylicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 12:38

Goed idee, een vuurwerkshow is vaak, gezelliger, mooier en veiliger dan al die mensen zonder vingers door een rotje ofzo(A).

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 13:56

Wij hebben elk jaar met koninginnedag een vuurwerkshow hier in het dorp, vlak bij mijn huis, maar de knallen zijn heel anders, niet vergelijkbaar met rotjes of 1000klappers.
Ik heb nog nooit iemand daaover gehoord dat de dieren er bang van zijn.

Geen van mijn dieren is dit jaar bang geweest; geen enkel jaar eigenlijk, maar als ze al eens zouden beginnen met niet eerder vuurwerk afsteken dan 12u, ipv vanaf 10 uur smorgens, dan zou het al een hoop schelen.

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 21:36

xFioon schreef:

Dan heb je nog minder geknal zal je bedoelen Lachen Liever 1 keer een grote bom (ja ik snap dat het niet 1 pijl is die afgestoken word tijdens zo'n show Knipoog ) dan 10.000 van irritante rotjes die hier voor de voordeur afgestoken worden dagen lang.
Onze honden zullen de knallen van het dorp (ik neem aan dat het bij ons dan daar afgestoken word) dan ook horen, maar dat is wel even een poepie verderweg dan het geknal in de straat zelf.
en we zijn ook wel zo slim om te bedenken de honden absoluut niet alleen thuis te laten tijdens "enge" gebeurtenissen. Het voordeel van een vuurwerk show is dat het maar 1 show is, dat geknal nu duurt zeker wel een maand. De hele maand lang was om de beurt 1 van ons verplicht thuis te blijven omdat de hond anders door het lint ging. Dat is wel even wat anders dan 1 nachtje (nog niet eens, een paar uur hooguit)

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 22:36

Hoe kun je meerder weken last hebben van vuurwerk als het maar een paar dagen van te voren te koop is?

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 15:32

misschien restjes van vorig jaar.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 20:49

furious schreef:
Hoe kun je meerder weken last hebben van vuurwerk als het maar een paar dagen van te voren te koop is?

Vorige jaren, andere landen

Het lijkt mij ook wel wat zo'n verbod, alleen denk ik niet dat de regering dit helaas niet voor elkaar gaan krijgen. Ik vind het niet erg dat mensen vuurwerk afsteken als dit 1x per jaar is en inderdaad zoals vroeger met het hele gezin. Helaas is het tegenwoordig de trend om zo zwaar mogelijk vuurwerk af te steken en dat niet eens op een veilige manier. Sommige mensen (en ja, het is vaak de jeugd) weet in deze tijden niet normaal om te gaan met vuurwerk en vinden het stoer om met het vuurwerk gebouwen in de fik te 'steken' of om dieren op te jagen of zelfs mensen op te jagen.... en dan vooral hard lachen. Het is eigenlijk te triest voor woorden dat die mensen het moeten verpesten voor de rest, maar helaas.... het is in de huidige samenleving niet anders mogelijk.. Als je het niet eens bent met de afschaffing van particulier vuurwerk, dan is het wellicht zinvol de groep die het verpest voor andere eens flink aan te pakken. Aangezien dit toch niet lukt.. is dit de enige oplossing.

Ik was met oud en nieuw niet in Nederland, maar heerlijk naar de zon. En daar verkochten ze geen vuurwerk, maar stak de stad het centraal af bij het strand. Nou ik kan je vertellen, dit was veel leuker dan al dat geknal thuis!

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 13:32

Las ik net op de site van RTL nieuws:

Citaat:
Meer vrouwen dan mannen willen verbod. Meerderheid wil verbod op vuurwerk.Bijna de helft van de Nederlanders (48%) wil een verbod op het afsteken van consumentenvuurwerk.

Deze uitkomsten komen naar voren in een onderzoek van peil.nl op verzoek van GroenLinks in Rotterdam en Den Haag. Iets minder mensen (45%) zijn tegen een verbod op vuurwerk. Meer vrouwen (53%) dan mannen (44%) zien een verbod wel zitten. Uit het onderzoek blijkt ook dat 31 procent van de ondervraagden zich onveilig voelt op straat wanneer vuurwerk afgestoken wordt.
De fractie van GroekLinks in Rotterdam zal een motie indienen om consumenten niet langer vuurwerk te laten afsteken tijdens oud en nieuw, maar dat op centrale plekken door de gemeente te laten doen.

Zou er dan heel misschien toch nog een klein beetje hoop zijn, voor diegenen onder ons die wat minder verzot zijn op overmatig vuurwerkge/misbruik?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 13:54

Ik hoop het, ik hoop het
Ik zou echt een vreugdedansje maken dan Ja

Eindelijk geen doodsbange dieren meer.
En woon je dichtbij de plek waar het vuurwerk afgestoken wordt kan je je dier naar kennisen brengen die wat verder van die plek wonen.
Nu kan dat nergens...

En dan misschien ook wat minder slachtoffers onder mens en dier...ik hoop het echt Ja

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 13:59

ik hoorde het ook op de radio net ja
super hoor !!

in oktober is in het buitenland, lees net een meter de grens over Clown , al vuurwerk te verkrijgen , zij het wellicht illegaal.
hier hoor je al vanaf oktober bommetjes.

en de weken voor oud en nieuw was het echt vreselijk hier, echt loeiharde knallen, ik heb al een zwakke zenuwen, mijn dieren werden er ook echt niet gelukkig van,
en praat me niet van die rothond hier ergens bij de achterburen, die slaat al aan als je een scheet laat. beest was hele dagen en nachten aan het blaffen :|

ik hoop dat het doorgaat, zou een hele verademing zijn!

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 19:28

Ik ben ook voor Lachen Dinsdag moest ik erook over debatteren met de klas. Als je van tevoren weet waar de centrale show is, en je woont er dicht bij met huisdieren die er niet tegen kunnen, kan je je dieren tijdelijk ergens anders onderbrengen ver van het vuurwerk af Lachen
Ook durf ik dan eindelijk normaal over straat, ik ben altijd als de dood voor vuurwerk Schijnheilig

Jasper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 15:06

Dat is wel heel gemakkelijk gezegd. Dan moeten de dieren maar de stress van een ander onderkomen verdragen omdat wij (mensen) zo iets onzinngs als vuurwerk willen afsteken?

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 15:15

Nu is dat toch ook al zo? In dat geval weten mensen tenminste van tevoren waar het vuurwerk is.