God of Darwin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lara_Silver

Re: God of Darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 22:30

KiWiKo schreef:
Ik ga het leuker maken......... IETS heeft god of de oerknal gecreeerd......... maar WAT/WIE heeft god dan gecreeerd, OF de oerknal...... dat kan toch ook niet uit het niets komen?

Er zijn veel oerknaltheorieen.
Het imploderen van een stervende ster trekt alles naar zich toe, vervolgens wordt er een zwart gat gecreeerd waarna alles weer groter werd, zo is ons sterrenstelsel ontstaan... Maar zoals ik al zei er zijn veel theorien.

Ik zou zo iets eerder geloven dan dat goed het sterrenstelsel heeft geschapen. Maar dat er een schepper van de aarde is dat 'geloof' ik ook, als je ziet hoe mooi de aarde is en hoe alles in evenwicht is met elkaar, alles heeft een doel. Dat is gewoon heel 'raar'.

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 22:51

Ik kies ook voor Darwin Lachen
De evolutietheorie staat voor mij een stuk steviger dan de hele 'godtheorie'.

Ik ben nog steeds van mening dat god en de bijbel producten zijn van de onwetendheid van de mens.
Met deze twee elementen werden voor een hoop mensen vele vragen uit de wereld geholpen.
Gelukkig hebben sommige bevolkingsgroepen op een gegeven moment verder onderzocht dan hun neus lang was,
maar helaas blijven velen nog steeds teveel aan deze mythe hangen naar mijn mening.

Al is er een kracht die ervoor gezorgd heeft dat alles ontstond,
dan nog denk ik niet dat deze 'menselijke eigenschappen' heeft,
en ons als 'diersoort' beoordeelt en veroordeelt.
Ik denk dat dit een kracht is die op een wetenschappelijke manier te verklaren is (een soort straling bijvoorbeeld).

Helaas kunnen mijn hersenen de Beta vakken niet verwerken,
maar anders had ik me er graag verder in verdiept Lachen

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 23:07

ik weet niet of god bestaat, ik ben een agnosticus zoals dat dan zo mooi heet. Vork
de evolutieleer is wel wetenschappelijk bewezen, dus daar twijfel ik niet aan.
of je nu gelooft dat god er ergens een handje in heeft, maakt volgens mij eigenlijk niet zoveel uit.
bekijk het scheppingsverhaal eens als een soort verhaaltje om het ontstaan van de wereld uit te leggen aan 'simpele zielen', dan zie je dezelfde volgorde van het ontstaan van het leven als in de evolutieleer.

pas als je het scheppingsverhaal letterlijk neemt (god heeft alles precies gemaakt zoals het nu is, er is/was geen evolutie), komen gelovigen en wetenschappers lijnrecht tegenover elkaar te staan. Hamer

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 23:14

Dat zie ik dus ook vaak inderdaad. Gelovige mensen willen vaak niets horen over de Evolutietheorie, ze weten zelfs 9 van de 10 keer niet eens wat een Evo theorie inhoudt! Ja, boem knal en toen was alles er. Lekker makkelijk gedacht.
De aarde is niet ''iets' dat uit 'niets'is ontstaan. De oerknal gaat alleen over de AARDE. Het heelal en andere planeten sterren e.d. waren er allang, dus veel verschillende stoffen waaruit scheikunde reacties kunnen ontstaan. Er ontstaat dus gewoon iets uit iets anders.

God werd vroeger 'terecht gesteld' voor alles wat de mensen niet konden verklaren. Nu is heel veel verklaard, dus waarom heb je dan nog een God nodig?

En ik vind het zeer interessant om de Bijbel of Koran te lezen, of over andere geloven, en dus ook de evo theorie. Ik vind het interessant om te weten waarom de christenen denken zoals ze doen. Maar christenen en andere gelovigen lijken vaak wel 'bang' te zijn om overtuigd te worden, om te horen dat iets anders bewezen is. En ja, je kunt wel zeggen dat je iets niet geloofd, maar bewezen is bewezen.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 23:21

ik zat op een rooms-katholieke school, daar was evolutieleer geen probleem, hoor!
daar werd het scheppingsverhaal gezien als een verhaal.
getuigen van jehova, vele christelijke kerken in amerika en moslims (en er zullen er vast nog wel meer zijn) nemen de bijbel / de koran wel letterlijk.
en daar heb ik dan weer moeite mee...

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 23:22

Darwin. Tja, dochter van een (atheistische) bioloog...

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 23:23

Je hoeft niet te kiezen; het sluit elkaar niet uit.

Door het feit dat er onafhankelijk van elkaar dezelfde vormen ontstaan kun je beargumenteren dat evolutie niet louter toeval is en houd je de deur open voor god of wat dan ook.

Er bestaat onenigheid over de vraag of het bestaan van de mens een noodzakelijke uitkomst van evolutie is (dat evolutie dus toch een soort van bedoeling heeft) of dat het het resultaat is van een toevallige reeks gebeurtenissen.

Dat lijkt me een vraag die eerst beantwoord moet worden, want als god of een goddelijke kracht (aangenomen dat dit geen menselijk concept zou zijn) de evolutieleer in gang gezet zou hebben impliceert dit niet automatisch dat hij 'voor ogen had' een mens als 'eind'product te scheppen.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 23:27

Maar als gelovigen absoluut niets willen horen over evolutie, zelfs al laten wetenschappers nog ruimte voor een goddelijke kracht, dan raak je echt niet uit de discussie, hoor!

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 23:37

De overtuiging van gelovigen is dan ook niet relevant voor een wetenschappelijke discussie.

Snader

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 00:01

Ik plaats even een aanvulling op mijn eerdere bericht.

Het valt me op dat de meeste mensen het woord god als een synoniem zien voor het christendom. Naar mijn mening zijn dat twee totáál verschillende dingen. Lachen Het christendom, daar heb ik een uitgebreide mening over en die kan ik grotendeels met feiten onderbouwen. Dat is hier alleen niet relevant. God, daar kan ik niks zinnigs over zeggen. Wat is god eigenlijk...? Misschien was "Schepper of Darwin" een mooiere titel geweest.

Even wat anders. Een paar weken geleden las ik een aardig nieuwsbericht. Een onderzoek wees uit dat de vissen kleiner blijven en eerder vruchtbaar zijn op plekken waar sprake is van overbevissing. Dit alles als gevolg van enkele jaren van overbevissing! Lachen Naar mijn mening is dit een voorbeeld van evolutie op een zeer kleine en tastbare tijdsschaal. Dit is geen direct bewijs voor het evolueren van apen naar mensen, dus ik laat de verdere conclusies graag aan jullie over.

Het valt me overigens ook op dat er veel misvattingen zijn over de oerknal. In die zin, de oerknal zoals deze op dit moment omschreven wordt door de wetenschap. Hier ga ik alleen niet op in, omdat ik de grootte van mijn post beperkt wil houden. Knipoog

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 06:33

Wat ik me altijd afvraag; als wij afstammen van een aapsoort, waarom zijn zij dan niet mee geevolueerd?

Of zeg ik iets heel geks?

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 09:07

Nee hoor, wij zijn niet van de huidige aap geëvolueerd. Ergens in het verleden is een splitsing ontstaan en heeft de aap zich in een andere richting ontwikkeld in de huidige aap.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 10:03

fojoe schreef:
ik zat op een rooms-katholieke school, daar was evolutieleer geen probleem, hoor!
daar werd het scheppingsverhaal gezien als een verhaal.
getuigen van jehova, vele christelijke kerken in amerika en moslims (en er zullen er vast nog wel meer zijn) nemen de bijbel / de koran wel letterlijk.
en daar heb ik dan weer moeite mee...

Hier in Nederland zijn ook veel kerken die de Bijbel letterlijk interpreteren, de (streng) gereformeerden bijvoorbeeld... Zij geloven dat de ark van Noach echt heeft bestaan en dat Adam en Eva de eerste mensen waren. Zij onderwijzen de evolutietheorie ook niet en onthouden hun kinderen daarmee de keus van geloven. Ze geven de kinderen geen keus en dit grenst naar mijn idee aan 'hersenspoelen'. Hier in Friesland zijn nog dorpen waar veel kinderen met busjes naar een streng gereformeerde basischool gaan kilometers verderop. De vervolgopleiding zit in Kampen (wat hiervandaan echt ver weg is om op en neer te reizen!!) en daarna, àls ze gaan studeren tenminste, dan komen ze in een cultuushock, want dan horen ze opeens over andere theoriën en wetenschappelijk bewezen feiten.
Ik denk dat de Bijbel is geschreven om een moraal aan te geven. Die zijn weer samengevat in de 10 geboden. Naar mijn idee is de bijbel niet geschreven om het letterlijk te geloven, maar om een richtlijn te geven in de levens van mensen.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 10:06

patsur schreef:
Wat ik me altijd afvraag; als wij afstammen van een aapsoort, waarom zijn zij dan niet mee geevolueerd?
Of zeg ik iets heel geks?

Zij zijn vervangen door een aapachtige die beter aangepast was aan de omstandigheden, die aapachtigen zijn wij.
In feite verschillen Bonobo's en wij maar marginaal; wij denken de hele dag aan sex, zij doen het de hele dag Haha!
Heb je die chimpansee gezien die getallenreeksen perfect aan kon wijzen? Hoezo lager ontwikkeld??

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 10:10

De mens twijfelde en daarom duurde het langer, de aap werkt vanuit een impuls en voelt de twijfel niet en kan daarom efficiënter overleven in de natuur. Ze zijn ontwikkeld voor een ander leven, maar dat betekent niet dat ze minder ontwikkeld zijn inderdaad, alleen anders. Lachen

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 10:46

Yvonnelind schreef:
Ik denk dat de Bijbel is geschreven om een moraal aan te geven. Die zijn weer samengevat in de 10 geboden. Naar mijn idee is de bijbel niet geschreven om het letterlijk te geloven, maar om een richtlijn te geven in de levens van mensen.

helemaal mee eens Ja Ja Ja Ja Ja
het probleem is dat er hoe langer hoe meer gelovigen zijn die de bijbel / de koran alleen maar letterlijk nemen.
als een kleine groep dit doet, betekent dit inderdaad een cultuurshock als de kinderen later hun oogkleppen uitdoen.
maar hoe groter die groep wordt, hoe meer de wetenschap en het vrije denken in gevaar komen.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 10:51

Snader schreef:
Het valt me op dat de meeste mensen het woord god als een synoniem zien voor het christendom. Naar mijn mening zijn dat twee totáál verschillende dingen. Lachen Het christendom, daar heb ik een uitgebreide mening over en die kan ik grotendeels met feiten onderbouwen. Dat is hier alleen niet relevant. God, daar kan ik niks zinnigs over zeggen. Wat is god eigenlijk...? Misschien was "Schepper of Darwin" een mooiere titel geweest.

volgens mij is dit alleen een taalkundige kwestie.
jahweh en allah zijn gewoon andere woorden voor god.
en andere godsdiensten hebben dan weer meerdere goden.
daarom heten ze ook allemaal godsdiensten Knipoog
behalve het boeddhisme, dat is dan een religie Vork

maar "schepper of darwin" was idd misschien duidelijker geweest.

Ramooontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 11:02

We weten nog helemaal niet zeker of wij van de aap afstammen!

De link tussen mens-aap is namelijk nog nooit gevonden maar lijkt het meest voor de hand liggend.

Wat wel is bewezen en ook wel een leuk weetje is, is dat de mens voorkomt uit een populatie van zo'n 2.000 mensen, deze hebben de werled doorgetrokken.

In Afrika is er een stam die nog het meest lijkt op de oorspronkelijke mens. Met een chinees liggende ogen, en een huid die lichter maar ook donkerder kan zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 11:08

We weten wel zeker dat we van de eerdere aap-achtigen afstammen, alleen de missing link tussen 2 soorten érgens in die stamboom is nog niet gevonden. De rest van de lijn is wél compleet, en ook genetisch onderzoek wijst uit dat het 99,99% zeker is dat we apen zijn.

Is ook logisch... Ons DNA komt vrijwel geheel overeen (directe aanwijzing voor een verwante soort) en ons uiterlijk en gedrag ook.

Sterker nog... we ZIJN een apensoort.

Ik vind het zo grappig dat heel veel mensen, zichzelf niet als "dier" zien. Terwijl ook wij, Homo Sapiens, gewoon dieren zijn, zoals de anderen.

We zijn geen planten, geen schimmels, geen bacterien of eencelligen... we zijn dieren.
Dieren die kunnen communiceren door taal in woorden (en daarmee wel uniek, want veel andere dieren kunnen dat alleen maar met geluid zonder woorden), maar we zíjn dieren Lachen

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 11:14

Dolfijnen kunnen ook heel veel verschillende tonen maken. Voor hen zijn dat waarschijnlijk 'woorden'. Het feit dat wij ze niet begrijpen, wil nog niet zeggen dat ze niet met 'woorden' praten. Woorden zijn gewoon klanken, net als de geluiden die een dolfijn maakt.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 11:14

yep, volledig akkoord, ik ben ook een dier Ja

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 11:15

Ik las hier ergens ook dat iemand zei waarom dan dino's niet in de bijbel genoemd worden..
Dan vraag ik me af, waarom wel?
Ik vind dat geen goed voorbeeld, maar zie dat meerdere mensen het voorbeeld geven in dit topic, waarom?

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 11:18

Ik denk omdat de bijbel aangeeft dat de aarde pas een paar duizend jaar oud is, terwijl van dinosaurusbotten aangetoond kan worden dat ze veel ouder zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 11:19

Omdat de dino's er al waren ver voórdat de mens er was... terwijl de bijbel claimt dat "het leven" oa. bij de mens is begonnen.

Als daar nog dino's voór waren, ontkracht dat een deel van het scheppingsverhaal.

Dus daarom is dat een reden die mensen vaak noemen Nessah Knipoog

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 11:22

Het is typisch menselijk om te denken in periodes die voor ons te bevatten zijn. Daarom is het ook zo onlogisch dat de aarde pas een paar duizend jaar oud zou zijn.... Het is voor de meeste mensen gewoon niet te bevatten dat het heelal al miljoenen jaren bestaat en nog zal bestaan als de mensheid allang is uitgestorven. De mensheid is nog zo verschrikkelijk jong en is imo zeker geen lang leven beschoren. Met een ziekte als de pest is al een keer 30% van heel Europa overleden. Er hoeft maar 1 keer een ergere ziekte (of een komeet) voor te komen en de hele mensheid gaat er aan (zeker gezien het feit dat de aarde nu veel dichtbevolkter is dan in de tijd van de pest).