Paardrijden een 'blanke' sport?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Larissa_

Re: Paardrijden een 'blanke' sport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 15:16

Ik woon in Limburg, mijn paard staat op een manege. Toch zijn er echt niet veel ''donkere'' mensen wat lessen nemen op de manegepaarden en al totaal geen wat een eigen hebben.
Ga eens naar een internationaal/nationaal concour kijken, dan zul je er niet veel tegen komen.

In sommige culturen wordt het paard niet gezien als middel om plezier aan te beleven, maar iets wat hoort te werken op het land etc. ook ligt hier in Nederland de begeleiding veel hoger, en zullen er denk ik meer manege's oid zijn. Daardoor zul je vooral op hoger niveau minder donkere mensen tegenkomen denk ik.

Of het een blanke sport is? Hmm denk het niet.. het is nog niet zo opgenomen in sommige culturen zoals dat bij ons is.

connie1964

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 23:59

er zijn wel meerdere sporten waarin je weinig tot geen donkere mensen ziet bv volleybal,korfbal,dammen,wielrennen,tafeltennis noem maar op.

Shannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 11:43

Hier zie je idd ook weinig donkere mensen die rijden. Er zitten 2 getinte en 1 donkere bij ons op de club en vroeger op de manege heb leren rijden samen met een donker vriendinnetje.
En ze rijden allemaal beter dan ik Vork haha (op 1 na die gestopt is al paar jaar, vanwege haar astma)

Ik denk dat het hier komt doordat er in verhouding met blanke mensen vrij weinig donkere mensen wonen. Dan is het dus ook een logisch gevolg dat er minder donkere mensen paardrijden dan blanke mensen. De verhouding qua hoeveel donkere / blanke mensen hier wonen en hoeveel donkere/ blanke mensen hier paardrijden komt dus wel overeen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 11:52

Ik zie het wel redelijk vaak hoor ( komt misschien omdat ik bij Amsterdam woon ). Bij mijn vriend ( Antilliaan ) hebben ze een eigen paard waar zn vader en zusje ook mee rijden. Op mn vorige manege reden een paar Surinaamse en Turkse kinderen en op de Hollandsche manege waar ik wel eens kom zijn ook veel niet-Nederlandse ruiters, veel Chinezen vooral.

Shannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 11:53

Ja dat is net wat ik zei, bij jou in de buurt wonen er veel meer gekleurde mensen, en zullen er dus ook meer rijden Knipoog

Nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 23:00

Bij ons rijden er zeker wel getinte mensen op paarden.
Alleen denk ik dat er toch meer blanke mensen blijven in Nederland, omdat wij natuurlijk toch in Nederland wonen. (zeker niet discrimenerend bedoeld!) Zo zie je toch meer blanke mensen. Er zijn zeker wel donkere mensen...
Alleen wat minder

Jennylicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 11:24

Idd, nu je het zegt...Valt me ook op...Ik ken maar 1 donker persoon en 2 halfbloeden die paardrijden....