Ontgroeningen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Leonie89

Re: Ontgroeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 17:14

Lusitana schreef:
Als je denkt dat we het hier alleen over zuipfestijnen hebben, is het onderwerp niet echt aan je besteed. Ik heb nl genoemd dat het in de breedste zin gezien moet worden, wereldwijd, in alle instituten en dat het hóe niet zo belangrijk is, maar het principe.

Als ik stereo types noem (de ballen en prinsesjes), zijn er meteen weer lange tenen, niemand snapt dat het alleen is om weer reacties te krijgen die een beter beeld geven.

Het gaat helemaal niet om mij, wat ik vind, welk beeld ik heb, wat ik doe of heb gedaan. Het gaat om een onderwerp.

Ik snap wel wat je bedoelt.
Het principe op zich vind ik ook vreemd.

Daarom ben ik dus niet bij een studentenvereniging gegaan.

Maar ik snap niet dat je om de discussie uit te lokken die bepaalde reactie gaf. Zoals je zag kwam er niet bepaald een reactie die een beter beeld geeft.
Hou de discussie op gang, maar geef dan niet zo'n generaliserend beeld van studenten want dat voegt niets toe.

kerstkrans

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 17:28

Lusitana schreef:
[***] schreef:
nou lisitana, jij hoeft mij ook niet te vertellen wat ik wel, en niet mag typen. dat kan ik prima zelf bepalen namelijk.

het gaat hier om vrij onzinnige zuipfestijnen? dit vind je niet alleen bij een studentenvereniging, maar ook gewoon in de kroeg. is het dan ook zo stom dat mensen op stap gaan?
als ik naar mijn studentenvereniging ga, ga ik een soort van op stap namelijk.. Lachen

lusitana, ik vind echt dat jij een beetje een raar beeld hebt van studentenverenigingen. met prinsen en prinsesjes, rijkeluiskinderen, en het mannetje- of vrouwtje zijn.
waar baseer jij dit op? deel jij met je leeftijd nog zo actief mee in het studentenleven, of baseer jij alles op praat die je op de straat opvangt?
dit zijn vooroordelen, en niets anders.

Ik zeg alleen dat het geen zin heeft om mij persoonlijk aan te spreken. Mijn rol is hier om een discussie levend te houden, dus ik gooi af en toe wat in de groep waar men op kan reageren. Ik zie dan graag onderbouwde meningen die vanuit jezelf komt en niet dat men mij het onderwerp maakt, zoals je dat nu weer doet.
Mijn leeftijd heeft er al helemaal niks mee te maken en dat kan ik zelfs als persoonlijke aanval opvatten.
Ik heb al eerder gezegd dat men ook over kunst kan discussiëren zonde kunstenaar te zijn...
als je alleen in je eigen studentengroep beweegt en denkt dat het overal hetzelfde is, loop je meer met oogkleppen voor dan als je overal informatie vandaan haalt.
Hier heeft iedereen de kans om te vertellen hoe het bij hen niet of wel gaat en kan ieder een breder beeld vormen dan alleen het gebodene in eigen kring.

Als je denkt dat we het hier alleen over zuipfestijnen hebben, is het onderwerp niet echt aan je besteed. Ik heb nl genoemd dat het in de breedste zin gezien moet worden, wereldwijd, in alle instituten en dat het hóe niet zo belangrijk is, maar het principe.

Als ik stereo types noem (de ballen en prinsesjes), zijn er meteen weer lange tenen, niemand snapt dat het alleen is om weer reacties te krijgen die een beter beeld geven.

Het gaat helemaal niet om mij, wat ik vind, welk beeld ik heb, wat ik doe of heb gedaan. Het gaat om een onderwerp.

ik heb helemaal nergens gezegd dat het er overal hetzelfde aan toe gaat, dus ik denk dat je hier de verkeerde voor je hebt, met je oogkleppen.
jij geeft alleen maar extreme voorbeelden, ik geef voorbeelden van hoe het ook kan.
en nergens staat dat het er overal zo aan toe gaat.

van deze zin krijg ik al helemaal de kriebels.
waarom zijn dit stereotypes? misschien in jouw ogen..
maar iets verder kijken dan je neus lang is, zou je in een discussie ook goed doen.. Lachen
het is nl zo dat de mensen die bij een studentenvereniging gaan erg divers zijn.
dit verschilt natuurlijk per vereniging, maar om nou het stereotype prinsjes en balletjes te noemen... Sigaar
waarom lok jij hier reacties uit om een beter beeld te geven?
blijkbaar is je niet goed bekend wat voor wereldje het nu eenmaal is.

en, daarbij mag ik reageren op wat je zegt, jij ziet dit als aanval, ik niet...

een studentenvereniging heeft van oudsher een ontgroening,
zoals er meerdere gewoontes van vroeger nog in onze samenleving terugkeren.
sommige mensen kiezen hiervoor, sommigen vinden het onzin.

maar, weten jullie wat precies de achterliggende gedachte is achter ontgroenen?
dit is al een ontzettend oude traditie, en tja, zo heb je in alle culturen wel iets vreemds (in jullie ogen dan)

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 17:34

nargileh schreef:
een studentenvereniging heeft van oudsher een ontgroening,

Dat is natuurlijk de grootste onzin ter wereld. Sómmige verenigingen hebben een ontgroening.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 20:12

Ik heb niet alles gelezen. Maar over het elkaar beter leren kennen. Die hele ontgroening is toch een groot toneelstuk? Als mensen werkelijk zo zijn dat ze andere willen vernederen, hoef ik ze niet te kennen, laat staan als vrienden. Maar als het allemaal toneel is, hoe leer je elkaar dan goed kennen?

Jennylicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 12:03

SAKKIA schreef:
Ja ik vind het ook belachelijk hoor en ik denk dat het ook wel eens tijd wordt dat er een keer wat aangedaan wordt. Elk jaar is het weer raak met de ontgroeningen.

Ik heb er zelf gelukkig nooit mee te maken gehad hoor, maar het was voor mij echt een reden geweest om me niet aan te sluiten bij een studentenvereniging

Vind het ook niet normaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 00:34

Een vriend zat al bij een studentenvereniging en een vriendin van mij heeft zich dit schooljaar ook bij die vereniging aangesloten.. Ze mochten niks vertellen maar ik heb gehoord hoe het ging. Alcohol is inderdaad verboden, ze moesten het geven aan de assessoren met een naam van 2 regels lang. Was de naam fout kregen ze het bier over hun heengegooid net zolang tot ze de naam goed hadden.

De ontgroening duurde in totaal maar 3 dagen en was op een boederij, 2 uur per nacht kregen ze slaap. Ze moesten zwaar lichamelijke dingen doen en werden constant vernederd en in de grond gedrukt. Er wordt van alles in je oor geschreeuwd en er wordt door je eten gelopen. Het eten moet overigens binnen 1 minuut op zijn (je krijgt 3 per dag eten) anders wordt het weer weggezet. Gezond lijkt dit me niet.

Het ergste van deze studentenvereniging vind ik dat ze eerst zeiden dat niks verplicht was maar ondertussen moet je wel elke dinsdag en donderdag op de kroeg staan vanwege de sociale druk. Ik heb gister nog een brief bij de desbetreffende vriendin gelezen dat alle eerstejaars geacht werden elke donderdag aanwezig te zijn en een heel geneuzel erbij.

De vriendin die erbij is gegaan heeft aan mij verteld dat ze dit deed om erbij te horen en graag populair wilde zijn. Tsja.. Gaat uw gang met zijn allen.