Mein Kampf van Hitler, wel- of niet vrijgeven in NL?...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lesilla

Re: Mein Kampf van Hitler, wel- of niet vrijgeven in NL?...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 15:02

Ik wist dat ook niet, maar toen ik twee maand geleden in noorwegen was. Ben ik de bunkers gaan bezoeken, daar hadden de duitsers ook meer problemen. Maar het concentratiekamp is nu een renbaan, vind dat wel spijtig. Dat is een deel geschiedenis die voor mij mag blijven staan. Dat van die kweekprogrammas wist ik niet.... krijg er kriebels van

saaraah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 15:04

Ik denk dat het voor veel mensen wel interessant is om te lezen, vooral om je te verplaatsen in die gestoorde gek. Tenminste zo omschrijft mijn vriendin het.

Als je het echt wilt lezen kom je er wel aan, verbod of niet. Je mag het boek namelijk nog steeds bezitten, alleen niet drukken en dat ivm copyright. Stond deze week nog in de Metro of de Spits.

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 15:19

katiavl schreef:
Ik wist dat ook niet, maar toen ik twee maand geleden in noorwegen was. Ben ik de bunkers gaan bezoeken, daar hadden de duitsers ook meer problemen. Maar het concentratiekamp is nu een renbaan, vind dat wel spijtig. Dat is een deel geschiedenis die voor mij mag blijven staan. Dat van die kweekprogrammas wist ik niet.... krijg er kriebels van

Ik heb het meeste ook voor het eerst gehoord toen ik zelf in het hoge noorden van Noorwegen was. Ze zijn daar nogal goed in musea's enzo...

Misschien ligt het deels aan het feit dat in het hoge noorden voornamelijk Samen woonden (inheemse minderheidsbevolking, ook wel Lappen genoemd) die destijds nog werden gezien als minderwaardig en barbaars. Dit volk is door de Noren zelf trouwens ook erg onderdrukt geweest, maar goed das een heel ander verhaal en errug offtopic... Maar feit blijft dat het vooral de Samen waren die de dupe werden van de bombarderingen en branden... En misschien was het daardoor net even minder belangrijk. Veel mensen weten van het bestaan van de Samen niet eens af.

Maar goed, ik denk dat we ons überhaupt niet kunnen voorstellen hoe het tijdens de oorlog was, en net daarom moeten er ook geen dingen verzwegen worden. Want verzwijgen = vergeten, en dat lijkt me toch niet zo'n beste zaak.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 15:27

detour schreef:
Thanks! Je was zo vlot met je antwoorden dat ik dacht: Och, dat weet ie vast ook wel!..
Bloos
militair strategisch vlak? Wat heb je dan uitgespookt? Knipoog

LOL! Don't get me started! Haha! Nee joh, ik verdiep me bij wijze van hobby al zo'n 30 jaar in militaire strategie. De Finse campagne is qua militaire bewegingen en strategie relatief simpel en overzichtelijk: 33.000 Finse beroepssoldaten, aangevuld met 130.000 reservisten weten zich tussen november 39 en maart 40 1.200.000 Sovjets van het lijf te houden.

De onmacht van de Russen om het conflict (ondanks het feit dat ze 6x zoveel troepen hebben) snel in hun voordeel te beslechten is voor Hitler het bewijs dat het Sovjetleger niets voorstelt. "Trap de deur in en het hele verrotte gebouw stort in elkaar", zegt de Fuehrer aan de vooravond van Operatie Barbarossa, de invasie van Rusland.

Interessant detail: in de loop van februari/maart 1940 komen er verzoeken van de Britten en Fransen aan de Zweedse regering om een Brits-Frans expeditieleger, aangevuld met vrijwilligers uit de Verenigde Staten, over Zweeds grondgebied naar Finland te laten trekken om de Finnen te helpen. De Zweden weigeren. De Finnen moeten op 4 maart 1940 de strijd staken en verliezen grote stukken van hun land aan de Sovjets.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 15:34

katiavl schreef:

Voor meer kriebels: google Lebensborn (bron van leven) maar eens. Wikipedia heeft een goed stuk over die kweektoestanden.....

pompom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 19:01

Ik heb het ook in de boekenkast staan.
Jaren geleden in Antwerpen gekocht(deSlegte).

Ik vind dat er geen enkel boek verboden mag worden.

Heb meedere boeken over Hitler geschreven maar ook boeken geschreven door overlevenden van de holocaust alswel boeken over de rol van de kerk tijdens WO2( Nors opkijken )

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 21:22

Vrijgeven vind ik. Ik zou het zelf ook wel willen lezen. Toen ik 10 jaar geleden een scriptie moest maken op school voor Geschiedenis koos ik voor Adolf Hilter, gek of geniaal... Heel graag had ik toen dat boek gelezen.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 10:34

Vrijgeven. Een boek verbieden vind ik niet kloppen in deze tijd, iedereen moet kunnen lezen wat 'ie wil. Mensen die het wíllen lezen, komen er toch wel aan en als er iemand was die het 'noodzakelijk' vind dat er zulke boeken op de markt blijven komen, schrijft iemand anders d'r wel weer één. Als je 'Mein Kampf' gelezen hebt, en meerdere mensen zullen dat doen, dan zullen ook meer mensen zien hoe verschrikkelijk dat soort meningen kunnen zijn; het belang van geschiedenis is volgens mij voor een deel dat de mensheid van haar fouten leert; en zo'n boek verbieden draagt daar in mijn idee niet aan bij.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 10:38

Volgens mij wordt alleen in het Communisme dat soort dingen verboden......

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 11:45

KiWiKo schreef:

Met communisme heeft dat weinig te maken hoor. In elk totalitair regime wordt ongewenste literatuur verboden, en er zijn heel wat dictatoriale en totalitaire regimes die niets met communisme te maken hebben. Ook veel religieuze organisaties verbieden boeken (en nee, niet alleen de Islam. In Amerika zijn er fanatieke christelijke actiegroepen die Harry Potter proberen te verbieden.) en verder nog een heleboel andere groeperingen met verschillende achtergronden.

Trouwens, Geert Wilders riep toch ook over het verbieden van boeken? Je kunt veel over Wilders zeggen, maar een aanhanger van het communisme... nou nee Tong uitsteken

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 11:48

Ok gevonden, wat ik me af vroeg is waarom de schrik van hitler, en nie van bv mao zedong die meer doden op zijn lijstje heeft staan, en natuurlijk wel verder van huis zat, maar ook aan brutaliteit en martelen niet minder dan hitler was

Rafaela

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 12:01

Mijn oma of opa heeft dat boek nog van vroeger...ziet er heel oud uit, en heb er ook al eens in gekeken, maar nog nooit gelezen, omdat me opa en oma het natuurlijk liever in huis houden, zodat ze het niet kwijtraken.Verder vind ik wel dat ze het best kunnen vrijgeven in nederland, denk dat er wel meerdere mensen intresse in hebben over wat er nou instond Lachen. ik heb dat teminste wel Tong uitsteken

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 12:02

Shadow0 schreef:
KiWiKo schreef:

Met communisme heeft dat weinig te maken hoor. In elk totalitair regime wordt ongewenste literatuur verboden, en er zijn heel wat dictatoriale en totalitaire regimes die niets met communisme te maken hebben. Ook veel religieuze organisaties verbieden boeken (en nee, niet alleen de Islam. In Amerika zijn er fanatieke christelijke actiegroepen die Harry Potter proberen te verbieden.) en verder nog een heleboel andere groeperingen met verschillende achtergronden.

Trouwens, Geert Wilders riep toch ook over het verbieden van boeken? Je kunt veel over Wilders zeggen, maar een aanhanger van het communisme... nou nee Tong uitsteken

Ik vind het gewoonweg belachelijk dat de BV nederland voor mij gaat bepalen wat ik wel en niet mag lezen, ze bepalen al genoeg voor me Lachen Lachen

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 13:26

KiWiKo schreef:
Ik vind het gewoonweg belachelijk dat de BV nederland voor mij gaat bepalen wat ik wel en niet mag lezen, ze bepalen al genoeg voor me Lachen Lachen

Dat kan, dat mag, ik ben ook geen voorstander van verbieden, maar met communisme heeft dat niets te maken.

Daarnaast 'gaat' Nederland niet bepalen of je dit boek wel of niet mag lezen, ze hebben het al bepaald. Het boek mag al tijden niet meer uitgegeven of verkocht worden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 13:32

Bizar toch Lachen Lachen

ik moet even skuppen tegen de betuttel en bemoeizucht van de BV Nederland Lachen alles, maar dan ook alles wordt voor je bepaald in het leven hier.... van de dag dat je geboren wordt tot de dag dat je doodgaat .............. zo tis er even uit Lachen

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 13:45

KiWiKo schreef:
ik moet even skuppen tegen de betuttel en bemoeizucht van de BV Nederland Lachen alles, maar dan ook alles wordt voor je bepaald in het leven hier.... van de dag dat je geboren wordt tot de dag dat je doodgaat .............. zo tis er even uit Lachen

Wij zijn ook zo gek om 'alles' maar te pikken. Dat wij zulke hoge belastingpercentages slikken bijvoorbeeld, of de huizenprijzen die de pan uitrijzen, zodat starters zich niks kunnen veroorloven en zo zijn er wel meer van die dingen. Als NL op een verantwoorde manier gecontroleerd zou worden en er niet zoveel gebaseerd zou zijn op inhaligheid zou dit een veel leuker land zijn (denk ik).

Wat betreft boeken als MK, deze mogen van mij gerust verboden worden. Zulke boeken kunnen behoorlijk "giftig" zijn (vergiftiging van uw hersenen Clown ), maar dat is niet alleen MK, maar zijn er veel meer. Neem nou eens de boeken omtrent het Christendom, Islam en Jodendom waar iedereen zich maar als heerlijk en beter dan de ander verkondigd. Die zorgen i.m.o. ook voor 'MK taferelen'.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 13:54

Schimmelig schreef:
Wat betreft boeken als MK, deze mogen van mij gerust verboden worden. Zulke boeken kunnen behoorlijk "giftig" zijn (vergiftiging van uw hersenen Clown ), maar dat is niet alleen MK, maar zijn er veel meer. Neem nou eens de boeken omtrent het Christendom, Islam en Jodendom waar iedereen zich maar als heerlijk en beter dan de ander verkondigd. Die zorgen i.m.o. ook voor 'MK taferelen'.

Is het beter als een ander je die keuzevrijheid ontneemt dan? En wie bepaalt er welke dingen verboden moeten worden en welke niet? Wat als de overheid kritische opmerkingen bv ook gaat beschouwen als 'vergiftigingen van de hersenen'?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 13:58

ik zie mezelf graag als een evenwichtig persoon, die heel goed in staat is om zelf te beslissen over mijn leven, de boeken die ik lees en de kleren die ik draag Lachen

inderdaad shadow, waar ligt de grens........... welk boek mogen we volgend jaar niet lezen (en ik weet dat MK al heel lang op de niet te lezen boeken staat)

terwijl ik denk dat MK juist heel goed is om te lezen, gewoonweg omdat men dan kan lezen hoe mensen in elkaar steken.......... straks is de film Der Untergang ook verboden

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 14:34

Er zal nú nooit meer een boek verboden worden.
Is het echt zo vreemd dat het boek in die tijd verboden werd? Ik denk het niet.
De vraag is nu: moet dat gehandhaafd blijven....... Als je het wil lezen ga je naar internet, bestel het online, download het.

Het ging vroeger om de inhoud, nu slechts om de historische waarde. Ik zie niet zo in waarom dat nu opeens veranderd zou moeten worden

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 15:51

Shadow0 schreef:
Schimmelig schreef:

Is het beter als een ander je die keuzevrijheid ontneemt dan? En wie bepaalt er welke dingen verboden moeten worden en welke niet? Wat als de overheid kritische opmerkingen bv ook gaat beschouwen als 'vergiftigingen van de hersenen'?

Ik denk dat je die grens het beste trekken kunt bij extreme vormen van zelfverheerlijking. Dat je trots bent op je afkomst en in een boek zet 'a la', maar dat je trots bent op je afkomst en je daarbij boven een ander stelt 'not done'. Keuzevrijheid is prima, zolang je er een ander niet mee schaadt en daar bedoel ik niet mee wat Hans Teeuwen doet Tong uitsteken , maar meer de ideologie van Adolf en religieuze kant op.

KiWiKo schreef:
terwijl ik denk dat MK juist heel goed is om te lezen, gewoonweg omdat men dan kan lezen hoe mensen in elkaar steken.......... straks is de film Der Untergang ook verboden

Ik vind niet dat je een film kunt vergelijken met een heel boek vol fascistische ideeën.

saaraah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 15:55

Shadow0 schreef:
KiWiKo schreef:

Dat kan, dat mag, ik ben ook geen voorstander van verbieden, maar met communisme heeft dat niets te maken.

Daarnaast 'gaat' Nederland niet bepalen of je dit boek wel of niet mag lezen, ze hebben het al bepaald. Het boek mag al tijden niet meer uitgegeven of verkocht worden.

Dat komt omdat het boek niet gedrukt mag worden wegens Copyright. Daar stond nog een heel groot stuk over in de Metro. Pas na 70 jaar komt dat recht te vervallen en mag het vrij gebruikt worden, zoiets.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 15:56

Wanneer is dat verbod eigelijk ingelast, weet iemand een jaartal?

saaraah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 15:57

Toen de eigenaar van het Copyright besloot dat het boek niet meer gepubliceerd mocht worden Knipoog

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 16:01

Moniek schreef:
Mein kampf is een heel interessant boek om te lezen in de zin van het stukje geschiedenis.
je stapt in de geest van een zieke ziel zeg maar ,maar geen domme ziel.
Dat het zover heeft moete komen is heel simpel uitteleggen.
Duitsland verkeerde in de tijd in een economische crisis er heerste honger en de werkloze waren de pan uit gerezen.
Je moet je voor stellen als jij je gezin geen eten kan geven en er staat een man op als een adolf hitler en zegt dat hij duitsland weer uit de crisis zal helpen,,en dat nog doet ook dan ben je zo man dankbaar.
En vauit daar is het mis gegaan.Het manupuleren van het volk,,en er moest een zondebok aangewezen worden voor al de elende die duitsland had gekend en ja dat waren dus de joden en de homofielen en de gehadicapten en de zieke en de bejaarden noem ze maar op.
Hitler heeft mein kampf in de gevangenis geschreven naar dat hij was gearesteerd naar het proberen de macht over te nemen op een niet gedoogde manier zeg maar. hij belande in de gevangenis waar hij het boek schreef,... hitler was toen alles behalve een bekend figuur en niemand heeft ooit iets van het boek gehoord tot dat het al te laat was.
Ik vind hitler en de 2e wereldoorlog erg boeiend om te lezen etc het was een zieke geest in een zieke ziel wat duitland heette.
Maar hitler was allen behalve een domme vent maar hij zag zich zelf nu eenmaal groter dan god zelf cq de duivel

Ik heb de film mein kampf gezien (althans dacht dat deze zo heette, ging iig over Adolf Hitler) en daar zie je aan het eind dat hij zelfmoord pleegt omdat hij niet opgepakt wil worden.
Is hij wel opgepakt en klopt de film niet? Of is hij eerder opgepakt?

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 16:06

Charaz schreef:
Ik heb de film mein kampf gezien (althans dacht dat deze zo heette, ging iig over Adolf Hitler) en daar zie je aan het eind dat hij zelfmoord pleegt omdat hij niet opgepakt wil worden.
Is hij wel opgepakt en klopt de film niet? Of is hij eerder opgepakt?

'Der Untergang' bedoel je? Lachen
Deze film geeft de laatste uurtjes van Adolf Hitler in zijn 'bunker' weer. Hij en zijn vrouw hebben zelfmoord gepleegd. De lichamen zijn daarna verbrand door de nazi's en wat er van over was is meegenomen door de Russen.