Proefdieren of gedetineerden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

detour

Re: Proefdieren of gedetineerden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 15:10

Gedetineerden.
Zeker als het om de zwaardere gevallen gaat.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 15:13

Even wetenschappelijk bekeken (en dat wil echt niet zeggen dat ik het goed zou keuren als het wel had gekund):

Een wetenschappelijke proef is alleen waardevol als een resultaat herhaalt kan worden. En iedere keer weer hetzelfde resultaat gaat geven.
Dat betekend dus dat je moet kunnen voorspellen dat iedere keer dat je die proef doet, het resultaat hetzelfde zal gaan zijn.
Proefdieren die in een geisoleerde omgeving wordt geboren en daarin ook opgroeien, hebben allemaal dezelfde basis. Ze zijn in aanraking gekomen met allemaal dezelfde bacterien, virussen, allemaal hetzelfde eten gehad, enz.

Een gedetineerde is een individu. Niemand weet waar hij mee in aanraking is geweest gedurende zijn leven. Niemand weet hoe persoon X gaat reageren op middel Y, en of de resultaten gebruikt kunnen worden bij een evaluatie. Want persoon Z kon weleens heel anders reageren, omdat hij in zijn verleden andere
dingen heeft meegemaakt en met andere stoffen in aanraking is geweest.

Dus gedetineerden gebruiken voor proeven is zinloos, en valt onder mishandeling.

We kunnen helaas niet zonder proefdieren.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 15:15

@Cassidy: daar zit idd wat in, maar danog vind ik proefdieren voldsstrekt gemeen en in mijn ogen ook mishandeling.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 15:17

Laatst bijgewerkt door Cassidy op 10-09-07 15:28, in het totaal 2 keer bewerkt

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 15:18

zal ik even doen Lachen

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 15:19

Proefdieren zijn ook individuen; dus die stelling gaat niet op; we vallen mijns inziens gewoon net als paarden onder het fenomeen zoogdier.

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 15:20

Geen van beide maar als ik echt MOEST kiezen dan de criminelen.. en dan bedoel ik ook diegene die zware delicten op hun naam hebben. Dieren zijn altijd onschuldig en hebben niks op hun kerfstok staan en ten tweede zijn de spullen (vaak) voor mensen bestemd dus dan ook maar op mensen testen. Maar ik ben blij dat er steeds meer ontwikkeling is van alternatieven voor dierproeven.

nikkigioa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 15:21

Op geen van beiden!

Geen proeven op mens en dier. Er zijn (toekomstige) alternatieven mogelijk.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 15:23

@ Detour, doe ons een plezier en lees de topics even door,wil je?

En bekijk dan ook dit topic even:

viewtopic.php?f=2&t=697667&

Ik moet het Yellowfish aanrekenen dat ze in de anti-proefdieren topics nooit heeft gezegd dat ze geen medicijnen zou nemen die op proefdieren zijn getest. Het is en blijft een rotziekte, en ik wil haar dan ook heel veel sterkte wensen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 15:24

nikkigioa schreef:
Geen proeven op mens en dier. Er zijn (toekomstige) alternatieven mogelijk.

Die alternatieven zijn er nu al. Maar niet alles valt in simulaties te testen. En als er gesimuleerd moet worden, zullen de data voor de simulaties toch ergens vandaan moeten komen....

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 15:25

detour schreef:
Proefdieren zijn ook individuen; dus die stelling gaat niet op; we vallen mijns inziens gewoon net als paarden onder het fenomeen zoogdier.

Enof die stelling op gaat. De meeste proeven worden uitgevoerd op inteelt stammen zodat ieder dier een identieke genetische achtergrond heeft. Dit gebruik van inteeltdieren heeft het proefdier gebruik aanzienlijk teruggedrongen. Wil je misschien ook inteelt gedetineerden maken?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 15:31

Cassidy schreef:
@ Detour, doe ons een plezier en lees de topics even door,wil je?

En bekijk dan ook dit topic even:

viewtopic.php?f=2&t=697667&

Ik moet het Yellowfish aanrekenen dat ze in de anti-proefdieren topics nooit heeft gezegd dat ze geen medicijnen zou nemen die op proefdieren zijn getest. Het is en blijft een rotziekte, en ik wil haar dan ook heel veel sterkte wensen.

Hoi, kan het ff minder? Ik geef gewoon mijn mening mbt deze topic.
beetje repect voor elkaar, hoor.

Ik pb je ff want ben nu echt de draad ff kwijt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 15:39

PB ontvangen, en ik kan je alleen nogmaals adviseren om de eerder genoemde links naar eerder gevoerde discussies door te lezen.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 15:43

detour schreef:

Houdt het paard mij in leven, of ik het paard? Er zit wel even een verschilletje in, mee eens? Clown

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 15:46

Tuurlijk, we zijn veel intelligenter, hoor, en kunnen veel meer, ik doelde veel meer op het feit dat zowel dieren als mensen individuen bevatten en relaterend aan medicijngebruik geldt ook daarvoor, dat dieren net als mensen verschillend reageren op mediactie. Thats all.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 15:47

Misschien lok ik hiermee een grote discussie uit, maar ik waag het er toch op:

Ja, een mensenleven is mij meer waard dan dat van een dier. Concreet: Als ik later in een brand zou zitten en ik zou de keuze hebben om mijn kind of mijn paard te redden, hoeveel verdriet ik zou hebben achteraf, ik zou toch voor mijn kind kiezen.
Als er geen alternatief zou zijn en de keuze viel om proeven te doen op een mens of dier: zou ik voor het dier gaan. Let op: als er geen alternatief zou zijn.

En laten we niet vergeten: ieder mens heeft ouders. Je kind opgesloten, tot daar aan toe, maar onvrijwillig gebruikt om misschien te doden, voor ouders moet dat verschrikkelijk zijn. Want wat je kind ook doet: het is en blijft je kind.

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 15:50

Gedetineerden. Absoluut! Die dieren hebben nog nooit wat fout gedaan, sterker nog; ze leven onder vreselijke omstandigheden door de mens. En dan moeten ze ook nog wat voor ons gaan doen zeker!?!? Criminelen hebben het voor andere mensen alleen maar slechter gemaakt, dan kunnen ze ook wel wat terug doen voor de mensheid.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 15:50

detour schreef:
Tuurlijk, we zijn veel intelligenter, hoor, en kunnen veel meer, ik doelde veel meer op het feit dat zowel dieren als mensen individuen bevatten en relaterend aan medicijngebruik geldt ook daarvoor, dat dieren net als mensen verschillend reageren op mediactie. Thats all.

Daarom pakken ze ook 20 muizen (uit gecontroleerde omgeving) i.p.v. 1

Ik zie achteraf pas dat je naar Cassidy's post refereerde. 'K dacht eerst dat hij uit het luchtledige kwam, mijn exuus Clown

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 15:51

Tieneke schreef:
Misschien lok ik hiermee een grote discussie uit, maar ik waag het er toch op:

Ja, een mensenleven is mij meer waard dan dat van een dier. Concreet: Als ik later in een brand zou zitten en ik zou de keuze hebben om mijn kind of mijn paard te redden, hoeveel verdriet ik zou hebben achteraf, ik zou toch voor mijn kind kiezen.
Als er geen alternatief zou zijn en de keuze viel om proeven te doen op een mens of dier: zou ik voor het dier gaan. Let op: als er geen alternatief zou zijn.

En laten we niet vergeten: ieder mens heeft ouders. Je kind opgesloten, tot daar aan toe, maar onvrijwillig gebruikt om misschien te doden, voor ouders moet dat verschrikkelijk zijn. Want wat je kind ook doet: het is en blijft je kind.

Dat is een interessant gegeven, Tineke!

Ik denk inderdaad dat de mensen hun medemens kostbaarder zullen vinden dan hun dieren! Zeker je kinderen en familie zijn ontzettend dierbaar voor je, helemaal mee eens!...

Zelf ervaar ik het per individu verschillend; het gaat bij mij echter niet per definitie op dat elk mens mij dierbaarder en kostbaarder is dan mijn dieren, in tegendeel; heb het soms zelfs andersom ervaren.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 15:51

De proeven op gedetineerden die zouden worden uitgevoerd, zouden worden uitgevoerd door artsen.

Voor iedereen die NIET bekend is met de Hippocratische eed die een arts moet afleggen, even de link naar de vertaling ervan:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Eed_van_Hi ... ippocrates

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 15:52

Klopt, maar iemand die jij bevoorbeeld echt niet moet, kan van onschatbare waarde zijn voor iemand anders.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 15:53

Tieneke schreef:

Dit is voor mij zo klaar als een klontje en degene die het hier niet mee eens is moet maar nooit kinderen nemen! Bloos

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 15:57

Sommige mensen liggen je, en andere mensen liggen je niet. Dat is puur persoonlijk, maar dat betekend niet dat de een meer waard is dan de ander, dat de een wel verdiend om te mogen blijven leven, en de andere niet. En dat JIJ degene bent die die beslissing maakt of maken mag.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 10-09-07 15:59, in het totaal 1 keer bewerkt

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 15:59

Redrumfox schreef:
Gedetineerden. Absoluut! Die dieren hebben nog nooit wat fout gedaan, sterker nog; ze leven onder vreselijke omstandigheden door de mens. En dan moeten ze ook nog wat voor ons gaan doen zeker!?!? Criminelen hebben het voor andere mensen alleen maar slechter gemaakt, dan kunnen ze ook wel wat terug doen voor de mensheid.

Dat vind ik echt een bevlogen uitspraak en ga hierin met je mee.

da's ook het interessante hier aan; de mens plaatst zijn medemens qua waarde bovenaan de ladder;
echter zijn het de mensen die elkaar het leven zuur maken, er een zooitje van maken, soms denk ik dat we van de dieren nog een hoop kunnen leren.

Voor wat betreft de 20 muizen; mensen kiezen ervoor 20 muizen te nemen bij proeven, maar dan nog zijn dat allemaal verschillende diertjes met een verschillende reactie op medicijnen, net als 20 paarden, honden, miereneters, name it... Knipoog

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 16:00

Sizzle schreef:
detour schreef:

Enof die stelling op gaat. De meeste proeven worden uitgevoerd op inteelt stammen zodat ieder dier een identieke genetische achtergrond heeft. Dit gebruik van inteeltdieren heeft het proefdier gebruik aanzienlijk teruggedrongen. [b]Wil je misschien ook inteelt gedetineerden maken?
[/b]

Je laatste zin, waar slaat die eigenlijk op?..