'Geen diploma bij onvoldoende basiskennis'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dwaallicht

Re: 'Geen diploma bij onvoldoende basiskennis'

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 20:09

Karl66 schreef:
Het gebrek aan wiskundig inzicht als reden voor een onvoldoende op wiskunde is echt onzin. Wiskunde op de middelbare school is puur het oplossen van een beperkt aantal standaardproblemen met een beperkt aantal standaardoplossingen. Dat is iets wat je door dom stampen kan leren, net zoals idioom of gramatica-regels.
De enige reden waarom het geaccepteerd wordt dat mensen een onvoldoende op wiskunde halen, is de mythe dat je wiskundig inzicht nodig hebt voor middelbare school wiskunde.

Edit: ik vind het trouwens helemaal niet teveel gevraagd dat je in een tweetalig land beide talen op een bepaald niveau beheerst als je naar de universiteit toe wilt.

Jij bent zeker zelf wel goed in wiskunde?

Ben het hier echt niet mee eens.
Ik ben door een instituut getest op mijn vaardigheden en kwam voor de talen uit op hoogste vwo niveau, terwijl wiskunde een laag mavo niveau was (toen was dat nog geen vmbo) en omdat je wiskunde moest hebben, kon ik dus geen havo of vwo doen. Dit soort regelingen maakt juist dat mensen onder hun niveau moeten gaan zitten omdat ze in een vak niet goed zijn!

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 20:12

wiskunde dom stampen? mag ik vragen op welk niveau je wiskunde hebt gedaan? ik doe nu 6 VWO en heb wiskunde B 1 2, maar het is dus echt niet zomaar simpelweg stampen, als er íets inzicht en toepassen is, is het wiskunde!

Kaiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 20:15

Natuurlijk heb je wel enig wiskunde inzicht nodig!
Je moet toch zeker kunnen begrijpen waar het over gaat, welke regels etc. je moet toepassen en wat je precies wanneer moet doen.
Heb je zeker wel inzicht voor nodig. En als het puur stampen was geweest zat ik niet met een onvoldoende voor wiskunde!

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 20:16

Liek_ schreef:
Prrrr schreef:

Nogmaals: de kwalificaties 'dom' en 'slim' vertroebelen de discussie.

In praktisch elke vervolgstudie waar HAVO en VWO voor opleiden zijn Nederlands, Engels en wiskunde noodzakelijk om de studie met succes af te kunnen ronden. Die studies bouwen verder op dat fundament; is het fundament niet in orde, dan krijg je vanzelf problemen. Het is niet zo dat de ene intelligentie beter is dan de andere, maar als je besluit om je intellectuele intelligentie verder te ontwikkelen, zal je ook een intellectuele basis moeten hebben. Dat lijkt me niet kortzichtig.

Er bestaat niet zoiets als een 'intellectuele intelligentie'. Snap ook niet echt waar je het vandaan haalt. Snap ook niet waar je je nogmaals zinnetje vandaan haalt, was toch volkomen duidelijk dat ik mijn bericht niet baseerde op eerder geplaatste berichten. Ik vind je erg kort door de bocht. Een opleiding is niet zo simpel zoals je het stelt en zeker geen kwestie van 'als dan' zoals jij het nu over doet komen.

Dat de studies verder bouwen op de basis ben ik het overigens ook niet geheel mee eens, ik vind eigenlijk zelfs dat vervolgstudies voor geen meter aansluiten op het middelbaar Knipoog

Het is de gewoonte om een topic te lezen voor je reageert; ik heb eerder al aangegeven dat de kwalificaties 'slim' en 'dom' de discussie vertroebelen, en jij was de eerste die ze weer gebruikte, vandaar. Kwestie van lezen, dan begrijp je ook waar je insteekt in de discussie. Het gaat hier ook niet om een vereenvoudiging van opleidingen, het gaat om de basiskwalificatie om aan een opleiding deel te kunnen nemen. Daar versimpel ik niets mee. Ik denk wel dat het zo is dat je de vaardigheid die je nodig hebt om je vakken eigen te maken niet verschilt van secundair en tertiair onderwijs, maar ik begrijp dat jij daar anders over denkt. Ik ben wel benieuwd naar je standpunt daarover.

Ik denk dat je niet zomaar alle studies over één kam kunt scheren waar het de precieze aansluiting van het onderwijs betreft.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 20:22

Karl je bent 39. Ik snap niet dat je in deze discussie over wiskunde zijn en domstampwerk durft te mengen! Wiskunde B 1 en 2 zit in de profielen Natuur en Techniek/Natuur en gezondheid.

Ringetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 20:29

Schimmelig schreef:
Prrrr schreef:
Hoe ga je je leven zo inrichten dat je nooit iets met logica te maken krijgt? Daar is het basiskennis voor. Ik ga er even van uit dat we het niet over de fijnere punten van integraalrekening hebben, maar vergelijkingen moet je gewoon op kunnen lossen. Daar hoort een school je gewoon in op te leiden. Dat heeft niet zoveel met getalletjes, maar wel met logica te maken... Het gaat ook niet over perfecte tienen, maar over een zes min. En dat is echt haalbaar.

Helaas bestaat middelbaar wiskunde niet alleen uit simpele vergelijkingen, maar ook uit zeer ingewikkelde formules. Ik zie niet in hoe het 'uitrekenen van de inhoud van een bol' mij helpt 'mijn leven in te richten' Haha!
Ik ben het uiteraard wel met je eens dat je simpele vergelijkingen hoort op te kunnen lossen.

Ik zit nu in 6 VWO en we moeten nu al examen opgaven maken. Met alleen een beetje logica haal je net een 2! Het wiskunde examene is echt wel met heeeel veel getallen en ook met logica maar je moet ook de integraalrekeningen kennen. Anders haal je volgens mij echt geen 6-. Natuurlijk moet je wel simpele vergelijkingen kunnen oplossen maar daar haal je niet je examen mee. (Ik heb dan wel wiskunde B)

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 20:31

In één van de eerste reacties die ik schreef gaf ik al aan dat de basis duidelijk niet de fijne punten van de integraalrekening omvat.

Overigens is wiskunde niets anders dan logica, en ja, het helpt wel als je geen dyscalculie hebt.

_Rapido_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 20:39

Ik zit nu in Havo 4 en ik ben goed in de talen maar niet in wiskunde!
Wiskunde moet je veel inzicht voor hebben want er zijn ook strikvragen!
De talen kan ik makkelijk een 7 of hoger voor halen maar voor wiskunde echt niet!
Dat zou dus betekenen dat als ik een 4 heb en de rest goede cijfers dat ik ben gezakt!! Hamer
En nee ik ga later niks met wiskunde doen.

Ringetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 20:47

Prrrr schreef:
In één van de eerste reacties die ik schreef gaf ik al aan dat de basis duidelijk niet de fijne punten van de integraalrekening omvat.

Overigens is wiskunde niets anders dan logica, en ja, het helpt wel als je geen dyscalculie hebt.

De basis is inderdaad niet de fijne punten van een integraalberekening. Maar jammer genoeg vragen ze dat wel. Wiskunde is inderdaad veel logica, gecombineerd met veel inzicht. Overigens ben ik vrij goed in wiskunde dus ik denk niet dat ik zal zakken op wiskunde. Maar het geeft niet veel zelfvertrouwen als je bij een onvoldoende voor wiskunde geen diploma krijgt.

_Anke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 20:55

Dan was ik nooit van mijn leven geslaagd voor de HAVO, aangezien ik een onvoldoende had voor engels Bloos Ik vind de regel ronduit belachelijk Nagelbijten / Gniffelen Mensen die slecht zijn in de basisvakken, zijn niet per definitie slechte leerlingen Bloos Ik heb daarna het HBO op mijn sloffen gedaan en heb een redelijke goede startbaan Lachen Dus het is mensen bij voorkeur al een 'stempel' opdrukken door ze geen diploma te geven omdat ze slecht zijn in een bepaald vak en daarbij niet te kijken of die persoon het op het vervolgonderwijs wel zou redden Scheve mond

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 21:17

_Rapido_ schreef:
En nee ik ga later niks met wiskunde doen.

In principe doet iedereen wel wat met wiskunde later . Dat vind ik te vergelijken met wiskunde a 1. Ik ben er ook echt niet op tegen dat wiskunda a 1 iig wél verplicht is. Je hebt daar toch later wel een aantal dingen van nodig later, zo direct misschien maar wellicht het inzicht om te kijken hoe iets opgelost moest worden.

Op het hbo heb ik ook wiskunde gehad dat was.

x2-45=x2+50. Dat is imo stampwerk. Dat is echt simpel leren dat optrekken, dat delen e.d. Dat zou in principe te doen moeten zijn, als je er flink op stampt.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 22:28

voor mij mag het nog wel makkelijker.. gewoon net als op heb HBO/Uni, verplicht voldoende halen, anders niet slagen! En dan heb ik het dus pas over je examen jaar en voorgaande jaar. Eigenlijk is het belachelijk dat je alles maar mag compenseren! Ik deed er zelf ook keurig aan mee hoor, maar merk nu op het HBO dat ik wel voldoendes MOET halen. Anders heb ik een probleem...

En ik ben (net als heel erg veel leerlingen) gewoonweg lui.. En dat zijn er veel, en dat is een probleem.. ik ben er eentje van die 6jes mentaliteit..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 23:10

Kaiya schreef:
Natuurlijk heb je wel enig wiskunde inzicht nodig!
Je moet toch zeker kunnen begrijpen waar het over gaat, welke regels etc. je moet toepassen en wat je precies wanneer moet doen.

Dat valt op zich mee bij de meeste onderwerpen. Inzicht helpt een boel, absoluut, maar het is voor een aantal dingen niet noodzakelijk en verreweg de meeste mensen hebben ook nog wel heel wat inzicht, de mensen die het echt niet kunnen leren zijn (net als extreme vormen van dyslexie) behoorlijk in de minderheid.

Alleen... er wordt weinig gewerkt met de verschillende manieren waarop mensen denken en leren. En er wordt uberhaupt weinig aandacht besteed aan denken en leren. (Ik vind eigenlijk dat vooral logica en bepaalde dingen van de wiskunde al op de basisschool thuishoren, zeker in dit computertijdperk. Het zijn op zich concepten die iedereen wel gebruikt, alleen niet iedereen is zich daarvan bewust. En je moet er gewoon handigheid in krijgen door er veel mee te oefenen.)

Maar er is heel veel aan te leren, domweg aan te stampen. Je moet alleen weten wat - en dat is lang niet altijd duidelijk. Dat is naar mijn mening vaak een tekortkoming in het onderwijs, en ook wel in de leerlingen die het vrij gemakkelijk opgeven ("dat snap ik toch niet, zie je wel, ik kan gewoon geen wiskunde" - en dan de oefeningen weggooien en iets anders doen.) Maar ja, zo ben ik zelf ook geweest, niet voor de wiskunde in het algemeen, maar wel bij een aantal moeilijke onderwerpen. En dan hou je het niet meer bij, want het bouwt heel erg voort op elkaar.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 00:36

Wiskunde was één van mijn betere vakken, dat klopt wel Haha! Ik kom zelf uit de tijd dat je op het VWO nog net wiskunde 1 en 2 had.

Integraalrekening heeft niks met wiskundig inzicht te maken. Het is niks meer dan een ingewikkelde som die je moet oplossen. Op het moment dat je in oneindig dimensionale meetkunde stellingen moet gaan bewijzen, dan praat je over inzicht. (Dat was voor mij ook het moment dat ik tot de conclusie kwam dat ik niet voldoende inzicht bezat Haha! )

Ik heb jarenlang bijles wiskunde gegeven en het is mij altijd nog gelukt om Havo en VWO-scholieren op een voldoende te krijgen. Het klopt dat het de kunst is om een onderwerp op verschillende manieren en vanuit verschillende invalshoeken te benaderen. Vaak bleken mensen dan veel meer inzicht te hebben dan ze zelf beseften. Op het moment dat er echt geen inzicht was, dan was het de kunst hun te leren op welke kenmerken ze moesten letten en welke oplossingsstrategie bij welk kenmerk hoorde. Op die manier haalde elke bijlesleerling van mij voldoendes.

Dat je voor middelbare school wiskunde een wiskundeknobbel nodig hebt is echt een mythe, sorry voor de mensen die dat nu als excuus gebruiken om hun onvoldoendes voor wiskunde te verdedigen, maar het is echt een mythe.

Ik heb begrepen dat het sowieso niet door zal gaan en daar heb ik op zich niet zoveel moeite mee, ik denk dat er op dit moment veel grotere uitdagingen voor het onderwijs zijn en dat is het algemene onderwijsniveau en dan vooral de verhouding tussen kennis en kunde. Maar het idee achter het voorstel daar ben ik het wel mee eens. Engels is nu eenmaal de belangrijkste wetenschappelijke taal, je moet je op een bepaald niveau schriftelijk goed kunnen uitdrukken, je moet analytisch een tekst kunnen lezen en je moet op een bepaald niveau abstract kunnen denken. Daarmee zijn deze drie vakken voor elke studie een basis. Het gaat er dan ook niet om of je bij een specifieke studie wiskunde, statistiek of rekenkunde nodig hebt, maar of je een probleem kan abstraheren. Dat is namelijk wat de kern van wiskunde is.

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 00:44

MissJ schreef:
Flew schreef:
Hoe doen ze dit trouwens met mensen die dyslectisch zijn? Krijgen die een ontheffing?

Vast wel. Lachen Lijkt me niet reëel om die aan dezelfde eisen te laten voldoen als mensen zonder die beperking.

Ga ik me afvragen hoe het met mensen zit die dyscalculie hebben Nagelbijten / Gniffelen
Ben blij dat ik geen havo diploma met wiskunde hoef te halen, en toch op een hbo zit Tong uitsteken

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 00:47

Ik was echt de banketstaaf geweest Nagelbijten / Gniffelen
Ben geslaagd met een 4 voor engels (2.6 op mn landelijk Bloos )

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 16:34

Wiskunde en engels op normaal niveau kan ik begrijpen, maar vind ik niet echt een noodzaak. Dat mensen bij een onvoldoende voor Nederlands geen diploma krijgen vind ik niet meer dan logisch. Dat is toch de taal van het land waar je in woont en persoonlijk vind ik dat íedere inwoner deze moet beheersen.

Voor de andere vakken vind ik het een beetje lastig. Basis niveau zou iedereen moeten beheersen omdat het gewoonweg handig is, Engels als 2e taal instellen vind ik ook geen slecht plan. Maar iedereen heeft nou eenmaal vakken waar hij moeite mee heeft en waar hij/zij goed in is. Om meteen dan een taal en een ínzicht vak verplicht te maken vind ik een beetje hoog gegrepen.

Maar voor Nederlands vind ik het een goed plan Haha!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 22:16

rebeltje schreef:
Wiskunde en engels op normaal niveau kan ik begrijpen, maar vind ik niet echt een noodzaak. Dat mensen bij een onvoldoende voor Nederlands geen diploma krijgen vind ik niet meer dan logisch. Dat is toch de taal van het land waar je in woont en persoonlijk vind ik dat íedere inwoner deze moet beheersen.

Ten eerste: kijk om je heen en huiver Knipoog

Ten tweede: een strengere eis aan het eindexamen verhoogt waarschijnlijk niet het taalniveau, het verlaagt alleen het opleidingsniveau (omdat er meer mensen afvallen).
Ik denk niet dat dat handig is.

Ten derde: het eindexamen Nederlands test niet in hoofdzaak de taalkennis, maar richt zich ook op andere dingen (waaronder dus het leesdossier). Leuk en vast nuttig ( *kuch* - literatuur en ik matchen niet en ik heb het dus onzin gevonden... ik heb het gehaald door de uittreksels uit mijn kop te leren en stomweg op te dreunen...) maar niet iets waarvan ik zeg dat het tot essentiele basisstof behoort die je nodig hebt om een vervolgopleiding te kunnen doen.

Ten vierde: het taalniveau kan inderdaad wel een flinke oppepper gebruiken, maar dan toch liever door het onderwijs beter te maken en veel meer te letten op taalvaardigheden. Niet alleen beoordelen maar ook onderwijzen dus.

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 22:18

Shadow0 schreef:
Ten vierde: het taalniveau kan inderdaad wel een flinke oppepper gebruiken, maar dan toch liever door het onderwijs beter te maken en veel meer te letten op taalvaardigheden. Niet alleen beoordelen maar ook onderwijzen dus.

Dat ben ik zo vreselijk met je eens! Wanneer gaan ze in Den Haag eens inzien dat de Tweede Fase het niveau van onze opleidingen vreselijk omlaag gebracht heeft?

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 22:25

maar goed dat ik al geslaagd ben, ik krijg al de kriebels bij alles wat met wiskunde te maken heeft.
Talen; geen probleem, maar wiskunde; daar begrijp ik nou echt he-le-maal niets van...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 22:45

Shadow0 schreef:

Een van de opties die genoemd is om het onderwijs te 'verbeteren' was simpelweg meer uren. Ten koste van de AVO-vakken Verdrietig

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 22:56

Wat zijn AVO vakken? Bloos

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 23:00

Wat ik om mij heen zie, of eigenlijk hoor, is ook rampzalig. Daarom ben ik er ook voor om een voldoende verplicht te maken. Dat daarmee het probleem niet verholpen is, is duidelijk. Daarvoor moet het onderwijs sterk verbeteren, maar ik denk dat het een stap in de goede richting is. Veel te veel leerlingen zijn gewoon lui, dat was ik ook bij de vakken die me niet lagen omdat het teveel moeite kostte om een kleine 6 te halen.

Tweede Fase is inderdaad een rampenplan. Ik zat in het 1e jaar dat de 2e Fase van start ging. Het leek wel of de docenten dachten dat ze niks meer moesten doen, zelfstandig werken voor de leerlingen. Meer aan je lot overgelaten worden. Geen wonder dat het zo fout ging de eerste jaren. En een paar onzinvakken als CKV en ANW erbij.

De kwaliteit van het onderwijs moet zeker om hoog, maar ook de inzet van de leerlingen en ik denk/hoop dat ze zo wat bereiken. Helaas besef je meestal jaren later pas dat je toch wat meer inzet had moeten tonen. Knipoog

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 23:00

Ik ben blij dat ik al geslaagd ben. Bloos Ik zou met de cijfers waarmee ik nu geslaagd ben ook volgens de nieuwe regel slagen, maar bijvoorbeeld wiskunde is toch wat moeilijker, was blij met m'n zesje.
Vind het opzich wel een goede regel, hoewel ik over de wiskunde een beetje twijfel aangezien zoveel mensen daar moeite mee hebben.. Ik denk ook dat je zowieso meer aan je Nederlands/Engels zult hebben in het algemeen dan aan wiskunde later.. (Tenzij je een wiskundig vak gaat studeren, maar dan zal je zowieso geen moeite er mee hebben).

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 23:07

MissJ schreef:
Wat zijn AVO vakken? Bloos

Algemeen Vormend Onderwijs-vakken (geschiedenis, maatschappijleer, dat soort spul, waar al gigantisch op gekort wordt...).