Dikke kinderen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kinderen zijn te dik omdat ouders zich niet genoeg inzetten.

mee eens
151 (77%)
niet mee eens
43 (22%)

Totaal aantal stemmen: 194

Anoniem

Re: Dikke kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 10:28

Nee je kunt moelijk een trechter in haar keel duwen, het is inderdaad heel lastig. Overigens eet ze op het kdv wel brood, eerst hartig, dan mag ze zoet. Maar dat is meer de groepsdruk volgens mij, die kinderen kunnen veel bij elkaar afdwingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 10:29

Zien eten doet eten?
Misschien is het dat als ze veel kinderen ziet eten?
Daar krijg je vanzelf honger van Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 10:29

Maar volgens mij nemen kinderen van vreemden ook sneller wat aan, of iig van mensen die ze niet zo goed kennen als hun eigen ouders. Ik at bij mijn opa en oma namelijk wel. Simpel weg omdat ( vooral mijn opa ) heel erg respect eiste, en ik ook niet tegen hem in durfte te gaan. Dat zou ik bij de moeder van een vriendinnetje bijvoorbeeld ook niet gedurft hebben, of bij een oppas. Maar je ouders zijn dan toch weer anders denk ik, vooral als ze zelf niet onwijs sterk in hun schoenen staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 10:31

runningkawa schreef:
Zien eten doet eten?

Ik ga toch echt niet kinderen krijgen zodat de oudste gaat eten Knipoog
Want thuis weigert ze resoluut en niet omdat ze wat anders krijgt, want dat is niet zo. Ze wil het liefst alleen snoep, patatjes, pizza en poffertjes...heeft zij even pech Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 10:33

Citaat:
vooral als ze zelf niet onwijs sterk in hun schoenen staan.

Ik denk juist dat stukje Lachen

Mijn moeder was streng, eerlijk maar steng.
Ik durfde bijv echt niets weg te halen
Niet bang voor de politie, maar voor mijn moeder.
Er hingen gewoon sancties aan de dingen die je deed. En geen loos geblaat met als je nog 1 keer zeurt dan dit....dan kwam er ook gewoon een sanctie en die was zo streng als het ding wat je fout had gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 10:34

faye schreef:
runningkawa schreef:
Zien eten doet eten?

Want thuis weigert ze resoluut en niet omdat ze wat anders krijgt, want dat is niet zo. Ze wil het liefst alleen snoep, patatjes, pizza en poffertjes...heeft zij even pech Knipoog

Haha
geen elftal voor jou dus Tong uitsteken

En wat ben jij gemeen dat ze niet dagelijks frietjes enzo krijgt Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 10:35

Ja eigenlijk ben ik gewoon een rotmoeder Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 10:37

runningkawa schreef:
Citaat:
vooral als ze zelf niet onwijs sterk in hun schoenen staan.

Ik denk juist dat stukje Lachen

Mijn moeder was streng, eerlijk maar steng.
Ik durfde bijv echt niets weg te halen
Niet bang voor de politie, maar voor mijn moeder.
Er hingen gewoon sancties aan de dingen die je deed. En geen loos geblaat met als je nog 1 keer zeurt dan dit....dan kwam er ook gewoon een sanctie en die was zo streng als het ding wat je fout had gedaan.

Dat was hier in huis ook idd. Tot mijn moeder overspannen werd ( toen ik een jaar of 13 was ) en ze geen zin meer had om zich met dingen te bemoeien. Want dat is het ook, mensen krijgen het druk en als je het druk hebt en veel te veel andere dingen aan je hoofd hebt is het ook moeilijker om consequent naar je kinderen toe te blijven denk ik.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-07 10:39

Dat is absoluut waar, er is zelfs een gezegde:"Vreemde ogen dwingen".

Ik wil nog even terugkomen op het ervaringsgeval. Het is een maatschappelijk probleem, dat wil zeggen dat het een stroming is die wereldwijd aan de gang is en daar kunnen we allemaal een mening over hebben, of je nu ervaring daarin hebt of niet, men heeft, hopelijk inlevevingsvermogen. Je hoeft ook geen moordenaar te zijn om de motieven van een moordenaar te kunnen begrijpen en omschrijven en een mening daarover te geven. Dat moeten advokaten en rechters regelmatig en die hebben geen ervaring in moorden.

Dus laten we het houden bij de stelling, of je het er wel of niet mee eens bent en als je het er niet helemaal mee eens bent, waarom dan niet, gewoon gebaseerd op wat je weet en ziet en niet alleen van je eigen situatie uitgaande.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 10:39

faye schreef:
Ja eigenlijk ben ik gewoon een rotmoeder Haha!

Ja duidelijk Clown

En liepen er maar wat meer van die krengen rond Haha!
Geloof dat ik dat wat liever zag Haha!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-07 10:41

faye schreef:

Dan heeft ze daar dus al kennis mee gemaakt, anders kan ze er niet om vragen. Ik hoop dat je mijn punt ziet.
Als kinderen er heel jong niet mee in aanraking komen, zullen ze eten wat de pot schaft en later bewuster er mee om kunnen gaan, het is immers niet iets wat ze gewoon zijn, dus gaan ze er kritischer mee om.

(Niet dat het jou nu nog helpt, maar ik blijf bij het punt van de dicussie)

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 10:41

ik ben zelf ook niet bepaald 'dun' al gaat het bij mij opzich nog wel hoor Lachen maar dat kwam omdat ik ten eerste al stevig ben gebouwd en net als mijn moeder gewoon makkelijk aankom. Vroeger at ik ook nog eens alles wat los en vast zat maar dan zei mijn moeder er wat van en dan begon ik gewoon te schreeuwen etc. ( toen was ik 9 of 10 Tong uitsteken) en dan zei mijn moeder altijd : nou je moet het zelf weten maar als je dicht wil groeien ga je zo door!! verder zelf nooit aandacht aan besteed tot mijn moeder begon met afvallen, het was niet een bepaald dieet maar gewoon leren gezond eten met de weegschaal daar als stok achter de deur zegmaar. na een halfjaartje mocht ik daar ook bij en nu heb ik gewoon bij alles wat ik eet denk ik eigenlijk wel na of ik het wel gewoon zou gaan eten of even wat anders moet pakken. ik ben daar nu gestopt maar mijn moeder zet me wel nog elke week op de weegschaal zodat ik niet terug kan vallen in mijn vroegere patroon zegmaar. vind ik opzich wel fijn want je wordt toch wel geconfronteerd met wat je die week hebt gedaan zegmaar. mijn moeder vond en vind ook dat je als kind zijnde eigenlijk in elk geval op 1 sport moet en het liefst 2. nou ik ging op Paardrijden maar dat vond ze niet zo helpen dus zit ik nu ook op aerobic. vind ik beiden hartstikke leuk.

conclusie Tong uitsteken : ik vind dat de ouders er wel wat over te zeggen hebben. veel kinderen weten ook niet wat de gevolgen zijn. en niet alle ouders weten zélf wat de gevolgen zijn. als je een kind nou vanaf dat ze jong zijn gewoon verteld hoe alles zit dan zou er toch uiteindelijk wel een belletje moeten rinkelen toch? Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 10:43

Ik denk dat het in Nl moeilijk is om ze er geen kennis mee te laten maken.
Dat kan wellicht in portugal anders zijn, maar n NL kom je daar denk ik moeilijk om heen.

Maar volgensmij is dat kindje van Faye nog niet zo oud en zit ze ook gewoon in een fase van, hoe ver kan ik gaan.
En hoe Faye het aanpakt zal het wel bij een fase blijven en dadelijk echt wel door hebben dat haar gedram niets uithaalt Lachen

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-07 10:53

Je hoeft ze toch geen pizza te VOEREN alleen omdat ze BESTAAN?

En ja, zo'n kind is juist in de fase waar je voet bij stuk moet houden, wat zoveel dan dus niet doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 10:54

Niks moet idd
Maar zelf heb ik ook graag eens een pizza (maak ik overigens 9 van de 10 keer zelf) dus zou het kind het ook krijgen.
En met af en toe eens wat minder gezonds is imo niets aan de hand.
Daar word je niet dik van. En je mag ook leren dat je dat in een gezond voedingspatroon in kunt passen.
Dan weten kinderen later ook dat je echt niet alles hoeft te laten, maar dat het met mate moet
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-08-07 10:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 10:55

Lusitana schreef:
faye schreef:

Dan heeft ze daar dus al kennis mee gemaakt, anders kan ze er niet om vragen. Ik hoop dat je mijn punt ziet.
Als kinderen er heel jong niet mee in aanraking komen, zullen ze eten wat de pot schaft en later bewuster er mee om kunnen gaan, het is immers niet iets wat ze gewoon zijn, dus gaan ze er kritischer mee om.

Ja natuurlijk heeft ze daar kennis mee gemaakt. Een snoepje op zijn tijd is toch niks mis mee? En ik blijf er bij dat kinderen nu ook dikker zijn omdat ze minder bewegen en de voeding ongezonder is geworden. Er zijn ook steeds mee kinderen met allergie of gedragsproblemen. Meestal is dat op voeding te herleiden. Bijna overal zit suiker en melk in. Enig idee wat dat met je lichaam doet? Er zit zelfs suiker in potjes babyvoeding (die wij hier nooit hebben gebruikt overigens), dus het begint al op jonge leeftijd.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 10:55

Helemaal mee eens ik vind het de verantwoordelijkheid va een ouder om te zorgen dat het kind gezond en vitaal is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 10:56

Wij hadden de regel: 1 keer in de week pizza/ patat/ chinees oid en verder niet. Daar houd ik me nu automatisch zelf nog steeds aan, en eet zelfs minder van die zooi tegenwoordig.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 10:57

Lusitana schreef:
faye schreef:

Maar ik denk dat ieder kind wel eens een snoepje of poffertjes en dergelijke krijgt, dus dat is niet zo vreemd imo.
En anders zien of horen ze het wel bij andere kinderen.

Hier wordt 1 pot gemaakt en eten wat de pot schaft.
Niet lusten ken ik niet, wees dankbaar dat je eten krijgt.
2 verschillende potten worden hier dan ook niet gemaakt, daar begin ik niet aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 10:58

Ik maak twee vershillende maaltijden vaak, allebei gezond, alleen de ene volledig koemelkvrij wegens allergie van mijn jongste. En wij hebben niet altijd zin om zelf ook volledig koemelkvrij te eten.

Lame

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 11:14

Mijn dochter eet ook gewoon met de pot mee.. lust ze het niet, dan eet ze niet.. Tot nu toe nog niet echt grote problemen mee gehad.. Ze eet gewoon graag alles..

Over snoepen e.d. ze mag in het weekend wat lekkers, door de weeks alleen een koekje en fruit.. Voor de rest op brood eerst hartig, wil ze dan nog een boterham, dan mag er ook iets van pasta op ofzo.

Als het slecht weer is, zit ze heus wel eens voor de tv.. Ik probeer dit wel te beperken omdat ik ook wil dat ze haar fantasie ontwikkelt door zelf te spelen. Wij zijn zelf heel veel buiten, waardoor zij ook automatisch veel buiten is.

Ik ben zeker van mening dat ouders het zelf kunnen beinvloeden, zeker als de kinderen klein zijn.. Als puber wordt dit wat lastiger denk ik.. je weet dan niet wat ze op school eten enzo.. Ik hoop dat ik een gezonde levenstijl kan overbrengen op mijn kinderen..

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 11:31

LCharlotte schreef:
Helemaal mee eens ik vind het de verantwoordelijkheid va een ouder om te zorgen dat het kind gezond en vitaal is.

Vanmorge op de radio hoorde ik zal straks het stukje proberen zoeken

1 op de vijf ouders geven alleen slecht eten
cijfer weet ik niet meer eet voor de tv heel de week
En cijfer weet ik niet valt in slaap voor de tv Scheve mond

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 11:37

Bijna een kwart van de Vlaamse ouders ontbijt zelden tot nooit, 67% van hen is bewust met gezonde voeding bezig en voor 10% is het een ware strijd hun kind te doen eten.

Dat blijkt uit een grootschalige enquête van maandblad Goed Gevoel en studiebureau Ipsos bij ouders met kinderen tussen 3 en 17 jaar en kids tussen 10 en 17 jaar. Zo eet de Vlaamse jeugd.

Hoewel 67% van de Vlaamse ouders ongeveer of goed weet wat gezonde voeding inhoudt, stelt magazine Goed Gevoel dat ouders in de praktijk heel wat steken laten vallen. Het ontbijt wordt erg verwaarloosd, de televisie zit vaak mee aan tafel en vooral oudere kinderen worden wat eten betreft aan hun lot overgelaten.

Want bijna 40% van de ouders vindt het niet ongezond om systematisch een maaltijd over te slaan. 5% meent zelfs dat het begrip ‘maaltijd’ verouderd is - ‘je eet als je honger hebt’, zo wordt gesteld. Voedingsdeskundigen en diëtisten raden echter drie hoofdmaaltijden per dag aan, met twee tot drie gezonde tussendoortjes. Kinderen hebben structuur in hun eetpatroon nodig.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 11:49

08/08 Dieetvoeding kan risico op zwaarlijvigheid bij kinderen aanwakkeren
Kinderen die vaak dieetvoeding eten, lopen het risico om ongemerkt en langzaam toch dikker te worden omdat ze meer gaan eten.

Dat blijkt uit een studie aan de universiteit van Alberta, die in het vakblad Obesity staat beschreven, zo meldt de BBC.

Uit wetenschappelijke tests bij jonge ratten is gebleken dat de dieren zich overeten als ze alleen caloriearme voeding krijgen. Bij oudere ratten was dat niet het geval. De onderzoekers zeggen dat deze dieren op hun smaak vertrouwden om de energiewaarde van hun voeding te bepalen.

De jongere ratten linkten de smaken die met calorierijke voeding worden geassocieerd echter met de caloriearme alternatieven die ze voorgeschoteld kregen en gingen daardoor onbewust meer eten om toch aan een bepaald aantal calorieën te komen.

"Op basis hiervan besluiten wij dat het beter is om kinderen gezonde voeding aan te bieden met voldoende calorieën om de dag door te komen in plaats van caloriearme snacks of maaltijden", zegt professor David Pierce, die het onderzoek in goede banen leidde. "Het is wellicht niet zo'n goed idee om kinderen dieetvoeding voor te schotelen", zegt hij.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-07 12:27

Het is natuurlijk logisch dat als je honger houdt, je meer eet, je kunt beter verzadigd raken door een maaltijd. Daar eet je voor.... alleen, het gevoel van verzadiging komt pas tien minuten na het eten, daarom eten sommige mensen zich te vol, vooral als ze snel eten. Langzaam eten, goed kauwen (en proeven wat je eet en niet wegspoelen met iets) is ook belangrijk in ene goed eetpatroon...

Ik wil ook even wat kwijt over de beschikbaarheid van het slechte voedsel. Er is ook alcohol en drugs om ons heen. toch ga je als ouder niet een kind alcohol of drugs voorschotelen. Die dat wel doen (want die zijn er ) zijn dus de groep ouders die geen structuur kunnen bieden en het uit gemakzucht doen en vaak ook er van overtuigd zijn dat het geen kwaad kan. En het si duidelijk dat kinderen die wel een een slokje bier mochten ofzo, veel jonger gaan drinken. Oook heeft roken meer aantrekkingskracht en wordt het normaler gevonden bij kinderen die ouders hebben die roken (en daar geen moeite mee hebben, ouders die wel steeds blijven zeggen hoe graag ze er van af willen, geven tenminste het voorbeeld, dat het niet hoort en ongezond is en een foute keus is geweest om er aan te beginnen). Het maakt heel erg uit hoe de ouders tegenover slechtvoedsel, alcohol etc staan en hoe belangrijk ze het zelf ook vinden om te bewegen.

Overigens zijn er ook mensen die van lightproducten juist dubbel nemen, omdat ze denken dat ze er toch niet van aankomen. Of er zelfs van afslanken...