Shadow0 schreef:Als ik de geschiedenislessen voor de geest haal, dan zijn de meeste oorlogen burgeroorlogen en oorlogen waarin het recht op een bepaald grondgebied wordt betwist. In vele oorlogen speelt religie wel een rol, bijvoorbeeld doordat religie als grond van onderdrukking wordt gebruikt, of omdat er steun in het buitenland gezocht wordt in conflicten, maar dat is niet per se de hoofdzaak. Meestal niet - meestal gaat het om veel aardsere dingen als een goed excuus om andermans bezittingen in te pikken.
Leuk die schoolboeken, maar aangezien we in een christelijke samenleving wonen en leven in Nederland, worden helaas ook daarin nog veel te veel dingen verdraaid of verzwegen omdat het uiteindelijk toch wel degelijk allemaal op godsdienst uit komt.
Shadow0 schreef:De ziekenhuizen, van oorsprong grotendeels georganiseerd door de kerk, hebben toch wel wat levens gered vermoed ik.
Leuk, maar hoe naïef ben je om te denken dat er geen ziekenhuizen geweest zouden zijn als er geen kerk was?
Bovendien kan ik ook zonder godsdienst genoeg hoop hebben. Moet ik uit die mening concluderen dat als er geen godsdiensten zouden zijn, mensen veel sneller op zouden geven? Onzin...