Wilders wil Koran verbieden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sypheron

Re: Wilders wil Koran verbieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 16:39

Shadow0 schreef:
Als ik de geschiedenislessen voor de geest haal, dan zijn de meeste oorlogen burgeroorlogen en oorlogen waarin het recht op een bepaald grondgebied wordt betwist. In vele oorlogen speelt religie wel een rol, bijvoorbeeld doordat religie als grond van onderdrukking wordt gebruikt, of omdat er steun in het buitenland gezocht wordt in conflicten, maar dat is niet per se de hoofdzaak. Meestal niet - meestal gaat het om veel aardsere dingen als een goed excuus om andermans bezittingen in te pikken.

Leuk die schoolboeken, maar aangezien we in een christelijke samenleving wonen en leven in Nederland, worden helaas ook daarin nog veel te veel dingen verdraaid of verzwegen omdat het uiteindelijk toch wel degelijk allemaal op godsdienst uit komt.

Shadow0 schreef:
De ziekenhuizen, van oorsprong grotendeels georganiseerd door de kerk, hebben toch wel wat levens gered vermoed ik.

Leuk, maar hoe naïef ben je om te denken dat er geen ziekenhuizen geweest zouden zijn als er geen kerk was?

Bovendien kan ik ook zonder godsdienst genoeg hoop hebben. Moet ik uit die mening concluderen dat als er geen godsdiensten zouden zijn, mensen veel sneller op zouden geven? Onzin...

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 16:43

Wilders gaat idd wat ver, maar ik vind ookwel dat ie een punt heeft, er zijn steeds meer islamieten die allerlei verschrikkelijke dingen doen en dat dan vergoeilijken vanuit Allah, ja amehoela, de christenen dede in de mideleeuwen ook aan kruistochten maar we zijn nu echt wel beschaafd genoeg om het nu met gesprekken op te kunnen lossen ipv meteen een zelfmooraanslag, oorlog oid!

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 16:43

Sypheron schreef:
Bovendien kan ik ook zonder godsdienst genoeg hoop hebben. Moet ik uit die mening concluderen dat als er geen godsdiensten zouden zijn, mensen veel sneller op zouden geven? Onzin...

Neh, ik denk dat jij uit die mening zou kunnen concluderen dat het niet allemaal zo zwart-wit is als jij ons wil doen geloven. Knipoog

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 17:20

Ik ben het oneens met Wilders.
Iemand zei hierboven dat hij(Wilders) niet iedereen over een kam scheert, maar hij gaat er ( in mijn ogen) wel degelijk vanuit dat alle moslims radicaal zijn.
Ik vind het jammer dat Nederland niet meer tolerant is tegen ieder geloof, zoals in de 17e eeuw. Oke, hier praat ik misschien net als Balkenende, geloof me, ik vind het verschrikkelijk wat er ten tijde van de VOC (en later!) is gebeurd in Indonesie, maar mensen mochten geloven in wat ze wilden

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 17:29

mayniac_val schreef:
Ik ben het oneens met Wilders.
Iemand zei hierboven dat hij(Wilders) niet iedereen over een kam scheert, maar hij gaat er ( in mijn ogen) wel degelijk vanuit dat alle moslims radicaal zijn.
Ik vind het jammer dat Nederland niet meer tolerant is tegen ieder geloof, zoals in de 17e eeuw. Oke, hier praat ik misschien net als Balkenende, geloof me, ik vind het verschrikkelijk wat er ten tijde van de VOC (en later!) is gebeurd in Indonesie, maar mensen mochten geloven in wat ze wilden

toen hielden de blanken slaven, lijkt me niet echt een goed voorbeeld he Sigaar en toen waren er nog niet zo enorm veel islamieten in Nederland als nu, is dus niet te vergelijken

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 17:38

Ben benieuwd wanneer hij neergetoken of doodgeschoten wordt; echt slim vind ik deze uitspraak niet...

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 17:40

detour schreef:
Ben benieuwd wanneer hij neergetoken of doodgeschoten wordt; echt slim vind ik deze uitspraak niet...

volgens mij leeft hij al een aantal jaar met permanente bewaking/beveiliging, maar je uitspraak geeft wel weer aan dat er vanuit de islam niet gesproken word maar meteen wat word gedaan helaas, anders was niet iedereen zo bang

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 17:48

Sypheron schreef:
Leuk die schoolboeken, maar aangezien we in een christelijke samenleving wonen en leven in Nederland, worden helaas ook daarin nog veel te veel dingen verdraaid of verzwegen omdat het uiteindelijk toch wel degelijk allemaal op godsdienst uit komt.

Tsja, het is maar wat je wilt geloven he? Als jij de huidige opvatting van de geschiedenis niet deelt, en ondanks de bewijzen en aanwijzingen gewoon liever iets anders gelooft, dan mag dat. Maar dat geldt voor iedereen met bepaalde overtuigingen die niet op bewijzen maar op geloof en overtuiging zijn gestoeld. Jouw geloof in de foutheid van religie is daarin niets anders dan het geloof in een god van iemand anders.

Citaat:
Citaat:
De ziekenhuizen, van oorsprong grotendeels georganiseerd door de kerk, hebben toch wel wat levens gered vermoed ik.

Leuk, maar hoe naïef ben je om te denken dat er geen ziekenhuizen geweest zouden zijn als er geen kerk was?

Ik ben vast enorm naief Ja
Maar het is natuurlijk helemaal niet zo dat ik zeg dat er geen ziekenhuizen geweest zouden zijn. Wat mij betreft is dat net zo onwaarschijnlijk als de gedachte dat er geen oorlogen geweest zouden zijn als er geen religie was. Zeker zouden er op enige manier wel instellingen voor verzorging geweest zijn. Maar veel ziekenhuizen hebben hun oorsprong in de kerkelijke instellingen, gefinancieerd en gesteund vanuit de kerkelijke gemeenten, gedragen door kerkelijke mensen vanwege kerkelijke overtuigingen. En dat heeft gewoon levens gered. Jouw opmerking dat er niet 1 leven ooit gered zou zijn door het geloof is dus te kort door de bocht.

Zoals mensen kwaad kunnen doen uit naam van het geloof, kunnen ze ook goed doen uit naam van het geloof. En er zijn ook mensen die kwaad kunnen doen zonder daar een religie voor nodig te hebben, en dat geldt ook voor het goede. Het is geen kwestie van alles of niets.

Citaat:

Dat jij het zonder kan, wil natuurlijk niet zeggen dat godsdienst aan anderen geen hoop kan brengen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 17:53

sjorsie schreef:
volgens mij leeft hij al een aantal jaar met permanente bewaking/beveiliging, maar je uitspraak geeft wel weer aan dat er vanuit de islam niet gesproken word maar meteen wat word gedaan helaas, anders was niet iedereen zo bang

Dat is niet waar. Een belangenorganisatie van Moslims heeft Wilders uitgenodigd voor een gesprek, ik weet niet of Wilders daar al op ingegaan is, maar de wil om te praten leeft zeker bij een groot deel.

Maar helaas hou je altijd een groep over waar niet mee te praten valt. Dat betekent niet dat het voor alle moslims geldt, lang niet! Maar je ogen sluiten voor een gevaarlijke groep is gewoon niet handig.

Het grootste deel van de voetballiefhebbers komt ook om een leuke en sportieve middag te hebben. Toch moet je rekening houden met de vandalen, de relschoppers, de harde kern. Dat betekent niet dat alle voetbalfans zo zijn, het betekent wel dat je weet dat er kans is op problemen - en dat je daar dus maatregelen tegen kunt (proberen te) nemen.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 18:00

Anne_GTI schreef:
Wat is een Heiden? Knipoog

hei·den (de ~ (m.), ~en)
1 iem. die niet de juiste of in het geheel geen religie aanhangt => paganist
2 iem. die niet Joods is [in het N.T.]

Volgens mij zijn de meeste mensen hier heidenen in de ogen van iemand die een ander geloof aanhangt. Dus heiden worden lost ook niks op.

Volgens de Bijbel zijn alle niet-joden heidenen Knipoog
Ik vind de uitspraak van Wilders erg ondoordacht. Ik lees geen Koran, dus zou die ook niet missen, maar je kunt niet ineens de Koran verbieden. Ook al ben ik het absoluut niet eens met bepaalde dingen uit de Koran.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 18:05

Shadow0 schreef:
sjorsie schreef:

Dat is niet waar. Een belangenorganisatie van Moslims heeft Wilders uitgenodigd voor een gesprek, ik weet niet of Wilders daar al op ingegaan is, maar de wil om te praten leeft zeker bij een groot deel.

Maar helaas hou je altijd een groep over waar niet mee te praten valt. Dat betekent niet dat het voor alle moslims geldt, lang niet! Maar je ogen sluiten voor een gevaarlijke groep is gewoon niet handig.

Het grootste deel van de voetballiefhebbers komt ook om een leuke en sportieve middag te hebben. Toch moet je rekening houden met de vandalen, de relschoppers, de harde kern. Dat betekent niet dat alle voetbalfans zo zijn, het betekent wel dat je weet dat er kans is op problemen - en dat je daar dus maatregelen tegen kunt (proberen te) nemen.

daar heb je gelijk in, ze zijn niet allemaal zo, maar ik denk wel dat de harde kern van de Islam is Nederland erg goed vertegenwoordigt is helaas

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 22:16

Heb de 7 pagina's topic doorgelezen en moet zeggen dat dit een prima topic is. Ben blij dat we op Bokt goed nadenken over dit soort onderwerpen en komen met citaten en feiten en veel feedback. Complimenten Afgod

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 23:27

Wilders is niet goed wijs... Ik heb het idee dat hij wanhopig begint te worden voor aandacht. Zoiets verzin je toch niet.

yyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 10:07

ik vind het ook een goed standpunt, als mensen echt crimineel gedrag tonen>moord,mishandeling en roven terug naar hun land van herkomst moeten.
zo worden de goede mensen niet bevooroordeeld en is er volgens mij stukken minder rasisme... en zo leven de mensen die niks geen kwaads in de zin hebben een stuk gelukkiger in Nederland...

en de mensen die niet terug kunnen of NL land van herkomst is gewoon zwaardere straffen opleggen.

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 10:14

xKatleentjex schreef:
Ik vraag me af: heeft iemand hier al eens echt de Koran zèlf gelezen? Wat vond je ervan? Vond je dat er echt zo duidelijk oproepen tot haat instonden (die je in de bijbel trouwens ook wel zou kunnen terugvinden), of moet je echt zelf interpreteren?

Ik heb nog nooit eentje vastgehad. Het lijkt me wel eens interressant om te doen, dan weet je tenminste beter waarover je praat Lachen .

Ik hoorde gisteravond de schrijver Kader Abdolah bij Nova vertellen over de vertaling die hij aan het maken is van de Koran. Hij wil de Koran toegankelijk maken voor ons Nederlanders, omdat het een 'prachtig geschiedkundig werk' is. Hij is overigens zelf ongelovig. De vertaling komt rond de kerst uit Haha! Ik ga hem zeker aanschaffen.

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 10:20

Shadow0 schreef:
Zoals mensen kwaad kunnen doen uit naam van het geloof, kunnen ze ook goed doen uit naam van het geloof. En er zijn ook mensen die kwaad kunnen doen zonder daar een religie voor nodig te hebben, en dat geldt ook voor het goede. Het is geen kwestie van alles of niets.

Dat jij het zonder kan, wil natuurlijk niet zeggen dat godsdienst aan anderen geen hoop kan brengen.

Ook alls ongelovige kan ik me hier alleen maar bij aansluiten... En daarbij gelooft ieder mens in iets, en haalt hoop uit bepaalde dingen. Of het nu een religie is of het geloof in de goedheid van de mens en de schoonheid van het leven.

Talisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 14:16

Goooo Wilders! Ik ben het met 'm eens. Volgende keer op Wilders stemmen dus Vork

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 14:18

En het is altijd leuk als je nog eens wilde vertellen wààrom je het met hem eens bent, ipv van zomaar wat te roepen Lachen .

Talisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 14:27

xKatleentjex schreef:
En het is altijd leuk als je nog eens wilde vertellen wààrom je het met hem eens bent, ipv van zomaar wat te roepen Lachen .

Oh excuse me hoor. Ik ben het gewoon met hem eens, dat zegt toch genoeg? Als je het niet met iemand eens bent kan je toch tegen argumenten gaan geven? Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 14:30

Foute uitspraak van die man, hij is weer eens niet zo slim bezig. En ik ben het ook niet met hem eens. Als je de Koran wil verbieden, verbied dan meteen alle geloven etc. In de Koran staan idd dingen die niet zo netjes zijn ( m'n moeder is het aan het lezen ) maar dat is in de Bijbel net zo. Wat iemand hier al eerder zei: Het gaat er vooral om hoe er mee omgegaan word. En daar komt nog bij; Je kunt mensen niet verbieden om in dingen te geloven, al hebben ze het boek niet meer, het geloof gaat door. Lekker onnuttig dus, en gewoon heel raar.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 14:38

Talisa schreef:
xKatleentjex schreef:

Oh excuse me hoor. Ik ben het gewoon met hem eens, dat zegt toch genoeg? Als je het niet met iemand eens bent kan je toch tegen argumenten gaan geven? Knipoog

Omdat hier al 7 pagina's argumenten staan gegeven waarom we het niet met hem eens zijn. Dan is het altijd leuk als de tegenpartij ook wel een mening heeft waarom, en niet zomaar klakkeloos achter iemand aanloopt Lachen .

Om het je gemakkelijk te maken 1 voorbeeld: Waarom de Koran, en niet de bijbel, terwijl met dat boek ook al veel bloed vergoten is, en waar ook dingen instaan die niet zo netjes zijn over de 'heidenen'?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 14:39

Talisa schreef:
Goooo Wilders! Ik ben het met 'm eens. Volgende keer op Wilders stemmen dus Vork

Ik denk dat je voor je weer gaat stemmen, eerst je inburgeringslesje over de Nederlandse Grondwet nog maar eens door moet nemen Lachen

Argumenten tegen staan in dit topic genoeg, maar ik zal de voornaamste even herhalen:
- het is in strijd met de grondwet
- het is niet het boek dat tot extremen leidt maar de manier waarop mensen ermee omgaan - het boek verbieden leidt dan ook niet tot het voorkomen van extremisme
- je kwetst een zeer grote groep goedwillende, religieuze mensen
- het veroorzaakt alleen maar meer onvrede en onbegrip tussen verschillende groepen en heeft daarom vooral negatieve effecten, geen positieve

Hoe zie jij dat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 14:42

sjorsie schreef:
Wilders gaat idd wat ver, maar ik vind ookwel dat ie een punt heeft, er zijn steeds meer islamieten die allerlei verschrikkelijke dingen doen en dat dan vergoeilijken vanuit Allah, ja amehoela, de christenen dede in de mideleeuwen ook aan kruistochten maar we zijn nu echt wel beschaafd genoeg om het nu met gesprekken op te kunnen lossen ipv meteen een zelfmooraanslag, oorlog oid!

Wat heeft dit met de Koran en het afschaffen ervan te maken ? Dát is nou juist waarom het helemaal niet nodig is om de Koran af te schaffen. Mensen gebrúiken het als excuus om nare dingen te doen, maar het is er níet voor bedoelt. En daarom is het ook van de gekke om het af te schaffen, er zijn veel meer Moslims die het boek gebruiken waar het voor bedoeld is.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 14:48

Om je maar een idee te geven dat niet alle Moslims de Koran gebruiken als excuus voor moorden: De letterlijke woorden gekopieerd die een Pakistaanse Moslim (oorspronkelijk uit het gebied waar Al-Quada nog al macht heeft, nu naar een veiliger oord vertrokken) eens naar me schreef:

well! suicide bombing is not allowed in Islam... the ones who do it straightaway go to hell.. thats what we believe because they kilkl lots of innocent people.... we Pakistanis are currently undergoing a wave of suicide bombing .....

Inderdaad Shadow, de manier waarop mensen ermee omgaan..goed of slecht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 15:17

Ja haal je berichtje maar snel weg Talisa.. Was ook zo'n geweldig slimme opmerking, en het had ook zoveel met dit topic te maken enzo Scheve mond