Spits vandaag; Pro Ana.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vanessa24

Re: Spits vandaag; Pro Ana.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 13:45

miilou_ schreef:
goed omschreven van hun denkwereld enz. Vanessa Ja

zo denk ik er idd ook over, dat ze echt een dik persoon zien in die spiegels i.p.v. hun eigen magere lichaam.
Ik heb een keer ergens gelezen dat ze de patienten vroegen om aan te geven hoe dik hun been is, deze zit er dan een heel stuk vanaf.. en dan wordt er gezegd en schuif je handen nu eens zo dicht mogelijk bij elkaar totdat je je been voelt..! ook weer een soort 'bewijs' dat zij toch een ander beeld van zichzelf hebben dan de werkelijkheid!

Het gequote stukje kwam van Denise-Perla vandaan, en ik vond het echt een denkwereld en niet een persoon die dat zou zeggen tegen een ander persoon. Dan zouden ze zich achter de oren krabben en denken: 'voel jij je wel helemaal lekker?'

ushi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 15:25

Eerlijk gezegd vind ik dit best lachwekkend...
Hoe dat mens schrijft... Dat neem je toch niet serieus?
Kan me niet voorstellen dat iemand die serieus KAN nemen.
Eerder dat sommige mensen het WILLEN.

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 15:28

ushi schreef:
Eerlijk gezegd vind ik dit best lachwekkend...
Hoe dat mens schrijft... Dat neem je toch niet serieus?
Kan me niet voorstellen dat iemand die serieus KAN nemen.
Eerder dat sommige mensen het WILLEN.

Lachwekkend???!? Dit is echt niet om te lachen hoor, maar om te janken!! Het is waar, het bestaat!
Je moet het niet zien als een persoon die het tegen iemand zegt of schrijft, maar als een gedachtengang waar de anorexia-patiënten mee worstelen.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 15:50

miilou_ schreef:

zo denk ik er idd ook over, dat ze echt een dik persoon zien in die spiegels i.p.v. hun eigen magere lichaam.
Ik heb een keer ergens gelezen dat ze de patienten vroegen om aan te geven hoe dik hun been is, deze zit er dan een heel stuk vanaf.. en dan wordt er gezegd en schuif je handen nu eens zo dicht mogelijk bij elkaar totdat je je been voelt..! ook weer een soort 'bewijs' dat zij toch een ander beeld van zichzelf hebben dan de werkelijkheid!

Dat was volgens mij op gezondheidsplein.

miilou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 16:00

Vanessa24 schreef:
miilou_ schreef:

Het gequote stukje kwam van Denise-Perla vandaan, en ik vond het echt een denkwereld en niet een persoon die dat zou zeggen tegen een ander persoon. Dan zouden ze zich achter de oren krabben en denken: 'voel jij je wel helemaal lekker?'

Nee, ik bedoelde dat wat jij daaronder schreef.. zoiets wou ik nml ook schrijven maar ik kwam niet uit m'n woorden Knipoog

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 16:08

O oke, ik wil namelijk niet strijken met de eer van een ander.. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 18:49

Wij moesten pas ook iets met verzorging doen, over Anorexia. Na wat rond googelen, vonden we ook wat Pro Ana sites.. Echt gewoon te sneu voor woorden..!

Mieky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 11:26

Zazoe schreef:
Wij moesten pas ook iets met verzorging doen, over Anorexia. Na wat rond googelen, vonden we ook wat Pro Ana sites.. Echt gewoon te sneu voor woorden..!

Sneu vind ik het niet goede woord, ik vind het vooral heel erg en vrij kwalijk dat zo'n website bestaat. Anorexia is een psychische ziekte, mensen die aan de ziekte lijden zouden geholpen moeten worden.
(Vergelijk het eens met een website voor mensen die depressief zijn: het zou toch verschrikkelijk zijn als zij op zo'n pagina konden lezen hoe ze zichzelf pijn kunnen doen, of erger: zelfmoord kunnen plegen? Misschien bestaan die sites wel, echt heel erg naar.)

SONY

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 11:30

En het stomme is dat er ook nog serieus naive meisjes zijn die hier op ingaan.. Nagelbijten / Gniffelen Voor de meesten hier klinkt het inderdaad absurd maar iemand die zo geobsedeerd is door zn gewicht grijpt alles aan hoor...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 11:35

SONY schreef:
En het stomme is dat er ook nog serieus naive meisjes zijn die hier op ingaan.. Nagelbijten / Gniffelen Voor de meesten hier klinkt het inderdaad absurd maar iemand die zo geobsedeerd is door zn gewicht grijpt alles aan hoor...

Dat is helemaal niet waar. Niet elke anorexia patient praat anderen aan hetzelfde te krijgen. Jammer dat alle anorexia patienten zo weer op een hoop gegooid worden.

Mieky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 11:51

@ Nadya: volgens mij bedoelt SONY haar opmerking niet om alle anorexiapatiënten op een hoop te gooien. Het meisje dat ik ken met deze ziekte deed er alles aan om het voor iedereen verborgen te houden.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 11:55

Je hebt eerder een probleem dan dat je gek, gestoord of ziek in je hoofd bent.

Met afvallen verdoofd het je echte problemen. Eigenlijk een uitweg. Afvallen is controle. Je wilt je straffen of denkt dat je zo meer geaccepteerd en mooier wordt.

En lang niet alle anorexia patienten kijken op pro-ana sites. Velen weten er niet eens vanaf. Alleen gaat het ook.

Meestal hebben deze mensen een ijzersterke persoonlijkheid. Ze zijn zo ontzettend sterk dat ze 30 kilo kunnen afvallen, en dat spreek je niet over een tijdsperiode van een jaar maar meestal velen malen korter. Tuurlijk zijn er velen uitzonderingen en zijn er ook sluimer gevallen die al eigenlijk vanaf de basischool bezig zijn om niet echt dikker te worden ( maar ze vallen dus niet ineens onwijs veel af ) en dat is ook degelijk een eetprobleem. Ze moeten beseffen dat ze zo sterk zijn dat ze ook weer gezond kunnen worden. Meeste mensen hebben niet zo'n ijzersterke wil en dicipline. Bedenk eens hoeveel mensen op aarde lijnen, hoeveel moeite het kost, terecht. Bedenk de kracht en energie die nodig is om de hele dag, hele week op gemiddeld water en een appel/boterham per dag te leven. Hier kom je erg moeilijk uit. De energie om 24/7 aan eten te denken, voedingswaardes uit te reken en te bekijken, supermarktblaadjes te bekijken, je heel de dag te wegen. Je dagen bestaan alleen maar uit eten, calo's en wegen. Je denkt contstant aan eten, op wat voor een manier dan ook. Dat is wat telt. Derest gaat langs je. Je zondert je steeds meer af zonder dat je het soms daadwerkelijk beseft.

In mijn ogen, "echte" patienten zoeken helemaal geen pro-ana sites op. Wellicht om zich te refereren aan andere personen door middel van foto's maar dat vaak niet eens. Velen doen het alleen en zoeken internet af op dieettips en alle voedingswaarden van eten. De weegschaal is je hulp en steunpunt. Alles staat in teken van je gewicht, dat moet omlaag. Ik ken weinig personen die daar echt mee te maken hadden/in zaten.
Laatst bijgewerkt door Hannanas op 26-06-07 12:00, in het totaal 1 keer bewerkt

hadas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 12:00

mooi gezegt!!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 12:22

Mieky schreef:
@ Nadya: volgens mij bedoelt SONY haar opmerking niet om alle anorexiapatiënten op een hoop te gooien. Het meisje dat ik ken met deze ziekte deed er alles aan om het voor iedereen verborgen te houden.

Ik heb het zelf jarenlang gehad en weet dat je het idd verborgen wilt houden voor iedereen. Vandaar mijn opmerking naar Sony toe, want zo komt het op mij over... En dat vind ik jammer, want zo is het dus niet in werkelijkheid. Ik gunde (en nog steeds niet) niemand die ellende....

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 12:29

Hannanas schreef:
Je hebt eerder een probleem dan dat je gek, gestoord of ziek in je hoofd bent.

Met afvallen verdoofd het je echte problemen. Eigenlijk een uitweg. Afvallen is controle. Je wilt je straffen of denkt dat je zo meer geaccepteerd en mooier wordt.

Ik vond mezelf destijds niets meer waard na wat ik meegemaakt heb en het sloop er gewoon in. Het is niet zo dat je op een dag besluit om eens lekker anorexia te krijgen ofzo. Ik heb trouwens ook boulimia gehad, het was bij mij afwisselend. Het heeft me bijna compleet kapot gemaakt. Gelukkig ben ik er uiteindelijk vanaf gekomen en heb ik dat achter me gelaten. Maar ik zal die tijd en die ziekte nooit meer vergeten. Ik realiseer me ook heel goed dat het altijd een valkuil zal blijven.

Ik was trouwens volledig geaccepteerd, had veel fijne vrienden en ik heb mezelf nooit lelijk gevonden, gelukkig. Wel dik, al ben ik dat nooit geweest.
Maar ik verdoofde idd mijn traumatische ervaringen, omdat ik geen raad wist met mijn gevoelens en het verwerkingsproces.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 13:10

precies wat ik zeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 19:39

De tien geboden vind ik belachelijk.
'Je gewicht gaat voor je gezondheid' Ziek

doriangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 21:08

[quote="Vadisha"]Het interesseert hun echt niet hoe andere denken, maar dat ze andere aanmoedigd snap ik ook niet. quote]

Integendeel! Anorexia patientes zijn constant bezig met hoe anderen over hun denken! Ze zijn juist heel gevoelig, kijkt er iemand om naar hun op straat dan zullen ze niet denken van "oh die vind me zeker knap"...
Nee, dan denken ze "die vind me dik en lelijk"...
Ik kan "ergens" wel begrijpen hoe deze meisjes steun zoeken bij elkaar, dat ze tegen iemand die het daadwerkelijk begrijpt kwijt kunnen hoe ze zich voelen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 21:16

Muzefee schreef:
Ik heb met open mond vandaag de Spits zitten lezen. ÉÉN hele pagina gewijdt aan Anorexia en Pro Ana. Ik heb echt met verbazing de stukken zitten lezen wat er o.a. op die Pro Ana sites staat.

Ana is de verpersoonlijking van Pro Ana, voluit Professional Anorectig. Zie het als iemand die mensen manipuleert. Een soort van 'Anorexia lerares'. [ Weet het niet anders te verwoorden. Scheve mond ]

Hier qoute ik even een paar stukjes van een brief die op internet te vinden zou moeten zijn;

"Iedereen liegt. Ze zeggen dat je dun bent. Ze zeggen dat je niet genoeg eet. Maar je moet ze zien lachen achterom je rug. Ze denken dat je een varken bent."

"Wil je graag perfect zijn ? Ik begin met je te vertellen dat ik je leven ga veranderen, voor altijd. Ik ben hier om je te vertellen dat schoonheid ALLEEN van buiten zit. [...] Als je optimale perfectie wilt, moet je álles geven. ÁLLES. Aan mij. Het is niet langer aan jou om te kiezen of je naar de keuken rent en alle koekjes en snoep opeet. Net zoals het kleine domme meisje dat je eerst was."

"Ik heb nog een paar eisen die ik aan je stel. Je mag nóóit meer dan 55 kilo wegen. En nooit meer dan 500 calorieën eten per dag. En over een tijdje mag er géén één vertol meer te zien zijn op je lichaam. Of eigenlijk; MIJN lichaam."

Wat vinden jullie hier nou van ? Ik weet dat er wel meer over Anorexia gepraat word hier op Bokt, maar dit is wel de állerhardste waarheid. IEMAND die mensen toezet af te vallen, extreem af te vallen, totdat ze, zowaar, bezeten zijn. Ik vind het érg, echt enorm erg en wist er weinig van, tot vandaag toe.

heb niet het hele topic gelezen, maar de stukjes brief die je quote is een " vermenselijking" van ana/anorexia
dit is wat er in je hoofd zou kunnen zitten kwa gedachten etc etc als je anorexia hebt
maar hoeft niet , anorexia hoeft niet om dun zijn en lijnen te gaan , maar kan in veel gevallen een controle kwestie zijn ,

het is vrij heftig om te lezen, moet je nagaan als dergelijke gedachten dus daadwerkelijk je leven beheersen Verdrietig

dingen als de tien geboden , sja ook weer heel heftig om te lezen zien ...
maar ook allemaal heel moeilijk om te begrijpen.... om je er in in te leven hoe het is voor iemand om te hebben

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 13:47

Muffin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 13:54

mijn mening: te ziek voor woorden dat mensen zo bezig kunnen zijn. Maar goed je doet het jezelf aan he.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 14:03

Muffin_ schreef:
mijn mening: te ziek voor woorden dat mensen zo bezig kunnen zijn. Maar goed je doet het jezelf aan he.

Jij weet blijkbaar echt waar je het over hebt. Clown

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 14:03

Ik vond het echt zo erg toen ik die brief van Ana las, en de 10 geboden. Ongelovelijk dat deze gedachten het leven van mensen beheersen. Echt heel erg voor de mensen die het hebben en er dagelijks mee moeten leven. In die brief die ik had gelezen stonden er ook stukjes over auto-mutilatie en overgeven nadat je had gegeten, als straf van Ana. Brrrr heb de hele middag met een rotgevoel gelopen!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 14:04

DinkeyGirl schreef:
Ik vond het echt zo erg toen ik die brief van Ana las, en de 10 geboden. Ongelovelijk dat deze gedachten het leven van mensen beheersen. Echt heel erg voor de mensen die het hebben en er dagelijks mee moeten leven. In die brief die ik had gelezen stonden er ook stukjes over auto-mutilatie en overgeven nadat je had gegeten, als straf van Ana. Brrrr heb de hele middag met een rotgevoel gelopen!

Het is ook vreselijk als je zo moet leven. Die mensen zijn doodziek.

Muffin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 14:07

Nadya schreef:
Muffin_ schreef:

Jij weet blijkbaar echt waar je het over hebt. Clown

mmm...misschien een beetje raar in de ruimte gegooid mijn berichtje, maar ik doelde vooral op degenen die andere mensen die aan anorexia lijden zulke tips geven zoals in de openingspost staan .... dat vind ik idd te ziek voor woorden ja