De grote donorshow

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MariekeVol

Re: De grote donorshow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 22:49

ThePast03 schreef:
MariekeVol schreef:
Maar ThePast03, er zijn toch ook nog gewoon goed mensen?
Ik bedoel, stel dat jouw broertje/zusje/wie dan ook een nieuw orgaan/nieuw weefsel nodig had... Wat dan?
Niet aanvallend bedoeld, ik ben gewoon serieus benieuwd hoe jij hierover denkt.

Dat zou voor mij niets veranderen, behalve dan dat ik de mogelijkheid had om bij leven te doneren (bij bijvoorbeeld een nier en als we matchen).
Als mijn broer/zus net zo zou denken over rokers, drinkers, dikke mensen etc. zou ik ze ook geen orgaan gunnen.

Maar er zijn toch ook ontzettend veel mensen die er niet zo over denken? Die benadeel je nu ook. Maar goed, deze discussie is al heel vaak gevoerd. Ik snap dat het je eigen keuze is, alleen ik denk er anders over. Lachen

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 22:51

Nerwen schreef:
Ik denk dat het zinvoller geweest zou zijn als de regering had besloten om iedereen automatisch donor te maken, tenzij je aangeeft dat je dat niet wilt.

Helaas doet de overheid dit niet. Er moet eerst iets heftigs gebeuren (ik weet niet of dit het juiste 'heftige' is, maar dat terzijde), voordat ze eerst hun kop uit het zand trekken. Het merendeel van de Nederlandse bevolking is (IMO) geen donor, puur en alleen omdat ze te lui zijn om dat donorformulier eens te bestuderen, over donatie na te denken en dan binnen een half jaar de optie "Ja" of "nee" aan te kruisen.
(Mocht ik het fout hebben omdat het merendeel van de Nederlandse bevolking om hele andere redenen geen donor is, dan hoor ik dat graag!)

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 22:52

daantjuhhh schreef:
@ [*olduser*], op z'n moment denk je echt niet zo rationeel als nu hoor.
En ik kan het weten, mijn broertje heeft een donor deeltje!

En wie zegt dat ik het niet kan weten?
Let wel: Broers en zussen heb je niet voor het uitkiezen en ik in mijn geval vallen ze al in de leeftijdscategorie dat de meeste mensen ze al veel te oud vinden om een orgaan te mogen ontvangen.

En ik vind het heel jammer dat ik met mijn denkwijze nu mensen benadeel die ik het zo vreselijk graag gun, maar het is niet anders. Misschien verandert het in de loop der jaren weer terug, een mens is nooit te oud om te veranderen (al denken sommige mensen daar anders over als het gaat om mensen die roken, drinken, te dik zijn etc.).

Een ding staat voor mij wel vast. Als de regering overgaat op: automatisch donor tenzij anders aangegeven houd het voor mij helemaal op en dat verander ik zeker niet meer. Knipoog

MariekeVol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 22:53

Ik denk dat je gelijk hebt. Mijn vader zegt net: hee Marieke, download dat formulier anders ook maar even voor mij, ik heb er nooit meer aan gedacht... Sigaar
En ik denk dat hij niet de enige is.

JuuLePuuL

Iedereen mag zn meniing hierover hebben maar het feit is wel dat er veel aandacht voor het onderwerp is geweest afgelopen tijd en daar kun je niet omheen! Ook al bereik je maar 10 % van de totale bevolking, en zou daarvan alleen al 2% een donorformulier invullen dan zouden al 320 meer mensen donor zijn! (als je van 16 miljoen mensen uitgaat in NL )

Smartiej

dees_daan schreef:
@ smartiej dit heb ik al geplaatst

Sorry, had ik niet gezien Bloos

Nerwen

MariekeVol schreef:
En wat dat tweede betreft: misschien dat de politiek nu, door deze show, besluit er ècht iets aan te gaan doen? Zou kunnen toch? Want dat vroegen ze net in Nova: wat was uw doel? Mensen donnor laten worden of de politiek overtuigen (oid)? En toen antwoordden ze: beide.

Oke, dat kan.
Alleen is mijn vertrouwen in de politiek niet groot genoeg om te denken dat zo'n regeling er snel (of uberhaupt) zal komen...
Laatst bijgewerkt door Nerwen op 01-06-07 22:54, in het totaal 1 keer bewerkt

MariekeVol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 22:54

ThePast03 schreef:
daantjuhhh schreef:
@ ThePast03, op z'n moment denk je echt niet zo rationeel als nu hoor.
En ik kan het weten, mijn broertje heeft een donor deeltje!

En wie zegt dat ik het niet kan weten?
Let wel: Broers en zussen heb je niet voor het uitkiezen en ik in mijn geval vallen ze al in de leeftijdscategorie dat de meeste mensen ze al veel te oud vinden om een orgaan te mogen ontvangen.

Maar dat mag je toch niet kiezen? Ik snap niet helemaal wat je bedoelt denk ik. Bloos

snoeppapier

Natuurlijk is dit even een flinke mediastunt, een hoop aandacht, maar binnen een week is dit weer bezonken. Dán is het de taak aan de politiek om dit eens serieus op de agenda te zetten. Íedereen van boven de 18 is automatisch donor, tenzij je daar bezwaar tegen aanmaakt.

Voor veel mensen is het een ver van hun bed show: ik ga nog niet dood en heb dus niks te doneren, of: Ik heb gezonde organen, dus voor mij niet van belang.

Mensen die er wél een duidelijke mening over hebben en bewust kiezen om hun organen níet af te staan voor donatie, die kunnen dan toch altijd nog bezwaar aantekenen? Is minder werk en ik wil wedden dat in feite een groot deel van de bevolking zich er niet druk om maakt en het prima vindt om donor te zijn, maar gewoon geen zin/tijd/etc. heeft om een formulier in te vullen en zich te laten registreren Ja

MariekeVol

Nerwen schreef:
MariekeVol schreef:
En wat dat tweede betreft: misschien dat de politiek nu, door deze show, besluit er ècht iets aan te gaan doen? Zou kunnen toch? Want dat vroegen ze net in Nova: wat was uw doel? Mensen donnor laten worden of de politiek overtuigen (oid)? En toen antwoordden ze: beide.

Oke, dat kan.
Alleen is mijn vertrouwen in de politiek niet groot genoeg om te denken dat zo'n regeling er snel (of uberhaupt) zal komen...

Dat ben ik (helaas) met je eens...
Maar misschien was dit wel een duwtje in de goede richting.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 22:56

MariekeVol schreef:
De opbrengst ging naar de Bart-stichting (oid)
En je kan al voor je 18e donor worden Knipoog
Gewoon het formulier invullen.
Alleen als je ouders bezwaar maken kan het niet, maar als jij het niet wilt en je ouders wel, gebeurt het niet.

De bart de Graaff foundation betaald de kosten van het smsen, dus de opbrengst gaat daar niet naar toe!

Ik moet zeggen dat ik de actrice herkende en daardoor door had dat het een stunt was. Heeft zij ooit niet in Medisch Centrum West gespeeld?

Diep triest dat mensen zo wakker geschut moeten worden door een provocerende show. Chapeau voor Bnn!

JuuLePuuL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 22:56

Kijk alleen al eens wat voor reacties het hier losmaakt, wedden dat er nu in de kroeg over wordt gepraakt, thuis op verjaardag en dat politici het allemaal gekeken hebben en er niet om heen kunnen. Dit is een schreeuw om verandering in de politiek! Iedereen boven de 18 is automatisch donor!

En het is inderdaad erg gesteld met de Nederlanders dat dit er voor nodig is om een reactie uit te lokken...

MariekeVol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 22:58

Pipo schreef:
MariekeVol schreef:
De opbrengst ging naar de Bart-stichting (oid)
En je kan al voor je 18e donor worden Knipoog
Gewoon het formulier invullen.
Alleen als je ouders bezwaar maken kan het niet, maar als jij het niet wilt en je ouders wel, gebeurt het niet.

De bart de Graaff foundation betaald de kosten van het smsen, dus de opbrengst gaat daar niet naar toe!

Ik hoorde het ja. Lachen Maar dat zeiden ze niet meteen, dus vandaar dat ik dit nog dacht Lachen

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 22:59

Pipo schreef:

Ik moet zeggen dat ik de actrice herkende en daardoor door had dat het een stunt was. Heeft zij ooit niet in Medisch Centrum West gespeeld?

Tijdens de Donorshow zeiden ze dat de opbrengst van het sms'en naar de Bart de Graaf Foundation zou gaan.

Overigens kwam de actrice mij ook bekend voor, maar had niet direct door dat het om een stunt ging (wel een vaag vermoeden gehad).

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 23:01

Ik heb het net op tv gezien. Wat een stunt zeg!
Ze hebben de mensen zeker aan het denken gezet.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 23:01

Ik vond het in 1 woord SUPER!
Echt BNN en ze hebben op hun manier toch maar mooi voor elkaar om zoveel aandacht erop te vestigen.
Dit heeft veel meer impact dan al die Postbus 51 spotjes, nu wordt er door veel meer mensen over dit onderwerp nagedacht en gesproken.
Wel jammer dat er zoiets überhaupt nodig is om mensen hier over na te laten denken...

Op DIT moment ligt de moeder van een vriendin van mij op de operatie tafel om een donor nier te krijgen.
Na jarenlang wachten. Het had haar leven een stuk aangenamer gemaakt als ze niet al die jaren had moeten wachten...

JuuLePuuL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 23:02

IK had het gelijk door dat het om een stunt ging, van te voren werd er al over gespeculeerd! In het buitenland heeft het ook veel reacties losgemaakt bij de pers! Moet je nagaan wat voor invloed dit heeft gehad, Den Haag is wel heel dom als ze dit laten voorbij gaan... Als EU-lid zou NL moeten meegaan met de andere 13 landen die donor verplichten vanaf 18 jaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 23:03

ThePast03 schreef:
Het is dus mede de mentaliteit van tegenwoordig dat ik het een hoop mensen gewoon niet meer "gun". En je kunt helaas niet kiezen. Haha!

Jij vind de show onsmakelijk.......ik vind jouw uitspraak zeer onsmakelijk en dan druk ik mij nog zachtjes uit. Hoe kun je een ander het leven nou niet gunnen Verward En dat omdat deze een andere levenswijze dan jij erop na houd? Dus jij bepaald wat "goed" of "slecht" is in deze wereld? Speel je dan niet een beetje voor God?

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 23:04

Ik ben der gewoon helemaal stil van !! Knipoog
Ik vond de show zo ontzettend goed !!! en ik vond het zo verschrikkelijk om die vincent en charlotte zo slecht te zien .. (want bij die 2 zag je echt dat ze ziek waren )

zelf heb ik een vriendin die op kleuterleeftijd kanker heeft gekregen en door zware medicijnen een ontzettend slecht hart heeft gekregen .
2 jaar geleden was ze er zo slecht aan toe dat ze binnen een jaar een nieuw hart moest krijgen
Uiteindelijk heeft dit dus ook een jaar geduurt .. ze lag een jaar lang alleen in bed kon niet eens der haar borstelen want dan kon der hart het al begeven ...
Ik weet het het is een heel moeilijk orgaan natuurlijk ook ... Bloos degene die hem afstaat moet hersendood zijn hart moet precies de zelfde maat hebben en bloedgroep etc etc ....

maar als ik me dat dan zo bedenk he ... dat een hart dus een moeilijk orgaan een jaar kan duren.....
waarom duurt het dan in g*dsnaam zo lang zoals die vincent die al 13 jaar lang wacht op gewoon een simpele nier die wij gezonde mensen allemaal 2 van hebben en er met 1 kunnen leven !!
Nouja het antwoord weet ik dus wel gewoon een hele hoop mensen die er idd niet eens over nadenken om dat papiertje in te vullen .. Verdrietig

Dit heeft mij gewoon echt wakker gemaakt !!
En ik heb meteen op me 18de het ingevult
Vooral nadat ik me kennis door zo'n lijdensweg heb zien gaan !!
ik hoop dat BNN er bij bereikt wat ze hebben willen bereiken ! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 23:04

ThePast03 schreef:
Fenn schreef:
dan oordeel jij toch precies het zelfde?

Dat is toch logisch? Als mensen het mij niet gunnen of de mensen waar ik van hou waarom zou ik het hun dan wel gunnen?

Is dat gedrag je op de kleuterschool niet afgeleerd?

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 23:06

Pipo schreef:
Jij vind de show onsmakelijk.......ik vind jouw uitspraak zeer onsmakelijk en dan druk ik mij nog zachtjes uit. Hoe kun je een ander het leven nou niet gunnen Verward En dat omdat deze een andere levenswijze dan jij erop na houd? Dus jij bepaald wat "goed" of "slecht" is in deze wereld? Speel je dan niet een beetje voor God?

Dat is toch wat die andere mensen ook doen? Die spelen ook voor God door te zeggen dat ze geen donor willen worden omdat ze anders het risico lopen dat rokers, drinkers, te dikke mensen etc. hun organen krijgen.

Misschien onsmakelijk maar het zet bepaalde mensen misschien ook eens een keer aan het denken voordat ze mensen veroordelen.

En als je mijn andere posten had doorgelezen zie je dat het wat mij betreft heel ergens ander om draait dan om kleuterschoolgedrag.
Ben niet voor niets jarenlang wel donor geweest, heb alleen behoorlijk wat problemen met het registratiesysteem van tegenwoordig en ik dacht dat dat mijn vrije keuze was toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 23:07

ThePast03 schreef:
Dat wilde ik met liefde toen het systeem en de algemene mentaliteit in Nederland wat mij betreft een stuk socialer was.
Nu het systeem veranderd is en de menaliteit van de Nederlanders wil ik dat niet meer.

Simpel en zeker niet zinloos. Voor jou misschien, maar voor mij dus niet.
Dit is namelijk ook een gevolg van de veranderde mentaliteit dat mensen wel degelijk ook over dit soort dingen gaan nadenken.

En door je zo te gedragen doe je dus mee met de mentaliteitsverandering in Nederland. Als iedereen het bovenstaande zou gaan denken en zich zo zou gedragen dan is het binnen no time een zeer egoistische wereld.

Zij springen in de sloot, dus dat doe ik dan ook maar Verward Verward

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 23:09

Pipo schreef:
En door je zo te gedragen doe je dus mee met de mentaliteitsverandering in Nederland. Als iedereen het bovenstaande zou gaan denken en zich zo zou gedragen dan is het binnen no time een zeer egoistische wereld.

Zij springen in de sloot, dus dat doe ik dan ook maar Verward Verward

Weet ik, maar als je genoeg mensen tegenkomt die je veroordelen (en die mensen niet levenswaardig vinden), of nog erger: degene waarvan je houd, word je vanzelf weer kleuter blijkbaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 23:11

ThePast03 schreef:
[

Weet ik, maar als je genoeg mensen tegenkomt die je veroordelen (en die mensen niet levenswaardig vinden), of nog erger: degene waarvan je houd, word je vanzelf weer kleuter blijkbaar.

Sorry, daardoor ga ik mij juist het tegenovergesteld gedragen. DOe een ander niet aan wat je zelf niet aangedaan wil worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 23:11

Voor de goede orde, ik ben donor...........ook voor wetenschappelijk onderzoek. Dus niet alleen voor orgaantransplantatie.