Gorilla ontsnapt in Blijdorp

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

HaileysComet

Re: Gorilla ontsnapt in Blijdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 08:32

Gewonde vrouw noemt aap 'lieveling'
Gepubliceerd: vandaag 07:41
filmpjes: vandaag 08:00
Bron: depers

De vrouw die zwaar werd verwond door de gorilla Bokito in Diergaarde Blijdorp noemt de aap die haar zo toetakelde 'haar lieveling'. De Zoetermeerse licht nog steeds op de intensive care.

De 57-jarige Petronella Yvonne de Horde zegt zondag in een interview met de Telegraaf: "Hij is en blijft mijn lieveling. Ik ga samen met mijn man bijna dagelijks naar de dierentuin, en dan altijd langs Bokito. Ik heb zelfs foto’s en videobeelden van hem uit Berlijn toen hij nog geen vier maanden oud was."

Ze is ervan overtuigd dat ze 'contact' had met de 11-jarige mannetjesgorilla die vrijdag ontsnapte en haar aanviel. "Als ik mijn hand op het glas legde, deed hij hetzelfde. Als ik naar hem lachte, lachte hij terug," aldus De Horde De Telegraaf.

Zondag wordt ze opnieuw geopereerd in het Erasmus MC in Rotterdam. Eerder lag de Zoetermeerse al zeven uur lang onder het mes. Ze liep botbreuken aan pols en arm, tientallen bijtwonden en een verbrijzelde hand op nadat ze door het dier werd meegesleurd en gebeten.

De vrouw doorstond doodsangsten. "Hij greep me vast, ging met zijn volle gewicht op me zitten en begon me te bijten. Ik dacht alleen maar o god ik ga dood, ik ga dood.” De vrouw was tijdens het drama bij volle bewustzijn maar zegt te hebben gedaan of ze dood was. "Ik riep om hulp, maar niemand hielp me. Iedereen was in paniek. Het was een hel."

Volgens gorilladeskundige Frank Rietveld heeft Bokito zijn slacht mogelijk bewust uitgekozen. In Nova zei Rietveld dat het dier de vrouw mogelijk herkende. Bokito sprong in de dierentuin in Rotterdam over een gracht van vier meter en viel de vrouw aan. Dierentuinen waren er tot nu toe vanuit gegaan dat mensapen zo bang zijn te verdrinken dat een gracht van enkele meters voldoende is.

----------------------------------------------------------------------

De vrouw was er van overtuigd dat ze contact had met Bokito, maar wat ze schrijft: als ik lachte, lachte hij terug. Tanden laten zien is een uiting van agressie bij apen.

Vind het dan ook erg bijzonder dat Bokito precies op haar af ging. Voor de rest heeft hij niemand te pakken genomen.

Hieronder een link naar een Engelstalige Gorilla Etiquette, hoe de bezoekers om dienen te gaan met Gorilla's in de dierentuin. Ik ga er vanuit dat Blijdorp deze Etiquette ook kent en Blijdorp zou er voor moeten zorgen dat dit nageleefd wordt, door permanent iemand te laten opletten bij de verblijven. Niet alleen om zoiets in de toekomst te voorkomen, maar ook zeker in het belang van (alle soorten) dieren.

http://www.gorilla-haven.org/ghetiquette.htm

Op YouTube staat een filmpje van de gorilla in het restaurant.

http://www.youtube.com/watch?v=WHeDPZY0z1w

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 08:53

slimmerik schreef:
Ook wordt door oppasser duidelijk vertelt dat Bokito érg op mensen was gericht. Dat kwam omdat ie met de fles was groot gebracht. De vrouw stond vaak in het binnenverblijf met haar hand tegen het glas te wrijven wordt door man verteld. Bokito wreef dan aan de andere kant op dezelfde manier terug. Lijkt niet op treiteren toch?

Dan zou er juist hands of gericht mee moeten zijn omgegaan, en mens opgevoede aap kan nog altijd mens schuw worden. Maar in zoo's word dat niet toegepast. Waarom weet ik niet juist het contact mischien.

Trieste zaak eigelijk als dit gene helemaal waar is, hopelijk mag ze snel uit intensive care.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 09:40

HaileysComet schreef:
De vrouw was er van overtuigd dat ze contact had met Bokito, maar wat ze schrijft: als ik lachte, lachte hij terug. Tanden laten zien is een uiting van agressie bij apen.

Dus duidelijk dat die vrouw meende vriendelijk contact met de aap te hebben terwijl de aap het dus heel anders opvatte.
Je kunt eenvoudigweg menselijke communicatievormen niet op dieren toepassen, dan krijg je dit soort miscommunicatie.
Eigenlijk zou iedereeen die in een dierentuin komt moeten proberen niet met de dieren te comminuceren gewoon observeren maar oogcontact altijd vermijden.

HaileysComet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 09:45

Loretta schreef:
HaileysComet schreef:

Dus duidelijk dat die vrouw meende vriendelijk contact met de aap te hebben terwijl de aap het dus heel anders opvatte.
Je kunt eenvoudigweg menselijke communicatievormen niet op dieren toepassen, dan krijg je dit soort miscommunicatie.
Eigenlijk zou iedereeen die in een dierentuin komt moeten proberen niet met de dieren te comminuceren gewoon observeren maar oogcontact altijd vermijden.

Precies! En dan is het de taak van de Dierentuin om daar op te letten.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 10:56

Heb de krant van vanochtend ook zonet gelezen. Apen kunnen niet lachen
Ik de ogen kijken wordt ook als dreigen gezien, die medewerker in de keueken (of wat het ok was) was ook in shock, die dacht van wat ben ik nou weer aan het doen. Die stond oog in oog met de aap

Maar wat ik me nou afvraag. Als die vrouw niet getreiterd had (in de aap zijn ogen dan, zij beweerd dat ze speelde) , waarom zou hij dan andere mensen aan de kant duwen en specifiek haar hebben uitgekozen.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 11:15

Tja, ik vind het maar een treurig verhaal voor alle partijen.
De reden van de ontsnapping van Bokito zal waarschijnlijk nooit zeker gesteld kunnen worden, maar iets zal hem over de lijn hebben gekregen om dit te doen. Vervelend dat de mevrouw die elke dag op visite kwam, gepakt werd. Ook dat zal niet zonder reden zijn geweest.
En Blijdorp zit nu ook met de handen in het haar, want ze dachten een superveilig buitenverblijf te hebben. Niet dus.
Het zal een samenloop van omstandigheden zijn geweest, maar sowieso gun je dat niemand. Denk je gezellie naar de dierentuin te gaan...

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 11:28

Zohe heb vannacht dus een nachtmerrie gehad over Bokito...

Moet het even kwijt hoor Knipoog

Ik was in de dierentuin en iemand had de grachten schoongemaakt en opnieuw water in laten lopen...
Dat had ik gezien.
Maar toen ik later weer langs de gorilla's liep zag ik dat al het water weggelopen was!
ik heb toen heel snel een tuinslang gepakt en het water er weer in laten lopen voordat de gorillas doorhadden dat er geen water in de grachten zat.

Blijkbaar tevergeefs want even later brak de hel los, Bokito en nog een paar kleinere gorilla's waren ontsnapt en pakten alle mensen en paarden (ja ineens was iedereen er samen met haar paard Knipoog) die ze maar tegen kwamen en gooiden ze op de grond.

De paarden waren totaal in paniek en ik was mijn paardje kwijt in de vlucht. Ik ben met nog wat andere mensen ergens naar heuvels met bossen gevlucht en er renden ook paarden mee maar Fahkir zag ik nergens.

Vreselijk was het, ik huilde tranen met tuiten in mijn droom.
Ondertussen was de dierentuin erachter gekomen dat er een lek zat in de grachten en hadden ze de gorilla's weer gevangen genomen.

Ik ben toen op zoek gegaan naar mijn paard en het bos in gegaan. Ik heb hem toen gevonden helemaal verscholen midden in het bos onder een stapel bladeren. Toen hij me zag was hij zo blij, hij was totaal in shock en beefde en had daar dagen zonder eten en drinken onder de bladeren gelegen.
Ik heb hem toen naar een boerderijtje in het bos gebracht en hij mocht daar met een ander paard herstellen van de shock van de angst voor de gorilla's!

Nou dat was mijn droom! echt bizar...

HaileysComet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 12:02

In de uitzending van NOVA:

http://www.novatv.nl/index.cfm?ln=nl&fu ... chiveDay=7

Dit filmpje is gemaakt door de man van de aangevallen vrouw.
De vrouw zit voor het raam, met haar handen op het glas. Op een gegeven moment trekt Bokito zijn bovenlip op: hij laat zijn tanden zien, daarna slaat hij zichzelf op de borst, duidelijk tekens van agressie en dat hij er niet van gediend is.

Je ziet ook dat ze met een laserpen op hem richten (rode stip), hierna loopt Bokito weg.

De "ironie" van het verhaal is dat iemand aan haar vraagt of hij haar niet gaat aanvallen. Zij zegt --> nee hoor.

Ik kan me heel goed voorstellen, dat als die vrouw meerdere malen per week op die manier voor zijn hok staat, Bokito aardig gefrustreerd raakt.
Laatst bijgewerkt door HaileysComet op 20-05-07 12:08, in het totaal 3 keer bewerkt

tanya89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 12:03

De vrouw die zwaar werd toegetakeld door zilverruggorilla Bokito, doet vandaag in De Telegraaf vanuit haar ziekenhuisbed haar verhaal. De 57-jarige Petronella Yvonne de Horde uit Zoetermeer zegt dat ze bij de kleine aapjes in het Afrika-gedeelte stond, toen ze achter zich een plons hoorde. ''Ik draaide me om en daar stond Bokito. Ik kon geen kant meer op. Hij greep me vast, ging met zijn volle gewicht op me zitten en begon me te bijten. Ik dacht alleen maar o god ik ga dood, ik ga dood.''

De Horde voelde overal pijn toen Bokito haar begon mee te sleuren over het pad. ''Maar ik kon me niet verzetten tegen dit megasterke dier. Ik ben geen moment van de kaart geweest, wel veinsde ik dat ik dood was. Pas bij het restaurant liet hij los. Ik kon mijn broek, die was afgezakt, niet eens ophalen van de pijn. Ik riep om hulp, maar niemand hielp me. Iedereen was in paniek. Het was een hel.''

Contact maken
Petronella neemt de 180 kilo wegende gorilla echter niets kwalijk. ''Hij is en blijft mijn lieveling. Ik ga samen met mijn man bijna dagelijks naar de dierentuin, en dan altijd langs Bokito. Ik heb zelfs foto's en videobeelden van hem uit Berlijn toen hij nog geen vier maanden oud was. Sinds hij in Blijdorp zit, maak ik contact met hem. Als ik mijn hand op het glas legde, deed hij hetzelfde. Als ik naar hem lachte, lachte hij terug.''

Dat laatste kan nou net wel eens de oorzaak zijn geweest van de woedeuitbarsting van Bokito zegt Blijdorp-directeur Ton Dorresteijn. ''Het recht in de ogen kijken wordt door gorilla's als intimidatie ervaren. De bewuste vrouw kwam vaak langs en keek hem dan recht in de ogen. Vaste bezoekers, zoals zij, lachen naar de gorilla en zien hem teruglachen. Alleen lacht een gorilla nóóit. Als hij zijn bovenlip optilt, dan is dat uit dreiging.'' Waarschijnlijk zijn de vele bezoekjes van de 57-jarige vrouw een kwelling voor de aap geweest. ''Hij heeft de vrouw ongetwijfeld vóór zijn uitbraak herkend, was wellicht al opgefokt door stenen gooiende kinderen en heeft zijn agressie op haar botgevierd.''

Vandaag zal Petronella overigens opnieuw worden geopereerd. Verspreid over haar hele lichaam zitten meer dan honderd beten. Haar rechterhand is verbrijzeld. Haar pols en arm zijn gebroken. Haar borstkas is ingebeukt. Een zware antibioticakuur moet infecties tegengaan. Ze is heel boos op Diergaarde Blijdorp en overweegt een fikse schadeclaim in te dienen. ''Dit had niet mogen gebeuren. Bokito was al dagen opstandig. Dat wisten zijn verzorgers ook. Hij stond een paar dagen terug al tot zijn knieën in het water. Toen hadden ze al moeten ingrijpen.'' Ook is ze boos dat Blijdorp volgens haar de boel 'onder de pet wilde houden' door aanvankelijk alleen van lichtgewonden te spreken.

fok.nl

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 12:27

Ik heb zojuist even het filmateriaal van de echtgenoot bekeken.
Daar is duidelijk op te zien hoe de dame Bokito recht in de ogen kijkt, en dat oogcontact ook steeds weer opzoekt als hij zich afwendt.
En dan het "lachen "...tjeess.....
Hij trekt me daar toch een partij slachttanden tevoorschijn, en zij maar kraaien dat ie naar haar lacht en dus maar voluit terug grijnzen..
Hij laat duidelijk zien dat ze weg moet gaan, of zich neer moet geven.

Iemand die beweert zo'n goede band te hebben met een gorilla zou zich op z'n minst verdiept moeten hebben in de comunnicatie van gorilla's zodat ze zou begrijpen wat hij doet.
Maar nee, hij lacht naar haar en agressieve uitingen zoals op de borst slaan en stampen ziet ze aan voor spelen en aandacht vragen.

Die goede band bestond alleen maar in haar hoofd, voor Bokito was deze dame een zeer irritante kwelling die bijna iedere dag terug keerde.

In het bijbehorende stukje tekst stond ook dat de verzorgers haar vriendelijk hadden verzocht om haar aandacht op andere apen te richten. Blijkbaar was het probleem dus wel bekend, in ieder geval dat zij een ongezonde dosis aandacht had voor Bokito die hem niet ten goede kwam!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 12:29

Stelletje betweters hier! Hoe vaak zie je mensen dat niet doen? Of moet je je eerst in het gedrag verdiepen van elke diersoort? Waarom hingen er dan geen bordjes dat je geen oogcontact mag maken? Waarom hebben ze hem niet binnen gehouden toen hij al eerder in het water stond? Waarom hebben ze gevraagd aan die vrouw om zich op andere apen te richten? Zo abnormaal was haar gedrag dus blijkbaar niet!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-05-07 12:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 12:29

Hoop dat ze hier wat van geleerd heeft Nagelbijten / Gniffelen en voortaan Bokito een beetje rust gunt.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 12:30

faye schreef:
STelletje betweters hier! Hoe vaak zie je mensen dat niet doen? Of moet je je eerst in het gedarag verdiepen van elke diersoort? Waarom hingen er dan geen bordjes dat je geen oogcontact mag maken?

Het is wat anders als dat je het 1 keer doet, dan dat je een vaste klant bent, er dagelijks komt en dagelijks dit soort contact maakt met 1 bepaald dier.

tanya89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 12:31

faye schreef:
Stelletje betweters hier! Hoe vaak zie je mensen dat niet doen? Of moet je je eerst in het gedrag verdiepen van elke diersoort? Waarom hingen er dan geen bordjes dat je geen oogcontact mag maken? Waarom hebben ze hem niet binnen gehouden toen hij al eerder in het water stond? Waarom hebben ze gevraagd aan die vrouw om zich op andere apen te richten? Zo abnormaal was haar gedrag dus blijkbaar niet!

Dat doen idd veel mensen, maar die komen er niet iedere dag en die vrouw wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 12:31

Calanddra schreef:
faye schreef:
STelletje betweters hier! Hoe vaak zie je mensen dat niet doen? Of moet je je eerst in het gedarag verdiepen van elke diersoort? Waarom hingen er dan geen bordjes dat je geen oogcontact mag maken?

Het is wat anders als dat je het 1 keer doet, dan dat je een vaste klant bent, er dagelijks komt en dagelijks dit soort contact maakt met 1 bepaald dier.

Hoezo anders? Nou dan moeten we maar geen jaarabonnementen meer toestaan bij dierentuinen. De verzorgers hebben haar gevraagd zich op andere apen te richten. ZOuden ze dat ook doen als haar gedrag niet door de beugel kon?

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 12:32

Die vrouw woont bij mij in de straat en ze gingen inderdaad bijna dagelijks naar hem toe. Ze was zich echter van geen kwaad bewust, ze dacht echt dat ze leuk contact hadden.
Het was natuurlijk wel dom om dat te denken maar hoe vaak vergissen mensen zich wel niet in het dierlijk gedrag. Hoe vaak is het al niet mis gegaan omdat mensen dachten dat dieren hetzelfde als wij denken?

Tamara_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 12:33

De vrouw die is gegrepen zat de dieren steeds te jennen, was namelijk gisteren nog in Blijdorp geweest en gevraagd veel informatie gaven ze niet alleen dat de vrouw met een paar andere elke dag de dieren zaten te jennen

Jacimatho

Ik ben het ermee eens dat de dierentuin dit had moeten voorkomen. Blijkbaar waren ze op de hoogte van de obsessie van de dame voor deze aap en hadden ze in moeten grijpen of in ieder geval voor moeten lichten.
Ze hebben het haar mogelijk gemaakt om jaar in, jaar uit bijna dagelijks op deze manier langs te komen.

Dat zijn wat mij betreft de ware schuldigen aan het gebeuren van dit drama.

Calanddra

@faye:Omdat die dieren je echt wel herkennen als je dagelijks komt, hoe zou jij het vinden als je elke dag dezelfde persoon tegen komt die je bedreigd?

Op de andere apen ja, dus niet meer op 1 en dus helemaal niet meer op Bokito, een zilverrugmannetje die de hele groep beschermd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 12:36

Calanddra schreef:
@faye:Omdat die dieren je echt wel herkennen als je dagelijks komt, hoe zou jij het vinden als je elke dag dezelfde persoon tegen komt die je bedreigd?

Op de andere apen ja, dus niet meer op 1 en dus helemaal niet meer op Bokito, een zilverrugmannetje die de hele groep beschermd.

Nogmaals: de verzorgers hebben gevraagd de aandacht op andere apen te richten. NIET om geen contact met de apen meer te maken. En dan moet een ondeskundige alles weten?

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 12:37

waar zie jij dat ik zeg dat ze helemaal geen contact meer mocht maken met de apen? Verward

Ik zei dat ze haar aandacht op de andere apen moest richten IPV bokito, lezen is ook een kunst Scheve mond
Laatst bijgewerkt door Calanddra op 20-05-07 12:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 12:39

De verzorgers hadden blijkbaar al gemerkt dat Bokito er niet erg van gediend was. En Bokito zal sneller uithalen als hij de kans heeft dan de rest, hij moet zijn groep beschermen als dat nodig is. En blijkbaar was die vrouw voor hem een dreigende factor.

HaileysComet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 12:46

Ik heb het ook een keer in Blijdorp gezien dat iemand een grote Silver Back zat uit te dagen, weet niet of het Bokito was. Mijn vriend en ik hebben er wat van gezegd, maar die taak is niet aan ons, maar aan de verzorgers.

De grootse fout ligt dus bij Blijdorp zelf, zij moeten de dieren in de gaten houden en ingrijpen als mensen dat doen. Ook zouden mensen die vaker komen en dit gedrag naar de dieren vertonen, moeten worden voorgelicht over apengedrag. Ze horen niet te zeggen dat ze maar naar andere apen moeten gaan kijken, ze moeten uitleg geven waarom.

De dieren raken gestressed door dit soort acties, het is aan Blijdorp de taak (PLICHT) om te zorgen dat de dieren het zo goed mogelijk hebben.

Karinnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 13:30

HaileysComet schreef:
Ik heb het ook een keer in Blijdorp gezien dat iemand een grote Silver Back zat uit te dagen, weet niet of het Bokito was. Mijn vriend en ik hebben er wat van gezegd, maar die taak is niet aan ons, maar aan de verzorgers.

De grootse fout ligt dus bij Blijdorp zelf, zij moeten de dieren in de gaten houden en ingrijpen als mensen dat doen. Ook zouden mensen die vaker komen en dit gedrag naar de dieren vertonen, moeten worden voorgelicht over apengedrag. Ze horen niet te zeggen dat ze maar naar andere apen moeten gaan kijken, ze moeten uitleg geven waarom.

De dieren raken gestressed door dit soort acties, het is aan Blijdorp de taak (PLICHT) om te zorgen dat de dieren het zo goed mogelijk hebben.

Mee eens, maar wat bezielt iemand om naar de dierentuin te gaan en dan een dier (in dit geval een grote Siver Back) te gaan uitdagen of te gaan jennen.

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 13:42

HaileysComet schreef:
In de uitzending van NOVA:

http://www.novatv.nl/index.cfm?ln=nl&fu ... chiveDay=7

Dit filmpje is gemaakt door de man van de aangevallen vrouw.
De vrouw zit voor het raam, met haar handen op het glas. Op een gegeven moment trekt Bokito zijn bovenlip op: hij laat zijn tanden zien, daarna slaat hij zichzelf op de borst, duidelijk tekens van agressie en dat hij er niet van gediend is.

Je ziet ook dat ze met een laserpen op hem richten (rode stip), hierna loopt Bokito weg.

De "ironie" van het verhaal is dat iemand aan haar vraagt of hij haar niet gaat aanvallen. Zij zegt --> nee hoor.

Ik kan me heel goed voorstellen, dat als die vrouw meerdere malen per week op die manier voor zijn hok staat, Bokito aardig gefrustreerd raakt.

..en die mensen waren zelf te dom om te begrijpen dat dit treiteren is? Nou dat geloof ik dus niet.
Hoe kom je erop, met een laserpen op zo''n dier richten Gestoord
Vind het verhaal van de oma van iemand uit dit topic aardig overeen komen met dit bericht.
Maar at the same time, ik snap ook niet dat de verzorgers niet hebben ingegrepen.. dus imo zijn de vrouw en Blijdorp beiden schuldig.