Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
slimmerik schreef:Ook wordt door oppasser duidelijk vertelt dat Bokito érg op mensen was gericht. Dat kwam omdat ie met de fles was groot gebracht. De vrouw stond vaak in het binnenverblijf met haar hand tegen het glas te wrijven wordt door man verteld. Bokito wreef dan aan de andere kant op dezelfde manier terug. Lijkt niet op treiteren toch?
HaileysComet schreef:De vrouw was er van overtuigd dat ze contact had met Bokito, maar wat ze schrijft: als ik lachte, lachte hij terug. Tanden laten zien is een uiting van agressie bij apen.
Loretta schreef:HaileysComet schreef:De vrouw was er van overtuigd dat ze contact had met Bokito, maar wat ze schrijft: als ik lachte, lachte hij terug. Tanden laten zien is een uiting van agressie bij apen.
Dus duidelijk dat die vrouw meende vriendelijk contact met de aap te hebben terwijl de aap het dus heel anders opvatte.
Je kunt eenvoudigweg menselijke communicatievormen niet op dieren toepassen, dan krijg je dit soort miscommunicatie.
Eigenlijk zou iedereeen die in een dierentuin komt moeten proberen niet met de dieren te comminuceren gewoon observeren maar oogcontact altijd vermijden.
faye schreef:STelletje betweters hier! Hoe vaak zie je mensen dat niet doen? Of moet je je eerst in het gedarag verdiepen van elke diersoort? Waarom hingen er dan geen bordjes dat je geen oogcontact mag maken?
faye schreef:Stelletje betweters hier! Hoe vaak zie je mensen dat niet doen? Of moet je je eerst in het gedrag verdiepen van elke diersoort? Waarom hingen er dan geen bordjes dat je geen oogcontact mag maken? Waarom hebben ze hem niet binnen gehouden toen hij al eerder in het water stond? Waarom hebben ze gevraagd aan die vrouw om zich op andere apen te richten? Zo abnormaal was haar gedrag dus blijkbaar niet!
Calanddra schreef:faye schreef:STelletje betweters hier! Hoe vaak zie je mensen dat niet doen? Of moet je je eerst in het gedarag verdiepen van elke diersoort? Waarom hingen er dan geen bordjes dat je geen oogcontact mag maken?
Het is wat anders als dat je het 1 keer doet, dan dat je een vaste klant bent, er dagelijks komt en dagelijks dit soort contact maakt met 1 bepaald dier.
Calanddra schreef:@faye:Omdat die dieren je echt wel herkennen als je dagelijks komt, hoe zou jij het vinden als je elke dag dezelfde persoon tegen komt die je bedreigd?
Op de andere apen ja, dus niet meer op 1 en dus helemaal niet meer op Bokito, een zilverrugmannetje die de hele groep beschermd.
HaileysComet schreef:Ik heb het ook een keer in Blijdorp gezien dat iemand een grote Silver Back zat uit te dagen, weet niet of het Bokito was. Mijn vriend en ik hebben er wat van gezegd, maar die taak is niet aan ons, maar aan de verzorgers.
De grootse fout ligt dus bij Blijdorp zelf, zij moeten de dieren in de gaten houden en ingrijpen als mensen dat doen. Ook zouden mensen die vaker komen en dit gedrag naar de dieren vertonen, moeten worden voorgelicht over apengedrag. Ze horen niet te zeggen dat ze maar naar andere apen moeten gaan kijken, ze moeten uitleg geven waarom.
De dieren raken gestressed door dit soort acties, het is aan Blijdorp de taak (PLICHT) om te zorgen dat de dieren het zo goed mogelijk hebben.
HaileysComet schreef:In de uitzending van NOVA:
http://www.novatv.nl/index.cfm?ln=nl&fu ... chiveDay=7
Dit filmpje is gemaakt door de man van de aangevallen vrouw.
De vrouw zit voor het raam, met haar handen op het glas. Op een gegeven moment trekt Bokito zijn bovenlip op: hij laat zijn tanden zien, daarna slaat hij zichzelf op de borst, duidelijk tekens van agressie en dat hij er niet van gediend is.
Je ziet ook dat ze met een laserpen op hem richten (rode stip), hierna loopt Bokito weg.
De "ironie" van het verhaal is dat iemand aan haar vraagt of hij haar niet gaat aanvallen. Zij zegt --> nee hoor.
Ik kan me heel goed voorstellen, dat als die vrouw meerdere malen per week op die manier voor zijn hok staat, Bokito aardig gefrustreerd raakt.