hoofddoek thuislaten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

vind jij dat een hoofddoek verboden moet worden in de klas?

ja
81 (57%)
nee
52 (36%)
anders, namelijk...
9 (6%)

Totaal aantal stemmen: 142

Miss_Maya

Re: hoofddoek thuislaten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 21:16

Ik vind het juist
We zijn hier niet in marokko/turkije of waar dan ook .
Als wij naar hun land gaan zulle we ons ook moeten aanpassen dus geld dit hetzelfde hier .
Petten in de klas mogen niet dus hoofddoeken ook niet .
En dit is niet onze manier van leven ..

Ik zie ook niet in waarom je een hoofddoek zou dragen ? Het gaat na langere tijd stinken en is in de zomer stikheet ...
Veel relegie zie ik er niet in Lachen

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 21:17

maar deze betreffende school (zie link) is GEEN neutrale school, maar een christelijke school!

Ik vind neit dat deze scholen ook "neutraal" horen te worden. Deze scholen hebben een geloof als basis, en dat is het christendom.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 21:17

so er is zoveel fout gelopen in alle godsdiensten vroeger deden ze ook aan brandstapel maar mensen evolueren tot slimmer en dan stoppen ze ermee

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 21:18

Miss_Maya schreef:
Ik zie ook niet in waarom je een hoofddoek zou dragen ? Het gaat na langere tijd stinken en is in de zomer stikheet ...

Ben ik het niet mee eens. Een hoofddoek is in de woestijn zelfs van levens belang, puur om je hoofd tegen de zon te beschermen.
Dus juis dan is het wel zeer nuttig

Maar ook daar gaat dit topic niet over, dit gaat over een christelijke basis school die hoofddoekjes in de klas wil verbieden

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 21:20

Kiim__x schreef:
Zoals wiifke al zegt; mag een hoofddoek in de klas, mag een pet ook. Dit zie je vaak bij ons op school dat de jongens hun pet af moeten doen.

Dat is toch ook logisch? Door een pet zie je vaak de ogen niet goed, daarom moet die af! Bij een hoofddoek is het hoofd bedenkt maar het gezicht goed te zien.

Ikzelf vind niet dat ze dat moeten verbieden. Zolang die mensen respect hebben voor ons heb ik dat ook voor hun. Zolang het gezicht goed te zien is en er in de communicatie geen hinder van te ondervinden is zie ik het probleem niet Lachen Burka's zoals *dit* vind ik dan weer niet kunnen maar dat lijkt me redelijk logisch en zo extreem hebik het in NL ook nog niet gezien. Gewoon een hoofddoek lijkt me geen probleem Ja

Bovendien.. iedereen roept hier dat ze zich aan ons moeten aanpassen, maar waaraan dan? We hebben hier in NL katholieke, protestante enz.. mensen maar ook mensen die helemaal niet gelovig zijn. Je zegt toch ook niet tegen niet-gelovige dat ze een kruisje moeten dragen omdat ze zicha an moeten passen aan hun cultuur, of andersom?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 21:21

In de islamietische scholen bij ons mogen vrouwen ook niet zonder hoofddoek binnen zelfde principe gewoon anders Lachen
dus snap ik de ophitsing niet van geen hoofddoek op een christelijke school

Vvincent

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 21:21

Dancie schreef:
idd want ik heb mijn mening er over en jullie die van jullie

ik weet dat nederland niks was zonder hun maar waarom passen ze zich niet aan met dit geloof enzo. Waarom passen wij ons aan hun aan en ehm ik zie meer fopturkies dan nederlanders eigelijk

ik weet ook dat het voor de meisjes belangrijk is maar waarom zo`n geloof hier in nederland doorzetten.

Maar daar zien jullie het fout..85% Past zich wel aan en wil dat ook echt. Geloof me, jullie rekenen heel de moslim religie af op wat een (relatief) klein aantal puberale marokkanen/turken etc foutdoen..Jij noemt 'gekleurde' mensen hier niggers..weet je wel wat voor geschiedenis dat woord heeft? Omdat ze ergens anders geboren zijn dan jij scheld je ze uit..Lekker eerlijk?

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 21:22

Wellicht is het handig als er een discussie over dit onderwerp is, dat er dan wel op een respectvolle wijze gediscussieerd wordt.

even het artikel erbij zodat ik mijn zienswijze duidelijk kan maken.
Citaat:
School mag hoofddoek verbieden

24 april 2007, 10:58 (79 reacties)

EPE (ANP) - Vijf protestants-christelijke scholen in Epe en Vaassen mogen leerlingen en personeelsleden het dragen van een hoofddoekje of een keppeltje verbieden. Dit heeft de Commissie Gelijke Behandeling (CGB) vastgesteld.

De CGB vindt dat het kledingprotocol dat het bestuur van de scholen op de Veluwe heeft opgesteld, geen ontoelaatbaar onderscheid op grond van de godsdienst maakt. Bovenschools manager Wim Leeflang van de Stichting ProCon, die de vijf scholen overkoepelt, heeft berichtgeving daarover in het Nederlands Dagblad dinsdag bevestigd.

De stichting had het protocol zelf aan de commissie voorgelegd. De CGB concludeerde dat de scholen hun protestants-christelijke identiteit waarmaken en dat die zich niet beperkt tot ,,een bordje op de gevel''. De vijf scholen dragen hun identiteit onder meer uit door de schooldag te beginnen en te eindigen met gebed. Bovendien wordt dagelijks uit de Bijbel gelezen en moeten leerlingen en personeelsleden deelnemen aan vieringen en andere activiteiten waarin de identiteit van de school tot uiting komt.

Het protocol zal volgens Leeflang niet op de huidige leerlingen worden toegepast, maar geldt wel voor nieuwe aanmeldingen. Hoeveel islamitische leerlingen er nu op de vijf scholen zijn, weet Leeflang weet.

Wanneer je het artikel leest zul je lezen dat dit om een bijzondere vorm van onderwijs.
Het gaat om een school met een protestants-christelijke identiteit. Die identiteit zit verweven in hun manier van omgaan met elkaar en in het lesgeven.
Wanneer je je op zo'n school aanmeldt, ga je akkoord met die identiteit.

Wanneer je een kind aanmeldt op een openbare school zal zo'n school dat minder makkelijk kunnen uitvoeren omdat openbaar onderwijs zich open stelt voor iedereen.

Andersom gebeurt het ook dat Nederlandse vrouwen gedwongen worden een hoofddoek te dragen wanneer zij werkzaam willen zijn op een islamitische school.

Nogmaals, dat vind ik iets wat je vooraf weet als je je aanmeld bij een bijzondere vorm van onderwijs. Wanneer je vind dat dit niet mogelijk moet zijn, moet je een andere vorm van onderwijs kiezen.

Ik ben zelf werkzaam in het openbaar onderwijs, misschien dat dat mijn zienswijze bepaald.
Wanneer ik niet wil dat mijn dochtertje iedere ochtend moet bidden bij het starten van een dag, moet ik haar niet naar een school laten gaan waar dat dat gebeurd. Je moet in mijn ogen een schoolkeuze bewust maken door je te verdiepen in de indentiteit die de school heeft en niet zomaar de eerste de beste school die het dichtste in de buurt is.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 21:24

luister ik heb misschien een vooroordeel over buitenlanders maar dat komt omdat ze zich hiet in rotterdam niet gedragen. Jullie weten blijkbaar meer.

Waarom passen ze zich niet aan ?
Waarom zou een hoofddoek niet af mogen in een school ?

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 21:24

nee, maar burka's zoals jou afbeelding zijn (nog) wel toegestaan in nederland, maar een bivak muts is verboden (terwijl hierbij meer te zien is dan bij jou burka).

Ik vind dat je dit ook van een andere kant meot benaderen. Moeten ouders met een (streng) islamitisch geloof hun kionderen wel op een christelijke school doen als ze zioch niet aan de regels van deze school willen houden?

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-07 21:25

ik zal graag antwoord willen op mijn vragen. jullie zijn zo aan het kibbelen dat mijn bericht niet eens gelezen word..

of er geen antwoord op in ???

jameyskatje schreef:
ik vind dit zoooooooo respectloos! (sommige dingen wat ik lees) als ik ooit mijn hoofddoek ga dragen. isha allah.
dan al ik hem nooooiittt afdoen in het openbaar.

meisjes die een hijaab dragen die dragen deze met liefde en trots. als ze die afdoen voelen ze zich naakt.

het is hetzelfde als tegen een meisje zeggen.
hey trek je shirt uit en kom in je bh naar school.

zouden jullie dat doen? nee
zouden jullie je naakt voelen? ja
zou je je gerespecteerd voelen? nee

het is hetzelfde! geen discussie over mogelijk.

hebben jullie eigenlijk last van een hoefddoek in de klas?
vertel me dan waar je je aan stoort?
vind je dit passen in een land waar vrijheid is?

echt jammer als ik lees hoe kortzichtig mensen kunnen zijn. hoe ze kunnen oordelen terwijl ze niets van de islam weten (alleen de berichte dingen die 9 van de 10 keer nergens op slaan).

misschien moeten sommigen van jullie maar eens een voorbeeld nemen aan de meisjes die hun hijaab dragen met de juiste intentie Lachen.

geef mij 1 reden waarom een christelijke school een regel mag opstellen om hoofddoekjes te verbieden.

staat niet in de bijbel dat je je haar niet mag bedekken.. dus hebben ze geen christelijke reden .

ooit aan gedacht dat er christelijke meisjes zijn die uit eigen initiatief een hoofddoek dragen, misschien omdat ze niet willen dat iedereen hun schoonheid ziet.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 21:26

Vvincent schreef:
Dancie schreef:
idd want ik heb mijn mening er over en jullie die van jullie

ik weet dat nederland niks was zonder hun maar waarom passen ze zich niet aan met dit geloof enzo. Waarom passen wij ons aan hun aan en ehm ik zie meer fopturkies dan nederlanders eigelijk

ik weet ook dat het voor de meisjes belangrijk is maar waarom zo`n geloof hier in nederland doorzetten.

Maar daar zien jullie het fout..85% Past zich wel aan en wil dat ook echt. Geloof me, jullie rekenen heel de moslim religie af op wat een (relatief) klein aantal puberale marokkanen/turken etc foutdoen..Jij noemt 'gekleurde' mensen hier niggers..weet je wel wat voor geschiedenis dat woord heeft? Omdat ze ergens anders geboren zijn dan jij scheld je ze uit..Lekker eerlijk?

nee dat is in rotterdam zo zo noemen ze zichzelf ook hier. Hier is het probleem dat ze zich 100x hoger voelen dan de nederlander en als je zo`n ervaring met ze hebt dan ben je niet echt van ze gecharmeerd

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 21:27

jameyskatje schreef:
ik zal graag antwoord willen op mijn vragen. jullie zijn zo aan het kibbelen dat mijn bericht niet eens gelezen word..

of er geen antwoord op in ???

jameyskatje schreef:
ik vind dit zoooooooo respectloos! (sommige dingen wat ik lees) als ik ooit mijn hoofddoek ga dragen. isha allah.
dan al ik hem nooooiittt afdoen in het openbaar.

meisjes die een hijaab dragen die dragen deze met liefde en trots. als ze die afdoen voelen ze zich naakt.

het is hetzelfde als tegen een meisje zeggen.
hey trek je shirt uit en kom in je bh naar school.

zouden jullie dat doen? nee
zouden jullie je naakt voelen? ja
zou je je gerespecteerd voelen? nee

het is hetzelfde! geen discussie over mogelijk.

hebben jullie eigenlijk last van een hoefddoek in de klas?
vertel me dan waar je je aan stoort?
vind je dit passen in een land waar vrijheid is?

echt jammer als ik lees hoe kortzichtig mensen kunnen zijn. hoe ze kunnen oordelen terwijl ze niets van de islam weten (alleen de berichte dingen die 9 van de 10 keer nergens op slaan).

misschien moeten sommigen van jullie maar eens een voorbeeld nemen aan de meisjes die hun hijaab dragen met de juiste intentie Lachen.

geef mij 1 reden waarom een christelijke school een regel mag opstellen om hoofddoekjes te verbieden.

staat niet in de bijbel dat je je haar niet mag bedekken.. dus hebben ze geen christelijke reden .

ooit aan gedacht dat er christelijke meisjes zijn die uit eigen initiatief een hoofddoek dragen, misschien omdat ze niet willen dat iedereen hun schoonheid ziet.

Ik vind jou post een beetje een relpost. daarom reageer ik er niet op.
Lees is verder dan alleen je eigenpost of een evt reactie daarop. Lees de post van de mod eens, misschiendat je dan antwoorden vind.
Door de manier van "schrijven" weiger ik inhoudelijk te rageren op jou post.

Ik vind het namelijk te agressief en aanvallend

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 21:27

katiavl schreef:
so er is zoveel fout gelopen in alle godsdiensten vroeger deden ze ook aan brandstapel maar mensen evolueren tot slimmer en dan stoppen ze ermee

Nou.... dat valt maar te bezien. Als leerlingen geweigerd worden op school omdat ze thuis tv hebben, of christenfundamentalisten gaan demonstraties houden bij begrafenissen van soldaten "omdat ze een land verdedigen dat homo's toelaat" dan heb ik niet de indruk dat de christenen de goede kant op aan het evolueren zijn hoor.
http://www.radio.nl/2003/home/medianieu ... 09570.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Fred_Phelps

En als je ziet hoe 'wij Nederlanders' in het verre buitenland hun eigen Nederlandse clubjes oprichten om gezellig op klompen koninginnedag te vieren, schiet het ook met de integratie niet altijd op. (Om nog maar te zwijgen van de volledig aparte steden die de westerlingen in Afrika of Azie hebben: hun eigen wereld met eigen winkels en eigen scholen en eigen gewoontes... Ik ken mensen die in Nigeria opgegroeid zijn en vooral ingeburgerd waren in de Duitse cultuur, omdat ze op een Duitse school zaten. Van Nigeria zagen ze vooral de mooie zonsondergangen, maar weinig lokale cultuur hoor!)

Kortom: wij zijn zelf zo heilig niet, niet de Nederlanders en niet de Christenen, dus laten we vooral niet doen alsof Lachen

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-07 21:30

ma_rie_tje schreef:
Ik vind jou post een beetje een relpost. daarom reageer ik er niet op.
Lees is verder dan alleen je eigenpost of een evt reactie daarop. Lees de post van de mod eens, misschiendat je dan antwoorden vind.
Door de manier van "schrijven" weiger ik inhoudelijk te rageren op jou post.

Ik vind het namelijk te agressief en aanvallend

jij voelt je aangevallen.
waarom is het relpost?
wat in de afgelopen pagina''s word gezegd.. vind je dat normaal?
alleen omdat ik een andere mening heb :S

ik stel vragen. waar mensen blijkbaar geen antwoorden op hebben.

dan weet ik nu genoeg.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 21:31

Shadow0 schreef:
katiavl schreef:

Nou.... dat valt maar te bezien. Als leerlingen geweigerd worden op school omdat ze thuis tv hebben, of christenfundamentalisten gaan demonstraties houden bij begrafenissen van soldaten "omdat ze een land verdedigen dat homo's toelaat" dan heb ik niet de indruk dat de christenen de goede kant op aan het evolueren zijn hoor.
http://www.radio.nl/2003/home/medianieu ... 09570.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Fred_Phelps

En als je ziet hoe 'wij Nederlanders' in het verre buitenland hun eigen Nederlandse clubjes oprichten om gezellig op klompen koninginnedag te vieren, schiet het ook met de integratie niet altijd op. (Om nog maar te zwijgen van de volledig aparte steden die de westerlingen in Afrika of Azie hebben: hun eigen wereld met eigen winkels en eigen scholen en eigen gewoontes... Ik ken mensen die in Nigeria opgegroeid zijn en vooral ingeburgerd waren in de Duitse cultuur, omdat ze op een Duitse school zaten. Van Nigeria zagen ze vooral de mooie zonsondergangen, maar weinig lokale cultuur hoor!)

Kortom: wij zijn zelf zo heilig niet, niet de Nederlanders en niet de Christenen, dus laten we vooral niet doen alsof Lachen

Ja maar nu neem je wel extreme kant he, dan kan je ook over de jihad beginnen wat niet alle islamieten doen he
ik vind als je op een christelijke school zit je neutraal over je geloof moet doen Lachen en ik vind ook niet dat iets in de bijbel moet staan voor je er recht voor hebt om het door te voeren. Als ik in een islam school ga zet ik hoofddoek op idem af als ik naar een christelijke school ga

maar goed ik uit zowiezo men geloof niet uit principe

snoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 21:32

Vvincent schreef:
Dit gaatverder dan het hoofddoekje, maar kijk nou is in turkije en marokko.
Ik ben op vakantie geweest in de binnenlanden van turkije, en hier zie je alleen de oudere vrouwen met een hoofddoekje (als je ze al ziet) en dit is niet vanwege het geloof, maar van wege de zon op hun hoofd (de mannen hadden ook een soort doeken om hun hoofd gebonden).
[b]Dus echt puur om het geloof, ik weet het niet, waarom gebeurd het in het land van herkomst dan niet?[b]

er ooit al eens bij stil gestaan dat mensen misschien het land van herkomst missen en zich daardoor juist meer aan hun geloof gaan vastklampen omdat dat het enige nog is wat ze hebben?

Yentl_ schreef:
in de koran staat ook niets vuils, maar waar staat dat ze mensen moeten doden om hun eer terug te krijgen?
waar gaat eerwraak tenslotte over? staat dat in de koran? nee, hiervoor hoef ik geen koran te lezen hoor.

als je echt denkt dat er in de koran eerwraak staat dan mag je mij eens gaan zeggen waar dat dan staat Rolleyes

ik vind wel dat er een hoofddoek gedragen mag worden, ook op een protestantse school. overigens zou ik als gelovige islamiet niet naar zo'n school gaan wat het verbied [wat ik onzin vind, je meot kunnen gaan en staan waar je wilt zonder gediscrimineerd te worden.]. als katholiek zou ik ook niet naar een protestantse of islamitische school, daar niet van.

ook snap ik dat er mensen zijn die op die scholen wat over de islamitische leer willen leren. waarom kun je als protestant niet naar andere geloven kijken, je gaat er toch niet dood aan? je wordt er alleen slimmer van.

in nederland mag je gelukkig je geloof uiten, daar mogen wij heeeel blij mee zijn.

toch zijn er nog heel veel mensen die andere mensen pas mensen vinden als die precies zo zijn als zijzelf. en deze mensen moeten dus nog heel veel bijleren

@ ma_rie_tje: die burka waar jij het over hebt is een purdah en is cultuurgebonden, niet geloofsgebonden.

Dancie schreef:
luister ik heb misschien een vooroordeel over buitenlanders maar dat komt omdat ze zich hiet in rotterdam niet gedragen. Jullie weten blijkbaar meer.

Waarom passen ze zich niet aan ?
Waarom zou een hoofddoek niet af mogen in een school ?

dus jij kent elke 'buitenlander' in rotterdam[wat waarschijnlijk gewoon een nederlands paspoort heeft Bloos ] persoonlijk, en weet dat ze zich niet aanpassen?

en waarom een hoofddoek niet af mag in een school? omdat zich daar meestal jongens bevinden, en met die hoofddoek proberen meisjes juist hun schoonheid te verbergen.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 21:34

er is wel een discussie over mogelijk, alleen sta jij er niet voor open.
er kunnen mensen last hebben van die hoofddoek omdat het discriminatie is. (een moslim mag wel een hofddeksl maar een niet moslim niet?)
en nee het i s neit het zelfde als zonder t shirt in je bh naar school gaan, dat is ook onzin.

Iedereen meot zelf weten wat hij/zij doet, maar als men kiest voor een CHRISTELIJKE BASIS SCHOOL dan moet men zich houden aan de regels van deze christelijke basis school.
als die regels zijn: geen hoofddoek. dan draagt men geen hoofddoek.

als jij geen kauwgom mag kauwen in de klas doe je dat toch ook niet?

_JL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 21:35

ik vind net als zovelen dat ze zich maar moeten aanpassen,
wij moeten dat toch ook als we in hun land komen ? Bloos

snoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 21:37

ma_rie_tje schreef:
er kunnen mensen last hebben van die hoofddoek omdat het discriminatie is. (een moslim mag wel een hofddeksl maar een niet moslim niet?)
en nee het i s neit het zelfde als zonder t shirt in je bh naar school gaan, dat is ook onzin.

Iedereen meot zelf weten wat hij/zij doet, maar als men kiest voor een CHRISTELIJKE BASIS SCHOOL dan moet men zich houden aan de regels van deze christelijke basis school.

op basis waarvan is dat dan discriminatie?

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 21:37

snoetie schreef:
@ ma_rie_tje: die burka waar jij het over hebt is een purdah en is cultuurgebonden, niet geloofsgebonden.

Dat wist ik niet, weer wat geleerd Bloos

Maar het gaat er om dat die (in mijn ogen) niet acceptabel zijn in nederland.
Ik vind (nogmaals IK!) dat iemand goed herkenbaar moet kunnen zijn.

En bivak mts is oo niet toegestaan, en een purdah als die op de foto is te makkelijk voor overvallen. Je bent toch "onherkenbaar", op een (dacht ik nu nog) legale manier

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 21:38

_JL_ schreef:
ik vind net als zovelen dat ze zich maar moeten aanpassen,
wij moeten dat toch ook als we in hun land komen ? Bloos

En hoe zou jij het vinden dat jij je eigen geloof (of juist helemaal geen geloof) niet mag meenemen en verplicht wordt je aan te passen aan het ''oorspronkelijke'' geloof van het land?
Moeten wij dan hier in NL de geloven maar gaan reduceren tot 1 geloof? Durf je op een briefje mee te geven dat bijna heel het land in opstand zal komen.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 21:38

snoetie schreef:
ma_rie_tje schreef:

op basis waarvan is dat dan discriminatie?

Wat denk je zelf?
de niet moslims worden achter gesteld op de moslims, omdat ze geen hoofddeksel MOGEN dragen.
Dit valt onder discriminatie

_Charlotte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 21:39

scholen in Gelderland is dit uit den boze. Scholieren moeten hun hoofddoek voortaan thuis laten. Wat vindt u? Mogen leerlingen een hoofddoek dragen in de klas?
Ja
65%

Nee
35%

Er is in totaal 8604 keer gestemd

echt belachelijk!!
ik vind dat je een hoofdoek mag dragen!!

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-07 21:40

ma_rie_tje schreef:

het is WEL hetzelfde!!!het is niet zomaar een hoofddeksel. het is dus echt heeeeeeel erg belangrijk!
geloof me. een meisje die gedwongen word haar hoofddoek af te doen voelt zich net zo als iemand die gedwongen word haar tshirt uit te doen!.
het is kleding. hun haren mogen niet gezien worden net zoals het normaal is dat jij je geslachtdelen niet naat zien.

dan is het geen christelijke basischool als ze dat verbieden.
want het christendom verbied dat simpelweg niet.