russel schreef:De echte andersgelovigen, willen die wel met ons omgaan? Dat vraag ik mij wel eens af. Wij doen zoveel dingen in hun ogen dat "not done" is, waardoor er ook niet makkelijk contact komt.
Om te beginnen, wij hebben honden in huis, dat is onrein en voor veel bevolkingsgroepen uitermate vies. Vrouwen hebben een eigen leven waardoor ze mannenwerk mogen doen, alleen uit mogen gaan, ongehuwd samenwonen. De omgangstaal is ook niet altijd kuis voor streng opgevoede andersgelovigen.
Betreffende onze normen en waarden zijn wij vaak te "vrij" en dat stoot af, druist tegen geloofsnormen in en laten we eerlijk zijn, iedereen gaat toch graag met gelijk gestemden om? Zeker als je nog jong bent, hebben je ouders ook een stem in de keuze van omgang met vrienden. Wat voor hun heel erg tegen de borst stuit is voor ons normaal en hun voor ons vaak middeleeuwse ideeen en omgangsvormen, maar ook eigen tijdloze gebruiken is voor ons weer bekrompen, afstotend, lachwekkend of totaal ongepast, of gewoon niet pikken omdat wij vinden dat het uit de tijd is.
Racisme zit in de mens, een vorm van onderscheiden naar elkaar. En zwarte mensen discrimineren elkaar ook. Heb gewerkt ooit bij KLM Catering en daar werkte alleen buitenlanders aan de lopende band en een enkele vakantiekracht, zoals ik. De ene minder zwarte Afrikaan discrimineerde de zwartere Afrikaan, zat ze gewoon uit te lachen, rotopmerkingen, tot wreed gedrag. De Surinamer weer de Afrikaan, de Portugees weer de Moslim en als er Ramadan was dat was het hek van de dam. Heuse ruzies onderling. Keek mijn ogen uit, als we over ongewenst gedrag praten en discriminatie, ga daar maar eens een tijdje tussen zitten, dan zijn de meesten onder ons maar watjes hoor.
Een eigen mening, zeker als je ervaringen hebt opgedaan is nog geen racisme.
Absoluut waar. Maar de kunst is dan.. om ook kritische naar ons eigen gedrag en gewoonten te kijken. En niet alleen maar af te geven op anderen, om dat de gewoonten van anderen nu eenmaal anders zijn.