Rasisme, nogal "hip" onder de kleurlingen.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Whiz

Re: Rasisme, nogal "hip" onder de kleurlingen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 10:51

russel schreef:
De echte andersgelovigen, willen die wel met ons omgaan? Dat vraag ik mij wel eens af. Wij doen zoveel dingen in hun ogen dat "not done" is, waardoor er ook niet makkelijk contact komt.

Om te beginnen, wij hebben honden in huis, dat is onrein en voor veel bevolkingsgroepen uitermate vies. Vrouwen hebben een eigen leven waardoor ze mannenwerk mogen doen, alleen uit mogen gaan, ongehuwd samenwonen. De omgangstaal is ook niet altijd kuis voor streng opgevoede andersgelovigen.

Betreffende onze normen en waarden zijn wij vaak te "vrij" en dat stoot af, druist tegen geloofsnormen in en laten we eerlijk zijn, iedereen gaat toch graag met gelijk gestemden om? Zeker als je nog jong bent, hebben je ouders ook een stem in de keuze van omgang met vrienden. Wat voor hun heel erg tegen de borst stuit is voor ons normaal en hun voor ons vaak middeleeuwse ideeen en omgangsvormen, maar ook eigen tijdloze gebruiken is voor ons weer bekrompen, afstotend, lachwekkend of totaal ongepast, of gewoon niet pikken omdat wij vinden dat het uit de tijd is.

Racisme zit in de mens, een vorm van onderscheiden naar elkaar. En zwarte mensen discrimineren elkaar ook. Heb gewerkt ooit bij KLM Catering en daar werkte alleen buitenlanders aan de lopende band en een enkele vakantiekracht, zoals ik. De ene minder zwarte Afrikaan discrimineerde de zwartere Afrikaan, zat ze gewoon uit te lachen, rotopmerkingen, tot wreed gedrag. De Surinamer weer de Afrikaan, de Portugees weer de Moslim en als er Ramadan was dat was het hek van de dam. Heuse ruzies onderling. Keek mijn ogen uit, als we over ongewenst gedrag praten en discriminatie, ga daar maar eens een tijdje tussen zitten, dan zijn de meesten onder ons maar watjes hoor.

Een eigen mening, zeker als je ervaringen hebt opgedaan is nog geen racisme.

Absoluut waar. Maar de kunst is dan.. om ook kritische naar ons eigen gedrag en gewoonten te kijken. En niet alleen maar af te geven op anderen, om dat de gewoonten van anderen nu eenmaal anders zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 10:55

Nou als de marokkanen dat nou eens zouden doen tov hun jeugd zou er al veel gewonnen zijn. Je kan zeggen wat je wil, maar Nederlanders zijn kritischer op zichzelf dan marokkanen.

Elke86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 11:00

Tja, ik moet het helaas een beetje eens zijn met Faye. Mijn mening is dat als je in een vreemd land gaat wonen dat je je aanpast aan de gewoontes van dat land. Je mag meestal blij zijn dat je een ander land mag binnentreden om te wonen (geld trouwens ook voor ons blanken hoor).

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 11:03

faye schreef:
Nou als de marokkanen dat nou eens zouden doen tov hun jeugd zou er al veel gewonnen zijn. Je kan zeggen wat je wil, maar Nederlanders zijn kritischer op zichzelf dan marokkanen.

Jah oke.. dus het gaat feitelijk niet over kleurlingen.. maar over marokkanen. Wat die worden toch wel het meest aangehaald in dit topic. En nee ik vind de Nederlanders helemaal niet zo kritisch opzich zelf. Sterker nog ik vind dat wij hier vaak denken dat onze manier de manier en de enige manier is! Dat neemt niet weg.. dat andere mensen, rassen, geloven en religies dat ook vinden van zich zelf. Maar dat is mens eigen! Wij westerlingen vinden toch ook dat alle andere landen op de wereld democratien moeten worden. En maken er zelfs oorlog over om de mensen dat maar op te dwingen. Heel democratisch allemaal. Maar het komt niet in ons op dat de mensen daar dat misschien helemaal niet willen. etc. etc.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 11:06

Als je 1 woord zegt dat bij hun niet in de smaak valt ben je racist en als je daar wat over zegt heb je een mes tussen je ribben.
En verder is Nederland een kkland en dit is fout en dat en zus en zo Dromen
Dat het een pokkeland is hoor ik hier zo vaak

Maar ja het ook gedeeltelijk aan veel jongeren liggen want racistisch zijn schijnt ook hip te zijn ofzo/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 11:08

Nou Whiz, ik ben helemaal niet van de vooroordelen. Heb zat gekleurde vrienden. Maar idd, ik vind marokkanen geen lekker volk, gebaseerd op ervaringen, prive als in mijn werk. Maakt dat mij een racist?

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 11:10

faye schreef:
Nou Whiz, ik ben helemaal niet van de vooroordelen. Heb zat gekleurde vrienden. Maar idd, ik vind marokkanen geen lekker volk, gebaseerd op ervaringen, prive als in mijn werk. Maakt dat mij een racist?

Is dat wat je leest uit mijn post?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 11:10

Nee, ik vraag het aan je Haha!

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 11:16

faye schreef:

Nee ik denk niet dat het je een rasist maakt. Ik vind ook niet alle marokkanen leuk. En ben me ervan bewust dat de meeste negatieve verhalen tegenover kleurlingen komen doordat men slechte ervaringen geeft gehad met puberale marokaanse jongeren (want daar ligt het probleem niet bij volwassenen marokanen die gewoon normaal functioneren in deze maatschappij.) Helaas wordt bij elke anders gekleurde hier op aangekeken omdat de meeste mensen het kaf niet van het koren kan scheiden.

Yabloko

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 11:33

Wat respectloos is dat Nederland het ooit voor zijn economie goed achtte allerhande gastarbeiders uit hun landen rondom de middelandse zee te werven en later ook Marokko en Turkije en zich nu weer in staat acht om erover te beslissen. Dat er ondanks veel goede integratie nu in 2007 ook een groep is die de taal nog niet meester is, tot daar aan toe. Maar dat er mensen zijn die dit soort uitspraken kunnen doen: "Als ze zich niet kunnen gedragen gaan ze maar terug naar hun eigen land" is echt oneindig dom en kortzichtig, want DIT is hun eigen land.
Alsof je de persoon van andere afkomst een voorwaarde geeft hier om hier te leven terwijl er onder Nederlandse jongeren ook echt geen lievertjes zitten. Tja, waar hebben we het eigenlijk over?

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 11:38

Misschien dat er meerdere mensen gister hebben gekeken naar blik op de weg(?).
Hierin werd een man van buitenlandse komaf voor de 3e maal aangehouden wegen een niet geldig rijbewijs met als gevolg dat de auto in beslag wordt genomen.
Je raad het misschien al, ook hier wordt geroepen dat het pure racisme is en dat het alleen gebeurt omdat hij niet blank is etc. etc.

Het is soms net alsof ze een excuus zoeken voor de fouten die zij zelf maken, dat het de schuld is van blanken mensen en zij zelf het slachtoffer kunnen uithangen.

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 11:39

sronnie schreef:
Misschien dat er meerdere mensen gister hebben gekeken naar blik op de weg(?).
Hierin werd een man van buitenlandse komaf voor de 3e maal aangehouden wegen een niet geldig rijbewijs met als gevolg dat de auto in beslag wordt genomen.
Je raad het misschien al, ook hier wordt geroepen dat het pure racisme is en dat het alleen gebeurt omdat hij niet blank is etc. etc.

Het is soms net alsof ze een excuus zoeken voor de fouten die zij zelf maken, dat het de schuld is van blanken mensen en zij zelf het slachtoffer kunnen uithangen.

Zegt dat misschien niet meer iets over die specifieke man. 3 x aangehouden worden zonder rijbewijs en dan nog niet vinden dat je je rijbewijs moet gaan halen.. Laat duidelijk een signaal achter!!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 14:49

Whiz schreef:
faye schreef:

Nee ik denk niet dat het je een rasist maakt. Ik vind ook niet alle marokkanen leuk. En ben me ervan bewust dat de meeste negatieve verhalen tegenover kleurlingen komen doordat men slechte ervaringen geeft gehad met puberale marokaanse jongeren (want daar ligt het probleem niet bij volwassenen marokanen die gewoon normaal functioneren in deze maatschappij.) Helaas wordt bij elke anders gekleurde hier op aangekeken omdat de meeste mensen het kaf niet van het koren kan scheiden.

sorry hoor, maar de cijfers iegen er niet om, dat de oudere (volwassen marokkanen) vaker thuis (werkeloos/ziektewet) zit dan de Nederlander. En dat komt écht niet doordat ze gediscrimineerd worden....
En dán nóg kunnen ze de jeugd niet netjes opvoeden.
Als er iets verboden wordt in de koran, dat is dat zeker diefstal. Helaas nemen vele die regel niet zo serieus (ervaring), echter wanneer het hun uitkomt zijn ze streng gelovig

Bij ons in het centrum ben ik blij met de "buurtvader".
Ookal vind ik het belachelijk dat ze meer respect hebben voor hun eigen "volk" en niet voor de normale volwassen Nederlander.
Dan ineens zijn ze geen Nederlander....net hoe het uitkomt.
Dat ligt toch aan de opvoeding?!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 18:04

Yabloko schreef:
Wat respectloos is dat Nederland het ooit voor zijn economie goed achtte allerhande gastarbeiders uit hun landen rondom de middelandse zee te werven en later ook Marokko en Turkije en zich nu weer in staat acht om erover te beslissen. Dat er ondanks veel goede integratie nu in 2007 ook een groep is die de taal nog niet meester is, tot daar aan toe. Maar dat er mensen zijn die dit soort uitspraken kunnen doen: "Als ze zich niet kunnen gedragen gaan ze maar terug naar hun eigen land" is echt oneindig dom en kortzichtig, want DIT is hun eigen land.
Alsof je de persoon van andere afkomst een voorwaarde geeft hier om hier te leven terwijl er onder Nederlandse jongeren ook echt geen lievertjes zitten. Tja, waar hebben we het eigenlijk over?

Als dit hun eigen land is, laat een finke groep zijn vaderlandsliefde wel op een vreemde manier blijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 18:06

Whiz schreef:
russel schreef:
De echte andersgelovigen, willen die wel met ons omgaan? Dat vraag ik mij wel eens af. Wij doen zoveel dingen in hun ogen dat "not done" is, waardoor er ook niet makkelijk contact komt.

Om te beginnen, wij hebben honden in huis, dat is onrein en voor veel bevolkingsgroepen uitermate vies. Vrouwen hebben een eigen leven waardoor ze mannenwerk mogen doen, alleen uit mogen gaan, ongehuwd samenwonen. De omgangstaal is ook niet altijd kuis voor streng opgevoede andersgelovigen.

Betreffende onze normen en waarden zijn wij vaak te "vrij" en dat stoot af, druist tegen geloofsnormen in en laten we eerlijk zijn, iedereen gaat toch graag met gelijk gestemden om? Zeker als je nog jong bent, hebben je ouders ook een stem in de keuze van omgang met vrienden. Wat voor hun heel erg tegen de borst stuit is voor ons normaal en hun voor ons vaak middeleeuwse ideeen en omgangsvormen, maar ook eigen tijdloze gebruiken is voor ons weer bekrompen, afstotend, lachwekkend of totaal ongepast, of gewoon niet pikken omdat wij vinden dat het uit de tijd is.

Racisme zit in de mens, een vorm van onderscheiden naar elkaar. En zwarte mensen discrimineren elkaar ook. Heb gewerkt ooit bij KLM Catering en daar werkte alleen buitenlanders aan de lopende band en een enkele vakantiekracht, zoals ik. De ene minder zwarte Afrikaan discrimineerde de zwartere Afrikaan, zat ze gewoon uit te lachen, rotopmerkingen, tot wreed gedrag. De Surinamer weer de Afrikaan, de Portugees weer de Moslim en als er Ramadan was dat was het hek van de dam. Heuse ruzies onderling. Keek mijn ogen uit, als we over ongewenst gedrag praten en discriminatie, ga daar maar eens een tijdje tussen zitten, dan zijn de meesten onder ons maar watjes hoor.

Een eigen mening, zeker als je ervaringen hebt opgedaan is nog geen racisme.

Absoluut waar. Maar de kunst is dan.. om ook kritische naar ons eigen gedrag en gewoonten te kijken. En niet alleen maar af te geven op anderen, om dat de gewoonten van anderen nu eenmaal anders zijn.

Ik geloof niet dat je mijn post hebt begrepen, de bal terugkaatsen is wel makkelijk zo.

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 18:08

@superwoman. Toen deze mensen uitgenodigd werden om hier te leven en te werken. Heeft Nederland absoluut geen moeite ondernomen om deze mensen mee te laten functioneren in de maatschappij. Denk hierbij aan nNederlandse taal etc. Deze mensen zijn nu allemaal veel ouder en hebben nooit fatsoenlijk geleerd nederlands te spreken. En nu kunnen ze inderdaad door dit gebrek vaak geen baan meer vinden.

Als een wild vreemde mij verteld wat ik moet doen dan luister ik daar ook niet naar. Maar als een bekende .. of een bekende van mijn ouders dat tegen mij zegt dan zou ik wel eerder luisteren. Is toch een prima oplossing. Het is denk ik niet de opvoeding die er aan schort bij deze jongeren... maar het vallen tussen wal en schip in deze maatschappij. In marokko zou de opvoeding waarschijnlijk goed werken. Maar in nederland dus niet, deze mensen is ook niet geleerd hoe ze hun kinderen dan in nederland zouden moeten opvoeden.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 18:15

Oh jongens, wéér een topic over racisme. Ik heb nog geen voorgaande pagina's teruggelezen, maar laat me raden :"als ze zich niet aanpassen, dan gaan ze maar terug", "ik heb niks tegen kleurlingen hoor, zolang ze maar precies doen wat ik vind dat ze moeten doen". En waarschijnlijk zijn er ook al een boel voorbeelden genoemd over meisjes die bij de bushalte zijn aangesproken door groepen buitenlanders? Jongens, get a life! We wonen in een multicultureel land, waarbij de één waarschijnlijk meer last heeft van zijn medemens dan de ander. Maar laten we weer niet verzanden in het zoveelste "met-modder-naar-buitenlanders-gooien-topic" verzanden (zeker niet zo rond 5 mei!).

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 18:21

chevax schreef:
Oh jongens, wéér een topic over racisme. Ik heb nog geen voorgaande pagina's teruggelezen, maar laat me raden :"als ze zich niet aanpassen, dan gaan ze maar terug", "ik heb niks tegen kleurlingen hoor, zolang ze maar precies doen wat ik vind dat ze moeten doen". En waarschijnlijk zijn er ook al een boel voorbeelden genoemd over meisjes die bij de bushalte zijn aangesproken door groepen buitenlanders? Jongens, get a life! We wonen in een multicultureel land, waarbij de één waarschijnlijk meer last heeft van zijn medemens dan de ander. Maar laten we weer niet verzanden in het zoveelste "met-modder-naar-buitenlanders-gooien-topic" verzanden (zeker niet zo rond 5 mei!).

Misschien is het dan toch een sterk plan om wel even het topic door te lezen Pling

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 18:22

Je komt redelijk in de buurt chevax...
Er is ook ergens een anti-vooroordelen-en-racisme-topic, maar die loopt opvallend minder vlot dan deze Knipoog

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 18:28

Whiz schreef:
@superwoman. Toen deze mensen uitgenodigd werden om hier te leven en te werken. Heeft Nederland absoluut geen moeite ondernomen om deze mensen mee te laten functioneren in de maatschappij. Denk hierbij aan nNederlandse taal etc. Deze mensen zijn nu allemaal veel ouder en hebben nooit fatsoenlijk geleerd nederlands te spreken. En nu kunnen ze inderdaad door dit gebrek vaak geen baan meer vinden.

Als een wild vreemde mij verteld wat ik moet doen dan luister ik daar ook niet naar. Maar als een bekende .. of een bekende van mijn ouders dat tegen mij zegt dan zou ik wel eerder luisteren. Is toch een prima oplossing. Het is denk ik niet de opvoeding die er aan schort bij deze jongeren... maar het vallen tussen wal en schip in deze maatschappij. In marokko zou de opvoeding waarschijnlijk goed werken. Maar in nederland dus niet, deze mensen is ook niet geleerd hoe ze hun kinderen dan in nederland zouden moeten opvoeden.

En daarom na tig generaties is het nog steeds "onze" schuld?
Vind jij "deze mensen" te dom om zelf te zorgen voor een cursus nederlands, die er genoeg te vinden zijn?
De fout bij het opvoeden gaat over respect. Iets wat in elk land, elke cultuur, elk ras bekend is!
Iets wat ze willen krijgen, maar niet willen geven.
Daarom worden "ze" niet geaccepteerd en komen "ze" niet verder in deze maatschappij. Dat heeft niks met de maatschappij te maken, maar met zichzelf!

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 18:31

superwoman schreef:
Whiz schreef:

En daarom na tig generaties is het nog steeds "onze" schuld?
Vind jij "deze mensen" te dom om zelf te zorgen voor een cursus nederlands, die er genoeg te vinden zijn?
De fout bij het opvoeden gaat over respect. Iets wat in elk land, elke cultuur, elk ras bekend is!
Iets wat ze willen krijgen, maar niet willen geven.
Daarom worden "ze" niet geaccepteerd en komen "ze" niet verder in deze maatschappij. Dat heeft niks met de maatschappij te maken, maar met zichzelf!

Tig generaties?? Ik heb het over de eerste generatie. Alle 2e en 3e generaties praten gewoon nederlands.

NIet te dom nee. Maar ook niet zo dusdanig onderlegd dat ze weten waar ze dit soort faciliteiten vandaan kunnen halen. Ik denk overigens dat meer dan de helft van de eerste generatie analfabeet is! Simpelweg omdat ze uit een land en/of gebied komen waar onderwijs niet mogelijk of aanwezig was!

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 18:32

sronnie schreef:
chevax schreef:

Misschien is het dan toch een sterk plan om wel even het topic door te lezen Pling

Heb je raad opgevolgd en daarbij werd ik toch sterk in mijn vermoeden bevestigd, hoor. Lachen

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 18:34

Daarom worden "ze" niet geaccepteerd en komen "ze" niet verder in deze maatschappij. Dat heeft niks met de maatschappij te maken, maar met zichzelf![/quote]

En dat geldt voor ieder uniek individu. Er zijn tal van buitenlanders die hebben gestudeerd, een goede baan hebben en perfect geïntegreerd zijn (zonder daarbij hun eigen identiteit verloren te laten gaan). Maar het is wel het meest eenvoudig om een complete groep over één kam te scheren.

Malibu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 20:50

Ja dat vind ik ook chevax. Het is wel het meest eenvoudigst om een complete groep over één kam te scheren! Het ik ook al eerder in het topic gezet Lachen

eva2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 20:53

chevax schreef:

En dat geldt voor ieder uniek individu. Er zijn tal van buitenlanders die hebben gestudeerd, een goede baan hebben en perfect geïntegreerd zijn (zonder daarbij hun eigen identiteit verloren te laten gaan). Maar het is wel het meest eenvoudig om een complete groep over één kam te scheren.[/quote]

Jij zegt: er zijn tal van buitenlanders die hebben gestudeerd.
Procentueel gezien is dit niet waar, helaas!