( serieus) vraagje over het geloof

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

laliz

Re: ( serieus) vraagje over het geloof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 21:41

mismijk schreef:
Lizzle schreef:
Poeh, de duivel is in mijn ogen een verzonnen feit om angst aan te wakkeren wat leidt tot geloven.

Kijk, de duivel is in het christendom een 'ding' dat de boel probeert te sabborteren. Ik ben zelf christelijk dus.. Ik heb me nooit echt in de duivel verdiept, hoe het allemaal zit enzo. Hier bedoel ik niet mee geesten en de duivel oproepen en dat soort 'duivelse' dingen!!!
Wat ik ervan weet zeg maar, is dat de duivel de vijand van God is. Het is denk ik een soort dictator die mooie dingen beloofd, maar wat slecht afloopt. Dit is wat ik denk he!!!

Maar als god de almachtige is hoeft hij toch helemaal niet te vrezen voor de duivel? Hij kan hem simpelweg 'omleggen', of nee hij had hem dan niet eens hoeven scheppen. Of valt dit onder het mom geluksbesef? Zonder ongeluk geen geluk, dus zonder fout geen goed?

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 07:03

mariekie schreef:

Als je, als 10 jarige, even je ogen open deed met bidden.. Kreeg je de wind van voren.

Niet lelijk bedoelt maar dat ligt volgens mij gewoon aan je ouders hoor...

Als je reageerd op mijn verhaal.. Kan je dan misschien mijn verhaal wel goed lezen? Er staat namelijk dat dit gebeurde op de christelijke school waar ik zat. Thuis hebben we nog noooit gebid, en zou mijn moeder er maar om lachen.. Dusse eerst lezen, dan reageren Knipoog

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 14:50

Voltooid deelwoord van bidden is gebeden, Nessah.

Mijn moeder zei altijd dit gebedje:
"Here zegen deze spijze, amen, als er nu twee dieven kwamen, die mijn broodje wegnamen, zat ik hier voor aap met mijn ogen toe en handen samen." Dat had ze notabene van haar Katholiek geworden tweelingbroer geleerd!

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 17:00

mismijk schreef:
Lizzle schreef:
Poeh, de duivel is in mijn ogen een verzonnen feit om angst aan te wakkeren wat leidt tot geloven.

Kijk, de duivel is in het christendom een 'ding' dat de boel probeert te sabborteren. Ik ben zelf christelijk dus.. Ik heb me nooit echt in de duivel verdiept, hoe het allemaal zit enzo. Hier bedoel ik niet mee geesten en de duivel oproepen en dat soort 'duivelse' dingen!!!
Wat ik ervan weet zeg maar, is dat de duivel de vijand van God is. Het is denk ik een soort dictator die mooie dingen beloofd, maar wat slecht afloopt. Dit is wat ik denk he!!!

Lizzle schreef:
Maar als god de almachtige is hoeft hij toch helemaal niet te vrezen voor de duivel? Hij kan hem simpelweg 'omleggen', of nee hij had hem dan niet eens hoeven scheppen. Of valt dit onder het mom geluksbesef? Zonder ongeluk geen geluk, dus zonder fout geen goed?

Nou (wat ik denk) is dat de mens anders geen vrije keus zou hebben. God hoeft opzich niet te vrezen voor de duivel (hij is veel een veel machtiger en de duivel is een verloren engel) maar als er geen kwaad zou zijn, zou de mens geen vrije keus hebben en robots zijn (dit zie je al in het paradijs, dat de mens een keus heeft tussen het goede en het kwade). En als de aarde nieuw zal worden, zal de duivel helemaal verdwijnen met al het slechts, dus dan zijn er alleen nog maar goede dingen.
Dit is in ieder geval wat ik geloof Knipoog .

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 17:17

Hm, maar waarom zou het kwaad nou weer werk van de duivel zijn? Kan er in jou ogen dan geen kwaad zijn zonder dat er een duivel is?
Hoe zie jij de aarde "nieuw" worden, dat volg ik even niet?

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 18:19

mariekie schreef:

Als je, als 10 jarige, even je ogen open deed met bidden.. Kreeg je de wind van voren.

idd

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 19:15

Citaat:
maar als er geen kwaad zou zijn, zou de mens geen vrije keus hebben en robots zijn (dit zie je al in het paradijs, dat de mens een keus heeft tussen het goede en het kwade). En als de aarde nieuw zal worden, zal de duivel helemaal verdwijnen met al het slechts, dus dan zijn er alleen nog maar goede dingen.

Wat betekent dat de keuzes wegvallen en de mens dus toch robot wordt.... Verward

Interessant onderwerp trouwens!

Vvincent

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 19:23

doctrinated!

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 20:34

Goof schreef:
Sunrise_ schreef:
maar als er geen kwaad zou zijn, zou de mens geen vrije keus hebben en robots zijn (dit zie je al in het paradijs, dat de mens een keus heeft tussen het goede en het kwade). En als de aarde nieuw zal worden, zal de duivel helemaal verdwijnen met al het slechts, dus dan zijn er alleen nog maar goede dingen.

Wat betekent dat de keuzes wegvallen en de mens dus toch robot wordt.... Verward

Interessant onderwerp trouwens!

Ik weet eigenlijk niet zo goed hoe ik dit moet omschrijven allemaal, maargoed. Ik zie het zo, in dit leven krijg je de tijd om zelf je keuzes te maken van wat je bijv slecht vindt of goed, of dat je in God gelooft of niet. En dan vallen de keuzes niet weg, maar is er voor de mensen die (in de ogen van God) de juiste keuzes hebben gemaakt (in Jezus geloven), een nieuw leven. Zonder zonde, en dus zonder pijn, verdriet en verkeerde keuzes, want die zijn er dan niet meer. Dus geen robot, maar volmaakt gelukkig zijn Lachen . Ik snap trouwens dat dit voor anderen misschien heel ongeloofwaardig ofzo over komt, maar dit geloof ik nu eenmaal.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 21:29

Ik probeer uit te vinden waar je denkt dat het volgende leven dan plaats moet vinden en hoe, want ik ben er van overtuigd dat je nl je lichaam hier achterlaat. Je hebt dus te maken met een losse ziel en die leeft niet als zodanig en heeft zeker geen zorgen meer, nee.
Ik geloof dat het een en al liefde is in de volgende dimensies/fases, maar niet dat er onderscheid wordt gemaakt tussen gelovingen en ongelovigen en in wie of wat je geloofde.
Ik geloof wel dat er veel weer reïncarneren, maar dat is dus gewoon opnieuw beginnen in een lichaam op deze aarde.

Mijn visie, gebaseerd op wat ik doorkrijg.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 22:09

Zo is er ook een andere versie van het duivelse verhaal; Lucifer was een van de hogere engelen, maar koos ervoor van het pad te dwalen en de mensheid te verleiden zodat het voor de mensheid nog duielijker werd wat goed en wat kwaad was, zodat ze makkelijker het licht konden vinden. Lucifer had dus de ultimie taak, hij zonderde zich af van de hemel om zich op te offeren voor de mensheid, die hem ervoor haatte.
Zo kun je het ook zien. Clown Er zijn zoveel verhalen, versies, en geloven.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 23:17

Het blijven gewoon verhaaltjes. Waar komen ze vandaan?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 23:35

Lusitana schreef:
Het blijven gewoon verhaaltjes. Waar komen ze vandaan?

Ik vind het zeker niet 'gewoon' verhaaltjes. Of je nu wel of niet in God of de Duivel gelooft, de verhalen vertegenwoordigen een manier om naar goed en kwaad te kijken. Als je over dat soort onderwerpen nadenkt is die visie interessant, of je het er nu wel of niet mee eens bent, er wel of niet in gelooft.
Trouwens, veel 'gewone' verhalen zijn ook niet zomaar verhaaltjes. Daar zit wel iets achter.

En het idee van de keuzes is iets wat ik wel snap, en waar ik ook wel in geloof. Daar hoef je niet speciaal een geloof in God voor te hebben, en al helemaal niet een geloof in de duivel... maar het idee dat je zelf keuzes hebt en dat positief of negatief kunt aanwenden, daar geloof ik wel in.
(Overigens heb ik iemand, een zeer overtuigd katholiek, eens heel mooi horen uitleggen over not-God, de afwezigheid van God. De Duivel is dan niet een of ander beest met bokkepootjes dat je om rare redenen probeert te verleiden, maar het is de verzamelnaam voor alles dat een 'gebrek aan God' is. Zoals schaduw een gebrek aan licht is. Ik vond het een hele mooie omschrijving, en veel diepgaander dan het simpele beeld van de duivel.)

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 06:35

El_vis schreef:
mariekie schreef:

idd

Nou ja zeg! Kunnen jullie aub even beter lezen.. Ik heb hier al een reactie op gegeven! Beetje raar dat dit op eens aan mijn ouders zou liggen terwijl ik daar nog nooit heb gebeden!

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 07:23

Ach wat je allemaal op Internet vind he. Haha! Ik vind het een intressant iets om over na te denken. Lachen

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 11:19

Shad0w: apart dat je het ziet als kritiek of niet eens zijn als ik zeg dat het verhaaltjes zijn en me afvraag waar ze vandaan komen.
Niemand vraagt zich af hoe god ontstaan is. Over de duivel zijn er verschillende versies, en zoals het hier verteld wordt zijn het verhaaltjes. Waar komen dat soort verhaaltjes vandaan? Kerk, folklore?
Ik heb al eerder gezegd dat de kerk (en bijbel) dingen gewoon heel simpel uitlegt omdat symboliek niet door iedereen begrepen wordt.
Natuurlijk kunnen we ook op een ander niveau denken, zoals jij en ik.
Ik zou graag zien dat mensen nadenken over de voorstellingen die ze hebben.
Ik zeg nergens dat ik het ergens wel of niet eens mee ben, alleen dat ik een andere visie heb.

Ik wil nogmaals hehalen dat ik stevig geloof, maar niet in wat kerk en bijbel voorschotelt.
Ik respecteer die dat wel doen, maar zou willen dat ze onderzoeken wat weten, en dat doen we hier.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 11:52

Lusitana schreef:
Shad0w: apart dat je het ziet als kritiek of niet eens zijn als ik zeg dat het verhaaltjes zijn en me afvraag waar ze vandaan komen.

Sorry, dan heb ik me verkeerd uitgedrukt. Ik zag het niet als kritiek of als niet eens zijn met. Ik vind jouw woordkeus vooral erg neerbuigend klinken, en da's jammer in een anderszins erg serieus onderwerp.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 15:31

Wellicht wordt een woord als verhaaltjes neerbuigend gebruikt hier in discussies op bokt, en had ik beter "vertellingen" kunnen gebruiken. De essentie blijft echter hetzelfde.

Ik las trouwens vanmorgen een stuk over Pasen (en dit is dus een 97 % Katholiek land) met uitleg over "oestre", en het samenvallen met vroegere "heidense" rituelen enzo, waaruit maar weer blijkt hoe handig er gebruik is van bestaande feesten, net als bij bv Kerst. Maar het werd dus heel open uitgelegd, en dat bewonder ik dan wel weer van een krant om dat te doen en niet zich alleen aan het gedoe om Jezus te houden, wat de TV bv wel doet.
Ook stonden er vertellingen Knipoog over hoe het waarschijnlijk komt dat de paashaas (hier een konijn) in verband is gebracht met de eieren en over eieren kleuren in (lente/vruchtbaarheids) rituelen.

Over Oestre: http://home.earthlink.net/~yvonr/pagan/ ... estre.html

Het is trouwens opvallend hoeveel "heidense" rituelen er hier nog bestaan.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 18:27

Maar ik vind het raar dat al de verhalen uit het christemdom gewoon al verteld zijn tot 750 jaar ervoor. Het is soms precies of ze juist de naam hebben verteld zoals bij noah in plaats van giglamesh. Zelf in detail tot de duif, en jezus met die griekse god

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 21:31

god heeft ons gemaakt uit een klomp aarde.. hij heeft de hele wereld gemaakt en nog veel verder..

hij is almachtig dus hij had ook de macht over Maria's(of Maryam) zwangerschap.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 21:45

jameyskatje schreef:
god heeft ons gemaakt uit een klomp aarde..

Even een zijstapje, maar ik kwam hier al op een tegenspraak. In Genesis 1 worden eerst de dieren, en dan pas de mensen geschapen. En bovendien slechts door de woorden uit te spreken, en man en vrouw tegelijk.

In Genesis 2 wordt eerst de man geschapen uit de aarde, dan de dieren en dan de vrouw uit de rib van de man.

Weet jij hoe dat zit?

(Voor degenen die het na willen lezen: http://www.willibrordbijbel.nl/?p=page&i=8756,8790 )

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 21:47

pff. is een moeilijke vraag.

ik heb 2 jaar bijbelles gehad maar ik leer nu uit de koran.
ik ga er even over denken, opzoeken en navragen voordat ik mijn antwoord ga geven .

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 09:52

jameyskatje schreef:
god heeft ons gemaakt uit een klomp aarde.. hij heeft de hele wereld gemaakt en nog veel verder..

hij is almachtig dus hij had ook de macht over Maria's(of Maryam) zwangerschap.

Waar kwam die aarde dan vandaan?
En waar kwam god zelf dan vandaan?

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 11:04

die vragen moet jezelf beantwoorden. zo kan je nog wel 1 miljoen vragen stellen.

kijk de mens is wel gemaakt uit een klomp aarde (wat ik geloof)....die aarde kwam van god en god waar hij vandaan komt heeft niemand antwoord op, die is er altijd al geweeest.
waar jkom jij vandaan? uit je mams buik. waar komt je moeder dan vandaan.

maar er is niet overal een verklaring voor nodig. sommige dingen neem ik zoals het is. mensen zoeken altijd naar verklaringen..

we leven niet eeuwig. als je dood gaat watdan?? het stopt niet in eens. je kan niet ineens weg zijn. er is nog veeel meer.

okmaar nu eer ontopic Haha!

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 11:23

De vraag die ik aan God zou stellen; Waarom?
God; Waarom wat?
ik: Waarom alles? Haha!

Ik neem niet genoegen met een half antwoord. Cool