Ben ik dan echt ( zo) streng opgevoed ???

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MaraYvette

Re: Ben ik dan echt ( zo) streng opgevoed ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 15:12

Nicolletje
Onderwerp bericht: Re: Ben ik dan echt ( zo) streng opgevoed ???

Citaat:
Mee eens, maar de TS sprak iemand (een vriend van haar?) bij haar aan tafel erop aan, dat diegene voorovergebogen met de linkerarm om de kom soep, de soep naar binnen zat te lepelen.
Ik zou me er ook niet prettig bij voelen als iemand (een vriendin nog wel) me aan zou spreken op iets wat ik niet als 'fout' bestempel.
Als diegene nou lekker eet zo, en en niemand mee lastig valt?

De ts heeft al grotendeels geantwoord, en misschien zei de ts het ook niet precies zo als jij het opvatte dat kan altyd letters zijn stilstaande dingen die niks laten zien. dus verkeerde/andere interpretatie is zo gemaakt,

=================
Regels zijn nodig ben ik van overtuigd, anders is er ook geen structuur vandaar dat ikmet Sem grotendeels bij bijv slapen in grote lijn de zelfde tiijden dingen aan houdt
toch ben ik in opvoeding anders dan ik ben opgevoedt Sem en ik eten dus niet altijd aan tafel of wel maar niet per definitie aan eet tafel tv mag aan mits hij eet eet ie niet gaat tv uit weet ie hij hoeft niet alles te eten 6 happen van wat ik opgeschept heb , ik ga hem niet pushen meer te eten als hij al vol zit (zou anders zijn als hijzelf op zou scheppen) ik wil niet dat hij een aversie tegen eten ontwikkeld. daarbij hoeft hij van mij niet kaarsrecht te zitten ik wil dat hij ontspannen eet, maar nogmaals iedereen doet het op zijn/haar manier en ik denk zolang de betrokkene aan de gestelde regels geen schade aan ondervindt zich prettig voelt en de regels duidelijk helder zijn en een vast iets is geworden -->> consequent zijn is het naar mijn idee ok,

En dat er af en toe een 'regel voor een keer 'vervalt als verassing is alleen maar leuk en zal dat m.i. gezien worden als *kindertaal* gaaf een keer wat anders leuk!!!! maar dat moet dan niet te vaak dan zijn ze er aan gewend en wordt het van zelf sprekend

tjee moeilijk uitleggen maar jullie snappen het he ?

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-07 15:12

Die is toch vrij simpel lijkt me zo:
* Eten aan tafel
* Recht aan tafel zitten
* Eten met mes en vork
* Niet smakken/ met mond open eten
* Niet van tafel lopen tijdens eten ( naar de wc doe je maar voor die tijd)
* tv gaat uit onder het eten ( die gaat/mag trouwens ook niet aan voor 19.00 uur)
* Eten wat de pot schaft, bord leeg eten
Dat zijn de belangrijkste regels waarmee ik ben opgevoed en die ik zeker aanhou

Sannii

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 15:18

Ik vind het normaal dat je niet als een boer aan tafel gaat zitten , je gebruikt je mes en vork en smakt niet .
Zelf moet de tv hier normaal ook uit maar soms wordt er een uitzondering gemaakt .
Drinken tijdens het eten mag wel ( en dat vind ik eig ook doodnormaal) .
Naar de wc gaan tijdens het eten ook , ja als je daarnet niet moest en nou wel Haha! ?
En dat van je brood niet mogen dubbelvouwen vind ik wel héel streng hoor .
Ook zal ik nooit een kind dwingen om alles op te eten , gewoon eens proeven lijkt me al ok .

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 15:19

ik heb dezelfde regels gehad als TS, en als ik nu bij m'n ouders eet, gaat dat precies nog zoals vroeger. niks mis mee! ik eet graag netjes, kan me vreselijk ergeren aan dat 'naarbinnen geschuif". wij mochten ook absoluut niet met ellebogen op tafel, of handen onder tafel. ellebogen netjes in je zij.
wel mochten wij water/wijn bij het eten, niks anders. en natuurlijk niet van tafel tijdens het eten, en wachten tot iedereen zit met beginnen.

ik vind dat niet raar, of streng, maar heel prettig. mijn vriend heeft duidelijk iets andere manieren meegekregen thuis, en ik kan me daar stilletjes gruwelijk aan ergeren. vlees in een keer in stukjes snijden, en aardappels ook, en dan pas beginnen met eten. brrrr!!!

sommigen zullen me wel een zeikerd vinden, nou: lekker jammer dan. als je bij mij eet; graag, maar wel netjes. en anders was het wat bij betreft een eenmalig (on)genoegen. Haha!

Squit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 15:34

ik vind het wel streng maar het is maar net hoe je zelf opgevoed bent..
wij eten gewoon aan tafel..
de tv mag wel aanblijven maar echt dat we er naar kijken... nee dat niet.
wij eten ook niet heel lang, zo ongeveer 15 minuten ofzo..
vroeger toen ik klein was, en ik luste me eten echt niet hoefde ik het niet op te eten..
en als ik echt vol zat hoefde ik ook niet mijn bord leeg te eten..
wij hebben haast nooit een toetje dus daar konden ze me ook niet mee pakken.. ( wij zijn geen toetjes mensen)
wel wachten we tot iedereen klaar is met eten..
en er word gewoon netjes gegeten maar patat eet ik wel met me vingers en soms met een vork.
en pasta eet ik wel met een lepel maar niet met een vork Bloos

maar iedereen is verschillend opgevoed en zolang het geen fam. flodder is het goed toch Tong uitsteken

groetjess

Tomaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 15:49

Uthrick schreef:
* Geen drinken op tafel bij avond eten

Uhhh, hoezo mag je niet drinken tijdens het eten? Wat heeft dat met goed opgevoed zijn te maken Nagelbijten / Gniffelen Of bedoel je geen frisdrank?

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-07 15:52

geen fris, geen melk, geen water, geen thee nikd dus. Tenmiste, bij het avond eten niet hé bij het ontbijt en de lunch wel melk of thee.

Waarom niet? omdat dat je eetlust bederft ( maar dat heb ik eerder in dit topic ook al uitgelegd)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 16:04

bij mij hebben ze het wel geprobeert om me alles te laten eten wat er op mijn bord lag maar ik was dan weer zo'n kind die net zo lang bleef zitten zonder te eten tot ik weg mocht en mezelf desnoods uithongerde als ik iets niet luste Clown
dus dat gedeelte hebben we al overgeslagen, brood dubbelvouwen mocht ik ook niet maar wel dubbel snijden en dan zo eten, drinken bij het eten ook om de vieze dingen zo snel mogelijk weg te spoelen Clown
ook was het niet zo smakelijk als ik onder dwang iets moest eten wat ik niet luste (ging kokhalsen en spuugte het terug op mijn bord Bloos )

ook wat tafelmanieren zijn we bij ons heel vrij maar wel netje's opgevoed Knipoog

Lindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 19:41

De meeste van de regels die jij omschrijft hebben wij thuis ook, en vind ik persoonlijk ook wel normaal.
Degene die heeft gekookt mag daar best een stukje respect voor terug, al is dat alleen maar door met een fatsoenlijke houding te eten.
Een beetje drinken bij het eten kan hier wel, dat vind ik ook wel normaal. De hoeveelheid kun je zelf doseren lijkt mij.
En de regel dat het bord perse leeg gegeten moet worden ben ik wel op tegen!

Jade91

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 19:46

Bij ons zijn eigenlijk bijna alle regels hetzelfde, behalve het instukjes snijden van je brood in het weekend en het afruimen van de spullen( in de vaatwasser), wij moeten ons bord leegeten, en perse alles pakken anders maar een "beetje", Ohja.. pasta lukte ons niet met de lepel.. dus mochten we dat met de vork eten Haha! Verder moeten wij ook nog onderhands eten. En niet lachen onder tafel.. En als wij iets drinken sochends of smiddags dan kunnen we kiezen tussen Melk of thee..
verder hebben wij ook dezelfde regels..

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 21:29

russel schreef:
Niks doorhameren, maar juist het niet doen of willen wordt met hand en tand verdedigd, maar mij wel best hoor. Ieder zijn meug, ik zoek toch uit wie bij mij past en als je boert en wind en onderuit gezakt mijn eten komt prakken, was het eenmalig voor mij......, doe je maar gewoon thuis.

Ik vind dit ook niet echt een aardige stelling.
Ik heb net met mijn ouders hachee zitten prakken DUS zit ik ook te boeren en te winden Verward Scheve mond

Ow en over prakken gesproken:
Pagina 40, hoofdstuk "Zo eet je lastige gerechten" van het boek Culinaire Etiquette van Horst Hanisch:
Citaat:
Gekookte aardappels kunt u rustig met een mes kleinsnijden en met een vork prakken om de jus beter op te nemen

Genee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 22:10

Ik vind de regels van jouw ouders best streng ja, maar ik word redelijk bijgeschaafd in dingen als eten enzo.
Sommige vriendinnen van mij vreten echt.. En dan zie je vaak dat [een van de] ouders het zelf ook doen/doet.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 22:14

Uthrick schreef:
geen fris, geen melk, geen water, geen thee nikd dus. Tenmiste, bij het avond eten niet hé bij het ontbijt en de lunch wel melk of thee.

Waarom niet? omdat dat je eetlust bederft ( maar dat heb ik eerder in dit topic ook al uitgelegd)

Nou dan is dat bij mij anders Clown
Ik moet er tussendoor drinken, doe ik dat niet dan zit ik sneller voel, tja klinkt raar, maar tis waar Ja
Als ik tussendoor drink kan ik juist een beetje beter eten!

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-07 22:18

Nicolletje schreef:
russel schreef:
Niks doorhameren, maar juist het niet doen of willen wordt met hand en tand verdedigd, maar mij wel best hoor. Ieder zijn meug, ik zoek toch uit wie bij mij past en als je boert en wind en onderuit gezakt mijn eten komt prakken, was het eenmalig voor mij......, doe je maar gewoon thuis.

Ik vind dit ook niet echt een aardige stelling.
Ik heb net met mijn ouders hachee zitten prakken DUS zit ik ook te boeren en te winden Verward Scheve mond

[/quote]

Huh... dus omdat je Hachee hebt gegeten mag je gaan boeren en scheten gaan laten??? Verward

Nou zo werkt(e) het bij ons niet, als je een scheet moet laten dan doe je dat maar op de gang of liever nog op de wc en als bij mooi weer de deuren van de veranda of de sére openstonden, dan liep je maar mooi even naar buiten toe!
Vind ik niet meer dan normaal, een ander hoeft niet in jouw strontlucht te zitten, ongeacht hoeveel uien of bonen je ook gegeten hebt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 22:32

Geweldig topic Haha!

Ik vind de regels van de TS ook absoluut niet streng, ik ben ook zo opgevoed. Oké een glaasje water bij het eten mocht dan wel, maar iets anders absoluut niet.

Frisdrank oid was ook alleen voor het weekend. Evenals chips, op zaterdagavond 1 bakje en dat was het Clown Haha!

'Dat lust ik niet' lachten mijn ouders weg, eten wat de pot schaft en anders maar niet of je leert het maar eten. Klaar. Voordeel, ik eet echt álles. Ook al vind ik iets niet echt lekker, ik zal het altijd netjes opeten.

En de eerder genoemde afkeer van mensen die altijd miemelen over eten, heb ik dus ook Haha! Ik kan er écht niet tegen, mensen die meteen al zeuren over eten. Ik vind ook dat je het altijd eerst moet proeven.
En evengoed kan ik me echt heel slecht voorstellen dat je iets écht niet lust. Raar misschien, maar ik kan me er echt slecht een voorstelling van maken.
Tevens vind ik het verschrikkelijk als ik mensen in termen als 'goor, smerig, ranzig' e.d. over eten hoor praten. Dat hoefde ik echt niet te proberen Nagelbijten / Gniffelen Haha!

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 22:35

Prakken vind ik juist wel mogen, boterham in blokjes snijden vind ik ook wel heel erg ver gaan...

Derest van de regels zijn streng maar best redelijk.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 22:40

sommige dinfen vind ik wel overdreven, maar ik denk niet dat je de enige bent die dat zo hebben geleerd Tong uitsteken

Als ik ergens anders iets echt niet lust dan eet ik het wel op, maar thuis hoeft dat echt niet, dan mag ik zelf iets maken, maar dan wel gezond Knipoog

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 01:28

Uthrick schreef:
Huh... dus omdat je Hachee hebt gegeten mag je gaan boeren en scheten gaan laten??? Verward

Nou zo werkt(e) het bij ons niet, als je een scheet moet laten dan doe je dat maar op de gang of liever nog op de wc en als bij mooi weer de deuren van de veranda of de sére openstonden, dan liep je maar mooi even naar buiten toe!
Vind ik niet meer dan normaal, een ander hoeft niet in jouw strontlucht te zitten, ongeacht hoeveel uien of bonen je ook gegeten hebt!

Huh, snap je deze Verward smiley niet ofzo?
Wat ben jij voor iemand zeg,die denkt dat ik scheten zit te laten tijdens het eten alleen omdat ik het niet eens ben met sommige van jouw tafelmanieren Scheve mond
Ik laat nooit scheten in gezelschap Nagelbijten / Gniffelen

Alleen Russel noemde eten prakken in 1 zin met scheten en boeren laten
DUS als ik aardappels prak, wat overigens volgens de etiquette WEL mag, dan insinueert zij dat ik meteen ook maar scheten en boeren laat WANT ik heb geen tafelmanieren.

Toevallig was het hachee maar het hadden ook aardappeltjes met spercieboontjes kunnen zijn, maar die prakken niet zo lekker Vork
russel schreef:
als je boert en wind en onderuit gezakt mijn eten komt prakken,

Nicolletje schreef:

We zullen nog eens zien wie er hier tafelmanieren heeft en weet welk glas, welk bordje en welk bestek je wanneer moet gebruiken tijdens een 9-gangen diner in een chique restaurant, jij of ik Clown

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 01:41

Nicolletje schreef:
Ik laat nooit scheten in gezelschap Nagelbijten / Gniffelen

Schijnheilig

Nicolletje schreef:
We zullen nog eens zien wie er hier tafelmanieren heeft en weet welk glas, welk bordje en welk bestek je wanneer moet gebruiken tijdens een 9-gangen diner in een chique restaurant, jij of ik Clown

Ik Schijnheilig

Sannert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 02:30

Pff, dan ben ik echt relax opgevoedt .. Nagelbijten / Gniffelen

Drinken aan tafel mag -en dan ook wat je maar wil-
TV staat aan, erna kijken mag ook
Pap eet later dan ons, staat bord op je plek, eten maar .. Clown
Prakken ook toegestaan
Met handen eten ook, maar dat vind ik vies .. Tong uitsteken
brood vouwde je maar dubbel .. Maar mam maakte het altijd zo lekker, brood met hagelslag in stukjes gesneden, en dan in volgorde opeten -hagelslag-brood-korst-etc- geweldig. Lovers Eet ik nu nog graag. Bloos
Op je kamer eten is ook wel eens toegestaan, maar daar heb ik geen behoefte meer aan.
Op de bank eten ook, zolang je maar niet knoeit
met je voeten op stoel ook, daardoor zit ik nog wel eens onderuit gezakt ..
Chips eten, mag ook gewoon
Andere snoep ook toegestaan .. Tong uitsteken
's Morgens pizza, rijst, frieten oid dat niet normaal ontbijt is, mag ook .. Clown -En daar maak ik uitgebreid gebruik van Cool-
Na het avond eten nog een keer gaan avond eten, met een pizza of zo mag ook .. Ja
Boer laten mag ook .. Nagelbijten / Gniffelen
Bord leegeten hoeft niet. Als ik het niet zelf erop heb geschept, en het dan niet opkrijg vind ik ook niet dat ik het moet opeten.
Eten wat de pot schaft helemaal niet, vroegerstonden er vaker 4 verschillende gerechten op hetvuur, maar nu heb ik het me aangewend om toch gewoon te eten, maar m'n ouders houden wel rekening, want sommige dingen weiger ik te eten.
Eerder van tafel gaan ook, want pap is doordat hij later eet, niet altijd klaar met ons.
Eten maken doet pap, en tafel dekken ook, alles wat uit ijskast enz moet komen dat wordt gewoon gepakt als eten op tafel staat.
Afruimen doet mam, ik help wel eens mee.
Afwasmachine uitruimen doet mam of pap, ik alshij nog vol is, en pap en mam zijn weg.
En dat is ook niet gedwongen maar uit mezelf .

Maar !
Zo ben ik dus niet als er bezoek is, in een restaurant of als ik bij iemand anders eet .. Knipoog
Netjes aan tafel, rechtop, met mes en vork [zowiezo]
niet van tafel voordat het gezegd is geworden.
Eten wat de pot schaft
Bord opruimen na het eten
Enz enz ..

verwijderd09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 02:51

hoe zit het dan met frikandellen en patat, eten we die met onze handen of gaan we met vork en mes aan de gang?
bij ons word er vrij relaxed gegeten, we kennen de regels wel van toen we jonger waren, maar de laatste jaren schieten ze er nogal eens bij in. ik moet ook mededelen dat ik niet uit familie doorsnee kom en bijna dagelijks zitten er bij ons 12 of meer personen en tafel dus dat is zoiezo niet echt een huiselijk sfeertje. ik heb nooit met vork en mes hoeven eten, dat had ik graag anders gezien omdat als ik nu wel met vork en mes eet ik het een beetje klungelig doe, hier in amerika waar ik nu voor een jaartje woon gaat alles gelukkig gewoon met de vork en dat bevalt mij prima.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 03:15

Agossie schreef:
Schijnheilig

Ik Schijnheilig

Welja ga jij je er ff mee bemoeien Afbeelding Haha!

Heb jij mij ooit horen (ruiken Nagelbijten / Gniffelen ) scheten dan? Nors opkijken

Sorry ik ga weer on-topic
Wow sannert Wow! ik heb nieteens trek in friet 's ochtends Nagelbijten / Gniffelen
Vroeger wilde ik in het weekend nog wel eens eerst de snoepkast plunderen voordat ik brood at Vingers aflikken Bloos

Patat eet ik met mijn handen uit het bakje (van de frietboer) of als ik het zelf maak, met een vork... geloof ik Nagelbijten / Gniffelen

Sannert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 03:26

Nicolletje schreef:
Wow sannert Wow! ik heb nieteens trek in friet 's ochtends Nagelbijten / Gniffelen
Vroeger wilde ik in het weekend nog wel eens eerst de snoepkast plunderen voordat ik brood at Vingers aflikken Bloos

Hehe. Vork
Ram relax, als je avond ervoor uitgeweest bent, morgen erna heerlijke frieten met veel mayo en curry eten ! Vingers aflikken
En pizza's zijn ten alle tijden lekker .. Vingers aflikken
Mam maakt ze me nu vaker klaar 's morgens, zodat ik ze in de auto kan opeten als ze me naar school brengt. Sigaar

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 03:39

Sannert schreef:
En pizza's zijn ten alle tijden lekker .. Vingers aflikken

Wij eten ze elke zondag Haha!
Lekker op de bank voor de tv; pizza in de oven *piep*- klaar en smullen maar Vingers aflikken

Blend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 05:36

Nou ik moet eerlijk bekennen dat ik de meeste dingen die de TS beschrijft dus niet van mijn ouders heb geleerd maar van afkijken van anderen, of als ik bij ooms of tantes at daarop gewezen werd. Toen ik klein was vond ik dat maar onzin en at thuis lekker verder zoals ik gewent was. Tot ik ouder was en voor het eerst naar een restaurant ging met een vriendin en haar ouders.
Phoe wat genant zeg… had mijn bestek verkeerd vast enzo en ben dus verschrikkelijk gaan afkijken wat zij deden en dat deed ik dan ook maar snel. Plots schoten dus ook de dingen die ik wel eens van mijn tantes gehoord had door mijn hoofd. Ik hoopte dus ook vurig dat ze niet doorhadden dat ik zo aan het klungelen was en nog nooit een restaurant van binnen gezien had.
Dit nam ik mijn moeder ook echt wel een tijdje kwalijk, waarom heeft ze me niet geleerd hoe het hoort?
Dat ik dan thuis als er geen bezoek is lekker samen met mijn vriend op de bank eet en een boer laat (scheten mag niet anders ga ik over mijn nek Misselijk ) tussendoor is mijn pakkie aan.
Maar ik had liever wél geleerd van mijn ouders hoe het hoort en dan liever eerst een tijdje wat strenger dat je weet hoe of wat, en dan later de regels eventueel wat versoepelen. Maar dan weet je later wel hoe je, je moet gedragen als je ineens in een situatie komt zoals ik destijds. En dat was nog maar een simpel restaurant bezoek……
Ik heb me erna wat meer in verdiept en zal nu niet snel meer een flater slaan in een restaurant, of in gezeldschap van andere mensen bij hun thuis of bij mij thuis. Als ik bij andere mensen ga eten bijvoorbeeld dan kijk ik ook een beetje hoe zij eten, ik begin netjes maar als ik zie dat ze heel makkelijk zijn dan word ik uiteraard ook makkelijker.
Ik wil ook mijn kinderen in de toekomst dit zeker meegeven, want ik voelde mezelf erg opgelaten toen. Nu eerst mijn vriend opvoeden, want al heb ik het niet geleerd vroeger, hij als het goed is wel (aan zijn zus te zien die eet gewoon heel netjes) maar hij lapt het gewoon aan zijn laars tot nu toe. Nu zijn we nog niet echt eens speciaal uit eten geweest dus heb nog niet echt kunnen uitvinden hoe hij dan eet. Maar de eetgewoontes die hij nu heeft……… neeeeee die wil ik niet doorgeven aan eventuele kinderen. Dus mochten ze er komen die kinderen, dan word er fatsoenlijk gegeten, ook thuis tot ze doorhebben hoe het moet.

Even ter aanvulling.. Mijn ouders hebben mij verder echt wel normen en waarden aangeleerd hoor zoals het met u aanspreken en dergelijke, want daar ging het later in het topic ook over.
Ben verder heel netjes opgevoed, eigenlijk te netjes (en verwent Bloos ) …. Alleen de tafelmanieren waar het topic over ging zijn ze in mijn menig iets te kort geschoten, maar ook daarover zal ik ze echt niet afvallen want het zijn schatten van ouders en had ze niet anders gewenst.